Friday, March 14, 2008

TURUNNYA SEORANG POLITIKUS

Dijulang ketika menang. Diturun ketika tidak diperkenan.




BERITA TERKINI :


Radio 24 melaporkan : Kira-kira jam 11 pagi tadi (Jumaat 14 Mac 2008) Dato Seri Shahidan Kassim dan rombongannya telah mengadap KDYMM Sultan Perlis di Istana Siraj untuk mendapat perkenan Tuanku bagi menyambung khidmatnya sebagai Menteri Besar. Usaha ini dilakukan setelah parti pimpinan beliau berjaya meraih majoriti mudah dalam pilihanraya umum ke-12 baru-baru ini di peringkat negeri Perlis.



Saya difahamkan akhbar bahawa Dato' Seri Shahidan terlebih dahulu telah mendapat restu dari PM untuk terus mentadbir Perlis. Sekaligus disandarkan harapan untuk menyatupadukan UMNO Perlis yang bergolak. Retak menanti belah.

HAJAT TAK TERCAPAI :

Namun, hajat Dato' Seri tidak kesampaian. Kemengadapan Dato' Seri ditolak oleh Tuanku Sultan. Sultan Perlis khabarnya betul-betul tidak berkenan Dato' Seri Shahidan kembali menyambung tugasannya. Kemungkinanan besar Tuanku dah cuak dengan cara dan gaya pentadbiran beliau. Lagipun, beliau sudah begitu lama diberi kesempatan memegang portfolio MB. Perlis tetap sama seperti dulu. Tiada perubahan yang benar-benar nyata dan menguntungkan hamba rakyat jelata. Sebaliknya, 'Darul Sunnah' yang direncana beliau dgn Sahibus Samahah Mufti Dr Mohd Asri pula glamour dengan isu-isu yang merugikan ummat. Sunnah Retotik, Sunnah Kulit, Sunnah Tempelan, Sunnah Wahhabi dan macam-macama jolokan kedengaran. Inilah akibatnya jika memahami Sunnah dengan tafsiran yang sempit.



JANGAN LUPA :

Jangan lupa Dato' Seri, Dato' Seri pernah mengapi-apikan kepimpinan JAKIM supaya membuang saya dari perkhidmatan ini. Entah berapa kali Dato' Seri menemui Ketua Pengarah JAKIM bagi membincangkan pemecatan saya. Isunya kerna saya mendedahkan tentang fahaman Wahhabi. Provokasi Dato Seri dan Mufti sedikit sebanyak memberi tekanan kepada saya. Dan saya benar-benar dizalimi. Sekarang, doa dan munajat orang-orang yang dizalimi itu dimakbulkan Allah.



TERIMALAH HAKIKATNYA :

Dato Seri, hati orang mukmin itu tidak gembira dengan apa yang ada. Dan tidak gusar bila terlucut sesuatu ditangannya. Jadikanlah redha itu sebagai santapan hati kita. Bukankah Takdir itu sudah ditetapkannya. Syeikh Abdul Qader al-Jaylani mengatakan : "Wahai kaumku, janganlah meminta yang lebih atau yang kurang. Janganlah terkedepan atau terkebelakang sebab takdir Allah itu meliputi segala sesuatu darimu secara berasingan. Tiada seorangpun diantara kamu melainkan baginya satu kitab (tertulis) yang khusus baginya."-al-Jaylani, Fath al-Rabbani Wa Faydh Rahmani, hlm 77

Bagi saya, segalanya telah selesai dalam ketetapan Allah SWT. Qadhaknya telah berlalu. Tiada seorangpun yang boleh memprotes keputusanNya. Ucaplah : "Tiada boleh ditanya dari hal apa yang diputuskanNya. Namun mereka nanti akan ditanya."- al-Anbiya' 23

Oleh itu, renunglah apa yang telah kita usahakan untuk hari muka. Jika kita menuai pahala kita selangkah kita ke syurga. Jika kita berkhidmat terpalit dosa masih ada ruang untuk kita bertaubat nasuha. Jika tiada, kita sedang mengatur langkah ke neraka. Na'uzubillah min zalik.

Walaupun Dato Seri tidak lagi memegang kuasa, Dato Seri masih berkesempatan untuk berdakwah. Boleh jadi Ustaz. Harta kurang..Tapi pahalanya banyak. Disamping itu, saya nak juga tahu bagaimana nasib Mufti Wahhabi seterusnya.


MANUSIA TIADA SELAMANYA HIDUP KEKAL DGN HARTA, KUASA DAN TAHTA

1 comment:

the indie story said...

3 ekor gagak hitam diatas tiang lampu…

Gagak hitam basah
ditimpa hujan
awan mendung
rintik merempuh dinding flat usang
Tiga ekor gagak bertengek
diatas wayar
tiang lampu milik ‘gomen’
gagak hitam berborak
berborak-borak
isu politik nasional
bahang musim pilihanraya
selepas membuang undi
4 negeri bertukar tangan.

gagak pertama:

“aku tegar menyokong pemerintah
selama-lamanya. kerajaan ini banyak berjasa, kalian tahu apa?”

gagak kedua:

“sehingga mampus, aku sesekali tidak akan menyokong kerajaan rasuah ini.
kerajaan zalim ini tidak dapat undi aku. barang naik tanpa henti. gaji aku
cukup makan.”

gagak ketiga: (hanya terdiam. sesekali mengangguk-anggukkan paruhnya.
diam seekor gagak menyimpan rasa. bersuara bila perlu)

petir berdentam dentum
guruh keras
kilat sabung menyabung.

Tiga ekor gagak masih bertenggek
gagak-gagak hitam
melihat arus perubahan
melanda daerah mereka.

Gagak hitam pertama terus bersuara
lantang
menyakitkan hati.

Gagak kedua
tidak kurang keras
sekali-sekala
mencarut-carut.

Gagak ketiga
diam.
berjaga-jaga.
bersedia.

(errr…ada lagi…belum habis lagi nih. Nak tahu apa terjadi kepada 3 ekor gagak tersebut, jom masuk blog saya.)

http://theindiestory.blogspot.com

*Ustaz Zamihan, cukup 3 bulan saya hantar cek untuk bayaran iklan. hehehe

Visit Bil.