Monday, March 3, 2008

DR MOHD ASRI PERLU SEDAR DIRI



SINOPSIS :

Jawatan Mufti amat mulia. Baik pada pandangan masyarakat mahupun agama. Ia sewajarnya dipilih dari mereka yang benar-benar layak untuk mendudukinya. Pendeka kata, status kealiman, kewarakkan, ketaqwaan dan kebijaksanaan adalah mekanisme asas dalam pemilihan mereka. Bukan hanya ditentukan oleh kerakusan kuasa politik dan individu tertentu. Akibatnya, siapa yang mendekati pemerintah atau ahli politik tertentu dia akan mendapat habuannya. Bahkan dilantik menjadi mufti walaupun tidak menguasai disiplin ilmu agama secara benar. Situasi ini menepati kisah benar sebagaimana yang dialami oleh Mufti Perli, SS Dr Mohd Asri bin Abdul Thalib @ Zainul Abidin.


DALIL 1 : DR ASRI MENGHINA INSTITUSI AGAMA

Buktinya : Dalam Majalah MILENIA, Januari 2007, Bil 53, m/s 18 : Dr Mohd Asri Abdul Thalib @ Zainul Abidin mengatakan : “Semua maklum bahawasanya JABATAN YANG PALING LEMBAP DI MALAYSIA IALAH JABATAN AGAMA.” – sila rujuk paparan scan no ; 1 yang disertakan di atas.

Analisa :

Sepatutnya beliau sedar intisari dan gaya bahasa percakapannya itu. Selaku Mufti, beliau sewajarnya menghormati JAKIM sebagai urusetia induk Majlis Kebangsaan Islam (MKI) yang dipengerusikan oleh PM dan yang dinaugi Yang DiPertuan Agung. Oleh itu, mengkritik JAKIM ertinya mengkritik PM dan Yang DiPertuan Agung. Benarkah JAKIM LEMBAP? Tak berfungsi? Atau tahukah anda dengan fungsi JAKIM keseluruhannya?.


Peka :

Semua pihak perlu peka bahawa gaya bahasa umum yang diungkapkan Mufti Perlis juga menatijahkan kritikan yang keras terhadap Raja-raja Melayu sebagai ketua Agama Islam negeri-negeri di Malaysia. Hairan, beliau berkhidmat di bawah raja Melayu Islam..tetapi beliau sendiri mengkritik Jabatan dibawah naungan Rajanya. Bahkan begitu tega melancarkan kritikan keras kepada Jabatan Agama dinaugi Raja-raja negeri lain. Dr Mohd Asri sepatutnya lebih beradab dan sedar diri.


Kalau nak kritik silakan. Tapi kritiklah secara membina. Bukannya mengkritik SECARA MENGHINA. Gaya bahasa kritikan secara menghina jelas disini apabila anda menyifatkan JABATAN YANG PALING LEMBAP DI MALAYSIA IALAH JABATAN AGAMA.”
Kritikan anda begitu terbuka. Bagi bukan Islam, mereka teruja dengan kritikan anda. Bagi kaki Islam Liberal..andalah jaguh yang se-ideologi dengan mereka. Apakah anda berasa sungguh2 bangga dengan situasi ini. Bolehlah dikatakan bahawa anda senada dan seirama dengan mereka. Subhanallah.


Analisa Ke: 2

Kecaman Dr Asri terhadap Jabatan Agama sebenarnya tidak berfakta. (Rujuk no : 2 paparan scan di atas). Ini terbukti apabila beliau hanya merujuk kepada kes perceraian yang lebih 10 tahun tidak cukup utk dijadikan alasan Jabatan Agama Lembap. Cuba Tuan Mufti dapatkan statistik dari Jabatan Perangkaan Malaysia. Berapa banyak penisbahan antara kes tertangguh di mahkamah syariah dengan mahkamah sivil sebenarnya. Bahkan terdapat banyak kes di mahkamah sivil yang melebihi jangkamasa penangguhan di mahkamah syariah. Tetapi tidak dihighlight oleh beliau. Bila ingin mengkritik cukupkah hanya satu fakta. Di sudut realiti, tidak pula dikemukakan fakta. Berlaku adillah dalam mengkritik. Jangan main hentam kromo brader.


Analisa ke:3

Anda sepatutnya sedar bahawa anda juga sebahagian dari Jabatan agama yang anda maksud. Jadi luahan anda itu bolehlah diibaratkan seperti meludah kelangit. Akhirnya terjatuh kepada muka sendiri. Hingga ke saat ini, setakat mana pembaharuan yang anda lakukan untuk negeri yang didakwa sunnah itu? Saya pun setuju. Elok sangat lah dipraktikkan Sunnnah Nabi SAW. Soalnya, mana satu yang anda laksanakan? Sunnah kecil-kecilan (furuk). Atau Sunnah secara tempelan. Banyak mana kemajuan agama yang diwujudkan. Maju atau celaru? Bersama kita cermin hati dan muhasabah diri.


SIKAP KITA :

Sesiapa sahaja yang membaca artikel ini harus tenang. Ini bukan serangan peribadi. Sebaliknya satu analisa akademik tentang ketidakwajaran seseorang yang bergelar Mufti melancarkan kritikan yang tidak berhati perut kepada agensi agama. Bahkan agensi agama digambarkan sebagai paling lembap di Malaysia. Subhanallah. Mari tentukan sikap dan pendirian kita.


Kepada pengikut setia Dr Mohd Asri usahlah gelabah atau taksub secara sembrono. Terimalah kebaikan dan kekurangan beliau seadanya. Beri ruang kepada minda anda untuk meneliti fakta dan sikap idola anda itu. Perhatikan dengan mendalam idea dan pemikirannya. Jangan sampai idea, pemikiran dan penulisannya itu mencalar maruah agama tercinta.


KESIMPULAN:

1) Hati-hati mengkritik. Hari ini anda mengkritik, percayalah esok lusa.. anda juga dikritik. Kritiklah secara membina. Jangan menkritik secara menghina.


2) Sedarlah bahawa dengan bersikap rendah diri kita akan mulia. Dan bersikap 'besar diri' membuatkan kita dihina.


Zamihan al-Ghari (03 89222690 ext 8413) @ 012 2465518


No comments:

Visit Bil.