Friday, January 30, 2009

Juanda mahu teruskan pendekatan 'lantang' Asri

Ikuti temu bual wartawan Adha Ghazali bersama Dr Juanda untuk menyelami hala tuju serta harapan beliau sebagai Mufti Perlis yang baru, terutama misi Jabatan Mufti Perlis bakal diterajuinya.
Soalan : ANDA diberi kepercayaan memikul tanggungjawab sebagai Mufti Perlis. Apa pandangan Dr mengenai peranan Jabatan Mufti Perlis terutama dengan peranan tinggi dimainkan Dr Asri sebelum ini?
Jawapan : Dr Asri meletakkan Jabatan Mufti Perlis pada tahap yang tinggi iaitu berstatus nasional dan ini sesuatu yang membanggakan. Bagi saya, peluang mengetuai Jabatan Mufti Perlis adalah tanggungjawab dan amanah besar yang perlu dipikul, terutama untuk meneruskan kesinambungan usaha Dr Asri. Jika dilihat, isu lantang bersuara tidak perlu timbul, kerana Dr Asri hanya memainkan peranan seperti diamanahkan dan itu jugalah yang akan saya lakukan.
Ulasan :
1) Benarkah Dr asri letakkan Jabatan Mufti Perlis pada tahap tinggi berstatus nasional. Sepatutnya Dr Juanda sedara bahawa kedudukan sesebuah Jabatan Kerajaan Negeri sememangnya berstatus nasional. Ia bukan boleh diletakkan oleh sesiapa. Sebaliknya kedudukan sesebuah Jabatan itu memang bertugas di peringkat nasional. Bukan soal siapa yg meletakknya. Jika JMPs berstatus nasional..Jabatan2 Mufti lain berstatus apa? Amatur ke?
Nampaknya, Beliau menisbahkan Jabatan Mufti Perlis (JMPs) berada di tahap yg tinggi bagi menggambarkan sanjungan beliau terhadap jasa DR MAZA selama ini.
2) Benarkah Jabatan Mufti Perlis berada di tahap yang tinggi. Cuba dapatkan 'greding' dari JPA @ SPA. Berapa bintang yang kita boleh bagi kepada Jabatan ini terutama semasa dibawah kendalian Dr MAZA. Barulah kita tahu samada JMPs bertaraf tinggi @ tidak. Kalau setakat mencetuskan kontroversi dalam memahami agama cara baru..saya rasa, situasi itu bukanlah sesuatu yang dikira 'bertaraf tinggi'.
Soalan : Pendekatan 'lantang' Dr Asri sebagai Mufti Perlis sebelum ini meletakkan Jabatan Mufti Perlis pada satu tahap yang tinggi. Mungkinkah ini memberi cabaran kepada Dr?
Jawapan : Pendekatan saya dan Dr Asri mungkin berbeza, tetapi peranan dan hala tuju kami tetap sama, iaitu terus menghidupkan peranan Jabatan Mufti Perlis. Bagi saya, kelantangan ditonjolkan Dr Asri adalah pendekatan dan kaedah beliau. Namun, peranan dimainkan tetap sama iaitu memberikan rujukan berguna kepada masyarakat dalam hal ehwal berkaitan agama Islam. Mungkin pendekatan yang akan saya gunakan tidak sama.
Ulasan ;
1) Sememangnya cara pendekatan Mufti Lama & Mufti Baru berbeza. Tetapi manhaj mereka sama sahaja. Iaitu memperjuangkan Sunnah ala Salafi-Wahhabiy. Jika satu aliran sahaja yang diperjuangkan di negeri depa..tak mengapa. Tetapi masalahnya perjuangan satu aliran ini menidakkan aliran Sunni majoriti negeri-negeri lain. Bahkan dalam masa yang sama mereka meniupkan tasykik bahawa pegangan Asyairah sesat & menyeleweng, amalan sunat dikatakan bid'ah, menafikan disiplin ilmu tasawwuf. Seorang sahabat saya dari sarawak memberitahu saya bahawa Dr Juanda memberitahunya bahawa Kitab Risalah al-Qusyairiyyah adalah sebuah kitab yang sesat. Subhanallah.
2) Kalau betul pendekatan Dr Juanda berbeza dgn Dr Asri..kita alu-alukan. Namun harus diingat bahawa..apa jua kedudukan anda..anda perlu mengormati hak-hak Mufti dari negeri-negeri lain. Yang mana Mufti sebelum ini seringkali menyindir Mufti2 lebih senior sbg tukang baca doa, konservatif, jumud, tidak proaktif DSB.
Soalan : Perlis sinonim dengan fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah. Apa pandangan Dr dan mungkinkah ini menjadi kriteria utama pemilihan Dr sebagai Mufti Perlis?
Jawapan : Bagi saya, soal sesuai atau tidak, seharusnya tidak perlu timbul. Fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah memang terbukti paling afdal (ideal) dan perlu ditegakkan. Malah, fahaman ini juga dianggap bersifat paling terbuka dan tepat, apatah lagi dengan kedudukan al-Quran dan Sunnah nabi sebagai rujukan paling utama. Jadi, tidak wajar jika ada pihak yang mendakwa atau cuba mengaitkan fahaman ini dengan unsur perpecahan. Apa pun, setiap persoalan yang timbul memerlukan penjelasan secara terperinci dan bijaksana dengan berlandaskan 'nas' dan dalil (bukti) yang kukuh daripada al-Quran dan Sunnah. Jadi, di sinilah Jabatan Mufti memainkan peranannya.
Ulasan :
1) Dewasa ini dan selamanya.. ramai yang gemar dengar benchmark "Ahli Sunnah wal Jamaah" termasuklah Perlis Darul Sunnah. Apalah ertinya kalau sekadar f okus perjuangan sunnah hanya kpd perkara2 furuk sahaja. Perjuangan Sunnah yg utama ditinggalkan @ tidak diendahkan. Contohnya : Dlm perlembagaan Perlis diMana hukum hudud, Qisas? Bgamana dgn pengurusan akaun Kerajaan Negeri? Apa pula klasifikasi kafir yang ada? Berapa lesen judi, arak, kelab malam yg diluluskan? Berapa Nisbah masjid berbanding rumah ibadat bukan Islam DLL. Pendek kata Usul al-amr bil ma'ruf Wa nahyi Ani al-Munkar..perlu diberi fokus perjuangan. Berbanding perjuangan membid'ahkan umat Islam dgn isu khilafiyyah.
2)Kenapa manhaj Sunnah wal Jamaah perlis menimbulkan banyak kekeliruan dan perpecahan? Jawabnya..kerana mereka mengutamakan metodologi memahami agama menurut fahaman Wahhabiyyah berbanding majoriti Ahli Sunnah Wal Jamaah yang dipelopori Asyairah & Maturidiyyah. Sebelum ini, peratusan pertembungan pemikiran seperti ini adalah kecil. Dan sekarang ini menjadi huru-hara disebabkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab menyebarkannya. Guna metod salafi-wahhabiy..tetapi masih lagi tidak mengaku sebagai wahhabiy. Itulah Wahhabiy.
Soalan : Bidang Undang-Undang Keluarga Islam adalah pengkhususan dan kepakaran utama Dr dan ia dianggap sesuai serta sinonim dengan Perlis yang sering dikaitkan dengan isu kekeluargaan terutama poligami. Apa komen Dr?
Jawapan : Persoalan dan masalah agama sebenarnya sama di semua tempat. Dalam soal penyelesaian dan penjelasan bab agama, isu label melabel sesuatu mengikut pandangan dan pemikiran individu tidak boleh diambil kira. Apa yang penting, cara isu itu dikendalikan dan diatasi. Jika dilihat undang-undang (Islam) kita sudah cukup kukuh, cuma dari sudut pelaksanaannya kadang-kala sedikit goyah.
Ulasan :
1) Sekarang ni orang sudah tidak mengenal bidang @ disiplin ilmu. Yang penting ijazah kedoktoran. Ada yang ijazah BA B.Arab n tesis Phd hadis pun dilantik mufti.Walaupun jahil dgn Feqah dan usul feqah. walhal, lulusan Phd tu hanya kajian kecil sahaja. Tetapi diangung2kan zaman kita sehingga diagung2kan kita dgn gelaran tertentu. Moralnya, bukan beerti semua yang lulus Phd tu alim dan boleh menjadi rujukan ummat. Kenapa? kenapa penguasaan disiplin ilmunya rendah, kurang bermutu dan tidak matang. Ia tidak bermaksud utk tuan blog meninggi diri. tapi itulah realiti bagi nilai jawatan Mufti kontemporari.
Soalan : Akhir sekali, apa harapan Dr sebagai Mufti Perlis yang baru. Mungkinkah Dr ada misi tersendiri untuk melonjakkan lagi imej Jabatan Mufti Perlis?
Jawapan : Buat masa sekarang, misi dan keutamaan Jabatan Mufti Perlis belum saya terima dan semuanya akan terjawab apabila menghadap Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail, minggu depan. Apa pun, saya berazam untuk terus menghidupkan peranan mufti dalam memberikan rujukan berguna kepada masyarakat terutama dalam hal ehwal berkaitan agama Islam.
Ulasan :
1) Misi Dan Visi JMPs adalah jelas. Sayangnya disalah kemudikan oleh Dr asri dan kroni-kroninya. Menyebabkan ia menjadi kusut dan kabur. akhirnya, misi dan visi tidak berpijak di bumi realiti. Sebab itu, bilamana Dr Asri ditamatkan kontrak..ramai kawan2 kita yg bertugas di JMps atas perkhidmatan persekutuan angkat kaki cepat2. Alasan mereka..tak tahan dengan bebanan kerja fatwa Perlis yang serabut. Kerana banyak fatwa baru yang diputuskan bertentangan dengan akta dan enakmen yang sedia ada. Contohnya : anak yang lahir bawah 6 bulan dan tidak dinafikan oleh bapaknya boleh dibinkan pada bapaknya. Fatwa ini bukan sahaja VS dgn fatwa kebangsaan. Malah VS juga dengan Enakmen Keluarga Islam 1991 Perlis sendiri dan digunapakai di negeri2 lain. Bahkan bertentangan dengan enakmen Jabatan Pendaftaran Negara.
2) Kesan dari fatwa pelik ini, Saya juga mendengar dari sahabat saya di perlis, bahawa ramai pasangan yang melahirkan anak bawah 5 bulan kahwin ingin mendaftarkan anak mereka di Perlis. Nampaknya, Perlis telah membuka pintu pendaftaran anak-anak tak sah taraf. Dikhuatiri pendaftarannya juga melibatkan anak-anak zina.
3)Hairannya, ketika fatwa baru diputuskan...saya difahamkan bahawa Dr Juanda ada bersama membincangkannya. Masakan graduan Kedoktoran Keluarga Islam tak tahu menahu bahwa fatwa Perlis yg baru itu banyak pertentangannya dgn enakmen yg sedia ada. Atau dia sengaja tak nak ambil tahu atau buat-buat tak tahu. Ternyata, Allah yang terlebih tahu. Tentunya semua ini satu cabaran dan pengalaman baru buat Dr Juanda Jaya. Selamat Maju Jaya.

Tuesday, January 27, 2009

MUFTI BARU PERLIS



KANGAR: Bekas Naib Mufti Sarawak, Dr Juanda Jaya, 37, akan dilantik sebagai Mufti Perlis yang baru, menggantikan Dr Mohd Asri Zainul Abidin, yang kontraknya ditamatkan pada akhir November lalu. Pelantikan Dr Juanda yang juga bekas Penolong Pengarah Bahagian Dakwah Jabatan Agama Islam Sarawak, disahkan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, semalam, sekali gus merungkai spekulasi mengenai calon Mufti Perlis sejak jawatan itu dikosongkan dua bulan lalu.


"Ya, Dr Juanda akan dilantik menggantikan Dr Asri sebagai Mufti Perlis yang baru. Malah, pelantikan beliau ke jawatan berkenaan juga sudah mendapat perkenan Raja Perlis, Tuanku Syed Sirajuddin Syed Putra Jamalullail. "Berdasarkan kontrak, Dr Juanda dipinjamkan kerajaan Sarawak untuk mengisi jawatan Mufti Perlis bagi tempoh dua tahun dan beliau dijangka memulakan tugas awal Februari ini, selepas urusan pemindahan selesai dengan kerajaan Sarawak dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA). "Saya berterima kasih kepada Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud, yang sudi meluluskan peminjaman Dr Juanda untuk berkhidmat di Perlis," katanya kepada pemberita di sini, semalam.


Terdahulu, beliau menghadiri Majlis Tahun Baru Cina anjuran MCA negeri di Dewan Khoon Aik, di sini. Hadir sama Pengerusi Badan Perhubungan Umno negeri, Datuk Seri Shahidan Kassim. Jawatan Mufti Perlis kosong apabila kontrak Dr Asri yang dipinjamkan Universiti Sains Malaysia (USM) kepada kerajaan negeri tamat tempoh pada 1 Disember lalu. Malah, Dr Asri sebelum berangkat ke England untuk membuat kajian berkaitan perbandingan mengenai tafsiran hadis antara fundamentalis dan orientalis di Lampetex, United Kingdom pernah menamakan beberapa calon, termasuk Dr Juanda yang dianggap sesuai sebagai pengganti beliau. Dr Juanda dari keturunan Melanau adalah lulusan Universiti Al-Azhar, Mesir dan mempunyai Ijazah Sarjana Syariah dengan pengkhususan Penggubalan Undang-Undang Keluarga Islam Malaysia daripada Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).


Md Isa berkata selain diperkenan Tuanku Raja Perlis, pemilihan Dr Juanda untuk mengisi kekosongan jawatan Mufti Perlis berdasarkan kelayakan peribadi, terutama akademiknya yang tinggi serta sumbangannya kepada agama Islam. "Paling penting, beliau dianggap calon paling sesuai kerana begitu memahami mengenai Mazhab Sunnah Wal Jamaah yang selari dengan perlembagaan negeri," katanya.


Ulasan :

1) Kenyataan ini pertama-tamanya memberi pengesahan kepada kita bahawa Jawatan Dr Asri sebagai Mufti terdahulu bukannya 'meletak jawatan'. Akan tetapi 'kontraknya ditamatkan' hasil kontroversi yang dicetuskannya. Kini, Dr Asri tidak habis-habis dengan isu-isu kontroversinya seantero dunia. Nampaknya, dia lebih selesa mempopularkan dirinya dengan cara begitu.

2) Perlantikan Dr Juanda hanya meneruskan legasi Wahhabiy yang dicetuskan Dr Asri dan rakan-rakannya atas jenama perjuangan al-Sunnah. Hakikatnya, obor Sunnah yang diperjuangkan mereka hanya menurut persepsi Muhammad Abdul Wahhab sahaja. Tak percaya? Lihatlah, apakah 'tajdid' yang dilakukan oleh Dr Asri semasa menjawat jawatan Mufti Perlis dahulu. Berapa banyak pula keputusan fatwa Perlis yang bertentangan dengan Majlis Fatwa Kebangsaan? Dan siapakah yang membawa masuk geng2 Dr Asri seperti Dr Johari Mat, Dr Azwira Abd Aziz dan Dr Juanda sebagai Ahli Majlis Fatwa Perlis bagi memperkuatkan perjuangan Sunnah 'ala masyrab al-Wahhabiyyah. Walaupun segelintir manusia yang ambil kira. Namun semua ini telah direkodkan Allah Azza Wa Jalla.


3) Benarkah Dr Asri ke UK untuk membuat kajian perbandingan tafsiran hadis antara fundamentalis dan orientalis? Atau sekadar bercuti disamping perabih duit kepada kuffar sahaja? Jika benar dia ingin mengkaji hadis..kenapa tidak dilakukan di negara yang dipenuhi dengan ulamak Islam. Berapa ramai orientalis yang menguasai ilmu Islam secara bersanad? Bolehkah kajiannya ditsiqahi? Apa yang pasti, Dr Asri bercuti sabatikal. Bolehkah penjawat yang bercuti sabatikal melakukan kajian? Dan badan mana pula yang menaja kajian beliau? Atau beliau hanya syok dengan kajian diri sendiri? Wallahua'lam. Semuanya mesti diperjelaskan.

4) Sebenarnya, tahap kelayakkan akademik Dr Juanda tidaklah terlalu tinggi Jika dibandingkan dengan orang lain yang lebih tinggi nilai taraf akademiknya berbanding beliau. Perlis bukan takdak ulamak yang hebat. Ada..tetapi, tidak diperkenankan oleh pemerintah. Lantaran itu, Kerajaan terpaksa mengimport calon luar sekali lagi bagi mengisi jawatan Mufti. Anak-anak Perlis seolah-olah tidak berdaya saing untuk mengisi jawatan berkenaan. Khabar dari Sarawak memberitahu penulis bahawa Dr Juanda sebenarnya telah di 'reject' dari Timbalan Mufti Negeri Sarawak dahulu disebabkan sikapnya yang suka membid'ah dan menyesatkan umat Islam Sarawak yang bertahlil, bertalkin, baca Ya`sin malam jumaat dan lain-lain. Sayangnya, diambil pula oleh Perlis kononya bagi meneruskan legasi Sunnah. Hakikatnya, sama sahaja dengan Mufti sebelumnya. Tak percaya. Sama-samalah kita saksikan nanti.

5) MB Perlis sebenarnya telah mendedahkan kepada kita syarat terpenting utk menjadi Mufti Perlis. Iaitu memahami mazhab Sunnah Wal Jamaah yg selari dengan perlembagaan negeri. Ya ka..Dato Seri MB? Betui ka? Kalau betul..kenapa Perlis acapkali memperjuangkan tafsiran Sunnah al-Wahhabiyyah? Selalu mengeluarkan pandangan yang bertentangan dengan Majlis Fatwa Kebangsaan? Nampaknya Sunnah pada mereka itu hanya Sunnah retorik sahaja. Tapi tidak secara berjamaah. Contoh terdekat, negeri Perlis masih menggunakan gelaran 'Raja' yang merupakan pengaruh hindu berbanding negeri-negeri lain yang menggunakan gelaran Sultan yang menampakkan syiar Islam.Bagaimana pula dengan keseluruhan pengurusan kerajaan Negeri.? Secara perbandingan congak minda : Mana yang sunnah? Kelantan ke Perlis?

Apapun kita lihatlah nanti bagaimana rentak tari Mufti yang baru ini. Saya percaya, Majlis Fatwa Kebangsaan ada pendekatan tersendiri dalam situasi ini. Kita mengalu-alukan sesuatu yang positif untuk umat. Namun begitu, menjadi kewajipan bagi kita untuk memperbetulkan keadaan jika syubhat dan tasykik yang ditimbulkan oleh beliau. Selamat bertugas dan Selamat perjuangkan Ahli al-Sunnah Wal Jamaah yang sebenar.

Wednesday, January 7, 2009

Malaysiakini PERLEKEH USAHA BANTU PALESTIN

KUALA LUMPUR 7 Jan. – Persatuan Ulama Malaysia (PUM) mengutuk tindakan portal berita Malaysiakini kerana menyiarkan kenyataan pembacanya yang disifatkan menghina usaha semua pihak yang memberi maklum balas positif terhadap isu Palestin. Setiausaha Agungnya, Khairul Anuar Mustafa berkata, kenyataan ABDULLAH ANTI ISRAEL POSTURING bertarikh 6 Januari yang ditulis dalam bahasa Inggeris itu jelas memperlekehkan usaha semua pihak yang ingin membantu rakyat Palestin daripada cengkaman tentera Zionis termasuk kerajaan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dan masyarakat awam.


‘‘Mereka bukan sekadar menuduh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi seorang yang hipokrit dalam memperjuangkan isu Palestin. Bahkan, orang ramai termasuk NGO yang menyertai demonstrasi membantah kekejaman Israel turut dituduh menerima upah untuk tujuan tersebut. Perbuatan ini sungguh biadab dan tidak boleh dimaafkan,’’ katanya ketika ditemui Utusan Malaysia di sini hari ini.


Menurut Khairul, portal itu juga turut mempersoalkan tindakan negara anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC), pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) termasuk Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) dalam menangani isu Palestin. Soalan saya : Siapa di belakang portal Malaysiakini? Kenapa mereka asyik memberi liputan special kepada antiIslam di Malaysia? Dan sering tersalah laporannya hingga berkali-kali memohon maaf kepada umat Islam? Lihatlah sedutan dari blog Anwardotcom :"Matlamat utama penajaan FNF adalah untuk mewujudkan konsep liberalisme di Malaysia. Aktivis PKR termasuk Jonson Chong, Dr Zaliha Mustafa, Cheah Kah Peng, Beh Lih Yi (Malaysiakini) turut ditaja oleh FNF untuk menjayakan konsep ini."

Kehadiran Beh Lih Yi mewakili Malaysiakini telah mengesahkan kaitan Anwar, PKR dan Malaysiakini berasaskan sumber penajaan yang sama. Portal itu sendiri dalam artikelnya “Malaysiakini: Free or pay?” mengakui bahawa Malaysiakini ditaja oleh FNF, Asia Foundation dan Open Society Institute (OSI), milik George Soros.

Malah satu lagi projek rangkaian Malaysiakini iaitu Asia247.tv (Malaysian Internet TV channel) merupakan projek tajaan FNF. Jeremiah Foo, Sam Hui team video Malaysiakini juga merupakan team video Asia247.tv. Malah team tajaan FNF ini berusaha mencari pelapis-pelapis baru dengan menaja bengkel pembikinan video dengan bekerjasama Youth for Change (Y4C)
link asal sila klik sini :
http://anwaribrahimdotcom.blogspot.com/2008/08/dari-permatang-pauh-ke-putrajaya-anwar.html

Bagi Tuan Blog : Berdasarkan kepada kontroversi yang sering ditimbulkan Malaysiakini jelaslah bahawa pemikiran sebahagian penulis dilaman ini berorientasikan pemikiran liberalisasi agama. Sayangnya, ia tidak mudah dihidu kerana berkonsepkan politik dan sosial. Akhirnya ia dianggap sebagai media alternatif untuk mereka yang memperjuangkan keadilan sejagat. Semoga Allah memelihara kita dari penyelewengan pemikiran liberalisasi agama.

Monday, January 5, 2009

KEWAJARAN SARINGAN HIV/AIDS


AIDS (Acquired Immunodefiency Syndrome) adalah gejala pelbagai penyakit kronik menimpa manusia disebabkan sejenis virus yang disebut HIV (Human Immonodefienc Virus). Virus ini secara perlahan-lahan mereputkan sistem kekebalan tubuh dan dalam tempoh lima hingga 10 tahun pengidapnya mengalami pelbagai gejala penyakit yang menyebabkan maut. Setakat ini tidak ditemui ubat yang boleh mencegah atau merawat HIV/AIDS.


Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sehingga 2007 didapati seramai 33 juta manusia telah dijangkiti HIV/AIDS yang terdiri daripada 30.8 juta orang dewasa, 15.5 juta wanita dan kanak-kanak pula berjumlah 2 juta orang. Menurut WHO lagi, sejak 1981 hingga 2007 seramai 25 juta pengidap AIDS telah meninggal dunia. Benua yang teruk mengalami wabak HIV/AIDS ialah Afrika di mana terdapat 11.6 juta kanak-kanak mengidap HIV/AIDS dan yatim.


Sementara itu, kedudukan di negara kita pula, menurut sumber Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sehingga 2007 didapati seramai 80, 938 orang pengidap HIV, 13, 635 orang pengidap AIDS dan seramai 11,539 orang pengidap AIDS telah meninggal dunia. Menurut sumber itu pada masa ini kira-kira lima orang pengidap AIDS meninggal dunia sehari.
Apa yang paling membimbangkan berdasarkan penemuan kajian oleh KKM pada 2007, didapati 72 peratus pengidap HIV/AIDS adalah terdiri daripada orang Islam. Pengidap wanita menunjukkan peningkatan yang ketara. Daripada 1.1 peratus (1990) bertambah menjadi 16.3 peratus (2007).


Pada awalnya, kes-kes HIV/AIDS banyak ditemui daripada mereka yang mengamalkan homoseksual, tetapi pada masa ini banyak dikesan mereka yang mengamalkan seks bebas, pelacuran, dan perkongsian jarum di kalangan penagih dadah. Kajian KKM pada 2007, mendapati penyebaran HIV/AIDS melalui perkongsian jarum suntikan paling tinggi meliputi 57.3 peratus, hubungan seks 32.9 peratus dan selebihnya melalui kelahiran, pemindahan darah yang tercemar dan lain-lain.


Bagaimanapun menurut KKM lagi, didapati penyebaran HIV/AIDS melalui perhubungan seksual sedang meningkat iaitu daripada 5.2 peratus (1990) bertambah menjadi 32.9 peratus pada 2007. Persoalan besar timbul ialah apakah pencegahan yang sesuai diambil dalam mencegah dan merawat gejala HIV/AIDS ini? KKM dari segi aspek kepakaran perubatan telah mengambil beberapa langkah untuk mencegah dan merawat penyakit HIV/AIDS. Antara pendekatan yang diambil ialah mengedar kondom, membahagikan jarum dan memberi methadon kepada pembawa HIV/AIDS dan penagih dadah.


Pendekatan ini menimbulkan kontroversi di kalangan ulama dan masyarakat. Bagaimanapun ulama bersetuju jika pendekatan yang diambil KKM itu dibuat kepada penagih dadah dan pengidap HIV/AIDS tegar. Pada 18 Disember 2008 dalam sidang akhbar sempena Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Bagi HIV/AIDS, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd. Najib Tun Razak mengumumkan pada tahun 2009 ujian saringan HIV/AIDS akan diwajibkan kepada semua pasangan Islam yang hendak berkahwin. Arahan beliau itu telah mendapat ulasan daripada pelbagai pihak.


Berdasarkan analisis ulasan itu, didapati sebahagian besarnya memberi pandangan positif. Mereka hanya berbeza dari segi tahap positif, sama ada memadai dengan sukarela atau bersetuju diwajibkan. Pihak yang menentang ujian saringan beralasan ia bercanggah dengan hak asasi manusia. Isu HIV/AIDS bukan hanya persoalan kesihatan atau kedoktoran semata-mata tetapi berkait rapat juga dengan isu keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT. Mereka yang hendak berkahwin adalah dalam rangka membentuk keluarga bahagia dan mewujudkan generasi yang berkualiti. Bagaimana pun persoalan besar timbul ialah mengapa Ujian Saringan HIV/AIDS ini diwajibkan dan bukan sukarela?


Ujian saringan dibuat secara mandatori kerana:

-Pertama: Wabak HIV/AIDS amat menakutkan berbanding penyakit lain dan menyerang dunia secara perlahan-lahan melemah, mengaibkan keluarga dan menghapuskan nasab manusia.


-Kedua: Memenuhi tuntutan Maqasid Syariah, salah satunya ialah menjaga kesucian nasab bagi mewujudkan generasi yang sihat.


-Ketiga: Mencegah kemudaratan yang ada pada individu dan mengelakkan kemudaratan kepada orang lain.


-Keempat: Menutup punca kemudaratan (Saddu az-Zaraa’i) agar tidak mendatangkan kemudaratan yang lebih besar kepada manusia.


-Kelima: Sebagai kempen kesedaran penjagaan kesihatan ‘Mencegah lebih baik daripada mengubati’.


-Keenam: Keputusan resolusi seminar yang dibuat untuk mencegah wabak HIV/AIDS.
Jabatan Agama Islam Negeri Johor adalah perintis pertama pada 2001 mewajibkan pasangan yang hendak berkahwin menjalani ujian saringan HIV/AIDS. Selepas mendapat sambutan hebat dan kepuasan daripada ibu-bapa, orang alim, imam-imam, pemimpin masyarakat dan bakal-bakal pengantin sendiri maka beberapa negeri lain mengikut jejak negeri Johor. Negeri Melaka, Perlis dan Selangor mula mewajibkan pada 2005 dan diikuti oleh beberapa negeri lain. Ini bermakna ujian mandatori bukan dibuat secara membuta tuli atau tangkap muat tetapi dibuat secara berperingkat-peringkat dengan mengambil kira analisis persekitaran dan kesan positif ujian saringan itu.


Pada 2007, misalnya seramai 144, 267 orang menjalani ujian saringan HIV/AIDS. Daripada jumlah ini didapati 90 kes (0.04 peratus) positif HIV/AIDS dan 12 kes meneruskan perkahwinan. Sekurang-kurangnya ujian ini telah memberi peringatan dan amaran awal tentang kesejahteraan rumah tangga mereka. Ujian saringan dibuat di hospital atau di Pusat-pusat Kesihatan Kerajaan dan diurus mengikut piawaian perubatan. Pada ketika ini KKM memberi kerjasama dan sokongan amat kuat pendekatan yang diambil oleh Jabatan Agama Islam ini.


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) menyedari bahawa langkah mandatori itu bukanlah menjamin secara mutlak keberkesanan pencegahan HIV/AIDS. Tetapi ia sebenarnya sebagai sebahagian langkah menyokong pendekatan bersepadu lain yang diambil oleh KKM, Majlis AIDS Malaysia, individu dan lain-lain Pertubuhan Bukan Kerajaan dalam pencegahan HIV/AIDS.


Usaha juga sedang dibuat memberi latihan kepada para imam dan pemimpin agama bagi membantu mengurangi stigma di kalangan masyarakat serta membimbing pembawa HIV/AIDS kembali ke pangkal jalan masyarakat. Dalam usaha menjalankan pencegahan perkara munkar ingatlah peringatan Allah dalam surah al-Maaidah, ayat 2, bermaksud: Dan hendaklah kamu bertolong-tolong untuk membuat kebajikan dan janganlah kamu bertolong-tolong pada melakukan maksiat.


-Dipetik dari tulisan Ustaz Ghafani Awang Teh ialah Pengarah Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial dan Masjid (Kesuma), Jakim.

Friday, January 2, 2009

SELAMATKANLAH PALESTIN


Prihatin dgn nasib umat Islam Palestin, Us Zamihan menyeru para jamaah USJ 18-24 supaya kembali menelusuri sejarah asal Negara Palestin sebagai tempat kelahiran dan kediaman Para Nabi A.S, Qiblat pertama umat Islam dan bumi berkat. Kini 2/3 bumi Palestin menjadi milik Israel setelah PBB membuat Ketetapan 181 Nov 1947. Hanya 1/3 shj yg diperuntukan utk umat Islam. Semenjak itu, kehidupan ikhwan kita tidak pernah aman. Saban hari, bulan dan tahun ada sahaja ikhwan kita yang menjadi mangsa. Kini, sekali lagi mereka bermandikan darah. Kejayaan Obama sbg Presiden Amerika seolah memberi 'lampu hijau' kepada Israel utk terus bertindak lebih rakus terhadap ikhwan kita disana. Dan Israel juga seakan berpesta apabila melakukan serangan mengakibatkan lebih 400 maut sempena sambutan tahun baru Kristian. Seperti biasa, Pak-Pak Arab yang kaya raya hanya berani mengutuk sahaja. Mereka berfikiran jumud kerana tidak berani melakukan sesuatu untuk membantu saudara seagama.


Fadilatul Ustaz juga memberitahu bahawa Umat Islam WAJIB bersatu padu menentang penjajahan rejim zionis. Kekuatan umat ini perlu dijana dengan sikap keprihatinan mereka terhadap perintah agama. Beliau juga menggena supaya umat Islam memberi sokongan kepada gerakan Islam (Hamas-Fatah dan Hizbullah) yang berjuang utk membebaskan diri mereka dari cengkaman yahudi. Umat ini haram untuk terus berpeluk tubuh atas pencerobohan Israel. Malah perlu meningkatkan sensitiviti dgn perkembangan umat Islam seluruh dunia. Jika kita bencikan Yahudi dan sekutu-sekutunya : Katakan tidak kepada barangan Amerika & Kroninya. Ungkapkan bantahan anda dengan memulau produk syarikat proksi yahudi. Ringankanlah tangan untuk menghulurkan pelbagai sumbangan kepada mereka yang memerlukan sekadar termampu. Al-Fadhil Ustaz juga mengadakan qunut nazilah ketika mengimamkan solat jumaat tengahari tadi. Mudah-mudahan Allah mendengar rintihan hamba-hambaNya yang dizalimi. Sekaligus mengalahkan gerombolan tentera kuffar dgn kekalahan yang hina-dina. Ya Allah, selamtkanlah Palestin.Takbir!

Thursday, January 1, 2009

WAHHABIY SOMALIA MENGGANAS

Wahhabiy Somalia sedang menghancurkan maqam ulamak Sufi di Somalia dgn anggapan bahawa maqam berkubah(kayu/batu) itu adalah bid'ah yg sesat. Sedangkan mereka lupa bahawa binaan maqam berkubah itu adalah harus sbgmana yg diputuskan ulamak mazhab. Dan Pemakaman seperti ini juga terdapat pada maqam Nabi SAW, Sayyidina Abu Bakr al-Siddiq, Sayyidina Umar al-Khattab dan lain-lain seluruh dunia Kecuali Pemakamam Baqi' / Ma'ala yg diratakan Pelampau Wahhabiy. Saksikan keganasan mereka hanya semata-mata dalam masalah furuk ini melalui capaian di bawah:

http://www.youtube.com/watch?v=RPWI-p9Kl4g&eurl=http://english.aljazeera.net/news/africa/2008/12/20081220113644851788.html&feature=player_embedded


Al-Shabab, an armed group fighting transitional government and Ethiopian forces in Somalia, is desecrating religious shrines in the south of the country, Al Jazeera has learned. The ancient graves of clerics and other prominent people are among holy sites being targeted by the armed group in the port city of Kismayo.

Al-Shabab took control of Somalia's third-largest city about four months ago and quickly announced it would not tolerate anything it deemed un-Islamic. Al Jazeera correspondent Mohammed Adow said Kismayo's Roman Catholic church was torn down just days after they seized power through bloody fighting. "The 60-year-old church had not been used for nearly 20 years and not a single Christian lives in the city - but that was not a good enough reason for the militias to spare the building, he said." "They are planning to replace it with a mosque."
Graves targeted The fighters then turned their hammers on graves, some of which contained the remains of followers of Sufi, a mystical form of Islam.

The sites have been revered for decades and are regularly visited by people paying homage to the dead, a practice al-Shabab has condemned as being akin to idolatry. "We are a chosen lot by Allah to try and correct the mystics of the people and guide them," Hassan Yaqub, a spokesman for the Kismayo administration, told Al Jazeera.

"We have a responsibility to the people to guard the people against all evil deeds."
In Marka, another coastal town in the south of the country, Al Jazeera witnessed the public implementation of Sharia, or Islamic law. Three men accused of smoking hashish were given a public flogging before the al-Shabab fighters set fire to the drugs that were purportedly found when the men were arrested.


Such practices have become more frequent as al-Shabab has increased its influence across southern and central Somalia, taking back many of the areas which were formerly controlled by the Islamic Courts Union until late 2006. In October, a 13-year-old girl was reportedly stoned to death in Kismayo after she was found guilty of adultery. The UN later said that she had been raped. Last month, 32 people were whipped for taking part in a traditional dance in the town of Balad, about 30km north of the capital Mogadishu.

Public support
The crowds which were made to witness the flogging in Marka appeared to be overwhelmingly supportive of the new measures being taken by the new Islamist authorities. "We support their efforts 100 per cent. The establishment of Sharia is a source of joy for us all," one resident told Al Jazeera. Another said: "We are happy with the Islamists, we now have peace and the criminals have nowhere to hide." Somalia has had no effective government since a coup removed Siad Barre from power in 1991, leading to an almost total breakdown in law and order. The only relative stability areas of the country have enjoyed in recent years was during the short period of rule by the Islamic Courts Union in 2006. "For the Somali people the choice is really a very difficult one ... which one would they want to live with, a strict sharia or a situation with no security,"



Billow Kerrow, a Kenya-based regional analyst, told Al Jazeera."I think in the beginning they ight find it easier to implement a very strict code of Islam, but as the government esponsibilities start setting in the challenges will be enormous ... to try and practice a system which will be accommodating to all."

Visit Bil.

 

blogger templates 3 columns | Techzilo