Wednesday, February 13, 2008

MUSLIM..DIMANA TANGGUNGJAWABMU?


KITA PERLU SEDAR


Sebenarnya Yahudi dan Kristian bukan agama. Sebaliknya merupakan ‘kepercayaan’ yang direka cipta dari unsur manusia sahaja. Al-Qur’an menjelaskan kepada kita bahawa mereka telah mengubah kitab terdahulu mengikut selera hawa nafsu mereka. Mana bisa mungkin ‘ciptaan’ atau ‘tokoh tambah manusia hendak dianggap agama @ Agama Samawi.

Lihatlah percanggahan intisari kitab mereka antara satu sama lain.
Barangsiapa yang menganggap Nabi Isa menyeru kepada ajaran Krisitian atau Nabi Musa menyeru kepada agama Yahudi. Atau Nabi Ibrahim menyeru kepada berhala maka sesungguhnya dia telah menentang qath’ie dilalah yang menafikan kesyirikan para anbiya’. Dan mengingkari qat’ie dilalah adalah kufr lagi murtad. Na’uzubillah min zalik.

Berdasarkan status ini, mereka perlu sedar bahawa mereka tidak berhak untuk ‘meminjam’ atau ‘mengimport’ kalimah Allah ke dalam ‘kepercayaan’ mereka.


PENGGUNAAN ARAB KRISTIAN:

Penggunaan lafaz 'Allah' oleh Kristian Arab di Asia Barat hanyalah bahasa pertuturan. Kelaziman mereka berdasarkan kebudayaan hidup. Dan ia bukan membayangkan kepercayaan yang bersatu dengan Islam. Justeru, penggunaan Arab Kristian terhadap kalimah Allah bukannya satu hujjah.

Saya rasa, Paderi Lawrence atau Rev. Herman Shastri tidak pernah membuat kajian terjemahan Bible dalam bahasa Arab?

Apakah mereka menguasai bahasa Arab? Kalau menguasai bahasa pun, teologi Kristian tidak menghidangkan tasawwur yang jelas mengenai 'Allah'. Bahkan, agama lain juga begitu. Jika tidak mempunyai tasawwur Ketuhanan Allah yang jelas, maka anda tidak berhak menggunakan istilah 'Allah' samada di gereja mahupun di dalam Injil (al-Kitab) yang diterjemahkan dalam bahasa Melayu.

PENGGUNAAN TUHAN DIKALANGAN ORANG MELAYU

Terang lagi bersuluh bahawa 'Tuhan' menurut Melayu Muslim dipergunakan untuk dua maksud. Pertama, Tuhan bermaksud Tuhan semua agama. Ini adalah pengertian umum. Kedua, Tuhan bermaksud Allah. Pengaplikasian ini lazimnya berdasarkan kepada dilalah tertentu seperti dalam pengucapan doa, kalimah sandaran, amalan ritual, maksud ucapan dan selainnya. Pengunaan lafaz yang kedua ini amat sinonim dengan Melayu Muslim.

Tegasnya, Allah bukanlah 'Tuhan' Kristian. Oleh itu, pengaplikasian bangsa Melayu terhadap kalimah Tuhan bermaksud Allah tidak mencerminkan Tuhan Kristian. Sebaliknya merupakan syubhat yang sengaja ditimbulkan oleh Paderi Lawrence dan Rev. Herman Shastri sahaja. Ia juga tidak mencerminkan sebahagian besar penganut Katolik, gereja, atau Paus.

PADERI SEMAKIN BERANI :

Ketahuilah, Paderi ini tidak sekadar meluahkan idea di dalam akhbar. Setelah mereka gagal diakhbar serta dihujah pelbagai pihak. Paderi ini berkomplot pula dengan Sidang Injil Borneo (SIB) untuk membuat tuntutan rasmi kepada JAKIM agar dibenarkan menggunakan kalimah Allah di gereja dan di dalam al-Kitab (Injil versi Melayu) mereka. Mereka berhujah berdasarkan al-Qur’an, al-Sunnah dan serjarah. Namun, pihak kami berjaya membalas hujjah-hujjah mereka secara beradab dan ilmiyyah. Akhirnya, tuntutan mereka tidak dibenarkan sama-sekali.

Lantaran bungkam dengan penjelasan JAKIM, mereka ‘mengugut’ JAKIM untuk mendapatkan hak melalui mahkamah. Disebabkan itulah The Star pada 28 Disember 2007 mendedahkan Paderi Lawrence berkata, "Kami telah mengambil keputusan supaya kedudukan kami dari segi undang-undang mengenai penggunaan perkataan tersebut (Allah- di gereja & Injil versi Melayu) diselesaikan melalui ketetapan mahkamah."

Sebenarnya mahkamah tidak memiliki kuasa ke atas tradisi pemikiran agama? Mahkamah juga tidak memiliki kuasa untuk memutuskan ketetapan mengenai siapa yang lebih berhak ke atas lafaz Allah! Beliau sebenarnya tahu, tapi sengaja membakar kemarahan orang melayu.

Tidakkah Paderi Lawrence sedar bahawa antara isi kandungan surat dari Pejabat Timbalan Perdana Menteri bertarikh 16 Mei 1986 menyentuh empat peristilahan Islam yang tidak boleh digunakan dalam Bible. (dalam apa-apa jua keadaan) iaitu: Allah, Kaabah, Baitullah, dan Solat.
Keputusan ini menjustifikasikan sikap Paderi yang sanggup membangkitkan isu sensitif agama sebenarnya membelakangkang Jemaah Menteri, Timbalan Perdana Menteri, mahkamah. Bahkan mengundang ammarah Umat Islam se nusantara.

KESIMPULAN :

1) Usaha Paderi dan rakan sekutunya untuk menggunakan kalimah ALLAH sebenarnya adalah satu dakyah untuk mengaburi Melayu Muslim.

2) Mereka sengaja mencetuskan polemik bagi kemarahan orang melayu.

3) Ayuh, bangkitlah saudara-saudariku, pemimpin agama, pemimpin bangsa. Sedarlah..melayu, agamamu dalam bahaya. Lakukan sesuatu untuk mempertahankannya.

4) Jika kita pentingkan ‘pertelingkahan dalaman sahaja’ (Syiah-Wahhabi-Liberal DLL) siapa pula yang bertanggungjawab menjaga kesucian agama dari ‘ancaman luar.’

5) Saudara Lawrence & Herman Sastri sedarlah bahawa anda tidak berhak menterjemahkan peristilahan Islam ke dalam tradisi pemikiran agama anda. Paderi kita sibuk mempertikaikan penggunaan kalimah Allah, sedangkan Archbishop of Certerbury, London mengizinkan Shariah Law (Perundangan Syariah) diamalkan di Britain untuk umat Islam. Renungkan!

6) Berhati-hatilah dalam melontarkan idea. Jangan sampai ‘membakar’ bangsa dan agama. Yang menang menjadi arang dan yang kalah menjadi abu. Penulis bukan pengapi, tapi sekadar memberi peringatan supaya kita tidak mudah lupa diri.


Allah Tuje Malum, Allah Tuje Malum, Allah Tuje Malum

No comments:

Visit Bil.