Wednesday, December 5, 2007

MUFTI PERLU INTEGRITI


MUFTI PERLU INTEGRITI
Oleh : Hj Zamihan Mat Zin al-Ghari
AJK Persatuan Ulamak Malaysia (PUM)
Cawangan Wilayah Persekutuan
Kuala Lumpur


Izinkan saya merujuk kepada tulisan Mufti Perlis di ruangan Rencana pada ahad 8 April lalu berkenaan Masjid kaku dan tidak mesra pelanggan. Tajuk artikel ini sebenarnya memanifestasikan satu provokasi terhadap masjid secara umum walaupun ia bersifat kritikan secara khusus.

Andai kata tulisannya bersifat mengkritik, biarlah secara membina. Bukannya mengkritik masjid secara umum bersifat menghina. Selamilah kritikannya : “Malangnya kebanyakkan masjid-masjid kita gagal berfungsi sedemikian rupa. Banyak masjid tidak mesra remaja dan kanak-kanak. Golongan ini sentiasa rasa kurang selesa atau bimbang dengan layanan orang masjid…(Mingguan Msia 8 April 07, Rencana ms 6)”

Dakwaan umum ini secara tidak langsung menjatuhkan maruah masjid sebagai syiar Allah yang dimuliakan (surah al-Hajj 22). Tambahan pula, ia memberi persepsi yang amat negative kepada bukan Islam tentang pengurusan masjid itu sendiri. Seolah-olah ingin menampilkan kelemahan pengurusan umat Islam berbanding gereja dan rumah-rumah ibadat yang lain.

Sepatutnya, isu ini dibicarakan pada tempat dan mengikut salurannya yang wajar. Tetapi nafsu kerakusan bicara Mufti meragut prosedur yang sedia ada. Bahkan pendekatan mengkritiknya hanya ibarat meludah kelangit. Dikhuatiri ada pihak yang cuba menangguk di air yang keruh nanti. Justeru, apa untungnya jika isu ini dilontarkan secara terbuka?

Saya yakin, Mufti Perlis tidak melakukan kajian terperinci tentang keberkesanan peranan dan fungsi masjid di Malaysia . Lantaran itu, beliau gagal mengemukakan fakta secara tepat tentang pengurusan masjid. Justeru, kenyataan beliau hanyalah tanggapan yang bertakung dalam minda yang sempit semata-mata. Sebagai seorang Mufti Negeri, beliau perlu menjauhi metodologi seperti ini kerana dikhuatiri menjatuhkan integriti Mufti yang dihormati.

Cuba kita renungkan berapakah bilangan masjid dan surau-surau berbanding rumah ibadat lain di negara kita. Berapa banyak masjid yang diberi peruntukan, bergerak active, pasif dan terbengkalai. Bagaimana halnya dengan kampung atau mukim yang masih tidak mempunyai masjid? Bagaimana pula dengan fasilitis yang ada pada sesebuah masjid?

Ternyata wujud perbezaan yang ketara antara masjid kampung dan bandar? Siapa yang harus dipersalahkan? JAKIM, Jabatan Agama, Pejabat Mufti, Majlis Agama, orang ramai…? Dan jangan lupa bahawa Tuan Mufti adalah salah seorang dari mereka yang bertanggungjawab dengan Allah dalam kes ini.

Mengkritik memang mudah. Tapi merancang, melaksana dan mempertahankan sesuatu kebaikan sememangnya menuntut pengorbanan. Justeru, berapa banyak pengorbanan yang dicurahkan oleh tuan Mufti berbanding pihak-pihak yang bertanggungjawab mengurus masjid di negara kita? Cubalah diambil kira sensitivitymereka.
Amat menyedihkan apabila Mufti Perlis secara terang-terangan mengecam pihak pengurusan masjid secara terbuka. Buktinya, beliau mengatakan : “...Lebih teruk, ada masjid menyediakan tempat khas kanak-kanak ketika solat. Mereka dijarak jauhkan dari saf orang dewasa. Kadangkala, diselang beberapa saf. Ditulis pula papan tanda ‘saf kanak-kanak’. Ini semua berpunca dari ‘khurafat’ yang disandar kepada fikah kononnya jika kanak-kanak belum berkhatan bersentuhan dengan orang dewasa maka batallah solat. Sebabnya di bawah ‘kulit’ kanak-kanak itu ada najis kerana belum bersunat.
Cuba tanya mereka yang mengajar sedemikian rupa, apakah dalam perut orang dewasa tidak ada najis? Apakah jika seseorang ada nanah di bawah kulitnya, solatnya tidak sah? Lebih lucu, ada yang menyatakan boleh menyebabkan terbatalnya keseluruhan saf. Fatwa ini tidak dinilai dengan hujah dalil dan kewarasan akal...
Menerusi tulisan di atas, beliau secara jelas mendakwa perbuatan mewujudkan saf kanak-kanak dibelakang adalah perbuatan khurafat yang disandar kepada feqah. Inikah budi bahasa seorang Mufti Negeri yang bertauliah? Mudah sahaja mengganggap perbuatan mewujudkan saf kanak-kanak dibelakang sebagai khurafat. Benarkah khurafat sebagaimana yang didakwa?

Mufti Perlis sepatutnya sedar, akhbar bukan medan ilmiah yang terbaik untuk membicarakannya. Bentanglah pendapat anda di Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan. Bincanglah bersama para Mufti yang lain dan buat keputusan terbaik mengenainya demi kepentingan umat ini.

Bukannya hanya menjadi juara kontroversi dan merugikan ummat ini dengan isu remeh-temeh yang telah diselesaikan para ulamak sebelum kita. Perlu diingat, bukan anda sahaja yang berkeahlian dlm hal ini. Bahkan, saya juga bersedia untuk membicarakannya secara ilmiah dalil-dalil yang dikemukakan Tuan Mufti Perlis ini bila-bila masa dan di mana jua.

Kesimpulannya, seorang mufti sepatutnya mempunyai integriti yang amat tinggi berbanding awam. Bukannya melontarkan idea kontrovesi secara terbuka dan menuding jari kepada pihak-pihak tertentu dan melabelkan mereka dengan konservatif, bid’ah, khurafat, kaku dan tidak mesra pelanggan.

Hayatilah firman Allah : “Wahai orang-orang Yang beriman! janganlah sesuatu puak (dari kaum lelaki) mencemuh dan merendah-rendahkan puak lelaki Yang lain, (kerana) harus puak Yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah pula sesuatu puak dari kaum perempuan mencemuh dan merendah-rendahkan puak perempuan Yang lain, (kerana) harus puak Yang dicemuhkan itu lebih baik daripada mereka; dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya Yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu Dengan Yang lain Dengan gelaran Yang buruk. (Larangan-larangan Yang tersebut menyebabkan orang Yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. dan (ingatlah), sesiapa Yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang Yang zalim.”-al-Hujuraat ayat 11.


Ayat di atas menuntut kita supaya menjaga adab-adab komunikasi antara sesama Islam. Dan sewajarnya dihayati oleh kita semua sempena Maulidurrasul ini. Tapi sayang, situasi yang berlaku sebaliknya.

Sebagai seorang Mufti, beliau juga perlu menghormati fatwa-fatwa negeri lain. Bahkan tidak menentang fatwa-fatwa yang sedia ada. Ini kerana menentang fatwa yang sedia ada samalah menentang kuasa al-Sultan yang memerintah negeri berkenaan. Bukankah al-Sultan bertindak sebagai Ketua Agama dan Adat Istiadat sesuatu negeri di Malaysia .

Sedarlah bahawa tudingan yang ditujukan kepada institusi Islam dan para alim ulamak kita sebenarnya hanya merugikan agama, bangsa dan negara. Paling bahaya, urusan agama nampaknya cuba diliberalkan mengikut pandangan audien. Maknanya, sesiapa sahaja boleh menafsirkan agama secara terbuka mengikut tingkat kefahaman dan kesedaran masing-masing. Akhirnya, secara tersirat menjadikan agama unsur manusia.

Maka hentikanlah dari melakukan sesuatu yang tidak mendatangkan manfaat buat semua. Andai kata ada keuntungan peribadi, berapakah nilai kerugian yang terpaksa ditanggung umat ini. Demikian, betapa pentingnya integriti bagi seseorang mufti. Adalah diharapkan semua pihak harus mencari jalan keluar bagi mengatasi kemelut ini.


AL-GHARI.

No comments:

Visit Bil.