Wednesday, May 7, 2008

APA NAK JADI?


Harapkan pagar, pagar tak makan padi. Tetapi harapkan Saudi, Saudi jejas maruah Muslimin lagi. Kali ni, mereka gagal menangani penyeludupan Kunci Kaabah pada abad ke-12 ke luar negara. Menyebabkan Kunci Kaabah itu dilelong di London beberapa minggu lalu dengan harga RM57 juta.


Pewaris penjaga Kaabah, Saleh al-Syaibi kesal dengan situasi yang berlaku. Beliau merayu semua pihak agar kunci tersebut dipulangkan ke tempat asalnya. Manakala sejarahwan Arab Saudi Hani Fairouzi hairan bagaimana kunci berkenaan boleh dicuri. Beliau seterusnya menyeru semua pihak (kerajaan Saudi, Pertubuhan Islam dan jutawan) berusaha untuk mengembalikan khazanah umat Islam itu.


Eleeehhh, isu kunci kecik je. Biarkanlah mereka seludup dan jual. Dapat duit berjuta-juta. Masyyuuuk Syeikh. Masalahnya, kalau dibeli Jutawan Islam dan untungnya untuk manfaat umat Islam tak pe lah. Tapi.. yang seludup tu.. tentu orang kenamaan jugak kan? Untungnya pun untuk individu tertentu sahaja. Itu tak adil, kejam, zalim dan adik beradik yang setaraf dengannya.


Paling tragis, pelelongan ini mencalar maruah dan identiti umat Islam. Kaabah tu mulia. Kunci Kaabah tu pula sebahagian dari Kaabah yang mulia. Dibuat secara khas dibawah penyelenggaraan Kerajaan Arab Saudi. Kalau anda seorang muslim..terasa jugak kan? Kunci Kaabah yang mulia berada ditangan orang kafir. Macam takde benda lain nak dilelong. Ingat sekal..sedih. Ingat dua kali..geram. Ingat sekali lagi..kelakar jugak dgn Bani Saud ni. Dah la minyak disedut Amerika Yahudi. Kini, kunci Kaabah pulak... Bila ada duit..lupa diri. Bila takdak duit semua benda bernilai hendak dilelong. Sikit masa lagi..semua akan dilelong Saudi. Apa nak jadi? Perasaan kita ditutup bercampur-campur...macam bursa Saham Kuala Lumpur.

2 comments:

amankim said...

salam.

ustaz, minta izin untuk siar posting ini di blog saya..

sekian..

Zamihan Mat Zin AL-GHARI said...

Ok..teruskan, tak jadi masalah. Syukran

Visit Bil.