Wednesday, November 4, 2009

AMBIL TEMPOH BERTENANG


Kekecohan berlaku apabila sebahagian dari kita bertindak membelakangi undang2 agama dan tidak memahami prosedur pentadbiran Jabatan Agama Islam Negeri

Dua tiga hari kebelakangan ini, kecoh seluruh negara berhubung isu penahanan Dr Mohd Asri oleh Jabatan Agama Islam Selangor JAIS). Semua pihak mengemukakan pelbagai pandangan dan tanggapan mengenainya. Bagi saya, JAIS telah bertindak secara tepat berdasarkan Akta Kesalahan Syariah 559, 560, 561 yang digunapakai seluruh negeri2 di Malaysia dan Enakmen yang sedia ada di negeri Selangor di bawah kuasa Sultan sebagai Ketua Agama. Menahan mana-mana penceramah agama tanpa tauliah adalah prosedur biasa. Ia dirangka dan digunakan bagi menyeragam dan menjamin keharmonian agama di negara ini. Pendek kata, bukan sekadar JAIS, bahkan semua Jabatan Agama Islam Negeri mempunyai kuasa untuk berbuat demikian di bawah Kuasa Sultan. Tidak menghormati peruntukan ini adalah beerti menderhaka kepada Baginda Sultan dalam negeri berkenaan.



Pihak Jabatan Agama Islam Negeri mempunyai bidang kuasa untuk menahan sesiapa sahaja yang didapati berceramah agama tanpa tauliah tanpa mengira kedudukan profesional, akademik @ sosial individu berkenaan. Namun di dalam enakmen yang berkaitan, tauliah boleh dikecualikan. Contohnya, jika individu tersebut mendapat jemputan 'rasmi' sebagai penceramah dari pihak berkuasa Agama Negeri (Jabatan Agama, Majlis Agama dan Jabatan Mufti). Atau menjadi tetamu istimewa Baginda Sultan. Memandangkan, Dr Mohd Asri tidak memiliki tauliah mengajar Agama Negeri Selangor, maka penahanan beliau adalah sesuatu yang biasa berlaku. Beliau juga boleh ditahan dimana-mana negeri sekalipun atas kes yang sama.


Sebenarnya, pihak berkuasa agama tidaklah terlalu 'jumud' dalam mengendalikan isu tauliah. Mana2 individu yang ikhlas berdakwah, menguasai disiplin ilmu agama, kebolehan @ kepakaran di bidang agama adalah dibenarkan berceramah. Kebenaran ini diberikan selagi mana penceramah berkenaan tidak menyampaikan pandangan yang bertentangan dengan fatwa yang sedang berkuatkuasa, tidak melibatkan politik kepartian dan tidak mencetuskan kontroversi agama. Atau tidak timbul sebarang laporan dari penduduk terhadap ceramah yang disampaikan. Jabatan Agama Islam mengenalpasti ramai yang tidak mempunyai tauliah. Tetapi, Jabatan masih tidak mengambil sebarang tindakan drastik untuk menahan mana-mana pendakwah. Sebaliknya, pihak Jabatan Agama sanggup mengeluarkan budget serta memberikan ruang dan peluang untuk memohon tauliah.


Namun, jika terdapat mana-mana penceramah cuba menyampaikan fahaman yang bertentangan dengan fatwa, politik kepartian, mencetuskan kontroversi..dan wujudnya aduan.. pihak berkuasa Agama Islam boleh mengambil tindakan ke atas penceramah berkenaan. Dan penahanan dilakukan mengikut manual prosedur yang digunapakai seluruh negara. Justeru, saya sifatkan penahanan Dr Mohd Asri @ sesiapa sahaja adalah berdasarkan kepada prosedur biasa yang sedia ada. Ia bukannya isu besar yang perlu diperbesarkan oleh orang kenamaan, ahli politik, pertubuhan atau orang awam. Saya menyeru semua pihak agar jangan gelabah. Kita semua perlu bertenang. Biarkan pihak berkuasa Agama menguruskan bidang tugas mereka. Dan bersama kita menunggu kertas pertuduhan yang bakal dibacakan ke atas sesiapa sahaja yang melanggar undang-undang agama. Apabila pertuduhan dibacakan, baru kita jelas dengan kesalahan yang dilakukan. Ketika itu, anda berhak anda tidak untuk mengaku bersalah atau mendapatkan khidmat guaman. Prosedur ini selari dengan hak asasi manusia. Dan semestinya anda tidak boleh menafikan hak pihak berkuasa menjalankan tugas. Dan dalam masa yang sama, anda boleh mendapatkan hak asasi sebagai manusia biasa. Cuba bertenang..ketenangan sesuatu yang indah bagi manusia.

141 comments:

akid said...

adakah JAIS juga menahan penceramah2 lain yg tidak beraliran sunnah wal jamaah yg tidak mempunya tauliah? Sekarang nie, yg ditangkap mostly dikalangan ulama salafus soleh. Inilah terangnya hadith Rasul saw 'islam itu dtg dgn asing...nanti suatu hari ia akan menjadi asing juga'. Beginilah sehingga yg mengajar mengikut al quran dan sunnah, sehingga cuba memohon tauliah berkali2 kepada JAIS ttp tak dpt, end up kene tangkap. SUngguh kasihan. Semoga ALlah memberi jalan yg terang kepada salafus soleh dan moga dgn kejadian yg berlaku ini ada hikmahnya, yg mana ISlam yg benar dpt ditegakkan.

mfrstudio said...

salafus soleh dah lama meninggal. berabad lamanya. ulama salafus soleh juga dah lama tak ada di dunia.

ini contoh kekeliruan yang ada sekarang. mendakwa ulama di zaman khalaf sebagai ulama salafus soleh. mana tepat camtu.

berbalik pada isu dr asri,

rujuk:
http://www.youtube.com/watch?v=ROtWo5HgbCQ

kita orang awam boleh fikir logik saja perkara ini.
1. JAIS bawa ramai pegawai polis kerana hadirin yg hadir dalam kuliah Dr Asri ramai. Apakah anda yakin jika 3 org pegawai JAIS datang beradab bertanyakan tauliah Dr Asri benar-benar tidak timbul kekecohan dari penyokong Dr Asri? Polis datang untuk pastikan proses JAIS itu berjalan lancar.bila orang nampak polis, takut sikit nak buat kacau.

2. adakah JAIS tidak beradab, padahal mereka sanggup tunggu hingga kuliah selesai sebelum minta Dr Asri tunjukkan tauliah. ada pegawai JAIS duduk dlm majlis tu dr awal hingga akhir.

3. logiklah kenapa Dr Asri tak mohon tauliah dan JAIS pun tak bagi kuliah, wahabi memang tak dibenarkan disebar di selangor.

yg tak logik adalah jika benar JAIS menyeleweng dan menyalahgunakan kuasa, pihak Kerajaan Negeri Selangor boleh usahakan sesuatu, Menteri Besar Selangor orang PKR adalah penasihat Sultan Selangor, dan menteri hal ehwal islam Selangor Dr Hasan Ali juga orang PAS, boleh diadakan perbincangan jika JAIS tidak menepati undang-undang dan terbukti menyeleweng.

Tapi soal jabatan agama pilih bulu ini memang bukan soal baru. Macam mp kulim bagitahu hal ni dah pernah terjadi pada bekas mufti selangor dan mufti perak sendiri. mufti perak walaupun pernah dihalang ceramah sebab timbulkan isu murtad dulu, takde sape pun bela hingga nak bincang kat parlimen. orang UMNO siap sindir mufti perak dlm perhimpunan agung apehal. diaorang pernah hormat fatwa mufti perak haramkan sureheboh dulu?ini soal bulu

walaupun dah macam tu punya layanan pun, mufti perak masih hormat peraturan, tempat yang xbagi tauliah pada beliau x ada pula beliau saja2 buat provokasi, atau mempertikaikan kenapa minta tauliah dgn membangkitkan soal kelayakan diri sbg mufti atau phd atau apa-apa pangkat. pendokong salafiyyah adalah yang paling taat pada peraturan dan undang2 pemerintah. Tp pemerintah BN dan pemerintah PKR-PAS pun sokong dia, tak boleh cakap apa.dia xhormat pemerintah sultan sajalah sbb sultan xnak wahabi.

Persoalan yang masih bermain di minda saya perihal cadangan untuk menyelaraskan semua jabatan agama ini, adakah selepas ini Perlis akan beri tauliah pada habib-habib yaman untuk berceramah dan tokoh-tokoh sufi untuk menyampaikan kuliah? kalau ini masalah bulu, adakah jabatan agama islam Perlis sudi tidak berbulu untuk hal ini?

aryna said...

hmm...
dlm berita harian semalam tindakan JAIS mendapat sokongan penuh dari Mufti Perak sendiri.. bahkan ramai lagi ulamak2 yang menyokong yang tidak disebutkan di akhbar..

sudah sampai masa untuk dr.asri muhasabah diri dan tidak berdegil dan bercakap angkuh meletakkan diri di mertabat yang terlalu tinggi..

Ibn Salleh. said...

Salam, dalam Youtube dah dikeluarkan penjelasan Mufti Perak tentang Dr Asri.Alhamdulillah saya masih menyimpannya dan disiarkan semula.

abu maryam said...

Selagi JAIS dibawah pentadbiran aliran Asyirah, ustaz/ilmiuan Ahli Sunnah Wal Jamaah (Salafi/Wahabi) tidak akan mendapat lesen/tauliah.
Saya sarankan ilmuan ASWJ teruskan berceramah disekitar selangor, tak ada jalan lain. Munkin 10-50 tahun lagi, pentadbiran akan bertukar tangan. Masa itu kita harapkan polisi lebih terbuka, ulamak asyairah harus dibenarkan berceramah selagi mana tidak bercanggah dgn Manhaj ASWJ. Wallahu'alam.

desktop said...

Saya bersetuju dengan tulisan Ust Zamihan

Isu tauliah ini pun seperti meludah kelangit kena muka sendiri

Tauliah ini warisan penjajah?

Dizaman sahabat lagi dah ada tauliah ini. Lihat lah peristiwa dimana saidina Ali ra melarang orang yang tidak dapat menjawap soalannya berkuliah di Masjid

adakah saidina Ali ra tue penjajah bagi mereka?

Lihat sahajalah dimasa dr asri menjadi mufti apakah semua penceramah diberikan tauliah?

apakah penceramah yang lain tue tidak ada kelulusan sepertinya master & phd

Yang baiknya penceramah yang tak diberi tuliah dimasanya tak ada pula biadap tiada akhlak sepertinya masuk jalan belakang
menafikan peraturan yang sedia ada

nobody said...

akid minta maaf la saya cakap...jgn le korang bandingkan golongan salafus soleh yg mulia umat ini yg telah meninggalkan berabad lalu dgn golongan yang mendakwa diri mereka salafi. Jauh panggang dari api. Itu cuma dongeng & cakap kosong wahabi/kaum Muda!

Ibnu Muslim said...

Sdr akid;

Takkan golongan tuan buat2 tak tahu kes Almarhum Sheikh Muhammad Alawi Al-Maliki ditendang keluar dari mengajar di Masjidilharam kerana tidak sealiran dengan Wahabi? So boleh jugaklah golongan kami ni gunakan hujah yg sama atas apa yg berlaku di Tanah Suci sana sekarang iaitu Hadith 'Islam itu dtg dgn asing..'
Bagaimana pula kes imam di Perlis tu? Tak terasing ke golongan kami di sana pulak?
Tu sebab anggapan bahawa golongan anda je bersumber alQuran & Hadis sedangkan kami tidak adalah salah & sangat tersasar sebab sumber yg sama boleh di terjemah/syarah dalam konteks & keadaan yg berbeza.

Hakikatnya fahaman golongan anda tentang AlQuran & Hadith hanyalah mengikut ACUAN tok-tok guru anda yg asasnya bersumberkan Ibn Wahab,Taimiyah,Ibn Qayyim,Ibn Baz etc.
Manakala kami majoriti ikut ACUAN
Syafie Nawawiyah (Imam Nawawi,Ibn Hajar,Baihaqi,Ghazali,Muhd Alawi Al-Maliki,Ramadhan AlButti dsb).

Golongan anda mungkin terasing di Selangaor tapi tidak di Perlis & Arab Saudi manakala golongan kami terasing di Arab Saudi & Perlis.

Pokoknya jangan kacau ketenteraman sesuatu negeri yg sudah berpandu pada mana-mana aliran. Golongan kami jarang sekali kacau kat Perlis awat depa nak kacau kat Selangor pulak?

Ust Hj Hishamuddin Bin Mansor said...

Mufti Perak jangan pandai cakap aje.. Padahal dia tu ada ke tauliah mengajar di N.Sembilan ? Padahal dia selalu jugak berceramah di N.Sembilan.

Ust Jains

JomFikir said...

PENDEDAHAN TERKINI :

Adakah Di Negeri Perlis (semasa Dr Asri menjadi mufti pun undang-undang ini berkuatkuasa) tiada manangkap mereka yang menyampaikan ceramah tanpa tauliah ?

SILA RUJUK PENGUATKUASAAN UNDANG-UNDANG SYARIAH INI :



"KESALAHAN-KESALAHAN DI BAWAH ENAKMEN JENAYAH DALAM SYARAK 1991 NEGERI (Perlis)":-

Bilangan: 29 Seksyen: 33- Kesalahan: MENGAJAR AGAMA TANPA KEBENARAN:- Hukuman: Denda RM1,000 @ Penjara 6 bulan @ kedua-duanya

Bil: 30 Seksyen: 34*- MENGAJAR @ MENJALANKAN SESUATU ISTIADAT YANG BERTENTANGAN DENGAN HUKUM SYARAK YANG DIAMALKAN DI NEGERI PERLIS Hukuman: Denda RM5,000 @ Penjara 3 tahun @ kedua-duanya

* Boleh tangkap tanpa waran

[dinukil dari http://islam.perlis.gov.my/index_files/penguatkuasa.htm ]

JomFikir said...

Benarkah semasa Dr Asri menjadi mufti beliau tidak pernah membenarkan ulama lain memberi ceramah ?

PENDEDAHAN TERKINI :

Penahanan Mohd. Asri disokong

JOHOR BAHRU 3 Nov. - Persatuan Kebajikan Al-Jamiatul Khairiah Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Selangor menyokong tindakan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) menahan bekas Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin kelmarin.

Presidennya, Datuk Syed Hussein al-Habshee berkata, pihaknya menerima banyak rungutan dan aduan di kalangan ahlinya dan masyarakat setempat di Wilayah Persekutuan dan Selangor tentang ceramah yang pendekatannya disyaki beraliran Wahabi.

"Ramai yang mendesak agar persatuan membuat permintaan terhadap kerajaan supaya diambil tindakan bagi mengelak kekeliruan masyarakat setempat yang berpegang kepada mazhab Syafie," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.

Kelmarin, Mohd. Asri ditahan oleh JAIS di Taman Sri Ukay, Hulu Klang kerana didakwa menyampaikan ceramah agama tanpa tauliah.

Bagaimanapun, Mahkamah Rendah Syariah Gombak Timur, Selangor semalam tidak mendakwanya, sebaliknya Mohd. Asri hanya dikenakan bon jaminan JAIS sebanyak RM3,000.

Syed Hussein berkata, pendekatan yang disyaki Wahabi itu dikhuatiri akan memecah belah dan mengelirukan masyarakat khususnya generasi muda.

"Kita tidak mahu sesiapa yang cuba menjadi jaguh keilmuan dengan mencetuskan kontroversi dan polemik melalui pendekatan bercanggah dengan mazhab yang diamalkan di negara ini," katanya.

Sehubungan itu, beliau mencadangkan agar diadakan muzakarah antara mufti-mufti berhubung pendekatan dan fahaman yang dibawa Dr. Mohd. Asri itu.

"Mufti-mufti boleh membuat rumusan untuk membantu dan memberi panduan kepada umat Islam serta mencari jalan penyelesaian terbaik.

"Perbincangan seterusnya adalah antara ilmuwan agama dengan Dr. Mohd. Asri sendiri," katanya.

Syed Hussein berkata, apa yang berlaku seolah-olah sejarah berulang kembali kerana pada sekitar 2007, tiga tokoh ulama bermazhab Syafie dari Yemen juga tidak dibenarkan oleh Dr. Mohd. Asri berceramah tanpa tauliah di Perlis ketika beliau menjadi mufti negeri itu.

Justeru, pihaknya percaya JAIS telah membuat pelbagai pertimbangan sebelum melakukan penahanan.

JomFikir said...

Saja saya tempelkan lagi penguatkuasaan itu. Saya harap pada sahabat yang lain dapat sebarkan juga perkara ini. Kerana kita tidak mahu hanya sebelah pihak sahaja yang dituduh dan dikecam, sedangkan tiada pembelaan.

Biar mereka menilai sendiri akan KEBENARAN.

Unknown said...

zamihan kata kekecohan berlaku sebahgian dr kita bertindak membelekangi undang2...ada soalan..

dalam paper utusan zamihan kata dr asri palsukn sijil..dlm malayssa kini dia nafi..dia kata asal pendapatnya adalah asri takdak kelayakkan dlm syariah..so tak leh ckp bab hukum..maksud palsukan sijil n takdak kelayakn syariah tu dah di jawab oleh dr asri..so nak tanya la..adakah zamihan ckp ni berdasarkan undang..adakah dia cek dulu...sudah2 lah zamihan...tulisan anda pun dah nampak anda terlalu benci dan dendam ng dr asri..cuba lah tunjuk anda sebagai seorang intelektual..dr asri tak penah tulis dlm blog mengutuk anda..zamihan dlm blognya asyik nak kutuk dr asri..kalo tak bersetuju jaganlah kutuk2..guna intelaktual..

desktop said...

kepada Karim

Adakah langsung tak boleh tulis isu dr asri dalam blog mana kebebasan suara ini bukan zaman batu mulut dikunci cuma dengar sebelah pihak sahaja

(saya guna kata-kata drasri)
Rujuk sini
http://www.youtube.com/watch?v=ahM99WwbYbo

Admin said...

Assalamu'alaikum

Sebab Karim, Wartawan Utusan (dalam isu tersebut) telah memutarbelitkan cerita. Oleh itu beliau betulkan.

Perkara ini biasa terjadi dalam utusan Malaysia sendiri. Takkan anda tidak tahu.

Admin said...

Dr Asri dalam laman webnya sendiri : DRMAZA.COm pun tiada ruangan KOMEN.

Yang ada hanyalah ruangan COMMENT yang bila dah daftar nama pun tak boleh memberi KOMEN.

Hujjah beliau dalam artikelnya seolah-olah hanya untuk orang terima sahaja pendapatnya tanpa sisi keadilan bagi orang lain.

Fikirkan sendiri dengan matahati, bukan dengan fanatik dan taksub pada Dr Asri.

Unknown said...

kepada desktop

saya tak kata tak boleh..cuma saya kata jangan mengutuk..islam juga yang rugi..baik tulis nampak gaya intelektual..igt perbezaan pendapat adalah rahmat dlm islam

Anonymous said...

Salam Ustadz Al-Ghari hafidzahuLLah,

Ya. Bertenang-tenang dan jangan bergopoh-gapah seperti puak Wahahabi. Tahniah saya ucapkan atas keteguhan dan keiltizaman JAIS, JAKIM dalam menghentam kesesatan.

Salam,
TokPakir

desktop said...

ibnunafis saya ada tulis dalam nyatakan sokongan anda kepada dr asri
tapi tulisan saya dipadam

karim
drasri tue ilmiah dan intelektual sangat la tue. Cuba awk dgr kuliahnya dari tahun 2005 lagi saya ikuti mana yang tak sebulu dgnnya dikatanya takde kitab, tak baca kitab intelektual la iya gitu

Admin said...

KARIM : Anda boleh berkunjung ke laman kami :

Http://Jomfaham.Blogspot.Com

Untuk mencari kebenaran.

Unknown said...

apa yg saya persoal adakah zamihan mengikut undang2?dia kata org ramai membelekangkan undang2..dia tuduh org suka2 ja..saya tak kata saya sokong dr asri..saya tak kata saya sokong zamihan..cuma saya persoal cr zamihan punya penulisan ja..

tq

Admin said...

Persoalan anda sudah diterangkan di atas Karim. Silalah teliti dengan matahati.

Unknown said...

zamihan buat fitnah pasai pa xdak orang komen? fitnah Dr Asri palsukan sijil. Itu fitnah melulu. Kalo dalam Islam dah kena tangkap sebat tu.

Mohd Fakhrurazi Mohd Yusuff said...

salam

aku x tau ape bnde tuh wahabi dan mende2 lain yg korang sebut tuh.Yang aku tau kat tempat aku nie banyak budak x semayang, pakai skirt pendek2,nampak peha putih2.Aku rase kalo aku pg jumpa ust2 cm anda nie dan semua duk nk cte kat aku pasal wahabi dan mende2 lain yg buat aku penin, then aku sampaikan pulak kat budak2 kat tempat aku,rasenye derang akan buat bodo.So, aku rase baik kowang x yah nk kecoh2..tgk2 la kat tempat kowang tuh bnyak dak2 rempit dan yg lakukan maksiat yg lebih jelas dan terbuka.Aku juga syorkan jais pegi la tgkap org2 cmtuh dari tangkap si asri nieh.Even aku pon baru tau si asri ni ade kat mesia.hahaha..memula aku igt sape la mamat nieh..

bila aku pk logik2 akal kan, si asri ni bekas mufti, pastu plak die nie ade tlak show sndiri kat tv.cmne leh x de tauliah nk ngajar?..pelik aku..aku taktau la kalo die buat ajaran sesat,tapi cmne leh dpt masuk tv.bab wahabi ke ape ke aku x tau la..sbb aku mmg x paham ape tuh wahabi.hahaha..maklumla aku ni bukan mcm kowang yang bnyak mendalami ilmu agama.Background aku bukan pndai sgt2 ilmu2 nieh dan aku harapkan org2 cm kowang bntu aku.Tp kalo bukak blog ust zamihan nie asek kutuk wahabi je..aku pon nyampah..sbb aku x paham..hahaha..

anyway,aku doa2 smoga mesia nie sentiasa aman dan damai.

abu maryam said...

Penangkapan Dr.Asri sebenarnya adalah satu kesilapan JAIS jika JAIS benar2 ingin kenkangkan dakwah beliau. Silap percaturan. Kini Dr.Asri lebih dikenali, rating beliau terus melambung. Kata-kata beliau akan terus dpt perhatian. JAIS makin teruk dimata rakyat atau orang awam.

Kpd ust Zamihan, harap enta fikirkan kembali method dakwah. Btw, Yg ana nampak Dr.MAZA akan jadi bos enta satu hari nanti.

Admin said...

Jika baca sampai habis tentu dapat jawapannya. Tetapi jika baca dengan taksub dan fanatik. Takkan dapat jawapan.

abu maryam said...

satu lagi...ada kesilapan info dlm salah-satu artikel(archive) ust Zamihan pasal ijazah Univ Jordon. Di zaman drMAZA memang ada kursus yg digabungkan di antara bahasa arab and syari'ah. Harap ust perbetulkan fakta tersebut. Jazakallahu khair.

kyas said...

ustaz lawan ustaz... orang berilmu mengajar agama pun buat fitnah... ajarlah diri sendiri juga...

Admin said...

Abu Maryam, itulah yang telah dibetulkan oleh Ustaz Zamihan dalam Malaysiakini. Harap anda rujuk dan baca.

Anda kena faham, apa itu major dalam Bahasa Arab dan minor dalam syariah.

Admin said...

Rujuk di sini :

http://www.malaysiakini.com/news/116621

mfrstudio said...

bacalah banyak akhbar supaya boleh tahu "tafsiran" pasal ijazah itu.

ini petikan laporan the star:
"Jakim claims that Dr Mohd Asri did not major in Syariah law, but in Arabic Studies, and that there was no dual elective from the University of Jordan previously attended by Dr Mohd Asri.

Dr Mohd Asri, meanwhile, refuted the claim by faxing a certificate of his dual major qualification to mStar Online.

“The claim by Jakim’s Islamic Training Institute Malaysia deputy director Zamihan Mat Zain is disgusting and insulting.

“Furthermore, the International Islamic University and Universiti Sains Malaysia approved my application to further my studies at doctorate level,” said Dr Mohd Asri yesterday. “The university has since stopped offering a double major degree.

“However, that was not the case during my tenure of studies there,” he added."


rujuk
-------------
memang Dr Asri major dalam Arabic dan bukan Syariah pun. Ust Hasrizal menulis Dr Asri "minoring in syariah". Jadi memang Dr Asri tak ada 2 major, tetapi sebetulnya 1 major 1 minor.

the star kata Dr Asri dakwa pada mereka dia ada "dual major". adakah betul itu "dual major"?

adakah lepas ni Dr Asri pula akan kata wartawan The Star salah tafsir ,sebagaimana Ust Zamihan kata wartawan Utusan salah tafsir pada "memalsukan ijazah".

kingkong said...

Dulu semasa MUFTI WAHABI BERMAHARAJELALA diPErlis, habis semua pendakwah yang tak sealiran dgn dia, mampus tak dibeanrakan berceramah.

Tapi hari ni bila kena balik kat batang hidung sendiri; mula lah nak TERPEKIK TERLOLONG.

Hebat sungguh Mufti Wahabi ni. Habis semua orang tak kira Parti UMNO, PAS dan SISTER IN ISLAM tampil membela beliau. Hatta PM pun berpihak dgn beliau.


NIK AZIZ kalau kena hentam pun, hanya PAs yg bangun membela. Beliau telahlama membuat rangkaian NETWORK untuk masa-masa terhimpit seperti ini.

Asri telah lama membuat jaringannya yang tersendiri. Sepertimana Anwar Ibrahim membuat jaringan...

JAIS yang hanya menjalankan tugas TERUK DIHENTAM SEMUA PIHAK. Nampaknya Jaringan (Network) Asri kini telah terbukti menjadi.

Fikir-fikirkanlah...

Dakwah Orang Awam said...

Dr Asri kta dia bukan Wahabi dan tak tahu pun apa itu Wahabi.
ulasan saya ialah, pendekatan dan penyampaiannya banyak elemen2 atau unsur2 Wahabi.Maka demikian beliau dipanggil Wahabi walaupun tak nak mengaku Wahabi.
Contoh yang terbaik ialah umat Islam yg tak amanah, suka mungkir janji,kaki penipu dsbnya, maka itu adalah sifat orang yang munafik.Dah tentu orang tu tak nak mengaku dia munafik kalau kita katakan pada dia "engkau tu munafik', maka akan dijawab olehnya "aku orang Islam, bukan orang munafik".Begitu juga bagi orang yang suka buat maksiat maka ciri2 orang fasik akan ada padanya.Nak ke dia mengaku dia tu fasik?Bagi si munafik dgn si fasik, mereka akan jawab apa tu munafik,apa tu fasik?
Begitulah kisahnya dengan Asri yg tak mengaku dia Wahabi dan tak tahu apa itu Wahabi.Maka di sini kita cadangkan Asri pergi dengar ceramah Ust Zamihan ke,Ust Mahfuz ke, Dr Uthman ke, Dato' Salleh ke,Syeikh Fuad al-Maliki ke dan ramai lagi agar Asri faham apa itu Wahabi.Sedikit penjelasan utk Asri. Wahabi tu bukannya sebab tak baca qunut sebab mazhab lain pun tak berqunut, TETAPI Wahabi ini kerjanya "MEMBIDAAHKAN" "MUNGHUKUM SESAT" "MENSYIRIKKAN" amalan2 yg baik yang telah disepakati oleh ramai ulama-ulama muktabar.Walhal ASWJ TAK PERNAH kata awak SESAT jika tak berqunut,tak bertahlil,tak berzanji.tak mengamalkan selawat Syifa',tak bertalqin dan lain-lain lagi.Bila suka2 menghukum amalan baik majority umat Islam, maka ciri2 ataupun elemen2 Wahabi tu jelas sangat dah.

Reds said...

kelakar la Zamihan ni.. tuduh Dr Asri palsukan Ijazah, lepas tu bila Dr Asri nak saman, cakap pusing2 , belit2, tuduh Utusan pulak.. Ulama pembelit hati busuk ini macam pun ada.. Dr Asri ajak debat, takut puak2 ni...

mfrstudio said...

"Asri telah lama membuat jaringannya yang tersendiri. Sepertimana Anwar Ibrahim membuat jaringan..."

offtopic

cuma jaringan dengan Anwar Ibrahim saja belum terbina.

Dr Asri suruh Anwar bermubahalah, tapi Anwar kata dia ikut ulama ulung malaysia , Mufti Perak.

saya tak fikir Anwar akan iktiraf Dr Asri, kerana kalau iktiraf Dr Asri, Anwar kena bersumpahlah tak meliwat.

UMNO tak tahu apa-apa, sekarang mereka konon membela ex-mufti padahal dulu kata-kata mufti perak disindir-sindirnya dalam perhimpunan agung.

Tapi saya fikir UMNO sedikit gembira, ramai orang menaikkan imej Dr Asri lebih dari Anwar Ibrahim. Saya fikir sudah ada thinktank politik yang nampak imej Dr Asri boleh menenggelamkan Anwar Ibrahim, maka isu prosedur JAIS ini sengaja diperbesar pula.

di pihak penyokong Dr Asri, isu ini adalah kesempatan yang baik untuk naikkan saham gerakan salafiyyah. di pihak UMNO-BN isu ini menarik untuk alihkan islamis dari Anwar ibrahim.

Kini Dr Asri lebih dilihat hero yang diterima semua-muslim, non muslim, syadid, liberal,kerajaan, pembangkang.Maka tidak adalah lagi imej Anwar yang diterima semua yang dicanang-canang dahulu.

Hal ini diakui oleh Dr Asri sendiri bahawa isu ini ada unsur politik:
“I believed the arrest is politically motivated,” he said, adding that he did not believe Mentri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim, his executive council or the Sultan of Selangor had approved such an arrest." rujukan thestar di atas.

mfrstudio said...

Hah, Kelab Penyokong Dr Asri pun dah ada dah.
klik

bolehlah lawan Kelab Anwar Ibrahim.

nampak sangat isu mudah saja dibesar-besarkan.

Dr Asri kata sistem tauliah sekat kebebasan bersuara. Maka saya pasti, lepas ni Habib-habib Yaman tak ada masalah lagi untuk beri ceramah di Perlis. Sebab Perlis patut hapuskan dulu sistem tinggalan penjajah ni, bak kata Dr Juanda.

sambil bertenang, kita lihat juga aksi-aksi drama ini.

kingkong said...

"di pihak penyokong Dr Asri, isu ini adalah kesempatan yang baik untuk naikkan saham gerakan salafiyyah"

PEMBETULAN:

Saya ingin memperbetulkan sedikit tulisan saudara kita seperti yg tertera diatas.

Sepatutnya perkataan yg sebetulnya adalah Wahabiyyah bukan Salafiiyah.

Jika beliau mengembangkan fahaman Salafiyyah sudah tentu Umat Islam di Malayisa tiada masalah.

Mereka ini BERTOPENGKAN PERKATAAN SALAFIYAAH, YANG SEBENARNYA MEREKA ADALAH WAHABIYYAH. => Sila lihat Manhaj Mereka, untuk membuktikan kata-kata ini.

SALAFIYYAH YANG SEBANAR ADALAH IMAM-IMAM 4 MAZHAB, TERMASUKLAH PENGIKUT2 IMAM SYAFIE...YG DIKENALI SEBAGAI SYAFIEEYAH.


WAHABIYAH MEMANG SENTIASA AKAN MENAFIKAN BAHWA MEREKA ITU ADALAH WAHABIYAAG SEBALIKNYA MEMILIK PERKATAAN YG MULUK DIDENGAR SEPERTI SALAFI. SEDANGKAN HAKIKKATNYA BUKAN BEGITU.

DI ANTARA MANHAJ WAHABIYYAH DGN SALAFIIYAH, CUKUP JAUH BERBEZA BAGAI LANGIT DGN BUMI.

Ini semua satu taktik Reverse Psychology. SAPA YANG MALAS MEMBACA MEMANG MUDAH TERTIPU. Kena tipu dgn LABEL. => Sila kaji perbezaan dinara Salafiyyah yang sejati dgn Salafiyah (Wahabiyah) Aliran Saudi.


Lagi satu label yg paling suka mereka gunakan adalah KAUM MUDA.


Kah kahh kahhh kahhhhh...macam2 hal...

desktop said...

Respons NGO-NGO Islam Terhadap Sidang Akhbar Dr. Asri Berhubung Memorandum Bantahan Perlantikan Beliau Sebagai Yang Di Pertua YADIM

Kami, mewakili NGO-NGO Islam yang telah dikaitkan oleh Dr.Asri dalam sidang akhbar yang diadakan olehnya semalam (31 Oktober 2009) ingin membuat penjelasan-penjelasan berikut :-

* Kami melahirkan rasa KEKESALAN kami di atas tindakan Dr. Asri memperbesar-besarkan dan mencari publisiti terhadap suatu perkara yang merupakan hak serta budibicara mutlak YDPA dan Kerajaan, yang mana menurut undang-undang, perlantikan YDP YADIM adalah kuasa YDPA dan Kerajaan.



* Kami TEGASKAN bahawa adalah suatu sikap yang MENGECEWAKAN untuk beliau memperbesar-besarkan isu ini dan mengheret masyarakat umum ke dalam persoalan ini, sedangkan ia adalah isu dalaman pentadbiran agama negara kita, yang sepatutnya diselesaikan secara perbincangan tertutup dan berhikmah. Oleh itu, kami tidak berniat dan tidak berhasrat untuk membincangkan isu ini secara terbuka.



* Kami turut merasa MUSYKIL dengan beberapa dakwaan beliau dalam sidang akhbar beliau termasuk dakwaannya yang ‘menolak’ tawaran perlantikan sebagai Yang Di Pertua YADIM sedangkan belum ada apa-apa pengumuman rasmi daripada pihak yang berkuasa dalam hal tersebut.



* Kami mengakui memang kami telah mengambil langkah tegas untuk menyampaikan bantahan kami terhadap ura-ura perlantikan beliau sebagai YDP YADIM atas sebab-sebab maslahah ummah (kepentingan seluruh umat Islam) di Malaysia.

* Dalam pengetahuan kami, di kalangan pihak berkuasa agama, tokoh-tokoh agama, pertubuhan-pertubuhan arus perdana sudah sekian lama tidak bersetuju dan tidak berpuashati dengan pendekatan Dr. Asri yang banyak menimbulkan keraguan dan polemik yang merugikan seperti dalam isu pencegahan khalwat oleh Pihak Berkuasa Agama, isu penggunaan kalimah Allah, isu amalan-amalan furu’ yang dikatakan bidaah di kalangan umat Islam dan lain-lain.



* Merujuk kepada permintaan Dr. Asri agar kami mengemukan bukti tentang kenyataan kami, kami BERSEDIA pada bila-bila masa untuk bersemuka dan berbincang dengan beliau SECARA PERIBADI, kerana kami berpendirian bahawa isu ini adalah isu dalaman dan tidak wajar dibahaskan atau disensasikan secara terbuka. Tindakan beliau ini sekali lagi menggambarkan bahawa beliau adalah seorang yang tidak berhemah, tidak berhikmah, sekaligus menggambarkan beliau tidak sesuai memegang jawatan sebagai YDP YADIM atau jawatan-jawatan yang seumpamanya.



* Tindakan kami menghantar memorandum kepada YDPA Agong adalah atas niat baik supaya kesepaduan umat Islam di Malaysia atas pegangan ahli sunnah wal jamaah TIDAK dirobek dan dimusnahkan oleh pendekatan yang tidak mengikut arus perdana. Kami tidak mahu suasana kacau bilau dalam amalan beragama berlaku di Malaysia.





Kami NGO-NGO Islam telah pun mengemukakan pandangan kami kepada DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong dan kami menyerahkan kepada Ke Bawah Duli untuk mempertimbangkan pandangan jujur dan ikhlas kami tersebut.





Ditandatangani oleh :







……………t.t..………………….

MOHAMAD ISA BIN ABD RALIP

Presiden

Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM)

p/s Orang dah offer tak mahu pulak drasri menyahut

http://peguamsyarie.org/?p=1249

mfrstudio said...

kita panggil apa yang mereka gelar diri mereka sendiri. mereka gelar diri mereka ASWJ manhaj salafi atau salafiyyah. saya rujuk pada apa yang mereka rujuk, sebab ayat itu saya tujukan buat mereka. bila saya bercakap dengan orang anti-wahabi, saya guna wahabi.

tapi semua yang bertempur dalam isu ini mahu ikut al quran dan sunnah nabi.

yang saya nampak iblis, syaitan dan nafsu serakah, anak-anak setan bogel yang menjuarai kelompok kedua-dua belah pihak. mereka itu bila bercakap penuh dengan ketawa berdekah, biadab dan tak ada tawaduk.apa yang mereka mahu seperti yang Dr Mahmud Zuhdi sebut, "suka berbalah".

setan-setan yang berbalah ni lah yang tengah berkeliaran sekarang.merekalah yang menghangatkan suasana dan membesar-besarkan kes mudah dan kecil.

penceramah PAS sejak dulu ramai kena tahan sebab tak ada tauliah, tak ada pun tubuh kelab penyokong khusus untuk isu penahanan.

ini semua ghuluw.

cuba jadi macam Dr Zulkifli Mohamad alBakri. cool dan tenang.

kingkong said...

Seikit Penambahan:

DIKALA UMAT ISLAM YANG LAIN BERBANGGA MENGAKUI DIRI MEREKA SEBAGAI SYAFIIEYAH (YAKNI PENGAMAL MAZHAB SYAFIE)

PENGIKUT IMAM MALIK BERBANGGA MENAGKUI SEBAGAI MALIKIYAH.

TERMASUK PENGIKUT IMAM ABU HANIFAH DAN HAMBAL.


HANYA MEREKA SAHAJA YANG BERMATIA-MATIAN MENAFIKAN MEREKA WAHABIYYAH (TANPA SEKELUMIT RASA BANGGA)

INI JAWAPAN MEREKA: ZAMAN NABI SAW, DULU MANA ADA MAZHAB2 NI?

DAN INILAH JAWAPAN YANG SANGAT DUNGU DAN BODO BEBAL YANG TERHASIL AKIBAT MALAS MEMBACA DAN MENDENGAR PADNAGAN ULAMAK MUKTABAR. ANGKUH DAN BODO SOMBONG.


Kalau setakat jawapn begitu, mmg tiada sesiapa menafikan. Akan tetapi Mazhab bukan bermakna tidak mencotohi sunnah Rasulullah tetapi lebih kepada Interpretasi Imam2 Mazhab kpd sunnah Nabi saw.

Ini yang puak2 wahabi bebal ni tak dapat faham. Akibat menyempitkan akal dan fikiran. Dan tegar dgn satu dua Ustaz yg kebetulan yg berceramah selairan dgn logik mereka.

Agama bukan sekadar logik semata-mata...

kingkong said...

Rasanya sudah tentu tak salah mentertawakan Wahabi ni...


KAH KAHHHH KAHAHAHAHAHHH KAAHHHHHHHH KAHHHHH BERDEKAH-DEKAHAHHHHHHH KAHAHAHAH KAH Kahakkss!

Mentertawakan manusia bahalol yg mengaku pandai adalah nikmat.

Kaha kahhh kahhhhhh

Ada satu jenis manusia pandai bagi nasihat tapi bila kena tegur sedikit...mula nak melenting. Padahal org tegur ikhlas.


Wahai Allahs wt jauhilah kami drp KEBEBALAN...amin.

mfrstudio said...

berdekahlah ketawa bersama anak-anak setan berbogel.

mendekati murka Allah, menjauhi sunnah Rasul.

masa nak berdekah ketawa itu jangan mengaku jadi pengikut nabi.sebab itu bukan sebahagian umat nabi punya akhlak.

asif.

orang islam lain, saya harap bertenang dan hanya perhati dengan penuh bijaksana permainan drama dan gelagat setan-setan yang berkeliaran ini.

abu maryam said...

mfr,

Sebab enta membawa qaul ust Hasrizal, di sini ana petik kata-katanya juga. Basically minor di univ jordon bukan sprt minor di univ2 lain.

"Pendapat yang diberikan oleh si fulan itu menyempitkan kefahaman seolah-olah pelajar di jordan hanya terikat dengan subjek di kelasnya sahaja. Apatah lagi Dr. MAZA yang mengikuti sistem lama universiti yang membolehkan ada major dan minor, jumlah subjek syariah yang dipelajari oleh Dr. MAZA, Ustaz Erfino dan yang seprogram dengan mereka adalah hampir menyamai keseluruhan jumlah subjek takhassus pelajar Syariah.

Selain daripada itu, pelajar-pelajar cemerlang tajaan Kementerian Pendidikan itu juga rajin bertalaqqi, mengaji dengan pelbagai ilmuan di Jordan malah Dr. MAZA juga menghadiri majlis talaqqi Sheikh Hasan Tsaqqaf, tuan guru si fulan. Sheikh Hamam Said, Sheikh Solah al-Khalidi, Sheikh Shuaib Arnaoot, Sheikh Mustafa al-Bugha, Sheikh Muhammad Abd al-Qadir Abu Faris, Sheikh al-Asyqar, malah jika tidak silap saya pernah juga hadir ke halaqah Sheikh al-Albani, begitu juga dengan para masyaikh muda terdiri daripada anak-anak Said Hawwa, Sheikh Yasin Daradukah dan ramai lagi.

Bukan Dr. MAZA sahaja, malah ramai pelajar yang bukan pelajar Syariah, rajin mengaji, menelaah kitab, mengadakan majlis-majlis tafaqquh fid-deen dan itu rutin kehidupan pelajar semasa di sana.

Kalau nak ikut sifir si fulan tu, macam mana pula kalau Dr. MAZA kata si fulan hanya belajar Syariah, dan tak belajar Lughah, SEBAB TU TAK RETI BAHASA!? "

mfrstudio said...

abu maryam,

sanggahan itu masih belum boleh mengesahkan Dr Asri mempunyai 2 major.

Hakikatnya tetap sama, iaitu Dr Asri major dalam Arabic dan minor dalam Syariah.

Namun jika dibaca laporan The Star yang saya bawa di atas, ternyata wartawan itu menafsirkan Dr Asri punya 2 major, malah seolah-olah Dr Asri sendiri tidak berstuju jika orang berkata dia tidak ada major dalam Syariah.

Malah dalam laporan Bernama juga, Dr Asri dilaporkan mempertahankan beliau adalah MAJOR dalam Syariah.

"He claimed that I majored in Arabic language and literature and not syariah. They had made serious allegations. This is too much," Mohd Asri told reporters after giving a talk at the Al-Qayyim Institute, Mengkuang here tonight.
rujuk

Jadi adakah kemungkinan wartawan salah tafsir?

Jika wartawan The Star dan Bernama boleh salah tafsir Dr Asri punya kenyataan, mungkin saja wartawa Utusan juga salah tafsir kenyataan Ust Zamihan.

Atau memang hakikat sebenar adalah Dr Asri ada MAJOR dalam Syariah?

Oleh itu Ust Hasrizal lah salah tafsir dalam hal ini, kerana Ust Hasrizal kata Dr Asri minoring in Syariah.

jadi sebetulnya apa?

Major Arabic, Minor Syariah

atau

Major Arabic, Major Syariah?

abu maryam said...

Munkin tulisan ust Hasrizal ttg Dr.Asri:

saifulislam.com/?p=6973

kingkong said...

berdekahlah ketawa bersama anak-anak setan berbogel.

mendekati murka Allah, menjauhi sunnah Rasul.

masa nak berdekah ketawa itu jangan mengaku jadi pengikut nabi.sebab itu bukan sebahagian umat nabi punya akhlak.

JAWAPAN AKU:


Sikap beginilah yg menjadi permasalahan kita di Malaysia.

Merasakan dirinya LEBIH SUCI daripada orang lain.

Akibat sikap HIPOKRIT beginilah maka lahirlah sekelompok jemaah yang SUKA DAN CEPAT MENGHUKUM SESAMA ISLAM. SEBAB MERASAKAN DIRINYA TERLALU SUCI, SEDANGKAN HAKIKATNYA HATI KOTOR PENUH DGN DENDAM KESUMAT. MAka biarlah hanya ALLAH swt yang MENGADILI JENIS MANUSIA YANG PERASAN TAWADUK NI. PAdahal bila berak, taik mereka lebih busuk.


MACAMLAH KAMU TAK PERNAH KETAWA BERDEKAH SEUMUR HIDUP. Cis Hipokrit. Bermuka-muka...lebih alim drp yg lain...

abu maryam said...

Mfr,

Hakikatnya Dr.Asri seorang yg aalim, begitu juga Ust Zamihan. Cuma aliran berbeza. Major/minor beliau indeed belajar ilmu syariah.
Yg penting ialah ilmu itu sendiri, major atau minor itu teknikal,tengok saja senarai ilmuan yg dia bertalaqqi semasa di sana. Lagipun dia master, PhD holder. Banyak lagi para ilmuan yg perlu dipertikaian jikalah Dr.Asri credential perlu dipertikaikan.

kingkong said...

In my view, the problem regarding Asri and Jais not only about ‘without surat tauliah’. Its more than that. Its about the person who felt his ownself is free to make a contreversial statement without any paret cant take an action. No matter who they are, their arent above the Rules of Law. Even Tun Mahathir want to make a speech, his should have a approvement. Just imagine Tun Mahathir is Negarawan Berjasa respect the rules, and why The former Mufti cant do that? Its because his already knew, JAIS never let him to spread a Wahabiyah Manhaj to young generation.
And then, why should we blame JAIS when action had taken?

One Malaysia mean is folloe the Malaysia Ruleas isnt it?

Unknown said...

Majlis Fatwa tidak pernah kategori Wahabi sesat: Mashitah

KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengkategorikan fahaman Wahabi sebagai salah dan sesat di negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Senator Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

"Kalau kita kata sesat, maknanya kalau kita pergi Makkah, kita tak bolehlah solat dengan tok imam di Mekah...tak sah, habislah jemaah haji kita. Dia (Wahabi) tak sesat, cumanya ia bergantung kepada kesesuaian di negara kita," katanya kepada pemberita selepas merasmikan Seminar Pendidikan Fatwa Peringkat Kebangsaan bertajuk "Pendermaan Organ dari Perspektif Islam" di Masjid Wilayah Persekutuan di sini, hari ini.

Antara ajaran fahaman Wahabi ialah tidak mengamalkan bacaan doa qunut dan Yasin selain tidak mengadakan tahlil dan tidak berzikir selepas solat seperti amalan Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Mashitah yang menyifatkan isu mengenai Wahabi ini sebagai "sensitif", berkata setakat ini fahaman tersebut masih boleh dibendung dari terus berkembang ke seluruh negara.

"Kita juga perlu menjaga (sensitiviti) beberapa negeri, negara dan masyarakat kita. Jadi kalau kita timbulkan banyak isu ini, masyarakat akan jadi keliru. Sekarang ini kita tekankan di Malaysia ialah kita berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah.

"Perbezaan dalam aliran ini selagi tidak menyentuh mengenai akidah, maka ia adalah fahaman yang boleh diterima tetapi kalau sentuh soal akidah, contohnya Allah itu duduk ke tak duduk ke, maka kita akan ambil satu pendekatan yang lebih serius. Tetapi setakat ini fahaman Wahabi itu kita masih dapat bendung," katanya.

Mashitah ketika ditanya pemberita sama ada fahaman tersebut boleh dikategorikan sebagai berbahaya, berkata:

"Kerajaan dan Majlis Fatwa sedang melihatnya dengan berhati-hati supaya tidak menimbul ketegangan dalam kalangan orang agama mahu pun masyarakat yang melihat.

"Kita di Malaysia ini mengambil pendekatan yang halus dan berdiplomasi. Sensitiviti kebanyakan orang itu, kita kena jagalah. Itu yang kita nak jaga supaya perpaduan sesama kita terpelihara."

Turut hadir pada seminar itu ialah Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Othman Mustafa dan Pengarah Perkembangan Perubatan, Kementerian Kesihatan, Datuk Dr Azmi Shapie.

Terdahulu, mengenai pendermaan organ, Dr Azmi berkata sehingga Oktober tahun ini, seramai 134,000 orang telah mendaftar dan berikrar untuk menjadi penderma organ dan 19,000 orang pesakit buah pinggang dicatatkan sehingga bulan yang sama.

"Dari jumlah ini, Melayu adalah kumpulan yang terendah untuk tampil mendermakan organ. Ini adalah kerana mereka kurang pendedahan atau pemahaman mengenai pendermaan organ," katanya.

Othman dalam ucapannya pada seminar itu pula berkata, agama tidak menghalang pendermaan organ tetapi rasa takut adalah antara faktor penghalang seseorang Muslim untuk menderma organ.

Beliau berkata, walaupun pendermaan organ seperti jantung dan kornea dibolehkan dan difatwakan pada tahun 1970, namun jumlah individu Islam yang menderma amat kecil berbanding mereka yang beragama lain. - Bernama

kingkong said...

Respect the Law, then the people will respet youself. What Asri expect when his doing a illegal thing? Muslim in Malaysia has gave this organisation a trust to take an action to whoever make a wrong things.
Since a few days ago, many partys condemn JAIS, this is include from both politics party. BN Goverment Mass Media and Pakatan MP are compete in a race to protect the former Perlis Mufti.Whats wrong with these peoples? Seems nobody want to defend JAIS.
Is that individual is bigger than the Islamic Instruments? Perhaps the ISLAMIC NGO like Abim and JIM can make decalration to defend this honest ‘orang-orang jabatan agama’.
Look likes when JAIS dont take an action peoples will blame. But when an action is taken...is more to blame.
So what they want to do? Only talks hah?

aryna said...

salam..
adakala baik saja membiarkan anak2 manusia bertopeng syaitan bermaharajalela menari, mencaci dan menjerit menggila..
adakala baik juga ditegur dan disapa agar ada terdetik di hati mereka untuk menjadi manusia yang mukmin biarpun mereka cuba menafikannya.. berharap saja mereka akan mendapat taufik dari ALLAH..
biarlah usaha sedikit pun dapat manfaatnya..

orang yang banyak ketawa akan banyak juga tangisnya nanti..
orang yang banyak cakap akan banyak juga diamnya nanti..
biarlah kita jadi the person who the 1st to cry is who the last to laugh..
[pertama menangis melihat kebiadaban dan kesesatan mereka yang terakhir tersenyum melihat kemenangan kita dan keinsafan mereka]

berbalik kepada dr.Asri, ramai bersangka buruk yang kita ni benci pada dia.. bukan begitu..
tindakan dilakukan JAIS dan para ulamak adalah untuk menyedarkan beliau.. sudah nasihat tak jalan, sudah diajak berbincang dia mengelak, maka inilah saja cara terbaik dengan sedikit "kekerasan".. tapi disalahtafsir oleh pengikut2 dr.asri..

wallahualam..

abu maryam said...

aikk????mana hilang 2 posting terakhir saya.

abu maryam said...

cuba sekali lagi....

to Mfr,

Sila lihat sijil Dr.Asri di drmaza.com. terpampang di sijilnya "Takhasus al Lughatul Arabiyah wal Adab / (slash) Syari'ah Islamiyyah" Grade Imtiaz (Cermerlang)

Ini berselahana dgn text ust Zamihan (lihat archive).

mfrstudio said...

takhasus ertinya majoring.

jadi itu buktinya Dr asri mempunyai 2 major dan bukannya 1 major 1 minor?

Maka ustaz zamihan fitnahlah sebab ustaz zamihan kata Dr Asri bukan major syariah. Begitu juga Ustaz Hasrizal salah, kerana Dr Asri bukan minor syariah.

Begitukah?

aryna said...

dan.. kepada tuan abu maryam..
cubalah tengok pula sijil dr.asri di blog ust. al-hanief pula..

harap sijil beliau dapat jelas dan dinilai oleh jurunilai yg arif atau dari Universiti Jordan sendiri utk salinan asal..

moga ALLAH SWT memberi jalan mudah bagi yang benar.. amiin..

abu maryam said...

Ustaz2 kita selalu berkata, kita beraqidah dgn aqidah Asya'irah.

Hakikatnya aqidah Asya'irah satu akidah yg exclusive yg susah utk difahami jika kita mengikutinya secara mendalam. Byk doctrine2 penting tidak disampaikan kpd org awam. Ia juga dinisbahkan kpd seseorang iaitu al Imam Abu Hassan Asya'ari, sesuai dgn exclusiveness. Terdapat fakta dari kitab imam Zahabi & juga Ibn Kathir (ke-2nya bermazhab Syafiyyah) mengatakan al Imam berada di dlm mazhab muktazilah selama 40 tahun. Timbol persoalan, apakah ASWJ sudah pupus dlm masa 40 tersebut? Juga, tidak wujud kesangsian kita utk kita menisbahkan aqedah kpd org yg bergelumangan dgn aqidah muktazilah dgn begitu lama? Bagaimana dgn imam2 lain yg masih kuat berpegang dgn aqidah yg sahih pada masa itu, i.e at Thohawi, dsb, kenapa disisih dgn begitu shj?
Terlalu byk persoalan. Harap sama2 kita mengkaji perkara yg penting ini. Allahummusta'an.

mfrstudio said...

masuk bab asya'irah pulak.

abu maryam said...

mfr,

takhasus = pengkhususan.

Sila bandingkan dgn txt ust Zamihan. "Perlu diketahui bahawa Universiti Of Jordan ( Universiti Ijazah Pertama Dr Asri) tidak pernah menawarkan program pengajian Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dan Pengajian Islam sekaligus. Hairannya, bagaimana Dr Asri boleh mendakwa beliau berkelulusan B.a Bahasa Arab dan Syariah Islam sekaligus.
Tak percaya, cuba tuan-puan tanyakan graduan yang semasa dengannya. Ataupun minta dilihat ijazah pertamanya itu. Jelas, beliau cuba mencipta mitos dalam memperkasakan jawatannya sendiri.
"

Saya sendiri tak pasti apa makna "/" samada 2-2 major atau yg second tu minor. Itu tak penting lagi. bottom line, dia belajar syariah.

Ukhti Aryna, kat mana link blog ust hanief. Syukran

aryna said...

sila rujuk..

http://al-hanief.blogspot.com

abu maryam said...

Aryna,

dah tengok. saya rasa tak perlu pakar forensik utk menentukan hal ini. Nanti org tertanya dakwat tak check ker.

Sudah maklum, kuliah syari'ah pernah ditawarkan bersama dgn B.Arab, sebelum ia dimansuhkan.

Kira untung dr.Asri, rezeki dia.

Mfr, maaf tertulis pasal asya'irah. Saya tengah mengkaji aliran asyairah vs salafiyyah. terlalu excited dgn bab ini. InsyaAllah saya kongsikan diwaktu yg lebih sesuai. Asif.

kingkong said...

This is what i am talking about. Most of muslim just wasting time only to investigate wheter Asri Certificate is fake or not.

Which is more important his certificate or our majority muslim true problems?

Thats why American is easy invade IraQ.

Hopely all muslims will conscious before its too late.

Ibnuzahid said...

Salam,

Ana rasa, tak perlulah kita keluarkan komen yang begitu begini. Kita pun tidak tahu pokok pangkalnya terjadi perkara tersebut. Jangan asyik buat pelbagai andaian yang akhirnya akan menyebabkan kita tak semena-mena mendapat dosa. Lebih baik kalau kita berbaik sangka antara satu sama lain. samada mereka itu wahabi, ASWJ, syiah atau sebagainya....mereka tetap saudara seagama. Rasulullah SAW dulupun ketika mana Musailamah Al-Kazab mengaku dirinya sebagai Nabi, adakah Rasulullah SAW terus menghukumnya sebagai kafir? Tidak...sebaliknya Rasulullah SAW menghantar wakil untuk menasihati Musailamah Al-Kazzab agar menarik balik pengakuan tersebut tetapi sebaliknya yang berlaku wakil itu telah di bunuh oleh Musailamah Al-Kazzab. Kenapa kita tidak mengkaji Sirah dan mengikut acuan Rasulullah SAW dalam membaut sebarang tindakan. Apakah kita ini lebih hebat dari Baginda?

cjb said...

saya rasa elok dr asri saman utk buktikan siapa yg benar. awal2 lagi dlm forum2 semua org dah agak Zamihan akan kata wartawan putar belikan kenyataan. so biarlah mahkamah yg menentukan. so masing2 kena pasang lawyer yg paling hebat supaya tak kalah.

abu maryam said...

cjb,

saya berpendapat tak perlu diperbesarkan lagi isu sijil ni. Munkin ust Zamihan hanya perlu membetulkan sedikit kesilapan. Kredibiliti dia tak tercalarpun dgn meminta maaf; malah lagi macho :).

cjb said...

elok Dr Asri saman sekali tuan punya http://al-hanief.blogspot.com/ utk buktikan kebenaran sijil tu di mahkamah. ustaz sama ustaz memanjangkan fitnah apa cerita ni? tertawa org2 awam melihatnya. hilang hormat.

cjb said...

ya benar abu maryam,

kalau berjiwa besar memang sepatutnya bila tahu dah terbuat fitnah boleh cepat mohon maaf. bak kata pepatah takkan hilang bisa ular menyusur akar. tapi ustaz2 zaman sekarang ni jiwa mrk kecil sama sj mcm org2 awam yg tak mengaji agama. sebab taraf pendidikan tak menentukan jiwa kecil or besar, sombong or takkabur. bila terguris hati dendam hingga bw ke mati. klu manusia tetap manusia. ambil yg jernih buang yg keruh. Insyaallah.

aryna said...

eloklah tu..
saman je bila tak puas hati..
sakit hati, amarah, nak tunjuk dialah benar, besar kepala.. apalagi sifat2 tak redha?!
jadi, saman.. asik2 saman..
buatlah fikrah artis2 sekarang..
eloklah.. tambah2 ada kelab peminat sekarang.. dah samalah tu..

kat mahkamah dunia ni, tak akan pernah dapat tentukan salah atau benar..jadi, tak perlu sebut bahawa keputusan mahkamah adalah semesti benar..
tunggu saja mahkamah ALLAH..

Anonymous said...

Kelakar...abih tu kalau tak nak pakai mahkamah dunia masa kat dunia ni nak pakai mahkamah apa? Mahkamah bunian? Mahkamah jin?

Kalau tak perlu mahkamah didunia ni tak perlulah syariat yang diturunkan oleh Allah.

Apa pun berlapang dada. Jangan main fitnah2. Jangan ghuluw dalam menyokong tokoh atau puak. Berlaku adil hatta kepada musuh. Pastikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai neraca. Wajib selamat dunia dan akhirat. Itu janji Rasul.

JomFikir said...

Nak dengar sapa cakap betul dr asri ke atau orang yang lebih rapat dengan dr asri dan juga bekas pelajar dari universiti jordan sendiri :


Ini perkataan ustaz Hasrizal yang mengenal rapat dengan Dr Asri :

Anda baca di sini : http://saifulislam.com/?p=6973#more-6973

Dan yang kedua iaitu dari bekas pelajar dari Universiti Jordan iaitu Dr Asmadi Mohamed Naim :

http://drasmadinet.blogspot.com/2009/09/komen-terhadap-artikel-islam-antara-nas.html

Dakwah Orang Awam said...

Mulai saat ini, pada hari ini dengan serta merta saya mengistiharkan diri saya untuk TIDAK menyokong Parti PAS lagi kerana ketaksuban dan sokongan terbuka mereka kepada Asri yang membawa fahaman Wahabi.Biar saya hidup tidak berparti daripada hidup tidak bermazhab.

suluk said...

Alhamdulillah syukur,ramai dah mufti2 mula bersuara dan merekalah yang sepatutnya menerangkan kepada umum akan aqidah yang sebetulnya iaitu Aqidah Ahlussunah Waljamaah dan menentang fahaman wahabi yang memecah belah masyarakat/umat islam di Malaysia.
Pembelajaran tentang Ilmu Aqidah Asya'ariah tidaklah susah di pelajari seperti sangkaan,kerana kebanyakan guru2 dan pondok aliran ASWJ selalu mengajar kitab2 jawi cth. matan jauharah, aqidatunnajin,faridah dan banyak lagi kitab2 tauhid yang telah dikarang/diterjemah oleh Ulamak2 ASWJ nusantara.
Dan disamping itu perbanyakkan mempelajari belajar ilmu tassauf ilmi dan amali bagi membersihkan hati,InsyaAllah terbukafahamlah akan kebesaran ALLAH,maka tunduk tawaduklah hati ini, barulah mampu melakukan yang wajib dan meninggalkan yang haram,makruh dan membanyakkan amalan2 sunat.
Teruskan usaha ... Ustaz Zamihan.InsyaAllah mendapat rahmatNYA.

CycleEdge said...

orang kafir semakin ramai menbaca kitab dan menkaji ilmu islam sedangkan kita masih mengatakan, 'kami tak boleh komen2 bab ini kerana kami mazhab itu & ini, ada baiknya orang2 yg mahir terus ber bincang dengan menggunakan nas2 yang lebih hampir dan menjadikan kita lebih baik dan maju. Malangnya ada yg menkritik dengan tangan kosong tanpa berlandaskan apa2, lebih teruk lagi yg menjadi pak turut tanpa memahami apa2 dan sedap melabel. semoga kita dapat menggunakan ilmu dengan sebaiknya tanpa hasaq dengki dan dijauhi syaitan.Insyallah

Unknown said...

ZAMIHAN, UNDUR JE LAA DARI JAWATAN ANDA. UNTUK KEBAIKAN UMAT ISLAM MALAYSIA

Unknown said...

Ijazah ke, master ke, Ph.D ke, walau apa pun bidang yang kamu belajar pastinya tidak akan menentukan bahawa kamu seorang yang FAHAM akan agama kamu sendiri.

Dengan sijil-sijil kamu, kamu bisa digelar orang yang bermaklumat.Itu saja. Kamu semua seperti kitab-kitab yang kamu telaah dulu tidak lebih dari itu. Kitab itu kamu dan kamu itu kitab. Apa yang keluar dari lisan-lisan kamu tidak lebih dari yang terkandung di dalam kitab-kitab yang kamu pelajari. Namun RUH kitab-kitab tersebut tidak pernah kamu bisa menguasainya.

Aku cadangkan kepada kamu agar cuba belajar menguasai RUH kitab-kitab yang telah kamu telaah dulu di Universiti-unversiti yang kamu agung-agungkan.

Apakah guru kamu di Universiti dulu tidak pernah bercerita tentang Al-Ghazali rah.a.yang berkelana mencari RUH-RUH kitab-kitab yang telah dipelajarinya, sedangkan pada masa tersebut beliau sudahpun terkenal sebagai seorang yang amat alim dan merupakan guru paling besar di universiti tempat beliau berkhidmat?

Apa kamu semua yang tidak pernah mengikut jejak beliau lebih berilmu dari beliau.

Wahai saudara-saudara langkahlah setapak lagi dengan agar kamu bisa menguasai Ruh-Ruh ilmu daripada kitab-kitab yang telah kamu pelajari dahulu dan kamu pasti tidak perlu membazirkan masa kamu berhujah tentang manusia seperti yang kamu semua lakukan sekarang.

Kuasai Ruh-ruh ilmu yang aku katakan dan lihat kebenaran melalui Nur Allah.

Bagiku siapa antara kamu yang pernah mengucapkan Allahu Allah dengan sepenuh ketulusan dan merasakan kehadiran tuhan seolah-olah kamu melihatnya, maka dialah yang benar.

Bagi kamu yang tiada tahu akan makna IHSAN yang aku maksudkan, ingatlah perkataan ku ini. Petanda orang yang benar adalah, tidak mungkin sekali-kali dia akan bertenggek pada tempat-tempat yang jika Rasulullah s.a.w. masih hidup sekarang, pasti baginda akan memerangi tempat-tempat tersebut.

Apa pendapat kamu jika seorang yang dikatakan alim bertenggek dan mengasosiakan dirinya pada tempat-tempat yang dilabelkan sebagai "penyambung lidah syaitan" dan merupakan penyumbang dan juru promisi terbesar kemaksiatan yang sedang berlaku sekarang.

Apakah kita pergi ketempat itu duduk bersama mereka dan berdakwah melalui siaran2 mereka sedangkan tempat tersebut membawa lebih banyak mudarat dari kebaikan kepada masyarakat muslim.

Apakah kamu fikir Rasulullah akan menerima jemputan berceramah agama ditempat sebegitu atau saja memeranginya?

FIKIRlah agar kamu memahami agama kamu sendiri.

cjb said...

udah-udah tu. bermaafan & berdamai la. perang saudara dlm islam lebih dasyat dari perang dgn kaum nasrani/yahudi. lihat saja perang Pakistan Barat vs Pakistan Timur (skrg Bangladesh) yg makan korban 3 juta jiwa itu.

mfrstudio said...

Dari blog ustaz amin, harap dapat memahami konsep major minor.

"Di dalam bidang agama di Universiti sekarang, ada tiga bidang besar.

1. Syariah (hukum hakam)

2. Usuluddin (berkaitan dengan hadith, tafsir)

3. Bahasa Arab

Kadangkala, ada sesetengah Universiti yang mencampurkan bidang ini seperti Major Bahasa Arab dan Minor Syariah. Ia tetap dari Fakulti Sastera bukannya Syariah.

Dalam bidang Syariah sendiri pun, ia banyak pecahan. Kalau orang yang berlatar belakang Syariah dan Pengurusan, maka dia tidak akan mahir di dalam bab Undang-Undang Syariah, ini kerana, undang-undang Syariah di dalam jabatan Syariah dan Undang-Undang.

Maha suci Allah, sangat luas, lautan ilmuMU ya Allah.

Inilah tiga bidang yang besar di dalam Universiti. Ketiga-tiga bidang ini, jika keluar orang akan panggil dia sebagai ustaz. Dan orang akan sangka, dia akan tahu semua benda.

Jika kita hendak berbicara mengenai hukum hakam, bidang yang paling baik ialah bidang Major Syariah. Ini kerana, seorang agamawan di dalam bidang syariah akan mempelajari kaedah mengeluarkan hukum di dalam sesuatu perkara.

Bidang lain, mungkin ada, tetapi hanya elektif sahaja dan sudah tentu penumpuan dan penekanannya tidaklah sedalam orang yang memang di dalam bidang syariah.


...Cuba bayangkan, seorang yang bukan bidangnya, hanya menukilkan pandangan-pandangan dari kitab itu dan ini, memilihnya yang sesuai dan senang, tetapi penghayatan dan kaedah mengistinbatkan sesuatu hukum, tidak dikhadamkan dengan sebaiknya.

Semua orang boleh bercakap mengenai kesihatan, tetapi, untuk membahaskan mengenai kesihatan, maka, ia mestilah seorang yang di dalam bidang perubatan.

Orang boleh bercakap mengenai sesuatu hukum, tetapi di dalam memberi fatwa hukum, biarlah orang yang di dalam bidangnya.

Balik pada persoalan yang pertama. Kalau betul Doktor Asri telah memalsukan kelayakannya dalam bidang syariah di peringkat ijazah Sarjana Muda (Kepujian) Bahasa Arab/Syariah dari Universiti Jordan. Semoga Allah ampunkan dia dan kita semua.

Saya tak boleh jawab bagi pihak beliau. Sama-sama kita lihat blog beliau www.drmaza.com. Sama-samalah kita tunggu dan lihat jawapan pada siasatan yang dijalankan.

Atau mungkin apa yang dimaksudkan oleh Ustaz Zamihan dari JAKIM ini ialah, memalsukan bidang sebenar, iaitu bidang Bahasa Arab tetapi diutarakan bahawa bidangnya adalah bidang Syariah.

Sudah tentu pandangan hukum dari Bidang Sastera Bahasa Arab tidak sekuat orang yang betul-betul dari bidang Syariah.


Wallahualam,


rujuk

Unknown said...

Assalamualaikum

"" Sebenarnya, pihak berkuasa agama tidaklah terlalu 'jumud' dalam mengendalikan isu tauliah" So say Tok Sheikh Zamihan

yang jumud enko saja zamihan... pesal tu mulut tu celupar tuduh Dr. Asri menipu dalam kelayakan akdemik nya..

nak serang pong ikutilah pendekatan ilmiah.. bukan ikut perangai yahudi dan nasara...

puak puak Syaitan in Islam ko tak serang pong..

kalo pihak berkuasa ugama tak jumud.. abis kenapa bekas mufti selangor ishak baharom di tegah berikan ceramah..kenapa ustaz harun din di tegah berikan ceramah dan mufti perak pong ditegah berikan ceramah gak gamaknya.. pesal tauliah tak diberikan..

kalo kamu mungkin gak kita nak nengok tauliah... tapi kalo dah peringkat mufti.. nak tauliah apa ke bender nya lagi...

apa apa pong jangan dolak dalik nak tuko topik... tak macho n tak sirius n tak amanah lah beb...

ko tuduh dia tipu kelayakan akademik dia.. ini isu idop mati yang terpalit kat muka ko skang ni... toksah nak pusing gi ke hala hak jabatan agama nak beri tauliah atau tidak..

Peguam syariee dah minta maaf secara terbuka.. enko bila lagik...

Semuga Allah meluruskan hati dan lidah kamu dengan penuh kelembutan dan kasih sayang Nya dan semuga Allah juga membakar hati kamu dan lidah kamu sekiranya kamu tidak surut dan kembali berkata benar

wassalam

JomFikir said...

Beza orang yang mengkaji dengan orang yang hanya menerima membuta tuli ya.. Saya dah lihat di komen-komen di sini.

Unknown said...

Salam,
PGSM telah memohon maaf kepada Dr Maza..

http://www.malaysiakini.com/news/116790

Mengenai isu tauliah, sy masih keliru ape itu wahabi sebenarnye krn sy masih belum dpt ta'rif/istilah wahabi yg jelas.
Harap sesiape dpt menjelaskan sy.

Sy ade soalan.
Soalan sy, apekah ta'rif kewahabian Dr Asri sehingge die tdk mendpt tauliah dari jais?

Btw, sy ade video yg ingin dikongsi bersame:

http://www.youtube.com/watch?v=xOpfzO3BZ8E

Unknown said...

Ini hanye pengetahuan sy yg doif:

DrAsri: B.A (hons) B. Arab/Syariah University Of Jordan.

M.A Pengajian Islam USM.
Tajuk: Al-Sahabah: ... Read MoreKontradiksi Antara Nas-Nas Islam Dengan Riwayat Sejarah.

Ph.D, Islamic Revealed Knowledge And Haritage (Al-Quran And Sunnah Studies), UIA (2003)Tajuk: Sabab Wurud al-Hadith: Dirasat Tahliliyyat Bi Tarkiz Khas ala al-Dawabit wa al-Maayir. IJAZAH HADITH: mendapat 5 ijazah sanad menerusi jalur ulama India (2001)

JomFikir said...

Jawapan dari mereka yang mengkaji fahaman wahhabi :

PENGENALAN

Fahaman Wahabi ini terlalu kerap ditimbulkan oleh pelbagai pihak samaada dari golongan muda ataupun golongan tua. Sejak sekian lama juga saya sering kali ditanyakan isu-isu berkaitan fahaman Wahabi. Pelbagai persoalan diajukan kepada saya samada melalui Email dan YM ataupun melalui PM di iLuvislam. Di antara mereka ini ada yang meminta saya untuk menyediakan sedikit sebanyak info dan maklumat berkaitan dengan fahaman Wahabi ini. Di samping itu, saya juga tidak terlepas dari menerima kritikan dan cemuhan dari golongan Wahabi setiap kali saya berhujjah dan berbincang dengan mereka.

Di sini saya cuba memberikan beberapa maklumat untuk dijadikan panduan untuk sahabat-sahabat semua bagi mengenali fahaman Wahabi. Tujuan utama saya menulis dan menyediakan artikel ini bukanlah bertujuan untuk mencari gaduh dengan golongan Wahabi akan tetapi penyediaan artikel ini adalah perbincangan yang sempat ditulis semula. Artikel ini juga saya sediakan secara ringkas dan ia masih memerlukan beberapa penerangan dan penjelasan lebih lanjut lagi. Ini bukanlah suatu tuduhan melulu tanpa periksa namun inilah cerita sebenarnya. Bagi mengukuhkan lagi kepercayaan peribadi, pembaca bolehlah menyemak sendiri kitab-kitab yang telah dikarang oleh para ulama muktabar bagi membincangkan fahaman Wahabi ini.

Antara cara-cara mudah mengenali mereka samada berfahaman Wahabi ataupun tidak ataupun terkena sedikit tempias dari fahaman Wahabi adalah:

Dari Sudut AQIDAH:

01. Gemar membahagikan-bahagikan tauhid kepada tiga bahagian iaitu Tauhid Rububiyah, Uluhiyah dan al-Asma Wa al-Sifat lantas menyamakan umat Islam kini dengan musyrikin Mekah.

02. Menyesatkan manhaj Asyairah dan Maturidiyah yang merupakan dua komponen utama dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah.

03. Kritikal terhadap sisitem pengajian Sifat 20.

04. Gemar membahaskan ayat-ayat mutasyabihat dan membahaskan perihal istiwa Allah Taala, tangan Allah Taala, di mana Allah Taala dan lain-lain ayat mutasyabihat lagi lantas memahami ayat-ayat itu dengan zahir ayat dan mencerca mereka yang mantakwil ayat-ayat ini. Akhirnya mereka secara tidak sedar termasuk di dalam golongan Mujassimah dan Musyabbihat.

05. Sering meletakkan isu-isu fiqh dalam bab aqidah, seperti tawasul dan istighatsah lantas mensyirikkan dan mengkafirkan amalan-amalan yang tidak sehaluan dengan mereka. Juga mensyirikkan amalan yang tidak dipersetujui contohnya mambaca salawat syifa dan tafrijiah dll.

06. Mudah melafazkan kalimah syirik dan kufur terhadap amalan yang mereka tidak persetujui (Khawarij Moden).

JomFikir said...

07. Amat kritikal terhadap tasawuf serta tarikat dan mengatakan bahawa tasawuf dan tarikat diambil daripada ajaran falsafah Yunan, agama Buddha dan dll.

Dari Sudut FIQH:

01. Kritikal terhadap mazhab-mazhab fiqh dan menganggap sesiapa yang berpegang kepada satu mazhab adalah taksub dan jumud. Mereka akan menyarankan mengikut fiqh campuran atas corak pemahaman mereka dan menamakannya sebagai Fiqh Sunnah.

02. Membahagikan manusia kepada tiga golongan iaitu mujtahid, muttabi dan muqallid dan mencerca golongan muqallid. Bagi mereka hanya menyeru kepada mengikut seorang alim atau imam itu hanyalah dengan dalil walaupun pada hakikatnya mereka tidak memahami dalil tersebut.

03. Gemar membangkitkan isu-isu furuk yang sudah lama diperbahaskan oleh para ulama terdahulu seperti isu tahlil, talqin, qunut subuh, zikir berjamaah, zikir dengan bilangan tertentu, lafaz niat solat, ziarah makam para nabi dan ulama, sambutan maulidur rasul dll.

04. Perkataan bidaah sentiasa diulang-ulang pada perbuatan yang mereka tidak setuju. Bidaah di dalam agama bagi mereka hanyalah sesat dan akan menjerumuskan pembuatnya ke dalam neraka. Kata-kata Imam Syatibi pada pembahagian bidaah akan mereka ulang-ulangi. Menurut fahaman mereka pembahagian ulama lain pada bidaah hanyalah bidaah dari sudut bahasa.

05. Wahabi secara umumnya mengaitkan amalan-amalan tertentu kononnya sebagai rekaan dengan hawa nafsu atau kejahilan para ulama terdahulu manakala Wahabi di Malaysia cuba mengaitkan amalan yang mereka tidak persetujui hanyalah rekaan para ulama Nusantara.

06. Hanya berpegang kepada suatu pendapat dalam hukum hakam fiqh jika mempunyai dalil yang zahir dan amat gemar meminta dalil dari al-Quran dan al-Hadis seolah-olah mereka dapat membuat perbandingan sendiri kuat lemahnya sesuatu pendapat berdasarkan dalil yang dijumpai.

JomFikir said...

Dari Sudut MANHAJ:

01. Berlebih-lebihan pada mengkritik mereka yang tidak sehaluan dengan mereka baik ulama terdahulu mahupun sekarang.

02. Menganggap bahawa hanya mereka sahajalah yang benar dan merekalah sahajalah pembawa manhaj salaf yang sebenar.

03. Bersikap keras kepala dan enggan menerima kebenaran walaupun dibentangkan beribu-ribu hujjah. Bagi golongan Wahabi dalil mereka yang menentang mereka semuanya lemah atau telah dijawab.

04. Amat gemar berdebat walau di kalangan masyarakat awam.

05. Terlalu fanatik kepada fahaman dan tokoh-tokoh yang mereka diiktiraf mereka seperti Muhammad Abdul Wahab, Abdul Aziz bin Baz, Nasir al-Albani, Muhammad Soleh al-Utsaimin, Soleh Fauzan dll.

06. Mudah mengatakan bahawa ulama terdahulu sebagai silap ataupun sesat dll.

07. Mendakwa mereka mengikut manhaj salafi pada urusan aqidah dan fiqh walaupun hakikatnya mereka amat jauh sekali dan tidak memahaminya.

08. Cuba untuk menyatukan semua pihak atas fahaman mereka lantas menyebabkan perpecahan umat.

09. Sebahagian mereka juga bersikap lemah lembut pada kuffar dan berkeras pada umat Islam.

10. Menyesatkan dan memfasiqkan sesiapa yang bercanggah dengan mereka serta melebelkan dengan pelbagai gelaran.

11. Seolah-olah menyamatarafkan hadis dhoif dengan hadis maudhuk lantas mendakwa mereka hanya mengikut hadis yang sahih selain kritikal terhadap penerimaan riwayat dan taasub dengan penerimaan atau penolakan Nasir al-Albani semata-mata.

12. Membuat khianat ilmiah samada pada penulisan atau pada pantahqiqan kitab-kitab lama terutamanya.

PENUTUP

Hampir keseluruhan artikel ini saya ambil dari kertas kerja yang pernah disediakan dan dibentang sendiri oleh sahabat saya iaitu Ustaz Syed Abdul Kadir bin Syed Hussin Aljoofre. Cuma beberapa perkara sahaja saya buang dan tambah agar lebih natural untuk dibaca. Semoga penulisan ini menjawab pelbagai persoalan mengenai fahaman Wahabi ini dan ia boleh membawa manfaat kepada umat Islam sejagat. Saya doakan agar semua pihak mendapat hidayah dari Allah Taala. Aminnn.

‘Memberi dan Berbakti’

Sekian. Wallahualam.

JomFikir said...

abg brother - yang menjadi isu adalah ijazahnya dahulu. Bukan master dan PhDnya. Itu kena jelas. Terima kasih.

Bila anda dah baca certification dr asri, cuba baca hujjah orang lain pula. (kalau nak mengkaji la)

Unknown said...

Dr Asri:

B.A (hons) B. Arab/Syariah University Of Jordan.

M.A Pengajian Islam USM.
Tajuk: Al-Sahabah: ... Read MoreKontradiksi Antara Nas-Nas Islam Dengan Riwayat Sejarah.

Ph.D, Islamic Revealed Knowledge And Haritage (Al-Quran And Sunnah Studies), UIA (2003)Tajuk: Sabab Wurud al-Hadith: Dirasat Tahliliyyat Bi Tarkiz Khas ala al-Dawabit wa al-Maayir. IJAZAH HADITH: mendapat 5 ijazah sanad menerusi jalur ulama India (2001)

Unknown said...

Terima Kasih JomFikir.

Sekiranya jika ada ta'rifan dari penulis yg lain harap dapat berkongsi, dan sekiranya jika ada dalil dan hujjah bagaimana utk membetulkan Aqidah, fiqh dan manahj mereke harap dpt emailkan pd sy di

abang_brother@hotmail.com

aryna said...

kociriemann said...
Kelakar...abih tu kalau tak nak pakai mahkamah dunia masa kat dunia ni nak pakai mahkamah apa? Mahkamah bunian? Mahkamah jin?

Kalau tak perlu mahkamah didunia ni tak perlulah syariat yang diturunkan oleh Allah.

Apa pun berlapang dada. Jangan main fitnah2. Jangan ghuluw dalam menyokong tokoh atau puak.

*********************

salam...

saya tidak sesekali mengatakan tak nak atau tidak perlu mahkamah dunia. Bagaimana keadaan saudara sewaktu membaca komen saya sehingga boleh mengubah maksud kata2 saya?!
usah seperti wartawan utusan yang menulis berlainan dari komen ust.zamihan sewaktu diinterview.. huru-hara,kacau bilau dan rosak hubungan ukhwah jadinya..

saya menyokong ust.zamihan bukan membuta tuli.. seperti saya sebutkan sebelum ini saya mengambil masa yang sangat lama menilai dr.Asri dari sudut ilmu dan ajaran agama yang saya terima dan juga mengambil masa yang lama sebelum buat keputusan utk berdiri di belakang ust.Zamihan..

harap tuan tidak melulu membuat kesimpulan terutama bila membaca apa yang saya tulis meskipun saya seorang awam yang tidak tinggi ilmu agama Islam yang suci ini, apatah lagi saya perlu sangat berhati-hati untuk menggunakan Al-Quran dan sunnah sebagai dalil menyokong kata2 saya.

wssalam..

p/s: saya amat bersetuju dengan tuan Suluk.. dan terimakasih kepada Tuan Jom Faham dengan penenrangan yang jelas.

akid said...

Sabda Nabi Saw, 'Islam itu datang dengan asing, suati hari ia akan menjadi asing kembali'.

Apa pun yg anda semua katakan ttg salafus soleh, adalah menjadi tanggungjawab kita sbg khalifah di muka bumi ini utk meneruskan Islam yg syumul. Islam tidak narrow. Ia adalah indah. Kita tidak mahu menokok tambah Islam yg indah ini dgn perkara yg tidak ada dlm ajarannya, seperti yg terjadi kpd yahudi dan nasrani. APa yg kita mahukan ialah menjadi hamba Alalh yg beriman, dgn mengikuti perintahNya dan mengikuti ajaran Nabi saw, sesuai dgn syahadah kita. Sememangnya sahabat2 Nabi saw, semuanya sudah tiada, adakah kerana meraka tiada maka kita tidak perlu meneruskan perjuangan tersebut? Adalah tidak benar. Maksud saya ulama salafus soleh ialah mereka ini mengajar dan memperjuangkan agama Islam berlandaskan ajaran dari Quran dan dari hadith sahih NAbi saw yg diikuti oleh sabahat2 NAbi saw.
Mmg susah utk kita mendapat semula suasana seperti di zaman khalifah, tetapi yg penting kita cuba utk menyebarkan agama ISlam yg sungguh indah ini.

akid said...

Jika apa yg di ajar oleh ulama2 ini dikatakan sbg tidak benar atau sesat seperti yg dituduh wahabby sesat, kenapa JAIS tidak ada issue utk menuduh Dr asri. Kata sudah berbulan2 monitor, bila dah tangkap tak ada tuduhan pulak. Kata mereka dlm process. Ini tidak logik. Mana2 org yg berilmu tahu ia tidak logik dan adil. Bukan Dr asri sahaja, ada ulama lain yg ditangkap ttp case mereta tidak selesai after 5 yrs...kerana tidak ada pertuduhan yg salah. Tuiduhan yg ada hanyalah tiada tauliah....ttp ada case2 tersebut, ustaz2 tu dah mintak tauliah byk kali, ada degree, master, PHD even dah kerja dgn Saudi ttp tetap kene tolak sbb kata wahaby. Ttp ada pulak ustaz yg ajar tak betul, tak ada tauliah, tak kene tangkap. Itula issue sebenarnya ttg perkara ini.JAIS kalau nak being fair, being fair to everyone. Case cerai, dera, tak bagi nafkah byk tak selesai, itu lagi penting. Ustaz2 nie bukannya buat ajaran sesat.Kalau dah sesat pasti dah kene tangkap. JAIS patut berfikiran terbuka....begitu juga rakyat malaysia. Kalau tidak, islam kita akan jauh ke belakang.

akid said...

abg brother,

ada tulisan dari ex mufti saudi ttg life and mission of Muhammad Abd Wahhab. Ikuti link ini http://www.ahya.org/amm/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=180

Yusoff bin Ishak said...

Camana nk bagi tauliah kalau bawak faham yang mirip kepada menjisimkan Allah. Pastu rujuk pulak kepada ulama yang tidak muktabar...Albani, Ben Baz, Ibnu Taimiah yamg dipertikaikan majoriti ulama...itu yg depa rujuk...org dah kata kalau kau bawa akidah tanzih..oklah...ni tak bawa akidah Allah bertangan, berkaki, bermata...

Unknown said...

Terima kasih akid.

Jika ada lagi apa yg baik utk sy boleh email kpd sy ya..

Admin said...

Wahabi tak sesuai untuk umat Islam Malaysia: Mashitah

KUALA LUMPUR: Majlis Fatwa Kebangsaan tidak pernah mengkategorikan fahaman Wahabi sebagai salah dan sesat, sebaliknya beranggapan ia tidak sesuai untuk umat Islam negara ini, kata Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Dr Mashitah Ibrahim.

"Jika sesat, habislah jemaah kita yang solat di Makkah kerana mengikut tok imam di sana yang berfahaman Wahabi. Fahaman itu tidak sesat, cuma ada perbezaan dengan apa yang kita amalkan selama ini," katanya selepas merasmikan Seminar Pendidikan Fatwa Peringkat Kebangsaan, di Masjid Wilayah, di sini semalam.

Beliau berkata, fahaman itu tidak sesuai kerana di Malaysia berpegang kepada Ahli Sunnah Wal Jamaah dan Wahabi boleh mewujudkan perselisihan sesama umat Islam.

Antara perbezaan pendapat yang menimbulkan perselisihan ialah tidak membaca qunut dalam solat subuh, membaca Yaasin pada malam Jumaat, membaca talkin, tidak berwirid selepas solat dan mengadakan tahlil.

Berikutan itu, Mashitah berkata, kerajaan dan Majlis Fatwa sedang menelitinya secara berhati-hati supaya tidak membahayakan dan menimbulkan ketegangan di kalangan orang agama atau masyarakat.

"Jika menimbulkan keresahan dan kekeliruan kepada masyarakat atau menyentuh soal akidah hingga membawa terbatal syahadah, tindakan akan dikuatkuasakan.

"Fahaman Wahabi yang disifatkan sebagai isu sensitif masih boleh dibendung kerana perbezaan aliran itu masih boleh diterima selagi tidak menyentuh akidah. Kita mengambil pendekatan yang halus dan diplomasi kerana banyak yang perlu kita jaga terutama perpaduan masyarakat," katanya.

Unknown said...

HABISLAH USTAZ ZAMIHAN...MUNGKIN LEPAS NI USTAZ PULAK KENA TANGKAP...ADA KAWAN2 YANG LAIN NAK TOLONG USTAZ KE? ATAU ADA MENTERI2 YANG AKAN TOLONG...MENTERI PERTAHANAN PUN MUNGKIN SOKONG DR ASRI...HARAP2NYA GITU LAH.

Jawab lah ustaz zamihan...mintak sahaja maaf dengan dr asri.tengok PGSM pun pandai mintak maaf...wallahualam.sy baru ternaca berita dibawah ni..


Bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin berkata Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM) telah memberi jaminan bertulis untuk memohon maaf secara terbuka dan menarik balik semua tuduhan terhadapnya.

Katanya, jaminan bertulis itu ditandatangani dan diserahkan kepadanya oleh Presiden PGSM, Mohd Isa Abd Ralip selepas pertemuan dua jam di sebuah hotel di ibunegara petang semalam.

Dr Mohd Asri berkata, jaminan bertulis itu juga turut ditandatangani oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri yang bertanggungjawab bagi halehwal Islam, Datuk Mohamad Jamil Khir Baharum sebagai saksi.

Katanya, pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz turut menghadiri pertemuan tersebut.

Menurutnya lagi, beliau akan menunggu PGSM memohon maaf secara terbuka kepadanya dengan disiarkan dalam lamanweb rasmi persatuan tersebut dan melalui saluran media yang lain.

Bercakap kepada pemberita selepas satu forum di Pulau Pinang malam tadi, Dr Mohd Asri berkata sekiranya persatuan tersebut memohon maaf dan menarik balik semua tuduhannya terhadapnya, maka beliau bersedia memaafkan mereka.

Ditanya sama ada beliau akan meneruskan tindakan menyaman PGSM jika persatuan itu gagal berbuat demikian, Dr Mohd Asi berkata beliau akan tunggu dan lihat apa pula alasan mereka, sebelum memutuskan tindakan selanjutnya.


Bagaimanapun, beliau percaya, PGSM akan mengotai jaminan bertulisnya untuk berbuat demikian.

Sebagai sebuah persatuan Islam yang mewakili peguam Islam, Dr Mohd Asri percaya PGSM akan mengotai janjinya.

Sebelum itu, PGSM telah menghantar memorandum - yang disokong oleh 13 NGO Islam - kepada Yang di-Pertuan Agong membantah cadangan pelantikan Dr Mohd Asri sebagai yang dipertua Yayasan Dakwah Islamiah Malaysia (Yadim).

Mereka membantah cadangan pelantikan Dr Mohd Asri ke jawatan tersebut atas alasan beliau telah menghina beberapa ulama Islam.

Berikutan itu, Asri telah menggesa persatuan tersebut mengemukakan bukti yang beliau telah menghina ulama besar Islam seperti Imam Nawawi, Imam Bukhari dan Imam Ghazali.

Dr Mohd Asri berkata, presiden PGSM telah menemuinya hari ini untuk mencari penyelesaian berhubung perkara tersebut.

Dalam pertemuan tersebut atas inisiatif menteri berkenaan, Dr Mohd Asri berkata, beliau menuntut permohonan maaf secara terbuka dan semua tuduhan terhadapnya ditarik balik.

Katanya, ini kerana semua tuduhan tersebut adalah tidak benar dan tidak masuk akal serta berunsur fitnah terhadapnya.

Sementara itu, katanya, Wan Sheikh pula menjelaskan kepadanya bahawa kenyataan seorang pegawainya, Zamihan Mat Zain, mempertikaikan ketulenan ijazah sarjana muda bekas mufti Perlis itu dari Universiti Jordan, bukanlah pandangan Jakim.

"Ketua pengarah Jakim itu memberitahu saya bahawa Zamihan bercakap atas kapasiti peribadinya," kata Dr Mohd Asri.

November 5, 2009 6:20 PM

Unknown said...

salam

kepada Jom Fikir,

Kalau berani bagitau umum siapa tuan/puan ni?

ust zamihan dah tau ker siapa sebenarnya tuan/puan ni?

JomFikir tak rasa ker yang tuan/puan ni taksub kpd ust zamihan?

boleh sy tau apa klayakan yang tuan/puan ada?

SAYA SARANKAN KAWAN2 LAIN, JANGAN LAYANLAH JOMFIKIR NI SANGAT. LEBIH BAIK BUAT KERJA LAIN

kalau dia masih nak bincangkan pasal dr asri dan mbagus2kan ust zamihan, BIAR DIA FIKIR SENDIRI2.

mari kita bincang hal yang lain2 pula.

kepada yang lain2,sy mohon maaf.

akhirnya, kepada ust zamihan dan semua yang ikut ust (termasuk Jom Fikir), sy mintak maaf diatas segala silap salah.
SAYA SUNGGUH2 MENGAJAK kalian bertaubat KEPADA ALLAH dan memohon maaf kpd Dr Asri.
KITA HIDUP TAK LAMA. SAYA AKHIRI DENGAN UCAPAN YANG MULIA ASSALAMUALAIKUM.

ibn harun said...

orang lain disuruh betenang, dia plak x sabar2 nak tuduh sijil orang x belajar syariah.. dia ni yang x tenang sebenarnya. menggelabah semacam bila dah tau ni semua kerja dia yang mengaitkan JAKIM. ajar ketam berjalan kot

n.ajis said...

Pihak yang menuduh dr MAZA wahhabi seharusnya membentangkan alasan dan hujah mereka. Ini kerana ajaran salafi yang tulen berteraskan sumber agung Al Quran dan Sunnah telah berjaya menarik sokongan golongan profesional dan terpelajar, rakyat awam dan elit atasan, pemimpin kerajaan dan pembangkang serta para cendekiawan islam dan para intelek universiti. Hanya beberapa kerat golongan "EL-JUMMUDIY" yang berfikiran lapuk, ketinggalan zaman serta mundur menolak pembaharuan yang ingin dibawa Dr MAZA.

n.ajis said...

Hanya dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang. Buat Zamihan EL-JUMMUDIY, ingatlah Allah dan jangan sesuka hati lemparkan fitnah hanya kerana perasaan hasad tidak bertempat serta dengki melihat arus TAJDID semakin berkembang luas diterima majoriti masyarakat termasuk oleh bukan Islam. Bertaubatlah segera kerana pintu taubat sentiasa terbuka buat anda. Pohonlah kemaafan kepada Dr MAZA, saya yakin beliau akan menerimanya dengan tangan terbuka. Setiap insan melakukan kesilapan termasuklah anda apabila memfitnah sijil dr MAZA palsu. Ingatlah azab tuhan yang keras buat kaki fitnah tanpa bukti. Semoga anda tidak akan memfitnah orang lain pula selepas ini kerana ia akhlak yang amat buruk lebih-lebih lagi kalau bergelar ustaz.

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...
This comment has been removed by the author.
Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

BUAT TATAPAN U. ZAMIHAN, YANG BERKENAAN DAN SE FIKRAH DENGANYA

Saya copy dari kiriman Abdul Rahman,

"Sementara itu, katanya, Wan Sheikh pula menjelaskan kepadanya bahawa kenyataan seorang pegawainya, Zamihan Mat Zain, mempertikaikan ketulenan ijazah sarjana muda bekas mufti Perlis itu dari Universiti Jordan, bukanlah pandangan Jakim.

"Ketua pengarah Jakim itu memberitahu saya bahawa Zamihan bercakap atas kapasiti peribadinya," kata Dr Mohd Asri.

November 5, 2009 6:20 PM"

Ilmu Tasauwuf yang dipelajari, yang diamalkan dan yang diajarkan seharusnya dapat menghilangkan sifat sifat Mazmumah dari mengotorkan jiwa orang yang mempelajari, mengamal dan mengajarkannya sekurang kurangnya dah luntur dah sifat sifat mazmumah tu. KALAU MASIH MENEBAL DAN BERKARAT dan terserlah pula kepada UMUM, Kat dunia ni masih boleh lagi boleh diusahakan pembersihannya dan bertaubat. Kalau dah sampai ke AKHIRAT nanti, nak bersihkan karat kat akhirat selalunya guna apa?. Jawabnya: _p_ _ _ r_ _ _. Kecuali dengan Rahmat ALLAH jika enta / antum memperolehinya.

Wassalam.....

Admin said...

Assalamu'alaikum, saya rasa pelik bila ada orang mengajak mengkaji kebenaran kemudian disuruh jangan ikut.

walaupun siapa dia kenal atau tidak. Perhatikan apa yang disampaikan. Lihat bukti-buktinya adakah ia menipu atau tidak.

Seolah-olah mereka yang menyuruh untuk meninggalkan JomFikir itu sengaja 'menutup' PINTU KEBENARAN di sini.

Syukurlah dalam blog ini boleh beri komen, Orang boleh baca, orang boleh kutuk dan kritik Ustaz Zamihan.

Dalam laman web DRMAZA.COM boleh ke ? Jawapannya - ada ruangan COMMENT tapi tidak boleh Komen.

Cari kebenaran tak kiralah siapa dia pun. Baharulah datang celik akal itu.

Kepada Hasbullah : memang itu perkara peribadi. Ada tak pernyataan Ustaz Zamihan yang mengaitkan dengan Jakim untuk kita sama-sama nilaikan. Terima kasih tuan hasbuLlah.

Rizmi said...

inilah masalah orang Islam.
berdebat x berkesudahan.
sebagai orang yang memerhati dari luar, saya kecewa dengan dua-dua pihak.

Berdamailah..

banyak lagi perkara yang perlu umat Islam fikir untuk bangkit.
pendidikan, teknologi umat islam jauh ketinggalan.

bicara siapa wahabi, wahabi ini sesat ke tidak, hatta 100 tahun pun x berkesudahan.

memalukan.

matlamat kita sama, mendapat keredhaan Allah.

*Ustaz Zamihan senyap je? sibuk sangat ke? hujung minggu ni respon la ye komen2 pembaca!

yat said...

ok la, la ni cuba cek semua mufti/timbalan mufti kat 1malaysia ni, apa ijazah mereka, sijil mereka etc, kalo benda ni yg ko nak pertikaikan, semua mufti kena diarahkan utk upload ijazah/sijil agama depa utk tantapan umum....bagi semua pueh hati, kalo bising masa BA utk tentukan depa ni ahli hukum ke x...kecoh

aku nak kata kurang cerdik, tahap uztaz, ada jawatan dalam JAKIM, aku tahan ja mulut aku ni....

Noorhayati Myiddin said...

Saya cuma ingin berpesan kepada semua, berfikir dahulu sebelum berkata-kata dalam apa hal sekalipun, supaya kata-kata kita kelak tidak memakan diri.

Wallahua'lam..

Hafiz said...

Amboi... Byk sunguh org duk bela asri nih... Tok guru maksum la katakan... smua dia ckp btoi... Sapa bantah, sesat, bid'ah...

Asri ngan Imam Ghazali, Asri lg btoi... Asri ngan Imam Syafie, Asri gak btoi... Asri ngan Sahabat, Asri gak btoi... Asri ngan Ustaz Zamihan, asri gak btoi... Baguih sunguh puak wahhabi nih... Sgalanya Asri btoi... Maksum tahap maksima... Buta mata hati sunguh puak2 ni...

Saya cadangkan la dibuat perdebatan antara Ulama' Ahli Sunnah ngan Wahhabi nih... Biaq trbuka blk mata hati org lain... Biaq depa nmpk sndiri mcm na Ulama' Ahli Sunnah yg btoi ni boleh mematikan hujah puak wahhabi ni dgn mudah... Kalo bleh bg smua org nmpk... Tayang kat tv skali...

Yusoff bin Ishak said...

Minta maaf la sapa yg berfahaman wahabi, pada saya akidah wahabi ni cacat sebab boleh menjurus kepada akidah tajsim (makna boleh sesat dan bidaah). Sebab? mereka memakai tafwidh kaifiat bukan tafwidh bi makna yang dipegangi oleh para solafus soleh...mereka mengisbatkan ayat2 mutasyabihat dgn mengatakan Allah bertangan tetapi tidak seperti tangan makhluk..walhal para solafussoleh kta..kita beriman dengan ayat tersebut sebagiman difirmankan...makna kita serah kepada Allah...JADI, kajilah balik masalah aqidah fahaman wahabi...wahai para wahabi!!!

binwan said...

Bertenang,bertenang,bertenang,
Takut,takut takut,
Takut fahaman wahabi sesat,
Takut fahaman itu dan ini,
Takut,takut,takut,
Sesat,sesat,sesat,
Ini apakah ini
Tangkap,tangkap,tangkap,
Tidaklah berlebihan
"Kalau anda balik nescaya anda benar"
Janganlah begitu sahaja
Pada perkara umum mengetahui
Kerana tidak pernah ada jaminan
"Dan jika kamu mentaati
Kebanyakkan manusia di muka bumi ini
Nescaya mereka akan menyesatkanmu
Dari jalan Allah"
Bagaikan Nabi Ya'kub
Yang menangis anak-anaknya
"Bahkan kebenaran itu telah
Datang kepada mereka
Tapi kenyataannya
Mereka tidak menyukainya"
Kenapa,kenapa,kenapa
Kerana,kerana,kerana
Seorang Mukmin sejati
Tidak akan pernah
Takut,takut,takut
Melainkan pada Rabnya
Biarlah,biarlah,biarlah
orang-orang mencari
Tuhannya
Dengan jalannya fahamnya
Tugasmu dan tugasku
Menyampaikan,menyampaikan
bukan menanggung dan menanggung.

binwan said...

Bertenang,bertenang,bertenang,
Takut,takut takut,
Takut fahaman wahabi sesat,
Takut fahaman itu dan ini,
Takut,takut,takut,
Sesat,sesat,sesat,
Ini apakah ini
Tangkap,tangkap,tangkap,
Tidaklah berlebihan
"Kalau anda balik nescaya anda benar"
Janganlah begitu sahaja
Pada perkara umum mengetahui
Kerana tidak pernah ada jaminan
"Dan jika kamu mentaati
Kebanyakkan manusia di muka bumi ini
Nescaya mereka akan menyesatkanmu
Dari jalan Allah"
Bagaikan Nabi Ya'kub
Yang menangis anak-anaknya
"Bahkan kebenaran itu telah
Datang kepada mereka
Tapi kenyataannya
Mereka tidak menyukainya"
Kenapa,kenapa,kenapa
Kerana,kerana,kerana
Seorang Mukmin sejati
Tidak akan pernah
Takut,takut,takut
Melainkan pada Rabnya
Biarlah,biarlah,biarlah
orang-orang mencari
Tuhannya
Dengan jalannya fahamnya
Tugasmu dan tugasku
Menyampaikan,menyampaikan
bukan menanggung dan menanggung.

JomFikir said...

Takpa, lepas nih Dr Asri boleh melelong lagi ijazah beliau dan tunjuk pada semua. Lepas ini, gunakan akhbar untuk peribadi sendiri.

Orang tahu anda ada ijazah, Kalau tak tunjukkan pun orang tahu. Dan takkan hilang pun ilmu anda dan kewibawaan tersebut.

Begitulah, bila dahulu perlekehkan ulamak lain, perlekehkan mufti lain. Mungkin ALlah nak tunjukkan sesuatu pada Dr Asri.

Mengapa perlu ditunjuk Ijazah itu..

Mengapa ada memorandum sehingga seramai itu NGO yang membuatnya.

Mengapa didedahkan akhirnya siapa Dr Asri

Ditunjukkan juga siapa yang mahu berfikir, dan siapa yang hanya menerima sahaja membuta tuli.

Mengapa beliau perlu mempertahankan dirinya,

Mengapa juga ramai yang menyokong di dalamnya adalah parti politik semata-mata bahkan SIS yang diketahui adalah amat memusuhi al Quran dan Hadith. Sehingga pernah menyatakan Al Quran perlu ditafsirkan semula.

Cantik teguran ALlah itu, buat dia, buat kita semua.

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Assalami'alaikum untuk semua mari kita dengar sendiri dengan saksama tanpa prajudis penjelasan Ustaz Asri sendiri.

1. http://www.youtube.com/watch?v=LWDjZq8EQYM
2. http://www.youtube.com/watch?v=SRRgHVWoHv0
3. http://www.youtube.com/watch?v=cGTH_OM9cms
4. http://www.youtube.com/watch?v=h3mBMjKcLsU

Komen:

Secara umum dari pemerhatian saya, beliau seorang yang profesional, berhemah dan penerangan beliau jelas dengan bahasa yang sesuai dan teratur.

Saya harap Ustaz Zamihan akan mengeluarkan kenyataan serupa dalam bentuk wawancara begini berhubungan dengan dakwaan beliau tentang ijazah, tentang keWAHABIAN etc. Ustaz Asri.

Saya tidak bermaksud melagakan mereka. Isi hati dan personliti seseorang itu boleh terserlah dari 'body gesture'nya, bahasa yang digunakan, cara seseorang itu menulis, kandungan tulisan dan buah fikiran tulisannya, hatta bentuk tulisan tangan orang tersebut.

Untuk lebih AMAN DAN BERMARUAH, Ustaz Zamihan bersemuka dengan Ustaz Asri macam pengerusi PGSM jumpa Ustaz Asri.

Kita forumer mendoakan kebaikan mereka berdua. Barakallahumma fii Ustaz Zamihan wa Ustaz Asri.

yat said...

Jopm Fikir,

Ko ni x fikir ke dulu sebelum ko cakap?

Kalo ko kat tempat dia ada oranmg cakap ijzah palsu atau dia hanya ambik bahasa arab, ko buat apa? Ko x pertahankan diri ko ke?

Cuba letak diri ko kat tempat dr. asri, dia mempertahankan diri dia la dengan tunjik ijazah tu, habih takkan nak diam diri kot?

Akai ada, tuhan bagi, guna la...

Telok Bakong said...

Dari Laman Merah Hitam
http://lailagmi.blogspot.com/2009/11/jakim-bersubahat-dengan-kdn.html

"Mat Sah, isteri kamu yang terlebih-lebih semangat nih.Esok agaknya , jika kamu dah bebas, isteri kamu pula yang akan duduk di Kem Kamunting.. ha ha ha..." kata Timbalan Pengarah ILIM yang berada dibawah JAKIM, Ust Zamihan kepada Abah Suhaib ketika sesi brainwash di PRC pada bulan Ogos tahun ini.(baru-baru ini, Ust Zamihan dikaitkan dengan isu penahanan Dr Asri oleh JAIS.Beliau juga dikatakan menuduh Dr Asri tidak mempunyai/ mendapat Ijazah pertama dari Univ Jordan.)

Yusoff bin Ishak said...

Pokoknya jelas..kalau Asri tak sebarkan fahaman wahabi..tak de sapa nak marah dia berdakwah. Kenapa kami marah wahabi? kerana wahabi sesat.

Cuba baca berita mstar hari ni. Shahidan Al-Wahabi memutar-belit sejarah Wahabi. Orang tak mengaji bolehlah hang tipu shahidan oii...

Hang tu bukan tau apa pun...cuma dok ikut pungkok Asri ja...

Dengan hangpa ni wahabi..dah tak boleh nak bercakap elok lagi dah...dah melampau...

Yusoff bin Ishak said...

Semua yng dok bom-bom orang Islam sana-sini sapa? Cuba check? Tak lain tak bukan semua berfahaman wahabi...cuma kat Msia ni belum ada yang ekstrem macam tu lagi..tak caya cuba selidik..

Admin said...

AlhamduliLlah, menarik juga apa yang dikatakan oleh JomFikir. Untuk kita sama-sama fikir.

Orang nak mengajak bermuhasabah pun salah juga.. ALlahu ALlah..

aryna said...

kpd Yat dan mana2 yg nak komen, tolonglah jaga adab sebagai seorang muslim, tambah2 dalam nak menegur para ulamak..

sebelum nak melenting penuh emosi tak terkawal akibat nafsu amarah, harap dapat buat banyak homework dulu tentang siapa yg mula sibuk2 pasal ijazah dan sijil kelayakan ini.

Kenapa selain dr.Asri, tak pernah walau seorang mufti pun yang pernah mewar-warkan dan berbangga dgn sijil ijazah (terutama menyebut PHD) sewaktu memberi ceramah, kuliah hatta di mana-mana berkesempatan..

disebabkan itu jugalah maka rakan2 yang pernah sama-sama belajar dengan dr.Asri mendedahkan banyak perihal sijil dan kesahihan pengajian dr.Asri melalui pengalaman mereka sewaktu sama-sama di Jordan..

jika anda rajin buat research dan study dan buka minda seluas-luas tanpa sebarang buruk sangka, InsyaALLAH akan ketemu jawapan atas kehendak ALLAH SWT..

suluk said...

Salam semua, kita masih keliru!!
apalah yang ada pd sehelai kertas yg dipanggil ijazah, adakah utk kita bermegah2 dan mendabik dada. Allah tidak tilik pd ijazah tetapi tempat tilikan NYA ialah di hati.Umat islam hari ini menolak ilmu Aqidah(sifat 20), yg membicarakan sifat2 Allah, membezakan antara hamba dgn penciptanya iaitu Allah. Membezakan kita, antara islam dan kafir,apb kita kenal Allah barulah sahlah ibadat kita.Sifat Allah banyak tak terhitung,Dia jua yg tahu dan ambillah jalan (tarikat) yg silsilahnya sampai kpd Rasulullah SAW sebagai ubat mencuci hati, menghidupkan hati ingat akan NYA supaya nampak akan perbuatan Allah yg mentadbir alam ini,SubhanAllah.Maka apb telah yakin, kita carilah harta tidak kira siapa kita hatta eksekutif,profesinal,buruh, ustaz,petani ke! semuanya niat kerana Allah,maka makmurlah bumi ini. Marilah sama2 pakat gi ngaji baik ilmu Aqidah,Fekah dan Tasawwuf tak kiralah siapa kita semoga kita semua berada dijalan yg benar yg diredai NYA...amiin.
kpd yang tak pasti apa itu fahaman wahabi,jaga komen anda,ditakuti tersasar jauh... rosak aqidah... nauzibillah.

Teruskan ...... ustaz Zamihan

Prebet Lapok RELA said...

Mudah...mudah cerita, kita pakat ramai2 mintak Dr Asri dan Ust Zamihan membuat forum muzakarah ilmiah secara terbuka macam Debat kat TV 9 nu.....sapa benar sapa salah, sapa jantan sapa tak ber**** kita akan tahu nanti.........jangan dah bukak, sorang tak datang, tak kiralah Ustaz Zamihan ke, Dr Asri ke.....

Allah akan memenangkan yang haq dan mengalahkan kebathilan.........

Sesiapa yang ada wazan ilmu akan tahu siapa yang haq siapa yang sebaliknya....huhuhuhu....

yat said...

kepada aryna,

cuba dengar ceramah dr asri yang memang senang nak didapati dekat youtube (search ajek, beribu keluar) pernah x dengar 'saya ada PHD, saya memang layak jadi mufti, saya lagi pandai dari semua orang etc', kalo ada bagitau aku. Masa isu ini sahaja keluar sebab nak self-defense, tambah la owner blog ni yang memang ada dendam kesumat dekat MAZA, tuduh x layak sebab ijazah BA bahasa arab sahaja (nah, dia sendiri set standard dgn hukum baru, kena ada BA syariah dengan pengajian islam baru layak jadi ahli hukum, fatwa terbaru zamihan (x sanggp aku nak panggil uztaz), kan dah kena gol sendiri) lagi la kena self defence. Sapa2 pun yang ada di tempat dr MAZA akan melakukan perkara yang sama....

Bukan aku cakap kena ada PHD baru boleh bagi ceramah, tapi kalo nak bagi ceramah agama kepada orang ramai, apa kriyteria dia sekarang? Even jabatan agama pun nak orang yang at least ada sijil agama dari pondok atau universiti (atau mana2 sahaja pusat ilmu agama islam). Even perawi hadis pun kena cek latar belakang dia, siapa dia berguru dan lain2, so, kelayakan itu bersifat subjektif....bukan sebab ada PHD baru ada kelayakan.....

Pasal debat sunnah bidaah, ni link dia, debat antara Dr Asri ngan Dr. Aziz, berlaku penuh dengan adab dan hormat menghormati....

http://www.youtube.com/watch?v=XjmtwyI_zmQ&feature=related

tepuk dada tanya selera

boleh klik kat link2 lain kalo nak dengar full ceramah, dengar DENGAN HATI TERBUKA!!!!!

JomFikir said...

Saya masih teringat lagi perkataan Dr Asri memfitnah dan menuduh mufti lain. Sehingga kini tiada didatangkan bukti langsung atas penuduhan ini.:

Kami masih teringat perkataan tuan :

Saya berhenti menjadi Mufti, bukan saya serik. Jadi mufti apa nak serik. Boleh duduk diam-diam dan enjoy dengan jawatan. Jangan banyak cakap atau bangkang. Boleh pergi mesyuarat hotel sana, dan hotel sini. Lawatan sana, lawatan sini. Masuk ke tempat mahal-mahal. Ada kereta rasmi, terbang sana, terbang sini dan cukup bulan ambil gaji. Diam dan jangan peduli sangat apa yang sedang berlaku, maka jawatan itu satu nikmat yang 'sukar hendak dilepaskan. - Al Islam April 2009, m/s 28-29

JomFikir said...

Kasihanlah, mufti yang sebenarnya sibuk dengan aktiviti masing-masing menyampaikan kuliah, menulis fatwa, memnyusun aktiviti di seluruh negeri masing-masing demi syiar Islam telah dituduh begitu rupa.

Mufti yang berkumpul bersama-sama untuk membincangkan hukum mengenai perkara semasa, dituduh sedemikian rupa.

Saya tidak pernah lagi mendengar mufti lain menghina Dr Asri itu dan ini. Sungguh saya tidak pernah.. Tetapi malangnya perkataan ini ada pada Dr Asri.

aryna said...

cik Yat tengok youtube je ke?
tak perasan ke kat antara ceramah dr.asri kat youtube tu ada juga komen2 saya? saya dah cakap, saya ikuti dr.asri bukan baru.. makan tahun.. pi lar search baik2 artikel2 dr.asri juga..
search baik2...
sapa yg tidak berlapang dada cik Yat?! kamu cakap pun dengan penuh emosi amarah..

bahkan guru2 agama saya pun saya tak pernah tanya apa sijil mereka ada.. tapi, saya ambil kira dari aspek akhlak dan mesej yang nak disampaikan..

ambil contoh dari site dr.asri sendiri.. cuba tengok gaya penyampaian beliau... terlalu banyak penggunaan perkataan yang tidak tepat dalam penyampaian hingga dapat mengelirukan masyarakat..
dan, lebih dahsyat lagi, beliau gunakan reverse psychology untuk mempengaruhi masyarakat untuk menerima ideologi dan pandangan beliau..
contoh: dalam salah satu artikel dr maza tahun 2007 (dalam site dia sendiri), kenapa perlu menyelar dan mengata para agamawan dan ulamak dengan sifat2 mazmumah begini dan begitu? bukankah lebih baik penyampaian jurus kepada sifat2 mahmudah yang patut ada pada seorang agamawan atau ulamak?
ini dengan secara tidak langsung telah memberikan TANGGAPAN NEGATIF TERHADAP KEBANYAKAN AGAMAWAN DAN PARA ULAMAK daripada masyarakat terutama golongan muda yang sedang ghairah mengejar ilmu akhirat dan kepada golongan cendikiawan yang baru mahu mengenal dan mendekati ALLAH SWT.
[walhal, jika diberikan maklumat ttg sifat2 perlu ada berbanding sifat2 yang tercela, masyarakat kita dah pandai dah utk membuat penilaian berdasarkan saranan yg baik itu. kerana itu agaknya ramai sangat sekarang pengikut2 taksub asri spt cik yat yg ckp biadab terhadap agamawan dan ulamak kerana pandangan negatif yg diterap dr.asri]

buka artikel berikut. dan cuba nilaikan di mana dr.asri tlh gunakan perangkap minda untuk memberikan masyarakat pandangan negatif terhadap para agamawan..

http://drmaza.com/home/?p=752#more-752

http://drmaza.com/home/?p=157

banyak lagi perkara2 TERSEMBUNYI di sebalik penyampaian dr.asri dalam artikel2 beliau samada di akhbar maupun di website beliau.
hal ini hanya orang yang memikir dan golongan yg benar-benar arif tentang agama dapat mengesannya. bahkan telah ramai ulamak2 dan para pendakwah dan penegak ASWJ yang benar telah memberikan komentar dengan dalil dan hujah yang kukuh. sila buat lebih banyak research dan kalau dapat masuk kesemua blog2 yang membuat komentar tentang tulisan2 dan kata2 dr.asri yang banyak memutar-belitkan fakta dengan ayat-ayat yang tidak tepat atau saya sebut sbg perangkap minda.

antaranya, tuduhan yg dilempar kpd sheikh Nuruddin Al-Banjari yang telah diputarbelit dari fakta sebenar yang disampaikan sheikh Nuruddin dalam ceramah beliau.
baca ni:
http://drmaza.com/home/?p=50
[ini juga merupakan bukti dr.asri menghinakan ulamak tanpa disedari pengikut2 beliau dengan mudah menerima tanpa soal selidik]

banyak lagi yang boleh saya sebutkan .. tapi juga sudah byk rakan2 seperjuangan ust.zamihan telah maklumkan di sini.

wallahualam bissawab..

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Puan Aryna,

Janganlah ketaksuban anda kepada Ustaz Zamihan menjadikan anda seolah olah membenarkan sepenuhnya apa yang Ustaz Zamihan kata, membenarkan cara penulisan dengan gaya bahasa yang sangat rendah dan kini isu dakwaan yang kurang / tidak benar berhubung dengan ijazah Ustaz Asri ditambah dengan kegembiraan anda anda semua dengan penangkapan Ustaz Asri.

Kenyataan anda tentang Ustaz Asri mendabik dada dengan deretan kelayakan/ijazahnya kurang tepat dan tidak benar (saya dah dengar sendiri kuliah kuliah beliau dengan saksama)

Anda lihat apa yang Ustaz Zamihan tulis di sekeliling rangka blog ini. Siapa yang menunjuk nunjuk di dalam hal ini?.

Saya tersentuh dengan tulisan Ustaz Hasrizal mengenai pendirian Ustaz Asri dan sebagai nasihat buat Ustaz Hasrizal dalam Blog beliau saifulislam.com . Lihat 2 ayat terakhir tulisannya. Nasihat ni patut kita ambil sebagai panduan.

"Cuma, dengan tempoh masa lebih dua tahun saya mendampingi beliau, saya tidak menjadi beliau. Yakni, saya tidaklah sentiasa menyetujui pandangannya pada setiap masa, kerana itulah intipati nasihat beliau sendiri kepada saya. Jangan bertaqlid. Benarkan yang benar, hindarkan yang batil."

Dalam forum ini memang ada yang jujur memberi pandangan dan kritikan pedas untuk membina. Tak kurang yang kandungannya memang 'Rubbish. Maafkanlah mereka.

Pada telahan saya, mereka adalah orang orang muda yang terlalu beremosi dan kurang fikir panjang walaupun tinggi pelajaran agama dan memegang ijazah islamiah. Jika mereka se usia anda mungkin 'respons' mereka tidak begitu.

Tulisan Ustaz Hasrizal lagi berhubung kritikan beliau terhadap Ustaz Asri yang patut kita contohi dan patut dicontohi oleh orang yang kena kritik;

“ketahuilah ustaz, mungkin orang yang paling tajam mengkritik ustaz adalah orang yang paling mengasihi ustaz, berbanding orang yang memuja dan memuji di sekeliling kita. Ana hanya seorang sahabat, dan kekal sahabat sebelum dan selepas kritikan ini.”

SIAPAKAH ANDA?.....

Semoga tulisan saya memberi manafaat untuk semua 'Forumer'.

Wassalam.

aryna said...

tuan Hasbullah... maaf, anda melihat saya taksub ust.Zamihan..
tidak begitu.. saya juga kurang setuju pada beberapa cara persembahan penyampaian beliau yang kurang lunak.. tapi, tidak lah saya perlu untuk menulis di sini kerana saya berpeluang untuk menegur beliau secara terus tanpa melibat pihak lain.

ini kerana, saya juga sedar saya sendiri adakala kurang lunak terhadap beberapa pengkritik disebabkan saya seorang yang tegas dalam melaksanakan sesuatu perkara serius.

namun, masing2 dengan cara sendiri. maka barulah kita sama2 dapat saling mengingat dan perbaiki diri dan akhlak kita. terima kasih atas teguran.
saya menghargainya.

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Puan Aryna'

1. http://drmaza.com/home/?p=752#more-752

2. http://drmaza.com/home/?p=157

You are not fully digested the issues or you interpreted it wrongly or you misundertood what he meant.

Baca baliklah dengan saksama. Kalau anda kata anda berbeza pendapat dengan huraian hadist atau ayat al quran, saya respect perbezaan pendapat anda.

3. http://drmaza.com/home/?p=50

Nasihat saya
1. cari kesahihan hadist yang dinyatakan

2. pastikan memang al-Banjari tidak melakukan atau berkata atau beramal begitu. Kalau pasti Ustaz Asri salah anda approach dengan apa cara juga Ustaz Asri dan 'higlighted' kesalahannya ATAU suruh al-Banjari sman Ustaz Asri.

Wassalam.

JomFikir said...

Ini tuduhan terbaru saudara HasbuLlah.

Anda lihat apa yang Ustaz Zamihan tulis di sekeliling rangka blog ini. Siapa yang menunjuk nunjuk di dalam hal ini?.

-------------------------

Lain kali bila tidak tahu elok anda bertanya dengan tuan punya blog, adakah beliau yang menulis, atau anak muridnya.

Dah ada nombor telefon pun disediakan dalam profilenya. Nampaknya tuduhan juga dilemparkan.

Baik enta minta maaf kepada Ustaz Zamihan wahai HasbuLlah..

Saya lihat anda pun taksub dan taqlid pada Dr Asri.

Nampak macam duduk tengah-tengah. Hakikatnya ? Bias..

Siapapun boleh menasihati Dr Asri, sebagaimana Dr Asri boleh melekehkan para ulamak dan mufti. Dr Asri bukanlah maksum untuk tidak boleh ditegur.

aryna said...

waa... saya sudah berlapang dada dengan teguran tn.Hasbullah, tapi serangan dibuat melulu juga terhadap saya..
sudah saya katakan, saya bukan lihat dari satu sudut pemerhatian..
saya sudah tengok klip ceramah sheikh nuruddin terlebih dahulu sebelum dr.asri kritik beliau lagi. dan saya juga seterusnya telah mengikuti penerangan yang dibuat oleh syeikh nuruddin selepas asri memutarbelit kata2 beliau..
ini ada kat youtube jika dicari.. (harap masih ada lagi..)

tentang ilmu hadith atau Al-Quran, maaf bukan bidang saya..

suluk said...

"Kalau buang 4 mazhab barulah nampak keindahan islam" itulah lebih kurang antara kata2 dr.maza dalam rancangannya di astro awani.
Jumhur ulamak telah sepakat mengeluarkan fatwa - barang siapa yang menolak salah satu dari mazhab rosak aqidah nya ..
nauzubillah...bertaubatlah sebelum terlambat.

aryna said...

harap berlapang dada..
saya tolong paste kat sini ulasan org yg arif..

http://akitiano.blogspot.com/2009/04/tanggapan-artikel-kembara-ilmu-ke-india.html

yat said...

Jom Fikir,

Ulasan dalam majalah tu umum, kalo sapa makan cili dia lah terasa pedasnya..

Aryna,

aku dah bertahun2 dan tiap2 kali ada artikel dr asri aku akan baca, memang ada perbezaan pendapat, tapi buat apa nak bergaduh sebab perbezaan pendapat?

Dr Asri memberi hujah, nas, dalil dan sebagainya, plus perbezaan pendapat anatara 4 mazhab, dan akhornya memberi pendapat beliau sendiri, terangkan apa salahnya?

Xdr masalah nak bebeza pendapat, cuma jgn la tuduh dia sesat ke apa, dia pun xdr la tuduh orang lain sesat...

Ah, berbahas secara ilmiah sahaja, tgk la kalau yg tuduh itu ini agreed, saya rasa xdr masalah, masing2 ngan hujah nas dan dalil masing2....

Maryam Sofiyyah said...

Ust. Zamihan debat dengan Dr. Maza..
Untuk kebenaran!

Cetusan said...

as-salam,

wajar berdebat lokasi tertentu.

menggunakan media perdana atau akhbar perantaraan menuduh tuduh takkan kemana, bermaafan jika terkena HIDUNG,sampai bila tiada penghujung.

umpama PADI berisi kerdil sesama ISLAM.

di samping menjaga Periuk nasi masing-masing,
menjadi tauladan warga Marhain yang tak tau apa satu.

Dakwah Orang Awam said...

Sultan Selangor sokong JAIS.Daulat Tuanku!!!Ramai artis-artis seksi yg seakan bertelanjang sokong Asri.Semua Mufti kecuali Perlis sokong JAIS.Tak lama lagi Asri boleh join artis2 yg seksi untuk rakam lagu daripada sajak2nya.Shahidan berpakaian ala-ala Wahabi ke balai polis buat report.

JomFikir said...

Yat,

tuhlah bahayanya bila bercakap secara umum. Boleh kita menghukum sesuatu secara umum? Siapa mengajar tuh ?

takkan tak belajar apa yang ALlah dan tunjuk sendiri :

يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ إِن جَآءَكُمۡ فَاسِقُۢ بِنَبَإٍ۬ فَتَبَيَّنُوٓاْ أَن تُصِيبُواْ قَوۡمَۢا بِجَهَـٰلَةٍ۬ فَتُصۡبِحُواْ عَلَىٰ مَا فَعَلۡتُمۡ نَـٰدِمِينَ (٦)

Wahai orang-orang yang beriman! Jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidikilah (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan.

(Surah al Hujaarat: Ayat 6)

Haih... nak ambil al Quran dan hadith ambil semua. Bukan ambil sikit-sikit. Anda ingat al Quran dan hadith itu hanya untuk perkara hukum hakam sahaja ?

Perkara asas ini takkan tak belajar mengenainya ?

Jadi bila dah menuduh, berikan bukti. (patutnya perkara ini Dr Asri jawab) tapi disebabkan dalam laman webnya pun hanya ada ruangan KOMEN yang tak berfungsi, tak berguna juga.

Ada tak nombor telefon dia ? Rasa nak telefon dialah.. (saya taknak nombor telefon agennya).

JomFikir said...

Siapa yang nak aturkan debat tu ? Setahu saya Ustaz Zamihan memang dah lama menawarkan diri untuk berbahas dengan Dr Asri ni.

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Assalamu'alaikum,

Jomfikir,anda boleh suarakan komen dan pendapat anda tentang tulisan saya problem. Saya tak kecik hati. Blog ni kan milik Ustaz Zamihan dan apa yang dipaparkan saya anggap blog milik beliau dan saya tak tahu kalau ada orang lain yang masuk campur mengolahnya. Pada pandangan saya ianya macam 'Show off'.Pada anda mungkin tidak sebab anda salah seorang perekanya sehingga nampak macam 'show off'. Maafkan saya jika sangkaan saya pada anda ini salah.

Jom Fikir, saya mempunyai pandangan saya tersendiri dalam isu yang kita hadapi kini bukan bertaklid. Lihatlah kebenaran fakta sesuatu isu itu. Kalau suatu kebenaran itu 'incline' kepada Ustaz Asri taklah itu pun di anggap bias. Anda terlalu 'Obsessive' dengan WAHABI, WAHABI, WAHABI. Kita sama sama buka minda kita, perhatikan mana yang betul dan mana yang salah.

Kepada Ustaz Zamihan saya minta MAAF, kalau sebab anak anak buah enta, enta dah nampak 'show off'. (Kat Minda Tajdid tak ade pula macam tu - Ialah lain blog, lainlah 'presentation'nya kan...)

Puan Aryna,
Janganlah melenting. Itu kan pandang saya terhadap tulisan anda. 'Please no heart feeling'. Jangan kata saya menyerang. Kalau anda tersinggung saya minta maaf.

Wassalam.

Yusoff bin Ishak said...

Pagi esok jom para Wahabi kita pergi masjid Taman TAR Ampang...Ceramah Pasal Wahabi olhe Ustaz Zamihan Al-Ghari...nak berdebat pun boleh kot...tarikh 8 Nov 2009, Jam 10.00 pagi...Wahabi kalau berani sila mai naa...ajak Asri sekali...

Unknown said...

Salam akh jomfikir dan akh akid,
Can both of u give me the definations of ASWJ...?

Jike ade website yg baik dan menarik harap dpt berkongsi dgn sy k. :-)

Boleh hantar ke email sy.
abang_brother@hotmail.com

The Stranger said...

ku nasihatkan, rujukan kita adalah al-Qur'an dan sunnah Nabi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku katakan, hadis hendaklah dipastikan sahih dari Nabi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku cuba amalkan ibadatku mengikut cara Nabi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku cuba amalkan solat mengikut cara Nabi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku nasihatkan bahawa amalan itu dan ini bukan dari Nabi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku katakan ramai guru-guru kini tidak mengajar dengan kaedah yang asli
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku bertanya guru, apakah dalil sahih untuk aku ikuti
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku katakan agama ini tidak semesti semuanya mengikut as-Syafie
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku katakan, khurafat, syirik dan bid'ah amat dilarang oleh Nabi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku tidak hadiri kenduri arwah kerana ianya dilarang oleh Nabi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku mengatakan kenduri arwah juga dilarang oleh as-Syafie
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku katakan amalan khusus Nisfu Sya'ban bukan diajar oleh Nabi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku juga katakan ianya juga dilarang oleh al-Qaradhawi
Lalu aku dipanggil Wahabi

Aku pun tidak tahu, siapakah sebenarnya Wahabi?

Kata mereka Wahabi adalah Wahabi

Aku bertanya lagi, siapakah sebenarnya Wahabi?

Kata mereka Wahabi adalah Wahabi

Aku semakin bingung siapa itu Wahabi

Orang yang sudah terang mengatakan dirinya bukan wahabi pun masih ada golongan yang ingin menuduhnya sebagai wahabi..

Apelah..nak jadi.

pelik said...

Askum buat abu maryam; aqidah assyai'rah tidaklah terlalu exclusive untuk difaham .Apabila kita mengaji dengan guru insyaallah fahamlah .yang tak fahamnya kaji melalui buku2 sahaja,itu yg rosak . Awak boleh layari almalakawi.wordpress.com tengok situ jika nak reti . kalau tak faham juga buat satu program sebagaimana pelajar2 U sekarang ni buat di pondok kami di Pondok Pasir Tumbuh >semuga Allah memberi kefahaman pada awak ,saya dan sahabat2 yang lain .

JomFikir said...

The Stranger :

Kalau bukan wahhabi, kenapa sampai buat puisi ? Kalau bukan wahhabi, diam-diam sudahlah. Toksah nak terasa.

Tang nak ambil hadith sahih - ini bermakna tuan masih perlu belajar lagi ulumul hadith dan usul feqh. Hadith hasan masih lagi boleh diambil sebagai hujjah dalam perkara syarak.

Hadith dhoief ia masih boleh diguna sebagai fadha'il a'mal.

Tapi yang mengarut tuh sampai meletakkan darjat hadith dhoief sama dengan hadith maudhuk.

Visit Bil.