Tuesday, September 23, 2008

SIAPA Al-FATTAN?


Pagi ahad lepas,14hb Sept 09, seseorang menelefon saya bahawa dia telah mengikuti Bicara Mufti, 630 pg di saluran RTM. Dia cukup kesal dengan bicara Mufti Perlis yg mengitar semula pendaptnya : daging Korban/Akikah/Zakat boleh diberi kpd orang kafir.Kemudian mencabar pula..mana ada kitab atau ulamak yg melarang perbuatan sedemikian. Ramai yang keliru dgn pendapatnya itu. Bagi saya, Seseorang boleh membicarakan ilmu..tp biarlah pada tempat yang sesuai. Dan seseorang itu juga tidak patut mendakwa beliau sebagai sarjana (bersijil) dalam masa yang sama merendah-rendahkan kesarjanaan orang lain yang tidak bersijil. Sebabnya, ilmu itu bukan diukur dengan taraf pensijilan, bidang tugas atau profesionalisme jawatan. Akan tetapi, ilmu itu diukur dengan pemahaman mendalam, penguasaan disilpin ilmu, amalan berterusan dan sikap merendah diri dengan apa yang ada.


Jika anda teliti, kriteria ini tidak ada pada Dr MAZA. Ijazah kedoktorannya boleh dipertikai dan disemak semula. Lihatlah ucapan, tulisan dan sikapnya. Saban hari dan minggu..ada je kritikan, tohmahan, sindiran yang dilemparkan terhadap agensi agama, Para Mufti, alim-ulamak dan orang perseorangan. Seolah-olah dia dan pengikutnya sahaja yang benar. Yang Sunnah. Yang Tajdid. Manakala golongan yang tak sehaluan dengannya dikecam dgn jumud, ulamak konservatif, menolak perubahan, JAKUN dan macam2 tuduhan dilemparkan. Masya Allah!

Diriwayatkan dari Anas b Malik RA bahawa Hiram telah memendekkan solatnya ketika Muadz b Jabbal memanjangkan bacaannya dalam solat. Sesudah solat, Hiram bergegas untuk menyiram pohon kurmanya. Kes berkenaan diajukan kepada Muadz sesudah solat berjamaah. Lalu Muadz menyifatkan bahawa Hiram seorang munafik hanya semata-mata memendekkan solat utk menyiram pohon kurma. Apabila kata-kata itu sampai ke telinga Hiram, lalu Hiram pun menghadap Nabi SAW sedangkan Muadz turut berada bersama Baginda SAW. Beliau mengadu kes berkenaan kepada Baginda SAW. Yakni, beliau ingin cepat melakukan tugasan manakala Muadz memanjangkan bacaan. Lantas Rasulullah SAW bersabda : "Apakah engkau ini TUKANG FITNAH? Janganlah kamu memanjangkan bacaan jika bersolat dengan mereka. Bacalah surah Bismi Rabbik (al-Alaq), al-Syams dan sepertinya..(Riwayat Ahmad, al-Musnad hlm 124/3, al-Bazzar hlm 236/1. Imam al-Haitsami mengatakan bahawa periwayat hadis Ahmad adalah periwayat yang sahih)-Majma' al-Zawa'id hlm 71/2.

Jika Sayyidina Muadz yg memanjangkan bacaan dlm kes Hiram ini sudah dianggap sebagai nak jd Tukang Fitnah..ternyata ucapan, tulisan dan sikap Dr MAZA lebih aula untuk dikatakan Tuakng Fitnah. Justeru, tak hairanlah jika Dr MAZA meraih pelbagai anugerah diatas sikapnya itu. Antara anugerah yang digondolnya : Orang Terlebih Pandai (OTP) - dr SS Mufti Perak, Mufti Biadab (perlu diperadabkan) - dr Dato' KP JAKIM dan Anugerah Bapak Setan (ABS)- dr Dr Badrul Amin. Namun, bagi saya..semua ini cukup jika kita katakan beliau sebagai al-Fattan. Elok dikaji balik siaran Bicara Mufti melibatkan beliau. Ada beliau lebih baik dari tiada. Kata-katanya tidak banyak membantu umat memahami tuntutan agama. Sebaliknya menimbulkan huru-hara je.
Saksikan cebisan bukti di atas sebagai renungan. Kami bawakan disini sebagai satu medan untuk anda membentuk kematangan berfikir dan keluasan akal. Siapa sebenarnya al-Fattan (pemfitnah dan penghuru-hara umat Islam). Fikir-fikirkanlah.

7 comments:

aryna said...

berkata Imam Al-Ghazali: jika seseorang mencari ilmu dengan maksud untuk sekedar hebat-hebatan, mencari pujian, atau untuk mengumpulkan harta benda, maka dia telah berjalan untuk menghancurkan agamanya, merusak dirinya sendiri, dan telah menjual akhirat dengan dunia.

wallahualam..

MOHD AFIQ B MOHD YUSOF said...

teruskan usaha mulia ini ust.
saya amat tertarik dengan cara huraian ust tentang hadis maudu' pada hari Isnin lalu di IPIS.saya harap ust sudi datang lagi ke sini.
Takbir!!! Allahuakbar

almukminun said...

ALLAHU ALLAH...
seiring benam wahabbi ghuluww..
kesian ummah,lepas tengok bicara mufti asri, depa duk tercari-cari "fatwa2 akal" yg dkluar asri..
kelam kabut ummah jadinya.

almukminun

hanifsalleh said...

salam al-ghari,
SS (Syok Sendiri) Mufti Perlis tukang laga umat Islam jadi pecah-belah.mamat asri ni belajar kat Jordan tak habis ntah macammana dapat sijil.kawan saya ada sorang belajar kat indon & balik dapat jadi Imam S41 tapi tak tahu baca takbir raya,doa tahlil dan macam-macam lagi.Agaknya asri ni macam tulah tak tahu berzanji,tahlil,talkin, jadi dia pukul semua bidaah.patut tukar nama jadi mufti bida'ah perlis.mungkin dia akan halalkan daging lembu yang kena langgar mati kat kereta satu hari nanti.tak percaya cuba tanya.

ibnuadnan said...

'mubahalah' jg antara fitnah yg dcipta oleh bliau hingga rmai yg trkliru

MOHD AFIQ B MOHD YUSOF said...

ikutlah yang baik. yang jahat tu kita tinggalkan. Mufti Utara tu tersilap besar agaknya. Mudah-mudahan Allah beri hidayah kepada kepadanya supaya bertaubat.

ajim said...

wahai ustaz hebat..
jika anda komen2 yg berunsur fitnah.. harap anda delete.. anda akan dituduh syubahat jika membiarkan komen2 sebegitu bebas..

Visit Bil.