Thursday, March 6, 2008

AWASI PANDANGAN SEMBRONO


PENGENALAN :

Hati saya terdetik bila membaca kenyataan Dr Mohd Asri di dalam Sinar Harian, Selasa, Februari 2008, N 15 : UNDI BERDASARKAN CALON BUKAN PARTI. Beliau juga mengeluarkan kempen secara terang-terangan : “pilihlah calon, bukan parti.” Di akhir kesimpulan wawancara tersebut beliau sekali lagi menegaskan : “Maka pilihlah berdasarkan calon bukan parti.”

Di sudut yang lain Dr Mohd Asri menyifatkan seseorang memilih parti bukannya calon sebagai cara fikir yang tidak berdaya saing dan jumud. Beliau juga menisbahkan pemikiran seperti itu sebagai pemikiran kanak-kanak tadika. Subhanallah!

Tapi saya tak pelik. Ini style biasa beliau dalam melontarkan pandangan terbuka. Tulisan beliau menjadi saksi penting kepada kita dalam pembuktiannya. Kali ini, mari kita sekali lagi sama-sama menganalisa tulisannya itu.


ANALISA 1 :

Kenyataan Dr Mohd Asri bahawa pengundian berdasarkan calon bukannya parti tidak benar sama sekali. Ketentuan ini jelas salah apabila kita mengkaji keseluruhan aspek pilihanraya, parti dan calon yang bertanding.

SEDAR :

Perlu disedari, Malaysia adalah sebuah negara demokrasi berparlimen. Walaupun demokrasi tiada dalam Islam, namun ia satu-satunya sistem yang ada untuk kita mendapatkan kuasa pemerintahan sesebuah negara khususnya, Malaysia. Melalui kuasa dan pemerintahan, Insya Allah kita akan dapat mendaulatkan negara dengan agama. Sekaligus melakasanakan tuntutan yang terkandung di dalamnya.

SISTEM SYURA:

Sistem Pelantikan Khalifah berasaskan syura adalah yang terbaik. Ia berbeza sama sekali dengan sistem pilihanraya. Ada juga beberapa penulis cuba mengampu pemerintah kononnya sistem Demokrasi adalah Syura. Sebenarnya tidak ada persamaan antara keduanya. Kalau serupa pun, ia tetap tidak sama. Jika kita mengkaji, terdapat kebanjiran fakta di dataran akademik dalam masalah ini.

Tidak syak, umat Islam perlu kembali kepada sistem Syura. Mempraktikan urusan politik pemerintahan sebagaimana zaman awal peradaban Islam. Itulah yang sebaik-baiknya lantaran mengamalkan sesuatu yang telah dicontohi Nabi SAW, para sahabat dan tabi’in dan seterusnya.

REALITI :

Tetapi secara realitinya sistem itu tiada dalam diari pilihanraya kita. Namun, jika kita tak ambil peduli, bagaimana pula halnya dengan kuasa pemerintahan dan tanggungjawab agama di negara kita tercinta. Tentunya peluang ini dimanipulasi golongan bukan Islam atau juhalak muslim. Tentunya ‘power’ mereka nanti lebih merugi dan memudharatkan agama. Dan agama pula tidak akan tertegak kecuali dengan kuasa dan pemerintahan.

Jika kita berkempen menentang perlembagaan secara membuta tuli atas alasan perlembagaan penjajah, sistem sekular, jahiliyyah, bla-bla... Dok kene jugok. Nanti kita akan ditangkap, didakwa dan disabitkan kesalahan kerana melancarkan keganasan atau peperangan ke atas Yang Dipertuan Agung. Masuk ISA - Kamunting…gelap masa depan. Tiada langsung harapan untuk berdakwah. Apatah lagi mendirikan negara dan umat berasaskan tuntutan syarak.

Justeru, Jangan jadi macam Hizb Tahrir. Dahla pertubuhan mereka tidak didaftarkan, menyeru pula manusia supaya tidak mengundi kerana mengundi itu berasaskan demokrasi. Dan demokrasi di dakwa tiada dalam Islam. Ya, amat sukar bagi golongan yang tidak sudi mengerti. Ya Allah! Bukalah pintu hati kaum bangsaku gengan kebenaran. Hanya Dikaulah pembuka pintu hati manusia.

TIADA PILIHAN:

Oleh yang demikian, Kita tiada pilihan. Nak tak nak, terpaksa melibatkan diri dengan pilihanraya. Samada mendokong parti, menjadi calon, SPR atau menjadi pengundi. Walaupun bukan secara syura, demokrasi juga tidak menolak Islam secara total. Malah hak-hak asasi Islam diberi keutamaan. Dan ada keistimewaan yang lebih dari itu di negara kita. Al-Hamdulillah.

PILIHANRAYA DAN PARTI :

Kini pilihanraya datang lagi, penubuhan parti politik adalah salah satu cabang dari demokrasi. Kewujudan parti politik perlu berdaftar. Parti ‘haram’ tidak layak bertanding. Parti ‘ekspress’ dibenarkan walaupun bertujuan ‘kaca daun’ dalam pilihanraya.

Setiap parti ada ahli, carta organisasi, modal, ideologinya tersendiri. Ideologi parti mencorakkan manifesto terkini 5 tahun sekali. Manifesto dirangka untuk menambat hati pengundi. Sekaligus bertujuan menarik sokongan mereka. Dan sokongan dengan majoriti 2/3 memberi kuasa kepada parti politik yang menang menubuhkan kerajaan. Inilah realtinya. Pendek kata, hubungan antara parti dan calon begitu akrab dan sinonim.

Sejarah pula membuktikan kepada kita bahawa citarasa pengundi tetap berbeza. Walaupun ideologi parti dipersetujui mereka, namun qualiti calon juga turut diambil kira. Ada calon yang ‘matching’ dengan ideologi parti dan pengundi. Dan ada pula ‘calon terbang, calon import, calon lompat’ dalam parti. Moralnya, kedua-duanya adalah mekanisme penting pegundi.


KESIMPULAN :

1) Kenyataan pilih calon bukan pilih parti adalah tidak bersifat realiti. Bahkan tidak benar sama sekali. Ini kerana seseorang calon bertanding dicadang oleh parti. Setiap parti pula ada ideologi masing-masing. Apakah ideologi parti tidak dinilai dalam agama? Ada..dan anda tidak perlu mempersekularkan pemikiran manusia. Justeru, kedudukan parti dan calon sama penting dan perlu diambil kira dalam pembuangan undi.

2) Parti-parti politik di Malaysia mempunyai ideologi pelbagai. Ada yang berideologi Islam, ideologi Campuran (Islam, Sekular dan Liberal) Sekular, Liberal Demokratik, berasaskan kaum DLL. Kalu anda mengundi hanya semata-mata kerana calon. Bagaimana pula ideologi yang diperjuangkan calon tersebut.? Tentunya perjuangan calon berkenaan berasaskan ideologi parti? Kecuali calon daripada Kerajaan Langit Ripen Besut. Fikir-fikirkanlah!

3) Jika ideologi parti tidak menepati kehendak Islam, apakah kita masih lagi boleh memilih calon berkenaan hanya berasaskan kepada dua syarat calon yang Tuan Mufti cadangkan itu. Iaitu kekuatan (kemampuan, kewibawaan) dan kesolehan peribadi yang memelihara dirinya dari pelanggaran hukum. Oleh itu, jika ideologi parti tidak selari dengan tuntutan Islam tetap diperjuangkan calon ternyata kesolehan calon tersebut hanya kosmetik sahaja. Tambahan pula niat calon yang baik tidak sesekali menghalalkan matlamat (ideologi) yang salah.

4) Sepatutnya seorang Mufti yang bertugas sebagai Sahibus Sohafah lebih arif dari pegawai JAKIM yang sengkek ini. Kearifan dalam pelbagai bidang melambangkan status pengetahuan am kita sebenarnya. Justeru, jika anda tidak mempunyai pengetahuan, jangan mudah mengeluar kenyataan di khalayak awam. Kerana kenyataan seperti ini menterjemahkan kesembronoan ahli agama. Apatah lagi bertaraf Mufti. Bersama kita jadikan suarah al-Israk ayat 36 sebagai pedoman hati nurani.

5) Seseorang Mufti tidak perlu mencemuh orang lain dengan cemuhan berfikiran sempit, lagak budak tadika dan jumud. Bukankah Perkataan itu melambangkan kekerasan dan keegoan yang bersarang di hati seseorang. Sesungguhnya Allah tidak menyukai ucapan perkataan-perkataan yang buruk kecuali orang-orang yang dizalimi (Surah an-Nisa’ ayat 148). Nabi SAW bersabda : “Sesungguhnya Allah amat membenci setiap perkataan yang kasar lagi berat..” –riwayat Ibn Hibban dan al-Baihaqi m/s 194 juz 10. Wallahu’alam.

JUSTIFIKASI :

Keterangan di atas menjustifikasikan kepada anda bahawa kenyataan Dr Mohd Asri tidak benar sama sekali. Bahkan tidak berpijak di bumi realiti. Kita juga mendapati bahawa lontaran idea beliau ini merupakan penanda aras pemikirannya. Maka awasilah diri anda dari sebarang pandangan sembrono. Kita bukan hanya melihat autoriti. Sebaliknya lihatlah kepada kualiti.
INGAT ALLAH, PILIH PARTI, PILIH CALON..INGAT ALLAH..BARU MENGUNDI
Zamihan Mat Zin al-Ghari (012 -2465518)

No comments:

Visit Bil.