Thursday, May 15, 2008

PELAMPAU MEMVISUALISASIKAN ALLAH!

Kitab : Aqidah Ahl Iman Fi Khalqi Adam 'Ala Surah al-Rahman (Akidah Orang yg Beriman dalam menjelaskan Penciptaan Adam Mengikut Gambaran Allah yang Maha Penyayang)
Oleh : Syeikh Hamud bin Abdullah bin Hamud al-Tuwaijiri, Cetakan Dar al-Liwa', KSA

Perakuan dari Ibn Bazz bahawa pegangan Allah menciptakan Nabi Adam berasal dari Pegangan Ahl al-Kitab terdahulu. Khususnya Yahudi.


Perakuan dari Syeikh Ibn Bazz terhadap Kitab Syeikh Hamud al-Tuwaijiri


Sambungan Perakuan dari Syeikh Ibn Bazzterhadap kitab Hamud al-Tuwaijiri


INILAH SEBAHAGIAN BUKTI EKSKLUSIF DARI KITAB PELAMPAU WAHHABIY YANG BERJUDUL: "AQIDAH AHL IMAN FI KHOLQI ADAM 'ALA SURATIR RAHMAN".(AKIDAH ORG YG BERIMAN DLM MENJELASKAN PENCIPTAAN ADAM MENGIKUT GAMBARAN ALLAH YG MAHA PENYAYANG) OLEH SYEIKH HAMUD BIN ABDULLAH BIN HAMUD AL-TUWAIJIRI.



DALAM KITAB INI SYEIKH HAMUD MENDAKWA BAHAWA RUPA BENTUK, GAYA DAN DIRI ALLAH ITU SAMA DAN SERUPA DENGAN RUPA BENTUK NABI ADAM. NA'UZUBILLAH.


Sebenarnya, ini merupakan roh akidah Yahudi. Ini kerana Yahudi juga mendakwa Allah Berbentuk dan Allah mencipta manusia seperti rupa parasNya. Na’uzubillah min zalik. Akidah Yahudi boleh dilihat : http://www.arabicbible.com/bible/ot/gen/1.htm



Dalam kitab Yahudi berjudul Muqaddas Awwal Safar Takwin Al-Ishah Awwal 26 Yahudi mendakwa فخلق الله الانسان على صورتهdan Yahudi juga mendakwa على صورة الله خلق
Kedua-dua akidah yahudi diatas amat jelas menyatakan Allah mencipta manusia seperti rupa bentuk Allah. Sayangnya, Pelampau Wahhabiy juga berakidah sedemikian. Subhanallah.



KANDUNGAN INI MEMBUKTIKAN KEPADA KITA BAHAWA PELAMPAU WAHHABIY SEMEMANGNYA MEMVISUALISASIKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK. SEDANGKAN TIADA SATU PUN AYAT @ HADITH YANG MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK.
BAHKAN TIADA SATUPUN NAS YANG SAHIH MENYATAKAN "RUPA BENTUK ALLAH SERUPA DENGAN RUPA BENTUK NABI ADAM".

TAJUK KITAB TERSEBUT AMAT MENGGERUNKAN SESIAPA SAHAJA YANG MEMBACANYA. KECUALI WAHHABIY TOTOK SECARA JELAS MENYOKONG DAN MENDOKONG DOKTRIN BERKENAAN.
PERHATIKAN PADA LINE YANG TELAH DIMERAHKAN. AMAT JELAS KESEMUA PELAMPAU WAHHABI MENDAKWA ALLAH MENCIPTA MANUSIA SERUPA DENGAN ALLAH SENDIRI. KEMUDIANNYA MEREKA MEMPERAKUI BAHAWA DAKWAAN INI SAMA DENGAN AKIDAH MUJASSIMAH AL-YAHUDIYYAH. PELIKNYA, MEREKA PULA YANG MENGIKUTI YAHUDI. PELIK..TAPI BENAR!


Hakikatnya, pegangan ini bertentangan dengan akidah Sebenar Islam yang menjelaskan Allah tidak menyerupai makhlukNya (SURAH Syuura ayat 11). Atau diterangkan DALAM firmanNya : "Tiada sesuatupun yang menyamaiNya (al-Ikhlas 4). Imam al-Tohawiy al-Salafiy pula mengatakan : Barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan sifat-sifat manusia, Sesungguhnya dia telah menjadi Kafir.” Nau’zubillah min zalik.


Malangnya, Ulamak Wahhabiy turut ‘memperakui’ kitab Syeikh Hamud al-Tuwaijiri di atas. Buktinya : Syeikh BIN BAZ PADA KITAB TERSEBUT TELAH MEMUJI AKIDAH TAJSIM YANG MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK.


DI ATAS ADALAH COP DAN PENGAKUAN DARI SYEIKH ABDUL AZIZ BIN BAZ SENDIRI BAHAWA KITAB DIATAS TERUS TERANG MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK. BUKAN ITU SAHAJA, MEREKA MENDAKWA BAHAWA RUPA BENTUK ALLAH SAMA DENGAN RUPA BENTUK NABI ADAM. DOKTRIN INI KEMUDIANNYA DIBAWA PULA OLEH PELAMPAU WAHHABI NUSANTARA. TAKKAN..KITA NAK KELIH JE...AKIDAH YANG BENAR MESTI DIPERJUANGKAN. MANAKALA AKIDAH YANG SALAH MESTI DIHANCURKAN.



Justeru, apa pandangan anda? Sukar menerima hakikat? Adakah Ini fitnah? Atau tokok Tambah? Atau ... anda masih simpati pada Wahhabiy? Jangan marah Tuan Blog. Sabar, Tenang..dan jangan gabra. Fikirkan dengan baik. Jauhi Pelampau Agama. Semoga Allah memberi hidayah kepada kita semua terhadap pegangan yang disukai lagi diredhaiNya.

5 comments:

Ibnu Muslim said...

Syukur atas blog yang sangat baik untuk menerangkan masalah fahaman Wahabi ni. Difahamkan ustaz ada menulis buku berkaitan Kesilapan Fahaman Wahabi ni. Boleh tak Ustaz terangkan bagaimana saya boleh/dapat membelinya?

Zamihan Mat Zin AL-GHARI said...

Syukran Ya Akhie, Buku tu berjudul : Salafiah Wahhabiyyah Satu Penilaian, 2001. Cetakan dlm 10 naskah. Hampir kehabisan di pasaran. Namun, ana tengah berusaha utk cetak kembali dgn beberapa penambahbaikan. Ada lagi buku ana : Menjwb Kritikian Fhman Wahhabiyyah Msia. ia satu jwpn terhadap Dr Asri. Juga tengah dicetak semula.Insya Allah akan keluar sebulan dua lagi.Syukran

zuhairirani said...

Assalamualaikum ustaz..

Tidak saya nafikan, tulisan-tulisan ustaz paling saya gemari selepas tulisan ustaz abu syafiq, dan ustaz raof tampin. Kami golongan muda sangat dahagakan penjelasan2 padat berisi daripada ustaz2 yg sudi online.

Saya mempunyai satu cadangan supaya ustaz bersama ustaz2 yg lain mengusahakan sebuah forum online yg bertemakan hukum hakam, soal jawab agama dalam mazhab Syafie..tujuannya ialah:

1) Rujukan online. Ramai anak muda macam kami minat untuk belajar agama, tetapi kerana malu, dan tak tahu mana nak cari sumber menyebabkan hasrat tu tergantung..Mudah2an dengan adanya perbincangan, soal jawab online, kerusutan2 agama dalam hati kami dapat dijawab dan insyaallah terbuka hati kami untuk datang mengaji secara berdepan2 pula..

2) Alternatif ke atas blog2 pro wahhabi seperti al-ahkam, bicara muslim dsb sebagai forum perbincangan masalah agama. Pada tahun 2003 -2006, hampir tidak ada satu pun laman web yg membicarakan kesesatan wahhabi dan mempertahankan ahli sunnah kecuali bicara sufi dan raudhah (yg skarang tak aktif, dan jawapannya dalam hukum hakam tidak begitu memuaskan). Yg ada hanyalah al-ahkam, yg kita pun tau pendiriannya..Tak hairanlah di tempat saya belajar sendiri, begitu ramai anak-anak muda terpelajar yg terpengaruh dengan idea "tajdid dan sunnah" ini..Ini kerana, hanya al-ahkam online sahajalah sumber yg paling berkesan dan mempunyai pengurusan soal jawab online yg paling baik..

Setelah tahun 2007, barulah saya mula mendapati blog2 seperti Bank Wahhabi dan Pondok Tampin. Itupun tiada soal jawab online kecuali pondok tampin, itupun kelihatan seperti tidak mampu diuruskan oleh Tuan Guru Haji Raof, mungkin agak sukar untuk mengendalikan forum begitu seorang diri..Golongan macam kami sentiasa tercari2 sumber/tempat yg boleh diakui sebagai sumber rujukan cepat dan secara langsung dapat utarakan masalah2 agama kami dengan mudah..

3) Menjawab persoalan2 yg diputar belitkan wahhabi. Ini kerana, saya sudah lama mendengar tentang perihal ustaz dan buku ustaz, tapi hanya pada tahun ini sahajalah baru saya dapat mendengar sendiri jawapan-jawapan ustaz dalam website org lain dan youtube.. Kalau tidak kerana jasa baik blogger alexanderwathern yg memaparkan jawapan balas ustaz, nescaya saya sudah menganggap ustaz telah dikalahkan oleh Dr Asri dan kita tidak lagi mempunyai alim2 pakar yg muda dari kalangan ASWJ.

Kami golongan awam yg muda belia mengharapkan ustaz dapat meneruskan penulisan dan dapat mengusahakan online forum seperti yg harap2kan..Saya pasti forum itu akan mendapat kunjungan ramai dan mengumpulkan masyarakat internet yg dahagakan hidayat ke tempat yg betul..

Sekian terima kasih.

Ibnu Muslim said...

Saya sangat setuju dengan saranan saudara yang dihormati Zuhairirani. Check & Balance tu sangat penting.

Hafiz Handasah said...

Salam ,Teruskan Usaha ustaz dalam memerangi wabak jarasim wahabi .Bersama kearah akidah salaf yang sejati ,bukan salafi karamiyah. Teruskan menulis.Semoga Allah memberikan petunjuk kepada wahabi wahabi ini supaya bertaubat dan mengucap kembali syahadatain.Wassalam

Visit Bil.