Friday, September 17, 2010

الله أكبر - DAULAT TUANKU

Tengku Muhammad Faris Petra adalah Sultan Kelantan yang Soleh

KOTA BAHARU, 14 Sept — Seorang anggota Majlis Perajaan Negeri (MPN) Kelantan yang juga seorang peguam terkenal, Datuk Mohd Shukri Mohamad berkata majlis pemasyhuran Tengku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan yang baru semalam tidak boleh dicabar di mana-mana mahkamah. Katanya, ini kerana keputusan itu dibuat oleh Majlis Perajaan Negeri Kelantan berdasarkan Pindaan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri. "Oleh itu, tiada pihak yang boleh mencabar keputusan MPN dalam urusan pelantikan atau pemasyhuran Sultan Kelantan yang baru kerana ia dibuat mengikut perlembagaan di bawah undang-undang tubuh kerajaan Negeri," katanya pada siding akhbar di Pejabat Sultan Kelantan di Istana Balai Besar, di sini hari ini.


Hadir sama pada sidang akhbar itu Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad.
Mohd Shukri yang mengaku dititahkan oleh Sultan Kelantan untuk mengendalikan sidang media itu juga turut merujuk kepada kenyataan media yang dibuat oleh seorang peguam dari firma guaman Tetuan Rashid Zulkifli mewakili Sultan Ismail Petra Almarhum Sultan Yahya Petra semalam yang mempertikaikan keputusan MPN mengadakan majlis pemasyuran pelantikan Sultan Kelantan yang baru itu. — Bernama


ULASAN :

1) Perlantikan TMF Petra sebagai Sultan Kelantan ke-29 sememangnya menepati aspirasi rakyat Kelantan yang berada di bawah kepimpinan ulamak. Ia menamatkan kemelut DiRaja Kelantan yang sebelumnya bergolak selepas kegeringan Sultan Ismail Petra yang menghadapi komplikasi jantung dan stroke yang serius.

2) Kehadiran Sultan yang berjiwa Solihin memang dinantikan jutaan rakyat Kelantan. Beliau bukan sahaja prihatin kepada permasalahan rakyat, tetapi begitu mengambil berat soal agama di Tanah Rendah Sekebun Bunga. Bahkan Baginda selalu menghadiri solat berjamaah dan mendengar kuliah maghrib di masjid Muhammadiy Kota Bharu yang disampaikan para asatizah tempatan. Baginda juga pernah menghadiri kuliah maghrib saya di masjid yang sama beberapa tahun dahulu dengan memakai baju melayu - berkain pelikat dgn menyandarkan badannya di tiang masjid sambil membilang biji tasbih. Selepas itu Baginda dengan rendah hati menghampiri jamaah dan asatizah untuk bersalaman.

3) Fenomena ini diharapkan memberi suntikan dan anjakan baru kepada kerajaan negeri dan rakyat jelata kearah merealisasikan Kelantan sebagai negeri yang maju berasaskan syariah dalam semua urustadbirnya sesuai dengan falsafah : بلدة طيبة ورب غفور Yakni Negeri yang makmur dan penduduknya mendapat keampunan dan keredhaan Allah SWT.

4) Semoga pembesar yang mengelilingi Tuanku juga terdiri dari kalangan mereka yang berjiwa agama : ahli sunnah Wal Jamaah (bukan Wahhabiy atau Syiah), jauh dari sifat munafiq, mengampu dan cintakan dunia. Tahniah Tuanku kerana menghargai jasa para ulamak kita dan menganugerahkan mereka dgn gelaran Dato. Daulat Tuanku : Allahu akbar!

'اللهم سدد خطاكم إلىطريق حق و إلى طريق مستقيم


3 comments:

ASRAL ENTERPRISE said...

betul tu Ustaz, saya sendiri tabik hormat dengan Sultan Kelantan yang baru ini.

[Ziarah2lah ke Blog Asral Enterprise]

Sepi Seorang Muezzin said...

Allahu Akbar.. Nilah berkat kepimpinan Ulama'..

Unknown said...

Berikut ialah beberapa kajian dan bahan bukti yang akan memberi kita faham dengan jelas tentang gerakan senyap Kaum Muda dan Wahabbi Salafi yang sedang mengancam aqidah umat islam di negara ini.

SILA KLIK http://www.docstoc.com
UNTUK CARIAN TAJUK-TAJUK BERIKUT
• Bangsa Melayu Mengikut Ulama Ahlu Sunnah Wal Jamaah
• Tok Ayah Zid Kedai Lalat
• Kuasa Tiang Kepada Cita-Cita
• 40 Mutiara Hikmat Serambi Mekah
• Jaringan Wahabbi Sdn Bhd
• Jom Kenali Dr Maza & Co
• Ahlul Bait Yang Dicerca

SILA KLIK http://www.4shared.com
UNTUK CARIAN TAJUK-TAJUK BERIKUT
• Rasulullah Budak Kampung
• Maulid Tandingi Krismas
• Sifat 20 Tidak Wajib (Nik Aziz)
• Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 1)
• Wahabbi Adalah ASWJ (Hadi Awang – Part 2)
• Asma’ Wa Sifat (Hadi Awang)
• Sifat 20 – Dr Mohd Asri al-Wahabbi
• Sifat 20 – Rasul Dahri al-Wahabbi
• Sifat 20 – Fathul Bari al-Wahabbi

Taklif pengkaji telah pun selesai, maka terserahlah kepada budi bicara pembaca sekalian untuk menerima ataupun sebaliknya. Bagi mereka yang mendapat hidayah, maka bertindaklah mengikut kadar upaya tangan (kuasa/undi), lidah (dakwah/hebahan) atau hati (doa) bagi mempertahankan aqidah hakiki Ahlu Sunnah Wal Jamaah yang bersendikan mazhab tauhid Imam Abu Hasan Ali bin Ismail al-Asy'ari ra dan Imam Abu Mansur al-Maturidi ra; mazhab feqah Imam Abu Hanifah ra, Imam Malik bin Anas ra, Imam Muhammad as-Syafie ra atau Imam Ahmad bin Hanbal ra; mazhab tasauf Imam Ghazali qsa dan Imam Junaid al-Baghdadi qsa.


FAKEH KHALIFAH SAKA

Visit Bil.