Sunday, November 1, 2009

ASRI DITANGKAP JAIS


Akta 559-560-561 yang digunapakai di seluruh ngara atas nama sultan sebagi ketua agama negeri memperuntukkan Kesalahan Mengajar Agama Tanpa Tauliah adalah satu kesalahan. Jika disabitkan kesalah boleh dikenakan dengan RM5000 @ 2 tahun penjara @ kedua-duanya sekali. Anda boleh bayar @ berada dipenjara seketika. Tetapi penangkapan ini memberi petunjuk bahawa anda seorang ustaz yang melanggar undang2 pihak autoriti agama.
Banyakkan bersabar, ada hikmahnya tu.





KRONOLOGI TANGKAPAN
Kira kira jam 10mlm tadi saya diberitahu seseorang bahawa pihak JAIS sedang mengawasi satu ceramah yang diadakan di rumah persendirian no: 2, lorong 2C, Tmn Sri Ukay. Ceramah yang disampaikan oleh Dr Mohd Asri Zainal Abidin @ Abdul Talib itu dibuat atas permintaan pengikut-pengikutnya yang berasaskan kepada metodologi kaum muda atau golongan salafi. Ceramah ini dibuat dirumah persendirian memandangkan Dr Asri tidak lagi dibenarkan menyampaikan ceramah di surau al-Mujahirin ekoran ceramahnya yang kontroversi dan dibantah AJK Masjid serta sebahagian penduduk. Lalu aktiviti ceramah berkenaan dibuat di dalam rumah pengikut beliau yang loaded dengan bilangan hadirin melebihi 50 orang. Lazimnya, penganjur perlu mendapatkan permit polis. Tetapi tidak berbuat demikian. Dan Dr asri pula memang dikenali dengan penceramah yang tidak memiliki tauliah di sekitar Selangor dan Wilayah. Justeru, tindakan JAIS mempunyai justifikasi yang jelas.

Sumber terdekat memberitahu tuan blog bahawa pihak penguatkuasa JAIS telah dimaklumkan lebih awal tentang kuliah Dr Asri. Kelibat para pegawai penguatkuasa JAIS mula kelihatan sejak jam 8 malam lagi. Namun sebahagiannya berada diluar luar lokasi serbuan. Dan sebahagian pula masuk untuk mengikuti ceramah al-Fadhil Dr Asri. Lalu beliau berceramah panjang lebar dengan penuh bersemangat tanpa menyedari kehadiran penguatkuasa berkenaan. Memandangkan ramai audien yang hadir dan dikhuatiri menganggu operasi, maka pihak JAIS menunggu sehingga tamat sesi ceramah. Serta memohon bantuan balai polis Ampang untuk tampil membantu mengawal keadaan. Akhirnya, tibalah sepasukan polis dengan 11 buah kenderaan rasmi ke lokasi ceramah berkenaan.

Setelah tamat sesi ceramah, salah seorang pegawai JAIS tampil memperkenalkan diri dan meminta Dr Asri menunjukkan tauliah atau permit ceramahnya. Beliau kelihatan pucat.. terkejut dan gagal menunjukkan sebarang dokumen. Keadaan menjadi gawat seketika dengan campurtangan pengikutnya. Tetapi dapat ditenangkan dengan kehadiran pegawai polis. Akhirnya, Dr asri didapati bersalah kerana menyampaikan ceramah tanpa tauliah. Apabila beliau hendak dibawa keluar dari lokasi ceramah, maka para pengikutnya mula bersikap agresif seakan-akan mahu menahan penjawat awam dari menjalankan tugas. Hasilnya, berlaku perbincangan yang panjang lebar antara pegawai penguatkuasa, Dr Asri, Pegawai polis, tuan rumah, seorang YB PKR dan individu yang dikatakan peguam syar'ie. Sehingga jam 12mlm tadi, barulah Dr Asri dapat di bawa keluar dengan van JAIS dan diiringi kereta peronda polis menuju ke balai Ampang untuk diambil keterangan selanjutnya. Wajah tuan doktor kelihatan merah padam. Sewaktu beliau dibawa keluar, terdengar suara anak didiknya (anak tuan rumah) memekik kepada penduduk tempatan : "Haa..baru puas hati korang ya..." - tanda wujudnya murid fanatik hasil didikan sang guru.


Bagi saya, JAIS telah bertindak tepat dalam hal ini berdasarkan peruntukan undang2 yang sedia ada. Sesiapapun patut ditahan dan didakwa jika mengajar agama tanpa tauliah walaupun individu berkenaan bertaraf profesor mahupun Doktor Phd. Hal ini penting bagi menjamin keharmonian fahaman dan amalan agama di Malaysia. Jangan biarkan urusan agama kita mudah diperkotak-katikkan oleh mana-mana individu atau kumpulan tertentu. Apatah lagi, jika kumpulan berkenaan kerapkali menghuru-harakan fahaman dan pegangan umat Islam dengan fahaman wahhabi, syiah, liberal atau fahaman sesat di negara ini. Kumpulan ini perlu diajar. Dan tindakan undang2 adalah ajaran terbaik kepada mereka.

Suka diingatkan bahawa sesiapa sahaja yang bersikap ekstrem daan melampaui batas memang wajar di hukum. Jangan ingat urusan agama di negara kita ini tidak bertuan. Jangan ingat anda bebas memanipulasi agama secukup rasa dan mencetuskan ketegangan agama di negara ini. Penangkapan ini membuktikan kepada kita bahawa pemikiran Dr asri adalah banyak mencetuskan kerancuan kepada ummat ini. Mudah-mudahan apa yang berlaku benar2 menjadi pengajaran kepada beliau untuk menjadi seorang yang beradab. Membolehkan beliau lebih berhati-hati menulis, menyampaikan ceramah dan adil dalam mengkritik golongan yang tak sependapat dengannya. Insaflah wahai mereka yang cuba menghuru-hara agama. Kembalilah ke pangkal jalan. Marilah kita berjalan menuju Allah SWT.

168 comments:

Ibn Salleh. said...

Salam untuk semua.Tahniah kepada JAIS kerana telah menjalankan amanah yang diberi dengan begitu baik dan berkesan.Sambil-sambil tu JAIS pantau jugalah Rasul Dahri yang dipercayai dibawa masuk secara sembunyi oleh pengikut-pengikutnya.
Tahniah juga kepada AJK Surau al-Muhajirin yang tidak mahu lagi bersekongkol dengan fahaman-fahaman yang dibawa oleh Asri.Semoga apa yang dilakukan oleh JAIS menjadi contoh kepada jabatan-jabatan agama negeri-negeri yang lain.

PutraRocker said...

yahudi laqnatullah..o_O

suluk said...

Semoga beliau insaf dan kembali kejalan yang benar...dan begitu juga dengan pengikut2nya

aryna said...

Alhamdulilah...

moga dengan hal ini dr.Maza dan pengikut2 beliau mendapat taufik dan hidayah dan kembali ke ASWJ yang benar.. amiin..

akitiano said...

JAIS perlu memperluas tindakannya...kalau boleh cek semua ceramah2 agama yang mengajarkan aliran yang melawan Main Stream masyarakat Selangor...Kalau depa2 nie nak ajar ajaran semacam Asri, harap pergi ke Perlis laa..kat sana kan bebas...jangan cemar akidah Selangor...

Ada lagi satu, yang pernah masuk dalam TV Bernama...saya lihat di YOUTUBE...kalau tak salah Fiqh Tandas...waktu tu dia tolak amalan setelah kencing berdaham...orang nie pun kene diselidiki...buat siasatan yang mendalam...takut2 jer bawa ajaran yang berlawanan dengan main stream...

nobody said...

Salam semua. semoga beliau & pengikutnya insaf dan kembali kpd methodologi ulama ASWJ dalam penyampaian ilmu agama yang suci ini

Mr Priceless said...

Peribadi sy mengatakan, kita perlu menilai yang mana kepentingan umum dan kepentingan peribadi. Sewajarnya Dr MAZA sebagai cendiakawan Islam yg ckp tersohor tahu akan perkara ini. Apa yang saya maksudkan adalah di Malaysia kita menjadikan mazhab as Syafie sbg asas panduan dan sebagai garisan untuk masyarakat am nya. Namun, sekiranya Dr MAZA masih mahu berpaksikan gerakan salaf (sekiranya benar) itu hak peribadinya. Dan bila dia bangun dan bercakap atas kapasiti umum dia perlu bercakap dan menjaga kepentingan umum yakni menjaga kehormanian umat Islam di Malaysia. Namun apa yang saya nampka, kenyataanya beliau sering kali menimbulkan kekeliruan di kalangan masyarakat umum dan akhirnya, menimbulkan ketidak harmonian. Ini kerana asas dan garis panduan berlandaskan as Syafie sememangnya sudah lama diamalkan bertahun-tahun lamanya dan bertepatan dengan budaya dan gaya hidup di Malaysia. Ralatnya, sekiranya kita sering mengasak dengan fahaman lain (liberal, wahabi, syiah etc) asas yang kita bina sekian lama akan runtuh dan musnah. Dan akhirnya timbul puak2 Islam A, B, dan C. Takfir menakfir, dan akhirnya bunuh membunuh dikalangan umat Islam sendiri.

Cuma pandangan peribadi

shahdeliklau said...

Hebat....sehingga melabelkan orang yahudi....Dah menjadi perkara biasalah ditangkap...namun kebenaran bukanlah secara hakiki terletak kepada JAIS atau mana-mana mahkamah. Betapa banyak pengadilan tetapi sulit untuk kita lihat keadilan. Inilah bukti pada pandanganku bahawa Kiamat itu akan hadir bagi menghisab segala ketidakadilan. Pendapat ku mudah adakah akan selesai masalah bila Dr. Asri ditangkap..Biarpun dijatuhkan hukuman. Namun adakah kita akan melebalkan dia ini bersalah...apa yang diutarakannya juga sampah.
Saya lihat betapa banyak syarikat yang menggelar diri mereka pakar motivasi juga bila berceramah menggunakan elemen agama mengikut tanggapan mereka sendiri. Saya musykil dengan kelulusan mereka untuk memberi ceramah. Adakah mereka diberi tauliah.
Masih kah tuan-tuan ingat Nik Aziz juga dilarang memberi ceramah di selangor kerana tak ada tauliah. Bagi kami nie warga masyarakat umum melihat perkembangan ini sebagai kecelaruan untuk mencari kebenaran. Apabila kita cuba mudik ke hulu mereka kata "Jangan, nanti jadi sesat, "jangan dan jangan". Jadi kita tetap dihilir mengambil semua sampah, meminum semua yang dah tercemar. Kenapa. Adakah agama ini mereka yang punya...hanya mereka sahaja yang layak memberi dan membenarkan. Bukankah yang di hulu itu lebih suci, bukankah yang dihulu itu lebih bersih, bukankah yang di hulu itu kita boleh pilih dan asingkan kotoran yang jelas boleh diketepikan. Bukankah yang dihulu itu kurangnya sampah.Maka untuk hidup dikeadaan yang sememangnya kita disekat untuk kita sampai ke hulu ini sememangnya kita akan terus bergelumang dengan sampah, dengan kotoran dengan percampuran yang sulit untuk kita dapatkan erti kebersihan.

Sekadar Ujaran.

SofwatunNil said...

Syaikh..kalo boleh edit balik info penangkapan Asri dlm entri nie. Puak2 tue pantang kalo jmpa fakta yg silap. cth:
1) Balai Ulu Kelang, bkn Ampang.
2) akhirnya, Dr asri "didapati bersalah" kerana menyampaikan ceramah tanpa tauliah. jgn tulis cmtue, nnti jd hujah balik kalo mahkamah sabit tak salah.
3) 11 buah kenderaan? byk tue.. kalo btul mmg havoc sungguh operasi nie. takut x sbyk tue aja.

bkn apa...nnti MAZA kata buat fitnah plak. Dia kn slalu manipulate fakta remeh2 nie. ws.

Fauzi and Jasni said...

askm

Saya tidak menyokong mana2 pihak yang menyalahi undang2 tetapi tangkapan ni berbau dendam atau perasaan marah, kalau Dr Asri di anggap sebagai tiada tauliah walaupun beliau pernah menjadi Mufti Perlis, Ayah Pin atau pun Al Fadli Tuan Hj Kahar, apa pula ye? Masaalah tauliah ialah satu isu yang agak kecil dibandingkan dengan keperluan untuk masyarakat dididik dengan Islam, lihat lah sendiri kerosakan akhlak dan rasuah yang berlaku di Selangor, Allah swt Maha Mengetahui dan saya harap JAIS dapat memberikan jawapan yang baik kepada Allah swt apabila ditanya tanpa sebarang perasaan dengki dan marah kepada Dr Asri.

Panglima Perang Cyber said...

saya sokong pembawa ajaran wahabi disekat dari mengajar.

saya ada menulis di blog saya perkara ini.

harap pendapat awam tentang tajuk yang saya utarakan.

saya juga turut menyalin bahan yang ada di blog tuan..


sekian.

Unknown said...

Semasa membaca berita tentang penangkapan Dr Asri,bekas Mufti perlis & telah ditawarkan olej Dato' Najib utk mengetuai YADIM, hati saya tertanya-tanya.Saya tidak pernah mendengar ceramah beliau,sekadar membaca penulisannya di dalam Utusan. Kenapakah JAIS menangkap seorang yg memberi ceramah ke arah kebaikan sedangkan membiarkan pelaku maksiat berleluasa di kelab2 malam & disko2.Sanggupkah pegawai2 JAIS berhadapan dgn Allah SWT di akhirat kelak dgn alasan yg kukuh tentang penangkapan ini. Sesungguhnya Allah menjadikan umat Islam kepada 4 mazhab sebagai keringanan kpd mereka & bukan utk berpecah belah.Bukankah bila kita ke Mekah kita berimamkan Imam dari mazhab Habafi?Allahu a'lam bissawab.

Din Khudri said...

skum... terimakasih banyak info kat sini yang patut kita ambil. mumtaz ya akhi. Pasal tangkap tangkap ni semua kena belajar la jangan gaduh gaduh kat tempat orang.Kalau ada fahaman sendiri jangan paksa kepada orang lain . Banyak lagi benda or isu besar boleh duduk berbincang dan selesaikan sama - sama. Kita kan dah Shafiah cara orang Malaysia teruskan je laa. mana yang tak setuju kena respek laa. Berapa banyak ulamak nusantara yang kat Mekah tu belajar dengan masyaikh maliki ... tak de masalah pun. k Zamehan selamat. jom zohor

http://www.youtube.com/watch?v=Y5sOX6dSGcA

JomFikir said...

Kepada yang menuduh JAIS pulak Fauzi and Jasni

.. boleh nyatakan di mana ada berbau DENDAM DAN MARAH tersebut.. Bahaya pertuduhan anda nih. Bawak mahkamah pulak karang..

pemilik blog faqir said...

aslmkum ustaz..mtk copy ye artikel ni....

Unknown said...

Salam ustaz. Betul cakap ustaz jangan ingat urusan agama di negara ini tak bertuan.

Secara sopan saya juga ingin memberi ingatan kepada ustaz, jangan ingat agama ini tidak bertuan. Sampai kita boleh tokok tambah sesuka hati kita dalam setiap urusan agama. Kalau Islam ni warisan mak dan ayah kita tak mengapalah.

Semuanya dah lengkap. Ustaz pun tau kan benda ni.Jadi tak perlulah saya nak jelaskan panjang-panjang.

Cumanya, sabagai Ahl Sunnah yang bermanhaj Salaf bagi kami apa yang datang daripada Allah itu pasti ada hikmahnya. Mungkin bagi JAIS ia bertujuan untuk membalas dendam atau apa lagi motifnya hanya Allah yang mengetahui. Tapi bagi kami, ianya hikmah dan menyebabkan orang membuka mata. Ynag tak kenal dengan Salaf pun teringin nak tau tentang Salaf.

Bertalu-talu telefon saya dapat dari rakan-rakan. Yang bukan Islam dan yang Islam. Bertanyakan apa itu Wahhabi?. Rupanya ini hikmah Allah yang kita tak tau. Makin senang dan dibuka jalan dakwah.

Alhamdulillah, hari ini kuliah Sunnah ada dimana-mana.
[Saya tau ustaz takkan siarkan komen ni. Tapi sekarang-kurangnya ustaz baca itu dah cukup bagi saya]

Maaf jika ulasan ini ada terkasar bahasa.

Terima Kasih.
Salam Hormat.
Muhammad Afiq Bin Mohamad Noor Al-Salafi
afiqmnoor@gmail.com

razi70 said...

Ini yang tak bagusnya.JAIS buat tangkapan tapi tiada pertuduhan.Alamak, kenapalah lembab sangat JAIS buat kerja sehingga tak siapkan kertas pertuduhan.Sekarang nama JAIS dah buruk, malah dibidas oleh semua pihak.Kalau nak kerja buatlah betul2, bukannya suka-suka aja.Kalau Asri salah mestilah dituduh di mahkamah.Ini tidak!!!Apa you all buat ni JAIS.Dulu nak tangkap Rasul Melayu pun macam tu juga, punyalah payah sangat.Saya rasa Asri akan saman JAIS kerana telah memalukan dia dengan tangkapan pada malam tu.

yusof said...

Assalamualaikum,

Apa yang dibawa oleh Dr Asri sangat baik. Saya bersetuju dengan beliau. Pandangan beliau sangat bernas. Saya yang mengikuti kuliah beliau mengenal sunnah dengan lebih baik. Isi penyampaian penuh dengan fakta dan dalil. Dah sampai masanya masyarakat Malaysia keluar dari kepompong taksub mazhab

Adapun penangkapan Dr Asri sangat merendahkan Jais. Kerajaan berlepas diri dengan penangkapan, pembangkang pulak membidas dengan keras.

Non-muslim pun memandang rendah Jais.

Tindakan menangkap Dr Asri menjadikan JAis kini dalam tanggapan buruk.

Sepatutnya mereka memikirkan pengaruh Dr Asri sebelum menangkapnya.

Redz da Tsar said...

Inilah dia apa yang dinamakan sebagai negara demokrasi.. Seorang ulama' bekas Mufti, mendapat pendidikan dalam bidang agama yang tinggi tidak dibenarkan berkongsi ilmunya dengan masyarakat...

Tahniah kepada JAIS kerana berjaya menyekat lagi seorang ilmuan islam dari berceramah hanya kerana ilmuan itu berbeza pendapat dari segi 'furu' atau cabang... Tahniah kerana menyekat perkembangan ilmu feqah antara mazhab... tahniah keran berjaya menghalang pndapat imam-imam lain selain Syafie... Tahniah kerana berada dalam kepompong... Tahniah kerana berjaya menggalakkan Malaysia bertaklid buta.. Tahniah sangat-sangat kerana berjaya menghalang seorang ulama' yang berpegang kepada al-Quran dan as-sunnah serta mengamalkan semua rukun islam dan rukun iman dari menyampaikan ceramah... Terima kasih kerana jumud...

Lagi satu.. Kalaulah Wahabi sesat, tentu kita tak pergi haji dan berimamkan imam mekah yang bermazhab wahabi~ Tahniah lagi sekali

suluk said...

Salam untuk semua.Masih ramai yang keliru antara yang haq dan batil,ramai yang terhijab dengan ilmu masing2 dan ramai yang jahil menjadi penyokong yang taksub. Marilah kita semua kembali kejalan yang benar mengikut ASWJ semoga terhindar daripada murka Allah swt.

Redz da Tsar said...

Salam...

Sebenarnya tiada ulama' yang Ma'sum kat muka bumi Allah ini.... Hanya rasul dan nabi sahaja yang maksum... Perbezaan pendapat dalam urusan feqah ini semua hanya cabang dan ranting... Janganlah sampai memecah belah umat Islam... Jangan lah lihat satu pendapat yang berbeza terus dituduh sesat dan yahudi... Ini bukan main-main... Selama saya tengok Dr. Asri bagi kuliah atau dalam website dia, tak pernah pulak dia cakap membuta tuli.. dia semua keluar hukum berdasarkan nas... Kalau ada yang salah, biasalah... Dia bukan maksum... Kalau rasa pedapat dia salah, jangan ambil... tak perlulah label sesat... Kalau tengok dalam blog nie, istilah 'sesat' tue membawa makna 'tidak sependapat dengan mazhab syafie'... Syed Ibnu Taimiyah juga ada silap.. tetapi kena tengok jasa dia yang lain yang lebih banyak... tentang perkara bid'ah.. kalau rasa boleh buat bid'ah, buat la.. Kalau taknak buat, tak payah la.. Imam Syafie pun tak pernah baca Yassin malam jumaat, malah menolak perkara bid'ah.. Cuba bagi bukti dari as-Syafie yang membolehkan bid'ah... Aku tidak punya ilmu yang banyak dalam hal ini... Aku cuma mahu berkongsi pendapat aku...

Cukuplah sekadar berbeza pendapat dari segi furu'... Jangan diperbesar lagi sehingga boleh memecahbelah umat Islam...

Dr.Maza berkata berdasaran pandangannya selepas dia mengkaji bidang Hadis... Semua faktanya berdasarkan hadis... Cuba bagi satu pendapat dia yang dia tak guna Hadis?

Jadi, cukuplah bermusuhan... Sebagai seorang Ustaz JAKIM, tak patut rasanya menghentam orang tanpa siasatan... Tak patut rasanya mengelirukan orang dengan menyatakan pendapat Asri itu sesat.. Kalaulah pendapat dia sesat, mesti imam Ahmad Hanbal, imam Malik, malah Syed al-Qaradhawi pun sesat jugak sebab DrMaza banyak rujuk mereka...

Betulkan kalau aku salah...
Wallahu 'Alam

Dhamah Syifflah said...

semuanya benar...
semuanya mencari kebenaran...
tetapi mengapa dipersalahkan...
tidak bertauliah...

semasa zaman sahabat...
sesiapa sahaja...
boleh berceramah...
sehingga ke luar negara...
memajukan Agama...

tetapi kini...
hanya memajukan nama...
hanya untuk kaya...
bukan untuk agama...

"fikirlah manusia yang suka berfikir..."

sesatkah seseorang itu...
jika menuju kepada Allah...
sesatnya dia...
mencari Allah...
sesatnya kita...
mencari apa...

Hafiz said...

Banyak sunguh puak wahabi bagi komen kat cni...

Maklum la... Tok Guru depa hat plg btoi dh kna tgkp... Tok Guru len yg duk kat Tnh Melayu ni smua sesat la katakan... Smua ngajaq buat benda bid'ah la kononnya...

Semoga Allah menghancurkan fahaman wahhabi dan seumpamanya dan memberi hidayah kepada mereka yg tlh mngikuti jln yg sesat... Insya Allah...

Unknown said...

Apa dah jadi dengan ISLAM di Malaysia dan di dunia sekarang ni?
Saling salah menyalahi, hukum menghukum, cerca mencerca..dsb.
Kesian kat org2 tua kita yg telah kembali ke rahmatullah yg dgn yakin mengamalkan yasinan, tahlil tapi dianggap sesat oleh puak wahabi ni.
Kalau benar salah, nape para pendakwah yg dtgnya dr arab yg mendakwah kat tanah melayu yg ketika tu kuat dgn agama hindu tak pula menyalahkan amalan2 sebegini.
Dtg puak2 baru dan muda ni senang2 nak menyesatkan amalan2 org terdahulu...sy musykil

AyKay said...

JAIS bertindak di atas maklumat org ramai yg prihatin dan kasihkan keharmonian yg telah lama tersusun. Cuma sesetengah golongan yg baru mencari2 arah, mendapat panduan dari cerdik pandai berjawatan dan berpHD lalu menjadi taksub dan extreme dan gagal menangani hal2 kilafiyah.

JomFikir said...

Dhammah Syifflah - semoga anda ini ada belajar mengapa mencegah itu lebih baik dari berubat.

Kalau tiada tauliah siapa2pun boleh berkata walaupun tiada kelayakan agama. Akibatnya siapa2 yang bawak fahaman menyeleweng boleh sahaja menyebarkan fahamannya itu. Anti Hadith pun ambik peluang.

Lain kali bila nak berkata - fikir dahulu wahai saudaraku.

Lepas nih kalau ajaran Ayah Pin ada lagi, bolehlah Ayah pin sampaikan kuliahnya pada orang lain. Dah kata tak perlu tauliah...

Bila pulak Imam Mekah tuh mazhabnya Wahhabi ? Boleh buktikan ke? Malahan ramai yang kat Mekah tuh anti wahhabi. Betulkan statement tuh dulu.

Redz Da Tsar - memang anda perlu diperbetulkan. Imam Syafie memang ada menyebutkan ada Bid;ah mahmudah, dan Bid'ah sayyi'ah. Manakala ulamak mujtahid dalam mazhab Syafie pun ada sebutkan begitu. Ada juga yang membahagikan Bid'ah dari segi bahasa dan dari segi istilah (syarak).

Alahai.. Yang Doa QUnut Imam Syafie buat tuh kenapa dituduh sesat oleh Wahhabi Salafi. Mengapa di Perlis yang katanya ikut MAZHAB SYAFIE TULEN tetapi mengatkan doa qunut adalah bid'ah sesat. Haih...

Nampak sungguh ada pentaqlid buta Dr Asri di sini.

Hafiz said...

Amalan tahlil, doa qunut, Maulid Nabi yg mna Ulama' dh slesai dlu pn depa duk ptikai lg... Bnda tu sunat ja. Xmau buat sudah la, nk kata sesat ngan bid'ah pasaipa. Siap depa jd lbh hbat dri Ulama' yg muktabar dan ahli pada babnya lg... Padahai ngaji bab asas pn xabis lg... Depa p ngaji bab fekah yg songsang dlu sebelum aqidah yg mna wajib blajaq dlu...

Pastu mula la timbul puak yg kata Ibnu kathir tulis dlm kitab kata Imam Ghazali gna banyak Hadis Palsu dlm Kitab Ihya' Ulumuddin... Smpai camni puak2 tu mnipu memfitnah sbb nk kata depa btoi...

Mnipu sehingga sangup kata Imam Ghazali sesat(x sdaq la kononnya)... Ya la, dh kata gna hadis palsu, sesat la hukumnya... Smpai mcm ni memfitnah Imam Ghazali yg banyak jasa kat Islam...

suluk said...

SubhanAllah.......besarnya hikmah disebalik peristiwa penangkapan Dr Asri.... MasyaAllah berbondong2 penyokong wahabi dari pehak eksekutif, profesional,para pejuang yg mengaku berjuang islam dan pengikut2nya....... terserlah...
semoga mereka semua insaf dan kembali kepangkal jalan..ASWJ

ibn harun said...

nampak cam si gua al-musangi makin nazak bertindak melulu. terujanya bila tengok berbaris2 manusia menyokong Dr. Asri. dengan tindakan begini pengaruh salafiyyah akan lebih berkembang dengan lebih dahsyat memukul tekong2 bid'ah dan khurafat - suku sakat si tok gua musangi ini. si gua musangi makin tandus popularitinya, tu pun masih de hajat nak glamor cam Dr. Asri. uhuk 3x!!!

Syeikh YB said...

Syaikh..kalo boleh edit balik info penangkapan Asri dlm entri nie. Puak2 tue pantang kalo jmpa fakta yg silap. cth:
1) Balai Ulu Kelang, bkn Ampang.
2) akhirnya, Dr asri "didapati bersalah" kerana menyampaikan ceramah tanpa tauliah. jgn tulis cmtue, nnti jd hujah balik kalo mahkamah sabit tak salah.
3) 11 buah kenderaan? byk tue.. kalo btul mmg havoc sungguh operasi nie. takut x sbyk tue aja.

bkn apa...nnti MAZA kata buat fitnah plak. Dia kn slalu manipulate fakta remeh2 nie. ws.

=================================
sekali imbas pembaca dah tau zamihan menulis dengan perasaan dendam kesumat.Atas masjid berbuih mulut mengajak muslimim muslimat bersihkan hati.alih alih hatinya belum tentu lagi bersih. alih alih penahanan asri menjadi tipik umum dan dia mendapat sokongan semua pihak kerajaan dan pembangkang.

Syeikh YB said...

bagi aku zamihan hanya sekelumit sahaja.dengan cara isytihar perang terhadap asri, nama zamihan melongjak.tapi zamihan tidak kemana.jaja serata tanahair pegawai jakim padahal menteri yang jaga jakim sokong asri.adoi laa zamihan kadang kadang bila baca artikel hang tulis rasa nak tergelak nampak sangat sangat sifat cemburu menebal terhadap asri.populariti adalah bakat semulajadi.terima hakikat la yer

Shah said...

ada hikmah sebalik kejadian ini
menunjukkan betapa BODOH-nya fikiran melayu skarang.korang dh dewasa pun xleh pikir rasional.Dr Asri ialah hamba allah yg dpt membimbing kita.kenapa pulak dikatakn YAHUDI ?
apa yg dihujahkn olehnya smua bnr2 belaka.biarlah dia nk bg ceramah.dh tentu dia pensyarah.sebenarnya inilah golongan melayu skarang ada PHD(perasaan hasrat dengki)kat orang.apa yg dia ckp berdasarkn al-quran dn bnar ilmunya.tujuan dia bg ceramah supaya kita buka minda kita apa yg terjadi pada zaman skarang.korang xikut perkembangan dunia ker ? yg tau dosadosadosa! apa yg pahalanya ?apalah nk jdi ngan islamskang

Redz da Tsar said...

Bagaimanakah bid'ah mahmudah yang dikatakan oleh as-syafie? adakah dia menyebut tentang bacaan yassin? adakah dia menyebut tentang talqin? adakah dia menyebut tentang doa selepas solat? Bid'ah Mahmudah pada maksud as-syafie ialah bid'ah yang menepati sunnah.... Jika bid'ah mahmudah asy-syafie itu dimaksudkan bid'ah hasanah, tentu sekali Asy-syafie akan membenarkan jemaah berzikir secara kuat selepas solat, tetapi pada hakikatnya asy-syafie menyuruh jemaah berzikir secara perlahan... Cuba bagi tahu apa yang Syafie kata bid'ah mahmudah tue...

Tentang qunut aku tak terima apa yang Asri kata... Qunut aku tahu nabi pernah buat... Jadi aku tak bantah tentang itu... Tapi aku tak pernah dengar pulak Asri kata Qunut tue sesat....

Imam Masjidil Haram walaupun tak mengatakan mereka itu wahhabi, tetapi pada asalnya amalan mereka dan pendapat mereka kebanyakkannya diambil daripada pendapat Syeikh Ibnu Taimiyah, Muhammad Abdul Wahhab yang bermazhab Hanbali dari segi feqah umum dan Malik dari segi feqah ibadah...

Lagi satu tentang Qunut.. Imam Ahmad bin Hanbal tidak menyeru kepada qunut jugak...Adakah dia sesat jugak?

Satu lagi persoalan: apakah kita tidak boleh membezakan adat dan ibadat? Bila adat dicampur dengan ibadat maka boleh rosak agama...

"Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melhat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah khulafa ar-rasyidin yang mendapat petunjuk.. Berpeganglah kepadanya dan gigitlah dengan geraham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan (dalam hal agama) kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid'ah dan setiap bid'ah itu sesat" Hadis Riwayat Ab Daud dan At-Tirmidzi... Al-Tirmidzi menyatakan hadis ini hasan sahih, Ibnu Hibban menyatakan hadis ini sahih dan dipersetujui oleh imam al-Zahabi...

Sapa yang nak percaya hadis nie, silakanlah.. Sapa yang taknak percaya takpelah... mungkin yang tak percaya tue lagi hebat ilmu hadis dari at-Tirmidzi dan Ibnu Hibban... takpelah... Sapa lagi la yang kata bid'ah itu sesat kalau bukan Rasul ALlah... Tak tahulah kalau Ulama' dahulu sama hebat dengan Rasulullah...

ulamak berbeza pendapat dengan hal bid'ah ini... Dan perbezaan itu bagi kita keringanan... Jika mahu buat, buat lah.. Kalau taknak, takpelah.. Pilih satu pendapat yang dirasakan kukuh... Kalau rasa pendapat yang kata bid'ah hasanah/mahmudah tu kukuh, ambik la... Kalau rasa bid'ah tue tak boleh, tinggalkan dengan ilmu... Jangan main ambik je apa yang disuap...

Tauliah dalam menyampaikan kuliah perlu... AKu tahu itu.. Tapi aku rasa tak perlulah bekas Mufti yang berpendidikan tinggi dalam ilmu Hadis dan feqah perlukan juga tauliah... Tabligh yang brergerak ke surau-surau, kumpulan Jemaah, ada tauliah ke? Bukan sesat akidah pun kalau dengar apa yang Asri cakap.. Ada ke Asri cakap Tuhan itu tiga tapi satu? Ade ke Asri cakap dia nabi melayu? Ade ke Asri cakap tak payah solat 5 waktu?

Ini semua berbeza dari segi furu'... Tak perlu nak kutuk mengutuk... Tuduh Yahudi la, ekstremis la, dsb... Kalau setuju, ambillah... Kalau tak, bagi bukti kenapa tidak setuju...

Tentang Ihya' Ulumuddin... Asri tidak kata sesat... Asri kata ada satu sahaja silap... Dia kata lagi, al-Ghazali bukan maksum...Dalam bab solat sunat nisfu syaaban tak silap aku...Sapa nak ikut cakap dia, ikutla... kalau tak, tak payah...

Sedangkan al-Imam Syafie pun kata "Yang mana berdasarkan quran dan sunnah itulah mazhab aku"

WAHAI SAUDARAKU YANG BERIMAN...
cukuplah bergaduh dan menyesatkan orang... Kalau marah Asri menyesatkan orang, jangan pulak ikut cara dia dengan menyesatkan Asri.... Setiap perkataan kita nanti disoal... Biarkan Allah dengan urusan-Nya enentukan yang mana baik yang mana salah... Kita perlu fikir dan kaji sahaja...

Betulkan aku kalau aku salah sebab aku bukan maksum dan aku tidak punya ilmu yang tinggi....
Wallahu 'alam....

Shamsul Bahrain said...

Yang muslim mabuk kat kawasan jln sultan ismail tak mahu pulak di tangkapnya. Cilabai punya jabatan agama.

ibn harun said...

apakah bodoh bebenor sigua al-ghari nih? aqal tumpul ka? kesian meraih populariti yang tak laku. kat jakim tu pun bersepah yang x suka zamihan cuma nak jaga air muka kawan2 x tunjuk la.. kan malu plak.. hehe

ibnuadnan said...

d mhkmh pg td mnjlaskn siapa d blkgny..geng2 liberal..check it out

ibnuadnan said...

salute kt PGSM..berani bertindak dmi maslahat am..
PGSM dh ajak bincang..so xkn nk ngelak klu beliau btl..
klu tahlil yasin sume bid'ah..al-quran yg korg bc pn bid'ah jg k wahabi??

Redz da Tsar said...

Ibnu Adnan... Bukan bacaan Yassin itu bid'ah... tetapi bacaan yassin secara beramai-ramai di malam Jumaat tue yang bid'ah mengikut kata-kata Asri.... Nak baca Quran satu juzuk sehari pun takpa... Ikut la sapa nak ikut, sapa tak... Aku tak tahu pulak Nabi dulu ada ajak sahabat baca yassin ramai-ramai kat Masjid Nabawi malam Jumaat... Ishk3x...

Cukuplah memfitnah weyh...
Perkara cabang je nie...
Takde masalah dengan akidah punye...
duk tuduh menuduh tak ke mana...
Yang tuduh wahabi tue sesat silalah buat kajian dulu, kenapa dia cakap menda tue...
Yang mana kata bid'ah sesat tue, fikir-fikir balik... Kita ada Fiqh Al-awlalahiyat... Ada caranya nak menegur kat dalam negara yang 90% syafie nie...

Innama mu'minuna ikhwah~
Wa'tasimu bihablillahi wala tafarraqu~

Betulkan aku kalau aku salah
Wallahu 'alam

Redz da Tsar said...

Tambahan: http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf

Sila Komen Ustaz Zamihan~

Luqman said...

wahai jais yang bijaksana sya menyokong anda jika anda buat kerja mengikut Sunnah dan memerangi syirik, syiah dan media laknatullah yang membawa kesyirikan dan kesesatan.
saya juga meminta anda mengeluarkan potongan dalil bagi membawa hujah anda, saya kira anda tidak mengikut cara islam jika anda tidak membawa sebarang dalil yang sahih dan anda juga dikira sesat.

JomFikir said...

Redz Da Tsar : Izinkan saya mengajar anda tentang kalam Imam Syafie tersebut yang nampaknya anda jahil mengenainya. Dan menggunakannya sesuka hati tanpa ilmu. Patutnya anda juga buka kitab induk Imam Syafie seperti ar Risalah untuk belajar lebih lagi. Namun mungkin anda ini malas mengkaji (MUNGKIN). Jadi saya ajarkan ya :

Pandangan Imam Shafie Rahimahullah:

Berkata Imam al-Shafie Rahimahullah (nasir al-sunnah) dalam kitabnya al-Risalah (Hal: 510) yang bermaksud: Tidaklah berijtihad (qiyas) kecuali sesiapa yang mempunyai kemampuan iaitu ilmu mengenai kitabullah samada perkara fardhunya, kesusasteraannya (balaghahnya), nasikhnya, mansukhnya, ‘amnya, khasnya dan panduannya. Dia (mujtahid) berdalilkan pada perkara-perkara yang boleh ditakwilkan dengan sunnah Rasulullah SAW. Sekiranya tidak ada, maka dengan ijma’ al-muslimin. Sekiranya tiada ijma’, maka dengan qiyas.

Kemudian Imam Syafie berkata lagi: Tidaklah boleh untuk sesiapapun berijtihad sehingga ia menjadi alim dengan sunnah-sunnah, perkataan-perkataan Salaf, persepakatan masyarakat dan perbezaan pandangan di kalangan mereka dan mahir bahasa Arab.

Imam Shafie berkata lagi: Tidaklah boleh untuknya berijtihad (qiyas) sehingga dia merupakan seorang yang berakal sehingga boleh membezakan antara yang musytabih, tidak gopoh untuk memperkatakan sesuatu sehingga ia mempastikannnya.

Tambah Imam besar itu lagi: Dia (mujtahid) tidak menolak untuk mendengar pandangan orang yang menyanggahnya kerana kemungkinan melalui mendengar tersebut dapat mengelakkan lupa dan menambah keyakinannya pada perkara yang ia yakin kebenaran.

Tegahan Imam Shafie:

Imam Shafie berkata lagi dalam kitabnya al-Risalah (Hal. 511): Manakala sesiapa yang sempurna akalnya, namun bukan seorang yang berilmu (sebagaimana diperkatakan tadi), tidak halal baginya berijtihad, kerana sesungguhnya dia tidak mengetahui apa yang diijtihadkannya, sebagaimana tidak dibolehkan seorang ahli fiqh memperkatakan mengenai harga dirham walhal dia tidak mempunyai pengalaman di pasar.

Dengan itu benarlah kata-kata Rasulullah: Ulama` adalah pewaris para nabi. Merekalah yang menyambung tugas-tugas masyarakat.

Kesimpulannya, urusan agama ini adalah urusan ulama. Ulama sahajalah yang dapat membezakan antara kebenaran dan kebatilan. Kebanyakan ajaran sesat dilahirkan apabila dibiarkan orang-orang awam mentafsirkan agama sewenang-wenangnya. Demikian juga aliran sesat menyesat secara taksub pada perkara khilafiyah dalam ibadah diikuti oleh masyarakat awam yang lemah asas agama.

JomFikir said...

Sikit lagi nak mengajar nama yang susah nak sebut mengenai kalam Imam Syafie :

Imam Syafie ada menyatakan :

Apabila hadith itu sahih maka itulah mazhabku


Penjelasan :

Apa yang telah diucapkan oleh Imam Asy Syafie bahawa bila hadith itu sahih maka itulah mazhabnya. Ini bukan bererti bahawa kalau melihat suatu hadith sahih seseorang itu boleh menyatakan bahawa itu adalah mazhab syafie dan boleh diamalkan menurut zahirnya.

Apa yang tersebut di atas hanya ditujukan bagi orang yang sudah mencapai darjat ijtihad dalam mazhab Syafie sebagaimana telah kami terangkan sifat-sifatnya atau yang mendekati sifat tersebut.

Adapun syaratnya ialah ia harus mempunyai sangkaan yang kuat bahawa Imam Syafie rahimahuLLah belum pernah menemukan hadith tersebut atau tidak mengetahui kalau hadith itu sahih.

Untuk mengetahui hal ini, ia harus menelaah semua kitab Imam Asy Syafie dan kitab-kitab para ulama pengikutnya. Sudah tentu syarat ini sangat sulit dan jarang dapat dipenuhi. Adapun diisyaratkan demikian kerena Imam Syafie RahimahuLLah sendiri sering meninggalkan (tidak mengamalkan) hadith-hadith yang telah dilihat dan diketahuinya dan menurut pendapatnya bahawa hadith tersebut cacat dalam riwayatnya. atau maknanya sudah dinasakh, ditakhsis, ditakwil atau sebab lainnya.

Al Majmu' Syarah Al Muhazzab, Jilid I, hlm 64.

JomFikir said...

Nak lebih faham, jom la masuk kat laman blog nih :

HTTP://JOMFAHAM.BLOGSPOT.COM

Redz da Tsar said...

Terima Kasih atas nasihat tue JomFikir... Saya terima dengan hati yang terbuka... Cuma kalau lihat dalam komen saya, saya tak membuat ijtihad sendiri... Saya mengambil pendapat para ulama'... Ada ke ayat saya yang saya membuat qiyas atau ijtihad berasaskan akal saya yang masih belum cukup ilmunya?

Tapi, terima kasih atas pandangan dan tunjuk ajar itu... Saya memang kurang berilmu dalam bidang feqah dan saya masih mahu belajar tentangnya...

Tetapi apa yang saya utarakan semuanya berasaskan apa yang saya dengar dan saya baca...

Cuma saya tak baca al-risalah secara tuntas... Boleh saudara JomFikir terangkan makna Bid'ah Mahmudah bagi pendapat as-syafie? Adakah bid'ah yang dimaksudkan itu merangkumi bidang ibadah? atau bidang lain?

Terima kasih atas ilmu itu...
Jazakallah
Wallahu 'alam

JomFikir said...

Jika anda nak tengok pula bid'ah dalam bidang ibadah saya susunkan begini yang dijawab oleh Bekas Mufti Iraq:

Soalan :

Adakah ijtihad dibolehkan dalam persoalan ibadah sepertimana ia berlaku di dalam mu'amalah?

Jawapan :

Terdapat segolongan umat Islam melarang secara mutlak menggunakan kaedah qiyas atau ijtihad di dalam persoalan ibadah. Mereka menghadkannya pada persoalan muamalah sahaja. Ini tidaklah tepat.

Kerana persoalan-persoalan ibadah itu; ada yang dapat diketahui maksudnya melalui akal, maka ia boleh dijadikan sebagai sandaran qiyas, dan ada yang tidak diketahui maksudnya melalui akal maka dilarang menggunakan qiyas dan ijtihad padanya.

Contoh-contoh persoalan yang tidak diketahui maksudnya :

a. Bilangan waktu solat fardhu.
b. Bilangan rakaat solat fardhu.
c. Rukuk hanya sekali, sedangkan sujud dua kali.
d. Bilangan pusingan tawaf.
e. Bilangan pusingan saie.
f. Bilangan melontar jumrah dengan anak batu.
g. Kebanyakan amalan yang berkait dengan haji.
h. Keseluruhan ibadah-ibadah yang terpokok.

Perkara-perkara tadi tidak diketahui dengan illahnya (sebab yang mewajibkannya). walaupun terdapat para ulama yang cuba memperkatakan rahsia atau hikmah yang terkandung disebaliknya.

Perkara-perkara tadi tidak diharuskan berijtihad padanya, tetapi kita melakukannya untuk berta'abbud (beribadah) kepada ALlah sepertimana ia didatangkan.

Manakala perkara-perkara yang diketahui maksudnya terlalu banyak. Kami akan menyebutkannya sebagai contoh, bukannya menghadkan setakat itu sahaja. Di antaranya ialah :

1. Nabi sallaLLahu 'alaihi wasallam pernah menyamakan (qiyas) hukum menunaikan haji dan berpuasa untuk seorang yang telah mati dengan hutang terhadap hamba ALlah yang ia wajib tunaikan. (Fath al Bari, jld 4, m.s 64)

Walaupun ini tidak dianggap hukum yang telah ditetapkan oleh qiyas tetapi dengan nas, kerana RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam diberi kebenaran untuk mengeluarkan hukum, tetapi ini sebenarnya baginda telah membuka satu peluang atau laluan atau pintu kepada umatnya secara umum akan keharusan menggunakan qiyas. Terutama di dalam persoalan ibadah khusus kerana haji dan puasa adalah di antara bentuk ibadah.

2. Saidina Umar berpendapat bahawa tidak batal puasa seseorang yang berkucup dengan isterinya, kerana mengqiyaskan dengan berkumur-kumur ketika berpuasa. (Diriwayatkan oleh Ibnu Khuzaimah dan al Baihaqi).

3. Dalam menetapkan satu miqad baru iaitu Zatu Irq bagi jemaah Haji atau Umrah yang datang dari sebelah Iraq, Saidina Umar mengqiyaskannya dengan tempat yang setentang dengannya iaitu Qarn al Manazil. Sedangkan RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam hanya menetapkan empat tempat sahaja sebagai miqat tetapi Saidina Umar menambah satu lagi iaitu Zatu Irq (menjadi lima). (LIhat al Mughni, jld 3, m.s 3 258 dan Fath al Bari m.s 389)

4. Saidina Uthman mewujudkan azan dua kali (pertama dan kedua) pada hari Jumaat diqiyaskan dengan azan 2 kali pada solat subuh dengan alasan bahawa azan yang pertama pada Solat Subuh disyariatkan pada zaman RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam untuk mengejutkan mereka yang sedang tidur, maka begitu juga azan yang pertama pada solat Jumaat untuk mengingatkan mereka yang sedang sibuk berniaga di pasar dan yang bekerja (Nailul al Authar : 3/322)

5. Jumhur ulama mengharuskan dua solat sunat yang bersebab pada waktu yang makruh diqiyaskan dengan solat sunat selepas Zohor yang diqadha' oleh RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam selepas Solat Asar ( Lihat al Nawawi, Syarah sahih Muslim: 6/111)

6. Sebilangan besar pada ulama berpendapat, menyapu tangan sampai ke siku ketika tayammum adalah wajib diqiyaskan dengan membasuh kedua tangan ketika berwudhuk. (Lihat Mughni al Muhtaj:1/99 dan al Mughni: 1/204)

JomFikir said...

7. Bagi ulama yang berpendapat bahawa solat sunat sebelum Solat Jumaat adalah sunat muakkad mengqiyaskan dengan solat sunat sebelum Zohor. Manakala sebilangan ulama lain di antaranya Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim berpendapat bahaya ia adalah sunat (sunat mutlak bukannya sunat muakkad) mengqiyaskannya dengan solat sunat hari raya yang tidak ada solat sunat (muakkad) sebelum solat tersebut. ((Al Fatawa: 24/194)

8. Sesetengah ulama bermazhab Hanafi mengqiyaskan air yang banyak yang tidak terjejas apabila jatuh najis ke dalamnya dengan air laut dari segi banyaknya. (al Mushili, al Ikhtiyar: 1/14)

9. Para ulama bermazhab Hambali mengharuskan ganti dengan memberi makanan sebagai kaffarat bunuh (yang tidak sengaja), kerana mengqiyaskannya dengan kaffarat zihar dan kaffarat jimak pada siang hari Ramadhan (Al Mughni: 8/97)

10. Menurut Imam Ahmad dalam satu riwayat daripadanya, dibasuh setiap benda yang terkena najis sebanyak tujuh kali, salah satunya dengan air tanah, kerana beliau mengqiyaskannya dengan sesuatu yang terkena najis anjing atau babi (Al Mughni: 1/54-55)

11. Menurut Imam Ahmad dalam salah satu pendapatnya, diwajibkan berdiri sekadar yang termampu bagi sesiapa yang tidak mampu berdiri dengan sempurna ketika solat samada kerana ketakutan atau kerana atap hendak roboh diqiyaskan dengan hukum berdiri seorang yang bongkok. (Al Mughni: 2/144)

12. Imam Malik berpendapat, diharuskan melewatkan solat bagi mereka yang ketiadaan air diqiyaskan dengan seorang perempuan yang kedatangan haid yang diharuskan melewatkan solatnya (al Mughni: 1/250)

JomFikir said...

13. Imam Abu Hanifah dan Imam asy Syafie berpendapat, sah tayammum bagi seorang yang berhadas besar dengan niat mengangkat hadas kecil diqiyaskan dengan sahnya wudhuk selepas membuang air kecil atau besar (walaupun tanpa niat untuk mengerjakan solat). (Al Mughni: 1/267)

14. Imam Malik membolehkan qadha' solat malam yang terluput, iaitu dikerjakannya selepas terbit fajar sebelum solat Subuh diqiyaskan dengan solat witir. Tetapi ini adalah salah satu pendapat Imam Malik berhubung dengan masalah ini. (al Mughni:2/120)

15. Imam Abu Hanifah, Ath Thauri dan Al Auza'ie membolehkan lewat solat bagi mereka yang tidak menemui air dan tanah sehinggalah menemuinya, kemudian mengqadha'nya diqiyaskan dengan melewatkan puasa bagi wanita yang kedatangan haid (Al Mughni: 1/267)

Ini hanya sebahagian kecil daripada sebilangan besar persoalan ibadah yang dikeluarkan hukumnya berdasarkan kaedah qiyas. Qiyas ini adalah ijtihad dan pandangan. Oleh itu, sesiapa yang melarang menggunakan qiyas di dalam ibadah secara mutlaq, maka pendapatnya tidak dapat diterima sebagaimana yang dinyatakan tadi.

Ibnu Umar radiyaLlahu anhu berpendapat, solat Sunah Dhuha tidak digalakkan di dalam syariat Islam melainkan bagi mereka yang tiba dalam permusafiran. Beliau hanya mengerjakannya ketika tiba di Masjid Quba. Ini diriwayatkan oleh Al Bukhari daripada Mauriq katanya :

"Aku pernah bertanya kepada Ibnu Umar RadiyaLlahu 'anhu." Adakah kamu bersolat Dhuha? Beliau menjawab "Tidak", Aku bertanya lagi "Adakah Umar mengerjakannya?" Beliau menjawab "Tidak". Aku bertanya lagi " Abu Bakar?" Jawabnya: "Tidak" Aku bertanya lagi: "RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam?" Jawabnya "Aku tidak pasti".



Menurut al Hafiz Ibnu Hajar al Asqolani:

"Sebab tawaqqufnya Ibnu Umar pada masalah itu kerana beliau pernah mendengar daripada orang lain bahawa RasuluLlah sallaLlahu 'alaihi wasallam pernah mengerjakannya tetapi beliau tidak begitu mempercayai perkara itu daripada seorang yang menyebut kepadanya.".



Maka, beliau menganggap solat Dhuha adalah di antara bid'ah yang baik sepertimana yang diriwayatkan oleh Mujahid daripada beliau (Ibnu Umar).

Menurut Al A'raj:

“Aku pernah bertanya Ibnu Umar berkenaan Solat Sunah Dhuha? Beliau menjawab: “Ia adalah bid’ah dan sebaik-baik bid’ah”

. (Fath al Bari: 3/52)

Sepertimana yang telah dinyatakan daripada Ibnu Umar tadi, membuktikan bahawa perkara-perkara yang baharu diwujudkan dalam ibadah memang berlaku dan diakui oleh pada sahabat RadiyaLlahu ‘anhum sendiri.

Sumber : Dr Abd Malik Abd Rahman As Sa'adi, Salah Faham Terhadap Bid'ah, al Bid'ah fi al mafhum al islami ad daqiq, Darul Nu'man, 2002, Kuala Lumpur

Redz da Tsar said...

Bagaimana pula dengan qiyas tentang bacaan yassin di malam jumaat, tahlil arwah dsb?

Cuma mahu bertanya~

dan tentang hadis nabi yang menyatakan bid'ah itu sesat pula?

Apakah sebenanya yang ingin nabi sampaikan?

zamzam said...

Kenapa dengan JAIS, apa yang salah yang Dr. Asri cakap. Mana dalil Quran Sunnah yang dia selewengkan. Jangan main suka-suka fitnah sesama Islam. Kalau kita tak boleh terima Quran dan Sunnah yang dia tegakkan itu sebab hawa nafsu dan ego kita sendiri. Sebab kita terlalu mengikut mazbah membuta tuli dan menolak yang lain. Sebab kejumudan masyarakat Islam yang terkurung dalam kepompong adat tok nenek. Bagi bukti. Kalau FBI fitnah orang Islam di Amerika yang tak buat salah kita pun nak buat macam tu ke?. Kalau Sadam Hussein sesuka hati tangkap dan seksa ulama yang dia tak suka, kita pun nak buat macam tu ke? Tunjuk bukti/tape recording ceramah Dr. Asri mana yang dia selewengkan.

aryna said...

suluk said...
Salam untuk semua.Masih ramai yang keliru antara yang haq dan batil,ramai yang terhijab dengan ilmu masing2 dan ramai yang jahil menjadi penyokong yang taksub. Marilah kita semua kembali kejalan yang benar mengikut ASWJ semoga terhindar daripada murka Allah swt.
**********************************

saya setuju dengan kata2 tuan ni..
sudah ramai penyokong2 dr.Asri yang melenting dan cakap perkara-perkara yang menampakkan kejahilan dan ketidakfahaman mereka tentang bidaah dan sesat.. pandai2 tuduh kita membuta tuli ikut nenek moyang kita yang taqlid buta dengan mengikut mazhab (yang mana? yang empat ke?!)..
sapa yang ghuluw dan taqlid buta sebenarnya mengikut ajaran2 yang kononnya lurus ini?!
jika nak tuduh kami dan nenek moyang kita ni dah sesat / tersasar kerana taqlid buta, tentu dah lama ada ulamak silam yang membetulkan kita.. kerana ulamak2 muktabar ni lebih diyakini meski tak ada PHD seperti dr.Asri yang dengan penuh sombong mengatakan,
"Adakah logik mereka yang lebih rendah kemahirannya menilai kelayakan orang yang lebih tinggi kemahirannya?" [sewaktu beliau ditanya tentang kelayakan tauliah untuk berceramah]

sekarang pengikut2 dr.Asri semakin berani dan semakin sombong untuk membidaahkan, sesatkan nenek moyang sendiri dan para ulamak muktabar yang telah sekian lama menegakkan agama suci ini di bumi Malaya sehingga menjadi agama rasmi negara!!! tidak malukah menghina orang-orang yang melahirkan kita sebagai seorang Muslim?!!!! masyaALLAH....

Redz da Tsar said...

Aryna:
Rujuk balik apa yang ulama' lama bawak kepada kita... Cuba baca/dengar apa yang Asri bawak barulah komen...

Pernah dengar HAMKA tak? Baca tentang dia...

Lagi satu, sila beritahu nas-nas atau hadis atau qiyas yang berkaitan dengan bacaan yassin malam jumaat beramai-ramai, talqin, kenduri arwah dsb...

Tiada siapa sesat dalam hal ni... Hal nie furu' saja...

ilham said...

Assalamu'alaikum.. ustaz.. bagaimana pula dengan pendakwah2 bebas seperti tabligh dan lain2 yang tidak mempunyai tauliah tetapi masih menyampaikan ceramah2nya di seluruh malaysia?

Hafiz said...

Imam Ghazali tu Ulama' la sahabat... Sperti kata Nabi, Ulama' Warasatul Anbiya'...

Jadi kita kna la faham bahawa Allah pelihara Ulama' Warasatul Anbiya' dripada dosa bsaq...

Mu pahe dak??? Mggnakan hadis palsu tu hukumnya dosa bsaq??? Cuba mu pkiq tgok... Imam Ghazali yg mna jasa dia bsaq kat Islam xkan dia x pkiq kot... Dia tu Ulama' lbh tingi ilmu dia dri Asri tu. Xkan dia nk gna hadis palsu sesuka hati kot... Mu ngaji ka dak dlm bab hadis ni dlu???

Bab doa Qunut tu sunat dlm mazhab Syafie... Kalo trtingai buat sujud sahwi... Mu kalo dh ikt Mazhab Syafie, ikut la btoi2... Mmg la mazhab len da yg x wat qunut tu... Mazhab lain kita kena la rai sbagai Ahli Sunnah Wal Jamaah... Dh kat Malaysia kita ikut Syafie, ikut dh la... Pasai mazhab Syafie ngaji x abih lg duk p pusing kot mazhab len... Tu yg duk jd huru-hara la ni tuh... Las2, xmau ikt mazhab truih...

Pasaipa yg baca Yasin mlm Jumaat beramai-ramai bid'ah lak??? Baca Yasin bila2 pn bleh aih... Nk baca rmai2 pn bleh... Xdak salah pn... Baca Yasin mlm Jumaat tu sunat ja, bkn dihukumkan wajib pun... Bnda tu sunat ja... Bkn wajib pn... Yg salah tu mghukum org len buat bid'ah sska ati... Hat tu mmg slh...

Oo... Asai ada phd ja kna ikt dia... Blambak lg aih Ulama' Warasatul Anbiya' ats muka bumi ni yg xdak phd yg lbh mulia... Nabi dlu pn xdak phd... Ulama' Warasatul Anbiya' ni xdak nak riya' aih kalo dia da phd pn...

hlekir said...

Dr Asri adalah bekas mufti. Kalau nak dakwa atas tiada tauliah, tidak adakah cara lain yang lebih beradab?

Nafastari said...

Saya rasa entry ini menggalakkan perpecahan dan memupuk kebencian. Saya harap orang Malaysia berfikiran lebih terbuka dan proressif. Semoga persaudaraan sesama Islam di Malysia lebih utuh.

Semoga Asri bersabar dan meneruskan perjuangannya.

Yusoff bin Ishak said...

Asri memang bekas mufti tetapi kami golongan ASWJ tidka mengiktiraf beliau. Yang iktiraf dia cuma wahabi dan yang masih tak faham2 apa fahaman wahabi jer. Yang mengaji dan faham agama ikut ASWJ confirm tolak wahabi...

asyraf mujahid al-zarqawi said...

Nik aziz sokong wahabi

http://www.harakahdaily.net/index.php?option=com_content&task=view&id=023084&Itemid=85

UMNO dan PAS pun SOKONG..

asyraf mujahid al-zarqawi said...

Kebenaran telah pancar depan mata kita,sekrang istilah wahabi bukan taboo lagi..kepada pejuang sunnah teruskan perjuangan hancurkan amalan pengikut bidaah dan khurafat..

mawar said...

alhamdulillah..ramai pendapat2 yg bleh membuka mata sahabat2 yg sealiran dgn al-ghari ni..ape2 pn harap2 ustz zamihan dapat menghentikan sgl tohmahan dan fitnah ke atas dr.asri..

ape salah dia pd us. zamihan sehinggakan ustaz sggup berkata sedemikian...

sbg pegawai JAKIM..jgnlah buat spekulasi murahan ni..malu JAKIM tau..spttnya sebagai jabatan agama yang profesional, ustaz perlu bertindak profesional..bukan menaburkan fitnah begini..

sy hormati ilmu ustz sampaikan..mmg bagus..utk kita umat islam..tp melihatkan akhlak ustz..sy dah rasa kurang hormat dgn ustz...

sudah2 lah mengkritik..ustaz kan ilmuan islam..so,gunalah pendekatan yg islam ajar utk melebarkan dakwah islam..bukannya berusaha menjatuhkan org lain..

smg allah swt mengampuni kita semua..

bila sy baca hasil penulisan ustaz..sy sedih dengan pandangan dan tohmahan yg diberi..pernahkah dr. asri menulis sedemikian pada ustaz..

klu ada masalah dalaman, selesaikanlah dgn baik..kita umat islam..andai sesama ulama pn menabur fitnah atas ulamak yg lain macam mana islam nak maju...

pada aryna plak..

anda mmg masih perlu mencari lagi ilmu di dada..

cuba dulu ikuti ceramah dan kuliah dr. asri..anda akan tahu kebenarannya..jgn terlalu taasub hanya mendengar, mmbaca dan mengikuti perkembangan dari org lain sedangkan anda blm cuba utk mendekati ulama itu..

amalan nenek moyang kita bukanlah slh smuanya..tp perlu ada pendekatan dan pembetulan..itu jer..

sudah2lah mengkritik yer..sbgai muslimah..anda perlu tahu adab dan etika sbg muslimah...

ape yg tak kena dgn dr. asri..sdgkan dialah penegak ahli sunnah wal jamaah..

pada anda tlg kaji dan teliti kata2 anda...smg anda tak menyesal di kemudian hari..ilmu islam itu luas..cuma kita sahaja yg tidak mahu keluar dari kepompong kita..islam itu syumul..cuma kita sahaja yang tidak tahu menilai..

semoga allah mengampuni kita semua dan menyatukan hati2 kita di bawah nur hidayah-NYA..
amiiiin...

mawar said...

masyallah...

tahukah anda semua apa itu fahaman wahabi...

sy rasa yg mendakwa org lain wahabi pun..dia sndr pn tak tau wahabi tu apa..

dr. asri dh berkali2 menyatakan dia bukan wahabi..

so, apa yg kita nak risaukan..sy rasa org2 yg dok sibuk kata org wahabi ni ada matlamat lain..

matlamat nak menjatuhkan sesama islam..

ingatlah kalau umat islam tak bersatu macam mana islam nak maju..

org kafir bertepuk tangan tengok kita kalau kita masih macam ni..

sudah2lah..kutuk2 ni..amalan yang kurang bijak..

marilah sama2 kita bersatu..yg penting dr asri bukan wahabi..dan anda yg lain pun bukan org2 yg sesat..so, tunggu apa lagi..marilah bersatu memperjuangankan islam di maya pada ini...

GO FOR PEACE ANG JIHAD!!!!

ramli sam sam said...

Besarkan lagi FONT tu boleh? berapa banyak kelab malam spa rumah urut yg bagi khidmat pelacur besepah2 kat selangor tu. kes ni boleh disamakan dgn kes mak cik jual belacan yang kena saman tu. JAIS pun nak tangkap tangkap la prepare la kertas pertduhan ke ape ker.ni tak .tak pasal2 ustaz zamihan ter'fitnah' bila cakap dan terbukti bersalah.nanti kena pusing2 fakta jadi cerita lain pulak. apa la nak jadi dengan ustaz2 di malaysia ni..

Abu Ali said...

Penangkapan tersebut adalah bermotifkan perbezaan aliran pemikiran. Tidak sepatutnya Dr. Asri ditahan.. Saya tahu saudara zamihan sangat setuju dengan penahanan tersebut. Bagi saya apa yang disampaikan oleh Dr. Asri adalah betul dan berdasarkan dalil yang sahih tanpa menafikan pendapat orang lain.. Apa pun hikmah penahanan ini sangat besar bagi Dr. Asri dalam meningkatkan lagi imej beliau di mata masyarakat. Di harapkan Dr. Asri bersabar dalam mengharugi mehnah perjuangan ini.. Kami bersama mu wahai Dr. Mohd Asri....

Unknown said...

Salam untuk semua,

Bodohnya kita yang sesama Islam ini bertengkar antara satu sama lain, yang menuduh Ustaz Asri itu dan ini, pernah dengar ke ceramah dia, faham ke makna Wahhabi tu ape? Kalau setakat dengar cakap lepas tu tumpang sekaki baik tak payah komen, berdosa kita kata orang sesat, itu hak Allah swt bukan hak kita nak tuduh dia, kalau rasa nak pakai apa yang dia ajar ikutlah kalau rasa tak suka senyap sudahla.. bertaubatlah...

Imran Azwan bin Azizan said...

Kenape dgn Dr MAZA?
Org semua tau die bekas Mufti...
kenapa perlu berkas dia sebab mengajar?

Saya tak lihat dr Maza sebagai sorg yang ekstrim. Saya fikir JAIS dan Polis tersebut lebih ekestrim kerana memberkas orang yang memberi ceramah ilmu, tetapi membiarkan maksiat berleluasa di selekoh-selekoh Kuala Lumpur.

JAIS tak der kerja lain?

Tindakan ini jelas seperti Gereja-Gereja Eropah sekitar zaman Kegelapan yang menangkap para guru dan saintis.

Setiap manusia berhak memegang apa yang difahaminya berlandaskan al-Quran dan Sunnah. Kita orang Islam, bukan dicorakkan mahzab mahupun ulama.

Kalau dr Maza mempunyai interpretasi dalil yang berbeza, maka itu tidak menjadi masalah. Biarlah dia dgn kwn2 dia mengikut apa yang dia percaya. ASALKAN BERALASAN pada hadith dan sunnah.

Kepada "MAINSTREAM": Islam tak pernah mengajar "MAINSTREAM" atau bukan - ini istilah yang diperkenalkan oleh ulama2

Sy tak mengata mereka salah..mereka juga mengajar kita supaya bantu-membantu dlm perkara yang kita sepakati, dan bertoleransi dalam perkara yang kita pertikaikan.

p/s:
Saya aliran "mainstream", tetapi lebih openminded. Kita bukan dalam zaman Kegelapan atau Medieval lagi.

Pada peringkat awal, mereka menolak tafsiran Bible oleh org2 yang tidak sealiran, sehinggalah org2 yang percaya kepada 1 Tuhan dihapuskan oleh orang2 yang percaya pada Triniti. Kemudian, mereka membunuh dan menghukum ahli-ahli bahasa, sastera, sejarahwan dan saintis.

Risau satu hari nanti, Guru sains pun tidak boleh diajar di Malaysia kerana tidak mendapat TAULIAH dari JAIS... (saya mempelajari Sains Perubatan disertai ayat2 al-Quran yang berkaitan dengan topik)

nobody said...

Redz da Tsar said...

Aryna:
Rujuk balik apa yang ulama' lama bawak kepada kita... Cuba baca/dengar apa yang Asri bawak barulah komen...

Pernah dengar HAMKA tak? Baca tentang dia...

Lagi satu, sila beritahu nas-nas atau hadis atau qiyas yang berkaitan dengan bacaan yassin malam jumaat beramai-ramai, talqin, kenduri arwah dsb...

Tiada siapa sesat dalam hal ni... Hal nie furu' saja...

-----------------------------------

KAMI MEMANG DAH RUJUK PERKARA YANG DIBIDAAHKAN OLEH KAUM WAHABI NI, KAMI DAPATI PANDANGAN ULAMA2 DULU ITULAH YANG BETUL & LEBIH TSIQAH LEBIH MURNI. PANDANGAN WAHABI/KAUM MUDA NI CUMA PANDANGAN TERGESA2, JUMUD & MENUNJUKAN KECETEKAN & KETIDAKMATANGAN ILMU KAUM INI DLM MEMAHAMI DUDUK LETAK SESUATU PERKARA DLM AGAMA.

nobody said...

MAWAR said..." amalan nenek moyang kita bukanlah slh smuanya..tp perlu ada pendekatan dan pembetulan..itu jer.." - Standard statement wahabi. Hang tu yang kena belajar laagi, jgn mengaji dgn dr Asri je, tu yg jd taksub tu...pi ngaji dgn ulama2 pondok pulak baru la fair...Ustaz2 Wahabi ni kalau dgr diorg ckp nampak MCM betul, syok, MCM betul...tafsir Quraan, Hadith, nas, ikut suka hati diorg kat dpn org awam yg jahil,...mmg ler org jahil kata betul....tapi bila rujuk balik dgn ulama2 lain, tau le tembelang & temberang diorg...sb tu dr mulut kaum muda/wahabi ni le yg asyik keluar pkataan bidaah,sesat, kufur kpd amalan2 "nenek moyang" kita.

p/s utk wahabi - "amalan Nenek Moyang kami, amalan bersanad...tak sama mcm sangka korang mcm amalan org yg sembah tokong tu...Kami tak perlu pi oxford utk dpt pengiktirafan ttg ilmu islam...sanad kami dari guru2 yg tsiqah dari zaman berzaman dah memadai"...

nobody said...

UNTUK MENAMBAH MAKLUMAT KITA SUPAYA KITA TIDAK TERMASUK DALAM GOLONGAN ORG2 YANG TERGESA2 DLM MENCELA ULAMA /AMALAN ORG YG TERDAHULU, KERANA HAL INI AMAT2 MERBAHAYA;YG BOLEH MEMBINASAKAN KITA DIAKHIRAT KELAK.

SILA DPTKAN MAKAKLUMAT DISINI. http://jomfaham.blogspot.com/2009/05/siapakah-firqatun-najiah-golongan-yang_13.html

akitiano said...

Dalam website DRMAZA.COM.....Asri mengatakan dia tak tau Wahhabi dan dia memang bukan Wahhabi....

Dalam hal ini, sekali lagi saya tegaskan...ok lah fine kita tidak menamakan dia Wahhabi...apalah sebuah nama...

Tapi yang yang menjadi kekecewaan kami adalah ketika dia sangat mendukung dan mengajarkan ajaran2 yang sampai bertentangan dengan Asya'irah....

Kalau dia menafikan itu, marilah kita mihnah dia...kita tanya dia, dia terima tak konsep tauhid 3? apakah dia mengambil hasil kajian al-Albani yang jelas menolak tamassuk (berpegangan) pada mazhab 4?...Tawassul dia nak terima atau tidak? apakah syirik kalau orang bertawassul dengan Syaikh Abd al-Qadir al-Jailani? Apa hukum kita ikut aliran2 tarikat seperti Qadiriyyah, Naqsahbandiyyah? Tanya dia dia terima atau tidak melakukan talaffuz bi al-Niat? Apakah orang yang talaffuz bi al-Niat ini sesat? Atau yang jelas2 terpampang di YOUTUBE apa hukumnya bersolawat kepada Nabi dengan cara barzanji/dalail al-khairat/solawat syifa' etc.?? Halal atau tidak??

Meh kita buat secara mass media...kita uji dia...kalau dia terima hal ini, dan tidak mensyirikkan, or paling tidak membid'ahkan, maka fine lepaskan dia...tapi kene direcord dan peringgatan..kalau sampai dia berbuat lain di lain hari...JAIS, JAKIM, etc. perlu mengharamkan dia berceramah di kawasannya...

KingPietro said...

Bertaubatlah wahai Al-Ghali.
Anta seorg ustad, tapi anta yg byk memecahbelahkan umat Islam di negara kita dengan fitnah-fitnah anta. Bertaubatlah selagi masih ada ruang untuk anta.

Wassalam.

Dakwah Orang Awam said...

Waktu TG Nik Aziz kata orang UMNO sesat sebab tak nak berpandukan hukum-hakam dalam Al-Quran, marah betul geng-geng UMNO.Bila Asri dok kata amalan-amalan ulama terdahulu yg diamalkan sehingga kini sebagai bidaah dholalah,syirik dan sesat tak marah pulak puak-puak UMNO ni.Malah ramai pulak yang tampil dok bela dia terutama sekali abang angkat Asri, Shahidan Kasim.Ada pulak anak bekas Presiden UMNO datang support Asri selamba aja rambut terdedah.Cuba Asri komen sikit hukum mendedahkan aurat amacam boleh tak?Dulu Almarhum Dato' Ishak Baharom, bekas Mufti Selangor tak diizinkan oleh puak-puak UMNO berceramah agama di masjid2 yg AJKnya juak-juak UMNO.Dato' Ismail Kamus pun depa sekat pasal apa?Kalau Asri ni geng PAS, ingat depa nak sokong tak?OKlah tak payah tauliah atau permit sebab Asri bekas Mufti.Kalau macam tu bagilah Dato' Seri Anwar Ibrahim bagi ceramah tak payah permit sebab dia tu dulu bekas Timbalan Perdana Menteri.Asri ni pun cerdik juga sebab tak nak masuk apa-apa parti.Jadi duduk tengah-tengah dua-dua dia sapu tak kiralah parti Islam ke ataupun parti Islam jahil.

Dakwah Orang Awam said...

Alahai lupalah....Cikgu Mohd Shamsuddin yang mengajar kat Kajang tu hidup lagi rupanya.Amboi cantiknya bahasa Cikgu dok gelar Ust Zamihan si gua musang.Patutlah ramai anak-anak murid sekarang ni jadi kurang ajar sebab Cikgu dia pun tak berakhlak.Cikgu Shamsuddin nilah yg dok burukkan keturunan dia sendiri sembah kubur.Macamana hang ni jadi cikgu, tak ada adab langsung.

kyas said...

nama je ustaz... tapi selalu buruk2 kan org lain.

kyas said...

KUALA LUMPUR 2 Nov. - Bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin didakwa memalsukan kelayakannya dalam bidang syariah di peringkat ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Bahasa Arab/Syariah dari Universiti Jordan.

Penolong Pengarah Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Zamihan Mat Zain AlGhari mendedahkan, berdasarkan pemeriksaannya, bidang pengkhususan Asri hanya melibatkan Bahasa Arab dan Sastera.

"Universiti Jordan tidak menawarkan dua pengkhususan dalam satu ijazah. Sekiranya seseorang itu berkelulusan syariah, minor pengajian biasanya melibatkan bidang berkaitan seperti 'fiqh wa usul'.

"Pengajian Bahasa Arab dibenarkan untuk mengambil minor Syariah tetapi hanya sebagai subjek elektif.

Sekiranya ia diambil sebagai elektif, maka ia tidak dikira sebagai pelajar syariah," katanya ketika dihubungi Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan Mohd. Asri selepas beliau menyampaikan kuliah di sebuah kediaman di Taman Sri Ukay semalam.

- slmt berjaya di akhirat nanti

JomFikir said...

Dr Asri - Penegak al Quran dan Sunnah Menuduh Tanpa Bukti Dan Menghina ?

Bukti :

Saya berhenti menjadi Mufti, bukan saya serik. Jadi mufti apa nak serik. Boleh duduk diam-diam dan enjoy dengan jawatan. Jangan banyak cakap atau bangkang. Boleh pergi mesyuarat hotel sana, dan hotel sini. Lawatan sana, lawatan sini. Masuk ke tempat mahal-mahal. Ada kereta rasmi, terbang sana, terbang sini dan cukup bulan ambil gaji. Diam dan jangan peduli sangat apa yang sedang berlaku, maka jawatan itu satu nikmat yang 'sukar hendak dilepaskan. - Al Islam April 2009, m/s 28-29.

JOMFIKIR

JomFikir said...

Dr Asri - PENEGAK AL QURAN DAN SUNNAH MELEKEHKAN ULAMAK YANG SUDAH LAMA MENINGGAL DUNIA ?

http://jomfaham.blogspot.com/2009/10/wahai-dr-asri-tolong-jangan.html

JomFikir!

JomFikir said...

Dr Asri - PENEGAK AL QURAN DAN SUNNAH MENGHUKUM SELAWAT SYIFA' SEBAGAI BERCANGGAH DENGAN AQIDAH ?

http://jomfaham.blogspot.com/2009/10/belajar-menyelidik-sebelum-terima-bulat.html

JomFikir

pitman said...

Pembaca semua tahu ke apa itu Wahabi dan siapakah Muhammad Bin Abdul Wahab itu? Saya minta anda semua buat kajian dulu tentang soalan saya ini dan kemudian barulah boleh komen pasal Wahabi? Ingatlah kita diberi kecerdikan utk mengkaji dan otak utk menilai mana yg baik dan mana yg buruk. Jgn sampai kita terkedu dihadapan Allah jika tersilap memfitnah ulama dek kejahilan kita.

Hafiz said...

Nabi dh kata umat Islam pecah 73 puak... Satu ja yg btoi Ahli sunnah Wal Jamaah...

Mmg la ni rmai x ngaku depa wahhabi... Dh nyata wahhabi ni xleh pkai... Tmbh2 kat Malaysia ni ada undang sapa yg menyebar ajaran wahhabi boleh ditgkp... Lg puak2 tu xmau ngaku... Puak2 ni blagak rasa depa ja btoi... Tp pnakut nk ngaku depa wahhabi... Smpai bila la nk tipu diri sndiri tah... Sdgkan dh nyata apa yg dibwa tu ajrn wahhabi... Xmau ngaku tu nmanya penakut... Puak2 wahhabi ni ckp Tok guru Tanah Melayu ni depa ckp amal ajaran songsang, bid'ah, kurafat, sesat dan mcm2 lg la... Bkn tok guru tanah melayu ja, byk lg Ulama' len yg difitnah... Dh malu dgn gelaran wahhabi tkaq lak gna gelaran Salafi, Salafussoleh, pejuang sunnah la...

Sbb tu kalo kita tgok blk sjarah... Cnth masa zaman Tok Kenali dlu, tok guru pondok byk yg mnolak ajrn wahhabi ni... Sbb tu Kaum Tua(Tok Guru Ahli Sunnah Wal Jamaah) berusaha keras menolak kaum muda(wahhabi) bwk msk ajaran wahhabi ni... Hasil depa dpt masuk, tgok lingkup abih org Melayu ngan Islam... Brpecah belah...

Puak2 wahhabi duk kata Ahli Sufi byk amalkan ajaran syiah tu camna??? Kuat sunguh fitnah org puak2 ni... Imam Ghazali tu Ahli Sufi gak... Dia bkn Syiah...Dia Ahli Sunnah Wal Jamaah... Tok Kenali tu pn Ahli Sufi gak... Dia Ahli Sunnah... Bkn Wahhabi...

ibnuadnan said...

soalan kpd wahabi yg mngaku 'bkn wahabi':
al-Quran yg korg pgang n bca 2 bid'ah jg ke?
Nabi s.a.w x suh jilidkn al-Qur'an kn?
kitab hadis yg korang tatap n baca 2 bid'ah jg ke?
Nabi s.a.w xbg tulis hadis kn? kcuali kpd bbrp shbt yg dberi amanah..
korg fhm bid'ah lagu mana? lagu korg pnya muqallad je kn?

ibnuadnan said...

klu beliau sndri xleh ptuh udg2..apalg kita nk hrpkn kt org awm..sdgkn udg2 dcipta utk mngawal klakuan mnusia..ngaku blaja tinggi,ada phd.apa gna klu xpndai hrmt udg2..klu org kg yg lnggar udg2 ada jg exuseny,mungkin xtau..ini pula ada phd,xkn sma stndrd ngn org kg kot

Unknown said...

Assalamualikum wbt

Saya bukan lah ustaz/alim ulama/ahli dalam agama. banyak kekurangan diri dan sedar segalanya.
Selepas penangkapan Dr maza ni, Seronok tengok 'ustaz2' dalam blog tumbuh macam cendawan. Yg tengok mcm berilmu tinggi dalam agama pun tapi nada bahasa penuh sinis dan menghina/merendahkan orang lain.
yang mempertahan yg menuduh yg mencaci semua ada. Macam2 adaaaa!!
saya pun bukan lah arif mazhab2 ni, cuma saya tau sejak kecil ustaz ajar kita ikut mazhab syafie.
bila dr maza komen dalam artikel2 suratkhabar tu, saya baca juga, sebab isunya berkaitan.
dari pandangan orang biasa macam saya, betul lah apa yang diperkatakan.
banyak perkara remeh yg lebih diutamakan oleh orang2 yang berkaitan dengan pihak berkenaan, mcm kes ni juga,
- Pelik, Kalau dah pernah dilantik jadi mufti, masih tak bertauliah lagi ke?
- Heran, Lebih cepat nak tangkap orang berdakwah dari tangkap nabi palsu?.
- Aneh, Nampak macam kesalahan berdakwah (tauliah?) lebih besar dari kesalahan minum arak?
Yang dalam blog ni semua ada tauliah ke? Sibuk nak berhujah fasal wahabi/mazhab/pegangan dari mendidik sanak sedara yg jadi anak rempit/bohsia yg berkeliaran di depan mata?.
Bukan sokong mana2, cuma ada betul nya hujah dr maza tu,contohnya kadang2 undang2 yg dibuat tu menyusahkan yg halal tapi menyenangkan/menyuburkan maksiat.
yang kes wanita gantung tak bertali bertahun2 pun banyak, yang tak ambil tahu hal anak2 melepak sana sini, tk nak komen ke?
yang rasa diri betul, belum tentu betul lagi. mengaji pun tah ada yang belum tamat.
jadi tak payah lah semua macam bagus je, tak elok masing2 nak tunjuk riak. masing2 nak tegak benang kering dan benang basah.
Jemu dah tengok orang islam perangai macam ni.

wassalam.

suluk said...

Salam semua,yg tak reti ugama pun nak komen juga? kan dah bercelaru.Itulah jadinya apabila kita yg jahil ini jadi pembela agama.Marilah kita yang jahil lagi hina ini pakat2 gi ngaji, carilah tok2 guru yg alim lagi ariff yang tawaduk yg bersanad sampai kpd Rasulullah(ASWJ),jgn dok syok sendiri2 main baca je majalahlah,bukulah suratkabolah...setan jadi guru kita...nauzubillah sesat.Yg balik dari U,kat arab ke... berlapang dadalah, carilah guru2 pondok yg alim lagi mursyid,rujuklah kpd mereka.. InsyaAllah selamat di dunia dan akhirat,moga2 mendapat rahmat daripada Allah....amiin

Anonymous said...

Jom yahudi & nasrani bergembira dengan pergaduhan org islam.. haha.. gaduh laa sama2 kamu, org yahudi dan nasara sedang bergembira!.. orang suruh ikut nabi dia nak ikut pak sheikh, pak ustat, pak kiai, pak puk pok al-habib jewel, al-karkuun!! pahtu dok gaduh pasal sifat Allah.. bodo la org melayu nih!.. Allah kata begini, dia pi takwil "begitu-begini", Allah kata begitu, dia pi berfalsafah "begini-begitu".. last2 skali JAIS tuhan, Ayah pin tuhan, Kahar tuhan... bodo org melayu nih!!

dah tak nak ikut nabi ikut lah yahudi nasara!.. bagus tu!!! pakat2 sesat bagus2...

Hafiz said...

Kita bhujah dlm bab agama ni bkn nk tnjk riak atau takabur sbb byk ilmu. Kita bhujah sbb printah Allah yg myuruh kita bckp bnar sbb yg bnr(haq) akn mgatasi yg slh(bathil). Jd mmg x dak gna nk tgak benang yg basah. Tpulang kat individu tu sndri. Kalo dia nk agama, dia trima. Kalo bongkak gak dan xmau trima kbnaran, trpulang.

Tp mmg dh jelas yg puak wahabi yg plg keras dlm mnegakkan benang yg basah. Taksub thadap sorang guru ja. Dia ckp pa, smua btoi. Xtgok dh kat tok guru lain.

Sbb tu jais xmau asri ni kat slangoq. Depa nk plihara ahli sunnah kat slangoq. Sbb tu dh slh satu dri tugas depa. Mmg tauliah kna da. Sbb kalo xdak, ayah pin pn leh ngajaq ssuka ati.

Mnuntut ilmu tu mmg wjb. Mmg baguih. Tp tuntut la ilmu dri guru yg smpai sanad kat Nabi. Bru la ilmu tu asli dan btoi. Kat msia ni byk aih tok guru yg alim dri sgi tauhid, fekah, tasawuf. Kalo nk ngaji tauhid, cri la tok guru tauhid. Kalo nk ngaji fekah cri tok guru fekah. Sbb guru yg ahli dlm bab tu boleh terang ngan lebih jelas sbb tu mmg bidang dia. Kalo nk ngaji tasawuf, jgn p cri tok guru wahabi plak. Sbb wahabi x ska tasawuf. Konfem depa kondem ilmu tasawuf truk2. Jd ngaji agama ni x trhenti ats sorang tok guru ja mcm rmai org duk wat. Dan dlm mnuntut ilmu ni, jgn kerja nk bca ja dlm bku, ngaji brdpn dgn guru xmau. Xdak adab nmanya. Lgpn xdak guru nk trang apa yg ditulis dlm buku. Satg mula la nk wat sesuka ati. Pakat jd tok guru abis. Tafsir ayat quran ngan hadis ska ati ja. Lg satu byk yg ska copy paste dlm internet. Tu yg byk jd fitnah tu. Xdak adab lgsg.

kingkong said...

arsenalezz said...
Jom yahudi & nasrani bergembira dengan pergaduhan org islam.. haha.. gaduh laa sama2 kamu, org yahudi dan nasara sedang bergembira!.. orang suruh ikut nabi dia nak ikut pak sheikh, pak ustat, pak kiai, pak puk pok al-habib jewel, al-karkuun!! pahtu dok gaduh pasal sifat Allah.. bodo la org melayu nih!.. Allah kata begini, dia pi takwil "begitu-begini", Allah kata begitu, dia pi berfalsafah "begini-begitu".. last2 skali JAIS tuhan, Ayah pin tuhan, Kahar tuhan... bodo org melayu nih!!

JAWAPAN AKU:

WAHAI BAHALOL, APA KO INGAT IMAM2 4 MAZHAB TU TAK IKUT NABI SAW KE?

APA KO INGAT TOK2 SHEIKH, PARA WALI, AHLI TABLIGH, SHEIKH TAREKAT, PAK KIYAI TU TAK IKUT SUNNAH NABI SAW KE?

WAHAI BAHALOL YANG KO MENGHINA DAN MENCERCA ULAMA2 TERDAHULU NI, ENGAKAU IKUT AJARAN SAPE? DAH TENTU AJARAN WAHABI KAN?

WAHAI BAHALOL, YANG KO MENGHINA DAN MENCERCA PAK PUK POK AL HABIB JEWEL TU, KO TAU SAPE MEREKA TU? WAHAI WAHABABI???

AL HABIB TU ADALAH AHLUL BAYT. AHLUL BAYT ITU ADALAH KELUARGA RASULULLAH SAW. INI BERMAKNA ENGKAU MENGHINA KELUARGA RASULULLAH SAW. NA'UZUBILLAH MINZALIK.

KO MENGAJI AGAMA ISLAM TAKAT MANA? SAPE TUAN GURU KO? APA KO MENGAJI AGAMA HANAY TAKAT VIDEO YOU TUBE CERAMAH ASRI KE?


KO NAK IKUT SAPA WAHAI WAHABABI??? NAK IKUT IMAM BESAR KO ASRI THE WAHABIES ATAU NAK IKUT ULAMA2 KELUARGA RASULULLAH SAW.


memang sah engko ni satu manusia haram jadah yang tak tau apa...jadi memang layak lah ko dimaki. sebab ko mencerca keluarga HABIB.

ibnuadnan said...

kbykn geng wahabs ni bkn ada basic agama pn..2 yg mudah tertipu..dgr kata2 mulus yg liberal 2 trus tpaut..
al-quran, sunnah, ulama sume tolak tpi..kata2 sorg manusia 2 je yg dia ikutnya..
ulama' dlu xpnh pn bid'ahkn ibadat..tiba mai tang ulama' phd ni sume jd claru
mmg dia hebat, xdnafikan ada phd berbagai la..tp jgn lupa. iblis lg hebat..moyang phd pn xleh celen iblis..tp akhirnya

ibnuadnan said...

seyes xheran klu wahabs kt ats ni dok kutuk habib..ulama' phd dia yg ajaq
aku rsa mmg lyk pn bangga ngn phd 2..tayang la,potostat byk2 sebarkn kseluruh dunia..agama x diukur ngn phd sedare..

rentap said...

salam, sila jaga bahasa. kamu semua orang Islam, ingat tuntutan Rasulullah. kepada Zamihan, saya mintak awk bertaubat banyak-banyak. Dr asri dah tunjukkan sijil dia. Apa lagi yang awak nk selewengkan. Sy percaya, awak x mewakili JAKIM. orang macam awak ni, x layak jadi orang besar sbb hujah awak x boleh diterima akal. mcmane nk berdakwah sedangkan bahasa yang awak gunakan dah nyata menunjukkan kedengkian dan kebencian secara peribadi terhadap asri ni. Sy menulis ni dgn sedar, dan sebagai orang awam yang menyaksikan kejadian ni dengan penuh adil dan saksama. Sy orang terpelajar dan sy mengambil kira semua pandangan. tetapi cara yang awak buat ni, sememangnya cara org yang x senang duduk. Muhasabah diri masing2. juga nasihat ni, kepada orang2 yang memberikan komen. Kita sebagai melayu memang mudah menerima sesuatu, tetapi adakah kita membuat penilaian yang adil terhadap sesuatu perkara. Justeru, jangan bertindak atas telunjuk atau cakap2 orang lain. disebabkan hal ini, fitnah menjadi perkara biasa kerana ketidakadilan kita dalam mengadili sesuatu perkara dan hanya mengikut perasaan.

Hafiz said...

Tunjuk sijil plak dh. Xtau plak iman manusia tu diukuq ngan sijil. Dia tunjuk sijil pa? Dia pgamal mazhab syafie tulen? Dia ahli sunnah wal jamaah yg plg btoi?

Yg jd plik la ada gak puak wahabi wat lwk. Depa kata Imam Syafie prnh kata jika wahabi golongan yg mncgah bid'ah, aku juga adalah wahabi. Nk mnipu pn cri la idea brnas ckit. Zmn imam syafie dlu mna da wahabi lg. Nmpk ngat jahil sjarah ngan agama. Lg la kami yg puak2 yg mgaji kat tok guru pondok ni nk tgelak. Ni la yg jd bila pntgkan diri dn bongkak. Sangup mnipu smata nk kata depa ja yg btoi sbb kononnya imam syafie ckp camtu. Ksian imam syafie asyik kna fitnah.

Puak2 zmn la ni smua nk mudah. Ngaji pn mls nk jmpa guru. Ngaji kat blog, buku, youtube. Sahabat nabi dlu pn xngaji lagu tu. Depa xwat lagu tu sbb depa beradab. Hormat kat ilmu. Hormat kat nabi ngan guru. Kalo x dak adab ngan tok guru ngan ulama' tu yg jd bonkak abis tu. Hina abis Ahli bayt, ulama', wali Allah, sahabat. Depa ja yg btoi. Sbb kononnya tok guru depa ja ikt sunah. Tok guru len depa bleh hina ska ati sbb x ikt sunah ikt kpala depa. Camtu ja kna tipu ngan tok guru blog ngan tok guru youtube. Las2 fitnah org. Kan dh btmbh dosa. Fitnah tu dh la dosa bsaq. Insaf la puak wahabi oi.

Tu yg hina melayu tu plak. Hg bkn org mlayu ka? Ish3. Hina bangsa melayu plak. Tu yg depa kata duk pjuang sunah tu.

Redz da Tsar said...

Terpulanglah kepada sesiapa yang masih lagi mahu berpegang kepada bid'ah dan khurafat..

Sesungguhnya sudah banyak dalam kalangan kita yang memberi dan menyampaikan pendapat...Kalau nak terima, terimalh.. Kalau taknak, takpa lah.. Amanah sebagai da'i dah dilaksanakan...

Sesungguhnya Ulama' terpelihara dari dosa besar... Aku tahu tue.. tapi bak kata Asri, al-Ghazali terlepas pandang dengan satu hadis... Tak kesah la apa-apa pun.. Kalau nak terima, terimalah...

Lagi satu, walaupun Malaysia berfahaman Syafie, ramai yang tak perasan ada hukum diambil dari mazab lain... Sebagai contoh hukum pegang wanita bukan mahram batal wudhu'.... Mazhab syafie kata batal, tetapi bila ke mekkah, dengan selamba kita tukar jadi mazhab Maliki... Sebab apa? Sebab Tabung Haji suruh.. Itulah taklid...

Wahhabi bukan satu mazhab... Ia hanya satu fahaman yang masih di bawah ahli sunnah wal jamaah... Sapa yang kata Wahhabi itu bukan ASWJ maka aku tak tahulah kenapa. Mungkin dia dengar cakap Zamihan kot...

SESIAPA YANG KATA WAHABI BUKAN ASWJ, BACA KAT BAWAH NIE: JAKIM (BERMAZHAB SYAFIE) MENGESAHKAN WAHABI MASIH ASWJ!!! SAPA TAKNAK PERCAYA ASRI, IKUT LA... KALAU JAKIM PUN AKNAK PERCAYA, ITU PARAH~
Sumber: http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf

Kaji dahulu apa wahabi baru tuduh... Jangan membuta tuli baca apa yang Zamihan cakap tapi tak baca apa yang Asri tulis... aku sebelum komen nie aku baca dulu dua2 pihak... Bagi aku Asri betul sebab dia bagi dalil dan bukti dari Quran dan Sunnah... Sapa taknak percaya ikut la...

Aku seorang yang bermazhab syafie... Aku baca qunut... Aku yakin babi dan anjing najis mughalazah... Cuma aku tinggalkan perkara bid'ah yang takde dalam kitab Asy-syafie je...

Baca nie: "Sesungguhnya sesiapa yang hidup selepasku akan melhat perselisihan yang banyak. Maka hendaklah kalian berpegang kepada sunnahku dan sunnah khulafa ar-rasyidin yang mendapat petunjuk.. Berpeganglah kepadanya dan gigitlah dengan geraham. Jauhilah kamu perkara-perkara yang diada-adakan (dalam hal agama) kerana setiap yang diada-adakan itu adalah bid'ah dan setiap bid'ah itu sesat" Hadis Riwayat Ab Daud dan At-Tirmidzi... Al-Tirmidzi menyatakan hadis ini hasan sahih, Ibnu Hibban menyatakan hadis ini sahih dan dipersetujui oleh imam al-Zahabi.

Dan ini:
http://baheis.islam.gov.my/web/musykil_new.nsf


aku kenal wahhabi bila kes wahabi keluar kat Utusan 3 tahun lepas... Aku baca dari semua pihak... Dan aku tngok wahhabi masih ASWJ... Takde masalah... Tapi aku masih Syafie...

Tetapi, jangan lah berpecah belah dnegan perkara remeh nie... Perkara cabang je nie... Kita bahas secara ilmiah macam JomFikir buat... Bukan dengan engutuk, mencaci dan memfitnah~

Jazakallah
Wallahu 'alam
Betulkan aku kalau aku salah
Maaf kalau nampak kasar...
Sesungguhnya setiap mukmin itu bersaudara

Redz da Tsar said...
This comment has been removed by the author.
Redz da Tsar said...

arsenalezz said...
Jom yahudi & nasrani bergembira dengan pergaduhan org islam.. haha.. gaduh laa sama2 kamu, org yahudi dan nasara sedang bergembira!.. orang suruh ikut nabi dia nak ikut pak sheikh, pak ustat, pak kiai, pak puk pok al-habib jewel, al-karkuun!! pahtu dok gaduh pasal sifat Allah.. bodo la org melayu nih!.. Allah kata begini, dia pi takwil "begitu-begini", Allah kata begitu, dia pi berfalsafah "begini-begitu".. last2 skali JAIS tuhan, Ayah pin tuhan, Kahar tuhan... bodo org melayu nih!!

JAWAPAN POKOK TUMBANG:

WAHAI BAHALOL, APA KO INGAT IMAM2 4 MAZHAB TU TAK IKUT NABI SAW KE?

APA KO INGAT TOK2 SHEIKH, PARA WALI, AHLI TABLIGH, SHEIKH TAREKAT, PAK KIYAI TU TAK IKUT SUNNAH NABI SAW KE?

WAHAI BAHALOL YANG KO MENGHINA DAN MENCERCA ULAMA2 TERDAHULU NI, ENGAKAU IKUT AJARAN SAPE? DAH TENTU AJARAN WAHABI KAN?

WAHAI BAHALOL, YANG KO MENGHINA DAN MENCERCA PAK PUK POK AL HABIB JEWEL TU, KO TAU SAPE MEREKA TU? WAHAI WAHABABI???

AL HABIB TU ADALAH AHLUL BAYT. AHLUL BAYT ITU ADALAH KELUARGA RASULULLAH SAW. INI BERMAKNA ENGKAU MENGHINA KELUARGA RASULULLAH SAW. NA'UZUBILLAH MINZALIK.

KO MENGAJI AGAMA ISLAM TAKAT MANA? SAPE TUAN GURU KO? APA KO MENGAJI AGAMA HANAY TAKAT VIDEO YOU TUBE CERAMAH ASRI KE?


KO NAK IKUT SAPA WAHAI WAHABABI??? NAK IKUT IMAM BESAR KO ASRI THE WAHABIES ATAU NAK IKUT ULAMA2 KELUARGA RASULULLAH SAW.


memang sah engko ni satu manusia haram jadah yang tak tau apa...jadi memang layak lah ko dimaki. sebab ko mencerca keluarga HABIB.

Aku JAwAB:
Dua-dua patut merenung kembali... Duk mengutuk dan memaki sesama sendiri baik tak payah... Jadikan ruangan ini satu ruangan untuk membincangkan sesuatu dengan ilmiah... Kalau setakat tabur tanpa bukti, tak payah la...

suluk said...

Salam Redz da Tsar,ulama2 terdahulu dah kaji dah sape wahabi ni..tentang mazhab tu kau ngajilah lagi,banyak kaul...
Jangan kau hanyut jauh... tersasar,berlapang dada lah sikit.
Kepada pejuang2 ASWJ InsyaAllah para ulamak kita ASWJ lebih alim lagi arif dari dahulu hingga kini dan selamanya .. berbanding ulamak wahabi.
Teruskan usaha murni ini Ustaz Zamihan.. InsyaAllah mendapat rahmat dari Nya

nobody said...

Hafiz tambah satu lg hari ni gelaran tu...hari ni Dr.Asri dia Islam progresif....he he

nobody said...

Ampun Tuanku said "sekali imbas pembaca dah tau zamihan menulis dengan perasaan dendam kesumat.Atas masjid berbuih mulut mengajak muslimim muslimat bersihkan hati.alih alih hatinya belum tentu lagi bersih. alih alih penahanan asri menjadi tipik umum dan dia mendapat sokongan semua pihak kerajaan dan pembangkang.
----------------------------------
X EHH! KAMI X ANGGAP USTAZ ZAMIHAN MENULIS DGN PERASAAN DENDAM KESUMAT EHH...DIA CUMA MEINGTKAN KAUM MUSLIMIM DARI SIKAP2 BERMUDAH2,CELUPAR,JUMUD KAUM WAHABI MCM DR.ASRI NI DLM MENGELUARKAN PENDAPAT....KECELUPARAN & FATWA2 KARUT INI MEMECAH BELAHKAN UMAT INI....SEJAK WAHABI MULA MASUK KETANAH MELAYU NI, ITULAH YG DIBAWA...PERPECAHAN...PENULISAN SPT USTAZ ZAMIHAN NI BKN DIBUAT OLEH BELIAU SAHAJA, TP DR ULAMA2 TANAH MELAYU SEJAK MULA MUNCULNYA WAHABI LG..

nobody said...

arsenalezz said...
Jom yahudi & nasrani bergembira dengan pergaduhan org islam.. haha.. gaduh laa sama2 kamu, org yahudi dan nasara sedang bergembira!.. orang suruh ikut nabi dia nak ikut pak sheikh, pak ustat, pak kiai, pak puk pok al-habib jewel, al-karkuun!! pahtu dok gaduh pasal sifat Allah.. bodo la org melayu nih!.. Allah kata begini, dia pi takwil "begitu-begini", Allah kata begitu, dia pi berfalsafah "begini-begitu".. last2 skali JAIS tuhan, Ayah pin tuhan, Kahar tuhan... bodo org melayu nih!!
-----------------------------------POKOK TUMBANG DEN SOKONG ANTA!

aryna said...

mawar said...
pada aryna plak..
anda mmg masih perlu mencari lagi ilmu di dada..
cuba dulu ikuti ceramah dan kuliah dr. asri..anda akan tahu kebenarannya..jgn terlalu taasub hanya mendengar, mmbaca dan mengikuti perkembangan dari org lain sedangkan anda blm cuba utk mendekati ulama itu..

amalan nenek moyang kita bukanlah slh smuanya..tp perlu ada pendekatan dan pembetulan..itu jer..

sudah2lah mengkritik yer..sbgai muslimah..anda perlu tahu adab dan etika sbg muslimah...

ape yg tak kena dgn dr. asri..sdgkan dialah penegak ahli sunnah wal jamaah..

pada anda tlg kaji dan teliti kata2 anda...smg anda tak menyesal di kemudian hari..ilmu islam itu luas..cuma kita sahaja yg tidak mahu keluar dari kepompong kita..islam itu syumul..cuma kita sahaja yang tidak tahu menilai..

*************************
alhamdulillah.. terimakasih nasihati saya.. InsyaALLAH saya sentiasa menambah ilmu krn saya memang selamanya perlu belajar hatta dari anak2 kecil sekalipun..

untuk pengetahuan saudari, saya telah bertahun mengikuti perkembangan dr.Asri..
dalam youtube sendiri telah berlambak video ceramah dia.. artikel jgn ckplah..
terlalu banyak fatwa dan kata2 dia yang bertentangan dengan ajaran ayah saya yang diwarisi sejak sekian lama dari guru2 agama ayah yang terdiri dari ulamak2 muktabar. Ini sudah cukup untuk saya menafikan Dr.Asri sebagai seorang ulamak yang benar untuk saya ikuti.
Dalam era zaman sekarang, soal duduk dalam kepompong tidak lagi menjadi alasan seseorang tidak dapat mengembangkan minda dan pengetahuan. Sumber yang diperoleh bukan sekadar dari mendengar cerita orang. Jika saudari belajar tasawuf, saudari tentu tidak akan menerima kata2 orang dengan begitu saja tanpa sebarang bukti disaksikan pancaidera sendiri. Begitu juga belajar agama..

Terimakasih banyak kepada tuan Nobody yang telah membantu menjawab cik Mawar bagi pihak saya. Benar segala penjelasan tuan.

Kepada cik Mawar, saya minta anda buktikan saya tidak beradab seperti didakwa.

nobody said...

salam, sila jaga bahasa. kamu semua orang Islam, ingat tuntutan Rasulullah. kepada Zamihan, saya mintak awk bertaubat banyak-banyak.
------------------------------
KAMI MMG SENTIASA IGT PESANAN RASULULLAH SAW, MEMERANGI GOLONGAN YG SERING MENKAFIRKAN, MEMBIDAAHKAN, & MENYESATKAN UMAT
ISLAM INI MMG TUGAS KAMI.
-------------------------------
Dr asri dah tunjukkan sijil dia. Apa lagi yang awak nk selewengkan. Sy percaya, awak x mewakili JAKIM. orang macam awak ni, x layak jadi orang besar sbb hujah awak x boleh diterima akal. mcmane nk berdakwah sedangkan bahasa yang awak gunakan dah nyata menunjukkan kedengkian dan kebencian secara peribadi terhadap asri ni.
----------------------------------
USTZ ZAMIHAN X CITA2 NAK JD ORG BESAR, KORG WAHABI JE YG GILA DGN PANGKAT & SIJIL KORANG...APA KO IGT SEMUO ORG MCM KORG KE YG BERBANGGA DGN SIJIL, APA DR.ASRI IGT BILA DIA ADA PHD. DIA BOLEH SOMBRONO KRITIK ALIM ULAMA DULU SUKA HATI DIA, DIA TAK LAYAK!ILMU DIA TU DGN ALIM ULAMA DULU2 TU, BEZANYA MCM LANGIT DGN BUMI. HUJAH USTZ ZAMIHAN NI MMG LE X BOLEH DI TERIMA OLEH PENGIKUT WAHABI YG JUMUD PEMIKIRANYA MCM KORG, TERTUTUP & TAKSUB, TP PENTING UTK ORG2 YG SUDI UTK "SEDAR DIRI" & BERFIKRIRAN TERBUKA & MENCARI ILMU DR SUMBER YG BENAR.
--------------------------------
Sy menulis ni dgn sedar, dan sebagai orang awam yang menyaksikan kejadian ni dengan penuh adil dan saksama. Sy orang terpelajar dan sy mengambil kira semua pandangan. tetapi cara yang awak buat ni, sememangnya cara org yang x senang duduk. Muhasabah diri masing2. juga nasihat ni, kepada orang2 yang memberikan komen. Kita sebagai melayu memang mudah menerima sesuatu, tetapi adakah kita membuat penilaian yang adil terhadap sesuatu perkara.
----------------------------------
INI SATU TEKTIK WAHABI..SELALU MENGANGAP ORG MELAYU BODOH...KONONYA ORG MELAYU NI MUDAH TERIMA SESUATU TAMPA PENILAIAN...KONONYA ORG MELAYU NI, ANGGAP SEMUA PAK ARAB YG DTG KE TANAH MELAYU TU AHLULBYTE(CUBA DGR SYARAHAN2 DR ASRI)..WOI SEDARA, KAMI X SEBODOH YG KO SANGKA, SEBAB KAMI BUAT PENILAIAN YG SAKSAMA LAH..KAMI KATA FAHAMAN WAHABI NI X BETUL, MELAMPAU DAN BERMUDAH2 DLM AGAMA..DAN MEMBAWA PERPECAHAN...X BAWA PERPECAHAN MCMANA KALAU SAMPAI KATA..."BERZINA DLM MASJID LBH BAIK DR BUAT TAHLIL"..NI FATWA GILA MANA YG KORG PAKAI NI...ADA AKAII KA?...
---------------------------------
Justeru, jangan bertindak atas telunjuk atau cakap2 orang lain. disebabkan hal ini, fitnah menjadi perkara biasa kerana ketidakadilan kita dalam mengadili sesuatu perkara dan hanya mengikut perasaan.
--------------------------------
SABAR USTAZ ZAMIHAN, INSYAALLAH TUHAN BANTU...KAMI MENYOKONG USAHA2 USTAZ NI...

Yusoff bin Ishak said...

Insyaallah akan muncul antara yang haq (ASWJ) dang yang batil (Wahabi) dengan isu ini. Sapa yanh menyokong wahabi dia menyokong kebatilan. Sapa yang menyokong ASWJ dia menyokong yang haq. Intaha.

Unknown said...

Astaghfirullah, pertamanya, izinkan ana yang fakir ilmu ni berkata sesuatu kepada akhi2 sekalian (tidak kira pro wahabi ke tidak..):

Cukuplah tuu. Or in much simpler but harsher words, stop speaking nonsense.

Subhanallah, betapa cantiknya bilamana Allah s.w.t. memberi peringatan kepada kita menerusi ayat surah nisa' ayat 59:

"Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam satu perkara,maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada Allah(Quran) dan RasulNya (Sunnah)-jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya."

Honestly, ana kesal melihat sebahagian daripada kita menggunakan bahasa kesat kepada saudara2 muslim kita yang lain. Sebahagian daripada antum mendakwa mereka di atas jalan yang benar, tetapi bila fikir2kan kembali, adakah Rasulullah s.a.w. yang kita sayangi akan straight away kata inilah cara muamalat Islam yang aku bawa kepada kamu semua?

Alhamdulillah, ana lihat semakin ramai umat Islam yang semakin mahir dalam ilmu agama, berbanding dengan ana which is apparently true if u take a look at some of our brother's/sister's comments in this blog. Tp inikah hasil pembelajaran tasauf dan sunnah yang akhi2 banggakan selama ni?

Kepada Ustaz Zamihan yang ana hormati, sudah sampai masa untuk tuan mengawal keadaan di blog ustaz ni. Sayang melihat blog yang sepatutnya digunakan untuk laman menuntut ilmu digunakan untuk laman mencaci saudara2 Islam kita yang lain.

Oh yeah, before any of u make any assumptions, I'm not taking any sides. Apa yang ana harapkan daripada teguran ana yang tidak seberapa ni adalah supaya kita semua dapat mengembalikan diri kita semua kepda Quran dan sunnah kita. Islam for all and certainly for the good of all humanity.

WaAllahua'lam.

Abe said...

Salam,

Saudara Zamihan & rakan-rakan dari semua pihak,

Alangkah elok kalau sekiranya kita berlapang dada dan menonjolkan sifat intelektual kita dalam membincangkan perkara-perkara furu' yang tidak kita sepakati.

Saya sebagai 'orang awam' pastinya akan lebih confuse dengan perdebatan 'Umum' begini yang pastinya menimbulkan Fitnah yang lebih besar kepada agama.

Marilah kita berlapang dada dan membincangkan hal-hal ini dengan ilmiah serta pada kadar yang sesuai untuk yang mendengar. Tak perlu kita nak menjadi jaguh yang akhirnya kita bersorak tetapi ummah confuse dan berpecah belah.

Ada yang tak sehaluan, bawak berbincang dengan hujah dan nas yang sahih. Agar kesatuan ummah dapat diteruskan.

Membaca tulisan Saudara Zamihan, saya dapat tangkap isinya dan ianya cukup baik bagi menggambarkan saudara seorang yang ada ilmu. Cuma tidakkah isi yang baik itu sekiranya diolah dengan penulisan yang lebih beradab tanpa unsur 'sindiran & kekampungan' melampau akan menyebabkan ianya mudah diterima ?

Moga uslub yang baik mendatangkan hasil yang baik. Dalam hal ini, saya bersetuju dengan zaharuddin abdul rahman (www.zaharuddin.net) apabila beliau mengulas tentang penangkapan Dr Asri.

Marilah kita bersatu.. mendepani cabaran yang lebih besar di bawah payung jemaah Islam di Malaysia.

Cukuplah perdebatan yang hanya menimbulkan keraguan di kalangan orang islam. Berdebatlah, berhujahlah dengan rasa persaudaraan dan kasih sayang di kalangan ahli-ahli ilmu yang faham.

Wassalam

Unknown said...

moga Allah melaknat kata2mu itu zamihan Ahbash

aryna said...

buat yg mendoakan keburukan kepada saudara sendiri dan menggunakan ilmu agama Allah untuk menutup cela diri, ingatlah perkara berikut:-

Kehinaan dalam melakukan ketaatan kepada Allah lebih mendekatkan diri daripada mulia dengan maksiat (perkara menyebabkan dosa) kepada-Nya.

[kata-kata hikmah dari Luqman Al-Hakim]

huhu said...

sesungguhnya pendekatan dakwah dr.asri lebih berhikmah daripada saudara zamizan...

Unknown said...

Alhamdulillah, terimakasih utk peringatan itu, Moga Allah mengampunkan saya,

menurut komen2 anda2 yg sebelum ini pada pandangan saya rugilah anda cuma melihat di sebelah pihak zamihan, saya antara org yg bersetuju dgn ust zamihan satu ketika dlu, subscribe blog2 dia, namun saya bukan seorang yang anti kepada Dr.Asri, sy hormat semua pihak dgn pendapat masing2, sampailah saya muak dgn tohmahan keras juga berbau fitnah terhadap ulama2 salaf yg xsependapat dgnnya

saya mengikuti kronologi penangkapan Dr.Asri dan ingin sy jelaskan kepada semua bahawa terdapat beberapa fitnah besar dan penulis tidak amanah dengan perkara benar yg berlaku ketika menulis jalan cerita ini, terutama di bahagian ini :

"........ Keadaan menjadi gawat seketika dengan campurtangan pengikutnya. Tetapi dapat ditenangkan dengan kehadiran pegawai polis. Akhirnya, Dr asri didapati bersalah kerana menyampaikan ceramah tanpa tauliah. Apabila beliau hendak dibawa keluar dari lokasi ceramah, maka para pengikutnya mula bersikap agresif seakan-akan mahu menahan penjawat awam dari menjalankan tugas. Hasilnya, berlaku perbincangan yang panjang lebar antara pegawai penguatkuasa, Dr Asri, Pegawai polis, tuan rumah, seorang YB PKR dan individu yang dikatakan peguam syar'ie. Sehingga jam 12mlm tadi, barulah Dr Asri dapat di bawa keluar dengan van JAIS dan diiringi kereta peronda polis menuju ke balai Ampang untuk diambil keterangan selanjutnya. Wajah tuan doktor kelihatan merah padam. Sewaktu beliau dibawa keluar, terdengar suara anak didiknya (anak tuan rumah) memekik kepada penduduk tempatan : "Haa..baru puas hati korang ya..." - tanda wujudnya murid fanatik hasil didikan sang guru."

ini adalah tohmahan yang serius dan terang2 ditulis dengan nafsu dan perasaan dendam, langsung menyimpang dari apa yang benar2 berlaku, dan ayat2 yg ditulis langsung tak melambangkan profesionaliti dan maruah penulis sebagai seorang tokoh dlm bidang agama.

Salam...

Hafiz said...

----------------------------------
kata redz da tsa

Sesungguhnya Ulama' terpelihara dari dosa besar... Aku tahu tue.. tapi bak kata Asri, al-Ghazali terlepas pandang dengan satu hadis... Tak kesah la apa-apa pun.. Kalau nak terima, terimalah...
----------------------------------

Ish3... Asri tu hapai hadis takat mna la agknya??? Imam Ghazali tu Al-Hujjah... Kalo ngaji bab hadis, Al-Hujjah tu org yg dh hapai 300,000 hadis dh... Imam Ghazali tu alim hadis byk aih dri ASRI tu... Mu pikiq la sniri... Imam Ghazali tu Imam Besaq... Depa nk tulis kitab, depa xdak nk putaq belit mcm sstengah pihak hat len... Dia xdak lgsg prasaan nk mghancuqkan iman org lain walau sikit... Yg mnuduh mcm2 kat Imam Ghazali tu cuma puak wahhabi ja...

X prnh lg la saya jumpa Ulama' Ahli Sunnah Wal Jamaah yg menghina Ulama' lain dgn cara memalukan Ulama' lain... Tu nmanya org xdak adab ngan xdak ilmu...

----------------------------------
kata redz da tsa

Lagi satu, walaupun Malaysia berfahaman Syafie, ramai yang tak perasan ada hukum diambil dari mazab lain... Sebagai contoh hukum pegang wanita bukan mahram batal wudhu'.... Mazhab syafie kata batal, tetapi bila ke mekkah, dengan selamba kita tukar jadi mazhab Maliki... Sebab apa? Sebab Tabung Haji suruh.. Itulah taklid...
-----------------------------------

Ish2... Kalo kita smayang blakang imam mazhab hanafi, kita kna la ikt dia... Kalo imam tu xbaca qunut, ikut ja la... Kalo dia xbaca qunut xsmestinya dia tu wahhabi atau geng Asri... Sbb tu la kita kna bersangka baik(husnuzzhon) sesama manusia dan jgn berprasangka buruk... Sbb Ahli Sunnah Wal Jamaah ni dia meraikan sesama sniri... Ahli Sunnah Wal Jamaah ni Meraikan semua mazhab kcuali Mazhab yg plg xbleh pkai iaitu Wahhabi... Tu yg nma Ahli sunnah btoi... Kalo bkn ahli sunnah, depa kutuk belakang... Org ni slh, x ikt nabi la, bid'ah la, ikt mazhab xbtoi la... Mcm2... Nk debat dpn2 pnakut....

Nak habaq kat puak2 wahhabi ni... Kami x taksub kat Ustaz Zamihan... Kami ngaji kat rmai Tok Guru... Tu bru nma ahli sunnah... Meraikan guru yg lain dan x trhenti kat sorangg tok guru ja... Tok Guru Tauhid, Fekah, Tasawuf byk aih ats muka bumi ni... Pasaipa nk pcaya kat Asri sorang ja???

Asri duk kata mak pak hangpa smua buat bid'ah, hangpa pn pcaya bulat2... Ksian mak pak hangpa yg duk bela hangpa kcik2 kna fitnah ngan ank2 sniri...

kingkong said...

Redz da Tsar said...
Terpulanglah kepada sesiapa yang masih lagi mahu berpegang kepada bid'ah dan khurafat..

JAWAPAN AKU:

INILAH MINDA STEREOTYOE WAHABI KONONNYA MAJORITI UMAT MUHAMMAD SAW MENGAMALKAN BIDAAH.

WAHAI ANAK PAK WAHAB, ENGKO TAU TAK BIDAOOH TU TERBAHAG KPD BERAPA MENGIKUT WALI ALLAH IMAM SYAFIE RAHIMAHULLAHTA'ALAA? BILA ORG BAGI ILMU KO TUDUH SEBAGAI RIAK, YG SEBENARNYA PUAK2 MACAM ENGKO NI LA YG JENIS TAHAP BODO SOMBONG LAGI JUMUD, SEBAB TEGAR DGN SORANG DUA USTAZ YANG KEBETULAN SEIRING DGN HAWA NAFSU KO. APA KO INGAT ULAMAK TU HANYA IMAM BESAR ASRI KO SORANG JER? SEBAB TU DALAM ISLAM ADA KONSEP JUMHUR ULAMAK WAHAIL SI LOL...



KATA KO LAGI,
Redz da Tsar said
Sesungguhnya Ulama' terpelihara dari dosa besar... Aku tahu tue.. tapi bak kata Asri, al-Ghazali terlepas pandang dengan satu hadis... Tak kesah la apa-apa pun.. Kalau nak terima, terimalah...


JAWAPAN AKU LAGI:
PERTAMANYA AKU NAK TANYA KO, APA BUKTI KO YG MENGATAKAN IMAM AL GHAZALI WALIYULLAH TERLEPAS PANDAG TENTANG SATU HADIS??? HANYA SEMATA-MATA KO DENGAR DAN TERPENGARUH DGN USTAZ WAHABIES KO KAN.

OOO KALAU IMAM MAZHAB SEPERTI SYAFIE RAHIMAHULLAH DAN WALI ALLAH IMAM AL GAHZALI KO CAKAP 'TERLEPAS PANDANG'...YG TAK 'TERLEPAS PANDANG' IMAM BESAR WAHABI KO SORANG KA?

MAKA INILAH SECARA TAK LANGSUNG MENUNJUKKAN BAHAWA PUAK2 WAHABI NI TELAH DI BRAINWASH TANPA DIRI MEREKA SENDIRI SEDAR. BEGITU TEGAR DAN RIGID DALAM HANYA MEMPERTAHANKAN SATU DUA ULAMA WAHABI YG MEREKA KAGUMI.

KONON JUMHUR ULAMA TERLEPAS PANDANG. APA KO INGAT SEMUA ULAMA SYAFIEYAH DAN ULAMA SUFI TERLEPAS PANDANG?

BUKANKAH TERLALU BODO DAN SANGAT MENGARUT PANDANGAN PUAK2 WAHABI INI???

BERJUTA-JUTA ULAMAK BOLEH TERLEPAS PANDANG...KAH KAH KAHHHHH....

YANG TAK TERLEPAS PANDANG....IMAM BESAU DIA JER...KAH KAH KAHHHHHH

Unknown said...

Salam

redz da tsa membuktikan kurangnya ilmuan hadith di malaysia dan rendahnya profesionaliti dikalangan sesetengah kelompok umat islam di malaysia yang lebih selesa duduk diam2 di sebelah pihak lalu menjadi ekstrim dan melontarkan tohmahan kepada org di pihak lain tanpa hikmah dan perincian..

saya kagum dgn beberapa tokoh pas seperti Tok Guru Nik Aziz, Nasruddin Hassan Tantawi yg menerima perbezaan pendapat asri dgn cara yg positif, malah mereka dgn selesa menerima dan bersetuju dgn beberapa pendapatnyanya, begitu juga dgn tokoh2 politik dlm Umno spt Tun Mahathir Mohamad yg beberapa kali memetik kata2 hikmah Dr.Asri utk blognya, begitu juga Unku Aziz..

mungkin.... dia cuma diterima oleh golongan profesional yg lebih gemar berfikir dari menuduh...

Eksrimis Wahabbi?
apa yg saya dpt dari kuliah2nya, jarang sekali dia meng'qaul'kan hujjah dari kitab2 Muhammad Ibn Abdul Wahhab, dlm hemat saya mungkin dlm nisbah 10 kuliah : 1 kali, bukti ini sudah cukup utk menyangkal pendapat yg mengatakan dia Ekstrim Wahabbi bahkan dia cuma seorang yg bersefahaman dan menghormati Muhammad Abdul Wahhab sebagai seorang Syeikh... seperti mana dia menghormati ulama'2 lain

wanbaki said...

ustaz,
pada saya, perlu di jelaskan 2 pekara...
1. kesalahan mengajar tanpa tauliah atau
2. menyebar fahaman Wahabi..

Saya juga sunni macam ustaz, cuma persoalan nya
1. kalau Dr Asri ada tauliah tp menyebarkan Wahabi adakah dia tetap ditangkap atau..
2. dia tiada tauliah tapi berceramah atau mengajar ikut fahaman SUNNI adakah juga dia akan ditangkap???

Sebenar nya persoalan ini yang menjadi tanda tanya.

abdullahbukhari said...

SAUDARAKU SEKELIAN, UDAH-UDAHLAH TU DOK BERGADUH & BERHUJAH DI SINI, JANGAN MUDAH DOK WAHABIKAN ORANG DAN JANGAN MUDAH JUGA DOK BID'AHKAN ORANG..SEMUANYA ZONNI BELAKA,DR HAYEI DLM SEBUAH ARTIKELNYA DAHULU PERNAH SEBUT, MASLAH PERBALAHAN INI FAIL LAMA YANG TAK USAH DIBUKA KEMBALI KERANA BANYAK MUDARAT BERBANDING MANAFAAT..utk neutralkan keadaan, baca site ustaz Zaharuddi.net

Al-Hackry BlackyDonk said...

hurm...tak siasat dah nak komen....nmpak sgt konspirasi...komen pn direka2...adoiyaii laa..gila kuasa...ahhakkzss...lihat diri sendiri sblm melihat org laen...betulkn diri sendiri sblm betul kn org laen...

Al-Hackry BlackyDonk said...
This comment has been removed by the author.
anas said...

Jauhilah FITNAH!

Unknown said...

Saudara Hafiz yg saya hormati,
suka saya utk memetik kata2 anda :

"Ish3... Asri tu hapai hadis takat mna la agknya??? Imam Ghazali tu Al-Hujjah... Kalo ngaji bab hadis, Al-Hujjah tu org yg dh hapai 300,000 hadis dh... Imam Ghazali tu alim hadis byk aih dri ASRI tu... Mu pikiq la sniri... Imam Ghazali tu Imam Besaq... Depa nk tulis kitab, depa xdak nk putaq belit mcm sstengah pihak hat len... Dia xdak lgsg prasaan nk mghancuqkan iman org lain walau sikit... Yg mnuduh mcm2 kat Imam Ghazali tu cuma puak wahhabi ja... "

sila buktikan kenyataan (samaada dari hasil penulisan atau dlm bentuk audio/Video yg dibuat Dr.Asri) yg memperlekehkan Imam Al Ghazali Rahimahullah...

sepanjang saya mengikuti kuliahnya juga membaca hasil penulisannya, Dr.Asri seringkali meminta Umat islam mengambil contoh perjuangan ulama'2 Ahlulsunnah dgn menceritakan ketabahan dan pahit getir juga kezuhudan mereka ketika menyampaikan da'wah termasuk perjuangan Imam Al-Ghazali dan Al-Imam An-Nawawi... malah dia sering meng'qaul'kan dari pendapat mereka dlm kuliah2 fiqh

mari kita ambil sedikit masa utk nilaikannya dgn menggunakan fakta tanpa menggunakan nafsu semata

cjb said...

gambar tukang fitnah sudah disebarkan di link berikut http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=446436&extra=page%3D1&page=3

n.ajis said...

Saya hairan dengan sikap JAIS lewat hadir ke mahkamah serta tidak menepati masa. Ini menunjukkan tiada disiplin pegawai agama. Mungkin pegawai JAIS hanya pandai bersyarah. Mungkin sbb tu banyak kes-kes mahkamah tertunggak sbb staff JAIS banyak buang masa minum kopi pagi-pagi.

n.ajis said...

Anda seorang yang perasan apabila menyangka masyarakat arus perdana menyokong fahaman taklid,jumud,lembab,konservatif,kemunduran akal serta ketinggalan zaman anda. Apapun, saya bersyukur baik pemerintah dan pembangkang bersama mempertahan dr MAZA yang anda tuduh sesat. Mungkin soalan yg patut anda fikir "entah-entah aku yang sesat?" Jgn risau para pendokong sunnah sedia membetulkan anda.

n.ajis said...

Anda harus faham mana mungkin hujah yang kuat dapat mengalahkan hujah yang lemah serta mundur. Hujah dr maza sentiasa dibentangkan Quran dan hadis. Anda cuba fitnah beliau dengan fahaman wahabi namun masyarakat IT hari ini tidaklah sedungu anda untuk mempercayainya.Ia hanya memperlihatkan sikap hasad dan busuk hati anda serta menggambarkan kejumudan akal,kerendahan budi, kelemahan fikiran,ketidakmampuan minda, ceteknya perhitungan dan kelembapan dalam serba serbi.Harap anda bertaubat kerana sesungguhnya Allah sentiasa menerima taubat hambanya yang ikhlas bertaubat.Bahkan saya mencadangkan anda membaca artikel dr maza bertajuk "Allah Tidak Jauh, Doa Sentiasa Mustajab" supaya dapat diambil iktibar daripadanya.

n.ajis said...

Lucu melihat puak-puak jumud baca yassin malam jumaat sambil terangguk mengantuk teramat sangat kerana tidak memahami sepatah kalam yang dibaca. Ingatlah tujuan utama alquran diturunkan untuk difahami bukan untuk buat ambil upah baca yassin transfer pahala pada orang mati.

n.ajis said...

Orang lain berusaha bersungguh dengan kudrat untuk berjaya dalam kehidupan sesuai dengan fitrah yang allah perintahkan tapi geng JUMUD hanya baca air jampi yasin untuk cemerlang tanpa perlu berusaha. Tidakkah itu menyanggahi fitrah insan?

n.ajis said...

Lucu melihat geng JUMUD menguap semasa tok guru menyampaikan kuliah. Selepas habis kuliah tiada seorang berani pertikai dan bertanya pada tok guru biarpun cerita tok guru tak ubah seperti hikayat lagenda melayu lama yang mengkhayalkan.Ini kerana tok guru pesan "barangsiapa banyak bertanya maka lemahlah imannya"...maka untuk menguatkan iman tiada beranilah geng JUMUD bertanya.

Hafiz said...

-----------------------------------
lokman kata:
sila buktikan kenyataan (samaada dari hasil penulisan atau dlm bentuk audio/Video yg dibuat Dr.Asri) yg memperlekehkan Imam Al Ghazali Rahimahullah...
-----------------------------------

Saya kata puak wahhabi yg memperlekehkan Imam Ghazali... Sbb saya dgaq dri mulut puak wahhabi ni sndiri... Siap tulis dlm blog kata Imam Ghazali gna banyak hadis palsu... Saya knai org yg kata tu sbb dia kwn skolah saya...

Lps tu saudara redz da tsar yg kata Dr Asri kata Imam Ghazali trlps pndg hadis... Bknkah itu memperlekehkan Imam Ghazali... Brmkna mcm mgatakan Imam Ghazali x tliti dlm mngarang kitab agama... Mcm Imam Ghazali tu xtau hadis lak... Mcm Imam Ghazali x knai hadis Sahih, Dhaif, ngan palsu... X gitu syeikh lokman???

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Bekas Mufti Perlis anggap diri disabotaj JAIS

Oleh ZIEMAN dan SITI AZIRA ABD AZIZ

mStar

KUALA LUMPUR: Bekas Mufti Perlis, Dr.Mohd Asri menganggap tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) yang membuatkan beliau menunggu selama lebih sejam di Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, hari ini, adalah sebagai satu sabotaj.

Sehingga pukul 10 pagi, pihak JAIS tidak hadir ke mahkamah, sedangkan Mohd Asri tiba sejak pukul 9 pagi seperti yang diarahkan JAIS.

"Mereka tangkap saya dulu baru tuduh. Tetapi mahkamah kata belum ada apa-apa pertuduhan lagi. Saya pun tak tahu sebab apa nak datang sini
Dr Asri tetap menanti kemunculan pegawai-pegawai JAIS

"Pihak JAIS yang bagi arahan, tetapi saya nak tahu 'tangan ghaib' siapa disebaliknya," kata Mohd Asri.

Terdahulu, lebih 100 individu memenuhi perkarangan mahkamah sejak pukul 9 pagi tadi untuk memberi sokongan terhadap beliau yang hadir untuk memberikan keterangan berhubung dakwaan dipercayai mengajar ilmu agama tanpa tauliah.

Antara yang hadir ialah Datin Paduka Marina Mahathir, Ahli Parlimen Titiwangsa Dr Lo' Lo' Mohamad Ghazali, Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS, Azman Shafawi, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Hulu Klang, Saari Sungib, Ahli Parlimen PKR Ampang, Zuraida Kamaruddin dan pengasas Sisters In Islam (SIS), Zainah Anwar.

Turut kelihatan ialah wakil kepada Senator Datuk Jamil Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, wakil-wakil Umno, PAS dan PKR; serta enam orang peguam dari pelbagai firma guaman.

Mohd Asri ditahan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) tengah malam tadi, namun dibebaskan dengan jaminan polis kira-kira pukul 1.10 pagi tadi.

Kejadian berlaku kira-kira pukul 9 malam apabila sekumpulan anggota JAIS memasuki sebuah banglo milik seorang ahli perniagaan di Taman Sri Ukay, Hulu Klang ketika Mohd Asri memberikan ceramah kepada lebih 300 pengikut.

Sementara itu, Thalia Rohaina Abdul Latif yang merupakan salah seorang peguam yang hadir di pejabat agama tersebut berkata, perkara ini tidak sepatutnya terjadi dan JAIS sepatutnya membuat siasatan terlebih dahulu sebelum membuat sebarang penahanan.

"Mereka (JAIS) datang menyerbu beliau di premis rakannya dan pada waktu itu beliau sedang menikmati makan malam, dan bukannya sedang memberikan ceramah seperti yang didakwa.
Ramai penyokong-penyokong Dr Asri yang terdiri dari wakil-wakil NGO dan peguam datang memberi sokongan moral

"JAIS sepatutnya siasat dulu sebelum membuat tuduhan," katanya.

Penyokong-penyokong Mohd Asri juga menganggap isu tidak bertauliah bukanlah alasan yang logik kerana beliau merupakan bekas mufti dan mempunyai kelayakan dalam ilmu hadis.

Menurut Ahli Parlimen Ampang, Zuraida Kamaruddin, beliau turut tidak berpuas hati apabila pihak JAIS turut mengaitkan Mohd Asri mengamalkan fahaman Wahabi.

Mohd Asri bagaimanapun menafikan perkara tersebut.

"Itu hanya fahaman rekaan mereka," jelasnya yang turut diwakili oleh peguam Zulkifli Che Yong, Azmi Mohd Rais dan beberapa peguam pemerhati dari mahkamah sivil.

Dalam pada itu, Datin Paduka Marina Mahathir akui, beliau pernah mengikuti syarahan dan menyokong penuh bekas mufti itu.

"Beliau kena aniaya kerana tuduhan itu tidak berasas. Beliau adalah seorang mufti, takkanlah tidak bertauliah?

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Penahanan Dr Asri ada ‘agenda tersembunyi’ - Dasuki

Oleh NURUL AIN MOHD. HUSSAIN mStar

PETALING JAYA: Bekas Yang DiPertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (YADIM), Datuk Dasuki Ahmad, menyifatkan penahanan bekas Mufti Perlis, Dr Asri Mohd Asri Zainul Abidin sebagai ‘agenda tersembunyi’ pihak yang mempunyai kepentingan peribadi dalam isu tersebut.

"Tangkapan yang dibuat ini semacam ada ‘agenda tersembunyi’ bagi kepentingan peribadi dan kepentingan kelompok tertentu kerana ianya dilakukan ketika Perdana Menteri bercadang melantiknya sebagai Yang DiPertua YADIM.

"Apakah gerakan dakwah Jemaah Tabligh, pendakwah-pendakwah bebas yang bergerak dari masjid ke masjid mempunyai tauliah?

"Apakah penceramah-penceramah agama yang bergerak dari rumah ke rumah, meletakkan semua aktiviti agama yang dilaksanakan oleh kerajaan tidak betul belaka itu mempunyai tauliah?," katanya dalam satu kenyataan kepada mStar Online di sini pada Isnin.

Menurut Dasuki, beliau merasakan penahanan yang dibuat terhadap bekas Mufti Perlis itu adalah satu tindakan yang tidak wajar dan tidak bijaksana.

"Jika ada undang-undang dan peraturan pun rasanya tokoh seperti Dr Asri itu bukanlah sasarannya," katanya.

Jelasnya, jika ada laporan daripada orang ramai terhadap salah laku agama yang dibuat, ia perlu disiasat terlebih dahulu.

"Siasatan secara terperinci perlu dijalankan dengan mengambilkira kepentingan umum.

"Kita juga perlu melihat siapakah pengadunya dan apakah tuduhan yang dibuat; dan jika dikatakan menyeleweng dan menyalahi hukum, dari aspek mana dia telah melakukan penyelewengan itu," katanya.

Sehubungan itu, Dasuki berkata, jika ada bukti yang sah pengadu yang berkenaan perlu bermuzakarah dan bersama-sama terlibat dalam menyelesaikan masalah tersebut.

Tegasnya, sekiranya tuduhan itu benar, apakah hukum bagi 100 orang termasuk tuan rumah serta Ahli Parlimen Ampang, Zuraidah Kamaruddin dan Ahli Dewan Undangan (ADUN) Ulu Kelang, Shaari Sungib yang hadir mendengar ceramah dan syarahannya.

"Mereka ini juga seharusnya ditahan, sekurang-kurangnya dua wakil rakyat tersebut boleh menjadi saksi tentang 'sesatnya' ajaran Dr Asri itu," katanya.

Mengulas lanjut mengenai isu berkenaan, Dasuki berkata, tuduhan ke atas seorang ahli ilmuan itu adalah amat berat dan amat serius, bahkan memalukan umat Islam.

"Apakah ada bukti bertulis atau berekod? Jika ada, pernahkan pihak Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menyiasat atau bermuzakarah dengannya kerana beliau bukanlah seperti guru-guru ajaran sesat seperti Ayah Pin, Imam Kahar (Rasul Melayu), Subud, Ahmad Laksamana dan lain-lain yang tidak diketahui ipunca asal usul ajarannya dan sebagainya.

"Pada hemat saya, Dr Asri sebagai orang lepasan graduan sarjana tinggi dalam bidang hadis boleh dibawa ke meja perundingan," katanya.

Beliau berkata, jika dilihat kepada rentetan peristiwa yang berlaku, seolah-olah ada usaha untuk menghalang Perdana Menteri melantiknya ke jawatan Yang DiPertua YADIM itu.

"Yang paling penting sekali, apakah hubungan Persatuan Peguan Syarie dengan YADIM sehingga terdorong mereka membuat Memorandum kepada Yang Di-Pertuan Agung sedangkan YADIM adalah dibawah tanggungjawab Perdana Menteri," katanya

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

"Tangkap dulu, baru cari pertuduhan" ---- SINAR

KUALA LUMPUR – “Saya sendiri tidak tahu atas kesalahan apa saya ditahan. Dalam hal ini, saya ditangkap dulu baru dicari pertuduhan. Selain itu, saya juga tertanya-tanya siapakah `tangan ghaib` yang mengeluarkan arahan. Sehingga kini saya masih belum diambil keterangan," kata bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Katanya, jika benarlah dakwaan beliau ditahan kerana memberi ceramah tanpa tauliah oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais), mengapa keterangannya tidak diambil sebelum kejadian malam kelmarin.

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Nik Aziz kesal penangkapan Dr Asri

Rizal Tahir

Tue | Nov 03, 09 | 12:08:22 pm MYT

KOTA BHARU, 3 Nov:

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa dukacita di atas penangkapan yang dilakukan ke atas bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

Ketika dihubungi Harakahdaily beliau berkata, tindakan berkenaan amat tidak wajar dilakukan ke atas seorang pendakwah apa lagi kesalahannya belum dapat dipastikan.

Beliau berkata demikian ketika mengulas insiden tangkapan yang berlaku ke atas pendakwah berkenaan malam tadi ketika menyampaikan kuliah agama di Taman Sri Ukay, Kuala Lumpur.

Tuan Guru yang juga Mursyidul Am PAS itu juga menganggap ia satu tindakan yang melampau kerana menangkap seorang tokoh agama yang juga bekas mufti.

"Penangkapan itu amat tidak masuk akal, masih ramai lagi orang yang patut ditangkap, tetapi kenapa seorang pendakwah, dia mengajar agama dan bukannya buat huru hara atau melakukan sesuatu yang bertentangan dengan agama,"ujarnya lagi

Nik Aziz berkata walaupun ada pihak mendakwa Dr Mohd Asri menyebarkan ajaran Wahabbi, ia perlu diperhalusi terlebih dahulu bagi memastikan ia benar-benar salah di sisi undang-undang.

"Nasihat saya kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), jangan buat untuk kali kedua kerana akan merosakkan imej Islam di Malaysia dan seterusnya merosakkan imej golongan pendakwah itu sendiri," katanya.

Beliau meletakkan masaalah itu seharusnya dibincang terlebih dahulu antara Asri dengan JAIS dan bukannya terus menangkap tanpa pasti kesalahannya.

Katanya, kalau benar dia telah melakukan kesalahan di sisi undang-undang, barulah tindakan diambil terhadapnya dan bukannya menangkap begitu sahaja tanpa mengetahui hujung pangkalnya.

"Masyarakat juga menjadi keliru dengan kejadian itu," ujarnya lagi,

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Nik Aziz kesal penangkapan Dr Asri

Rizal Tahir

Tue | Nov 03, 09 | 12:08:22 pm MYT

KOTA BHARU, 3 Nov:

Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, melahirkan rasa dukacita di atas penangkapan yang dilakukan ke atas bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainal Abidin.

Ketika dihubungi Harakahdaily beliau berkata, tindakan berkenaan amat tidak wajar dilakukan ke atas seorang pendakwah apa lagi kesalahannya belum dapat dipastikan.

Beliau berkata demikian ketika mengulas insiden tangkapan yang berlaku ke atas pendakwah berkenaan malam tadi ketika menyampaikan kuliah agama di Taman Sri Ukay, Kuala Lumpur.

Tuan Guru yang juga Mursyidul Am PAS itu juga menganggap ia satu tindakan yang melampau kerana menangkap seorang tokoh agama yang juga bekas mufti.

"Penangkapan itu amat tidak masuk akal, masih ramai lagi orang yang patut ditangkap, tetapi kenapa seorang pendakwah, dia mengajar agama dan bukannya buat huru hara atau melakukan sesuatu yang bertentangan dengan agama,"ujarnya lagi

Nik Aziz berkata walaupun ada pihak mendakwa Dr Mohd Asri menyebarkan ajaran Wahabbi, ia perlu diperhalusi terlebih dahulu bagi memastikan ia benar-benar salah di sisi undang-undang.

"Nasihat saya kepada Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), jangan buat untuk kali kedua kerana akan merosakkan imej Islam di Malaysia dan seterusnya merosakkan imej golongan pendakwah itu sendiri," katanya.

Beliau meletakkan masaalah itu seharusnya dibincang terlebih dahulu antara Asri dengan JAIS dan bukannya terus menangkap tanpa pasti kesalahannya.

Katanya, kalau benar dia telah melakukan kesalahan di sisi undang-undang, barulah tindakan diambil terhadapnya dan bukannya menangkap begitu sahaja tanpa mengetahui hujung pangkalnya.

"Masyarakat juga menjadi keliru dengan kejadian itu," ujarnya lagi,

AL MUNAWARAH GLOBAL said...

SUDAH SAMPAI MASANYA FAHAMAN WAHABI, PEMIKIRAN WAHABI DAN ALIRAN PEMIKIRAN WAHABI YANG TIDAK BERPAKSI KAN ULAMA MAZHAB DIPERANGI DAN JANGAN DIBIARKAN LAGI PEMIKIRAN INI MEROSAKKAN KEMURNIAN AHLUL SUNNAH WALJAMAAH...JIHAD MENENTANG WAHABI..AWAS PAS.. JGN MENJADIKAN PAS Berfahaman wahabi.. awas !!

cjb said...

Betul ke JAIS ingin pastikan umat islam Msia tak terkeluar dari mazhab syafie? Katanya terkeluar dari mazhab syafie menyebabkan pecah belah masyarakat. So, kalau takut terkeluar dari mazhab syafie kita semua jgn bayar zakat krn zakat hanyalah pdpt peribadi Qaradawi.

Sila rujuk website PANGLIMA MAZHAB SYAFIE
http://ulama-nusantara.blogspot.com/2006/11/syeikh-sulaiman-ar-rasuli-pahlawan.html

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Ustaz Zamihan,

macamana enta nak defence yourself dengan pertuduhan enta yang melulu.

Lihat sendiri video ni: http://www.youtube.com/watch?v=f0tgr6eI5eU

Enta seorang ustaz yang mengajar TASAUWUF - pemurnian HATI DAN JIWA.

Sesiapa pun yang membaca tulisan enta akan dapat membau sikap dan isi hati enta yang amat membenci Ustaz Asri.

Saya mohon Maaf tak dapat hantar email direct kepada enta macam dulu sebab email enta dah tak valid. My previous few emails were bounced back and cannot reach you.

Banyak pihak yang mendapat 'AIB' dalam hal penangkapan, kalau pun enta tidak terlibat secara langsung dalam urusan penagkapan ini.

Masyarakat akan;

1.memandang rendah kepada ISLAM khususnya di Malaysia.

2.PGSM akan dapat nama buruk dan hilang kredibiliti

3.JAIS dan pegawai pegawai (Yang ikhlas dan yang tak ikhlas berkhidmat) dapat 'AIB sama kerana mungkin telah menjadi 'alat'untuk melaksanakan tugasan untuk memenuhi dendam kesumat 'seseorang' atau suatu'pihak' tertentu.

4.Enta dan pengikut enta kini bersorak gembira, tetapi tidak kah enta dan pengikut terfikir seandainya apa apa yang enta gembar gemburkan selama ini adalah 'SALAH' dan mati sebelum sempat minta maaf kepada Ustaz Asri.

Apa enta dan pengikut pengikut enta nak jawab di hadapan ALLAH. Atau sanggup sedekah pahala enta kepada Ustaz Asri?. Fikirkanlah........

Wassalam.

Dakwah Orang Awam said...

Tak payah tauliah boleh bagi ceramah agama asalkan ada sijil.Bagus benar bunyinya.Kenapa JAWI tak bagi Ust Malek B. Mohd Salleh bagi ceramah kat masjid?kan Ust Malek tu berkelayakan, malah bekerja dengan JAWI pulak.Kalau tak payah tauliah bolehlah kita undang ustaz-ustaz yang berkelayakan bagi ceramah agama tambahan pulak ustaz2 yg dok hentam kerajaan.Lepas ni kami nak panggil Ust Badrul Amin, Ust Malek,Ust Raihan (bank Islam) dan ramai lagi yg panas-panas untuk bagi ceramah agama kat masjid.Barulah mata jemaah masjid jaga dengar ceramah berapi-api ustaz-ustaz ni ceramah.Kalau nak best kita jemput ustaz-ustaz berapi ni bagi khutbah Jumaat macamana Ust Raihan berkhutbah di Masjid Nurul Hidayah Kg Pandan, tak pakai teks dok hentam puak-puak yang tolak hudud.Lepas ni ustaz-ustaz PAS yang ramai tu bolehlah bagi kuliah, tak payah tauliah dah.Ustaz2 PAS ni semuanya berkelayakan dan boleh berceramah dengan baik sekali.Bagus jugaklah kalau undang2 mengajar dan berkuliah dgn bertauliah ini ditarik balik, senang sikit kita nak jemput ustaz yang best-best.Baru2 ni di Masjid Subang Jaya berapi2 khutbah khatib menghentam kerajaan.Ramai yg suka sebab dapat dengar keburukan kerajaan.

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Rabu November 4, 2009 mStar online

Dr Mohd Asri akan ambil tindakan undang-undang


BUKIT MERTAJAM: Bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin akan mengambil tindakan undang-undang terhadap Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dan Penolong Pengarah Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM), Zamihan Mat Zain AlGhari berhubung tuduhan yang dilemparkan terhadapnya.

Beliau berkata semua tuduhan yang dilemparkan oleh keduadua pihak itu adalah tidak berasas.

"Saya ingat tindakan ini sudah melampau dan ini adalah tuduhan berat," katanya kepada pemberita selepas menyampaikan kuliah bertajuk 'Gelombang Fitnah' di Institut AlQayyim, Mengkuang, di sini, malam semalam.

Kuliah itu diadakan bagi menjelaskan pelbagai dakwaan terhadapnya berikutan penahanannya Ahad lalu oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) kerana dikatakan berceramah tanpa tauliah.

Mohd Asri mendakwa PGSM melakukan serangan peribadi terhadapnya dalam satu memorandum bertarikh 12 Okt lepas kepada Yang diPertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin.

Mohd Asri juga melahirkan rasa kesal terhadap Zamihan yang mendakwa beliau memalsukan kelayakannya dalam bidang syariah di peringkat ijazah Sarjana Muda dari Universiti Jordan.

Zamihan, yang merupakan petugas Jabatan Kemajuan Islam (Jakim) dilaporkan berkata berdasarkan pemeriksaannya, bidang pengkhususan Asri hanya melibatkan Bahasa Arab dan Sastera.

"Saya minta Jakim memberi penjelasan terhadap tindakan petugasnya (Zamihan) dan Jais memberi penjelasan mengenai cara saya ditahan," katanya sambil menjelaskan kira-kira 35 anggota Jais terlibat dalam penahanannya pada malam itu.

Beliau berkata tindakan Jais itu seolah-olah beliau melakukan jenayah besar.

Mengenai penahanannya itu, Mohd Asri mendakwa ia adalah satu konspirasi yang dilakukan oleh pihak tertentu untuk menjatuhkannya.

"Ada pihak yang mahu melihat saya dimalukan," katanya. BERNAMA

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Dakwah orang awam,

pendedahan keburukan rasanya perlu dibuat bukan nak jatuhkan kerajaan. Dalam kebanyakan institusi kerajaan secara majoritinya jawatan kakitangan kerajaan dijawat oleh 'orang melayu beragama islam'. Lihat (walaupun tidak 100%, tetapi peratusannya memang tinggi) qualiti kerja sambil lewa, rasuah merata dari akar tunjang ke hujung pucuk, salah guna kuasa, salah tadbir kewangan, tak berdisiplin - memang patut rakyat tahu.

Lihat dada dada akhbar setiap hari gejala sosial paling buruk paling ramai adalah dikalangan masyarakat mana kalau bukan 'orang melayu beragama islam'. You name any social ills semua ada. INI semua berpunca sumber Haram yang orang orang ini ambil dan makan.

'The cover up' kepada pendedahan keburukan keburukan tersebut menang ketat dan cekap ditangani oleh pelaku dan lingkungan pelaku hingga susah nak didakwa. Silap silap pengadu yang kena dakwa.

Inilah Malaysia Ku.
Malaysia Boleh, serba 'Boleh' dan 'asalkan Boleh', Makruh ke, ..Shubahat ke,..Haram ke,..BOLEH.....!

suluk said...

Salam semua,wah... hebat nya hasbullah..masyaAllah berdegar2 bela Sheikh wahabi, takdak org lain ke selain maza ni tempat nak gi ngaji,asyik2 maza je. najis ente malam Jumaat buat ape ye? org baca Yasin ente pergi disko..ni.ente sorang je tahu makna ayat2 surah Yasin ....MasyaAllah.

Teruskan usaha murni ini Ustaz Zamihan.... InsyaAllah mendapat rahmat dari NYA

doel said...

Saya tinggal di Taman Sri Ukay dan dan ingin merakamkan penghargaan kami kepada JAIS menahan Dr Asri al Wahhabi. Penceramah wahhabi seperti Dr Asri, Abdullah Yassin, Ariff Nazhri, Fathol Bari Mat Jaya, Fadzlan Othman telah berjaya memecah belahkan masyarakat disini. Haji Yahaya sehingga bulan Mei 2009 telah menjadi Pengerusi surau al muhajirin selama 20 tahun dan telah menjadikan surau ini sebagai akademi wahhabi Malaysia.
Anak kariah yang berpegang kepada mazhab Shafie merasa terpinggir, dan bila kita bantah perubahan ibadat yang di perkenalkan di surau, Haji Yahaya mengeluarkan sebuah risalah yang mengandungi dalil dan nas. Beliau meminta anak kariah berikan dalil dan nas jika ada untuk kita kembali kepada hukum syarak mengikut imam Shafie. Risalah nya telah dikarang oleh anak angkat beliau Dr Asri.

Akhirnya pendududk memberontak dan menggulingkan pentadbiran surau oleh AJK yang telah dijangkiti kuman wahhabi. AJK baru telah diberi tauliah pada bulan Julai 2009. Telah bertahun bertahun kita minta JAIS ambil tindakan, dan akhirnya hajat kita tercapai.

Mereka taksub dengan label aliran sunnah mereka dan pengikutnya pula bertindak mentertawakan anak kariah yang melafazkan niat sebelum solat.

Berhatilah dengan wahhabi seperti Dr Asri yang hanya mempromosikan sunnah dan al quran sahaja sebagai sumber hukum hakam Islam. Maknanya pelajaran beliau adalah separuh jalan. Beliau tidak belajar tentang ijma' dan qias sebagai sumber hukum syariah atau sengaja mengenepikan nya.

Wahhabi adalah political Islam yang diperkenalkan oleh British dan Yahudi kepada Muhammad Abdul Wahab dan keluarga Saud untuk menjatuhkan Empayar Osmaniah dan Islam dari dalaman. Akhirnya terbentuk lah negara yang bernama Saudi Arabia pada tahun 1932. Maka kerja kerja menghancurkan Islam ini berterusan hingga ke hari ini, termasuk lah didalam kerja dakwah Dr Asri.


Tidak hairan lah ia telah ditangkap dirumah bapa angkat beliau. Saya hairan mengapa bapa angkatnya tidak juga ditangkap kerana menganjurkan ceramah agama oleh penceramah yang tidak bertauliah.

kingkong said...

n.ajis said...
Lucu melihat puak-puak jumud baca yassin malam jumaat sambil terangguk mengantuk teramat sangat kerana tidak memahami sepatah kalam yang dibaca. Ingatlah tujuan utama alquran diturunkan untuk difahami bukan untuk buat ambil upah baca yassin transfer pahala pada orang mati.


JAWAPAN AKU:

1) WAHAI BAHALOL, KAMI LEBIH LUCU MELIHAT ENGKAU MEMPERSENDAKAN ORANG YANG MEMBACA SATU SURAH DRP AL-QURAN. KALAU ENGKO TAKNAK BACA ENGKO DIPERSILAKAN BERAMBUS. TAPI JANGAN MENGHALANG JEMAAH MASJID DRP MELAKUKAN SATU DARIPADA KEBAIKAN. BUKANKAH BACA QURAN ITU SATU SUNNAH NABI SAW.

WAHAI MANUSIA BAHALOL? APAKAH HEBAT SANGAT ILMU AGAMA ENGKO SEHINGGA KO BERASA LUCU MELIHAT JEMAAH BACA YASIN SEPERTI ENGKO DAN ANAK BERANAK KO MELIHAT KOMEDI MR BEAN?

SEKURANG-SEKURANGNYA MEREKA TERANGUK-ANGGUK MEMBACA WAHYU ALLAH, SEDANGKAN ENGKO TERANGGUK-ANGGUK MEMPERSENDAKAN MEREKA. BELUM TENTU ENGKO LEBIH MULIA DRP JEMAAH YG BACA YASIN MLM JUMAAT. APAKAH AMALAN MEREKA MENYUSAHKAN MAK ATAU KEPALA BAPAK KO?

APAKAH PERBUATAN MEREKA ITU MENGGANGU BINI KO? SUDAH TENTU TIDAK. BUKAN BEGITU? JADI TAK PAYAHLAH ENGKO SIBUK2 MENGHALANG ORG LAIN DARIPADA MEMBACA WAHYU ALLAH DGN SETULUS HATI. SEDANGKAN KO SENDIRI PUN SILAP2 HANYA BACA YASIN SETAHUN SEKALI. TAPI KALAU KO HARI2 BACA QURAN, MAKA BAGUSLAH KALAU BEGITU. APAKATA KO JOIN SEKALI JEMAAH KAT MASJID?


2) MACAMLAH KO TU TAHU SANGAT BAHASA ARAB. SEKILAS IKAN DIAIR SUDAH KU TAHU YG MANA SUNNAH DAN YANG MANA WAHABABI N.AJIS (NICK KO PUN SUDAH MENGGAMBARKAN TAHAP AKHLAK KO)

KALAU SEKALIPUN KO PANDAI SEPATAH DUA KATA 'ANA ANTA' DLM BHS ARAB TAK PERLULAH KO NAK RIAK TAK BERTEMPAT. SEBAB? SEBAB TAKDE SAPE HERAN.


DAN LAGI SATU BAHALOL, ENGKO TERLUPA KE TERDAPAT HADIS NABI SAW YG MENYEBUT SETIAP AYAT AL QURAN YG DIBACA PAHALANYA AKAN DIBERI OELH ALLAH SWT MENGIKUT SETIAP SATU HURUF PERKATAAN. ALIF LAIN, BA...LAIN DAN TA LAIN... KATA HEBAT SANGAT....MACAM YOYO ALL. TAKKAN HADIS NI PUN TAK PERNAH BACA. PI CARI DLM KITAB SOHIH BUKHARI.


AKHIR KATA BAHALOL...DRP KO SIBUK MENGHENTAM JEMAAH KAT MASJID YANG BACA YASIN MALAM JUMAAT ADALAH LEBIH BAIK KO TU DULU PERBAIKI AMALAN. TAKKAN BACA YASIN MALAM JUMAAT MASUK NERAKA KOT...

KATA IMAM BESAR KO ASRI NAK BAWA BAHTERA PERUBAHAN DALAM PEMIKIRAN. TAKKAN BENDA KECIK CAMNI KO SEBAGAI PENGIKUT TEGAR DAH JADI BODO! KO PERLU BELAJAR TEKNIK CARA BERFIKIR DGN BETOL. JANGAN MAIN IKUT MACAM BURUNG KAKAK TUA!



nuuu haaa....orang Amerika dah lama sampai ke bulan. Yang puak2 wahabi ni pulak sibuk nak membidaahkan jemaah masjid baca yasin mlm jumaat. Kasihan umat Muhammad saw. mudah-mudah dibidaahkan...

Unknown said...

assalamualaikum.
smg Allah merahmati kita semua.
saya ingin menyatakan di sini bahawa tulisan dalam blog ini terutamanya yang berkaitan dengan dr MAZA selalunya diselewengkan.bukan yang benar.ada yang ke tahap yang melampau penipuannya.saya doakan agar ust zamihan cepat bertaubat sebelum Allah ambil nyawa ustaz .di tempat kerja ustaz dan di JAKIM sendiri pun,ramai yang dah tau kelakuan ustaz berkenaan pembawakan ustaz. ustaz pun tau kan yang ustaz dalam pemerhatian JAKIM. betul kan yang JAKIM tidak dibenarkan ustaz berceramah di luar?sy tanya untuk penjelasan jer?
kalau berani, datanglah sarawak ni,tolong sebarkan islam kat sini. kami amat hargai mereka yang berdakwah di sini. kat sini kristian kuat.
buat apalah ustaz kecam dr MAZA yang berdakwah.orang kristian yang berdakyah kat semenanjung dan sabah sarawak dibiarkan pulak. apalah penyakit orang agama ni?susah kami nak faham.
semoga Allah mengeratkan silaturrahim sesama muslim kita.ingat tu ustaz,cepat2 bertaubat dan memohon maaf kpd org yang ustaz fitnah.wallahualam.

Unknown said...

assalamualaikum.
smg Allah merahmati kita semua.
saya ingin menyatakan di sini bahawa tulisan dalam blog ini terutamanya yang berkaitan dengan dr MAZA selalunya diselewengkan.bukan yang benar.ada yang ke tahap yang melampau penipuannya.saya doakan agar ust zamihan cepat bertaubat sebelum Allah ambil nyawa ustaz .di tempat kerja ustaz dan di JAKIM sendiri pun,ramai yang dah tau kelakuan ustaz berkenaan pembawakan ustaz. ustaz pun tau kan yang ustaz dalam pemerhatian JAKIM. betul kan yang JAKIM tidak dibenarkan ustaz berceramah di luar?sy tanya untuk penjelasan jer?
kalau berani, datanglah sarawak ni,tolong sebarkan islam kat sini. kami amat hargai mereka yang berdakwah di sini. kat sini kristian kuat.
buat apalah ustaz kecam dr MAZA yang berdakwah.orang kristian yang berdakyah kat semenanjung dan sabah sarawak dibiarkan pulak. apalah penyakit orang agama ni?susah kami nak faham.
semoga Allah mengeratkan silaturrahim sesama muslim kita.ingat tu ustaz,cepat2 bertaubat dan memohon maaf kpd org yang ustaz fitnah.wallahualam.

Unknown said...

salam.

ustaz, betullah sahabat2 kita beritahu sebelum ni. ustaz perlu perbaiki ayat-ayat yang ustaz tulis dalam blog ni.ada yang kurang tepat. sekarang dah ada yang report polis. susah lah ustaz kalau masuk court. saya rasa ustaz kena buat sesuatu.ust baca news di bawah ni. maafkan saya kalau ada salah dan silap.terima kasih.

November 04, 2009 19:16 PM

Shahidan Buat Laporan Polis Berhubung Isu Dr Mohd Asri


KANGAR, 4 Nov (Bernama) -- Bekas Menteri Besar Perlis Datuk Seri Dr Shahidan Kassim membuat laporan polis berhubung memorandum Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) dan kenyataan seorang pegawai kanan Institut Latihan Islam Malaysia (ILIM) berhubung isu bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin.

Shahidan membuat laporan itu di Balai Polis Kangar.

Ketika ditemui pemberita selepas membuat laporan itu, Anggota Dewan Undangan Negeri kawasan Tambun Tulang itu mendakwa memorandum PGSM kepada Yang di-Pertuan Agong itu telah menjejaskan nama baik Perlis.

Memorandum bertarikh 12 Okt itu antara lain menyebut pendekatan ekstrem Dr Mohd Asri telah mengudang pelbagai akibat dan keresahan di kalangan umat Islam seluruh negara khususnya di Perlis dan menjadi punca kepada beberapa kejadian pergaduhan.

Penolong Pengarah ILIM, Zamihan Mat Zain Al Ghani dalam kenyataannya pula mendakwa Dr Mohd Asri memalsukan kelayakannya dalam bidang syariah di peringkat ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Bahasa Arab/Syariah daripada Universiti Jordan.

Shahidan berkata, beliau membuat laporan itu kerana pelantikan Dr Mohd Asri sebagai Mufti Perlis dilakukan ketika beliau menjadi Menteri Besar Perlis.

-- BERNAMA

Dakwah Orang Awam said...

Salam Supardi, Shahidan buat laporan polis bukan sebab tulisan blog ni, tapi laporan dari utusan Malaysia yg tak betul tu.Biasalah utusan Malaysia kan suka belitkan kenyataan orang.Ingat tak dulu bila TG Nik Aziz kata Islam Plastik, depa tulis Islam Palestin.Ceramah DSAI 50000 orang depa kata 500 orang aja.Itu sebab ramai dok boikot akhbar Utusan sebab dok tak betoi fakta.La ni lain yang Zamihan cakap, lain pulak yg depa tulis. sajalah nak kenakan Zamihan.
Kepada Saudara Hasbullah, saya setuju sebab banyak cover up story tentang salahlaku kerajaan.Itu yg saya kata best kalau kita ceramah tak payah tauliah, boleh jemput ustaz-ustaz power berceramah.

JomFikir said...

Assalamu'alaikum,

Benarkah semasa Dr Asri menjadi mufti beliau tidak pernah membenarkan ulama lain memberi ceramah ?

PENDEDAHAN TERKINI :

Penahanan Mohd. Asri disokong

JOHOR BAHRU 3 Nov. - Persatuan Kebajikan Al-Jamiatul Khairiah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Selangor menyokong tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin kelmarin.

Presidennya, Datuk Syed Hussein al-Habshee berkata, pihaknya menerima banyak rungutan dan aduan di kalangan ahlinya dan masyarakat setempat di Wilayah Persekutuan dan Selangor tentang ceramah yang pendekatannya disyaki beraliran Wahabi.

"Ramai yang mendesak agar persatuan membuat permintaan terhadap kerajaan supaya diambil tindakan bagi mengelak kekeliruan masyarakat setempat yang berpegang kepada mazhab Syafie," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Kelmarin, Mohd. Asri ditahan oleh JAIS di Taman Sri Ukay, Hulu Klang kerana didakwa menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah.

Bagaimanapun, Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, Selangor semalam tidak mendakwanya, sebaliknya Mohd. Asri hanya dikenakan bon jaminan JAIS sebanyak RM3,000.

Syed Hussein berkata, pendekatan yang disyaki Wahabi itu dikhuatiri akan memecah belah dan mengelirukan masyarakat khususnya generasi muda.

"Kita tidak mahu sesiapa yang cuba menjadi jaguh keilmuan dengan mencetuskan kontroversi dan polemik melalui pendekatan bercanggah dengan mazhab yang diamalkan di negara ini," katanya.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan agar diadakan muzakarah antara mufti-mufti berhubung pendekatan dan fahaman yang dibawa Dr. Mohd. Asri itu.

"Mufti-mufti boleh membuat rumusan untuk membantu dan memberi panduan kepada umat Islam serta mencari jalan penyelesaian terbaik.

"Perbincangan seterusnya adalah antara ilmuwan agama dengan Dr. Mohd. Asri sendiri," katanya.

Syed Hussein berkata, apa yang berlaku seolah-olah sejarah berulang kembali kerana pada sekitar 2007, tiga tokoh ulama bermazhab Syafie dari Yemen juga tidak dibenarkan oleh Dr. Mohd. Asri berceramah tanpa tauliah di Perlis ketika beliau menjadi mufti negeri itu.

Justeru, pihaknya percaya JAIS telah membuat pelbagai pertimbangan sebelum melakukan penahanan.

JomFikir said...

PENDEDAHAN TERKINI :

Adakah Di Negeri Perlis (semasa Dr Asri menjadi mufti pun undang-undang ini berkuatkuasa) tiada manangkap mereka yang menyampaikan ceramah tanpa tauliah ?

SILA RUJUK PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG SYARIAH INI :



"KESALAHAN-KESALAHAN DI BAWAH ENAKMEN JENAYAH DALAM SYARAK 1991 NEGERI (Perlis)":-

Bilangan: 29 Seksyen: 33- Kesalahan: MENGAJAR AGAMA TANPA KEBENARAN:- Hukuman: Denda RM1,000 @ Penjara 6 bulan @ kedua-duanya

Bil: 30 Seksyen: 34*- MENGAJAR @ MENJALANKAN SESUATU ISTIADAT YANG BERTENTANGAN DENGAN HUKUM SYARAK YANG DIAMALKAN DI NEGERI PERLIS Hukuman: Denda RM5,000 @ Penjara 3 tahun @ kedua-duanya

* Boleh tangkap tanpa waran

[dinukil dari http://islam.perlis.gov.my/index_files/penguatkuasa.htm ]

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Suluk said,

Salam semua,wah... hebat nya hasbullah..masyaAllah berdegar2 bela Sheikh wahabi, takdak org lain ke selain maza ni tempat nak gi ngaji,asyik2 maza je. najis ente malam Jumaat buat ape ye? org baca Yasin ente pergi disko..ni.ente sorang je tahu makna ayat2 surah Yasin ....MasyaAllah.

Teruskan usaha murni ini Ustaz Zamihan.... InsyaAllah mendapat rahmat dari NYA

______________________________________
Suluk dan pokok tumbang,antum ada kecelaruan 'AQAL'. Cara dan bahasa antum sama dengan U. Zamihan. Kalau antum mengamalkan sunnah Rasulullah, antum tidak menulis begitu bahasanya. 'AQAL' antum dah setarap dengan _ _j_ _ yang anda tulis.

Suluk, enta begitu 'Ujub dengan tahap ilmu enta sehingga memperlekeh ilmu saudara enta yang lain dalam forum ni.

Pada pemerhatian saya semua ahli forum dalam blog ini 'kedua dua team' yang berdiskusi berada dalam EMOSI yang ekstrim@melampau@ghulu'.

Antum semua dalam forum ini, kalau tak nak berakhlak ikut Rasulullah nak berakhlak ikut siapa ?. Yang melampaui batasan bila bertengkar/berhujah/berbalah tu siapa...?. Cek hadistnya.

Wassalam.

JomFikir said...

Hasbullah,

saya melihat anda tersilap pandang tu. SULUK sedang memberi respon kepada nick N.AJIS.

Cuba anda baca betul-betul.

Eloklah anda minta maaf dengan saudara SULUK, kerana tersilap pandang. Jazakallah.

nobody said...

Tahniah untuk Datuk Syed Hussein al-Habshee Persatuan Kebajikan Al-Jamiatul Khairiah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Selangor. - MOGA2 LEBIH BANYAK KUMPULAN & PERSATUAN YG AKAN MENYATAKAN SOKONGAN, SUPAYA JAIS & USTAZ ZAMIHAN TDK KESEORGAN MENANGAANI HAL INI.

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

AKIBAT TINDAKAN TANPA PERANCANGAN TELITI DAN 'Asalkan BOLEH Je'. JAIS JADI MANGSA, SIKIT HARI JAKIM PULA, lambat laun 'master mind' pula kena tangkap.

This colleteral damage has created a HERO, and has made the master mind to ZERO.

Khamis November 5, 2009

JAIS terus dikecam kerana tahan Mufti Perlis

KUALA LUMPUR: Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dibidas kerana menahan bekas Mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin atas kesalahan mengajar tanpa tauliah.

Zulkifli Noordin (PKR-Kulim Bandar Baru) berkata JAIS tidak seharusnya bertindak sedemikian terhadap seorang pendakwah yang dikenali ramai terutamanya Mohd Asri mempunyai rancangan khas di stesen televisyen Astro serta blog yang dilayari oleh jutaan masyarakat Islam di negara ini.

"Bagaimana dengan rancangan agama Dr Mohd Asri di Astro yang mempunyai rating penonton mencecah tiga juta. Adakah JAIS akan menyerbu Astro untuk menahannya dan bagaimana pula dengan blog beliau yang dilayari lebih sejuta orang," katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan 2010 di Dewan Rakyat di sini hari ini.

Beliau berkata pada zaman dahulu, sistem tauliah digunakan oleh penjajah untuk menghalang ulamak dan pendakwah menyebarkan ajaran agama bagi menyekat kebangkitan umat Islam.

Sementara itu, Taib Azamudden Md Taib (PAS-Baling) berkata sekiranya sistem tauliah ini diteruskan, setiap pendakwah di negara ini perlu mempunyai 14 tauliah untuk membolehkan mereka berceramah atau mengajar di setiap negeri di seluruh negara.

"Mana mungkin setiap negeri, kena ada satu tauliah. Kalau 14 negeri di Malaysia, seorang ustaz kena ada 14 buah tauliah.

"Undang-undang ini mungkin kita kena lihat balik. Mungkin kesesuaian itu ada satu ketika dulu, tapi sekarang kita dah merentasi batas itu di mana kita berada di dunia tanpa sempadan. Cara ini tidak praktik lagi," kata Zulkifli.

Beliau berkata sistem tauliah itu sebenarnya digunakan untuk menghalang atau menyekat mana-mana pihak daripada mengambil kesempatan menyebarkan atau menyeleweng ajaran atau fahaman Islam yang boleh memesongkan masyarakat daripada landasan sebenar.

"Tauliah itu bukan untuk menyekat apatah lagi orang itu yang kita dah kenal latar belakangnya dan kita tahu tempat pengajiannya," katanya.

Persidangan Dewan Rakyat disambung esok.BERNAMA

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Komen Ustaz Zaharuddin:

Bekas Mufti Perlis tidak dinafikan mempunyai ramai penyokong dan juga pembenci. Itu sudah tabiat manusia yang amat pelbagai. Kita tidak akan mampu untuk mengelakkan diri dari berbeza pendapat, saya juga banyak berbeza pendapat dengan beliau. Kita juga adakalanya tidak mampu untuk mengelak diri dari dibenci secara tiba-tiba, apatah lagi jika seseorang itu terkenal.

Namun, yang dibimbangi adalah perbezaan pendapat yang membawa kepada permusuhan yang dahsyat, sehingga jika diselami hati para pembenci, pasti ada terlihat keinginan yang amat luar biasa malah keji seperti ingin melihat pihak yang lain ditangkap, dipenjara atau lebih dari itu, meninggal dunia.

Memang benar JAIS punyai hak mendakwa sesiapa sahaja yang berceramah tanpa tauliah, itulah yang diarahkan oleh Sultan Selangor selaku Ketua Agama di Negeri Selangor.

Namun demikian, saya kira untuk menangkap seorang bekas Mufti sebuah negeri yang telah diiktiraf keilmuannya oleh UIAM sehingga diberi PhD dalam bidang agama, juga oleh Raja Perlis sehingga dilantik menjadi Mufti negeri dan diberi anugerah Tokoh Ma'al Hijrah Negeri. Tindakan itu boleh dikatakan kurang bijak dan secara tidak langsung memperkecilkan penilaian Raja Perlis.

Admin said...

Bagaimana pula tindakan Dr Asri yang menghalang Ulamak Mazhab Syafie menyampaikan ilmu dari Yaman tersebut ?

Admin said...

'Krisis' agama rugikan umat

Oleh MOHD. RADZI MOHD. ZIN

MELIHAT kepada apa yang berlaku antara Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) dan bekas Mufti Negeri Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainul Abidin, boleh disimpulkan sebagai isu yang amat membimbangkan.

Sebabnya, polemik ini menambah sengsara umat Islam atau pun orang Melayu. Episod Melayu berpecah akibat perbezaan fahaman politik belum pun selesai, kini kita berhadapan dengan 'krisis' dalam bab agama.

Entahlah, apa lagi yang boleh menjadi 'payung' kepada umat Islam, kalau dalam bab agama yang suci ini pun kita bercelaru.

Dalam hal ini, yang pastinya gawat dan keliru adalah orang awam. Demikian juga golongan yang sedang 'mencari' agama melalui pengajian bukan secara formal di masjid, surau dan sebagainya.

Apa pun isunya, kegawatan ini perlu segera diselesaikan agar umat Islam tidak keliru sehingga membawa kepada perpecahan dan menjadikan umat Islam makin lemah.

Ingatlah firman Allah SWT: "Taatlah kamu kepada Allah dan Rasulnya dan janganlah kamu berbantah-bantahan, kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu, dan sabarlah menghadapi segala kesukaran dengan cekal hati, sesungguhnya Allah berserta orang yang sabar." (al-Anfaal: 46).

Pada masa yang sama, kita harus berlaku adil kepada JAIS dalam penguatkuasaan tauliah kepada penceramah agama di Selangor.

Yang pasti, tauliah itu berniat baik. Ia bagi memastikan penceramah berlandaskan akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ) dan bersandarkan kepada mazhab Imam Syafie.

Ini bertepatan dengan Mesyuarat Jemaah Menteri pada 20 Mac 1996, Sidang Majlis Keselamatan Negara pada 17 Oktober 1996 dan mesyuarat Jawatankuasa Kemajuan Hal Ehwal Islam Malaysia Ke 27 pada 24 Jun 1997. Kesemua itu memutuskan bahawa hanya akidah ASWJ menjadi pegangan umat Islam di Malaysia. Mana-mana ajaran yang bercanggah dengan fahaman dan amalan ASWJ dilarang dan disekat penyebarannya.

ASWJ berpegang kepada empat sumber utama hukum dalam Islam iaitu al-Quran, sunnah, ijmak ulama dan qias. Pegangan tauhid di atas jalan Imam Abu Hassan al-Asyaari atau disebut fahaman al-Asya'irah.

Walaupun mazhab utama yang diamalkan adalah mengikut Imam Syafie tetapi penggunaan mazhab lain seperti Imam Hambali, Hanafi dan Maliki turut dibenarkan dalam keadaan tertentu.

Ini terkandung dalam Perkara 54 qaul muktamad yang diikuti dalam mengeluarkan fatwa dalam Undang-undang Negeri Selangor, Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Selangor) 2003.

Dalam mengeluarkan apa-apa fatwa di bawah Seksyen 48 atau memperakukan apa-apa pendapat di bawah Seksyen 53, Jawatankuasa Fatwa hendaklah pada lazimnya mengikut qaul muktamad Mazhab Shafie.

Bagaimanapun, jika berpendapat dengan mengikut qaul muktamad Mazhab Syafie suatu keadaan yang berlawanan dengan kepentingan awam akan terhasil, Jawatankuasa Fatwa boleh mengikut qaul muktamad Mazhab Hanafi, Maliki atau Hanbali.

Perkara berkaitan tauliah ini pula adalah di bawah perkenan Duli Yang Mulia Sultan sebagai Ketua Agama atau ulil amri negeri masing-masing. Dengan kata lain, mematuhi arahan tersebut juga bermakna kita mematuhi arahan pemerintah.

Dalam aspek yang lain, kita juga tidak mahu tradisi menuntut ilmu agama secara informal ini terbantut akibat 'krisis' yang berlaku ini.

Admin said...

Semenangnya, pengajian agama di Malaysia terutama di bandar-bandar utama seperti Kuala Lumpur kini semakin mendapat perhatian umat Islam.

Kuliah-kuliah sama ada pada waktu zuhur, maghrib, duha dan subuh Ahad sentiasa dipenuhi oleh para jemaah yang dahagakan ilmu.

Di sinilah pentingnya penceramah yang bertauliah supaya ilmu yang disampaikan itu bertepatan dan tidak bercanggah dengan ASWJ dan mazhab Syafie yang dominan di negara kita.

Kebimbangan paling besar adalah jika berlaku penyelewengan akidah terutama di kalangan mereka yang bergelar 'ustaz dan ustazah'. Sebabnya, penyelewengan oleh golongan 'agama' lebih buruk kesannya terhadap akidah dan amalan masyarakat berbanding kerosakan yang berlaku jika ia disampaikan oleh golongan bukan agamawan.

Pada masa yang sama, sebahagian besar jemaah yang mengikuti kuliah di masjid dan surau adalah orang awam. Justeru adalah penting memastikan kuliah tersebut mematuhi ASWJ terutama dalam membicarakan hal berkaitan ilmu tauhid.

Sehubungan itu, ada baiknya diadakan muzakarah atau seminar bagi menjelaskan kepada masyarakat awam di negara kita apakah itu fahaman ASWJ dan bentuk fahaman lain yang perlu ditolak.

Jangan dibiarkan masyarakat awam terus tertanya-tanya dan keliru apakah ajaran Islam sebenarnya yang perlu mereka ikuti.

Negara mempunyai ramai ulama dan cendekiawan Islam yang mampu merungkaikan permasalahan ini supaya isu ini tidak lagi menjadi barah dalam masyarakat.

Kita tidak mahu hanya gah pada bilangan atau kuantiti umat Islam sahaja tetapi tidak ada kualiti. Lihatlah apa yang berlaku kepada umat Islam di Palestin yang diganyang oleh zionis tetapi kita hanya mampu 'memandang'.

Jumlah umat Islam yang berbilion di seluruh dunia tidak cukup menggerunkan musuh-musuh Islam. Inilah yang digambarkan melalui hadis Nabi SAW: "Hampir tiba masanya kamu akan diserbu oleh bangsa-bangsa lain, sebagaimana orang-orang lapar mengadap hidangan di dalam jamuan". Sahabat bertanya, "apakah semua itu berlaku disebabkan oleh jumlah kami yang sedikit?"

Rasulullah SAW menjawab: "Bahkan ketika itu jumlah kamu amat ramai, tetapi ramainya kamu tidak lebih dari seumpama buih di permukaan banjir. Allah akan mencabut dari hati musuh-musuh kamu rasa gerun mereka terhadap dirimu, dan dimasukkan ke hatimu penyakit al-wahan". Seorang sahabat bertanya, "Ya Rasulullah, apakah al-wahan itu?" Jawab Rasulullah SAW: "Al-wahan ialah cinta dunia dan takut menghadapi maut." (riwayat Abu Daud daripada Sauban).

PENULIS ialah Pengarang Agama Utusan Malaysia.

kingkong said...

Dulu semasa MUFTI WAHABI BERMAHARAJELALA diPErlis, habis semua pendakwah yang tak sealiran dgn dia, mampus tak dibeanrakan berceramah.

Tapi hari ni bila kena balik kat batang hidung sendiri; mula lah nak TERPEKIK TERLOLONG.

Hebat sungguh Mufti Wahabi ni. Habis semua orang tak kira Parti UMNO, PAS dan SISTER IN ISLAM tampil membela beliau. Hatta PM pun berpihak dgn beliau.


NIK AZIZ kalau kena hentam pun, hanya PAs yg bangun membela. Belaiau telahlama membuat rangkaian NETWORK untuk masa-masa terhimpit seperti ini.

Asri telah lama membuat jaringannya yang tersendiri. Sepertimana Anwar Ibrahim membuat jaringan...

JAIS yang hanya menjalankan tugas TERUK DIHENTAM SEMUA PIHAK.

Fikir-fikirkanlah...

abu maryam said...

Mfr,

ini text ust Zamihan:

"Perlu diketahui bahawa Universiti Of Jordan ( Universiti Ijazah Pertama Dr Asri) tidak pernah menawarkan program pengajian Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dan Pengajian Islam sekaligus. Hairannya, bagaimana Dr Asri boleh mendakwa beliau berkelulusan B.a Bahasa Arab dan Syariah Islam sekaligus."

Sila tengok sijil Dr Asri di drmaza.com. Di sijilnya terpampang Thakasus: Lugahatul Arabiyyah & Adab / Syari'ah Islamiyaah. Jadi bersalahan dengan statement Ust Zamihan.

Btw, di sijilnya juga, ternyata beliau seorg pelajar yg cermerlang. Grade Imtiaz.

abu maryam said...

"Pegangan tauhid di atas jalan Imam Abu Hassan al-Asyaari atau disebut fahaman al-Asya'irah."

Kat sini sebenarnya punya perbalahan dlm kontext aqeedah.

Kebanyakan ust2 aliran asya'raih mendakwah ASWJ = Asyairah. Begitulah disebaliknya aliran Salafiyyah, ASWJ = Salafiyyah.

Harap antum semua mulakan pengkajian secara objektif aliran yg lebih mendekati ASWJ.

Synopsis: penganut mazhab asyairah menisbah aqidah mrk kpd ajaran yg dipelopori oleh al Imam Abu Hassan Asya'ari. Sementara mazhab salafiyyah menisbahkan aqidah mereka kpd aqidah para solafussoleh, termasuk 4 imam mazhab.

JomFikir said...

Abu Maryam, saya rasa anda ini salah faham. Tetapi bila saya melihat bila dah diberitahu beberapa kali. Saya mendapati anda ini 'tidak reti bahasa'

1. Sebenarnya dalam perkara ini, ustaz zamihan telah memberi penjelasan pada wartawan utusan malaysia. Tetapi wartawan ini salah tulis.

2. Ustaz zamihan telah menjelaskan perkara yang sebenarnya pada malaysiakini.

3. Disahkan oleh Ustaz Hasrizal sendiri.

4. Begitu juga oleh drasmnadi

iaitu sijil Dr Asri adalah takhassus major dalam Arab, dan minor dalam Syariah.

Harap jelas.

Itu yang dijelaskan oleh MFR dan link yang telah diberikan.

EasternEagle said...

http://drmaza.com/home/wp-content/sijil_drmaza.jpg


1) ust. zamihan kata cuma subjek elektif, tapi kenapa siap terpampang kat sijil?

Takhassus: Bahasa Arab dan Kesusateraannya / Syariah Islamiyyah.

2) Apa motif sebenar ust zamihan disebalik pendedahan yang amat meragukan ini? nak cakap dr asri sebagai pembohong?

saya bukan penyokong taksub dr asri, tapi saya cukup hairan dengan ustaz2 diluar sana yang cukup dasyat menyerang peribadi dr asri tanpa hujjah yang bernas. Sebaliknya, hujjah dr asri dalam menjawab serangan sering dikira lebih bernas menyebabkan hari demi hari orang yang menyetujuinya bertambah berbanding orang yang menentang.

Reverse effect!

Dan saya termasuk salah seorang dari orang-orang tersebut.

Wallahua'lam

JomFikir said...

Abu Umar, saya kasihan melihat anda. Sebabnya anda pun bukan satu pengajian atau satu universiti dengan Dr Asri.

Tetapi anda pandai pula membuat andaian perkara yang anda sendiri tidak tahu dan jahil mengenainya.

Ini perkataan ustaz Hasrizal yang mengenal rapat dengan Dr Asri :

Anda baca di sini : http://saifulislam.com/?p=6973#more-6973

Dan yang kedua iaitu dari bekas pelajar dari Universiti Jordan iaitu Dr Asmadi Mohamed Naim :

http://drasmadinet.blogspot.com/2009/09/komen-terhadap-artikel-islam-antara-nas.html

suluk said...

Maaf saudara ku hasbullah, sepatut saya taip n.ajis tertinggal titik. Maaf saudaraku...apapun yang haq mesti dipertahankan.Siapalah kita ini berbanding dengan Ulamak2 dahulu dan sekarang yang alim lagi Ariff, Rasulullah SAW lah ikutan kita.Maka kita ambil ilmu mereka yang bersilsilah sampai kepada Baginda SAW, kerana kita tak sempat bertemu Baginda Rasul. Sedangkan Nabi Khaidir Alaihissalam membandingkan ilmu yg ada padanya ibarat setitik air laut di muncung burung layang2.... hamba... habuk pun takada.... maaf ya tuan.
Teruskan perjuangan.... Ustaz Zamihan....makasih Tuan JomFikir

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...
This comment has been removed by the author.
Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Barakallahu fiik ya Suluk

Unknown said...

HABISLAH USTAZ ZAMIHAN...MUNGKIN LEPAS NI USTAZ PULAK KENA TANGKAP...ADA KAWAN2 YANG LAIN NAK TOLONG USTAZ KE? ATAU ADA MENTERI2 YANG AKAN TOLONG...MENTERI PERTAHANAN PUN MUNGKIN SOKONG DR ASRI...HARAP2NYA GITU LAH.

Jawab lah ustaz zamihan...mintak sahaja maaf dengan dr asri.tengok PGSM pun pandai mintak maaf...wallahualam.sy baru ternaca berita dibawah ni..


Bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) telah memberi jaminan bertulis untuk memohon maaf secara terbuka dan menarik balik semua tuduhan terhadapnya.

Katanya, jaminan bertulis itu ditandatangani dan diserahkan kepadanya oleh Presiden PGSM, Mohd Isa Abd Ralip selepas pertemuan dua jam di sebuah hotel di ibunegara petang semalam.

Dr Mohd Asri berkata, jaminan bertulis itu juga turut ditandatangani oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab bagi halehwal Islam, Datuk Mohamad Jamil Khir Baharum sebagai saksi.

Katanya, pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz turut menghadiri pertemuan tersebut.

Menurutnya lagi, beliau akan menunggu PGSM memohon maaf secara terbuka kepadanya dengan disiarkan dalam lamanweb rasmi persatuan tersebut dan melalui saluran media yang lain.

Bercakap kepada pemberita selepas satu forum di Pulau Pinang malam tadi, Dr Mohd Asri berkata sekiranya persatuan tersebut memohon maaf dan menarik balik semua tuduhannya terhadapnya, maka beliau bersedia memaafkan mereka.

Ditanya sama ada beliau akan meneruskan tindakan menyaman PGSM jika persatuan itu gagal berbuat demikian, Dr Mohd Asi berkata beliau akan tunggu dan lihat apa pula alasan mereka, sebelum memutuskan tindakan selanjutnya.


Bagaimanapun, beliau percaya, PGSM akan mengotai jaminan bertulisnya untuk berbuat demikian.

Sebagai sebuah persatuan Islam yang mewakili peguam Islam, Dr Mohd Asri percaya PGSM akan mengotai janjinya.

Sebelum itu, PGSM telah menghantar memorandum - yang disokong oleh 13 NGO Islam - kepada Yang di-Pertuan Agong membantah cadangan pelantikan Dr Mohd Asri sebagai yang dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).

Mereka membantah cadangan pelantikan Dr Mohd Asri ke jawatan tersebut atas alasan beliau telah menghina beberapa ulama Islam.

Berikutan itu, Asri telah menggesa persatuan tersebut mengemukakan bukti yang beliau telah menghina ulama besar Islam seperti Imam Nawawi, Imam Bukhari dan Imam Ghazali.

Dr Mohd Asri berkata, presiden PGSM telah menemuinya hari ini untuk mencari penyelesaian berhubung perkara tersebut.

Dalam pertemuan tersebut atas inisiatif menteri berkenaan, Dr Mohd Asri berkata, beliau menuntut permohonan maaf secara terbuka dan semua tuduhan terhadapnya ditarik balik.

Katanya, ini kerana semua tuduhan tersebut adalah tidak benar dan tidak masuk akal serta berunsur fitnah terhadapnya.

Sementara itu, katanya, Wan Sheikh pula menjelaskan kepadanya bahawa kenyataan seorang pegawainya, Zamihan Mat Zain, mempertikaikan ketulenan ijazah sarjana muda bekas mufti Perlis itu dari Universiti Jordan, bukanlah pandangan Jakim.

"Ketua pengarah Jakim itu memberitahu saya bahawa Zamihan bercakap atas kapasiti peribadinya," kata Dr Mohd Asri.

November 5, 2009 6:20 PM

ramli sam sam said...

tak paham la ustaz2 sekalian.
1)sah tak jemaah melaysia kita sembahyang di mekah?
2)kenapa PGSM mintak maaf terbuka,maksudnya ustz zamihan terbukti salah?
3)gaya bahasa ust zamihan macam sombong,dengki,mgkn saya salah faham dari lenggok bahasa.
4) dan..mungkinkah ust zamihan salah faham dgn ustaz asri sebagaimana saya salah paham dgn ustaz zamihan?

JomFikir said...

Saya dapat berita lain pula :

Maka hebohlah hari ini segala media pasal perjanjian damai MAZA dengan Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM). Nampak macam PGSM telah mengalah.

MAZA naik tocang lagi.
TIDAK BENAR - sebahagian besar laporan itu.

Apa yang dilaporkan oleh media kenyataan yang dikeluarkan oleh Menteri Jamil Khir - bolehlah diperakui benar bahawa ada satu persetujuan untuk menyelesai isu saman-menyaman Asri/PGSM secara aman.

NAMUN, apa yang disebut oleh Asri dan dilaporkan oleh kebanyakan media adalah tidak benar. Dalam pertemuan dengan Menteri dan KP JAKIM tersebut PGSM TIDAK mengatakan untuk menarik balik memo yang dikeluarkan mereka. PGSM dan NGO-NGO yang menandatangan memo kepada YDP Agong tetap dengan pendirian mereka membantah perlantikan MAZA sebagai YDP YADIM.

Dalam perbincangan tersebut PGSM memperakui kesilapan kerana memo tersebut tersiar dalam laman web rasmi mereka dan bersetuju untuk menarik balik memo yang tersiar di laman tersebut – yang mana telahpun dikeluarkan dari laman mereka. Memo yang dihantar kepada YDP Agong dan bantahan bersama dengan NGO-NGO lain tetap dengan pendirian mereka.

Dan yang PALING PENTING dan menjadi persoalannya ialah MAZA mungkir dengan apa yang telah dipersetujui dalam perbincangan tersebut bahawa kedua-dua pihak tidak akan mengeluarkan sebarang kenyataan kepada media agar dapat meredakan keadaan sesuai dengan semangat keputusan yang dibuat.

http://ibrahimbaba.wordpress.com/2009/11/06/pendamaian-pgsm-maza-kenyataan-maza-dipersoalkan/

kingkong said...

Blogger santalia said...

tak paham la ustaz2 sekalian.
1)sah tak jemaah melaysia kita sembahyang di mekah?
2)kenapa PGSM mintak maaf terbuka,maksudnya ustz zamihan terbukti salah?
3)gaya bahasa ust zamihan macam sombong,dengki,mgkn saya salah faham dari lenggok bahasa.
4) dan..mungkinkah ust zamihan salah faham dgn ustaz asri sebagaimana saya salah paham dgn ustaz zamihan?


JAWAPAN AKU:

1)sah tak jemaah melaysia kita sembahyang di mekah? =>KENAPA PULA TAK SAH? SEMBAHYANG DIMANA2 DIATAS BUMI ALLAH TETAP SAH ASALKAN TEMPAT TU TAK BERNAJIS. DAN BILA MASA PULA USTAZ ZAMIHAN KAFIRKAN IMAM MEKAH? Jawab sikit boleh?

2)kenapa PGSM mintak maaf terbuka,maksudnya ustz zamihan terbukti salah? =>PEHAL ADA KENA MENGENA DGN USTAZ ZAMIHAN? KALAU PGSM NAK MINTA MAAF ITU DIA PUN PASAL? DAN MINTA MAAF BUKAN BERERTI SALAH ATAU KALAH, BERKEMUNGKINAN JUGA UNTUK KEMBALI MENJERNIHKAN HUBUNGAN SESAMA ISLAM. tak gitu?

3)gaya bahasa ust zamihan macam sombong,dengki,mgkn saya salah faham dari lenggok bahasa. => Ooh Ye keee...takde pun...kami semua tengok macam biasa jer. Ok jer. Mungkin anda yang BERBURUK SANGAK KOT? mMungkin disebabkan lahir drp hati yg busuk dan ingin mencari kesalahan Ustaz Zamihan. Kenapa tidak melihat dgn berbaik sangaka dan berat sebelah semata-mat utk mencari KEBENARAN? kan bagus kalau gitu.

4) dan..mungkinkah ust zamihan salah faham dgn ustaz asri sebagaimana saya salah paham dgn ustaz zamihan?=> ATAU KAMU YANG SALAH FAHAM DGN KEDUA-DUANYA SEKALI, DAN MENJADI BATU API? Kamu tahu apa balasannya kpd manusia yg suka MENGADU DOMBA seperti jenis kamu ni? Tak baik tauu...

ramli sam sam said...

1)Pertanyaan ini dari dari org awam .org awam di zaman it. Orang awam yang inginkan panduan,pengetahuan..orang awam yg tak berpeluan macam ustaz2 sekalian yang dihantar mengaji ilmu2 agama dekat dan jauh,org awam yg tak punya peluang untuk bertalaki dengan mana2 guru, ….tak dak ilmu tinggi2 macam ustaz2 sekalian. Dalam dok surfing 2 mencari ilmu termasuk web zamihan bila terbaca pasal wahabi terpikir mula2 wahabi sesat ker…baca kat blog zamihan wo..wahabi ni jahat rupanya…bunuh2 orang pun ada…baca2 lagi .. ..masuk web asri… laa..arab saudi tu tok imam dia pun wahabi… mula terpikir…abis tu apa masalah sebenarnya ni? Betul2 salah/haram ke atau beza pendapat saja?itu pertanyaan org awam.

2)Orang awam ini jugak pernah dikelirukan oleh tok guru sebuah pondok tempat orang tua mengaji…saya telah disuruh bayar zakat fitrah untuk kali ke dua sebab zakat fitrah yang dikutip oleh Amil secara bayaran duit tidak sah kerana tidak melibatkan jual beli ‘tolak2 beras macam dulu” .alasannya puasa dah ikut syafie bab zakat fitrat pun kena ikut syafie tak boleh ubah mazhab lain. pada waktu tu ( sekali lagi ulang ,pada waktu tu) terpikir ramainnya rakyat Malaysia skarang rupanya tk sah bayar zakat fitrah. Orang awam ini jugak keliru bila bab syiah2.kalau ikut bacaan tulisan uztaz2 yang komen pasal syiah ni..terpikir apakah nasib berpuluh juta rakyat iran rakyat iran yang shiah tu..termasuk nasib presiden iran.

3)Batu api? Peduli apa aku org nak kata. Dah tulisan cam tu aku paham macam tu. Tak tepikir pun nk jd batu api. Orang yg kata aku batu api tu la buat fitnah kata aku batu api. Dah aku tak paham. Aku tanya la. Aku bukan mengaji agama tinggi2 macam korang semua. Aku buruk sangka dekat asri mula2 sebab aku baca blog ni dulu. Lepas tu aku baca tulisan dia aku tk burok sangka pun lagi kat zamihan ni. Lepas tu aku baca blog ni lagi aku burok sangka kat zamihan. Salah aku ke sebab aku baca blog ni pastu aku buruk sangka? Aku tak tau aku tanya la mungkin sebab salah paham menda ni terjadi. Soalan aku tu sinikal bukan batu api.tak baik fitnah tauuu..


4)Macam mana dengan gaya bahasa para 3 tu? Kita boleh pilih nak respon macam mana.Artikel 4 nov. Ambil tempoh bertenang.Tu,lebih menunjukkan keprofesionalan pegawai agama ILIM.. bukan senang jadi ustaz gomen ni. Saya tau. Tp orang tgk.

Mohd Fauzan said...

SalamTuan, akta tu digunapakai untuk wilayah-wilayah persekutuan shj. sedangkan jenayah di selangor. sila rujuk Enakmen jenayah syariah selangor.

JomFikir said...

Jika Dr asri kata begitu, biar fahaman wahhabi itu berada di Mekah sahaja, tak perlu dibawa ke Malaysia.

Tengok kerja Dr Asri tuh pun dah macam ala2 wahhabi. Selawat Syifa' dihukum sebagai bercanggah dengan aqidah. Masa jadi mufti kat perlis pun menghalang 3 ulamak mazhab syafie untuk berceramah di sana.

yang terbaharu ini, imam2 yang mengikut mazhab syafie hendak ditukarkan ke tempat lain sehingga dapat bantahan 200 penduduk.

Jika anda pergi ke laman web yang berorientasikan wahhabi cuba la masuk dalam al-fikrah.net - tarekat pun dihukum sebagai sesat total.Jika anda masuk ke http://www.salafy.or.id, Dr Yusof Al Qardhawy dihukum sesat. ikhwanul muslimin dihukum sesat, asya'iroh pun terpalit sama, tabligh pun sekali... Semuanya sesat ? Majoriti ulamak Islam dan umat Islam dihukum sesat ?

Redz da Tsar said...

BACA SAMPAI HABIS~ Sapa dah baca baru layak nak kata-kata tntang Dr.Maza

http://drmaza.com/home/?p=796

MR.PH said...

hang xpayahlah buat blog nia lau nak antam org dan burukkan...hang lagi banyak dosa bertimbun2...lbh baik pikir amalan sendiri...xpayah tabur fitnah

Visit Bil.