Tuesday, January 22, 2008

FAHAMAN WAHHABI MEMBID’AHKAN AMALAN DOA



FAHAMAN WAHHABI MEMBID’AHKAN AMALAN DOA

AKHIR TAHUN & AWAL TAHUN HIJRIYYAH

BUKTINYA :

1) Seorang Pegawai Penyelidik Pejabat Mufti Negeri Perlis, Us Khairul Anuar bin Abd Latif @ Abu Syuaib mendakwa: “…sekiranya sesiapa yang hendak membacanya (doa akhir tahun & awal tahun) tanpa beri'tiqad seperti yang ada di dalam fadhilat yang direka tersebut silakan, kerana termasuk di dalam keumuman doa, dan perlu diingat tidak ada upacara khas atau dibaca beramai-ramai. (Lihat Bukunya : Amalan berzikir antara Sunnah dan rekaan manusia dan layari : abusyuaib.blogspot.com)

2) ABD AL-RAZZAQ A.MUTHALIB mendakwa : Membaca doa akhir tahun dan awal tahun. Tidak terdapat sebarang hadis sahih yang menyebut tentang amalan membaca doa akhir tahun dan doa awal tahun dengan jaminan penghapusan dosa setahun yang lepas, sebagaimana yang diamalkan oleh sesetengah daripada umat Islam.”

(Bulan Muharram: Elakkan sebarang kepercayaan Karut, www.utusan.com.my/utusan/content)

JUSTIFIKASI :

( GAMBAR DI ATAS )

ADAKAH MEREKA SESAT DAN AHLI BID’AH???

Doa akhir tahun 1428H dan doa awal tahun 1429H telah dibacakan oleh Y.Bhg. Dato’ Sheikh Ismail bin Muhammad, Imam Besar Masjid Negara, Kuala Lumpur.Diaminkan oleh SPB YDP Agung, Menteri Agama, Ketua Pengarah JAKIM, Dif2 Kehormat dan para hadirin. Majlis diteruskan dengan bacaan Yaasin, Tahlil dan Doa Selamat sbg ibadah bersifat umum sempena kesyukuran Tahun Baru Hijriyyah.

‘BERSAMA MENEGAKKAN SUNNAH SECARA BERHIKMAH’

‘KATAKAN TIDAK PADA WAHHABI’

No comments:

Visit Bil.