Tuesday, October 28, 2008

ANDAIAN PANDIR


Penulis tiada sebarang sengketa peribadi dengan Mufti Perlis. Tetapi apabila beliau galak mengecam agamawan, penulis merasa terpanggil dan bertanggungjawab untuk memberi respon terhadap apa yang diutarakannya. Walaupun sudah confirm dipecat, Mufti Perlis masih lagi meneruskan hobinya mengecam para pendakwah dan agensi agama yang menjalankan misi dakwah. Jika tabiat buruk ini tidak dihentikan segera. Dia pasti akan mendapat bayaran 'cash' dari Allah hasil dari usahanya. Kali ini Beliau secara terang-terangan melakarkan seni kutukan yang tidak berperi keagamaan sama sekali. Berikut merupakan hasil wacana minda kotornya dalam Mingguan Malaysia Ahad bertarikh 12 Oktober 2008 :



Dr Asri menulis : "Umpamanya jika pengamal undang-undang berfikir bagaimana untuk menghasilkan wang semata sehingga mengenepikan soal keadilan. Atau jika ahli politik menganggap kegiatan politiknya untuk mengaut keuntungan sekalipun mengkhianati amanah rakyat. Atau jika penyampai dakwah Islam bertujuan memperoleh habuan dunia walaupun menjejaskan tujuan asal dakwah. Maka pincanglah alam, rosak imbangan dan musnah segala peraturan dan tujuan kehidupan. Namun inilah realiti yang sedang kita hadapi.



Ulasan :


1) Tulisan ini langsung tidak berpijak di atas landasan ilmiyyah. Bahkan bersifat andaian semata-mata. Ini kerana beliau banyak menggunakan perkataan JIKA dalam jajaran ayatnya. Kemudiannya memperakui dengan katanya : 'namun inilah realiti yang sedang kita hadapi.' Seolah kata : Dr Asri menggunakan 'in syarthiyyah..dan "namun inilah realiti yang sedang kita hadapi.." adalah jawabnya. Mafhumnya..Mufti Muda ini seorang yang amat hebat kerna mampu menjadikan andaian dirinya sebagai sesuatu realiti.



2) Amat menarik juga apabila tulisan beliau turut memuatkan senario kehakiman dan ahli politik. Namun, adalah sangat kejam apabila beliau mengakhirkan tulisan 'andaian' ini dengan mencemuh golongan agama. Hal ini terbukti dengan katanya : "Atau jika penyampai dakwah Islam bertujuan memperoleh habuan dunia walaupun menjejaskan tujuan asal dakwah."

Selain itu untuk memperlihatkan 'kebejatan pendakwah Islam' kepada awam, Dr Asri menyambung terus tulisannya dengan katanya : "Maka pincanglah alam, rosak imbangan dan musnah segala peraturan dan tujuan kehidupan. Namun inilah realiti yang sedang kita hadapi." Ya..tidak dinafikan bahawa ada segelintir penceramah yang mengambil kira soal masyuk. Termasuk tuan Syeikh Sahibus Samahah pun. Tak ingat ke..persidangan ketua-ketua jabatan di Seremban hari tu. Tuan Syeikh ambil bilik hotel..tapi tak masuk mesyuarat. Bila diselidiki..Tuan Syeikh dikhabarkan pergi ceramah di luar. Kenapa kejar yang diluar dengan meninggalkan tugas utama. Tak kira masyuk ke? Pendek kata.. kes ni ada.. tapi segelintir sahaja yang terlibat..Takkan itu pun sudah dikira 'menghancurkan dunia". Bukankah masih ada sebahagian besar asatizah yang mengikhlaskan diri mereka di jalan dakwah. Soalnya, kenapa dipertontonkan kejelekan isu terpencil berbanding peranan sebahagian besar yang lebih utama.? Ingat Allah ya akhie.



3) Saya ingin pertanyakan beliau : "Apakah dengan faktor kehakiman, ahli politik dan pendakwah yang cintakan dunia benar2 menyebabkan alam ini menjadi pincang, rosak imbangan, musnah segala peraturan dan tujuan kehidupan. Nampaknya, Mufti Muda ini sendiri tidak mengetahui apa yang ditulisnya. Bahkan dia hanya pandai bermain kata untuk menyedapkan bait-bait ayatnya untuk menarik perhatian manusia.



4) Apabila kita mengambil kira faktor yang menyeluruh ternyata kepincangan alam, kerosakan imbangan dan kemusnahan peraturan serta tujuan kehidupan (idea Dr MAZA) hanya difokus dua perkara sahaja. Pertama : Kerana manusia tidak mengenal Allah @ Tuhannya (yg bukan Islam). Kedua : kerana Manusia menuruti apa sahaja kemahuan nafsu serakahnya. Singkaplah berapa banyak ayat dan hadis, anda pasti mampu mengubah persepsi anda yang menyeleweng itu.



5) Jika anda hanya mengambil kira peranan tiga sektor sahaja untuk menganggarkan kehancuran dunia..ternyata anda bukanlah seorang penilai yang bijak. Bahkan hanya seputar dan berputar kepada pemikiran jumud. Lebih memalukan apabila andaian dan anggaran itu datang dari seorang Sahibus Samahah. Nampaknya, tulisan dan sikapnya menjustifikasikan beliau sememangnya tidak layak untuk digelar Sahibus Samahah.



6) Pemerhatian mendalam kepada tulisan beliau juga menemukan kita satu hakikat bahawa tulisan beliau hanya omongan kosong belaka. Dan tidak begitu mudah untuk mempengaruhi generasi minda Ulul al-bab. Kecuali andaian Pandir ini berjaya menyemai rasa taksub dikalangan pengikut yang semetodologi dengannya. Beliau sepatutnya menerima pelajaran dari sebarang teguran yang matang. Semoga Allah jauhi kita dari pelampau dan bersikap melampau dalam agama.

65 comments:

Al-Amin Daud said...

Assalamualaikum...

Masa kat mesir ana ada tanya seorang syeikh yg memang diakui kealiman dia,menjadi pakar rujuk kami budak2 azhar.dia org kelantan gak.namanya biarlah rahsia tapi apa yg ana nak kongsi ialah bila ana sebut pasal Dr Asri kat dia dan kebimbangan ana dalam mempengaruhi masyarakat awam kepada akidah yg menyimpang dr ahli sunnah waljamaah maka jawabnya "enta xpayah risau.xlama dia tu" dulu pun ada dah org mcm dia tapi akhirnya berkubur tanpa batu nesan.

Dulu kaum muda sekarang ahli hadis semuanya sama kalau dah methodologi wahabi yg dipakai.apa ada pada nama.ajaran sesat pun guna nama sedap2 utk jemaah mereka.so tu bukan point dia. yang kita kena check n selidi ialah apa methodologi yg mereka gunakan utk memahami hadis Nabi SAW.

Kalau stakat nak main terjemah ana pun boleh. tapi bukan stakat itu dalam memahami hadis.perlu rujuk kepada syarah ulama' muhaddis yg dii'tiraf sepanjang zaman.org arab yg menggunakan bahasa arab belum tentu memahami hadis secara betul apatah lg kita yg melayu ni..

Al-Amin Daud said...

apa yg ana nampak wujudnya golongan wahabiyyin dalam masyarakat kita merupakan suatu ujian daripada Allah utk memantapkan akidah kita.

Kalau zaman Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani berdepan dgn golongan qadariah. zaman al-Imam Abu Hasan Al-Asy'ari yg menyusun methodologi ahli sunnnah secara tersusun terpksa berdepan dengan muktazilah

maka,

kita pada hari ini berdepan dgn wahabi.semoga dalam utk me"radd" mereka kita lebih kenal siapa ahli sunnah waljamaah dengan kekuatan hujjah secara ilmiah bukan hanya dgn menggunakan akal semata2.

Akal penguat kepada dalil yg sabit dr al-Hadis dan Al-Quran.

Tetapi,

Mendahului akal daripada Al-Quran dan Al-Hadis merupakan methodologi yg digunakan oleh muktazilah.

Abe Al said...

Bismillahirrahmaaanirrahiim...
Assalaamualaikum...

Maaf ana katakan yang tulisan ust kebanyakan tulisan yang tidak ilmiyyah. Dalam artikel terbarunya langsung tidak disandarkan kepada nas-nas. Hanya sangkaan buruk beliau kepada Dr Asri.

Kepada Ust Zamihan...insaflah...

hanifsalleh said...

Sebenarnya Dr. Asri sudah mula ingin menjinakkan dirinya ke arena politik setelah jawatan Mufti ditamatkan.Isu kehakiman yg. menjadi bualan dan juga isu pemimpin politik mengaut keuntungan diutarakan terlebih dahulu mengatasi soal ahli agama yg. dituduh mencari habuan dunia.Insya'allah tak lama lagi Abang Dan dia akan pancing Dr.Asri berpolitik pulak.Kan gelaran YB tu lebih hebat dari Sahibus Samahah?Abe al kata tulisan Ust.Zamihan tak berilmiah.Kalau Ust.Zamihan tulis atau bentang kertas kerja anta nak baca ke?Jemput sekali Abe al pada 1/11/08 di Masjid Wilayah.

jinhelwa said...

assalamualaikum..
1.Seperti biasa tulisan Zamihan penuh prasangka.
2.Sejarah menjelaskan,masa dia kat mu'tah dulu pun suka cari pasal dan menyalahkan org lain
3.Masa di gua musang dia Asyik menyalahkan penyelia agama daerah & Guru2 Agama kususnya Di SMU(A)gm
4.Suka membesarkan diri(ore no 1)
5.Tidak sedia melapangkan dada dgn pendapatnya.ini orang ada perasaan Hubbul Jah
6.Dlm Artikel/wawancara di berita harian&Metro(tak ingat Tarikh),beliau menipu ...kata talaqi dgn sekian2 tok guru...kawe tau setara mana demo ngaji...demo mengajar yik dulu pun tak sapa 1thn lebih je..kata 4 thn pnglaman...ceh tipu...

ajim said...

kepada pembaca blog ini dan diri saya secara peribadi, jangan suke2 hati buat cerita.. cerita yang belum pasti kebenarannya.. pastinya ramai disini rajin membaca Quran.. terlepaskah kita dengan ayat ini?

"Hai orang-orang yang beriman, jika datang kepadamu orang fasik membawa suatu berita, maka periksalah dengan teliti agar kamu tidak menimpakan suatu musibah kepada suatu kaum tanpa mengetahui keadaannya yang menyebabkan kamu menyesal atas perbuatanmu itu."

(6:al-Hujuraat)

Zamihan Mat Zin AL-GHARI said...

Syukran buat semua forumer. Terutamanya akhie al-amin yang sanggup berkongsi sedikit pglmannya di Mesir bersama tuan rumah. Buat abe AL..tulisan ana hanya respon dari tulisan pujangga abe AL sahaja. Kalau takda tulisan DR MAZA..ana pun tak perlu fokus utk menjwb tulisannya. Sblm menilai tulisan ana..apakah bentuk penulisan Dr Maza sanjungan abe AL tu? Apakah saban minggu mengecam agensi agama dan agamawan dikira satu aktiviti ilmiyyah. Jika ilmiyyah pun wajarkah isu terpencil diutamakan berbanding sebahagian besar jasa pendakwah dan agensi agama berkenaan.? Kalau tidak wajar,,salahkah tulisan Dr Maza dianalisa oleh tuan rumah atau sesiap sahaja yang tidak semetodologi dengan anda dan beliau. Fikirkan.

Jika anda berfikir secara positif, anda @ Dr Maza dgn segala hormatnya dipersilakan utk mengkritik kembali beberapa tulisan ana yang dikelas sbg tidak ilmiyyah itu. Anda juga harus tahu bahwa bukan semua penulisan memerlukan kpd kritikan nas spesifik. Adakalanya berbentuk umum. Adakalanya berbentuk teknikal. Saban minggu mengutuk agensi agama dan agamawan tu ada nas ke? Anda juga masih 'remaja' utk menilai sesuatu pemikiran, metodologi penulisan dan mengenalpasti teknik jawapan balas penulisan. Al-Qur'an pun hendak ditulis dlm bahasa latin. Nampak sangat kecetekan diri. Insya Allah, lama kelamaan..anda akan menjadi lebih matang.

JIN HELWA..ada juga spesis JIN yang mampu menduga hati manusia dgn 'banyak prasangka'. Ini bukan prasangka JIN.Ini paparan jawapan balas secara berbukti. Pembuktian bukanlah dari prasangka. Apa entum masih kabur dgn pelbagai paparan sebelum ini. Maksudnya bukan zamihan sahaja yang menjawab kritikan asri. Malahan beribu manusia yang lain. Apakah kewujudan jawapan balas ini..semua prasangka.Ternyata ia prasangka dari JIN sahaja.

JIN HELWA..sejarah mana yg menjelaskan ana "SUKA CARI PASAL N MENYALAHKAN ORG LAIN tu..Sejarah kebohongan yg dicipta enta ke? Selamatlah kamu dgn usaha kamu itu. Siapa pula yg berfasal dgn ana. Dan siapa pula yg ana salahkan tu? Mungkin enta yg sengaja cari pasal kot? Siapa pula penyelia agama yg ana salahkan itu. Ustaz Izani? Us Tuan Anuar @ Us Ibrisam..Cakaplah secara sarahah..supaya ana boleh hubungi mereka segera dan buktikan kebohongan enta tu. Siapa pula guru agama yg ana salahkan semasa di SMUA GM dulu?Jelaskanlah, jika JIN benar2 jujur dlm hal ini. Akhie Jin..enta nak tulis ana ada mcm2 perangai buruk silakanlah. Mungkin JIN je yang baik.

Ana cabar enta utk buktikan ana menipu isu talaqqi dgn sekian2 tok guru. Enta tahu semua ke perjalanan hidup talaqqi ana.Tak percaya.. cuba tanya Dato Soleh Ahmad, Dato Hassan Ahmad, Dato Hasyim Yahya, Ustaz Ghazali Taib, Us Mohd Nawi, Us Tuan Sofwan, Ustaz Shiradzi, Us Wan Faishal, Tuan Guru Pak CIk Musa Tumpat, Syeikh Abdullah Fawwaz, Syeikh Hassan Saqqaf...mereka ini dari rangkaian guru ana.Demi Allah ,,mereka guru ana. Dan Demi Allah..enta akhie..benar2 seorang pendusta.

Tntang pengalamn sebagai guru. Apa yang enta tahu sebenarnya amat sedikit dan sekadar mendengar cakap2 orang je. Ana mengajar di SMUAGM 3 bulan. Mengajar di Maahad Tahfiz al-Akhyar 1 tahun. Mengajar di Taqaddum Ilmi hampir 3 tahun. Semua ada rekod akhie JIN. Jgn fikir..tindakan serkap jarang enta tu boleh memalukan ana dgn cara begini. Walaupun anta tak setuju dgn pendirian ana.Enta sesekali tidak boleh menipu forumer dgn mengetengahkan sedikit peribadi ana. Justeru, ana katakan demi Allah sesungguhnya...enta adalah PENIPU BESAR.Inilah caranya bila mereka ini kehabisan modal.

aryna said...

hmm... sapa yg menyerang peribadi sekarang nih?
setidak-tidak, ust Zamihan Al-Ghari menegur, membahaskan(bahasa kasar diaorg, menyerang) KEPERIBADIAN (SIKAP) Dr.Asri..

maka, terbuktilah sekarang, masih ramai pembela taqlid buta Dr.Asri sewenang-wenang tanpa malu pada diri sendiri, pada pembaca2, pada ALLAH,pada Al-Quran yang dijulang, pada Nabi SAW yang disanjung telah menyerang PERIBADI Ust.Zamihan...

maka, sejak pagi tadi kami di cbox blog ini asik ditanya dan dikecam atas tuduhan bahawa ust.Zamihan menyerang peribadi Dr.Asri sebenarnya telah jelas tentang siapa yang menyerang siapa..

apa mau kata lagi?!
berkatalah bila telah berfikir..
bukan, berfikir setelah berkata-kata.. nanti tunjuk bodoh sombong diri sendiri...

wallahua'lam...

jinhelwa said...

demo ngaji tasauf, bila nak praktik? ko nak tanya pak chu kuek dulu ko? cuba soba n tawadhuk sikit gak...

Yazz, Neldy, Amree, Asree said...

Salam,

bagi saya mudah je... Ikut majoriti, kerana ummat Islam tidak akan bersepakat dengan kesesatan. Majoriti umat Islam di Nusantara adalah sunnah waljamaah Syafi'i, Al-Asya'irah....

Sesiapa yang datang bawa fahaman lain selain dari ini akan dikira memecahbelahkan perpaduan ummah Nusantara. Kerana inilah yang disepakati...

Hari ini, golongan yang menggelar diri mereka Salafi dan enggan digelar wahhabi, mereka adalah pemecah belah ummat sekiranya berkeras memperkenalkan fahaman mereka.

Mafhum, ajaran yang mereka bawa lebih kepada kebencian dan bangkangan dan tidak berakhlak dalam menyebarkan ajaran mereka. Setiap yang datang menyerang dahulu, akan turut menerima tindak balas serupa.

Kembali kepada sejarah, Yahudi dan Nasrani tidak akan redha, sehingga ummat muhammad tunduk dan patuh dengan kekufuran mereka. Yahudi telah berjaya pecahkan kesatuan ummat ketika pada zaman salaf lagi dengan munculnya ajaran Syi'ah dan Khawarij (Iran dan Oman)tapi gagal jadi majoriti, Kemudian berjaya lagi dengan munculnya ajaran Baha'i juga gagal. Kemudian muncullah Yahudi/Kristian Zionis membela dan mendokong ajaran Ahmadiah (Ghulam Ahmad di India) juga gagal jadi majoriti... Akhir sekali ialah ajaran Wahhabi (Salafi), yang ini yahudi dan kristian zionis telah berjaya dengan cemerlang. Tahniah.

Ajaran wahhabi adalah ajaran yang didokong oleh Yahudi dan Kristian Zionis, kerana:-

1-Diprogram oleh zionis sejak awal iaitu menggerakkan serentak gerakan Kamal At-Tartuk dan Laurence Of Arabia memusnahkan Khilafah Othmaniyah. Langkah awal ialah musnahkan gerakan Sufi, kerana ini adalah sumber kekuatan ummat Muhammad saw.

2-Mencari fahaman yang bertentangan dengan majoriti pegangan penduduk Makkah dan Madinah yang menjadi pusat Islam. Didapati yang bertentangan hanya ajaran Ibnu Taimiyah yang dibawa oleh Muhammad Abdl Wahhab yang lebih dekat kepada ahli sunnah. Ini termasuklah di Turki sebab itu diperkenalkan Islam Liberal disana tarbus ditukar topi, azan ditukar bahasa turki, madrasah ditukar sekolah sekular.

3-Memusnahkan tanda-tanda yang menjadi kekuatan perpaduan Islam seperti pemusnahan makam-makam para wali dan memadamkan apa sahaja bentuk kewalian seperti tariqat dan tasawwuf. Reverse psycology di gunakan seperti menggunakan hujjah keIslaman yang diputar belit kepada ulama Islam yang tak sependapat, kalau kalah akan membunuh.

4- Menjadikan pemimpin Islam ahli Freemason Zionis, seperti para pemimpin Arab Saudi dan Ulama'nya tanpa disedari. Maka tertubuhlah kumpulan atau pertubuhan seperti Rabitah (makkah)yang menjadi penyumbang besar kepada gerakan wahhabi sedunia, termasuklah MNLF dan Abu Sayyaf (di Filipina Selatan), Jamaah Islamiah (Indonesia), Ahmadiyah dan Baha'i. Kini, majoriti ahli politik di negara-negara Islam adalah ahli Freemason tanpa disedari.

Sebagai penutup, pepatah Moro mengatakan "Tentu kamu tak akan terkena percikan darah sendiri, sekiranya kamu tidak memulakannya terhadap orang lain"i

IbnuNafis said...

Assalamu'alaikum wbth,

saya setuju berkenaan artikel ustaz zamihan, bahkan saya pernah mengikuti seminar pemurnian aqidah ahlu sunnah wal jama'ah anjuran jabatan Agama Islam Kerajaan Negeri Johor 2006 - di masa itu Ustaz Zamihan mengendalikan topik Islam Liberal

Gejala yang dibawa oleh DR ASRI ini membawa kepada pecah belah umat Islam di Malaysia, menghina ulamak, bahkan artikelnya ada cubaan untuk membawa umat Islam agar tidak membaca atau memandang rendah kepada ulamak muktabar seperti komennya kepada Imam Al Ghazali, alsubki. Bahkan banyak fitnahnya berkumandang di dalam akhbar utusan malaysia dan ceramahnya. Antara lain adalah membenarkan nama ALLAH digunakan oleh orang Kristian. Di sini nampaklah bagaimana cara beliau berfikir dan tidak melihat realiti semasa umat Islam di dalam dan luar negara.

Di Indonesia sendiri terdapat orang kristian yang bukan sahaja menggunakan nama ALlah di dalam kitab injil dan ceramah, bahkan gereja mereka dinamakan MUSTAQIM.

Bahaya yang dibawa olehnya adalah dengan taksub kepada pendapatnya. Lihatlah berapa ramai pelajar (contoh paling baik - saudara AI) Nick ini selalu kelihatan di dalam cbox dan memfitnah guru agama, imam dan karyah apabila berdebat dengan user yang lain. Ada kalanya beliau ini memfitnah user dengan tuduhan yang rambang.

Semalam isteri saya sempat menelefon sendiri Dr Salleh Ahmad (bekas dipertua PUM) dan bertanyakan tentang gerakan wahhabi sekarang ini. Beliau menyatakan tidak usah dilayan golongan sebegini. Saya bersetuju pendapat beliau.

Tetapi bagi orang yang berilmu dan faham tentang susur galur wahhabi salafi dan bahaya yang dibawa oleh mereka. Wajarlah pergerakan mereka selalu dipantau, dan persoalan dan kekeliruan mereka ini hendaklah diperjelaskan.

Akhirnya - kini kita semakin jelas.. siapa sebenarnya yang memecahbelahkan kesatuan umat Islam, yang mana berfikiran lapuk, yang mana pula memikirkan keutamaan umat Islam.

Teringat pula kalam dr yusof al Qardhawi antaranya menyatakan - Umat Islam disibukkan dengan perkara-perkara furuk, ada golongan yang menuduh orang lain taqlid sedangkan golongan itu sendiri bertaqlid dengan ulamak mereka.

Apa ceritanya remaja yang murtad, penceraian yang berlaku semakin banyak, penzinaan, mereka yang tidak tahu membaca al fatihah.

Yang disibukkan adalah hukuman membid'ahkan umat Islam dan pendapat ulamak muktabar.

WaLlahua'lam

Doc said...

Kalau wahabbi sesat, suruh jer JAKIM keluar fatwa bahawa wahabbi & Dr. Asri sesat dan ambil tindakan macam Al-Arqam yang diikhtiraf sesat tu. Habis cerita. Tak payah nak pening kepala.

jinhelwa said...

Salam buat semua,

1.Di parlimen lebih kurang dua bulan yang lalu yb zul telah mengemukakan soalan lisan kepada Menteri di Jabatan Perdana Menteri Yb Zahid hamidi berhubung pendirian kerajaan Malaysia terhadap "fahaman Wahabi" adakah sesat atau tidak...Pendirian Kerajaan adalah tidak sesat
2.Percanggahan fiqh/Kilaf dalam masalah furuq kita selesai secara furuq أن اختلاف أمتي رحمت
3.Jakim & Majlis Fatwa kebanggsaan tidak pernah berfikir secara serius untuk mengambil tindakan kearah mengharamkan aliran wahabi..kerana tiada keperluan untuk berbuat demikian..yang bising hanyalah seorang penolong pengarah(s41)yang baru setahun dua sah dlm perkhidmatan..itu pun ptk kandas separuh..
4.Sdr Zamihan sepatutnya menyerang habis-habisan faham sekularisme,budaya hendonisme dll kerana ini lebih aula dari membesarkan perbezaan dlm masalah furuq...dia ni dulu dok ceramah hadhari-hadhari
5.Sesudah kejatuhan daulah islamiah,banyak usaha2 untuk mengembalikan semula kegemilangan yang pernah hilang...satu contoh terpuji pernah di anjurkan oleh beberapa jemaah di nusantara dan asia barat di atas tema Taqqarub Baina Mazhabaini(memperdekatkan di antara dua aliran..Suni,syiah,dll firqah dan kumpulan
6.jadi harapan saya cool la sikit bro,jangan tunding dan hentam saja nanti awak sendiri yang tanggung...lu fikir la sendiri!

IbnuNafis said...

Wahhabi mendekatkan atau menjauhkan jemaah Islam? Menghukum sesat kepada ikhwanul Muslimin, jemaah tabligh, menghukum kafir total kepada syiah, menghukum sesat kepada aliran sufi?

Saya boleh berikan buktinya secara jelas dari laman web wahhabi salafi sendiri :)

Rujuk sini :

1. Menghukum sesat dan kafir kepada sheikh yusof al qardhawi, menghukum sesat kepada jemaah ikhwanul muslimin, sheikh muhammad al ghazali, syed qutb

http://salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=630

2. Menghukum sesat Imam Hasan al Banna :

http://www.salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=375

3. Menyesatkan golongan asyairah :

http://www.salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=715

4. Menghukum sesat kepada Aidh al Qarny :

http://www.salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=508

saudari/saudara jinhelwa ini malas ke membaca blog ustaz zamihan? Beliau sememangnya ada memberikan peringatan tentang liberalism dan pluralism serta hedonism. Anda pernah tak ikuti seminarnya?

Wahhabi salafi? yang diserang adalah orang Islam, seolah-olah orang Islam adalah musuh mereka. Diberikan hukum sesat, sedangkan yang jelas sesat seperti anti hadith yang berleluasa didiamkan. Untuk bercerita tentang pluralism, liberalism, sekularism? Jauh sekali. Itu yang saya baca dari forum apabila yang berkunjung adalah mereka yang kononnya pengikut 'salafi'

Doc said...

Isu Wahhabiyyah atau nama lainnya seperti Ittiba’ al-Sunnah, Kaum Muda atau Salafiyyah telah dibincangkan beberapa kali di peringkat Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan dan Mesyuarat Panel Kajian Aqidah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM).

Pada asasnya kerajaan menolak kehadiran fahaman Wahhabiyyah atas dasar ia boleh menimbulkan kekecohan dan perpecahan di kalangan umat Islam. Ia sepertimana yang telah diputuskan di dalam Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan iaitu pada kali ke-12 (1985), kali ke-14 (1985), kali ke-16 (1986), kali ke-40 (1996), kali ke-42 (1997) dan kali ke-44 (1998). Ia juga dibincangkan berkali-kali di dalam mesyuarat Panel Kajian Aqidah JAKIM pada kali ke-14 tahun 2000, kali ke-20 tahun 2002 dan kali ke-23 tahun 2003. Kesemua keputusan perbincangan adalah menjurus kepada menyekat penularan fahaman Wahhabiyyah atas alasan isu-isu khilafiyyah fiqhiyyah yang dibangkitkan boleh menggugat perpaduan umat Islam di Malaysia.

Bagaimanapun keputusan tidak mengatakan bahawa Wahhabiyyah merupakan ajaran sesat malah Wahhabiyyah masih dianggap sebagai Ahli Sunnah Wal-Jamaah.

Doc said...

Prof. Zakaria Stapa dalam satu wawancara dengan Utusan Malaysia berjudul ‘Jangan Berpecah Kerana Perbezaan Fahaman Sunni’ menjawab mengenai kumpulan Wahhabiyyah seperti berikut:-

“Masyarakat perlulah memahami bahawa fahaman Wahabi ini bukanlah ajaran sesat kerana ia juga termasuk dalam kumpulan aliran Ahli Sunah Wal Jamaah. Ia adalah gerakan yang diasaskan oleh Imam Muhammad Abdul Wahab at-Tamimi (1703-1791M) yang lahir di Uyaynah, utara Riyadh, Arab Saudi. Imam Muhammad Abdul Wahab adalah ulama yang berpegang kepada aliran Hanabilah (Hanbali) yang diasaskan oleh Imam Ahmad bin Hanbal. Pegangan tauhidnya pula berasaskan fikrah Ibnu Taimiyyah dan Ibnu Qayyim yang juga bermazhab Hanbali. Dalam aspek akhlak dan tasawuf pula aliran Hanabilah banyak berpegang kepada pandangan Imam al-Harawi al-Ansari dan Sheikh ‘Abd al-Qadir al-Jaylani. Secara umumnya, Imam Muhammad Abdul Wahab muncul ketika pengaruh mazhab Hanbali merosot dan umat Islam pada masa itu banyak melakukan pencemaran akidah dan penyelewengan amalan keislaman seperti percaya kepada khurafat dan melakukan amalan bidaah. Sehubungan itu, beliau melancarkan gerakan reformasi dan pembaharuan di semenanjung Arab untuk membersih dan mengembalikan umat Islam kepada ajaran sebenar al-Quran dan hadis. Jadi, dari aspek sejarahnya mereka ini terpaksa mengambil pendekatan yang agak keras dalam usaha mencapai matlamat pembersihan akidah dan amalan keislaman tersebut”.

IbnuNafis said...

Wahhabi salafi yang ada di Malaysia ikut mazhab mana pula ye?

Fahaman wahhabi tidak sesat, tetapi mengapa ia menyesatkan orang Islam yang lain pula? serta diborong sekali dengan para ulamak muktabar?

Itu belum lagi fahaman tajsim sebagaimana yang dibawa oleh Rasul Dahri juga.

aryna said...

bimbang jadi mcm Al-Arqam..
berbelas tahun bertapak, dah parah, baru kelam-kabut..
tapi, iya lah.. ini bukan hal kecil.. bukan mudah nak jatuh satu hukum muktamad.. masih byk yg diperbahas sebelum keputusan dibuat. Kita bersabar saja dan usaha .. selebihnya serah pada ALLAH..
MOGA KEBENARAN DAPAT DITEGAKKAN..

cuma, saya seorang yg fakir ilmu akhirat ini secara umum dari pemerhatian peribadi saya tentang orang-orang berfahaman wahabi ini:-
1. biadab
2. tutup telinga, bukak mulut
3. sangat memandai berlebihan dari wahabi tanah arab
4. cakap berulang-ulang berbolak-balik
5. golongan yang keliru lagi mengelirukan yg haru-birukan semua orang

wallahualam

Ibnu Muslim said...

Ana setuju dengan kenyataan ibnunafis & aryna. Yang jadi masalah besarnya; pada diaorang; geng diaorang dibolehkan buat kenyataan menyesatkan amalan geng kita; tapi kalau geng kita pula kata geng diaorang fahamannya menyeleweng; diaorang kata kita melampau & biadap. Mana aci cam ni..hangpa boleh, kami pulak tak boleh? Sebenarnya kalau nak aman, masing2 berlapang dada & golongan diaorang jangan guna hadis 'setiap bidaah tu sesat' secara literal tanpa kajian terperinci..sebab tuduhan tu sangat berat & sangat tak tepat. Dr MAZA pula jangan la buat tuduhan terhadap ulamak2. Ulamak2 perlu dihormati bukan di keji apatah lagi dalam bentuk tulisan suratkhabar satu Malaysia boleh baca. Siape musuh Islam yang paling nyata di kacamata Dr MAZA ni? Orang kafir ke atau ulamak-ulamak? Asyik hentam ulamak je. Balik2 ulamak yang kena. Orang kafir langsung tak de yang Harbi ke? Awat itu yang jadi perjuangan beliau, bukannya membasmi masalah murtad contohnya yang lebih penting lagi?

IbnuNafis said...

As sheikh Muhammad Zaki Ibrahim ketika menggambarkan kesan yang ditinggalkan oleh kegiatan golongan ini (pembid'ah) terhadap keharmonian masyarakat Islam di Mesir dalam bukunya 'al salafiyyah al mu'assarah' menulis : "kita sekarang berhadapan dengan satu gelombang taufan yang melanda secara membuta tuli, dengan pelbagai dakwaan dan dakyah memaklumkan sebahagian besar umat Islam terkeluar daripada agama ALLah.. kerana mereka tidak mengikut dan berpegang dengan pendapat yang dipegang oleh golongan berkenaan.. hingga memporak-perandakan keluarga.. anak menuduh bapanya kufur dan syirik, anak perempuan menderhaka kepada bapa dan menganggapnya ahli bid'ah dan fasik.

Ada juga berlaku wanita kahwin dengan lelaki lain tanpa penceraian yang sah dengan suaminya berasaskan anggapan bahawa perkahwinan dengan suami perrtamanya tidak sah kerana dia seorang kafir...

Petikan dari kata pengantar Mufti Persekutuan (Dato' Wan Zahidi bin Wan Teh) dari buku 'Makna Sebenar Bid'ah Satu Penjelasan Rapi - As Sheikh Al Hafiz Abu Al Fadl AbduLlah al Siddiq al Ghumari.

#####

Tidak mustahil ia akan berlaku di Malaysia, sekarang pun sudah ramai umat Islam disesatkan oleh Wahhabi Salafi ini.

Doc said...

"Ya Allah, Tuhan Malaikat jibril, Mikail, dan Israfil, Tuhan Pencipta
segenap langit dan bumi, Tuhan Yang Maha Mengetahui semua yang ghaib
dan yang nyata. Engkaulah yang akan menghakimi para hamba-Mu
mengenai apa saja yang mereka perselisihkan. Dengan izin-Mu berilah aku
petunjuk memilih kebenaran dari apa yang mereka perselisihkan. Engkaulah
yang memberi petunjuk siapa yang Engkau kehendaki ke jalan yang lurus." HR Muslim

Carilah matan doa iftitah tersebut dalam Sahih Muslim dan baca semasa solat tahajjud. Semoga Allah bagi petunjuk.

Hasbullah said...

Assalammu'alaikum...

Saya amat berminat jika ada di kalangan tuan tuan forumer yang boleh suggest mana mana kitab /buku / artikel / web rujukan yang membahaskan tentang ayat ' tsummastawa 'alal arsy'- Sebagai informasi ilmiah.

Forumer,
Sepekara lagi terlintas di fikiran saya, bagaimana para sahabat sahabat Rasulullah pada peringkat awal islam merasakan kewujudan Allah dengan sifat sifatNya.

Semasa turunnya ayat tersebut, bagaimana cara mereka memahaminya dan apakah hadist hadist rasulullah yang menerangkan tentang ayat ayat ini.

Ustaz. Z mungkin boleh berkongsi hasil pembentangan seminar beliau hari ini agar dapat dikongsi (dlm blog ni) bersama forumer yang tak dapat hadir kerana urusan tertentu.

hanifsalleh said...

Jawapan kpd. Saudara Hasbullah tentang ayat "tsummastawa 'alal arsy".Ayat ini wajib kita beriman kepadanya tanpa perlu bertanya bagaimana caranya bersemayam.Para sahabat terus beriman dan menyerahkan segala maksudnya kepada Allah.Berdasarkan firman Allah swt dalam surah al-Imran Ayat 7,"Dialah yg. menurunkan kepadamu (Wahai Muhammad)kitab suci Al-Quran.Sebahagian besar ayat2 Al-Quran itu ialah ayat2 "Muhkamat"(Yg.tetap tegas dan nyata maknanya serta jelas maksudnya);ayat2 "Muhkamat" itu ialah ibu(pokok)isi Al-Quran.Dan yg. lain lagi ialah ayat2 "Mutasyaabihat"(Yg. samar-samar dan tidak terang maksudnya).Oleh sebab itu (timbullah fahaman yg. berlainan menurut kandungan hati masing2)-adapun orang2 yg. ada di dalam hatinya kecenderungan ke arah kesesatan,maka mereka selalu menurut apa yang samar-samar dari Al-Quran untuk mencari fitnah dan mencari-cari takwilnya.(memutarkan maksudnya menurut yg. disukai).Padahal tidak ada yg. mengetahui takwilnya(tafsir maksudnya yg. sebenar)melainkan Allah.Dan orang yang tetap teguh serta mendalam pengetahuannya dalam ilmu ugama berkata,"Kami beriman kepadaNya,semuanya itu datang dari sisi Tuhan kami" dan tiadalah yg. mengambil pelajaran dan peringatan melainkan orang2 yg. berfikiran.
Sebaiknya kita menyibukkan diri kita memikirkan segala nikmat yg. dikurniakan Allah kepada kita,tentang kejadian alam dan kebesaranNya kerana apabila terlalu memikirkan tentang perkara yang tak terjangkau oleh fikiran kita yg. terbatas, maka takut2 terpesongnya akidah kita sendiri.
Semoga saudara Hasbullah dapat memahami apa yg. dihuraikan.Mungkin Us.Z boleh menghuraikan lebih lagi kerana beliau lebih arif tentang perselisihan ini.

Mohd Samsuddin Harun said...

Us. Zamihan sangat Arif menag arif arif dalam prasangaka dekat Asri Zainul Abidin. kgd2 aku terfikir gak bila agaknya dia nak muzakarah dengan Dr Fatah Haron Ibrahim, Dr. Azwira Aziz Maulana Asri Yusoff, Dr, Mohd Radzi Othman, Johari Mat dlln.. Diorang duk kutuk aliran salafi dan duk keliru istilah 'wahabi' ni agen Yahudi lah agen Kristian la, agen Barat la, kadang s terfikir ka duk kutuk2 orang dengki kat orang (sampai tengok orang disolek masuk studio pun dipersenda). Cakap x de masalah peribadi tapi hati tu dengki.. Kalau ye pun, dah duk kat JAKIM tu buatlah cadangan segeraa haramkan salafi, 'wahabi' yang dikelirukan tu...semua salafi ni x betul, tapi Ahbash boleh bela, memang ZAmihan ni tok guru besar.. tok guru pedengki kat orang dan dia semua BETUL... Dengan ini kita isytiharkan Zamihan tok guru paling hebat dan terkemuka di Malaysia...!!! dan terkenal dengan pembenci salafi yang mereka gelarkan 'wahhabi'. Wahai tok guru zamihan dah jawab belum buku Dr Azwira Aziz tu?? kalo dah nak beli

Hasbullah said...

Jazzakallahu khairan katsira.. saudara hanifsalleh.

Saya juga dah terjumpa blog yang mengandungi artikel adan info yang saya mahu. Penjelasan tuan sangat saya hargai. Terima kasih.

Hasbullah said...

Jazzakallahu khairan katsira.. saudara hanifsalleh.

Saya juga dah terjumpa blog yang mengandungi artikel adan info yang saya mahu. Penjelasan tuan sangat saya hargai. Terima kasih.

Hafiz said...

Allah maujud bi la makan.

pelik, ada yang berapi-api lawan wahabi kat sini , tapi tak sedar ,akidah sendiri pun mirip2 wahabi.

kasihan.....

Ibnu Muslim said...

Yang pasti; tak ramai pendokong aliran salafi(marah panggil Wahabi) ni di Malaysia, majoritinya berpegang teguh pada aliran bermazhab.Cuma geng ni suka tulis buku & buat artikel. Kemudian bila baca kelihatan pelik pasal keluar fatwa yang tak tepat & tak berteras pada ushul fiqh yang sebenarnya.Banyak la contohnya baru2 ni spt kes ngendap khalwat; ziarah kubur semasa Eidulfitri.Macam ana katakan dulu; ikut la cara kat sini;kita ada Majlis Agama yg dah endorse aliran di Malaysia adalah aliran bermazhab & dalam berfatwa mesti melalui saluran yang betul (ada Majlis Fatwa Kebangsaan); kalau tidak, nanti guru agama Tingkatan 6, juruterbang, pegawai bank, bekas pengurus sumber manusia pun nak berfatwa. Jadi sepatutnya aliran tuan2 la yang patut jumpa dengan JAKIM jika mahu berhujah bukan sebaliknya. Kalau berada di Tanah Suci, dipersilakan ikut cara kat sana(ana pun shalat ikut belakang Imam Salafi semacam mana Imam Shafie tak baca qunut semasa di negeri bermazhab Hanafi). Ingatlah bahawa kita ni di Malaysia, bukan Arab Saudi.Ikut la cara di sini.Jangan porak porandakan kedamaian cara kat Malaysia ni. Akuilah wahai pendokong salafi sekelian bahawa cara di Malaysia ni juga adalah cara Sunnah Wal Jamaah bukan cara yang sesat. Selagi pendokong Salafi contohnya tuan Mohd Shamsuddin atau Hafiz tak nyatakan dalam komen tuan2 tentang penerimaan tuan2 terhadap aliran kami; selagi itu kami pun payah nak berlapang dada dengan tuan2.Nasib baik Majlis Agama di Malaysia tak kasar macam ulamak Wahabi(maaf-Salafi) buat pada Almarhum Sheikh Muhammad Alawi Al-Maliki; bekas Guru Besar Masjidil Haram yang di buang daerah dari mengajar di Masjidilharam hanya kerana berlainan aliran.Kita orang Islam Malaysia masih jaga akhlak dan sopan santun sesuai dengan sunnah Rasulllah saw.Setakat tulisan Ust Z dalm blog ni perkara biasa, blog aliran Salafi pun banyak.

Mohd Samsuddin Harun said...

Ibnu Muslim, nampaknya nada enta dah mula rendah kali ni. ana ada sebab mengapa x bleh terima aliran sufi yang melebihkan tasawwuf melebihi sunnah. Ana ni x suka bangga diri memang berasal dari lapisan Syeikh Abdul Malek bin Abdullah (Tokku Palau Manis terangganu - anta kena faham tujuan cerita nasab ni) ramai ahli kaum keluarga kami ni walaupun keturunan berkenaan dok bangga sangat dengan aliran tasawwuf bila disebut hadith dan kitab-kitab hadis mereka x berapa bleh berlapang dada. Yang mereka duk banggakan cerita-cerita keramat, sembelih kambing berlaga atas kubur, nasab keturunan nabi. Benda-bende tu melekat dah dalam jiwa. Ahli keluarga ana ada isim seorang, hampir2 nak isim sorang dan baru pencen dari isim sorang. Apalah gunanya bertasawuf x lekang dari mulut berzikir siang malam orang cerita tentang nas-nas ni bleh tolak mentah2. buat apa. Mujurlah ada puak-puak salafi ni boleh betulkan aqidah-aqidah macam ni.. Ana x salahkan nenek moyang (Syeikh Pulau Manis, sebab kefahaman dan ilmu dia bukan setanding kita) ana tapi ni akibat bertasawwuf semata-mata.. Ana jumpa sendiri puak parang terbang dan chek zikir2 dia memang seru dan panggil jin, Ana pergi sendiri ke kampung Tokku Paloh tempat nenek ana dibesarkan betapa ramai jugak kalangan puak situ solat pakai niat, tapi bertasawwuf hebat sangat sampai x sanggup nak berdebat dah..
Seingat ana masa ana remaja pnah balik kampung x bleh menunaikan solat jumaat disebabkan x cukup 40 orang jemaah kerana semata-mata berpegang pada shafi'iyyah. Rugi ana rasa kita ni pegang satu mazhab.. Itu sebab ana tak bleh terima tasawwuf ni bulat-bulat sebab setahu ana yang belajar sejarah dunia islam diperingkat universiti kumpulan tasawwuf di deobandi x amal perkara-perkara bid'ah ni, mereka bertasawwuf sama seperti syah waliyyullah al-Dihlawi bertasawwuf bertasawwuf selepas selesai daurah hadis diperingkat pengajian tertinggi.. Justeru mereka memelihara aqidah dan agama.. Ana setuju dengan pendekatan salafi menda khilaf x perlu dibawak kepada masalah peribadi x seperti blog zamihan ni yang x henti-henti mencari silap Asri dan mempersendakan ilmu orang.. Ana bleh terima bila mani sesuai dengan nas, kita tak ukur sesuatu perkara berdasarkan tempat semata-mata melainkan mendahulukan nas. tidak timbul persoalan malaysia atau saudi kerana dibimbangi ada Islam cara Saudi dan ada Islam cara Malaysia (maybe Hadari la). Bagi ana yang mendalami pengajian ilmu hadis kita ni perlu ada manhaj.. baru selamat.. Kita x yah taksub orang Zamihan ke Asri ke atau sesiapa sahaja.. Kadang-kadang permusuhan ni orang yang jahil suka mengheret-heret cerita bagi menyedapkan hujah setengah pihak... Jika ana baca tulisan Zamihan nampak sangat dia bukan sahaja trauma dengan pemikiran 'Asri' tapi dengan tubuh badan Asri sekali... ni cerdik ni jenis apa ni? Kata x benci peribadi tapi hati tu sakit kat Asri.. Bebaskan diri anda dengan memuja dan taksub dengan setengah golongan atau tokoh.. manhaj ilmu ada kajilah.. jika x cukup belajarlah dan jangan buat keputusan bila kita terkurung dalam satu kelompok sahaja... Jika anda dakwa pihak anda boleh berlapang dada saya rasa puak yang anda gelar itupun juga suka berlapang dada sebab mereka belajar ilmu al-jarh wa al-ta'dil dalam menilai sesorang perawi. Tapi apa yang Zamihan duk ajar benci kat orang.. Dia je yang belajar agama orang lain x sah..

aryna said...

astaghfirullahilaziim...
sedih saya dengan pemikiran saudara Mohd Samsuddin Harun ini..
bersyukurlah kamu dilahirkan dari keturunan yang mulia..
kita sering dengar ungkapan, Ilmu tak dapat diwarisi dari ayah-ibu..

dari cerita anda, saya kira ramai antara saudara2 anda (mengikut penceritaan aib tentang saudara-mara anda..), saya rumuskan antara mereka tidak memahami ajaran datuk anda, yg dimuliakan Tok Pulau Manis itu.. bahkan ajaran yang diajar telah salah-dimengertikan dan salah diamalkan..

ini sama halnya seperti seorang yang mengatakan ayah saya mengajar dirinya membaca surah yasin selama 40 hari dan air yang dibacakan yasin itu disiram keliling rumah kerana diyakini dapat menghalang sebarang musuh (manusia & syaitan) memasuki rumahnya..
hal ini sangat bersalahan dari ajaran ayah saya.. kerana ayah saya takkan mengajarkan hal2 bidaah seperti itu. saya mengatakan begini kerana saya kenal ayah saya dan faham maksud dengan suruhannya membaca surah yasin selama 40 malam itu..
bukan kerana airnya.. bukan kerana perlakuan2 itu yang menghalang musuh2 itu memasuki rumah.. sedangkan ianya sebenarnya adalah fadhilat membaca surah yasin itu sendiri... dan kerana maksudkan agar memohon kepada ALLAH semata-mata untuk pertolongan..

nasihat saya yang fakir ilmu akhirat ini, usahlah kerana beberapa saudara-mara anda yang salah amalan maka anda mengambil jalan mudah begini... jangan kerana nila setitik (ber-titik2, rosak susu sebelanga)
bukankah Tok Pulau Manis sendiri adalah seorang ahli tasawuf, seorang sufi yang kita iktiraf akan amalan dan cintanya kepada ALLAH?! bukankah ini bonus buat kamu sebagai cucunya?! kenapa tidak keyakinan itu dijadikan pegangan kamu untuk kembali memuliakan ikut ajarannya, sekaligus meluruskan cara dan adat tasawuf yang jadi amalan saudara-mara kamu yang salah itu?!

terlebih dahulu fahamilah tasawuf yang sebenarnya... bukan kerana ikutan semata-mata..

maaf kalau kata2 saya agak keras.. dan saya mungkin tak layak memberi nasihat, tapi sayang bagi saya berdiam diri kerana mendapati cara pemikiran cucu seorang ulama' besar tidak percaya pada ajaran datuknya...

wallahualam..

ikhlas,
aryna

Mohd Samsuddin Harun said...

Saudari aryna,

Terima kasih kritikan keras dan melulu saudari. hakikatnya Saudari keliru, siapa yang salahkan tok nenek saya? kan saya katakan dia tu alim kefahaman dia x setanding dengan ilmu kita.. Jika saudara renung semula tulisan saya diatas saudari akan faham maksud saya, betapa saya tidak ingin mendahulukan tasawwuf berbanding syariat (quran dan hadis). Apa yang berlaku setegah saudara mara saya akibat mendahulukan tasawwuf berbanding quran dan hadis dan menghuraikan agama berdasarkan tasawwuf semata-mata tanpa manhaj yang betul... Betapa sesatnya mereka kerana tindakan mendahulukan tasawuf semata-mata dan menolak pemikiran menapis ilmu dengan manhaj ahli hadis.. melebihkan amalan tok guru berbanding hadis sahih... Kejadian yang berlaku dalam susur galur saya tu membuktikan bertasawwuf sahaja tidak mampu memandu manusia ke arah yang betul tanpa suluhan syariat.. Bab kata Imam Syafie - bertasawwuf tanpa syariat - zindiq (mulhid). Semoga saudari menemui titik yang jelas terhadap perbahasan ini.. Saya tidak dilatih berbangga dengan keturunan.. Bahkan seboleh-bolehnya kita cuba sembunyikan kerana malu tok nenek kita yang alim dicemari dengan khurafat-khurafat. Namun saya tetap menerima hakikat betapa keranan susur galur dari Arab, menyebabkan ahli keluarga saya mampu membaca al-Quran dengan lahjah yang baik meskipun tidak berpendidikan tinggi.. Alhamdulillah bini'matihi tatimmu al-salihat, itu rezeki yang Allah bagi.. Wallahu a'lam, menjadi tanggungjawab saya tidak mencemarkan nama tok nenek saya yang mulia dan saya kasihi..

IbnuNafis said...

Assalamu'alaikum wbth,

Kepada samsuddin Harun, Kesian juga tengok keadaan anda dalam mengaibkan keluarga sendiri dan mencanangkan di alam maya ini.

Yang lebih menyedihkan lagi,

Nampak sangat anda ini benci secara peribadi kerana ketaksuban juga. Jika betul mereka belajar jarh wa at ta'dil, maka tak timbullah masalah hadith dhoief ditolak mentah-mentah. Dan tidak timbul pula golongan yang hanya kata terima hadith sahih sahaja. Tentu sudah boleh berlapang dada dan bertoleransi bila timbul khilaf.

Formulanya mudah je cikgu, Anda kata ustaz zamihan benci asri dengan peribadi sekali - tapi yang saya baca dia mengkritik sikap asri itu sendiri, beliau telah mengadakan fitnah kepada penceramah agama secara semberono pula apa ceritanya? . Serta fitnah yang dibuat oleh MAZA sendiri. Bagaimana pula dengan anda sendiri?

Kemudian - Yang anda sebut salafi itu siapa? Yang menghina guru pondok itu siapa? Melekehkan al subki pula siapa? Memfitnah ahlul bait itu siapa pula? Yang membesar-besarkan isu furuk itu siapa? Dan yang menghukum sesat kepada tasawuf siapa pula?

Yang menghukum sewenang-wenangnya ahlul bid'ah sesat kepada perkara furuk yang menjadi khilaf itu siapa pula?

Adakah anda telah menjadi bias yang melampau ? Semoga tidak begitulah hendaknya.

Salafi yang benar-benar mengikut salaf sebenarnya bagaimana? Yang hukum sesat pada perkara ijtihad? Yang tak selidik, dapat berita kemudian terus hukum sesat?

Mengapa dakwah anda kepada keluarga, penduduk kampung tidak diterima?. Sebab saya lihat anda ini tiada berhikmah. Buktinya - lihat sendiri bagaimana anda beradab di dalam blog orang lain. Dan bagaimana anda menanggapi mazhab syafie dalam perkara solat Jumaat. (itupun terpulanglah pada anda, asalkan tak menyesatkan mereka yang bermazhab sudahla).

Mohd Samsuddin Harun said...

Ibn nafis, Cerita khurafat sesetangah ahli keluarga saya ni perlu saudara ambil iktibar dalam bertaqlid ilmu tasawwuf, ana tak segan menceritakan perkara sebenar untuk pengajaran umum orang seperti enta. Bukan niat ana mengaibkan keluarga sendiri tapi bagi menjelaskan betapa pentingnya aqidah yang suci dan betapa kolotnya khurafat pada setengah kaum bertasawwuf tanpa manhaj yang betul. Soalan ana, mana enta tau dakwah ana terhadap keluarga ana x berjaya? Kashaf (ramalan) enta ni meleset sama sekali. Dan apakah kejayaan dakwah itu boleh diukur dengan semua ahli keluarga kita berhijrah? Kes Abu Talib dizaman Rasulullah macam mana? hakikatnya siapa yang beri hidayah? enta dan anakah? Adapun tuduhan-tuduhan fitnah tu enta kembalikan kepada sanad berita fitnah dengan jujur tanpa putar belit enta sendiri terlibat cerita tentang maklumat tu enta carilah sendiri jawapannya tanpa melibatkan ana.. Sebagai penjelasan yang lalu ana tidak dilatih bias kepada mana-mana tokoh sebaliknya menggunakan manhaj yang kita pelajari. Cerita fitnah ni ana serahkan kepada Enta dan Zamihan al-Ghari kerana ana x duduk dalam kepompong itu untuk membicarakan perkara-perkara yang entah dimana punca dan entah betapa banyak kaum yang tidak jujur bercakap semata-mata menyedapkan hujah masing-masing.. Sanad ada enta kajilah dan carikan jawapan sendiri.. Ana petik kata-kata seorang ulama' hadith tabi'in - Bila berlaku fitnah namakan pembawa cerita, kamu namakan perawinya... dan kata yang lain, sanad itu jika tanpa sanad manusia bebas bercakap apa sahaja.. Atas alasan itu ana x bercakap hujung percakapan orang. kita semua bertanggungjawab dihadapan Rabb al-Jalil sekalipun berketurunan ulama' besar mana sekalipun ata memakai ibn apa pun pada nama kita..

Mohd Samsuddin Harun said...

Ibn nafis ana rasa enta ni alimlah macam Zamihan jugak bolehke ana nak belajar ulum hadis ngan enta? ada no kontak ke?

IbnuNafis said...

meleset apenya samsuddin, nih enta tulis sendiri :

ramai ahli kaum keluarga kami ni walaupun keturunan berkenaan dok bangga sangat dengan aliran tasawwuf bila disebut hadith dan kitab-kitab hadis mereka x berapa bleh berlapang dada. Yang mereka duk banggakan cerita-cerita keramat, sembelih kambing berlaga atas kubur, nasab keturunan nabi. Benda-bende tu melekat dah dalam jiwa. Ahli keluarga ana ada isim seorang, hampir2 nak isim sorang dan baru pencen dari isim sorang. Apalah gunanya bertasawuf x lekang dari mulut berzikir siang malam orang cerita tentang nas-nas ni bleh tolak mentah2. buat apa. Mujurlah ada puak-puak salafi ni boleh betulkan aqidah-aqidah macam ni.. Ana x salahkan nenek moyang (Syeikh Pulau Manis, sebab kefahaman dan ilmu dia bukan setanding kita) ana tapi ni akibat bertasawwuf semata-mata.. Ana jumpa sendiri puak parang terbang dan chek zikir2 dia memang seru dan panggil jin, Ana pergi sendiri ke kampung Tokku Paloh tempat nenek ana dibesarkan betapa ramai jugak kalangan puak situ solat pakai niat, tapi bertasawwuf hebat sangat sampai x sanggup nak berdebat dah..

####################################

Seterusnya pernyataan anda ini :

Cerita fitnah ni ana serahkan kepada Enta dan Zamihan al-Ghari kerana ana x duduk dalam kepompong itu untuk membicarakan perkara-perkara yang entah dimana punca dan entah betapa banyak kaum yang tidak jujur bercakap semata-mata menyedapkan hujah masing-masing.. Sanad ada enta kajilah dan carikan jawapan sendiri.. Ana petik kata-kata seorang ulama' hadith tabi'in - Bila berlaku fitnah namakan pembawa cerita, kamu namakan perawinya... dan kata yang lain, sanad itu jika tanpa sanad manusia bebas bercakap apa sahaja.. Atas alasan itu ana x bercakap hujung percakapan orang. kita semua bertanggungjawab dihadapan Rabb al-Jalil sekalipun berketurunan ulama' besar mana sekalipun ata memakai ibn apa pun pada nama kita..

----------------------------------

Jawapan saya : Anda ini rupanya seorang pemalas untuk membaca blog ustaz zamihan. Beliau sendiri telah mengemukakan bukti dengan keratan akhbar dari perkataan MAZA sendiri dalam akhbar, samada dalam bentuk wawancara atau kenyataan dalam mindamufti nya.

Ya, anda ini sememangnya seorang penuduh dan tidak menyelidik. Dan saya sudah melihat kebenaran itu.

Dan begitulah, persoalan saya nampaknya tidak dapat dijawab oleh ramai pentaksub MAZA dan wahhabi salafi sendiri.

IbnuNafis said...

Saudara Samsuddin menulis lagi :

Ibn nafis ana rasa enta ni alimlah macam Zamihan jugak bolehke ana nak belajar ulum hadis ngan enta? ada no kontak ke?

-------------------------------------

:) Harapnya anda berkata ini jujur ya, bukan untuk memperlekehkan. Sebab skill suka melekehkan yang dikuasai oleh anda itu sudah dapat dibaca di dalam blog ini.

Ana anjurkan enta belajar dengan Dr Salleh Ahmad atau dengan Bekas Mufti Wilayah iaitu Dato' Hashim Yahaya. Mereka berdua sekarang ni mengajar di UIAM.

Ilmu banyak - akhlaq takda apa guna? Katanya nak ikut hadith sahih, eloklah pakat belajar sama-sama tentang ulumul hadith, ambik tahu perbezaan pendapat muhaddithin, khilaf ulamak. Cakap hanya untuk mengatakan diri betul itu yang membawa masalah.

Memang kita disuruh untuk berusaha untuk berdakwah - usaha dan pendekatan biar berhikmah, bukan membuta tuli. Mad'u lari. Abu Talib (bapa saudara RasuluLlah) dah memang bukan Islam. Yang anda nak serukan itu adalah orang Islam sendiri. Dah anda tuduh sesat, khurafat, nak buat camane. Cerita keramat memang ada, tak boleh dinafikan. Cubalah baca kitab Bustanul Ariffin karangan Imam An Nawawi.

Mohd Samsuddin Harun said...

Apa zamihan enta perawi thiqah ke ? aku nak percaya semua kata-kata dan putar belit dia? Hasad dengki kat orang... mintak maaflah ko x yah la nak ajak aku percaya kat mat Zamihan ni ko ingat dia maksom macam ima-ima syiah tu apa? Ko ingat aku ni bodoh nak heret aku dalam fitnah yang x de hujung tepi ni... Ni lah akhlaq orang x bermanhaj.. Zamihan ni manusia biasa dan sedang dok berdengki kat orang ni x payah pakai la... Hang pun padan dok kena klentong dek anak Gua Musang ni ja.. Apa bagus sangat dia tuh... setakat pegawai JAKIM ahli keluarga aku pun ada kat situ x bising macam dia pun... sorry la beb, ko orang dek termakan pemfitnah kat orang dook kata orang lain buat fitnah... Tok Guru hang empunya blog ni manusia beb.. pandai bercakap je, putar belit pun pandai... Kot pandai sangat jawablah buku Dr Azwira dulu.. baru nampak cerdiknya . kesian hang ni sikit-sikit blog zamihan, sikit zamihan bagi dia ni pun punca fitnah jugak mengata kat orang je lebih

IbnuNafis said...

MAZA hina guru pondok :

http://tarbiyyahibnumasran.blogspot.com/2007/03/gelagat-dr-asri-menyindir-dan-menghina.html

Penghinaan Asri Kepada Alawiyyin :

http://forum.asyraaf.net/viewthread.php?tid=441&extra=page%3D1

Asri Membenarkan Kalimah ALlah oleh Orang Kristian :

http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=0427&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm

Dijawab oleh JAKIM :

1. http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/KALIMAH%20ALLAH.pdf

2. http://www.islam.gov.my/ajaransesat/pdf/isu%20kalimah.pdf

Bukti lain ? Banyak lagi. Antaranya ada yang disentuh oleh Ustaz Zamihan dalam blog ini.

Mohd Samsuddin Harun said...

hang pakai jin mana pi intip kata aku x de hikmah dalam metod berdakwah..? Orang macam hang ni x boleh nak lihat mende besar-besar sebab terikat dengan isu-isu kecik. asyik trauma dengan wahabi, Asri, Tasawwuf.. guna pulak maklumat blog, apa kata ambiklah cuti gi ke India - Pakistan Deoband pi belajar dengan maulana-maulana kat sana yang bersepah, dok pakai maulana Zamihan je saja mana nak luas kajian kita dia tukan ada penyakit x boleh dengar nama Asri... berdoalah dia jadi mufti perlis lepas ni... Aku x sabar nk panggil Sahibu al-Samahah Syeikh Zamihan al-Ghari. doia layak sebab dia kata Asri x layak... dakwaan dia la jika kita nak paham secara lojiknya

IbnuNafis said...

Saudara Samsuddin sebut begini :

Apa zamihan enta perawi thiqah ke ? aku nak percaya semua kata-kata dan putar belit dia? Hasad dengki kat orang... mintak maaflah ko x yah la nak ajak aku percaya kat mat Zamihan ni ko ingat dia maksom macam ima-ima syiah tu apa? Ko ingat aku ni bodoh nak heret aku dalam fitnah yang x de hujung tepi ni... Ni lah akhlaq orang x bermanhaj.. Zamihan ni manusia biasa dan sedang dok berdengki kat orang ni x payah pakai la... Hang pun padan dok kena klentong dek anak Gua Musang ni ja.. Apa bagus sangat dia tuh... setakat pegawai JAKIM ahli keluarga aku pun ada kat situ x bising macam dia pun... sorry la beb, ko orang dek termakan pemfitnah kat orang dook kata orang lain buat fitnah... Tok Guru hang empunya blog ni manusia beb.. pandai bercakap je, putar belit pun pandai... Kot pandai sangat jawablah buku Dr Azwira dulu.. baru nampak cerdiknya . kesian hang ni sikit-sikit blog zamihan, sikit zamihan bagi dia ni pun punca fitnah jugak mengata kat orang je lebih

-----------------------------------

Tentu anda lebih jauh dari thiqah untuk diterima pendapat. Kerana dari awal bicara tiada maklumat berkualiti untuk diperolehi.

Penuduhan anda tentang saya (sikit-sikit merujuk pada blog ustaz zamihan) adalah tuduhan dusta sama sekali. Banyak sumber yang saya rujuk mengenai wahhabi salafi, mengenai mereka yang tidak bermazhab. Rujuklah juga pendpat Muhaddith sheikh Siddiq Al Ghumari, Dr Syed Ramadhan Al Bouti, Dr Wahbah Az Zuhaili, Sirajuddin Abbas, Dr Ali Jum'ah, Sheikh as Sya'rowi, Sheikh Muhammad Maliki al hasani bacalah kitab-kitab mereka (kalau tak reti bahasa arab sangat, baca terjemahan pun ok).

Enta baca satu buku sahaja, camane nak dapat maklumat yang benar-benar sahih?

Mohd Samsuddin Harun said...

x cari jawpan Asri mengenai tajuk-tajuk yang dijawap oleh JAKIM dan Zamihan tu sekali ke? Hang cari himpun buat buku hang jual dapat duit tu... Asri tu x maksum zamihan pun x maksum.. Hang pikir la menda berfaedah sikit.. aku muak dan nak muntah dah ngan menda-menda ni.. Bila nak meningkat ilmu hang hang duk binncang satu isu ni saja... Hang pi mesir gi ambik sanad baca Quran lagi besar pahala... Hang setakat baca je makalah tu bukan pernah chek kitab asal rujukan Asri pun dan kitab Zamihan pakai pun, Jika Asri salah Zamihan tu x salah ke? Ulama' dulu tu x salah jugak ka mereka tu para nabi ka... Tu pasal aku fikir jauh x nak libat perkara fitnah-fitnah ni, jadi macam segelintir para sahabat yang lari dari pertelingkahan semasa fitnah Uthman, kan selamat

IbnuNafis said...

Saudara Samsuddin tulis lagi :

hang pakai jin mana pi intip kata aku x de hikmah dalam metod berdakwah..? Orang macam hang ni x boleh nak lihat mende besar-besar sebab terikat dengan isu-isu kecik. asyik trauma dengan wahabi, Asri, Tasawwuf.. guna pulak maklumat blog, apa kata ambiklah cuti gi ke India - Pakistan Deoband pi belajar dengan maulana-maulana kat sana yang bersepah, dok pakai maulana Zamihan je saja mana nak luas kajian kita dia tukan ada penyakit x boleh dengar nama Asri... berdoalah dia jadi mufti perlis lepas ni... Aku x sabar nk panggil Sahibu al-Samahah Syeikh Zamihan al-Ghari. doia layak sebab dia kata Asri x layak... dakwaan dia la jika kita nak paham secara lojiknya

-----------------------------------

Siapa kata isu WAHHABI isu kecik? Ya isu dari dulu, (nampak tak siapa yang taksub sekarang ni?)Sebab tuh ramai ulamak dari 4 mazhab menolak wahhabi ini. Bilmakna wahhabi ini memang amat merbahaya, buat jenayah ilmu, menghancurkan khazanah Islam tanpa hak. Bawa pula fahaman tajsim (contoh mudah macam USTAZ RASUL DAHRI). Sila tengok youtube ini :

http://www.youtube.com/watch?v=FrHFDWMwWBQ


Yang bawa isu lapuk tu siapa? Yang dari dulu bising tentang perkara furuk itu siapa? Padahal semua dah settle. Tapi boleh tabalkan diri sebagai pentajdid, bawak pembaharuan kononnya. Sedangkan isunya adalah isu lapok yang dah basi kendian dicanangkan untuk menimbulkan kekeliruan dan permusuhan. MAZA banyak sokong siapa sebenarnya? Yang saya lihat dia membawa permusuhan kepada ramai umat Islam, kepada guru pondok, ahlul bait, asya'iroh. Tetapi lihat bagaimana pula sikapnya dengan orang bukan islam yang nak menyebarkan kristian dalam isu penggunaan kalimah ALlah. Baguskah akhlaq begini?

Saya membuat pengkajian bukan sahaja kat Malaysia nih je cikgu samsuddin, saya bertanya dengan kengkawan dari sri lanka yang belajar ilmu hadith, dari Jordan, Al Azhar juga.

Mohd Samsuddin Harun said...

Hang ingat aku bangang macam hang x reti bahasa Arab ka, English pun aku reti.. al-Buti tu jawab tulisan Asri bulat2 ka? al-Ghumari jawab tulisan Asri bulat-bulat ka? rujukan-rujukan Asri tu jawab hak al-Buti bulat-bulat ka? Aku sebnarnya muak dengan pergaduhan ni, yang aku tahu amal apa yang ada dalam sanad yang sahih aku segera buat.. ambik yang mudah xyah nak kacau orang... x yah nak heret dan anggap al-Buti fikir macam kita fikir bulat-bulat..Apa kata hang jempu al-Buti Qaradawi Asri semeja Zamihan sekali.. Hang pun dok skali aku kat bawah ambik gambar hang cam mane? Aku bukan baca satu makalah dengan satu pandangan saja.. macam hang, menda yang dzanni ruang khilaf terbukak, hang pakailah menurut kefahan dan kesesuaian masing2.. Aku muak dengan perbahsan yang tiada penghujung memperlekehkan orang dengan rasa dengki ni...

Mohd Samsuddin Harun said...

Bertanya saja enta bertaqlid, sanad Bukhari, Sunah Sittah ada ka dak? kalo enta ada layaklah enta tapis dan ulas pandangan orang tu.. Aku pun nak belajar kat hang.. kalo x dak dok diam sajalah.. jangan sebar fitnah... Nabi suruh kita jauhkan diri dari fitnah.. Lagikan Ibn Yahya al-Zuhli boleh hasad dan buat macam2 kat Bukhari, tapi dia taubat la apatah lagi konflik Asri dengan 'musuh-musuh' nya. Kita ni jangan jual barang orang sudahlah... orang rugi kita lagi lahrugi bodoh plak tu

IbnuNafis said...

Saudara Samsuddin kata lagi :

x cari jawpan Asri mengenai tajuk-tajuk yang dijawap oleh JAKIM dan Zamihan tu sekali ke? Hang cari himpun buat buku hang jual dapat duit tu... Asri tu x maksum zamihan pun x maksum.. Hang pikir la menda berfaedah sikit.. aku muak dan nak muntah dah ngan menda-menda ni.. Bila nak meningkat ilmu hang hang duk binncang satu isu ni saja... Hang pi mesir gi ambik sanad baca Quran lagi besar pahala... Hang setakat baca je makalah tu bukan pernah chek kitab asal rujukan Asri pun dan kitab Zamihan pakai pun, Jika Asri salah Zamihan tu x salah ke? Ulama' dulu tu x salah jugak ka mereka tu para nabi ka... Tu pasal aku fikir jauh x nak libat perkara fitnah-fitnah ni, jadi macam segelintir para sahabat yang lari dari pertelingkahan semasa fitnah Uthman, kan selamat

-----------------------------------

Nampak macam neutral, tapi bila dah dibawakan bukti baru la nampak slow sikit nada anda samsuddin.

Tapi hakikatnya dari awal anda sudah menyatakan begini :

1. Mujurlah ada puak-puak salafi ni boleh betulkan aqidah-aqidah macam ni

2. Wahai tok guru zamihan dah jawab belum buku Dr Azwira Aziz tu?

3. Orang macam hang ni x boleh nak lihat mende besar-besar sebab terikat dengan isu-isu kecik. asyik trauma dengan wahabi, Asri, Tasawwuf.

-----------------------------------

Konon tak mahu terlibat, tapi sebenarnya anda melibatkan diri. Janganlah berbohong, hujjah anda dari awal menunjukkan siapa diri anda.

Silap Samsuddin yang suka menuduh ini adalah mengatakan mereka yang mengkritik MAZA, wahhabi salafi hanya merujuk pada orang perseorangan sahaja. Tetapi sebenarnya kita pun ada buku dan sumber sendiri. :)

Jika benar anda muak dan hendak muntah, mengapa pula disibukkan di dalam blog ini? Anda tidak mahu mengambil tahu tentang wahhabi salafi silakan, ataupun jika hendak menyokong mereka silakan. Yang disanggah selama ini adalah segala intipati apa yang MAZA tulis dan hinaan MAZA sendiri, begitu juga dengan bahaya WAHHABI SALAFI di Malaysia.

Mohd Samsuddin Harun said...

Apakah dengan kajian hang buat tu hang yakin seratus peratus hang tahu mengenai salafi. Cuba jelaskan apa pendirian Dr Asri dan Dr Razi Othman terhadap pegangan Rasul Dahri, dan sebahagian fahaman dakwa salafi sesatkan Usamah bin Laden? Qaradawi, Ikwan. Apakah enta baca dan dengar penjelasan mereka atau enta pakai pukul rata terhadap salafi dengan gelaran wahhabi sahaja?

IbnuNafis said...

Kata saudara samsuddin :

Hang ingat aku bangang macam hang x reti bahasa Arab ka, English pun aku reti.. al-Buti tu jawab tulisan Asri bulat2 ka? al-Ghumari jawab tulisan Asri bulat-bulat ka? rujukan-rujukan Asri tu jawab hak al-Buti bulat-bulat ka? Aku sebnarnya muak dengan pergaduhan ni, yang aku tahu amal apa yang ada dalam sanad yang sahih aku segera buat.. ambik yang mudah xyah nak kacau orang... x yah nak heret dan anggap al-Buti fikir macam kita fikir bulat-bulat..Apa kata hang jempu al-Buti Qaradawi Asri semeja Zamihan sekali.. Hang pun dok skali aku kat bawah ambik gambar hang cam mane? Aku bukan baca satu makalah dengan satu pandangan saja.. macam hang, menda yang dzanni ruang khilaf terbukak, hang pakailah menurut kefahan dan kesesuaian masing2.. Aku muak dengan perbahsan yang tiada penghujung memperlekehkan orang dengan rasa dengki ni...
-----------------------------------

Cantik akhlaq anda samsuddin, adakah ini anda pelajari dari hadith sahih? Siapa melekehkan siapa sekarang ini? Saya sudah bawakan banyak bukti.

Tetapi bukti yang anda bawakan mana?

Yang anda perlekehkan saya, anda ada juga buku dari ustaz zamihan dan MAZA serta mengkoreksi kedua-duanya? Saya tidak nampak apa bezanya ANDA DAN SAYA. Cumanya cara anda menulis jauh dari adab yang diajar oleh rasuluLlah.

Jangan ingat anda seorang sahaja ada belajar tentang hadith, bahasa arab :) Jika anda kata wahhabi isu kecil, tetapi blog anda sendiri sibuk menceritakan tentang IRAN sahaja. Mana isu penting tentang umat Islam? Untuk menyatukan?

-----------------------------------

Bertanya saja enta bertaqlid, sanad Bukhari, Sunah Sittah ada ka dak? kalo enta ada layaklah enta tapis dan ulas pandangan orang tu.. Aku pun nak belajar kat hang.. kalo x dak dok diam sajalah..

-----------------------------------

Salah ke bertaqlid? Sekurang-kurangnya saya tahu di mana tempat saya. Dari orang yang berlagak pandai tetapi sebenarnya kosong dalaman. Seolah-olah hanya dengan Sunan Sittah - ilmu hadith sudah ada di tangannya. Siapa ajar disiplin ilmu hadith begini?

ALlah menyuruh agar orang yang tidak tahu supaya bertanya. Rujuklah al Quran surah an Nahl ayat 43. Takkan itu pun anda yang pandai bahasa arab, inggeris, tak tahu?

ILMU TAPI AKHLAQ TIADA = MENGHINA ILMU

Mohd Samsuddin Harun said...

Aku x slow pun x mungkin tak duk bawah satu bumbung macam hang. Yang apa yang ada kat deobandi dan manhaji ahli hadis susur galur Shah Waliyyullah al-Dihlawi aku terima - aku suka sangat tengok maulana Asri yusoff. Tok Guru Nik Aziz yang tak pernah cerca kat Asri sama jugak Hj Hadi Awang dan Haron Taib.. Orang-orang agama cam depa baguih x macam tok guru hang zamihan hang.. Ahbash lagi Sufi ikut-ikutan, pendengki kat orang... Aku bleh tengok Dia kutuk Asri x pa bila time aku kutuk dia kepanasan dia dan gropu Ahbash lagi Sufi ikut-ikutan ni...

Mohd Samsuddin Harun said...

Background aku sudah cukup mengenal yang mana khurafat dan yang mana suci aqidah... Sufi x mungkin ku lalui tanpa tapisan naqli, sunnah dan syariat cuba aku junjungi namun bid'ah sekali tidak aku ceburi.. Itulah hasil perjalan yang murni... Kalo ko nak sembelih kambing dekat kubur nenek moyang aku langkah mayat aku dulu...

IbnuNafis said...

soalan anda ini :

Apakah dengan kajian hang buat tu hang yakin seratus peratus hang tahu mengenai salafi. Cuba jelaskan apa pendirian Dr Asri dan Dr Razi Othman terhadap pegangan Rasul Dahri, dan sebahagian fahaman dakwa salafi sesatkan Usamah bin Laden? Qaradawi, Ikwan. Apakah enta baca dan dengar penjelasan mereka atau enta pakai pukul rata terhadap salafi dengan gelaran wahhabi sahaja?

----------------------------------

sila rujuk di sini :

http://bahaya-syirik.blogspot.com/2007/08/isu-024-sebuah-jawaban-buat-pembela.html


Salafi atau salafi palsu? atau salafi wahhabi? Hah.. fikirlah sendiri.

-----------------------------------

Yang jelasnya. Akan semakin ramai sedar tentang bahaya MAZA serta Wahhabi Salafi.

Ya Samsuddin - dari tadi anda tidak membawa apa-apa bukti, melainkan omongan kosong.

IbnuNafis said...

Nampak sangat kat mana anda dah taksub samsuddin, kata tak nak timbul fitnah. Lalu semakin terbongkarlah siapa di sebalik diri anda samsuddin. :) Jadi tidak perlulah bicara banyak sangat. Anda ini - cakap tidak serupa bikin. Mengata dulang paku berkarat, mengata orang, samsuddin sendiri yang buat.

Kata-kata anda :

aku suka sangat tengok maulana Asri yusoff.

-----------------------------------

Bagus la minat pada maulana ini, mana yang baik diambil, mana yang buruk seperti menuduh ibnu ishaq sebagai syiah perlulah dibuang. Jangan suka menuduh. Nih namanya su'uzzhon.

jadi apa perlu bicara panjang samsuddin. Di dalam minda anda pun sudah ada 'mental block'. Perkataan anda pun banyak yang konar baring :).

Saya hentikan bicara di sini, kerana sudah jelas apabila diberikan bukti. Tetapi begitulah juga sikap anda samsuddin. Saya tidak nampak akhlaq anda yang kononnya mengambil hadith sahih. Sungguh, saya tidak nampak..

WaLlahua'lam

Mohd Samsuddin Harun said...

Saya ucapkan terima kasih kepada anda. Kritikan anda memnag saya sanjung sebab memang kita ni kosong, tak berlagak macam orang 'berisi' tu menilai orang lain kosong. dan memang bohong kata anda saya x reti english dan Arab. Saya memilih jalan selamat untuk tidak mengheretkan diri bab fitnah.. Yang saya lebih takutkan Fitnah Dajjal - kaum pelaku bid'ah dalam aqidah dan syiah Iran yang bakal mengikuti Dajjal.. Riwayat muslim sebut - dajjal akan diikuti oleh 70,000 Yahudi di kota Isfahan mereka memakai al-Tayalisah (jubah parsi).. Isu yang anda katakan itu banyaknmya umpatan Zamihan dan group-group enta terhadap Dr. Asri dan salafi. Kot betul pun dalam sepuluh ada satu betulnya zamihan dan 9 lagi umapatan je.. sebab group enta ni nak mindset lain kat orang... berdebat dengan kaum menganggap orang lain kosong ni memang x ada faedah atas faktor itu saya melihat banyak kebebalan, berbanding ilmu yang saya dapat bila berhujjah dengan mereka disebalik blog ini. dan memang niat nak kritik sikap permusuhan peribadi zamihan ke atas Asri dari awal lagi memandangkan beliau menjadikan blog ini Asri sebagai sasaran.. Apa salahnya kita usik sikit dia mujur-mujur dia berhenti dengki kat orang, dapat jugak pahala kita sekat orang berhasad kat orang lain... Mujurlah si mufti tu turun dari jawatannya lepas ni Allah selamatkan zamihan dari perasaan hasad dengki.. Adapun penagih-penagih bid'ah sufi tegar yang lain saya ucapkan selamat maju jaya... teruskan perjuangan anda sehingga anda menemui kashaf dan ilmu ladunni seperti mana Nabi Khidr memperolehinya... Selamat berwahdatul wujud dan bermartabat tujuh... moga sampai ke maqam keramat yang dicita-cItaka

Mohd Samsuddin Harun said...

maulana kata Ibn Ishak tu syiah x ada asas ke? Ibn Hajar duk sebut dalam Taqrib Tahzib tu apa? x rujuk ke? Dan x adakah riwayat berbaur syiah dalam sirah ibn Ishak tu? hebat benar enta... Ana isytiharkan enta menang lah,, menang dalam perbuatan-perbuatan bid'ah... Apa pun tuduhan enta pada ana ana terima sebagai keklahan yang sangat-sangat 'memalukan' ditangan pengikut Ahbash dan Syiah... Elok ana menampakkkan tin kosong memandangkan ada orang dakwa tinnya lebih berisi dan nampak sangat berhujjah dengan kaum yang boleh membebelkan lagi kita.. disebalik akhlaq buruk ana terhadap blog ini dari pihak yang merasakaN DIRINYA LEBIH BERAKHLAQ, Ana doakan enta sentiasa berada dalam akhlaq mulia dan hampir dengan hidayah Allah s.w.t, Mudah-mudahan Insya Allah... wASSALAM

IbnuNafis said...

Assalamu'alaikum wbth, selamat pagi samsuddin.

kata anda :

Isu yang anda katakan itu banyaknmya umpatan Zamihan dan group-group enta terhadap Dr. Asri dan salafi. Kot betul pun dalam sepuluh ada satu betulnya zamihan dan 9 lagi umapatan je.. sebab group enta ni nak mindset lain kat orang... berdebat dengan kaum menganggap orang lain kosong ni memang x ada faedah atas faktor itu saya melihat banyak kebebalan, berbanding ilmu yang saya dapat bila berhujjah dengan mereka disebalik blog ini.

-----------------------------------
Jawapan saya :

Ini satu pembohongan dibuat Samsuddin. Bukti dah diberi tapi anda tidak menerima. Siapa yang bebal sekarang ini?

----------------------------------

Samsuddin kata lagi :

dan memang niat nak kritik sikap permusuhan peribadi zamihan ke atas Asri dari awal lagi memandangkan beliau menjadikan blog ini Asri sebagai sasaran.. Apa salahnya kita usik sikit dia mujur-mujur dia berhenti dengki kat orang, dapat jugak pahala kita sekat orang berhasad kat orang lain... Mujurlah si mufti tu turun dari jawatannya lepas ni Allah selamatkan zamihan dari perasaan hasad dengki.. Adapun penagih-penagih bid'ah sufi tegar yang lain saya ucapkan selamat maju jaya... teruskan perjuangan anda sehingga anda menemui kashaf dan ilmu ladunni seperti mana Nabi Khidr memperolehinya... Selamat berwahdatul wujud dan bermartabat tujuh... moga sampai ke maqam keramat yang dicita-cItaka

-----------------------------------

Jawapan saya :

Dah lama tahu, sebenarnya memang anda tiada keikhlasan dalam penyampaian. Konar baring dan akhirnya sama jugak, menuduh bid'ah tanpa hak. Sifat mencela anda, melekehkan tanpa hak dan tidak dapat mengadakan bukti amat mengecewakan saya. Serta sikap yang sama seperti mubtadi' yang lain dalam menyesatkan sesama umat Islam.

Apabila dikritik wahhabi salafi dan geng yang sefikrah dengannya - gelaran ahlul bid'ah, ahbash dan syiah memang tidak lepas dari mulut dan jari jemari. Akhirnya yang sepatutnya diutamakan tidak diutamakan. Yang disibukkan adalah menyesatkan umat Islam. Tetapi dengan musuh Islam yang sebenar disokong pula.

Terima kasih menyerlahkan identiti anda sebenar Samsuddin. Jadi di blog ini orang akan sedar siapa sebenarnya di sebalik Samsuddin.

aryna said...

subhanaALLAH...
wahai saudara mohd samsuddin, siapa yang terkeliru... saya? tuan ibnunafis yang ikhlas berhujah dengan panjang lebar inikah?

mau saya quote kata2 anda seperti tuan ibnunafis jugakah?

spt kata anda: betapa saya tidak ingin mendahulukan tasawwuf berbanding syariat (quran dan hadis). Apa yang berlaku setegah saudara mara saya akibat mendahulukan tasawwuf berbanding quran dan hadis dan menghuraikan agama berdasarkan tasawwuf semata-mata tanpa manhaj yang betul...

tidakkah kata2 ini menyalahkan mereka?

secara tidak langsung, pada pemahaman saya bahawa datuk anda adalah sebalik dari yang mereka amalkan.. tidak begitu?!

maka, kalau begitu mustahil untuk saya percaya kesemua saudara-mara anda adalah salah jalan yang dikatakan "mendahulukan tasawwuf berbanding quran dan hadis dan menghuraikan agama berdasarkan tasawwuf semata-mata tanpa manhaj yang betul.. Betapa sesatnya mereka kerana tindakan mendahulukan tasawuf semata-mata dan menolak pemikiran menapis ilmu dengan manhaj ahli hadis.. melebihkan amalan tok guru berbanding hadis sahih... "

apakah tidak ada seorang pun antara mereka (saudara-mara anda) yang mengikut ajaran benar dari datuk anda? tidak seorang pun kah?! sehingga anda mendakwa golongan salaf ini "Mujurlah ada puak-puak salafi ni boleh betulkan aqidah-aqidah macam ni."

bagaimanakah puak2 salafi ini dapat meluruskan akidah2 mcm ini?

bukankah anda sebagai pewaris datuk anda yang banyak ilmu itu sepatutnya melakukannya, kerana anda sepatutnya tahu mana yang benar dan mana yang salah!

saya tidak nafikan amalan2 yg bidaah yg anda sebutkan sebagai keajaiban2 yang pelik2 itu bukan yang diajar oleh datuk anda, bahkan TIDAK PERNAH DIAJARKAN DI DALAM ILMU TASAWUF sekalipun..
maka, itu adalah kepercayaan karut yang telah dicampuradukkan dengan kepercayaan melayu kuno

kalau ini terjadi, kenapa pengamal tasawuf seperti Ustadz Zamihan Al-Ghari dipersalahkan...?!

bila anda katakan, "betapa saya tidak ingin mendahulukan tasawwuf berbanding syariat (quran dan hadis)" maka, saya ingin mengingatkan saudara bahawa tiada ilmu tasawuf yang benar membelakangkan Al-Quran & Hadist dalam amalan ahli2nya, bahkan ianya adalah sumber utama yang terpenting sekali..

dan.. tak perlu anda membakar kelambu kerana marahkan nyamuk..

jangan kerana nila setitik, habis susu sebelanga ditumpahkan..

saya harap anda tidak seperti pendapat saya terhadap mereka yang tutup telinga, buka mulut, yang cakap berbolak-balik dan yang keliru lagi mengelirukan..
kerana kasihan saya kepada tuan Ibnunafis yang tidak jemu melayan anda..

anda berhak mencela saya kerana saya bukan agamawan.. tetapi terimalah penerangan tuan2 yang berilmu di blog ini dengan pemikiran yang tajam..

saya doakan saudara berjaya mengikut jejak langkah tuan sheikh Pulau Manis itu.. ulama' besar yang sangat dihormati, disegani lagi dimuliakan oleh kita semua..

ikhlas,
aryna

Ibnu Muslim said...

Sudahlah tu abunafis & aryna. Tak payah dilayan orang macam mohd shamsuddin ni. OK la, katakanlah kita setuju Ust Z perangai hasad dengki macam dia mahu; namun Mohd Shamsuddin dari tulisannya nampaknya 2x5 atau lebih teruk dari Ust Z. Dia kata Ust Z dengki, dia lagi kuat dengki. Ana pun tak faham ape kena mengena antara isu bidaah dengan tasawuf pulak? Patutnya dia balas hujah ana satu persatu, ni balik-balik isu tasawuf.Dah puas ana hujah perbezaan antara tasawuf sejati & yg bathil(Baca tulisan Sheikh Qaradawi berkaitan tasawuf kut tak mahu terima penjelasan ana).Bila pulak aliran bermazhab mendahulukan tasawuf? Kemudian boleh komen pulak ijtihad Imam Shafie berkenaan sembahyang Jumaat? Masyaallah, anta siapa dibandingkan dengan Imam Syafie?Bagai langit & bumi! Takkan ana nak explain panjang satu kitab kat sini. Dia ni memang tak habis ngaji.Biarlah dia nyibuk kat sini. Blog diaorang mana laku.Tu sebab dia datang kacau blog aliran kita. Blog Ust Z tetap pilihan ramai!Insyaallah.

Mohd Samsuddin Harun said...

Memang ana dengki kat antum semua dengki x boleh jadi kumpulan sufi macam antum semua. Pasal abis ngaji tu la anggap dah pandai benar, semua di kritik semua orang semua fahaman dan sanggup bergabung dengan syiah dan ahbash memusuhi manhaj salaf.. Dengan anak-anak Parsi tu sanggup bergandingan musuhi perjuangan Imam Ahmad bin Hanbal... Hakikat memang jelas memang terdapat gabungan Sufi-Ahbash dan Syiah untuk musuhi Islam. Kecuali aliran tasawwuf di deobandi sebagai mana kata maulana Asri Yusuf. Bertasawwuf lah sampai mati dan tebarkanlah fitnah... Pergilah Iran sembahlah kubur Khomeini tu, gunakanlah ayat-ayat dan hujjah mereka hentam Ibn Taymiyyah, Ibn Qayyim, Ibn Kathir dan ulama' salaf atas alasan semata-mata musuhi waahabi ... Jadilah kamu seumpama Faisal Tehrani tu sambutlah maulid Fatimah sekali macam puak-puak Syiah kat sri gombak tu... Lagikan tok guru nik aziz, ust. hadi dan orang lain boleh menganggap baik pada aliran menentang bid'ah kita jadi pandir memusuhi mereka... Itulah sebenarnya pandir.. Dengan Syiah penyembah batu karbala' dan pelaknat Abu Bakr Umar dan sahabat nabi tu nak berbaik plak mengaku sedara seagama lagi.. Memang benarlah PANDIR macam tajuk Ustaz Zamihan letak tu..

Mohd Samsuddin Harun said...

Ibnunafis, Ana tuntut tuduhan cetek enta kat Maulana Asri yang kata Ibn Ishak ; ana ulang balik soalan ana :

maulana kata Ibn Ishak tu syiah x ada asas ke? Ibn Hajar duk sebut dalam Taqrib Tahzib tu apa? x rujuk ke? Dan x adakah riwayat berbaur syiah dalam sirah ibn Ishak tu?

Jawablah sebab ilmu enta mengatasi ilmu Maulana Asri, Ana tunggu. Anta kan cerdik, bijak puak salafi ni semua x betul, jawablah.. Mana tau kot enta nak putar belit kata Wahabi dah ubah kitab Ibn Hajar (Taqrib al-Tahzib) tu plak . (andaian). Enta kan lebih alim dari Maulana

wali keramat said...

Shamsudin Harun ni guru sekolah yang tak beradab bila berbicara.Ana check dengan salah seorang guru yg. mengajar di sekolahnya, memang Shamsudin ni sombong orangnya.Dia keji datuk-moyangnya tapi dia sendiri berfahaman teruk mirip pak wahab juga.Beliau seorang Qari yg. tak berdisiplin kerana berbisik2 mengumpat ketika Ust. Zamihan berceramah.Bukan semua tasawuf itu sesat wahai Shamsudin.Yang pergi buat khurafat, sembahyang pakai niat siapa yg. ajar ni.Kalau datuk-moyang anta sesat jangan samakan dengan orang lain.Anta sebenarnya yang dengki dengan Ust.Zamihan sebab blog orang putih anta tu tak laku.Raya Haji ni anta seorang ajelah sembelih kambing ke, lembu ke kat kubur sebab datuk-moyang anta yang ajar.Kami tak nak ikut keturunan kalau tak betul caranya.Belajarlah berakhlak bila berbicara sebab anta tu guru sekolah.Nanti ana syorkan kepada kementerian Pelajaran hantar anta pergi kursus "Budi bahasa Budaya Kita".Kalau begini sikap anta sebagai guru maka jangan menyesal jika Kementerian Pendidikan ambil tindakan tukar anta ke kawasan pendalaman di Sarawak.Kami di kementerian dapat lapuran tentang kebiadapan anta.

Mohd Samsuddin Harun said...

Bila enta check di sekolah ana. Ana tak pernah bermusuh dengan sesiapa pun rakan-rakan guru di sekolah bahkan aku mengajar mereka Al-Quran kecuali sebahagian mereka yang sangat tidak senang kerana kami menentang dan berusaha menghapuskan acara dangdut dan menari di sekolah. Jangan nak jadi penipu besar, apakah setelah berstatus wali yang keramat menyebabkan diharuskan menipu, banyaklah keramat hang? Ana nak tanya enta, enta ingat ana je yang berbisik dan bersembang masa Zamihan ceramah tu, yang hiruk pikuk kaum perempuan belakang dok bersembang masa zamihan ceramah tu beradab semua ke? jika berbisik tu sudah dikira x beradab, buktikan kepada ana bahawa ceramah zamihan tu x de seorang berbisik, dan buktikan enta x pernah melakukan perkara yang sama ketika ada ceramah bila mana ada orang sebelah enta bertanyakan soalah pada enta, ana percaya enta pun x bisu, jangan nak berlakon la wahai wali? Zamihan tu menganggap ana biadap bagi 'cover' betapa ceramah dia x mampu menarik perhatian kami berdua (sebelah ana tu juga bekas ustaz JAKIM)... Bila ana attack dia di sini tu la taktik dia balas balik hang ingat zamihan makssum apa buat semua benda betul?..Tangkap muat semua kata-kata zamihan tu, telanlah sampai mati. Bila mana kena serang itu jela modalnya, taktik yang sama dia gunakan untuk menghodohkan wajah Asri menampakkan hasad dan dengki dia pada Asri.. memang benar ana jadi sombong dalam blog ini, sombong ana ini setelah mana mana berhadapan dengan mereka yang lebih sombong dan berdengki kat orang lain dan x boleh iktiraf orang belajar bahasa Arab sebagai orang yang layak bercakap pasal agama - Tok zamihan hang tu.. Sombong jenis tu memerlukan orang yang lebih sombong untuk mengetuknya... Sombong ana ni untuk menjelaskan betapa sombongnya penulis blog ini yang sombong dan tak boleh terima graduan PHD dalam hadis dan mendakwa dia saja yang benar. Banyak lah cerdik menolak sijil orang bagi nak menunjukkan dia sahaja yang cerdik.. Sungguh gembira bila mana berhadapan dengan golongan pelaku bid'ah sufi ni yang mana berhujjah dengan mereka menambahkankan lagi kebebalan. Enta ni wali kutub mana? keramat apa..? Sesungguhnya aku sangat mengetahui hanya Allah mengenal siapa yang wali Allah dikalangan hamba-Nya, begitu juga para syuhada'. Bukan manusia mengiktirafnya dan jika keramat menjadi tujuan utama bersufi nescaya kamu jauh dari golongan sahabat nabi yang tidak pernah meminta keramat atau mukjizat melainkan diberikan oleh Allah kepada mereka... Beramal ni bukan tujuan nak dapat keramat, hanya untuk keredhaan Allah... Hanya orang yang x pernah berada dalam keluarga sufi sahaja tidak mengenal kebatilan sebahagian ajaran sufi batiniah ni.. Aku hidup dengan pengalaman dan pembelajaran... Tanpa manhaj yang salim, suffi banyak mana sekalipun sanggup ambik shortcut nak jadi keramat panggil jin-jin dan ubah tujuan berzikir nak jadi keramat mudah-mudahan ada orang puji dibelakang... bukan semata-mata keredhaan Allah.. Aku cukup yakin Hal ini tidak pernah dijarkan oleh nenek moyangku dulu.. melainkan orang kemudian bersufi tanpa ilmu dan mengejar habuan dunia - pujian orang dan keramat.
Cukuplah saya menilai ilmu orang yang mendakwa tinnya berisi -ibnnafis, membuat tuduhan melulu terhadap maulana Asri Yusuf tanpa menyelidik terlebih dahulu... Ibnnafis jawablah soalan cepumas ana tu... ana sangat nantikan... Jika mengatakan orang lain sombong fikirkanlah apakah kita maksum dan tidak pernah sombong atas dunia ini?, renungan untuk kamu dan diri saya...

Mohd Samsuddin Harun said...

Sembelih kambing atas kubur tu kaum pelaku bid'ah je buat, orang yang berada atas manhaj salaf- Nabi, Para sahabat, tabi'in x sembelih kambing atas kubur ni.. Renung2kan lah.. Ambiklah pengajaran kisah keluarga ku untuk pedoman wahai kaum yang melebihkan sufi berbanding sunnah...

wali keramat said...

Wahai saudara ku shamsudin harun.Anta pernah dijemput ke berceramah macam Ust.Zamihan?Itu yg. dengki sangat kat dia tu sampaikan tuduh Ust. Zamihan tak ada displin hadis.Ust.Zamihan ada bagi nombor dia suruh anta contact utk. berhujah kenapa tak berani?Ana baru jadi wali utk. kahwinkan anak perempuan ana bulan lepas dan ana berasal dari Keramat K.L.Salah ke kalau ana namakan diri ana wali keramat?nampak sangat samsudin ni banyak pra-sangka, baru usik sikit dah melatah bukan-bukan.Kita tak akan menceritakan keturunan2 kita sebagai orang yg. hebat kerana ilmu agama itu bukan boleh diperturunkan melalui keturunan tapi mesti sendiri yg. cari.Anta selalu berbangga dgn. keturunan anta lepas tu kutuk mereka pulak.Anta nak bandingkan dengan kaum hawa yg. membuat bising di belakang waktu Ust. Zamihan ceramah, tapi anta sedar tak anta tu seorang guru?yang ana pertikaikan apakah ini adab sopan seorang guru bila berbicara?Memang anta mengaji sedap didengar tapi bicara anta yang kurang manis bila berhujah tanpa bukti?tapi ana terkejut juga bila tulisan anta sebagai guru tak melambangkan keperibadian seorang guru.Sekurang2nya tulisan ibunafis yg. beserta bukti lebih kukuh berbanding guru shamsudin ni.Itulah yang ana agak kesal dgn. anta.

Ibnu Muslim said...

Ana dah kata dah, jangan layan saudara Mohd ni; masyaallah, tak habis-habis akhlak buruknya, tak ikut pun akhlak para salaf macam yang diperjuangkan. Kalau ikut tuduhan dia ni; satu Malaysia amal sembelih kambing kat kubur!Pasal tasawuf ni malas dah nak hujah dengan dia ni. Orang dah kata bukan semua tasawuf sesat & golongan khalaf tak pernah mendahulukannya dari aqidah & syariah; tak faham-faham ke! Kalau tidak mesti tiap2 tahun kami sembelih kambing kat kubur.Mana ade! Tuduhan anta itu besar dosanya pasal pukul rata. Jangan la mengarut..ape Mufti Perak,Selangor, Johor atau N Sembilan pun gi sembelih kat kubur ke? Mufti2 ni pun aliran bermazhab jugak. Kalau kat Saudi dah lama kena buang daerah punya dia ni. Bila Dr Azwira,Mohd Yaakub,Hafiz pilot,Asri Yusof,MAZA kritik pegangan kitaorang; kami jawab le balik. Itu je. Ape yang jadi macam ni, sampai perang besar sesama Islam! Tak berlapang dada langsung. Namun begitu, syukur pada Allah, pasal saudara Mohd diberi minat nak datang baca blog ni. Semoga Allah bagi akhlak golongan salaf pada dia pulak.

IbnuNafis said...

Assalamu'alaikum wbth

Kepada cikgu samshuddin yang mengikut salafi serta membuat fitnah besar dengan menyakiti hati umat Islam.

1. Baca sahaja perbahasannya di sini :

http://www.al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=MDForum&file=viewtopic&t=35454

Jika benar ibnu ishaq adalah syiah, mengapa ada hadith yang diriwayatkannya dimasukkan juga di dalam kitab sahih Bukhari dan Muslim sebagai dokongan begitu juga dalam Kitab Sunan yang lain?

Saya takut je jika kitab yang dinyatakan oleh si shamsuddin ini datangnya dari penerbit yang tidak bertanggungjawab. Maklumlah, zaman sekarang ini ada penerbit yang tidak amanah memotong/mengubah kalam-kalam ulamak muktabar dan kemudian dinisbahkan kepada ulamak tersebut. Ia banyak dilakukan oleh Wahhabi Salafi sendiri.

2. Sebagaimana saudara yang lain yang keliru dengan sikap salaf shamsuddin ini saya juga tertanya : Berapa ramai tuh yang menyembelih kambing di atas kuburan sehingga pukul rata kepada mereka yang mengikuti tasawuf?

Jika mengikut disiplin ilmu dan akhlaq, kita tidak boleh membuat satu generalisasi hanya kepada satu sample yang diambil dan terus membuat satu hukuman terus kepada kesemua golongan.

4. Anda mengatakan ustaz Zamhihan dengki dengan Asri, bagaimana pula jika ada insan yang lain dan ustaz yang menyelar asri ini? Adakah mereka termasuk di dalam pendengki sebagaimana tuduhan CIKGU Shamsuddin ini?

Lihat di sini :

http://utusan.com.my/utusan/arkib.asp?y=2008&dt=0908&pub=utusan_malaysia&sec=dalam_negeri&pg=dn_14.htm&arc=hive

Sila baca juga di sini :

http://www.sabahdaily.com/2008/09/mufti-perlisishh/

5. Anda mempertikaikan Ustaz Zamihan dengan menuduhnya dengan pelbagai tuduhan lain. Sedangkan ia didatangkan dengan berbukti dan beliau (dibaca ustaz Zamihan) memang mengikuti muzakarah dan perbincangan dengan mufti serta ulamak, dan MAZA sendiri mengakui dia jarang ikut perbincangan dengan mufti (kemudian rajin pulak bukak isu yang memecahbelahkan umat Islam tanpa ada perbincangan langsung dengan mufti lain?) Tetapi pelik, sikap MUFTI ini anda sokong pula. Seolah-olah beliau adalah maksum? Tidak perlu dikritik.

6. Suka juga saya ingin tekankan di sini, bukan semua perkara pun Ustaz Zamihan sentuh tentang MAZA ini, yang diperjelaskan oleh beliau adalah perkara yang membabitkan isu yang boleh mengelirukan umat Islam serta kritikan dengan ilmiyyah kepada MAZA (banyak pulak tu bukan sedikit).

7.Saya melihat ada percubaan yang dibuat oleh CIKGU Shamsuddin ini untuk menutup kebenaran yang dibawa oleh Ustaz Zamihan dalam membongkar kedok MAZA serta wahhabi salafi. Maka apabila shamsuddin membuat pernyataan sebegini. Maka yang betul sahaja pastilah Wahhabi Salafi (yang ada antaranya membawa fahaman mujassimah, fahaman tidak mengikut mazhab (tapi kalau ikut pendapat mereka pasti benar!))

almukminun said...

Encik Mohd Samsuddin,
Melihatkan tingkah laku enta,khusus melalui penulisan dalam ruangan komen nih. menggambarkan keperibadian yang amat jelek.

Ya la, daripada kata ganti nama "saya" kepada "aku", "hang"."ko"..Siapa yang perlu bertenang nih tuan?

Apa pun, dalam banyak-banyak insan berideologi wahabbi ghuluww yang ana temui, tak seorang pun yang menunjukkan sikap berlapang dada. Ya, semua sama mcm enta "CIKGU?"

Malah lebih teruk lagi pegangan akidah mereka yakni wahabbi ghuluww menyamakan ALLAH SWT dengan menunjukkan MAKHLUK?

Visit Bil.