Monday, January 5, 2009

KEWAJARAN SARINGAN HIV/AIDS


AIDS (Acquired Immunodefiency Syndrome) adalah gejala pelbagai penyakit kronik menimpa manusia disebabkan sejenis virus yang disebut HIV (Human Immonodefienc Virus). Virus ini secara perlahan-lahan mereputkan sistem kekebalan tubuh dan dalam tempoh lima hingga 10 tahun pengidapnya mengalami pelbagai gejala penyakit yang menyebabkan maut. Setakat ini tidak ditemui ubat yang boleh mencegah atau merawat HIV/AIDS.


Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) sehingga 2007 didapati seramai 33 juta manusia telah dijangkiti HIV/AIDS yang terdiri daripada 30.8 juta orang dewasa, 15.5 juta wanita dan kanak-kanak pula berjumlah 2 juta orang. Menurut WHO lagi, sejak 1981 hingga 2007 seramai 25 juta pengidap AIDS telah meninggal dunia. Benua yang teruk mengalami wabak HIV/AIDS ialah Afrika di mana terdapat 11.6 juta kanak-kanak mengidap HIV/AIDS dan yatim.


Sementara itu, kedudukan di negara kita pula, menurut sumber Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) sehingga 2007 didapati seramai 80, 938 orang pengidap HIV, 13, 635 orang pengidap AIDS dan seramai 11,539 orang pengidap AIDS telah meninggal dunia. Menurut sumber itu pada masa ini kira-kira lima orang pengidap AIDS meninggal dunia sehari.
Apa yang paling membimbangkan berdasarkan penemuan kajian oleh KKM pada 2007, didapati 72 peratus pengidap HIV/AIDS adalah terdiri daripada orang Islam. Pengidap wanita menunjukkan peningkatan yang ketara. Daripada 1.1 peratus (1990) bertambah menjadi 16.3 peratus (2007).


Pada awalnya, kes-kes HIV/AIDS banyak ditemui daripada mereka yang mengamalkan homoseksual, tetapi pada masa ini banyak dikesan mereka yang mengamalkan seks bebas, pelacuran, dan perkongsian jarum di kalangan penagih dadah. Kajian KKM pada 2007, mendapati penyebaran HIV/AIDS melalui perkongsian jarum suntikan paling tinggi meliputi 57.3 peratus, hubungan seks 32.9 peratus dan selebihnya melalui kelahiran, pemindahan darah yang tercemar dan lain-lain.


Bagaimanapun menurut KKM lagi, didapati penyebaran HIV/AIDS melalui perhubungan seksual sedang meningkat iaitu daripada 5.2 peratus (1990) bertambah menjadi 32.9 peratus pada 2007. Persoalan besar timbul ialah apakah pencegahan yang sesuai diambil dalam mencegah dan merawat gejala HIV/AIDS ini? KKM dari segi aspek kepakaran perubatan telah mengambil beberapa langkah untuk mencegah dan merawat penyakit HIV/AIDS. Antara pendekatan yang diambil ialah mengedar kondom, membahagikan jarum dan memberi methadon kepada pembawa HIV/AIDS dan penagih dadah.


Pendekatan ini menimbulkan kontroversi di kalangan ulama dan masyarakat. Bagaimanapun ulama bersetuju jika pendekatan yang diambil KKM itu dibuat kepada penagih dadah dan pengidap HIV/AIDS tegar. Pada 18 Disember 2008 dalam sidang akhbar sempena Mesyuarat Jawatankuasa Kabinet Bagi HIV/AIDS, Timbalan Perdana Menteri, Datuk Sri Mohd. Najib Tun Razak mengumumkan pada tahun 2009 ujian saringan HIV/AIDS akan diwajibkan kepada semua pasangan Islam yang hendak berkahwin. Arahan beliau itu telah mendapat ulasan daripada pelbagai pihak.


Berdasarkan analisis ulasan itu, didapati sebahagian besarnya memberi pandangan positif. Mereka hanya berbeza dari segi tahap positif, sama ada memadai dengan sukarela atau bersetuju diwajibkan. Pihak yang menentang ujian saringan beralasan ia bercanggah dengan hak asasi manusia. Isu HIV/AIDS bukan hanya persoalan kesihatan atau kedoktoran semata-mata tetapi berkait rapat juga dengan isu keimanan dan ketakwaan kepada Allah SWT. Mereka yang hendak berkahwin adalah dalam rangka membentuk keluarga bahagia dan mewujudkan generasi yang berkualiti. Bagaimana pun persoalan besar timbul ialah mengapa Ujian Saringan HIV/AIDS ini diwajibkan dan bukan sukarela?


Ujian saringan dibuat secara mandatori kerana:

-Pertama: Wabak HIV/AIDS amat menakutkan berbanding penyakit lain dan menyerang dunia secara perlahan-lahan melemah, mengaibkan keluarga dan menghapuskan nasab manusia.


-Kedua: Memenuhi tuntutan Maqasid Syariah, salah satunya ialah menjaga kesucian nasab bagi mewujudkan generasi yang sihat.


-Ketiga: Mencegah kemudaratan yang ada pada individu dan mengelakkan kemudaratan kepada orang lain.


-Keempat: Menutup punca kemudaratan (Saddu az-Zaraa’i) agar tidak mendatangkan kemudaratan yang lebih besar kepada manusia.


-Kelima: Sebagai kempen kesedaran penjagaan kesihatan ‘Mencegah lebih baik daripada mengubati’.


-Keenam: Keputusan resolusi seminar yang dibuat untuk mencegah wabak HIV/AIDS.
Jabatan Agama Islam Negeri Johor adalah perintis pertama pada 2001 mewajibkan pasangan yang hendak berkahwin menjalani ujian saringan HIV/AIDS. Selepas mendapat sambutan hebat dan kepuasan daripada ibu-bapa, orang alim, imam-imam, pemimpin masyarakat dan bakal-bakal pengantin sendiri maka beberapa negeri lain mengikut jejak negeri Johor. Negeri Melaka, Perlis dan Selangor mula mewajibkan pada 2005 dan diikuti oleh beberapa negeri lain. Ini bermakna ujian mandatori bukan dibuat secara membuta tuli atau tangkap muat tetapi dibuat secara berperingkat-peringkat dengan mengambil kira analisis persekitaran dan kesan positif ujian saringan itu.


Pada 2007, misalnya seramai 144, 267 orang menjalani ujian saringan HIV/AIDS. Daripada jumlah ini didapati 90 kes (0.04 peratus) positif HIV/AIDS dan 12 kes meneruskan perkahwinan. Sekurang-kurangnya ujian ini telah memberi peringatan dan amaran awal tentang kesejahteraan rumah tangga mereka. Ujian saringan dibuat di hospital atau di Pusat-pusat Kesihatan Kerajaan dan diurus mengikut piawaian perubatan. Pada ketika ini KKM memberi kerjasama dan sokongan amat kuat pendekatan yang diambil oleh Jabatan Agama Islam ini.


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Negeri (JAIN) menyedari bahawa langkah mandatori itu bukanlah menjamin secara mutlak keberkesanan pencegahan HIV/AIDS. Tetapi ia sebenarnya sebagai sebahagian langkah menyokong pendekatan bersepadu lain yang diambil oleh KKM, Majlis AIDS Malaysia, individu dan lain-lain Pertubuhan Bukan Kerajaan dalam pencegahan HIV/AIDS.


Usaha juga sedang dibuat memberi latihan kepada para imam dan pemimpin agama bagi membantu mengurangi stigma di kalangan masyarakat serta membimbing pembawa HIV/AIDS kembali ke pangkal jalan masyarakat. Dalam usaha menjalankan pencegahan perkara munkar ingatlah peringatan Allah dalam surah al-Maaidah, ayat 2, bermaksud: Dan hendaklah kamu bertolong-tolong untuk membuat kebajikan dan janganlah kamu bertolong-tolong pada melakukan maksiat.


-Dipetik dari tulisan Ustaz Ghafani Awang Teh ialah Pengarah Bahagian Pembangunan Keluarga, Sosial dan Masjid (Kesuma), Jakim.

4 comments:

Dr. Hasbullah Ahdar, MD. said...

Allah mengurniakan kita Deen Islam yang shumul ini, sentiasa memelihara kesejahteraan umatnya meliputi seluruh aspek kehidupan; individu, keluarga dan masyarakat. Semua perkara yang memudharatkan jasad, aqal dan iman adalah diharamkan dan perlu dihindari.

Umumnya HIV/AIDS disebabkan oleh virus yang 'MUTAN' ini boleh memudharatkan kesihatan (jasad dan aqal)individu dan boleh disebarkan kepada individu lain dan berakhir dengan kematian dalam keadaan yang sangat mengerikan.

Persoalannya wajarkah atau tidak wajarkah ujian saringan HIV/AIDS untuk pasangan Islam yang ingin berkawin.

JAWAPANnya: WAJAR DIWAJIBKAN.

6 alasan kewajaran ujian saringan itu sudah cukup demi memelihara lahirnya anak anak yang dijangkiti penyakit maut ini.

Biarkan saja masyarakat lain yang ada kedengaran menentang kewajaran ujian saringan untuk pasangan mereka yang ingin berkahwin. Bagi mereka ini isu hak asasi manusia melebihi tuntuan kesejahteraan umat lain seluruhnya dan mereka tidak ada konsep ini.

Kebetulan pula di Malaysia 72% adalah dari kalangan orang islam (SEDIH !!!). Walaupun 9.8% kes kes HIV yang terhasil melalui kelahiran dan darah tercemar, usaha mengurangkan peratusan ini adalah wajar.

Pendidikan Islam dan kesihatan untuk 72% umat islam itu untuk dikurangkan kepada paras 0% perlu dilakukan dengan gigih. Memang memenatkan para ustaz ustaz dan doktor doktor

Admin said...

Assalamu'alaikum warahmatuLLahi wabarokatuh.

Saya juga bersetuju dengan ujian HIV ini untuk bakal pengantin. Ia bagi mengelakkan masalah di masa hadapan, kepada isteri @ suami dan zuriat.

dalam pada itu, masalah sosial yang semakin meningkat sebagaimana yang dilaporkan oleh Harian Metro amat membimbangkan.

Ya ALlah, berilah petunjuk Mu kepada kami dan umat Islam keseluruhan-Nya

Ibn Salleh. said...

Ujian saringan HIV memang wajib dilaksanakan kerana ramainya remaja-remaja telah terjebak dalam kemaksiatan dengan melakukan seks bebas sebelum berkahwin.Allah berfirman yg. maksudnya,"Manusia ini dijadikan sebaik-baik makhluk di dunia ini" tetapi tingkah laku manusia kini lebih buruk lagi daripada haiwan.Berapa ramai remaja yg. mengaku pernah melakukan seks bebas dan fenomena ini amatlah membimbangkan.Jika diadakan ujian menentukan 'dara atau terunanya' bakal pengantin, mungkin majoritinya ramai yg. gagal.Sikap keterbukaan yg. selalu diwar-warkan tanpa had sempadan dalam pergaulan bebas menjadikan fenomena ini semakin parah.

xxx said...

Tapi, Ustaz, kadang-kadang, orang bila dah tahu dia disahkan menghidap AIDS, mulalah ada yang tak kena.

Orang ramai pula mula menyisihkan dia, walaupun dia dah bertaubat, insaf, serik tak nak buat kerja yang membuatkan dia dihidapi AIDS.

Tambahan pula, bagi pasangan yang nak berkahwin, silap hari bulan perkahwinan mereka dibatal.

Saya bukan nak kritik. Cuma menyampaikan citra masyarakat hari ini terhadap AIDS.

Secara keseluruhan, saya memang sokonglah ujian sebegini, agar keturunan kita tidak akan dicemari dengan virus yang berbahaya ini.

Visit Bil.