Tuesday, March 4, 2008

PROVOKASI MUFTI PERLIS




LATARBELAKANG :

Apabila sesuatu aliran menguasai minda pemerintah. Ia akan cuba melebarkan ideologinya sedaya upaya yang boleh. Pelbagai cara, gaya dan tindakan dilakukan bagi mengukuhkan cengkaman pemikiran mereka. Walaupun dengan menggunakan taktik yang kotor dan membelakangi syariat Islam.

MANGSA :
Tuan blog tidak ketinggalan menjadi mangsa kerakusan fahaman liar ini. Kisahnya bermula apabila Us Zamihan al-Ghari menulis buku Salafiah al-Wahhabiyah Satu Penilaian. Buku ini mendedahkan polemik pemikiran Salafiah al-Wahhabiyah semasa. Merungkai penisbahan mereka terhadap golongan Salaf al-Soleh. Buku ini juga turut mencungkil pertentangan metodologi Salaf al-Soleh dengan Salafiah al-Wahhabiyah modern. Ternyata, ada perbezaan metodologi antara keduanya.

NOSTALGIA:
Buku ini disusun berdasarkan senario pelajar Malaysia di Jordan khususnya di Universiti Mu'tah lantaran terlalu asyik-masyuq dengan isu khilafiah bid'ah. Bahkan isu ini dijadikan anjakan sesetengah pelajar untuk membid'ah dan menyesatkan saudara seagama walaupun berkhilaf dalam soal-soal furuk dan ijtihadi. Fenomena ini hampir sama dengan apa yang berlaku dalam negara. Bahkan dimana jua negara umat Islam. Justeru, satu inisiatif diambil oleh Us Zamihan untuk mengurai kekusutan pemikiran yang berlaku dikalangan pelajar menerusi bukunya itu.

RESPON :
Namun, apabila dipasarkan dikhalayak awam. Ramai dari golongan yang mendakwa diri mereka sebagai Salafi melompat kepanasan melihat pendedahan eksklusif itu. Antaranya Dr Mohd Asri Abdul Thalib @ Zainul Abidin, Dr Azwira Abdul Aziz (Jabatan Al-Qur'an & al-Sunnah, UKM) Kapten Hafiz Firdaus Abdullah (Drebar Kapal Terbang MAS) dan lain-lain dari pemuka metodologi Wahhabi tempatan. Mereka berhempas pulang mengarang dan mencari idea untuk menolak paparan Zamihan. Ini kerana paparan Zamihan tidak secocok dengan ideologi mereka..walaupun paparan berfakta dan arus perdana.

USAHA PROVOKASI:
Dr Asri khususnya telah mengadakan pelbagai ceramah, rakaman dan menerbitkan tulisan untuk menyerang Us Zamihan. Termasuklah menuduh Us Zamihan sebagai penganut faham Syiah. Hujahnya, guru Ustaz Zamihan iaitu Syeikh Hassan al-Saqqaf dipercayai berfahaman syiah. Maka muridnya juga turut menyebarkan fahaman yang sama. Dalam masa yang sama beliau turut memprovokasi Us Zamihan dengan pelbagai keburukan termasuk dicop berideologi pembangkang, menyesatkan ulamak Arab Saudi dan bencikan Syeikh Ibn Taimiyyah. Benarkah begitu? Sebenarnya ini semua telahan liar yang bersarang diminda Dr Asri sahaja.

Lebih lanjut, Tuan-Puan boleh teliti penandasan hujah saya terhadap dakwaannya dalam sebuah buku : MENJAWAB KRITIKAN TERHADAP FAHAMAN WAHHABIYYAH DI M'SIA. Sampai sekarang beliau tidak membalas hujah saya. Tetapi dalam isu-isu tertentu, ada beberapa 'barua' yang cuba membuat provokasi yang sama terhadap saya. Saya terima dengan terbuka. Sudah lumrah, jika anda mengkritik aliran ini, ana terpaksa 'membayarnya' dengan provokasi yang begitu mahal.

PROVOKASI POLITIK KEJAM:

Sebenarnya, usaha pihak pelampau tidak terhenti di stesen akademik sahaja. Malahan mereka menggunakan kuasa politik dan pemerintahan untuk menjatuhkan kedudukan Us Zamihan yang berkhidmat di sektor kerajaan, khususnya di JAKIM.

Buktinya, dalam Majalah MILENIA, JAN 2007, Bil 53, m/s 18 (lihat paparan scan no:3) Dr Mohd Asri memperlekehkan Zamihan dengan menyindir JAKIM : "Para pegawainya (JAKIM) juga perlu memiliki kesedaran yang benar-benar mendalam tentang agama Islam."

Analisa 1:

Berdasarkan kenyataan di atas, Dr Asri secara jelas mendakwa para pegawai JAKIM tidak mempunyai kesedaran yang mendalam tentang agama Islam. Subhanallah!

Tahukah Tuan Mufti bahawa rata-rata pegawai JAKIM datangnya dari skim S yang merujuk kepada perkhidmatan profesional dan sokongan. Mereka dipilih berdasarkan spesifikasi agama yang khusus untuk menganggotai JAKIM, JAIN dan MAIN samada secara tetap atau gunasama. Justeru, jika pegawai JAKIM yang berlatarbelakang agama dianggap tidak mempunyai kesedaran yang benar-benar mendalam tentang agama Islam...siapa yang lagi yang benar2 mempunyai kesedaran itu. Awak sorang je ke? Atau..kumpulan profesional Ustaz lompat yang menjadi pengikut saudara itu?Subhanallah. Diri sendiri sanggup diangkat sedangkan orang lain dihempap. Subhanallah!

Tegasnya disini, marahkan Zamihan..akhirnya pegawai-pegawai JAKIM yang tak bersalah turut dikecam. Uslub ini dipergunakan supaya Pegawai JAKIM bangkit menentang dan membenci Zamihan dari dalam. Teknik seperti ini sama dengan apa yang diamalkan oleh Fir'aun terhadap Nabi Musa yang setentang pandangan dengan beliau. Ternyata Fir'uan tiada integriti. Begitu juga Yahudi. Allahu Allah!

KONFRANTASI BERTERUSAN:

Tidak cukup dengan itu, Dr Asri terus melancarkan konfrantasi terhadap Zamihan al-Ghari melalui JAKIM sebagai majikannya. Buktinya, lihatlah paparan scan no : 4 yang disertakan di atas. Beliau mendakwa ..Us Zamihan Mohd Zain ke sana sini mencanangkan kesesatan ulamak Arab Saudi dan dakwaan terhadap ulamak Salafiah sebagai pengganas. Justeru itulah perkara yang sepatutnya dibanteras oleh JAKIM kerana Zamihan bergerak membawa imej JAKIM. maka dengan sendirinya maruah JAKIM turut di jaja."

Katanya lagi : "..perbuatan itu sepatutnya ditegah oleh pentadbir JAKIM memandangkan imej JAKIM telah dirosakkan oleh kakitangannya..." (rujuk paparan scan no:6)

Analisa 2 :
Ya Tuan Syeikh, buktikan satu ayat @ ceramah yang menunjukkan Zamihan menyesatkan ulamak Arab Saudi atau menuduh mereka sebagai pengganas.Tolong dapatkan kertas kerja, ceramah atau CD kalau ada. Bawak mai bukti tu. Kita kembali kepada kaedah Usul : "Orang yg mendakwa harus mengemukakan bukti. Dan orang yang ingkar perlu bersumpah." Khulasahnya, bawa dulu bukti kamu. Lepas tu aku akan bersumpah atas nama Allah. Jangan main propaganda secukup rasa sahaja. Samada anda Mohd Asri dan aku Zamihan..bersama kita renungkan surah Fushilat ayat 21-22 sebagai pedoman dan pelajaran. Kita kembali kepada Allah.

Analisa ke 3 :

Niat Dr Asri 'mengapikan' JAKIM boleh diragui. Apa sebenarnya yang diinginkan beliau? Nak minta JAKIM banteras Zamihan? Zamihan menjaja maruah JAKIM? Masya Allah..jahat sangat Zamihan. Ya..Zamihan memang orang jahat. Bahkan jahat sangat. Lebih jahat dari segala manusia. Puas hati kan..! Terpulanglah kepada Tuan-Puan untuk menilai.Tapi.. hanya satu ku pinta. Ayuh...buktikan kejahatan Zamihan secara sarjana. Dan jika Zamihan menyeleweng.. sesiapa sahaja..diminta tampil untuk membanteras penyelewengan Zamihan. Dengan segala hormatnya dipersilakan. Ahlan Wa Sahlan! Itu satu kebaikan. Tetapi, jelaskan penyelewengan Zamihan secara benar. Bukannya secara propaganda seperti Drebar Kapal Terbang dan Ustaz UKM.

Jika benar kelakuan dan sikap Zamihan menjaja imej dan maruah JAKIM. Sila buktikan. Sila ambil tindakan. Ketahuilah Tuan-Puan bahawa : "Aku datang ke JAKIM kerana Allah. Aku kerja kerana Allah. Majikan aku adalah Allah. Allah akan bayar gaji, bonus dan dividen ku. Dan aku boleh pergi dari sini kerana Allah."

Anda tidak perlu jadi 'batu api' untuk JAKIM mengenakan tatatertib kepada Zamihan. Kalau provokasi anda berjaya mungkin Zamihan kehilangan hak dunia. Tapi ingat hak akhirat..sebesar zarah..pasti dituntut jua. Sedarlah, sikap 'batu api' itu sendiri bukan calon syurga. Bahkan indikasi istimewa buat calon neraka. Berhati-hatilah dengan sabda Baginda SAW kepada kita.
Bagi saya, sepatutnya sikap dan pemikiran Dr Asri perlu dibanteras oleh Raj, Kerajaan negeri Perlis juga JAKIM. Ini kerana beliau selalu melancarkan kontroversi agama secara terbuka. Mengritik keras agensi agama, menohmah ulamak pondok, para asatizah serta cuba menukar wajah metodologi pengurusan Islam negara kita.

Sebenarnya, sudah berkali-kali MB Perlis dan Muftinya meminta jasa baik pimpinan JAKIM untuk 'menendang' Zamihan keluar dari JAKIM. Saya pun dah cuak dan masak. Tak percaya..tanyalah mereka berdua. Mintalah mereka bersumpah atas nama Allah kalau Zamihan menulis secara fitnah. Namun, Allah masih tidak mengizinkannya. Ketahuilah bahawa Aku sendiri lebih rela hilang kuasa, pangkat, harta dan glaomur..asalkan tidak bercerai kasih denganNya. Ibn Umar berpesan : Jika dunia diciptakan dari emas yang hancur binasa. Jika negeri akhirat dicipta dari batu-bata yang kekal selamanya. Nescaya aku akan memilih yang kekal berbanding sementara." Allahu akbar!

KESIMPULAN :

1) Melancarkan konfrantasi dan provokasi terhadap seseorang yang tidak sealiran dengan kita bukanlah sikap Ahli Sunnah Wal Jamaah yang sebenar. Ia merupakan teknik jahiliyyah yang tidak bertamadun. Oleh yang demikian, seseorang itu perlu menjauhkan diri dari teknik berkenaan.

2) Berpada-pada lah dalam mengasihi dan membenci. Jangan sampi kebencian kita terhadap seseorang menyebabkan kita tidak berlaku adil. Sebaliknya berlaku zalim, cenderung kearah kezaliman. Kelak nanti.. kita disambar api neraka. Wal 'iyya zabillah!

Alangkah cantiknya sekuntum mawar. Walau tumbuh berduri, indah dipandang, dicium wangi. Bertasbih dan tidak berdosa pada Ilahi. Berbanding manusia yang busuk hati. Kesana ke mari meninggi diri. Selesa bila dipuji. Rasa tercabar bila pemikiranya ditandasi.

Zamihan Mat Zin al-Ghari (012 2465518)















No comments:

Visit Bil.