Sunday, December 9, 2007

PERLIS PELOPORI GAGASAN ULAMAK SUNNAH AL-WAHHABI (SATU ANALISA)



PERLIS PELOPORI GAGASAN ULAMAK SUNNAH AL-WAHHABI
SATU ANALISA

Oleh: Ustaz Zamihan Al-Ghari

Assalamualaikum Warahmatullah…
Salam Aidilfitri buat semua pejuang Islam. Khususnya buat semua ikhwah yang menunjangi arus perjuangan Ahl Sunnah Wal Jamaah yang tulin. Taqabbalalahu minna wa minkum thaat. Wa kullu am wa antum bikhayr. Min ‘aidin wa fa izin..Insya Allah.


Semenjak Dr Asri menjawat jawatan Muftin Perlis, macam-macam karenah yang ditimbulkannya. Kali ini beliau cuba menubuhkan Gagasan Ulamak Ahli Sunnah Wal Jamaah pula. Kononya atas landasan NGO. Akan tetapi Menteri Besar pula dilantik sebagai penaung. Boleh ke Ketua Kerajaan dilantik sebagai penaung NGO? Banyaknya jawatan yang hendak dibolot? Buenos! Realitinya, mampukah kita memikul amanah dengan sebaik-baiknya. Atau sanggupkah kita berhujah dengan Allah di akhirat atas amanah yang tidak tertunai.


Justeru, tak salah kalau Dr Asri dikenali sebagai Tukang Kipas MB Perlis. Di samping beliau dapat mengukuhkan kedudukan dengan kontrak baru, beliau juga seolah-olah berkemampuan melebarkan sayap Wahhabinya dari Perlis ke seluruh negara.

NOSTALGIA

Motto “Menghidupkan Sunnah” adalah sesuatu yang murni. Sayangnya, ia dijadikan modal politik oleh Muhammad Abd Wahhab untuk mendapatkan kuasa dan pemerintahan. Jika para ikhwah menelusuri sejarah kemunculan fahaman & pemerintahan MAW dan Muhammad bin Su’ud (Pengasas Monarki Saudi) kedudukan ini adalah sesuatu yang amat jelas.
Sekali imbas, niat kedua-duanya adalah menjurus kepada kebaikan.
Namun, dipermulaan dakwah mereka adanya tentangan. Dipertengahan perjuangan mereka… wujudnya peperangan dan pertumpahan darah sesama Islam. Dan diakhirnya, mereka berjaya mengungguli kuasa pemerintahan. Perkongsian kuasa ini sinonim hingga ke saat ini atas nama Arab Saudi. Ini bukan kritikan…tapi sekadar sesi percambahan minda berasaskan fakta dan nilai sejarah peradaban dunia.

IDOLA
Kini, Dr Asri juga tidak ketinggalan menelusuri kronologi ini. Lalu motto “Memperjuangkan Sunnah” disemarakkan dengan pencapaian akademik yang tak seberapa. Tetapi cuba mengelabui awam dengan gelaran sarjana. Bahkan, kerap kali kedengaran Tuan Mufti ini melaungkan…sarjana…sarjana…sarjana!

HAKIKAT SARJANA
Walaupun tidak memiliki latarbelakang pengajian Islam yang kukuh beliau cuba menipu dirinya sendiri dan masyarakat awam bahawa beliau salah seorang sarjana Pengajian Islam. Para pembaca boleh menatapi tipu daya beliau dalam bukunya: 10 PERKARA BATAL IMAN & APA ITU SYIRIK.
Pada cover belakang bukunya, ruangan biodata : Asri mendakwa bahawa beliau memperolehi Ijazah Sarjana Muda dalam Pengajian Bahasa Arab dan Syariah Islam dari Universiti Of Jordan, Jordan . (rujuk 10 Perkara Batal Iman & Apa Itu Syirik, 2007M, Cetakan Pertama, Wholesale Mart Business Point Sdn Bhd : Cheras)
Dr Asri turut menghebahkan latarbelakang akademik yang sama dalam Berita Harian sehari selepas beliau menerima watikah menjadi Mufti.
Kalau sekadar kesalahan percetakan takkan berulang kali biodata itu diterbitkan. Hakikatnya, Dr Asri tahu.
Tapi sengaja buat tak tahu. Takkan dia lebih rela menipu untuk mencari glamour? Lu mau tipu ka? Haiyya…! Tak elok makan hasil tipu-menipu. Lebih-lebih lagi kredibiliti anda sebagai seorang Mufti.

Perlu diketahui bahawa Universiti Of Jordan ( Universiti Ijazah Pertama Dr Asri) tidak pernah menawarkan program pengajian Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab dan Pengajian Islam sekaligus. Hairannya, bagaimana Dr Asri boleh mendakwa beliau berkelulusan B.a Bahasa Arab dan Syariah Islam sekaligus.
Tak percaya, cuba tuan-puan tanyakan graduan yang semasa dengannya. Ataupun minta dilihat ijazah pertamanya itu. Jelas, beliau cuba mencipta mitos dalam memperkasakan jawatannya sendiri.
Tambahan pula, pembelajaran Bahasa Arab di Universiti di Jordan berbeza dengan kurikulum al-Azhar. Skop pembelajaran Bahasa Arab di Jordan lebih memberi fokus kepada tatabahasa, karya sastera seperti Syair (Jahili, Umawi, Abbasi, Moden dll) arudh, qafiah, prosa, kritik sastera dan lain-lain. Cukup ke peralatan ini membantu Tuan Mufti meraih gelaran sarjana tanpa asas pengajian yang kukuh?

Para graduan dari Jordan mengetahui hakikat ini. Tapi Dr Asri sanggup membohongi diri sendiri semata-mata untuk dilihat sebagai seorang sarjana Islam yang benar-benar tulin. Jika anda bermula dengan BA Bahasa Arab, MA (USM) Tesis : Bid’ah dan Phd Tentang Asbab Wurud Hadis (itupun disempurnakan oleh Penyelia anda) adakah anda layak digelar sarjana Islam yang tulin?

Mari kita sama-sama cermin hati dan tanyakan diri : Siapa Guru Mentor kita? Kitab mana rujukan teras kita? Setakat mana penguasaan ilmu kita? Bagaimana sikap keilmuan kita?
Setahu saya, ramai lagi pensyarah-pensyarah muda di Universiti tempatan/luar yang menggondol Phd lebih awal bahkan lebih matang dari beliau. Tak kedengaran pula mereka mengaku sarjana Islam.

Saya pernah ke Pattani, Singapura, Lubnan , Bahrain , Mesir dan Jordan tapi tak pernah ketemu orang yang mengaku dirinya sebagai sarjana tulin.
Perhatikan sirah para alim ulamak silam. Mereka mencapai standard sarjana lebih agung dari kita. Tapi mereka tak pernah sesekali ‘claim’ sebagai sarjana Islam. Sedangkan tahap kesarjanaan mereka diperakui seluruh dunia. Dan latarbelakang akademik mereka benar-benar original (musyafahah dan bersanad).
Jauh sekali berbanding kesarjanaan kita yang bersifat copy n paste dan diluluskan oleh seorang dua penyelia sahaja. Apatah lagi, zaman sekarang ni mereka yang berpengaruh boleh membeli Phd dengan mengupah si polan bin si polan bagi pihaknya.
Maka lahirlah sarjana agama ekspress. ALLAHU ALLAH!

SIKAP SARJANA
Sekali imbas, sikap sebahagian sarjana kita kini macam budak-budak. Sedarlah, kita bermula dengan jahil murakkab. Belajar sikit-sikit dengan bantuan orang. Kemudian dapat sijil..sambung lagi. Bila nafsu mengusai diri, muncul perasaan alim. Bersandarkan sedikit kedudukan maka semakin galak hati kita untuk cari glamour.
Bila dah ada publisiti murahan, mulalah naik tocang dan menyerang golongan yang tidak sehaluan dengan kita. Kita je yang baik lagi sunni.
Orang lain bercirikan bid’ah dan menyeleweng! Inikah nilai sarjana yang dilaungkan? Bersama kita mengakauntabiliti diri sendiri. Tanyakan diri, setakat mana ilmu yang ada benar-benar membawa kita menuju Allah.

SIKAP ALIM YANG SEBENAR
Bagi saya, jika seseorang itu memiliki penguasaan ilmu yang ampuh pasti rendah diri sifatnya. Lantaran bunga-bunga takwa telah memenuhi ruang hatinya. Dalam masa yang sama, seseorang itu pasti menjauhkan diri dari pelbagai pengakuan yang bukan-bukan. Hal ini jelas sebagaimana firman Allah SWT:
“Adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui.”

Pendek kata, kalau sama perangai antara si alim dengan si jahil maka perangai si alim tadi menafikan kesarjanaan yang ada padanya. Lalu jadilah dia seorang yang tertipu dengan kesarjanaannya.

Paling tuntas, kalimah sarjana yang dilaungkan hanyalah kosmetik semata-mata. Ia tidak lebih sebagai satu alat untuk mencapai tujuan politik sebagaimana tokoh idolanya Muhammad Abd Wahhab. Tokoh ini mengaku sunni tapi sebaliknya mempunyai metodologi yang tersendiri. Kalau tidak, masakan ayahnya sendiri murka kepada fahaman, sikap dan tindakan provokatifnya terhadap ulamak dan masyrakat Islam pada waktu itu.(Ibn Humayd al-Hanbali, al-Suhub al-Wabilah, m/s 275)

Demikian Sohibus Samahah Tuan Mufti, mengaku sarjana tapi tidak memiliki asas yang kukuh dalam pengajian Islam. Dianggap sebagai Tokoh Hadis tapi satu kitab hadis pun tak pernah dipelajari secara betalaqqi. Berapa banyak pula hadis secara bersanad dihafaznya. Kalau setakat Muhaddis CD budak2 tadika pun layak digelar Muhaddis. Masya Allah!

PENAFIAN
Walaupun Dr Asri begitu keras menafikan persaman beliau dengan Muhammad Abd Wahhab, namun apabila kita mengkaji idea, fahaman, uslub, metodologi dakwah kedua-keduanya hampir sama. Sehati-sejiwa. Cuma metodologi Dr Asri lebih bersifat Liberal.

Justeru, secara asasnya didapati ada persamaan jelas antara beliau dengan MAW. Namun kekadang pemikiran Dr Asri lebih menjurus kepada Islam Liberal dan banyak menguntungkan bukan Islam.
Sehubungan dengan itu, para pencinta ilmu, pemimpin, pendakwah dan orang ramai dinasihatkan jangan tertipu dengan pelbagai slogan yang dikemukakannya.

MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA
Tujuan menghidupkan sunnah bukanlah sesuatu yang mudah. Sebaliknya, ia memerlukan penguasaan ilmu, usaha yang kuat, kepakaran dan infrastruktur lengkap dalam merealisasikannya. Ciri ini amat penting bagi memastikan usaha tersebut mencapai standard yang diharapkan. Sekaligus tidak melahirkan natijah yang bersifat fitnah kepada Islam dan umatnya. Bahkan, impaknya dapat menyokong memartabatkan maruah Islam itu sendiri.
Sayangnya, Dr Asri dan Muhammad Abd Wahhab tidak memiliki ciri-ciri sebegini. Redakah anda, jika diri, agama dan umat Islam kita difitnah, terfitnah buat sekian lamanya.
Berbalik kepada tindakan Mufti Perlis yang hendak mewujudkan Gagasan Sunnah Wal Jamaah secara zahirnya adalah sesuatu yang baik. Itupun sekiranya matlamat penubuhan itu diasaskan kepada usaha jama’ie dalam mendaulatkan Islam secara syumul.
Firman Allah bermaksud;
“Dan hendaklah kamu tolong-menolong untuk membuat kebajikan dan bertaqwa, dan janganlah kamu tolong-menolong dalam melakukan dosa (maksiat) dan pencerobohan.”(Surah Al-Maidah : 2)
Kesimpulannya, matlamat yang baik tidak akan tercapai dengan cara yang salah.
Iaitu metodologi beliau untuk meruntuh dan membina pendekatan baru dalam pengurusan Islam di Malaysia adalah bertentangan dengan status yang sedia ada. Beliau tidak berhak (tidak berkemampuan) mentarjih perkara khilafiah furu’iyyah yang diperdebatkan dikalangan ulamak. Lalu menganggap pandangan lain sebagai tidak Islamik atau tidak sunni.
Sedangkan penentuan khilafiyah furu’iyyah telah diterima pakai di negara kita sebelum kelahiran beliau lagi.

Tajdid konon! Tajdid apa kalau sekadar mempraktikkan metodologi Salafiyah al-Wahhabiyyah di negara kita. Renungkan!

RASIONAL GAGASAN ULAMAK SUNNAH AL -WAHHABI
Buat para pemikir muslim. Jangan lupa bahawa setiap sesuatu ada hakikatnya. Mari kita celikkan pemikiran kita terhadap idea penubuhan Gagasan Ulamak Ahl Sunnah yang dicetuskan oleh Mufti Perlis ini. Cadangan ini nampaknya disokong penuh oleh Menteri Besar Perlis sebagaimana yang dilaporkan BERNAMA. Perhatikanlah…ada bahaya sedang menanti kita semua!

1) Gagasan ini tidak melalui prosedur yang sedia ada. Khususnya dalam mendapatkan restu pihak berkuasa agama terlebih dahulu. Dr Asri bercakap melampaui taraf Mufti, EXCO Agama dan Menteri Jabatan Perdana Menteri (Bah Agama).

Saya rasa, tuan-tuan masih ingat satu ketika dulu Mufti Muda ini pernah ‘mengarahkan’ agar semua Jabatan agama menghentikan “Kursus Perkahwinan” yang telah dijalankan. Kononnya kursus tersebut mengandungi unsur lucah dan tidak mampu membantu pasangan berumahtangga. Benarkah keseluruhan kursus kahwin begitu? Apakah ini kesepakatan agensi agama hasil postmortem bersepadu dan menyeluruh? Atau sekadar ‘pandangan+arahan’ peribadi Mufti Perlis sahaja? Beliau sepatutnya sedar dengan bidang tugas dan kuasanya.
2) Sebagai Mufti Negeri, Dr Asri boleh berfikir secara matang tentang idea penubuhan ini. Beliau perlu berbincang dengan ahli Majlis Fatwa Negeri terlebih dahulu. Kajian tentangnya perlu dilakukan bagi melihat untung rugi penubuhan.
Selanjutnya, bawalah ke Mesyuarat JawatanKuasa Fatwa Kebangsaan sebagai makluman dan sesi percambahan idea penubuhan. Bukannya terus menyebarkan penubuhannya kepada awam dan disulami dengan pelbagai alasan yang mengelirukan.

Justeru, Penubuhan Gagasan ini menjustifikasikan KETIDAK IKTIRAFAN beliau terhadap fungsi PIHAK BERKUASA AGAMA DI MALAYSIA. Dan selama ini, beliau menggambarkan Institusi agama KITA TIDAK SUNNI atau TIDAK ISLAMIK ATAU TIDAK TULIN.
Tidak cukup dengan itu, MB Perlis secara terang-terangan mengaku bahawa Perlis mengamalkan Mazhab Syafi’ie tulin. (Mingguan Msia, 28 Oktober m/s 9). Jadi macamana dengan negeri-negeri lain. Apakah mereka mengamalkan mazhab Syafi’ie palsu.?
SUBHANALLAH!

3) Sohibus Samahah Dr Asri dan MB Perlis sebenarnya sedang merangka untuk melantik sarjana2 Wahhabi yang terpilih bagi merancakkan proses Mewahabikan Malaysia . Tak percaya!... cuba tuan-tuan perhatikan secara halus senarai nama mereka yang terpilih dalam Gagasan ini.

Situasi ini dikhuatiri mendatangkan polemik yg cukup besar ke atas umat Islam di negara kita. Peranan Mufti cuba dinafikan. Bahkan Para Mufti sendiri akan dipinggirkan secara automatik berdasarkan idea ini. Memandangkan sebahagian besar Mufti kita tidak memiliki standard sarjana yang dimaksudkan beliau.

Di samping itu, sarjana yang dikumpulkan pula tentunya dipilih sebulu dengan mereka. Bahkan sarjana inilah yang bakal menjadi hero-hero Wahhabi untuk mengkontradiksi pandangan atau pendekatan yang diambil oleh pihak berkuasa agama. Bayangkan apa yang akan berlaku kepada agensi agama, Institusi Islam, Fakulti Pengajian Islam, Pengurusan Islam dan masyarakat awam.? Pasti bertambah rancu dan keliru! Hoola-hoola!

4) Nampak gayanya, kita benar-benar ingin dijadikan seperti Indonesia . Di mana pergeseran antara Nahdatul Ulamak (Ulamak pemerintah) dan Muhammadiyyah (Ulamak Wahhabiyah) membingungkan umat dan merencatkan proses pengurusan Islam negara tersebut. Contohnya : puasa sama-sama bermula..tapi raya berlainan hari.
Riaknya sudah ada di Perlis, contohnya dalam kes penetapan Hari Raya Aidil Adha. Sebilangan ikhwah kita di sana tetap berkeras mahu beraya mengikut Arab Saudi. Sekaligus membelakangi pemerintah (Wali al-Amr). Kalau dahulu, mereka yang berkeras ini ditahan dan didakwa kerana berpaling dari ketetapan pemerintah. Tapi sekarang…macam 7x5 sahaja.

5) Kewujudan Gagasan ini pasti mengundang “bibit-bibit” perpecahan umat Islam di negara kita. Lihatlah kenyataan berona Mufti Perlis dalam BERNAMA: “Ditanya, sama ada gagasan itu akan bertindih peranan dan fungsinya dengan Persatuan Ulamak Malaysia (PUM), Dr Mohd Asri berkata, gagasan itu akan memberi tumpuan kepada Sunnah Wal Jamaah, iaitu mengikut ajaran al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad. "Kalau Persatuan Ulamak Malaysia dianggotai oleh semua orang yang dilihat mempunyai kecenderongan agama tetapi gagasan ini hanya dianggotai oleh mereka yang mempunyai kepakaran dan tahap akademik yang tinggi," katanya” Kenyataan Mufti Perlis ini menjustifikasikan satu anggapan bahawa menganggap PUM adalah sebuah gagasan yang tidak berasaskan kepada kandungan Al-Quran dan As-Sunnah. Mungkin disebabkan itu beliau menubuhkan Gagasan Ulamak Sunnah Wa Jamaah. Apakah mereka yang menanggotai PUM tidak mempunyai taraf akademik yang tinggi. Atau secara mafhum mukhalafahnya pendekatan PUM sudah menyeleweng dari landasan yang sebenar. Begitu ke Pak Syeikh? Na’uzubillah !

6) Mewujudkan satu Gagasan Ulamak (dengan slogan menghidupkan sunnah) beserta kewujudan agensi teras seperti JAKIM, JAIN, YADIM, YAPEIM, IKIM, PUM, ABIM dan menafikan peranan ‘Kesunahan” agensi ini merupakan tindakan yang kejam dan melahirkan perpecahan. Jangan sampai kita semua tuli dengan firman Allah;yang bermaksud ;“Dan berpegang teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah (ugama Islam), dan janganlah kamu bercerai-berai”
(Surah Al-Imran103) Firman Allah lagi yang bermaksud;“Dan Taatlah kamu kepada Allah dan RasulNya, dan janganlah kamu berbantah-bantahan; kalau tidak nescaya kamu menjadi lemah semangat dan hilang kekuatan kamu” (Surah Al-Anfal : 46) Sabda Nabi SAW;Maksudnya;“Jangan kamu berselisih, maka sesungguhnya mereka sebelum dari kamu telah berselisih, lalu mereka binasa”

ISU KHILAF BUKAN PUNCA PERPECAHAN
Kekhilafan yang berlaku dikalangan ulamak adalah sesuatu yang diharuskan dalam Islam. Ia disebabkan oleh perbezaan pandangan mujtahid terhadap nas yang bersifat dzanni. Lalu menatijahkan hukum yang berbeza antara satu sama lain.
Situasi ini sesuatu yang lumrah dikalangan mujtahidin. Selagi dalil bertaraf dzanni selagi itulah terbukanya ruang ijtihad.
Namun begitu, bukan semua manusia bertaraf mujtahid. Seorang Mufti bukan automatik memegang kad pengenalan mujtahid. Lebih2 lagi Mufti yang baru berusia setahun jagung tu.
Soalnya, kenapa kita lebih teruja dengan dalil dzanni sedangkan masih banyak tuntutan yang bersifat qat’ie (diijmak ulamak) belum dilaksanakan. Apatah lagi untuk dibuat penambahbaikan dalam proses pelaksanaan.

7 Perkara yang lebih memburukkan keadaan dalam penubuhan Gagasan ini ialah fokus perbincangan bersifat khilafiyyah furu`iyyah dikalangan ulamak. Hal Ini dibuktikan dengan kenyataan MB Perlis sendiri dalam BERNAMA;”Gagasan itu akan menjadi kumpulan pemikir dan pengkaji ke arah memastikan amalan harian dalam kerja-kerja ibadah dilakukan secara tulin dan tidak menyeleweng.”
Melihat kepada kenyataan ini, dapatlah difahami bahawa perbincangan mereka akan berkisar dalam perkara khilafiyyah furu’iyyah yang telah lama diperdebatkan oleh para ulama terdahulu. Contohnya seperti perbincangan tentang lafaz niat, qunut, wirid, talqin, tahlil, Yaasiin malam Jumaat, baca al-Quran atas kubur, doa beramai-ramai selepas solat dan sebagainya. (Lihat Utusan Malaysia : Wawancara, Ahad 28 Oktober 2007, m/s 9)

Ironinya, mereka mengambil pendekatan tarjih serta menghukum pihak lain dengan label menyeleweng, bid’ah, musyrik, tidak ada dalil, tidak tulin, bukan sunnah, Nabi SAW tidak pernah melakukannya dan MACAM-MACAM ADAAA. Sedangkan amalan-amalan tersebut (jika diperhalusi) sememangnya mempunyai sandaran nas Al-Quran dan As-Sunnah. Cuma mungkin dinilai lemah dari sudut pandangan mereka yang beraliran Wahhabi ini.
Bagi yang dituduh pasti tampil membela. Maka berlakulah jawab-menjawab, tulis-menulis, kutuk-mengutuk yang tak berkesudahan sampai kiamat.
Nampaknya Menteri Besar kita dah hilang fokus. Walaupun tidak memahami secara mendalam tentang urusan agama, beliau cuba mencampuri perdebatan isu khilafiyyah. Tak percaya kepada ahli agama ke? Terpulanglah.

Paling kurang pun, hormatlah pandangan dan pendekatan orang lain. Kenapa kita tidak boleh berbincang, bertoleransi dan mencari kata putus dalam masalah ini.

8 Penubuhan pelbagai sayap dlm perjuangan Islam sebenarnya merupakan acuan penjajah. Agenda ini dirangka supaya Umat Islam asyik bertelingkah sesama sendiri khususnya terhadap soal2 furuk (ranting agama). Manakala soal usul diserahkan kpd agensi Sekular, Liberal, Sosialis dan Orientalis untuk menguruskannya. Justeru, tidak hairanlah jika Dunia Islam bergelap dgn polemik ini.

Namun, realitinya negara kita masih belu terusik sepenuhnya. Malah kita ada acuan tersendiri. Acuan Akidah Imam al-Asy’ari (tanzih), bermazhab al-Syafi’ie dan bertasawuf Sunni telah lama dipraktikkan di alam nusantara. Dan sudah terbukti banyak kemajuan yang telah dicapai.
Kini, warna-warni perpecahan cuba dilakarkan. Marilah kita sama-sama mempertahankan status ini agar kita tidak diganggu-gugat oleh pelbagai makhluk perosak.

9 Teladanilah apa yang berlaku di seluruh dunia. Kemunculan pelbagai Gerakan dan gagasan banyak mendatangkan kelemahan dari kejayaan.
Logiknya, kewujudan NGO Syiah tentunya tak sebulu dengan NGO Wahhabi. Kedua-dua badan ini begitu agresif berbanding kesederhanaan NGO Sunni. Muncul pula NGO Modernisme atau Liberalisme yang membawa pendekatan yang berbeza dari gagasan sedia ada. Ditambah pula dengan fenomena ajaran sesat lagi menyeleweng dalam negara. Bayangkan tentu haru-biru jadinya.

Justeru, penubuhan Gagasan ini dijangka lebih mengeruhkan lagi keadaan.
10 Tindakan menubuhkan Gagasan Ulamak Ahl Sunnah yang di cetuskan oleh Dr Asri juga patut diragui. Atau lebih senang diibaratkan dengan pepatah “ada udang disebalik Mee”. Lebih-lebih lagi apabila Dato’ Seri Shahidan Kasim sendiri dilantik sebagai Penaung. Kenapa tak pilih Tan Sri Abd Hamid Othman atau Dato’ Abdullah Md Zin..tentu lagi power disebabkan kedua tokoh ini mendasari agensi agama.

Nampaknya kedua-dua saudara kita ni benar-benar nak jadi hero dalam drama ‘Pengurusan Islam di Malaysia.’ Hero apa ni kalau sekadar memerangi umat Islam Malaysia dengan khilafiayah-furu’iyyah berasaskan kpd metodologi Wahhabiyyah. Tak mengaku.. tak apa! Dilalah dan qarinah adalah jelas dan tidak berhajat kepada ikrar semat-mata.
Jika anda penganalisa politik, dapatlah anda merumuskan bahawa ini mungkin sebahagian dari taktik pilihanraya. Untuk apa? Untuk menarik perhatian PM kita bahawa merekalah jagoan sebenar yang tampil membela agama. Berilah ruang yang lebih luas kepada mereka. Kasi chance la.
Ringkasnya, kes ini boleh diklasifikasi sebagai usaha yang AMAT MERAGUKAN. Ada agenda peribadi kot! Alaa Bapak..calooonkan aku!

11 Walaupun Mufti Perlis menafikan hubungan gagasan ini dengan mana-mana parti politik, tetapi apa yang menghairankan mengapa ahli politik yang dilantik menjadi penaung, sedangkan disana terdapat ramai ahli-ahli akademik yang berpengalaman untuk dijadikan penaung, seperti Prof. Dr Mahmood Zuhdi, Prof Zakarian Stapa, Dato’ Mohd Salleh Hj Ahmad, Dato’ Hashim Yahya, Dato’ Dr Shukor Husin DLL. Tegasnya, ilmuan di atas tidak selari dengan fahaman dan pendekatan yang diperkenalkan Dr Asri dewasa ini.

Bagi saya yang fakir ini, kenyataan ini adalah satu gimik yang bersifat kosmetik untuk mengelabui mata orang melayu yang beragama Islam di Negara ini. Walhal Perlis sendiri masih tega dengan hukum sekular. Renunglah Firman Allah;Maksudnya;“Dan apabila dikatakan kepada mereka: "Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran Yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah," nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) Dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu” (Surah An-Nisa’ : 61)
SYOR DAN CADANGAN
Setelah kita memahami dan menganalisa untung rugi Penubuhan Gagasan ini maka dapatlah dibuat beberapa rumusan mengenainya. Antaranya :

1) PENGGUNAAN kalimah Islam : Ahli Sunnah Wal Jamaah sudah lama dan banyak kali berlaku. Jika ada keraguan pada idea dan pendekatan nescaya ia pasti mendatangkan pelbagai kekeliruan kpd umat Islam. Di samping itu, ia juga dilihat menganggu proses kelancaran pembangunan dan Pengurusan Islam yang diterajui pemerintah sesebuah negeri atau negara.
Oleh itu, cadangan Penubuhan Gagasan Ini perlu DITOLAK kerana diyakini banyak memberi mudharat berbanding manfaat.

Berdasarkan slogan di atas, jelas kepada kita bahawa Dr Asri cuba menggunakan pendekatan hadmi wal bina. Iaitu meruntuh sistem yang sedia ada dan membinanya dengan pendekatan yang baru. Alasannya, kita semua tidak cukup Islamik atau tidak Sunni.

2) Kita perlu berhati-hati dengan agenda licik dan strategi mereka yang cuba menganggu kelancaran pengurusan Islam di Msia. Mereka bermula dengan cadangan kecil-kecilan. Lama kelamaan mereka mengungguli pemerintahan dan mampu memberi perubahan yang besar pada negara dan umat Islam.

3) Kita juga perlu mengambil langkah proaktif bagi membendung pemikiran yang merosakkan ini. Iaitu dengan mengawal selia media arus perdana dari terus dipergunakan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap Islam dan kepentingan umatnya.

4) Satu formula penyelarasan dan penyeragaman hal ehwal pentadbiran Islam seluruh negara diperlukan bagi mensistematikkan pengurusan Islam di Malaysia. Situsi ini amat penting bagi memastikan ummat berada pada satu pegangan, satu suara dan satu tindakan. Sekaligus mengurangi jurang pergeseran dan mengelakkan perpecahan dalam masyarakat.

HARAPAN NAN SUCI
Saya memohon jasa baik Ybhg Tan Sri, Dato’/Datin/Tuan/Puan agar memanjangkan perkara ini ke pihak atasan kerana impaknya amat besar terhadap Pengurusan Islam di negara kita. Saya tidak rela status quo kita diusik dan diubah mengikut rentak al-Wahhabiyyah. MALAYSIA adalah Malaysia .
Tetap Malaysia bukannya Saudi Arabia .
Artikel ini ditulis berdasarkan kepada hak kebenaran dan kebebasan suara selaku rakyat Malaysia yang beragama Islam. Ia juga sebagai momentum bagi sesi percambahan pemikiran setempat. Ia tidak berniat menghina atau memalukan mana-mana pihak. Allah sahaja yang menjadi saksi.
Semoga kita semua diberi taufiq dan hidayah oleh Allah sentiasa. Allah jua yang memperteguhkan jejak langkah kita menuju kebenaranNya. Allah merahmati mereka yang berjuang kerana cintakan agamaNya.

Salam Permisi,
Zamihan al-Ghari




No comments:

Visit Bil.