Wednesday, April 21, 2010

Penulisan bekas mufti cari glamour

Imbas kembali ketika Dr MAZA di tahan dan hadir di mahkamah Syariah Gombak Timur


KUALA LUMPUR: Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berpendapat bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin cenderung kepada pandangan kumpulan seperti Muhammadiyyah di Indonesia dan Ibnu Taymiyyah di Asia Barat, berdasarkan penulisan artikelnya bertajuk Cabaran Gerakan Pembaharuan.

Beliau juga berkata, artikel Mohd Asri itu yang didakwa berunsur hasutan terhadap agama dan institusi Raja-Raja Melayu, boleh dilihat sebagai lebih kepada tujuan mencari publisiti. “Penulisannya yang seolah-olah memperkecil Raja dan ulama adalah satu fitnah serta tuduhan melulu,” katanya kepada Berita Harian.
Ahad lalu, 50 wakil pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Islam membuat laporan polis terhadap Mohd Asri yang didakwa menulis artikel di sebuah laman web berunsur hasutan terhadap agama dan institusi Raja-Raja Melayu.Laporan polis itu dibuat oleh Yang Dipertua Yayasan Sofa Negeri Sembilan, Yusri Mohamed. Yusri berkata, dakwaan Mohd Asri dalam artikel itu jelas menunjukkan Raja-Raja Melayu dan istana menolak pembaharuan agama kerana didakwa tunduk kepada penjajah serta diampu oleh ulama.




Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim, turut sependapat bahawa kebanyakan isu yang ditimbulkan satu persatu oleh Mohd Asri lebih kepada bertujuan mencari publisiti. Sebagai ulama, katanya, kenyataan yang dikeluarkan Mohd Asri perlu ada bukti supaya tidak mengakibatkan orang ramai hilang kepercayaan kepada kewibawaan beliau.“Mohd Asri tidak wajar mencetuskan isu berkaitan agama secara terbuka bagi mengelakkan berlaku lebih banyak lagi kekeliruan dalam masyarakat.“Beliau sebagai bekas mufti mesti tahu bahawa kita ada jawatankuasa dan juga perjumpaan antara mufti dan ulama... di situlah tempat untuk menyalurkan apa saja yang tidak puas hati,” katanya ketika ditemui selepas merasmikan Majlis Anugerah Pelajar Cemerlang Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2009 Sekolah Menengah Agama Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (SMA MAIWP) di sini, semalam.



Sementara itu di SHAH ALAM, kehadiran Mohd Asri ke Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), kelmarin, untuk membantu siasatan berhubung tulisannya bertajuk 'Telan Air Ludah Ustaz' dalam laman berita portal Malaysiakini.com pada 12 April lalu, disifatkan gagal membuahkan hasil. Pegawai Perhubungan Awam Jais, Nurhamizah Othman, berkata Mohd Asri tidak dapat memberikan maklumat tepat dan spesifik membabitkan sumber asal maklumat penulisannya yang diperlukan Majlis Agama Islam Selangor (Mais) dan Jais untuk mengambil tindakan selanjutnya bagi mengekang dan membanteras kegiatan berkenaan.



Lakaran kartunis yang dmuatkan Dr Asri di laman webnya boleh disifatkan menghina JAIS berhubung tangkapan terhadapnya yang mengajar agama tanpa tauliah. Menghina Jabatan Agama beerti menghina Sultan negeri berkenaan memandangkan Tuanku Sultan adalah Ketua Agama Islam bagi negeri berkenaan.

Katanya, dakwaan Dr Mohd Asri bahawa beliau mendapat maklumat untuk penulisannya daripada lima indi-vidu yang terpaksa dirahsiakan nama mereka kerana sudah diamanahkan untuk berbuat demikian, adalah tidak konsisten dengan prinsip bersama menjaga agama.“Sebaliknya, pendedahan bersifat terbuka kepada umum sebegitu rupa boleh dikatakan sebagai satu tindakan tidak bertanggungjawab dan bersifat subjudis atau `baling batu sembunyi tangan', yang memungkinkan lahir senario baru dan persepsi tidak baik umat Islam di Selangor dan Malaysia terhadap aliran Ahli Sunnah Wal Jamaah yang selama ini menjadi pegangan,” katanya.


Ulasan :

1) Berdasarkan keterangan di atas jelaslah kepada kita bahawa isu yang dicetuskan Dr Asri bukan hanya bersifat individual antara beliau dgn Zamihan atau dgn tokoh yg lain. Tetapi polemik yg dicetuskannya turut dibantah oleh NGO Islam, para Mufti, ulamak dan ahli politik. Sememangnya, perbezaan ideologi dan metodologi merupakan teras perjuangan Wahhabiy, Kaum Muda, Muhammadiyah, Tajdid Sempit (Gerakan Pembaharuan), Muslim Progresif dan pelbagai jenama lagi. Pendek kata, dimana sahaja mereka berada, mereka akan mencetuskan 'kepelikan' fahaman dan amalan berbanding umat Islam arus perdana Ahli Sunnah Wal Jamaah.


2) Selain itu, Dr Asri juga gagal menyalurkan komentar mengikut saluran yang benar. Sebaliknya lebih gemar meneruskan tabiat mengkritik secara destruktif. Metod begini sebenarnya telah lama dipraktikkan oleh Muhammad ben abdul Wahhab @ Wahhabiy. Observasi penulis mendapati metod antara kedua individu ini dilihat mempunyai persamaan. Dan akhirnya untuk memenangi metodnya..dia terpaksa berbaik dgn orang politik dan melibatkan diri dgn politik kepartian.


3)Kegagalan Dr Asri membuktikan kegiatan 'telan air liur Ustaz' membuktikan kepada kita bahawa beliau bukan seorang perawi yang tsiqah. Tidak juga berstatus dhaif. Bahkan hampir dikategorikan sebagai 'Matrukul hadith' yakni ditinggalkan ceritanya. Ini kerana beliau mewawarkan dakwaan dalam akhbar upacara brkenaan. Tetapi bila dituntut utk mengemukakan bukti..beliau gagal berbuat demikian. Bahkan sanggup menyembunyikan perawi yg meriwayatkan cerita berkenaan. Dalam ilmu hadis, tindakan sebegini dikira sebagai tadlis (menyembunyikan perawi). Padahal fakta penceritaan, status perawi dan silsilah sanad amat penting untuk kita mempercayai sesuatu perkhabaran. Bagi saya,kegagalan Dr asri menampilkan bukti boleh dikategorikan sebagai 'hadis mauduk'. Yakni cerita yang sengaja direkacipta bagi memburukkan imej orang lain. Katakan tidak kepada riwayat yang dhaif, matruk dan rekacipta.

1 comment:

Musang Nakal said...

ustaz zamihan xde facebook ke?

Visit Bil.