Thursday, November 12, 2009

SIAPA SEBENARNYA WAHHABIY?



Istilah Wahhabiy begitu sinonim dengan sejarah peradaban Islam. Ia merujuk kepada aliran pemikiran yang dicetuskan oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab yang lahir pada tahun 1115H di Wadi Hanifah, daerah Uyainah dalam negeri Najd (kini Riyadh). Ayahnya Abdul Wahhab bin Sulaiman bin Ali bin Musyarraf seorang qadhi dalam mazhab hambali. Sayangnya, MAW tidak menelusuri disiplin ilmu sebagaimana lazimnya.

Buktinya, Imam Ibn Humayd al-Hanbali(mantan Mufti Mazhab Hambali di Makkah) menjelaskan bahawa Muhammad bin Abdul Wahhab (MAW) tidak menguasai disiplin ilmu sebagaimana yang menjadi tradisi alim ulamak dan keluarganya pada waktu itu. Sebaliknya, MAW begitu fanatik dengan fahaman dua ulamak kontroversi dalam mazhab Hanbali iaitu: Syeikh Ibn Taimiyyah al-Harrani dan Syeikh Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Ditambah dengan beberapa pandangan keras Mazhab Hambali dan ijtihadnya sendiri, maka lihirlah fahaman Wahhabiy. Situasi ini menyebabkan ayahnya begitu murka kepada beliau. (Imam Muhammad bin Abdillah bin Ibn Humayd al-Hambali, wafat 1295), t.thn, Maktabah Imam Ahmad, hlm 275)

Perlu diketahui bahawa Muhammad Abdul Wahhab pada mulanya tidak menzahirkan secara terbuka fahamannya itu semasa ayahnya masih hidup kerana dikhuatiri menimbulkan amarah ayahnya. Akan tetapi, setelah kewafatan ayahnya, beliau mula giat menyebarkan fahamannya. Hal ini menyebabkan beberapa tokoh ulamak di zamannya bangkit bersuara dan berfirasat supaya masyarakat berhati-hati dengan dakyah Muhammad Abdul Wahhab. (Ibn Humayd, hlm 275). Walaupun firasat bukan hujjah qat'iyyah. Namun ia cukup dijadikan sandaran dgn Sabda Nabi SAW : "Takutlah kamu firasat dari orang-orang yang beriman (alim-ulamak) kerana dia melihat dengan cahaya dari Allah SWT."- riwayat Tirmidzi. Tambahan pula, kisah ini diriwayatkan oleh para alim ulamak muktabar. Dan ia boleh dikategorikan sebagai perawi yang tsiqah.

Malah, setelah kewafatan ayahnya,berlaku penyebaran fahaman Wahhabi yang mendatangkan fitnah kepada masyarakat, abangnya sendiri iaitu Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahhab telah mengarang dua buah kitab bagi menjelaskan kepincangan fahaman adiknya itu. Iaitu Kitab Fashlu al-Khitab Fi Raddi ala Muhammad Ibn Abdil Wahhab dan Sawa’iq al Ilahiyyah Fi Raddi ala Al-Wahhabiyyah. Dalam penolakan hujjah ilmiyyah ini, abangnya sendiri menjenamakan fahaman pelik adiknya itu dengan fahaman Wahhabiy.

Bagi saya, keterangan kitab ini cukup membuktikan bahawa Syeikh Sulaiman lah antara orang yang TERAWAL menjenamakan fahaman pelik adiknya dengan gelaran "Wahhabiy". Lafaz ini kemudian dipergunakan secara meluas oleh para alim ulamak, sejarahwan (timur & barat) dan awam masyarakat samada secara pro atau kontra. Seterusnya penjenamaan Wahhabiy ini terus digunapakai hingga ke hari ini. Justeru, istilah Wahhabiy sebenarnya telah didefinisikan ulamak dan sejarahwan. Dan ia bukan lagi misteri!. Keterangan ini membuktikan kepada kita bahawa pandangan yang mengatakan ulamak tidak memberi definisi yang jelas terhadap wahhabiy adalah jauh tersasar dari fakta ilmiyyah.

Memandangkan kemunculan fahaman Wahhabiy disanggah para alim ulamak dan rekod hitam yang dimiliki gerakan ini, penjenamaan baru dirasakan perlu bagi menerapkan metodologi Wahhabiy. Jika anda mengkaji sejarah, gerakan ini terlibat dengan rentetan peperangan yang panjang hampir 200 tahun lamanya dengan Kerajaan Islam Turki Uthmaniyyah sebelum mereka menguasai Jazirah Arab. Setelah Makkah dan Madinah dikuasai mereka hasil konspirasi politik dan campurtangan british, mereka mula memperkenalkan diri mereka dengan pelbagai jenama. Antaranya : Salafiy, Salafiyyah, Ikhwan al-Najd dan lain-lain. Fahaman ini kemudiannya dieksport ke serata dunia. Di Malaysia, pada zaman sebelum dan sesudah merdeka, mereka menggelarkan diri mereka dengan fahaman Pan Islamisme, Kaum Muda, Ittiba' al-Sunnah, Ansar al-Sunnah dan lain-lain.

Dan kini, mereka mendakwa mereka adalah golongan Tajdid, al-Sunnah, Protaz, Muslim progresif dan pelbagai istilah yang sedap didengar. Hakikatnya, mereka memperjuangkan metodologi yang sama seperti perjuangan MAW dahulu.Iaitu mengeksploitasi nusus mutsyabihaat, membid'ah dan menyesatkan umat Islam dengan isu furuk, mencetuskan ketegangan masyarakat dan bersifat radikal dalam memahami agama.

Awas! mereka ini akan menggunakan pelbagai sumber dan kekuatan untuk menerapkan fahaman mereka. Malah ramai dari kalangan cerdik pandai tidak memahami status fahaman ini. Sesetengah alim ulamak kita masih diulit mimpi lena tentang isu ini. Sesetengah kita pula hanya tahu mengucapkan perkataan : "..alah, ni soal khilafiyyah." Isu Wahhabiy ni kecil je...Majlis Fatwa memutuskan : Wahhabiy bukan ajaran sesat..tingkap disangka pintu..dan macam-macam lagi kenyataan. Soalnya, kenapa golongan ini suka menyesatkan umat Islam dengan perkara khilaf. Insya Allah, saya akan buktikan pada anda semua bahawa isu Wahhabiy bukan sekadar khilafiyyah furu'iyyah. Sebaliknya isu yang berkait rapat dgn soal akidah, syariah, fakta sejarah, akhlak, perpaduan ummah dan keselamatan negara.

Pembaca budiman, anda perlu sedar bahawa terdapat beratus-ratus kitab menjelaskan kekeliruan Wahhabiy. Diantara ulamak terkemuka yang menulis dan menjelaskan tentang Wahhabiy ialah : Imam Ibn ‘Abidin, Imam Ibn Humayd al-Hambali (mantan Mufti Hambali di Makkah), Syeikh Sayyed Ahmad Zaini Dahlan (Mantan Mufti Syafi’iyyah di Makkah), Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahhab (abang pengasas Wahhabiy), Imam Habib Abdullah Alawi al-Haddad, Syeikh Muhammad hayat al-Sindi, Syeikh Abd Rahman al-Kuzbari, al-Musnid Syeikh Muhammad bin Sulaiman al-Kurdi, Syeikh Muhammad Zahid al-Kautsari, Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari , Syeikh al-Musnid Muhammad Yasin al-Fadani dan ramai lagi.

Antara ulamak besar kontemporari yang menempelak sikap pelampau Wahhabiy ialah : Syeikh Umar Hasyim (mantan Rektor al-Azhar), Syeikh Ali Jumaah (Mufti Mesir- Mufti ini sendiri pernah ditumbuk pelampau Wahhabiy dalam satu masjid selepas beliau mengatakan harus menyambut maulid Nabi SAW) sebahagian besar ulamak al-Azhar al-Syarif, Dr Yusof al-Qardawi (Qatar) Syeikh Yusuf Hasyim al-Rifaie (Kuwait),Syeikh Jamil Halim al-Husaini, Syeikh Ahmad 'Ajour (Lubnan) Syeikh Ahmad Khalili (Mufti Oman), Syeikh Nuh al-Qudah (Mufti Jordan), Syeikh Hassan al-Saqqaf (Jordan) Syeikh Nuh Keller (US) Syeikh Salim Ulwan al-Hasani (AUS), Syeikh Wahbah Mustafa al-Zuhaili, Syeikh Usamah Sayyid (Mesir), Syeikh Mutwalli Sya’rawi (Mesir), Syeikh Mahmud Said Mamduh (UAE),Syeikh Gibril Fuad al-Haddad, Syeikh Ibrahim al-Kattani, Habib Umar al-Hafiz, Habib Anis al-Musawa (Yaman) dan ramai lagi.Di nusantara pula sebahagian besar ulamak yang beraliran tradisi-talaqqi menolak fahaman Wahhabiy.
Antara ulamak nusantara yang mengkritik keras fahaman Wahhabiy ialah :1) Syeikh PaK Da Eil al-Fathani dan sebahagian besar ulamak Fathoni2) Syeikh Abdullah Fahim3) Syeikh Hj Yahya Kupang4) Syeikh Ahmad bin Muhammad Zayn al-Fathoni5) Tok Kenali, Syeikh Abdullah Tahir Bunut Payung,Tok Selehong, Tok Pulau Pisang, Tok Ku Paloh6) Syeikh Abdullah Fahim, Habib Ali al-Jufri, Habib Anis Solo (Indon)7) Syeikh Pak Chu Him Gajah Mati, Tn Guru Hj Lah Lubok Tapah, Tn Guru Hj Hasyim, Pasir Tumboh8) Syeikh Wan Ali Kutan, Syeikh Tengku Mahmud Zuhdi, Syeikh Habib Noh9) Syeikh Alwi binTohir al-Hadd, Kiyai Hj Sirajuddin Abbas, Syeikh Mustafa Suhaimi DLL10) Para Mufti dari Brunei, Singapore, Kemboja, MUI, Mufti Malaysia (kecuali Perlis) semuanya menolak Wahhabiy.

Hakikat ini diketahui semua termasuklah bagi mereka yang bertindak sebagai pendakwah Wahhabiy. Namun, terpulang bagi mereka samada mendustakan hakikat atau terus ingin menggunakan metodologi wahhabiy bagi menyanggah fahaman dan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah arus perdana : akidah (Asyairah/maturidiyyah), feqah (mazhab jumhur ulamak) atau tasawwuf (Sufi yang Haq). Atau mereka juga tetap ingin bersikap keras kepala dengan para alim ulamak Sunni di atas.

Semua keterangan ini membuktikan kepada kita bahawa tiada yang misteri dalam fahaman Wahhabiy. Istilah "Misteri" sepatutnya dilabelkan kpd sesiapa yang bersungguh2 memperjuangkan Wahhabiy. Ia merentasi sempadan kaum, masa, tempat dan keadaan. Soalannya, Jika intisari fahaman ini benar, kenapa ada pertentangan dengan mazhab. Jika fahaman ini tidak bermasalah, kenapa para ulamak muktabar mengkritik fahaman ini dengan kritikan yang keras. Kita hairan..dalam negara umat Islam, kenapa golongan ini sanggup menghabiskan duit yang banyak, menggunakan saluran kedutaan dan bermati-matian menyebarkan Wahhabiy di negara ini.

Lebih parah lagi, apabila sebahagian dari mereka yang berfahaman Wahhabiy mempengaruhi orang politik dan kenamaan. Sebahagian pula mengambil tempat strategik dalam jawatan awam. Dalam sesetengah keadaan..mereka bertaqiyyah (menyembunyikan fahaman). Tetapi bila mereka memiliki kekuatan..mereka mula cuba mempengaruhi kita dengan dakyah dan pengaruh politik mereka. Ini satu misteri yang perlu dibongkar. Semoga kita semua sedar akan bahaya fahaman ini. Dan selamatkanlah umat ini dari huru-hara agama.

63 comments:

Karim Omar said...

Hadith Najd:

http://blogtraditionalislam.wordpress.com/2009/02/06/hadith-najd-%E2%80%93-kebenaran-yang-digeruni-dan-pembohongan-fakta/

JomFikir said...

Wahhabi bukan satu istilah asing, sebab golongan wahhabi ini pernah menamakan diri mereka sebagai wahhabi. Lihat kitab karangan mereka sendiri : Al Hijatussaniyah wat Tuhfatul Wahabiyah pata tahun 1344 Hijrah.

Saudara kandung Muhammad bin Abdul Wahhab yang bernama Sulaiman Bin Abdul Wahhab pun pernah mengarang sebuah kitab bertajuk : Ash Shawa'iqul Ilahiyah Firaddi 'alal Wahabiyah (Petir Tuhan untuk menolak fahaman Wahabi). - ini ada diperjelaskan sendiri dalam Kertas Kerja Seminar Antarabangsa Mengenai Syeikh Muhammad Bin Abdul Wahhab - Antara fakta dan Palsu. Di Negeri Perlis Tahun 2006.

suluk said...

Alhamdulillah..
Kepada pendokong2 Wahhabi insaflah sebelum terlambat...

Teruskan perjuangan ASWJ yg murni..

arsenalezz said...

hadith "takutlah firasat org mukmin... " dhaif.. sila rujuk
http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?p=1152901

PakLongChup said...

Nak tanya wahabi, apakah hadis dhoif itu bukan hadis atau adakah hadis dhoif setaraf hadis maudu'?

Dah lama saya dok tanya soalan ni tapi jawapan yang diterima berbelit-belit atau tak jawab langsung...

Tunjukan pendirian anda tentang status hadis2 dhoif? kalau berani atau tahu la...

Ibnu Muslim said...

arsenalezz,

Ni la contoh orang yg tak habis ngaji & memang ni la sifat2 orang wahabi iaitu habih hadis dhaif ditolak walaupun bukan atas permasalahan aqidah.
Hadis dhaif adalah hadis la bro..bukan main reka je untuk syok sendiri.
Tak boleh kata 100% bukan dari Nabi saw.
Istilah modennya ia cuma ada kelemahan teknikal.
Kemungkinan ianya dari Nabi saw masih ada!
Pasal tu la habih amalan dalam hadis dhaif kena tendang dek Wahabi.
Akhirnya apa amalan pun langsung tak buat.
Contoh apa nak jadi ramai yg malam Jumaat lepas maghrib pakat balik (tak baca Yasin).
Bila tanya jawabnya hadis dhaif.
Masjid lengang tak de makmum nak baca tapi yg herannya geng wahabi ni pulak ganti dengan pergi minum kedai kopi beramai borak-borak kosong.
Nak kata buat amalan baca surah Kahfi pun tak jugak.
Mane lebih baik,baca Yasin beramai ke atau borak kosong beramai?
Kan jadi pelik tunggang langgang agama jadinya??

atanjamilselamat said...

aku tak faham sangat kes wahabbi tapi sebuat surau kat tempat aku dah lama tak buat baca yassin bersama-sama. semua baca secara individu. tapi yang paling sedih sudah ada puak-puak kat situ ... tetapi tidak ada pertelengahan terang2 ..cuma cakap2 belakang sahaja. yang jelas masyarakat yang dulunya bersatu padu dah mula berpecah ...

akitiano said...

Alaa...

Arsenalezz itu mana ngaji...haritu tanya soalan kat blog ana, tapi bagi response pun..tah terima tidak..so utk sementara saya menganggap bahwa dia hanya ikut comment nak menggugat orang lain...sedangkan dia sendiri taklid buta terhadap ke-wahabiian dia or what so ever his faith is...Just wasting our time...such a waste...

ummu aiman said...

Salam...

Lihat kupasan Ustaz Azhar, penceramah terkenal/tersohor dari Terengganu tentang Wahhabi...

http://ustazazhar.com/v1/pelbagai/fahaman-wahabi.html

cjb said...

Qaradawi pun diwahabikan? sedihnya...

JomFikir said...

cjb - dr yusof qardhawi diwahabikan atau dihukum sesat oleh Wahhabi sendiri ?

Nak tengok bukti jelas (biasanya pendokong wahhabi bila didatangkan bukti jelas ini dia akan cari banyak dalih, atau memang malas nak baca).

Bukti kita bawakan :

Sambutan para Ulama' tentang buku kesesatan Qaradlawi
Senin, 19 April 2004 - 05:08:28 :: kategori Manhaj
Penulis: Ahmad bin Muhammad bin Manshur Al `Udaini
.: :.
Sambutan Syaikh Al `Allamah Muhaddits Ad Diyar Al Yamaniah Abu
Abdurrahman Muqbil bin Hadi Al Wadi'i rahimahullah

Dan ramai lagi ulamak wahhabi salafi menghukum sesat kepada dr Yusof al Qardhawi, yang mengikut wahhabi nih pelan-pelan akan didedahkan dengan ulamak wahhabi yang lain. Dan akhirnya semua ulamak Islam pun akan dihukum sesat. Dalam link yang akan diberikan bukan sahaja Dr Yusof al Qardhawi dihukum sesat, bahkan juga jemaah Ikhwanul Muslimin, Imam Hasan al Banna, Dr Muhammad al Ghazali.

Ini linknya : http://salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=630

Lepaih nih mungkin ada kata nih ulamak salafi keras.. - ada pulak pembahagiannya tuh. Padahal sekapal sahaja, mana taknya manhaj yang dibawa semua amalan yang tak sependapat dengan mereka akan dihukum bid'ah sesat.

Di mana ada wahhabi, di situlah ada permusuhan dan juga pertelingkahan umat Islam.

Ibnu Muslim said...

Wahabi/Salafi kata je bersatu bawah Al-Quran & Hadis tapi sebenarnya lagi teruk berpecah. Tak caya?
Beli buku oleh Abu Abdirrahman al Thalibi 'Dakwah Salafiyah Dakwah Bijak - Menjawab Tuduhan' terbitan Hujjah Press.
Wahabi Yaman contohnya tak sebulu dengan Wahabi Mesir apatah lagi Qaradhawi.
Sheikh Muqbil Hadi Yaman sampai gelar Qaradhawi anjing.
Qaradhawi sendiri menganggap maulid harus tapi geng Wahabi kata bidaah sesat.
Kat Indonesia lagi la teruk keadaannya pasal tak de kawalan macam JAIS kat Malaysia.
Alasan biasa ialah memang la akan ada yg keras sikit..tak habis-habis hujah lapok ni.
Tapi kalau geng bidaah hasanah ni mereka anggap semua keras!

mat penang said...

Berkata Dr Yusuf al-Qardhawi: “Perkara yang paling utama bagi al-Imam Muhammad bin Abdul Wahhab di semenanjung tanah arab ialah perkara aqidah. Iaitu untuk menjaga aqidah daripada sebarang syirik dan khurafat yang boleh mengotorkannya dan mengeruhkan kejernihannya. Di atas perkara itulah beliau menulis buku-bukunya dan juga surat-surat kirimannya, dan beliau telah bangkit dengan dakwahnya dan amalannya untuk meruntuhkan syiar-syiar syirik tersebut”

Ibnu Muslim said...

mat penang,

Ada ke dalam kenyataan Qaradawi itu menunjukkan beliau menyokong atau membenarkan Sheikh Wahab apatah lagi menyokong Wahabi yg ade sekarang ni? Beliau hanya menyatakan tentang apa itu pegangan Sheikh Wahab.

arsenalezz said...

woi, ibnu muslim yg bodo.. hadis dhai'f tu memang la kategori hadis, tp hadis tu dhaif, bila dha'if ko tak leh wat "sandaran" burhan, bukti nak tegakkan ssuatu!! ko lawan tak menang punya kalau dengan hadis dhaif. ko tau tak hadis dhaif ni macam mana??? hadis yg ada kelemahan dr segi sanadnya, matan dsb. so hadis ni "rosak" sbb ada perawi yg tak tsiqah @ bermasalah dsbnya.!!! macam mana nak tau?? rujuk ulama muhaddith!!! ko cek la ape muhaddith cakap kt

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?p=1152901

jgn bengong sangat woi!! bodo la ko! jahil2 aku pun reti gak! tak pandai bhasa arab tnye ustat la bengong!! sekadar fadhail a'mal boleh la, nak jadi "hujah" tak boleh beb!!!

baca yasin malam jumaat??? woi bengong sungguh! kn itu hadis dhaif! kalau ko cakap masjid lengang bukan sebab baca yasin tu!! woi bodo, ko cakap kt org masjid yg bodo mcm ko tu, mlm jumaat baca surah al-kahfi (ada hadis sahih cerita pasal fadhilat ni)!!!! tu la, bodo sgat, yg dhaif ambil, yg sahih buang!!!! bodo la ibnu muslim!

suruh org surau baca surah al-kahfi! atau pun baca je yasin tu, tp jgn nak jadikan "hujah" bhawa mlm jumaat "wajib" baca yasin!!!

p/s: ibnu muslim cakap "Kan jadi pelik tunggang langgang agama jadinya??" => bukan agama yg tunggang tebalik, tp kepala hotak korang yg rosak, dh tak betul! suka sgt hadis "dhaif"!! YG SAHIH BUANG!

JomFikir said...

woi, ibnu muslim yg bodo.. hadis dhai'f tu memang la kategori hadis, tp hadis tu dhaif, bila dha'if ko tak leh wat "sandaran" burhan, bukti nak tegakkan ssuatu!! ko lawan tak menang punya kalau dengan hadis dhaif. ko tau tak hadis dhaif ni macam mana??? hadis yg ada kelemahan dr segi sanadnya, matan dsb. so hadis ni "rosak" sbb ada perawi yg tak tsiqah @ bermasalah dsbnya.!!! macam mana nak tau?? rujuk ulama muhaddith!!! ko cek la ape muhaddith cakap kt

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?p=1152901

jgn bengong sangat woi!! bodo la ko! jahil2 aku pun reti gak! tak pandai bhasa arab tnye ustat la bengong!! sekadar fadhail a'mal boleh la, nak jadi "hujah" tak boleh beb!!!

baca yasin malam jumaat??? woi bengong sungguh! kn itu hadis dhaif! kalau ko cakap masjid lengang bukan sebab baca yasin tu!! woi bodo, ko cakap kt org masjid yg bodo mcm ko tu, mlm jumaat baca surah al-kahfi (ada hadis sahih cerita pasal fadhilat ni)!!!! tu la, bodo sgat, yg dhaif ambil, yg sahih buang!!!! bodo la ibnu muslim!

suruh org surau baca surah al-kahfi! atau pun baca je yasin tu, tp jgn nak jadikan "hujah" bhawa mlm jumaat "wajib" baca yasin!!!

p/s: ibnu muslim cakap "Kan jadi pelik tunggang langgang agama jadinya??" => bukan agama yg tunggang tebalik, tp kepala hotak korang yg rosak, dh tak betul! suka sgt hadis "dhaif"!! YG SAHIH BUANG!
-----------------

Haih.. sedapnya membodohkan orang.

anda belajar tak bila hadith dhoief sekiranya banyak sokongan dari hadith yang sahih ia boleh naik darjatnya kepada hadith hasan lighoirih ? Dan ia boleh dijadikan hujjah ?

Takda orang buang hadith sahih . Boleh anda buktikan ada orang yang cakap WAJIB BACA YASIN tiap malam Jumaat ?

Jika ada memang orang tersebut perlu diperbetulkan.

Masalah yang ada sekarang nih, nak halang orang baca surah Yasin, tapi cara nak mengajak dengan kata bid'ah, pendekatan pun dah hampeh.

kalau ada ramai macam anda arsenalezz - memang ramai dah orang akan melarikan diri dari dengar dakwah anda. sebab jahil dalam dakwah dan adab.

Ibnu Muslim said...

Masyaallah, baru tahu rupenya geng wahabi lagi bidaah akhlaknya.
Langsung tak cerminkan akhlak nabi saw sampai perkataan bodo bingung pun pakai.

PEKUNG DIDADA SUDAH DIBUKA PUN LAGI JERAT DAH KENA.

Tu la tasawuf pun tak mahu belajar sebab bidaah.
Wahai kaum muslimin yg baca blog ni semua.
Lihatlah bukti cara buruk orang Wahabi berakhlak dalam berhujah - SAH BIDAAH BESAR!

ANA CABAR ADE KE NABI SAW AJAR CARA HUJAH MAKI2 MACAM NI?

Now, ade ke kita kata wajib baca Yassin?
Beramal adakah maknanya mesti wajib?
Baca Yassin tu bukan kategori fadhailamal ke?
Kan ana dah cakap geng wahabi amal baca surah kahfi pun tak de jugak kat masjid ana pasal malas kut sebab surah panjang sangat.
Maknanya hadis shahih pun tak amal, hadith dhaif pun tidak.

Hujah pun kelam kabut ni camne?
Betol la macam akitiano cakap.

Nasib baik la blog ni masih bagi can orang macam dia ni bagi komen.
Cuba bukak blog Hafizfirdaus atau drmaza.
Langsung tak de peluang hujah balas.
Diaorang syok sendiri hentam geng bidaah hasanah.

Mintak maaf la ana tak reti nak buat bidaah dalam berakhlak hanya orang Wahabi je sangat pandai pakai bodoh bahlul tolol dsbnya.

Ana cadangkan geng antum ni boleh la pindah ke Perlis atau lagi baik Saudi.
Kat sana antum pun tak boleh pakai hadis Islam terasing pasal geng bidaah hasanah yg terasing kat sana.
Lagi satu, kat sana antum nak sebat orang baca Yasin,tahlil atau talqin pun boleh.

JomFikir said...

hadith dhoief pun boleh jadi hadith hasan sahih bila ada hadith yang mempunyai riwayat yang lebih muktabar. Yang nih kena belajar lagi la ulumul hadith.

Orang tak belajar ulumul hadith nih la terus kata nak ambil hadith sahih, dan kemudian dia ingat hadith lain tidak boleh dibuat hujjah. Sebab ? Sebab belajar tak ikut disiplin ilmu, itu yang jadi bercelaru.

Hadith yang dha’if bukanlah Hadits yang maudu’ ( hadits dibuat buat ), tetapi hanya Hadits yang lemah sanadnya, dan bukan Hadits yang tidak benar, bukan Hadits bohong, kerana asalnya dari Nabi juga.

Hadits yang dikatakan dha’if atau lemah ini ialah Hadits yang derajatnya kurang sedikit dari Hadits Shahih atau Hadits Hasan.
Hal ini dapat dicontohkan umpamanya kepada sebuah Hadits dari Nabi, kemudian turun kepada Mansur, turun lagi kepada Zeid, turun lagi kepada Khalid dan akhirnya turun kepada Ibnu Majah atau Abu Daud.

Ibnu Majah atau Abu daud membukukan Hadits itu dalam kitabnya.
Kalau orang yang bertiga tersebut, yaitu Mansur, Zeid dan Khalid terdiri dari orang baik-baik, dengan arti baik perangainya, saleh orangnya, tidak pelupa hafalannya, maka haditsnya itu dinamai hadits shahih.

Tetapi kalau ketiganya atau salah seorang dari padanya terkenal dengan akhlaknya yang kurang baik, umpamanya pernah makan di jalanan, pernah buang air kecil berdiri, pernah suka lupa akan hafalannya, maka haditsnya dinamai Hadits dha’if (lemah).

Pada hakikatnya Hadits yang semacam ini adalah dari Nabi juga, tetapi “sanadnya” kurang baik. Bukan Haditsnya yang kurang baik.
Ada lagi yang menyebabkan Hadits itu menjadi dha’if, ialah hilang salah seorang daripada rawinya.

Umpamanya seorang Thabi’in yang tidak berjumpa dengan Nabi mengatakan : Berkata Rasulullah, pada hal ia tidak berjumpa dengan Nabi.
Hadits ini dinamai Hadits Mursal, yaitu Hadist yang dilompatkan ke atas tanpa melalui jalan yang wajar. Hadits ini ialah dha’if juga.
Dan banyak lagi yang menyebabkan dan membikin sesuatu Hadits menjadi dha’if atau lemah.

Tentang memakai Hadits dha’if untuk dijadikan dalil, terdapat perbedaan pendapat di antara Imam-imam mujtahid, yaitu :

1. Dalam madzhab syafi’I Hadits dha’if tidak dipakai untuk dalil bagi penegak hukum, tetapi dipakai untuk dalil bagi “ fadhailul a’mal”. Fadhailul A’mal maksudnya ialah amal ibadat yang sunat-sunat, yang tidak bersangkut dengan orang lain, seperti dzikir, doa, tasbih, wirid dan lain- lain.Hadits Mursal tidak dipakai juga bagi penegak hukum dalam madzhab Syafi’e kerana Hadits Mursal juga Hadits dha’if. Tetapi dikecualikan mursalnya seorang Thabi’in bernama Said Ibnul Musayyab.

2. Dalam madzhab Hambali lebih longgar. Hadits dha’if bukan saja dipakai dalam Fadhailul A’mal, tetapi juga bagi penegak hukum, dengan syarat dha’ifnya itu tidak keterlaluan.

3. Imam Malik, Imam Abu Hanifah dan Imam Ahmad memakai Hadits yang dha’if kerana Mursal, baik untuk Fadhailul A’mal mahupun bagi penegak hukum.

Nah, di sini nampak bahwa Imam-imam Mujtahid memakai Hadits-hadits dha’if untuk dalil kerana Hadits itu bukanlah Hadits yang dibuat-buat, tetapi hanya lemah saja sifatnya.
a
Kerana itu tidaklah tepat kalau amal-amal ibadat yang berdasarkan kepada Hadits dha’if dikatakan bid’ah, apalagi kalau dikatakan bid’ah dhalalah.

arsenalezz said...
This comment has been removed by the author.
arsenalezz said...

oh, korang mmg suka tegakkan hadis dhaif drpad hadis sahih.. maklumlah, syeikh ajar mcam tu.. Imam malik guna hadis dhaif dlm beberapa perkara shj.!! itu pun di dasari dengan syarat2 tertentu, bukan jumpa ambik jer!!!!!! bukan macam korang yg "gemar" menggunakann hadith dhaif!

jd kesimpulannya, "marilah kita mengatakan bahawa baca yasin malam jumaat adalah ibadat yg besar pd malam tu dan dpt fadhilah yg dijamin!" boleh??????????????????????????????????
atau korang memilih "baca surah al-kahfi malam jumaat adalah satu ibadat yg tak pernah dibuat, didengar org melayu??!?!?! so, fadhilatnya kurang, jd tak yah baca!

eleh, nak terang kat aku yg mujtahid guna hadis dhaif sbg sumber hukum la, mcm aku tak belajar, tak tau benda tu. jahil2 aku, celupar2 aku, reti gak faham! korang ni tak paham! jahil!!!!!!!
AKA BODOH!!!!!

Terompah said...

Assalamualaikum....
Teruklah geng2 wahhabi ......
sudah terang takdok adab langsong.Dok kabo,suroh kabo, kita kabo dgn bukti2 ilmiah kata dok betol pulak,kluk klek ... kluk klek sunggoh ah.Contoh org wahhabi mempertahankan kewahhabian nya.... nyata

Ibnu Muslim said...

Terima kasih jomfikir kerana menerangkan segalanya.

Satu komen tambahan adalah Imam Ahmad mengkategorikan hadith kepada Shahih & Dhaif shj maka hadith dhaif dalam istinbat hukum Mazhab Hambali adalah hadith yg dikategorikan sebagai hasan berdasarkan kaedah Imam Termizi yg digunapakai sekarang.

Wallahualam.

JomFikir said...

Janganlah emosi arsenalezz.. sebab tuh kita mengajar untuk beri faham.

Bila kita mengajar, anda pun tak mahu terima. Kita belajar sebab kita nih memang kurang ilmu.

Anda nak baca surah al kahfi pun silakan, jika ada orang nak baca surah an nas selalu pun takda masalahnya, nak baca al quran khatam tiap hari pun takda masalah.

Silakanlah.

Yang duk pi hentam tentang surah yaasin nak buat apa ? surah yaasin pun dari al Quran. Ajak sahaja orang buat kebaikan dengan membaca al Quran, berzikir etc yang bermanfaat.

Dari kutuk2 kendian orang pun dah rasa menyampah, akhirnya orang pun meninggalkan amalan baik iaitu membaca surah dari al Quran.
-------------------

oh, korang mmg suka tegakkan hadis dhaif drpad hadis sahih.. maklumlah, syeikh ajar mcam tu.. Imam malik guna hadis dhaif dlm beberapa perkara shj.!! itu pun di dasari dengan syarat2 tertentu, bukan jumpa ambik jer!!!!!! bukan macam korang yg "gemar" menggunakann hadith dhaif!

----------------------------

Nih tuduhan tanpa bukti. Jika anda belajar hadith lebih mendalam mengenai perawinya, mengenai perbezaan pendapat muhaddith muktabar mengenai darjat hadith tentu anda lebih terpegun mengenainya. Kita akan rasa lebih kerdil.. rupanya ilmu terlalu sikit,,

Tapi payah bila yang jenis malas nak belajar, atau belajar tebuk-tebuk ni...

Jika anda kata ulamak muktabar pun bukan main ambil sahaja hadith dhoief. Maka begitu jugalah sikap kita dengan hadith sahih...

Bukan jumpa hadith sahih terus ambil. Padahal jahil mengenai nasikh mansukhnya, am dan khasnya, asbabun wurudnya... Salah guna hadith bahaya.. Boleh menyebabkan kesesatan.

mat penang said...

Ulasan untuk Artikel ini:

Saya hairan dengan kehodohan akhlak sesetengah kita, termasuk yang berpendidikan formal agama, yang rakus merobek sirah si mati.

Mulut terlalu celupar mencela sirah manusia yang sudah mati.

Adakah zikir kita setiap hari ialah pada mengumpul dan mempopularkan cacat cela si mati yang tulang di dalam bumi?

Nama-nama insan yang telah pergi, sama ada al Imam As-Syafie,Ibnu Taimiyyah, Ibnu Qayyim, juga Muhammad bin Abdul Wahab adalah nama hamba Tuhan yang sudah mati. Nasib mereka sudah pasti. Cela kita terhadap mereka tidak menambah hukuman derita. Puji kita tidak mengangkat mereka ke darjat mulia.

Kita puji atau kita cela, mereka sudah melengkapkan sirah hidup mereka, dan kepada Allah jua kembali segala ketentuan.

Nasihat saya buat Ustaz dan semua, jangan celupar mengkritik generasi yang telah pergi.

Yang baik pada si fulan, kita ambil jadi panduan, yang kurang dan cacat cela, kita pulangkan ia kepada Tuhannya yang juga Tuhan kita.

Maafkan saya andaikata terkasar bahasa...

Ibnu Muslim said...

Orang2 macam arsenalezz ni lah yg porak porandakan ilmu agama ni.

Adab berhujah pun dah tak ikut nabi saw, memang muka tak malu ngaku pendokong sunnah.

Terima kasih sekali lagi pada jomfikir atas keterangan tuan.

Namun terima kasih sekali lagi kepada arsenalezz kerana membuka pekung didada bagi pihak pendokong wahabi.

JomFikir said...

mat penang : terkadang ada perkara yang perlu juga diperjelaskan, yang berkaitan dengan si mati apatah lagi sekiranya ia boleh membawa mudarat.

Jika didiamkan, mengapa firaun masih lagi dibaca ceritanya dalam al Quran, mengapa perlu kita tahu siapakah jahm bin safwan, mengapa perlu dikenal siapakah pengasas qadiyani seperti mirza ghulam ahmad (bukankah mereka ini semua sudah mati dan melengkapkan sirahnya ?), mengapa perlu diceritakan kisah namrud, kisah kaum luth ?

Ia sebagai panduan, sebagai pengajaran, untuk memperjelaskan.

Sekiranya anda belajar mengenai hadith lebih mendalam, anda akan tahu tiap2 perawi hadith yang sudah lama meninggal dunia ada kritikannya - dalam hal ini lain pula keadaannya, ia adalah untuk menentukan darjat sesuatu hadith yang amat penting berkaitan dengan sunnah rasuluLlah itu sendiri.

Mengkritik bukan bermakna menghina. Kalau menghina betul macam Dr Asri buat tu terhadap para ulamak.

Jika dalam bidang ilmu pula, anda perlau faham mat penang.. yang mati itu orangnya. Tapi ilmunya tak mati.

Ibnu Muslim said...

mat penang

Anda betul kali ni.
Sebab itu hormatilah juga Imam Nawawi,Imam Ghazali,Imam Baihaqi,Ibnu Hajar, Muhammad Alawi AlMakki & yg sealiran, tak lupa juga ahlulbait.
Ianya tidak ada kena mengena dengan bidaah, Syiah, khawarijj dsbnya seperti tuduhan geng sebelah sana.

JomFikir said...

Cuma yang nak mengkritik itu kenalah tahu apa kelayakan dirinya untuk kritik ? kritik dari sudut ilmu dengan kritik kejahilan tak sama pula.

Jika seorang pelajar yang baharu belajar dua tiga hadith dan kemudian kata nak kritik Imam syafie yang sudah bertaraf mujtahid mutlaq ini namanya tidak tahu duduk dirinya kat mana. Ataupun yang biasa disebut - ulamak tak maksum (perkataan ini selalu dibuat oleh golongan wahhabi salafi dan golongan belajar tak habis).

Memang ulamak tidak maksum, tetapi mereka itu lebih berilmu bahkan jika ulamak itu mencapai taraf boleh berijtihad - maka jika salah ia tetap dapat pahala.

Tapi kita jika dah salah kerana kejahilan disiplin ilmu akan dapat apa ?

sekadar berkongsi ilmu..

Musa Mohamad said...

sedih melihat umat islam berpecah...kembali la kepada kitab Allah dan sunnah Rasulullah s.a.w.

bg org xmendalami ilmu hadis & usul feqh, mmg akan beramal dgn hadis yg dhaif tnpa melihat syarat yg ulama tetapkan..

dalam usul feqh, menjaga agama lebih besar dari menjaga nyawa dan termasuk didalam menjaga agama 2, mengjaga manusia daripada melakukan bid`ah, kerana merubah agama...

so, yg khilaf 2 biarkanlah..yg salah 2 tggalkanlah..ambk kebenaran, rujuk la perawi hadis 2 apa darjatnya..kalau xth nak rujuk mcm mana dok diam2...jgn smpai termasuk didalam hadis nabi di mana sampai suatu masa orang jahil akan bercakap ttg agama seolah2 dia org plg th tntg agama, tp apa nabi kata? bila bertemu org itu, maka bunuhlah..mafhum hadis.

wassalam..kembali ke pada sunnah

nobody said...

Sejahtera bagi para alim ulama kita yang dulu...kebaikan buat mereka didunia dan akhirat..Kasih & sayang sungguh mereka kpd umatt...Sudah diterangkan segaa-galanya didalam kitab...Telah disusun satu persatu permasaalahan...Hanya manusia yg buta mata hati & tidak pandai menilai diri/tak sedar diri yang akan mencela mereka ini...

nobody said...

KEBENARAN AKAN TERSERLAH JUA..WALAUPUN ARSENALEZZ TIDAK MENYUKAINYA....MAKIN DIHUJAH MAKIN NAMPAK KEJAHILANYA...

aryna said...

arsenalezz said...
oh, korang mmg suka tegakkan hadis dhaif drpad hadis sahih.. maklumlah, syeikh ajar mcam tu.. Imam malik guna hadis dhaif dlm beberapa perkara shj.!! itu pun di dasari dengan syarat2 tertentu, bukan jumpa ambik jer!!!!!! bukan macam korang yg "gemar" menggunakann hadith dhaif!

jd kesimpulannya, "marilah kita mengatakan bahawa baca yasin malam jumaat adalah ibadat yg besar pd malam tu dan dpt fadhilah yg dijamin!" boleh??????????????????????????????????
atau korang memilih "baca surah al-kahfi malam jumaat adalah satu ibadat yg tak pernah dibuat, didengar org melayu??!?!?! so, fadhilatnya kurang, jd tak yah baca!

eleh, nak terang kat aku yg mujtahid guna hadis dhaif sbg sumber hukum la, mcm aku tak belajar, tak tau benda tu. jahil2 aku, celupar2 aku, reti gak faham! korang ni tak paham! jahil!!!!!!!
AKA BODOH!!!!!


Salam..
Selawat dan salam buat Rasulullah SAW, keluarga dan para sahabat.

Dari pengamatan saya yang bodoh bak kata kamu, pertama, kamu ni tak berakhlak seperti bukan seorang muslim yang mengikut sunnah Nabi SAW kerana akhlak yang sangat buruk. Kedua, kamu tidak berhujah seperti seorang yang beriman kerana dikuasai sifat2 mazmuhah berakibat dari iman yang telah dirosakkan. Ketiga, kamu ber”dakwah” seperti bukan seorang yang ahlinya kerana kamu tidak memahami apa yang kamu perjuangkan.

Selebihnya, kamu telah dengan mendabik dada mengatakan tidak perlu beribadat di malam jumaat kerana kurangnya fadhilat membaca surah Yaasin, lalu tidak perlu melakukannya langsung.. hmm…patutlah masjid2 saudara2 kita byk yang kosong berakibat tatacara berfikir yang sangat sempit lagi malas! Maka, ini semua hanyalah alasan tidak rasional bagi orang malas utk beribadat!!

Kesimpulan yang saya dapat dari “melayan” budak2 yang mengaku salafi ni adalah mereka ini tergolong dari orang-orang yang malas. Dan, menjadikan ajaran kitab2 terhad dan ulamak2 yang membenarkan mereka menjadikan hal2 bidaah dan hadith dhaif sebagai alasan untuk tidak melakukan apa2.. Ini semua hanya alasan bagi orang2 yang malas dan suka berseronok!. Mereka lebih suka berborak-borak dan mencela orang-orang yang mereka rasa tergugat. Umpama anak2 muda yang selalu mencari kesalahan ibubapa dan menuding jari pada kesalahan tersebut dengan tujuan agar makbapak mereka dapat diam dari menegur perbuatan yang memudharat diri mereka sendiri!

Kebanyakan pengikut2 salaf ni terdiri dari orang-orang yang telah rosak akhlak atau rosak iman mereka berakibat dari sikap malas, ujub dan bangga diri yang sangat kuat tertanam dalam pemikiran mereka yang konon moden !

Moga ALLAH SWT memberikan taufik dan hidayahNYA buat mereka ini dan kita semua. Amiiin..

Wallahualam..

JomFikir said...

Kepada Tuan Musa :dalam usul feqh, menjaga agama lebih besar dari menjaga nyawa dan termasuk didalam menjaga agama 2, mengjaga manusia daripada melakukan bid`ah, kerana merubah agama...

so, yg khilaf 2 biarkanlah..yg salah 2 tggalkanlah..ambk kebenaran, rujuk la perawi hadis 2 apa darjatnya..kalau xth nak rujuk mcm mana dok diam2...jgn smpai termasuk didalam hadis nabi di mana sampai suatu masa orang jahil akan bercakap ttg agama seolah2 dia org plg th tntg agama, tp apa nabi kata? bila bertemu org itu, maka bunuhlah..mafhum hadis

--------------------

Anda mampu ke nak lihat darjat dan perawi hadith ? Anda sendiri fahamkah tentang proses istinbath hukum ?

Sebab itu kita merujuk kepada alim ulamak. Bukan terus kata ikut al quran dan hadith. Allah dah ajar kita bertanyalah kepada orang yang lebih mengetahui sekiranya kamu tidak tahu.

Disebabkan alim ulamak muktabar lebih tahu dan faham, maka kita ikut. Bukan dengan memandai-mandai sendiri.

Jika kefahaman tentang hadith dhoief pun dah gagal.. apatah lagi tentang hadith sohih, itu belum masuk bab hadith yang syaz.

Nak ikut hadith sahih tapi jahil mengenainya, camane nak ikut ?

Sebab itulah belajar biar dengan disiplin ilmu. Jangan main tebuk2. La nih dah bercelaru sebab belajar pun dalam internet semata-mata.

cjb said...

sudah2 la tu. jom balik kpd realiti. Jom la kita sokong PAS. sebab PAS memang buat kerja & bukannya sekadar retorik agama ke sana ke mari. yg berani menegur kemungkaran di Msia ialah jemaah PAS. ulama2 di luar PAS pun bagus. bukan tak bagus. cuma tak berapa berani krn mrk makan gaji dgn kerajaan, ada sedikit kegusaran utk bersuara lantang sedikit.

Hafiz said...

Dlm Quran Allah kata kita kna bertanya pada org yg mengetahui kalau kita xtau... Cuba puak2 wahhabi ni bkak Al-Quran sama...

Org yg mengetahui tu mmg pasti la Ulama'. Kalo bkn Ulama', sapa lg nk tafsir Al-Quran ngan hadis??? Xkan syaithan kot... Tp la ni rmai sunguh org awam tafsir hadis ngan Al-Quran ikt kpala otak depa... Pakat nk jdi tok guru la katakan... Pakat nk jd tentera syaithon...

Tp yang heran ni puak wahhabi ni tanya kat sapa kalo bkn Ulama'? Kat Syaithon ka??? Org xmau ngaji btoi2 ni yg xdak guru, syaithan la tok guru dia... Sbb tu depa ska baca bku agama tp xska ngaji... Mengaji kat setan banyak ngat... Patut la buta mata hati, taksub kat Asri smpai xnmpk dh hat mna haq mna bathil...

Asri ni hina p la Ulama' mna pn, org skong dia gak(taksub dan memaksumkan asri)... Org2 yang jahil ja duk skong dia...

mohd lutfi said...

Alangkah hebatnya pejuang-pejuang Islam di Malaysia sekarang. Mereka mempunyai masa berbahas tentang wahabi, qunut dan tahlil sedangkan berapa ramai anak muda yang beribubapakan orang Islam semakin jauh dari agama. Tahniah.

Hafiz said...

Mau x bahas bab wahhabi nih... Nabi kata umat Islam pecah 73 puak. Satu ja puak btoi yakni Ahli Sunnah Wal Jamaah... Kalo x bahas bab nih, mcm na kita nk knai 72 puak sesat dan menyesatkan tu...

Mu nk trgolong antara puak 72 tu ka??? Puak 72 tu pn Islam, tp bkn puak yg slamat... Pkiq la sma... Bkn sja nak bahas pasai ni... Bkn sja nk tunjuk puak nih baguih, puak tu x ble pkai... Ada sbbnya...

JomFikir said...

Assalamu'alaikum lutfi,

ape khabar ?

Jangan ingat orang yang membicarakan tentang wahhabi ini tidak mengambil tahu tentang hal ehwal umat Islam yang lain. Anda salah!.

Sebelum datangnya fahaman wahhabi ini pun kita mengutamakan hal yang lebih penting. Tetapi apabila wahhabi semakin melampau, menghukum sesat tanpa hak. Maka isu wahhabi ini dipandang penting pula.

Apatah lagi fahaman wahhabi ini boleh membuka kepada fahaman Islam Liberal iaitu penafsiran dan memandai-mandai mengeluarkan hukum dari al Quran dan hadith melalui kejahilan.

cjb said...

wahabi ni timbul bila orang2 agama kecik hati dgn teguran2 Dr Asri. Dulu2 tak timbul pun cerita imam2 di Arab Saudi & Mekah tu wahabi. Kita akui Dr Asri pun ada buat silap. tegurannya keras sgt dgn org2 agama. Org agama di jabatan2 agama pun ada perasaan. Org2 agama di mahkamah2 syariah pun ada perasaan & terguris bila dikritik. so cara tegur tu sepatutnya kena ibarat menarik rambut dlm tepung. Org bila melenting mcm2 mrk boleh buat. So this is Dr Asri turn kena kritik & kita tengok sejauh mana dia boleh bersabar & mengharunginya. Asyik kritik org jer sekali sekala take turn pulak. Kemarahan & terguris menyebabkan habis semua terpalit 'wahabi'. Dr Asri, Nik Aziz, Qaradawi, imam2 di Mekah, pensyarah2 di UKM/USM/UM/UIA, shahidan kassim, bekas presiden ABIM Saari Sungip, orang2 Perlis, mufti perlis sekarang, ABIM Mesir, Tun Mahathir, Zulkifli Nordin, Dr Azwira, and the list goes on.

Pendek kata, sapa2 saja yg tak mahu menghukum wahabi habis semua diwahabikan.

Itulah padahnya kalau korang buat orang2 agama terguris hati.

Harap Dr Asri membetulkan pendekatan beliau supaya berceramah dgn lebih cermat supaya menjaga hati nurani orang2 lama. Org2 lama dlm bidang agama nampak Ustaz muda ni mcm berlagak. Baru makan garam dah pandai nak tegur semua orang.

ummu aiman said...

saudara arsenalezz,
saya pun peminat kelab bolasepak arsenal gak,tp tak payahlah kita nak beremosi sangat dlm berkata2...
teruk macamana skalipun ayat orang dengan kita,tak payahlah sampai memperkatakan oranglain bodoh..hehehe

sebabnya,apa2 sahaja ayat perkataan atau tutur kata kita menunjukkan KEMATANGAN atau siapa kita sebenarnya...

ummu aiman said...

berkait dengan hujjah bacaan Yasiin pada malam jumaat,kawe rasa lebih baik dari baca Yasiin pada malam jumaat daripada balik rumah ngadap tv...kenapa keras sangat nak melarang orang baca Yasiin? Adakah baca Yasiin tu MAKSIAT? adakah baca Yasiin tu suatu KEMUNGKARAN? atau barangkali lebih elok pergi Jom-Heboh macam dekat Perlis darus Sunnah tu kot??

Imam kita as-Sayuthi dalam kitabnya "Khushushiyyaat Yawmil Jumu`ah" menulis:-

~~ Imam al-Baihaqi dalam kitab "asy-Syu`ab" telah mentakhrijkan daripada Sayyidina Abu Hurairah r.a., katanya:- Junjungan Rasulullah s.a.w. bersabda:- "MAN QARA-A LAILATAL JUMU`ATI HAAMIIM AD-DUKHAAN WA YAASIIN ASHBAHA MAGHFURAN LAHU (Sesiapa yang membaca pada malam Jumaat surah ad-Dukhan dan surah Yaasin, maka berpagi-pagilah dia dalam keadaan terampun)".

~~ Al-Ashbihani meriwayatkan dengan lafaz:- "MAN QARA-A YAASIIN FI LAILATIL JUMU`ATI GHUFIRA LAHU ( Sesiapa yang membaca surah Yaasiin pada malam Jumaat, nescaya diampunkan baginya)...

Hafiz said...

cjb tulis:

wahabi ni timbul bila orang2 agama kecik hati dgn teguran2 Dr Asri. Dulu2 tak timbul pun cerita imam2 di Arab Saudi & Mekah tu wahabi.
------------------------------------

Ini menandakan saudara ni buta sejarah atau ingin memutar belit sejarah???

Saudara ni tau ke x asai usul ajaran wahhabi ni??? Atau buat2 xtau??? Xbaik mnipu diri sndiri... Apatah lagi menipu org lain...

----------------------------------
cjb said:

Pendek kata, sapa2 saja yg tak mahu menghukum wahabi habis semua diwahabikan.
----------------------------------

Ish3... Tuduhan x berasas... Padahal puak wahhabi yg suka menghukum org lain... Puak wahhabi yg suka hukum sapa xikt depa, org tu syiah la, sesat, bid'ah, menentang sunnah... Mcm2... Pkiaq la sniri... Allah bagi akal suruh gna ngan elok...

arsenalezz said...

weh, aryna taik!! aku ckp baik BACA SURAH AL-KAHFI MLAM JUMAAT!!! BODOH BETUL LA. ORG CKP LAIN DIA PI PUTAR KOT LAIN!!! ARYNA NI MMG BODOH!!!!

Terompah said...

Puak2 wahhabi masih buta hati tidak dapat membuat perbandingan antara Ulamak2 muktabar yg ariff yg menolak wahhabi dengan pandangan cetek para pendokong dan peyokong wahhabi.Mereka (wahhabi) menyangka mereka lebih hebat dari Ulamak2 yg alim lagi Ariff yg dirahmati ALLAH.Makin banyak alasan mereka..semakin jauh mereka hanyut...nauzibillah

Dd4 said...

Assalamualaikum.
Emm nak tanya sket laa, kpd Arsenalezz, kalo org tanye, saudara ni ahli sunnah wal jama`ah atau wahhabi, saudara nak jawab ape yeq.? Sbb bile org cakap saudara ni wahhabi, saudara xpula menafikan.. Jd sy musykil di sini..

JomFikir said...

Baguih la nak baca Yasin sebab ada hadith sahih yang menyokongnya juga :


Ibn Hibban dalam kitab sahihnya meriwayatkan hadith Jundab bin AbdiLLah, RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam bersabda yang bererti :

"Surah al Baqarah adalah tulang belakang al Quran, ia diturunkan oleh lapan puluh malaikat dengan membawa satu persatu ayat. Sedangkan ayat kursi diturunkan dari bawah Arsy'. kemudian ia dikumpulkan dengan ayat-ayat surah al Baqarah. Surah Yasin pula adalah hati al Quran, tidak ada orang yang membacanya dengan mengharap redha ALlah dan pahala akhirat melainkan dia akan mendapat ampunan dari-Nya. Bacalah surah Yasin untuk saudara-saudara kamu yang telah meninggal dunia."



(Ditakhrij oleh Ibn Hibban di dalam Kitab Sahihnya pada bab Fadhilat Surah al Baqarah. Demikian juga al Haithami meriwayatkannya di dalam kitab Mawarid al Dzam'an, (jilid V, h 397). Imam Ahmad juga meriwayatkannya di dalam al Musnad dari Ma'qal bin Yasar (jilid v h 26). Al Haithami mengulas hadith tersebut di dalam kitab Majma' al Zawaid, "Hadith tersebut diriwayatkan oleh Imam Ahmad, di dalamnya ada salah seorang perawi yang tidak disebut namanya, bagaimanapun perawi perawi lainnya adalah sahih (jilid VI h 311)

Hafiz said...

Antara Saidina Umar ngan Dr Asri, depa ni pilih Asri lg... Taksub la katakan(Asri maksum bagi puak2 wahhabi)...

Sahabat ngan Asri sapa yg dkat lg ngan Nabi??? Konfem la Sahabat... Asri tu mmg dh jauh dri Nabi... X hidup szaman pn ngan Nabi...

Nabi Muhammad kata kalo ada Nabi lg slps dia, Umar la... Tp xdak Nabi dh lpas Rasulullah... Tu mknanya nabi mengiktiraf Saidina Umar... Saidina Umar tu org yg dijanjikan syurga...

Asri tu ada pa??? Nabi janji syurga ka kat dia??? Nabi iktiraf ka kat Asri tu???

Awat yg rmai ngat taksub kat Asri??? Kalo asri kata camni, ikut sbijik mcm asri kata... Sunnah sahabat xmau ikt lak... Sdgkan sahabat tu mmg dkat dgn Nabi dan diiktiraf oleh Nabi... Kalo Asri prtikai sunnah sahabat pn, depa ikt ja... Sdgkan Nabi suruh ikt sama sunnah sahabat... Tu yg nma jahil ngan buta mata hati tu puak2 wahhabi nih...

Asri tu kna tauk buang sjil dia tu... Sijil tu pn dh bid'ah... Sbb Nabi pn xdak sijil... Nabi pn ngaji x ingin kat sjil tu... Bkn mcm Asri duk tunjuk sijil ja... Kat lmn web, kelab penyokong asri suma duk tayang sijil dia... Jaga2, silap2 boleh timbul riak dan takabur tu...

Tu duk wat bid'ah la tu dh Nabi x buat.... Duk ngaji kat Universiti watpa, Nabi x ngaji pn kat Universiti... Ngarut sunguh puak2 wahhabi nih...

abdul rahim said...

Hafiz,

Apa yang duk merepek sangat ni...kalau tak suka sangat pun kat Dr Asri jangan la sampai buat tuduhan-tuduhan yang tak ada kena mengena...bila masa pulak dia kata dia taraf Nabi atau sahabat...bila pulak dia tolak sunnah Nabi...dia mungkin tak setuju dengan perkara-perkara terekat, kesufian atau lain-lain perkara yang pelik-pelik sahaja dan dia ada hujahnya sendiri.

Bidaah yang dia sebut pun adalah berkaitan ibadah yang khusus diterangkan oleh Allah dalam Al-Quran dan hadis Nabi, bukan pasal pi belajaq kat universiti. Pegi la belajar bergulung-gulung ijazah pun apa kena mengena dengan bidaah?

Kalau tak suka pun jangan buat tuduhan macam ni bagi semua orang baca. Kalau dia buat salah pun pegi jumpa dia bagitau sendiri..tulis surat ke...bagi sebab-sebab saudara tak suka dengan pendapat dia.

Hafiz said...

Mcm na nk brenti??? Rmai sgt duk bela Asri tu... Pastu duk wat kecoh kat sni...

Pkiaq la sma puak wahhabi oi... Puak wahhabi duk mai blog ni duk bwk kluaq pkataan lucah... Duk hina org lain... Gna nma org lain pastu kluaq habis prkataan2 lucah... Tu sunnah Nabi ka??? Nabi ajaq suruh wat lagu tu ka kalo dh mati hujah??? Pastu ngaku smua yg puak wahhabi buat tu amalan sunnah ja... Kata2 hangpa tu mencerminkan sunnah ka??? Buat malu ugama ja hangpa smua ni...

mohd lutfi said...

Waalaikumus Salaam Saudara JomFikir.

Anda menyatakan bahawa Wahhabi ini menghukum sesat sebarangan orang. Dan tentunya kita sama bersetuju bahawa isu wahhabi kali ini timbul lantaran penangkapan Dr. Mohd Asri oleh pihak JAIS.
Sepanjang pengetahuan saya yang cetek ini, telah berkali-kali Dr Asri menafikan bahawa beliau menganut fahaman Wahhabi. Palitan wahhabi pada beliau hanyalah kerana beberapa isu yang dibangkitkannya dilihat menyetujui fahaman wahhabi. Paling utama, Dr Asri dilihat lantang menegur pentadbiran Jabatan Agama di Malaysia termasuk institusi Majlis Fatwa sendiri. Saya berpandangan, jawablah apa jua yang dilontarkan oleh Dr Asri dengan hujjah dan dalil. Tidak ada mudharatnya kita membuka medan ilmu seluas mungkin, malah itulah yang terbaik. Namun untuk kita menyekat dan menuduh seseorang individu tanpa kita datangkan hujjah bukanlah cara yang terpuji.

aryna said...

rsenalezz said...

jd kesimpulannya, "marilah kita mengatakan bahawa baca yasin malam jumaat adalah ibadat yg besar pd malam tu dan dpt fadhilah yg dijamin!" boleh??????????????????????????????????
atau korang memilih "baca surah al-kahfi malam jumaat adalah satu ibadat yg tak pernah dibuat, didengar org melayu??!?!?! so, fadhilatnya kurang, jd tak yah baca!


sila baca baik2 ayat terakhir kamu ni (yg diboldkan)...

arsenalezz said...

TU LA AKU CAKAP ARYNA NI BODOH!! APE PULAK KO BENDUL GI BOLDKAN BENDA TU??? APA MASALAH?? ITU KAN ANTARA CONTOH AYAT KORANG!! NAK NAFIKAN LAGI KE? GADUH BAB BACA YASIN NI RUGI KALAU DENGAN ORG2 BENGONG MACAM TAIK MACAM ARYNA NI!!!!!

DIULANGI, KEPADA ARYNA BODOH! ITU ANTARA AYAT2 ORG2 MACAM KAMU SBGAIMANA YG SAYA TAIP "jd tak yah baca!"

FAHAM ELOK2 BUDAK BUDUH ARYNA!

JomFikir said...

Sepanjang pengetahuan saya yang cetek ini, telah berkali-kali Dr Asri menafikan bahawa beliau menganut fahaman Wahhabi.
----------------------------

Memagn dia tak ngaku, tapi ciri-ciri wahhabi yang dia bawa ada. Kita pun dah lama kaji pemikirannya.

Wahhabi suka menghukum sesat tanpa hak. Ini juga berlaku pada Dr Asri,

Wahhabi suka mengatakan jangan taqlid dan fanatik. Dr Asri pun sama jugak. Dan sebenarnya dia pun mengajak fanatik dan taksub pada pendapat dirinya sendiri. Anda boleh masuk ke laman webnya Dr Maza.Com - takda ruangan KOMEN di situ.

Wahhabi suka memperlekehkan pengajian sifat 20 - ini juga ada pada Dr Asri.

Wahhabi di Malaysia pula suka melekehkan ulamak termasuk ulamak muktabar. - Dr Asri pun melakukannya juga.

Dabn banyak lagi.

Kita ada bukti, kita ada simpan dan dedahkan juga. Http://drasri-jomislah.blogspot.com

Istilah wahhabi bukan misteri. Ia sudah lama didedahkan oleh Ulamak nusantara malahan saudara Muhammad bin Abdul Wahhab pun sudah mendedahkannya.

JomFikir said...

Sabarlah tuan-tuan sekalian, jangan terpengaruh dengan fikiran budak-budak yang membawa provokasi dan batu api.

Zamihan Mat Zain AL-GHARI said...

Salam.
saya harap elok lah kita hentikan perbalahan sesama kita. lebih baik tumpukan perhatian kepada maslahah ummah. Yahudi dan Nasara sedang bergembira dengan perbalahan kita. Isu wahhabi usahlah diperbesarkan. saya ssendiri akan memohon maaf kepd Dr. Asri atas apa yang berlaku. saya tidak menjangkakan yang perkara ini boleh pergi kpd hal yg ssebesar ini.

Selawat dan Salam ke atas junjungan Nabi.

nobody said...

ADA ORG MENYAMAR SBG USTAZ ZAMIHAN KAT ATS NI..ISHH..SAMPAI MCM TU PUNYA TEKTIK PUN ADA...

Pondok Moden said...

CJB said:

sudah2 la tu. jom balik kpd realiti. Jom la kita sokong PAS. sebab PAS memang buat kerja & bukannya sekadar retorik agama ke sana ke mari. yg berani menegur kemungkaran di Msia ialah jemaah PAS. ulama2 di luar PAS pun bagus. bukan tak bagus. cuma tak berapa berani krn mrk makan gaji dgn kerajaan, ada sedikit kegusaran utk bersuara lantang sedikit.

*****************************
Ini contoh orang yang cuba lari daripada tajuk yang sedang dibahaskan. Memang akan ada orang yang macam ini khususnya apabila dia melihat para pembahas berjaya menangkis hujahnya atau menangkis hujah orang yang disokongnya. sebelum ini CJB antara orang yang beriya-iya mempertahankan fahaman wahabiyah dalam tulisan-tulisannya yang lepas. Tiba-tiba kali ini dia minta tinggalkan isu yang diperkatakan dengan alasan ada isu lain yang lebih penting.

Cuma saya nak tanya sikit, waktu puak-puak wahabi bangkitkan isu khilafiah ni, ada tak saudara CJB tegur mereka kenapa sibuk bangkitkan isu khilafiah sedangkan ada isu lain yang lebih penting untuk mereka bincang, bukan isu khilafiah yang ulama-ulama dah lama selesaikan?

Jangan marah!

penyebar.sunnah said...

Juru komen kat bawah ini adalah wahabi jahil. Mereka melihat org hanya berpandukan kemasyuran sahaja bukan kerana ilmu seseorang dan hujah. Mereka hanya hendak ikut nafsunya sahaja:
-Nazmi
-The Stranger
-Mat penang
-Arsenalezz
-Abdul rahim said...

ammal07 said...

Muhammad bin Abdul Wahhab
Dari Wikipedia bahasa Indonesia, ensiklopedia bebas
Langsung ke: navigasi, cari
Ulama Islam
Era modern
Saudi Arabia
Nama: Muhammad bin 'Abd al-Wahab
Lahir: 1703, {{{birth_place}}}
Meninggal: 1792, {{{death_place}}}
Aliran/tradisi: Sunni Salafi
Minat utama: Pemurnian syariat Islam sesuai ajaran Muhammad
Gagasan penting: Melarang adanya inovasi ibadah (bid'ah) dan meyakini adanya kekuatan selain Allah (syirik)
Dipengaruhi: Ibnu Taymiyyah, Ibnu al-Qayyim, Ahmad bin Hanbal,
Mempengaruhi: Bin Baz
Uthaymin
al-Albani
Syekh Ahmad Khan

Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab (1115 - 1206 H/1701 - 1793 M); nama lengkap: Syeikh al-Islam al-Imam Muhammad bin Abdul Wahab bin Sulaiman bin Ali bin Muhammad bin Ahmad bin Rasyid bin Barid bin Muhammad bin al-Masyarif at-Tamimi al-Hambali an-Najdi (Arabic:محمد بن عبد الوهاب التميمى) adalah seorang ahli teologi agama Islam dan seorang tokoh pemimpin gerakan salafiah yang pernah menjabat sebagai menteri penerangan Kerajaan Arab Saudi.
Daftar isi
[sembunyikan]

* 1 Peninggalan
* 2 Kehidupan
o 2.1 Masa Kecil
o 2.2 Kehidupan Syeikh Muhammad di Madinah
o 2.3 Belajar dan berdakwah di Basrah
* 3 Perjuangan memurnikan dan mengembalikan akidah Islam
o 3.1 Awal Pergerakan
o 3.2 Syeikh Muhammad di Dariyah
o 3.3 Berdakwah Melalui Surat-menyurat
o 3.4 Tantangan Dakwah Beliau dan Pemecahannya
* 4 Penutup
* 5 Wafatnya Beliau
* 6 Dengarkan Juga

[sunting] Peninggalan

Muhammad bin Abdul Wahhab berusaha membangkitkan kembali pergerakan perjuangan Islam; para pendukung pergerakan ini sering disebut wahabbi, tetapi mereka menolak istilah ini karena pada dasarnya ajaran bin Wahhab adalah ajaran Nabi Muhammad, bukan ajarannya sendiri. Karenanya, mereka lebih memilih untuk menyebut diri mereka sebagai Salafis atau Muwahhidun, yang berarti "satu Tuhan".

Istilah Wahhabi sering menimbulkan kontroversi berhubung dengan asal-usul dan kemunculannya dalam dunia Islam. Umat Islam umumnya terkeliru dengan mereka kerana mereka mendakwa mazhab mereka menuruti pemikiran Ahmad ibn Hanbal dan alirannya, al-Hanbaliyyah atau al-Hanabilah yang merupakan salah sebuah mazhab dalam Ahl al-Sunnah wa al-Jama'ah.

Nama Wahhabi atau al-Wahhabiyyah kelihatan dihubungkan kepada nama 'Abd al-Wahhab iaitu bapa kepada pengasasnya, al-Syaikh Muhammad bin 'Abd al-Wahhab al-Najdi. Bagaimanapun, nama Wahhabi dikatakan ditolak oleh para penganut Wahhabi sendiri dan mereka menggelarkan diri mereka sebagai golongan al-Muwahhidun(3) (unitarians) kerana mereka mendakwa ingin mengembalikan ajaran-ajaran tawhid ke dalam Islam dan kehidupan murni menurut sunnah Rasulullah. Dia mengikat perjanjian dengan Muhammad bin Saud, seorang pemimpin suku di wilayah Najd. Sesuai kesepakatan, Ibnu Saud ditunjuk sebagai pengurus administrasi politik sementara Ibnu Abdul Wahhab menjadi pemimpin spiritual. Sampai saat ini, gelar "keluarga kerajaan" negara Arab Saudi dipegang oleh keluarga Saud. Namun mufti umum tidak selalu dari keluarga Ibnu abdul wahhab misalnya Syaikh 'Abdul 'Aziz bin Abdillah bin Baz.
[sunting] Kehidupan

ammal07 said...

Kehidupan
[sunting] Masa Kecil

Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab dilahirkan pada tahun 1115 H (1701 M) di kampung Uyainah (Najd), lebih kurang 70 km arah barat laut kota Riyadh, ibukota Arab Saudi sekarang. Ia tumbuh dan dibesarkan dalam kalangan keluarga terpelajar. Ayahnya adalah seorang tokoh agama di lingkungannya. Sedangkan kakeknya adalah seorang qadhi (mufti besar), tempat di mana masyarakat Najd menanyakan segala sesuatu masalah yang bersangkutan dengan agama.

Sebagaimana lazimnya keluarga ulama, maka Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab sejak masih kanak-kanak telah dididik dengan pendidikan agama, yang diajar sendiri oleh ayahnya, Syeikh Abdul Wahhab. Berkat bimbingan kedua orangtuanya, ditambah dengan kecerdasan otak dan kerajinannya, Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab berhasil menghafal 30 juz al-Quran sebelum ia berusia sepuluh tahun. Setelah itu, beliau diserahkan oleh orangtuanya kepada para ulama setempat sebelum akhirnya mereka mengirimnya untuk belajar ke luar daerah

Saudara kandungnya, Sulaiman bin Abdul Wahab, menceritakan betapa bangganya Syeikh Abdul Wahab, ayah mereka, terhadap kecerasan Muhammad. Ia pernah berkata, "Sungguh aku telah banyak mengambil manfaat dari ilmu pengetahuan anakku Muhammad, terutama di bidang ilmu Fiqh".

Setelah mencapai usia dewasa, Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab diajak oleh ayahnya untuk bersama-sama pergi ke tanah suci Mekkah untuk menunaikan rukun Islam yang kelima - mengerjakan haji di Baitullah. Ketika telah selesai menunaikan ibadah haji, ayahnya kembali ke Uyainah sementara Muhammad tetap tinggal di Mekah selama beberapa waktu dan menimba ilmu di sana. Setelah itu, ia pergi ke Madinah untuk berguru kepada ulama disana. Di Madinah, ia berguru pada dua orang ulama besar yaitu Syeikh Abdullah bin Ibrahim bin Saif an-Najdi dan Syeikh Muhammad Hayah al-Sindi.
[sunting] Kehidupan Syeikh Muhammad di Madinah

Ketika berada di kota Madinah, ia mengira banyak umat Islam di sana yang tidak menjalankan syariat dan berbuat syirik, seperti mengunjungi makam Nabi atau makam seorang tokoh agama, kemudian memohon sesuatu kepada kuburan dan penguhuninya. Hal ini menurut dia sangat bertentangan dengan ajaran Islam yang mengajarkan manusia untuk tidak meminta selain kepada Allah.


Hal ini membuat Syeikh Muhammad semakin terdorong untuk memperdalam ilmu ketauhidan yang murni (Aqidah Salafiyah). Ia pun berjanji pada dirinya sendiri, ia akan berjuang dan bertekad untuk mengembalikan aqidah umat Islam di sana sesuai keyakinannya, yaitu kepada akidah Islam yang menurutnya murni (tauhid), jauh dari sifat khurafat, tahayul, atau bidah. Untuk itu, ia pun mulai mempelajari berbagai buku yang di tulis para ulama terdahulu.

ammal07 said...

Belajar dan berdakwah di Basrah

Setelah beberapa lama menetap di Mekah dan Madinah, ia kemudian pindah ke Basrah. Di sini beliau bermukim lebih lama, sehingga banyak ilmu-ilmu yang diperolehinya, terutaman di bidang hadits dan musthalahnya, fiqih dan usul fiqhnya, serta ilmu gramatika (ilmu qawaid). Selain belajar, ia sempat juga berdakwah di kota ini.

Syeikh Muhammad bin `Abdul Wahab memulai dakwahnya di Basrah, tempat di mana beliau bermukim untuk menuntut ilmu ketika itu. Akan tetapi dakwahnya di sana kurang bersinar, karena menemui banyak rintangan dan halangan dari kalangan para ulama setempat.

Di antara pendukung dakwahnya di kota Basrah ialah seorang ulama yang bernama Syeikh Muhammad al-Majmu’i. Tetapi Syeikh Muhammad bin `Abdul Wahab bersama pendukungnya mendapat tekanan dan ancaman dari sebagian ulama yang dituduhnya sesat. Akhirnya beliau meninggalkan Basrah dan mengembara ke beberapa negeri Islam untuk menyebarkan ilmu dan pengalamannya.

Setelah beberapa lama, beliau lalu kembali ke al-Ihsa menemui gurunya Syeikh Abdullah bin `Abd Latif al-Ihsai untuk mendalami beberapa bidang pengajian tertentu yang selama ini belum sempat dipelajarinya. Di sana beliau bermukim untuk beberapa waktu, dan kemudian ia kembali ke kampung asalnya Uyainah.

Pada tahun 1139H/1726M, bapanya berpindah dari 'Uyainah ke Huraymilah dan dia ikut serta dengan bapanya dan belajar kepada bapanya. Tetapi beliau masih meneruskan tentangannya yang kuat terhadap amalan-amalan agama di Najd. Hal ini yang menyebabkan adanya pertentangan dan perselisihan yang hebat antara beliau dengan bapanya (serta penduduk-penduduk Najd). Keadaan tersebut terus berlanjut hingga ke tahun 1153H/1740M, saat bapanya meninggal dunia.

ammal07 said...

Perjuangan memurnikan dan mengembalikan akidah Islam
[sunting] Awal Pergerakan

Sejak dari itu, Syeikh Muhammad tidak lagi terikat. Dia bebas mengemukakan akidah-akidahnya sekehendak hatinya, menolak dan mengesampingkan amalan-amalan agama yang dilakukan umat islam saat itu.

Melihat keadaan umat islam yang menurutnya sudah melanggar akidah, ia mulai merencanakan untuk menyusun sebuah barisan ahli tauhid (muwahhidin) yang diyakininya sebagai gerakan memurnikan dan mengembalikan akidah Islam. Oleh lawan-lawannya, gerakan ini kemudian disebut dengan nama gerakan Wahabiyah.

Muhammad bin Abdul Wahab memulai pergerakan di kampungnya sendiri, Uyainah. Ketika itu, Uyainah diperintah oleh seorang Amir (penguasa) bernama Usman bin Muammar. Amir Usman menyambut baik ide dan gagasan Syeikh Muhammad, bahkan beliau berjanji akan menolong dan mendukung perjuangan tersebut.

Suatu ketika, Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab meminta izin pada Amir Uthman untuk menghancurkan sebuah bangunan yang dibina di atas maqam Zaid bin al-Khattab. Zaid bin al-Khattab adalah saudara kandung Umar bin al-Khattab, Khalifah Rasulullah yang kedua. Membuat bangunan di atas kubur menurut pendapatnya dapat menjurus kepada kemusyrikan.

Amir menjawab "Silakan... tidak ada seorang pun yang boleh menghalang rancangan yang mulia ini." Tetapi Sbeliau khuatir masalah itu kelak akan dihalang-halangi oleh penduduk yang tinggal berdekatan maqam tersebut. Lalu Amir menyediakan 600 orang tentara untuk tujuan tersebut bersama-sama Syeikh Muhammad merobohkan maqam yang dikeramatkan itu.

Sebenarnya apa yang mereka sebut sebagai makam Zaid bin al-Khattab ra. yang gugur sebagai syuhada’ Yamamah ketika menumpaskan gerakan Nabi Palsu (Musailamah al-Kazzab) di negeri Yamamah suatu waktu dulu, hanyalah berdasarkan prasangka belaka. Karena di sana terdapat puluhan syuhada’ (pahlawan) Yamamah yang dikebumikan tanpa jelas lagi pengenalan mereka.

Bisa saja yang mereka anggap makam Zaid bin al-Khattab itu adalah makam orang lain. Tetapi oleh karena masyarakat setempat di situ telah terlanjur beranggapan bahwa itulah makam beliau, mereka pun mengkeramatkannya dan membina sebuah masjid di dekatnya. Makam itu kemudian dihancurkan oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahab atas bantuan Amir Uyainah, Uthman bin Muammar.

Pergerakan Syeikh Muhammad tidak berhenti sampai disitu, ia kemudian menghancurkan beberapa makam yang dipandangnya berbahaya bagi ketauhidan. Hal ini menurutnya adalah untuk mencegah agar makam tersebut tidak dijadikan objek peribadatan oleh masyarakat Islam setempat.

ammal07 said...

Berita tentang pergerakan ini akhirnya tersebar luas di kalangan masyarakat Uyainah mahupun di luar Uyainah.

Ketika pemerintah al-Ahsa' mendapat berita bahwa Muhammad bin'Abd al-Wahhab mendakwahkan pendapat, dan pemerintah 'Uyainah pula menyokongnya, maka kemudian memberikan peringatan dan ancaman kepada pemerintah'Uyainah. Hal ini rupanya berhasil mengubah pikiran Amir Uyainah. Ia kemudian memanggil Syeikh Muhammad untuk membicarakan tentang cara tekanan yang diberikan oleh Amir al-Ihsa. Amir Uyainah berada dalam posisi serba salah saat itu, di satu sisi dia ingin mendukung perjuangan syeikh tapi di sisi lain ia tak berdaya menghadapi tekanan Amir al-Ihsa. Akhirnya, setelah terjadi perdebatan antara syeikh dengan Amir Uyainah, di capailah suatu keputusan: Syeikh Muhammad harus meninggalkan daerah Uyainah dan mengungsi ke daerah lain.

Dalam bukunya yang berjudul Al-Imam Muhammad bin Abdul Wahab,Da'watuhu Wasiratuhu, Syeikh Muhammad bin `Abdul `Aziz bin `Abdullah bin Baz, beliau berkata: "Demi menghindari pertumpahan darah, dan karena tidak ada lagi pilihan lain, di samping beberapa pertimbangan lainnya maka terpaksalah Syeikh meninggalkan negeri Uyainah menuju negeri Dariyah dengan menempuh perjalanan secara berjalan kaki seorang diri tanpa ditemani oleh seorangpun. Ia meninggalkan negeri Uyainah pada waktu dini hari, dan sampai ke negeri Dariyah pada waktu malam hari." (Ibnu Baz, Syeikh `Abdul `Aziz bin `Abdullah, m.s 22)

Tetapi ada juga tulisan lainnya yang mengatakan bahwa: Pada mulanya Syeikh Muhammad mendapat dukungan penuh dari pemerintah negeri Uyainah Amir Uthman bin Mu’ammar, namun setelah api pergerakan dinyalakan, pemerintah setempat mengundurkan diri dari percaturan pergerakan karena alasan politik (besar kemungkinan takut dipecat dari kedudukannya sebagai Amir Uyainah oleh pihak atasannya). Dengan demikian, tinggallah Syeikh Muhammad dengan beberapa orang sahabatnya yang setia untuk meneruskan dakwahnya. Dan beberapa hari kemudian, Syeikh Muhammad diusir keluar dari negeri itu oleh pemerintahnya.

Syeikh Muhammad bin `Abdul Wahab kemudian pergi ke negeri Dar’iyah.

Visit Bil.