Tuesday, December 4, 2007

FAHAMAN AL-TABDI’ MENGANCAM AHLI SUNNAH WAL JAMAAH



FAHAMAN AL-TABDI’ MENGANCAM AHLI SUNNAH WAL JAMAAH


Oleh :
Hj Zamihan al-Ghari,
Pen Pengarah ILIM, Bangi.


Sejak akhir-akhir ini, keghairahan pelbagai pihak mendakwa diri mereka sebagai golongan Ahli Sunnah wal Jamaah semakin menjadi-jadi. Mereka mendakwa hanya aliran mereka satu-satunya yang benar dan terselamat. Bahkan tanpa segan silu menuduh golongan yang lain sebagai sesat dan menyeleweng.

Ekoran itu, berlakulah tuduh-menuduh, sesat-menyesat dan kafir-mengkafir sesama muslim.

Situasi ini sekaligus menjadikan masyarakat kita bertambah keliru. Ia sedikit sebanyak memberi ancaman terhadap pegangan murni kita selama ini.


Sebenarnya, fahaman ini telah dikaji, diteliti dan diperhati sudah sekian lama. Keberhasilan kajian antara pro dan kontra sebenarnya sudah diperolehi. Namun kedudukannya secara jelas belum dimuktamadkan pemerintah. Lantaran itu, isu-isu perpecahan ummat yang berasaskan kepada kepelbagaian fahaman seringkali mencuit hati kita.

Asal-usul :
Fahaman ini dikatakan berasal dari fahaman al-Salafiyyin. Iaitu golongan yang bersikap fanatic terhadap fahaman Muhammad Abd Wahab dan pengikut-pengikutnya.

Sebenarnya golongan ini telah lama wujud di Negara kita semenjak 1900 tahun dahulu. Ia dikenali dengan fahaman Kaum Muda dibawah pimpinan Syeikh Tahir Jalaluddin al-Falaki.

Golongan ini tidak bertaklid kepada mana-mana mazhab yang muktabar.

(sila lihat Muzakarah JawatanKuasa Fatwa Kebangsaan Kali ke-14 bersidang pada 22-23 Okt 2006).


Fahaman ini mula berkembang ke seluruh tanahair khususnya di Kuala Pilah pada tahun 1939 dibawah pimpinan Us Hashim Abd Ghani dengan gelaran fahaman Ittiba’ al-Sunnah. Golongan ini mendakwa hanya berpegang kepada al-Qur’an dan al-Sunnah sahaja.

(sila lihat Muzakarah JawatanKuasa Fatwa Kebangsaan Kali ke-14 bersidang pada 22-23 Okt 2006).
Kini fahaman ini semakin menular dan berkembang biak di pusat-pusat pengajian tinggi. Golongan professional juga tidak ketinggalan mudah terpengaruh dengannya.

Ia mudah diterima kerana cara pengamalannya yang dikatakan senang dan ringkas.

Namun, dalam beberapa kes mereka bertindak agresif terhadap pegangan dan amalan kebiasaan masyarakat seperti wirid, berdoa beramai-ramai, melakukan qunut, menyapu muka selepas solat, bertahlil, membaca Yasin/al-Kahfi malam jumaat, solat hajat dan lain-lain.


Amat menyedihkan bila sesetengah pihak menganggap talqin yang dibacakan Imam Besar Masjid Putra semasa pengebumian Allahyarhamah Datin Seri Indon itu sebagai satu bid’ah yang sesat.

Demikian juga halnya talqin yang dibacakan pada hari pengebumian Allahyarham Tun Ghaffar Baba. Golongan ini mendakwa pembacanya layak dihumban ke dalam neraka kerana telah melakukan sesuatu yang tidak diajar Rasulullah.

Selain itu, mereka juga berpendapat pahala bacaan ayat suci al-Qur’an tidak sampai kepada arwah.

Malah amalan ini disamakan dengan budaya hindu.
Bagi majority umat Islam di Malaysia, kita menerima pakai amalan ini kerana ia mempunyai dalil, diamalkan oleh para alim ulamak kita dan telah diputuskan oleh fatwa negeri-negeri.

Maka usaha untuk mempertahankan pegangan dan fahaman ini dilakukan. Justeru, berlakulah pertentangan antara kedua golongan ini. Lalu masyarakat menjadi mangsa.

Maka, diharapkan semua pihak mampu memberi perhatian terhadap permasalahan ini. Sekaligus mengambil inisiatif terhadap langkah-langkah pencegahan yang berkesan.

Methodologi fahaman al-Tabdi’ :
Hasil kajian terhadap buku-buku, majalah, ceramah, seminar, forum dan CD yang dikeluarkan golongan ini didapati mereka menyebarkan fahaman seperti berikut :
1) Mengetengahkan isu kafir-mengkafir
2) Mempromosi ayat mutasyabihat secara meluas
3) Mendasari salah faham terhadap bid’ah
4) Menyerang golongan tasawuf/tarekat
5) Menyuburkan fahaman memvisualisasikan Tuhan
6) Menentang fatwa Kebangsaan dan negeri-negeri
7) Mempunyai fahaman yang keras dan ekstrem
8) Menolak pegangan imam mazhab


Kedudukan :
Isu fahaman ini sebenarnya telah dibincangkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Kali Ke-14 yang bersidang pada 22-23 Okt 1985.

Namun kuasa menentukan status fahaman ini tertakluk kepada bidang kuasa Kerajaan negeri untuk memfatwakannya. Oleh itu, amatlah wajar fatwa mengenai fahaman ini diputuskan. Usaha ini sedikit sebanyak mampu meleraikan permasalahan yang berlaku.

Semoga usaha pembangunan insan dan tamadun tidak terganggu dengan fahaman rigid golongan ini.


1 comment:

acik said...

WAHABI, KAUM MUDA, SALAFI, TAJDID DAN SEUMPAMANYA, YANG DITAKUTI ITU MEMANG SUDAH BERKEMBANG BIAK SEPERTI YANG DIKATAKAN TUAN. GERAKANNYA TIDAK MAMPU DISEKAT-SEKAT. MENGAPA YA. AYUH KITA KAJI SIAPA WAHABI ITU DENGAN BERLAPANG DADA.

Visit Bil.