Wednesday, December 5, 2007

MEMBONGKAR PENYELEWENGAN RASUL PALSU


MEMBONGKAR PENYELEWENGAN RASUL PALSU
Oleh :
Hj Zamihan Hj Mat Zin al-Ghari
Pen Pengarah ILIM,
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia


Fenomena mengaku menjadi Nabi atau Rasul bukanlah sesuatu yang baru. Sejarah telah membuktikan bahawa Musailamah al-Kazzab, Sajah, al-Aswad bin Yazid al-‘Ansiy dan lain-lain pernah mengaku menjadi Nabi.

Dalam kes Musailamah al-Kazzab, dakwaan beliau mendapat perhatian serius Sayyidina Abu Bakar al-Siddiq. Lalu beliau mengarahkan supaya Musailamah dan para pengikutnya pulang ke pangkal jalan dengan bertaubat. Namun permintaaan Khalifah tidak diendahkan. Lalu Sayyidina Abu Bakar al-Siddiq memerintahkan satu pasukan tentera untuk memburu dan menangkap mereka. Dan akhirnya berlaku peperangan yang menyebabkan terhapusnya Nabi Palsu dan pengikut-pengikutnya yang murtad itu. Rentetan dari itu, lahir pula Nabi-nabi palsu hingga ke alam melayu.

Termasuklah Nabi Palsu yang terbaru di bawah pimpinan Meriam bt Ahmad Shaharudin. Ajarannya bermula era 80-an lagi. Walaupun beliau pernah ditangkap oleh Jabatan Agama Islam Perak dan dikenakan tindakan namun beliau tidak pernah insaf. Kemungkinan enakmen Kanun jenayah syariah yang sedia ada tidak mampu memberi pengajaran kepada beliau. Lalu ajarannya diaktifkan kembali hingga ke saat ini. Dan operasinya dikatakan berpusat di kawasan Wangsa Maju, Kuala Lumpur .

Kajian penulis mendapati bahawa para pengikut ajaran ini terdiri dari golongan awam, pensyarah maktab, golongan professional dan orang berada. Mereka begitu fanatic dalam meyakini kerasulan Meriam sebagai utusan Tuhan. Sehinggakan ada pengikutnya sanggup bertegang leher dan hampir mencetuskan pergaduhan dengan kami ditempat yang terbuka. Dan kami beralah seketika kerana tidak mahu dituduh mengganggu ketenteraman awam dan menghormati undang-undang. Namun, kami sesekali tidak meredhai kepercayaan, amalan dan pegangan mereka yang sesat lagi menyesatkan itu.

Buktinya, dalam emel yang ditujukan kepada orang-orang kenamaan dan pengikut-pengikutnya, Meriam menggunakan alamat 127C, Blok A, Cherry Apartment, Cherry Park, 30100 Ipoh, Perak. Terbukti, alamat ini hanyalah helah politik semata-mata. Ini kerana (mengikut maklumat terbaru) Nabi Palsu ini dikesan sedang melakukan solat jumaat di salah sebuah surau di Bandar Putra Permai, Seri Kembangan, Selangor.

Kejadian ini berlaku beberapa minggu lepas. Sewaktu para jamaah berpusu-pusu keluar dari menunaikan solat jumaat, Meriam dan pengikut-pengikutnya mula menempatkan diri untuk menunaikan solat jumaat di surau berkenaan.


Beliau mengimami solat berkenaan diikuti para pengikutnya sebagai makmum dengan kapasiti tidak sampai satu saf. Beliau kelihatan berpakaian serba hitam melitupi keseluruhan badan termasuk muka. Orang ramai hanya memerhatikan gelagat mereka dengan penuh kebingungan.

Saya difahamkan bahawa pengikut ajaran ini tidak menunaikan solat lima waktu.
Akan tetapi, kebiasaanya mereka akan keluar untuk menunaikan solat jumaat di mana-mana masjid atau surau. Kononnya untuk menambahkan ‘power’ mereka.


Oleh yang demikian, semua pihak perlu prihatin dengan keadaan persekitaran agar tidak terpengaruh dengan amalan Meriam dan para pengikutnya yang terang-terang menyalahi syariat Islam.

MENDAKWA MENJADI RASUL
Dalam email yang ditujukan kepada para pengikutnya, Meriam mendakwa dirinya sebagai seorang Rasul utusan Allah. Beliau mendakwa : “Untuk makluman anda semua, hari ini saya akan berikan lagi bukti kerasulan saya. Saya akan terus menyatakan bukti kerasulan saya sampai semua orang tahu hakikat kebenaran yang sebenar bukanlah calang orang yang mengaku dirinya sebagai rasul itu dan rasul ini, akhirnya hilang dan kecundang begitu sahaja sebelum mereka ini dapat menyatakan kerasulan mereka. Saya tahu bila semua bukti kerasulan saya sudah saya dedahkan orang ramai yang membaca emel saya ini tentunya akan percayakan saya.”

Katanya lagi : “Tugas saya sebagai rasul bukan sahaja untuk negara ini tetapi untuk seluruh dunia.”

Dalam kenyataan yang lain Meriam berungguh-sungguh mendakwa bahawa beliau benar-benar Rasul yang original bukannya cetak rompak. Buktinya beliau mengatakan : “Saya bukan rasul palsu seperti mereka yang mengaku diri mereka rasul itu dan rasul ini…Saya diutuskan oleh Allah dan saya melakukan semua dengan kehendak dan kawalan Allah.”

Berdasarkan keterangan di atas, terbukti kepada kita bahawa Meriam bukan setakat mengaku menjadi Nabi tetapi mengaku menjadi Rasul utusan Allah. Hal ini secara jelas bertentangan dengan prinsip Islam yang menggariskan bahawa tidak ada lagi Nabi atau Rasul selepas daripada Nabi kita Muhammad SAW. Buktinya, Firman Allah SWT bermaksud : “Muhammad itu sekali-kali bukanlah ayah dari seorang laki-laki dikalangan kamu, tetapi dia (Muhammad) adalah Rasulullah dan penutup Nabi-nabi…”- surah al-Ahzab 40.

Selain di atas, banyak lagi dalil-dalil yang membuktikan tidak ada lagi selepas kenabian dan Kerasulan Baginda SAW. Namun sengaja diringkaskan penulis supaya bersesuaian dengan focus perbincangan.

MENGGANGGU KOSENTRASI PM
Dalam email yang ditujukan kepada PM, Meriam mengatakan : “Dato’ Seri…Kita seharusnya berasa bangga Allah memilih seorang Rasul perempuan dikalangan orang melayu di negara Malaysia ini.

Katanya lagi : “Saya mahu PM jelaskan kepada anda semua setiap kebenaran yang saya nyatakan ini, barulah boleh saya meneruskan apa yang perlu saya nyatakan kepada pihak anda semua. Kepada PM Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi jawablah setiap pertanyaan wartawan dari media cetak atau elektronik berkenaan dengan apa yang saya nyatakan ini. Dato’ Seri tidak perlu takut…”

Berasaskan kepada kenyataan di atas, terbukti kepada kita bahawa Meriam sudah berani bertindak secara melampaui batas. Beliau cuba untuk mempengaruhi PM dengan kerasulan dongengnya. Sebenarnya, beliau cuba ‘mengenakan’ Perdana Menteri atau sesiapa sahaja dengan kuasa sihir jahatnya. Awas! Jangan sampai kita terpukau dan terperangkap dengan kebolehannya. Semua ini dilakukan Meriam dengan harapan untuk mendapat kuasa dan simpati PM.

AJARAN YANG MENDUSTAKAN AL-QUR’AN AL-KARIM
Dalam emel yang diutuskan kepada pengikutnya, Meriam secara jelas mendustakan al-Qur’an. Buktinya beliau mengatakan : “Dan Allah utuskan saya sebagai rasul perempuan seperti yang sudah siap tentang rasul perempuan Allah nyatakan di dalam al-Qur’an.”

Sebagai seorang muslim, kita tentu arif tentang kandungan kitab suci al-Qur’an sebanyak 30 juzuk, 114 surah dan lebih 6600 ayat. Jika kita meneliti nas-nas al-Qur’an secara mendalam kita tidak dapati satu kalimat, satu ayat ataupun satu surah yang menyebut tentang kewujudan Rasul Melayu Perempuan. Bahkan sebaliknya al-Qur’an menafikan kewujudan Nabi atau Rasul yang lain selain dari Nabi Muhammad SAW. Buktinya, Allah SWT berfirman : “Muhammad itu adalah utusan Allah dan orang-orang yang bersama dengannya bersikap keras terhadap orang kafir (yang mengancam) tetapi berkasih saying sesame mereka…surah al-Fath ayat 29.

Hairan, bagaimana Meriam boleh mengaku didampingi Allah dan mendapat wahyu dariNya sedangkan dia sendiri melakukan pendustaan terhadap Allah. Ternyata, jiwanya sakit, fikirannya kontradik.

Setelah kita menelusuri bukti-bukti di atas, jelaslah kepada kita bahawa ajaran Meriam mendustakan al-Qur’an. Dan al-Qur’an sendiri terpelihara dari pendustaan Meriam. Wahai Meriam, tunggulah akibatnya bagi mereka yang mendustakan ayat-ayat Allah.

KESIMPULAN
1- Ajaran Meriam secara jelas bertentangan dengan Islam.
2- Beliau didapati telah murtad kerana mengaku menjadi rasul melayu perempuan.
3- Pengikut-pengikutnya turut sama murtad kerana memperakui kerasulannya.
4- Ajaran Meriam mendustakan al-Qur’an al-Karim
5- Meriam secara jelas menghina para Mufti dan ulamak dengan menyifatkan mereka sebagai dajjal.
6- Meriam cuba mengganggu kosentrasi PM dan Barisan kepimpinan negara yang lain dengan ilmu sihir dan propagandanya.
7- Ajarannya bergerak secara aktif dan mengancam akidah umat Islam.

Selain ajaran Meriam, ada lagi kes Nabi Antarabangsa yang beroperasi di Jln Pulai Utama 8/84, Pulai Utama, Johor Bahru yang dipimpin oleh Ibrahim b Saad. Ajaran ini menafikan kewujudan neraka, tiada golongan kafir, syaitan dan Iblis dianggap baik belaka dan lain-lain lagi.

SARANAN
Adalah diharapkan agar pihak berkuasa prihatin dan memandang serius tentang permasalahan ini.



Fenomena ini bukan sekadar mengeluarkan pemimpinnya dari Islam. Tetapi dalam masa yang sama, turut memurtadkan saudara se-islam kita dengan dakwaan kerasulan pemimpinya. Tanpa disedari, dakwaan ini jika tidak dibanteras pasti akan berkembang dari semasa ke semasa disebabkan persepsi masyarakat kita sukakan perkara yang aneh dan dianggap ajaib.

Dan senario ini dikhuatiri mencetuskan sesuatu kejadian yang tidak diingini berlaku. Kita juga bimbang jika ada pihak yang mengambil tindakan drastic sekaligus membelakangi perundangan negara atas alasan untuk menjaga agama.

Tiba masanya bagi kita untuk meminda enakmen atau akta yang sedia ada bagi membolehkan kita mengenakan tindakan yang berat terhadap penyeleweng agama yang jelas membawa kepada kufur.

Di samping itu, semua institusi agama disarankan membuat penyelarasan dan penyeragaman fatwa bagi menutup ruang kepada ajaran-ajaran yang menjejaskan kesucian Islam ini.
Keadaan ini membolehkan ajaran-ajaran seperti di atas dapat dibanteras secara bersepadu dan menyeluruh. Hal ini penting supaya akidah umat Islam dapat dipelihara dengan sebaik-baiknya.
Wassalam.

No comments:

Visit Bil.