Monday, March 3, 2008

APAKAH BENAR DARUL SUNNAH?



LATARBELAKANG :

Nampaknya aliran pemikiran kontemporari di Malaysia sedang berlumba-lumba untuk mempengaruhi minda VVIP. Terutamanya aliran pemikiran ekstrem Wahhabiyyah Dan Syiah. Ini kerana kuasa politik dilihat satu prospek yang amat cerah bagi menyengatkan lagi bisa pemikiran yang ditaburkan.


CORETAN SEJARAH :

Jika kita menyusuri sejarah tamadun Islam. Bermula zaman Umawiyah, Abbasiyyah, Uthmaniyyah dan kerajaan Islam kecil yang lain..ternyata kuasa politik begitu mencengkam pengaruh ulamak. Sekaligus menjadi wadah pencetus pemikiran bangsa. Berasakan gambaran tadi, maka tidak hairanlah startegi Wahhabiyyah kini mula beralih kepada tokoh politik dan kenamaan berbanding masyarakat awam.

Saya teringat pula, sejarah awal kemunculan fahaman Muhammad Abdul Wahhab. Setelah dakwahnya ditentang oleh ayah dan abangnya sendiri juga para ulamak Haramain. Dan dakwahnya ditolak oleh masyarakat tempatan pada waktu itu. Beliau mula menukar strategi. Iaitu dengan mencari kongsi politik untuk cepat mendatangkan hasil dakwah. Akhirnya, Beliau bergabung dengan Uthman bin Hamad bin Mua'mmar. Uthman bertugas sebagai gabenor Uyainah pada waktu itu. Tetapi ingin benar untuk melebarkan pengaruhnya. Dan beliau melihat Muhammad Abdul Wahhab salah seorang rakan kongsi yang berdaya maju berasaskan slogan 'tajdid' yang dilaungkannya.

Akhirnya mereka bersatu. Namun, pakatan ini tidak bertahan lama. Setelah beberapa bulan, akhirnya berlaku perselisihan faham antara keduanya berhubung isu penyelesaian kes hukuman zina yang dilaksanakan oleh Muhammad Abdul Wahhab. Hukuman itu dikatakan begitu kejam. Dan masyarakat mula tidak mahu membayar cukai kepada gabenor. Lalu hancurlah kongsi politik yang pertama.

Tidak lama kemudian, Muhammad Abdul Wahhab mendapat kongsi politik yang ke-2. Iaitu melalui pakatannya dengan Muhammad Ben Sa'ud yang bertindak sbg 'amir Dar'iyyah pada waktu itu. Bahkan beliaulah Pengasas Monarki Arab Saudi sekarang ni. Pakatan ini bukan sekadar gerakan dakwah. Sebaliknya menjadi satu gerakan ketenteraan yang berpusat di padang pasir negeri Najad. Dan mereka melancarkan konfrantasi terhadap Kerajaan Turki Uthmaniyyah. Beleklah sejarah, nilailah pro dan kontranya. Nescaya kita akan dihidangkan dengan kronologi gerakan Wahhabiy yang begitu panjang dan mendebarkan.


SENARIO M'SIA :

Apapun, berbalik kepada senario negara kita. Fenomena Wahhabiyyah Malaysia menggunakan metodologi yang hampir sama. Iaitu mendekati ahli politik, korporat, selebriti dan kenamaan. Menyebabkan ramai dari kalangan mereka sudah terpengaruh dengan faham liar al-Wahhabiyyah ini.

Paling ketara sebuah negeri di utara tanah air kita. Dulunya dikenali dengan Perlis Indera Kayangan. Kini bertukar wajah retorik: Perlis Darul Sunnah.


Antara ciri Sunnah yang dipraktikkan :

1) Mengkritik Agensi Agama melalui lisan Muftinya

2) Membid'ahkan atau menyesatkan masyarakat Islam dengan isu khilafiah- furu'iyyah

3) Tidak menghormati pendekatan mazhab yang diamalkan di negeri-negeri lain

4) Mempromosi fahaman agama berdasarkan metodologi Muhammad ben Abdul Wahhab dan pengikut2 mereka.

5) Menumpukan perhatian kepada blog pemikiran Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, al-Baani DLL.

6) Mengecam tokoh-tokoh agama yang tidak sependapat dengan mereka.

7) Mengaku Darul Sunnah. Tetapi tidak melaksanakan tuntutan Islam secara keseluruhan. Seperti Perundangan Islam, Pembangunan Islam, Kewangan Islam, Pendidikan Islam DLL

8) Melancarkan provokasi terhadap individu yang bangkit mempertahankan aliran tradisional.


Apakah Perlis benar-benar Darul Sunnah?
Tepuk dada..tanyalah Iman dan Takwa.

No comments:

Visit Bil.