Thursday, December 6, 2007

MENJAWAB KRITIKAN DR. HAKIM IHSAN


MENJAWAB KRITIKAN DR HAKIM IHSAN
Oleh : Hj Zamihan Hj Mat Zin al-Ghari

Izinkan saya memberi respon berkenaan tulisan Dr Hakim Ihsan dalam Utusan Malaysia 21 Februari terhadap saya. Jika ditinjau dari prinsip akademik, kritikan beliau sedikitpun tidak menyentuh tentang tulisan saya berkenaan Fahaman al-Tabdi’ Ancam Ahli Sunnah Wal Jamaah. yang disiarkan pada 12 Februari lalu. Sebaliknya beliau membayangkan kegerunannya terhadap pemikiran saya. Soalnya, apakah intipati pemikiran saya itu?

LATARBELAKANG


Dalam tulisan terdahulu, saya hanya menjelaskan ancaman pemikiran al-Tabdi’ yang menganggu kelancaran pembangunan yang dicetuskan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Iaitu fahaman yang mengetengahkan perkara-perkara furuk (isu-isu ranting) dalam syariat Islam. Dan isu-isu ini dijadikan momentum untuk membid’ahkan golongan yang tidak selari dengan fahaman mereka. Dan seterusnya fahaman ini turut menjangkiti masalah akidah. Mereka yang berfahaman ini percaya bahawa Allah mempunyai wajah, mata, tangan, kaki, lambung, jari-jemari, ketawa, datang, turun, berpindah, berada di langit, duduk diatas arasy dan lain-lain lagi.

HAKIKAT

Seterusnya, saya menukilkan sejarah, metodologi dan kedudukan fahaman ini serta beberapa contoh yang berlaku dalam masyarakat. Kronologi ini kemudiannya dibuktikan dengan keputusan Majlis Fatwa Kebangsaan terhadap fahaman ini. Mungkin, hal ini yang menggerunkan hati Dr Hakim Ihsan dan yang sewaktu dengannya. Apakah semua ini manifestasi pemikiran saya yang bahaya? Atau fahaman ini yang merbahaya. Ternyata, hujah ilmiah saya cuba di make-up dengan emosi dengan tanggapan peribadi beliau.

DAKWAAN

Dakwaan Dr Hakim Ehsan bahawa saya mengajak umat Islam melangkah ke belakang dan mengaitkan kelesuan JAKIM dengan saya adalah tidak masuk akal sama sekali. Ini kerana dakwaannya sedikitpun tidak dibuktikan dengan nilai ilmiah menurut metodologi Ahli Sunnah Wal Jamaah. Malah dakwaan beliau lebih bertunjangkan ammarah beliau terhadap saya. Kemungkinan disebabkan apa yang saya tulis tersurat secara realiti dengan fahaman dan pendekatan beliau dalam memahami agama.

Beliau terus menyerang saya. Bahkan cuba meraih simpati Jabatan saya untuk mengambil sebarang tindakan terhadap saya. Oleh yang demikian, tindakan beliau yang menggunakan analogi qias yang tidak ada persamaan antara perkara juz’i dan kulli merupakan satu pendekatan yang bertentangan dengan prinsip pensabitan hukum dalam Islam.


PENDEDAHAN

Apakah pendedahan saya berasaskan kepada keputusan Mesyuarat JawatanKuasa Fatawa Kebangsaan beerti mengajak umat Islam ke belakang? Kalau benar, bermakna Majlis Fatwa Kebangsaan yang dianggotai para Mufti negeri terlebih dahulu mengarah ke belakang sebelum saya.

Dan jika pandangan ini dianggap ya, maka secara automatik Dr Hakim Ihsan tidak mengiktiraf peranan para Mufti dalam Majlis Fatwa Kebangsaan dan merendah-merendahkan hasil usaha mereka semata-mata tidak selari dengan fahaman beliau. Tahukah Dr Hakim Ehsan bahawa sikapnya yang cuba menentang Fatwa Kebangsaan itu merupakan satu kesalahan dan boleh di dakwa mengikut Akta Kesalahan Syariah 559, Seksyen 12. jika disabitkan kesalahan beliau boleh dikenakan hukuman denda sebanyak tiga ribu ringgit Malaysia atau dipenjara selama tiga tahun atau kedua-duanya sekali.


PROPAGANDA

Manakala isu kelesuan JAKIM hanyalah propaganda sahaja. Dan ia tiada kena mengena dengan saya. Namun sengaja dikaitkan supaya masyarakat awam nampak jelas wujud permasalahan antara saya dengan majikan. Apa yang jelas, beliau cuba mereka cerita donggeng dan meraih simpati walaupun tiada sebarang bukti. Justeru, dengan segala hormatnya saya meminta beliau menampilkan bukti-bukti dalam mengaitkan kelesuan JAKIM dengan saya. Hal ini bersesuaian dengan kaedah “Orang yang mendakwa mengemukakan bukti dan orang yang ingkar perlu bersumpah.”


SIKAP MENCEMUH

Selain itu, Dr Hakim Ihsan juga menggunakan pendekatan mencemuh dalam menginterprestasikan tulisan saya. Hal ini dibuktikan dengan penggunaan empat kali perkataan “jumud dan taksub” terhadap saya.

Kalimah ini sering diulangani beliau tanpa sebarang fakta yang kukuh. Sebaliknya berdasarkan andaian semata-mata. Bagi mereka yang mendokong kajian ilmiah, metodologi ini tidak boleh diterima sama-sekali. Sebaliknya, apa yang saya tulis secara tersiratnya benar-benar menggambarkan kemunculan pendokong fahaman al-Tabdi’ di Malaysia. cubalah anda membuat culaan di sesetengah masjid dan surau-surau di tempat anda. Paling dekat, tulisan Dr Hakim Ihsan adalah bukti yang paling jelas kepada kita semua tentang realiti fahaman ini. Justeru dapatlah disimpulkan bahawa kewujudan Fahaman al-Tabdi` adalah satu realiti.


SERKAP JARANG

Seterusnya, dakwaan Dr Hakim Ihsan bahawa saya hanya menjadi pejuang kepada isu cabang dan furuk adalah tidak berasas sama sekali. Buktinya, banyak kertas kerja dan hasil-hasil tulisan saya yang membincangkan masalah akidah, ibadah, pemikiran kontemporari, muzik dan tasawuf diterbitkan oleh Jabatan Agama Islam Negeri dan juga Jabatan Mufti. Apakah institusi agama ini tidak peka dengan penulisan saya? Atau mereka sengaja menjumudkan pemikiran mereka. Cubalah Tuan Dr berlapang dada sebagai seorang yang benar-benar professional. Gunakanlah pertimbangan akal yang waras dengan pacuan hati yang suci supaya kita mampu menggarap hakikat sesuatu perkara.


TUDUHAN PALSU

Saya kehairanan apabila membaca tulisan Dr Hakim Ihsan yang mendakwa saya mewajibkan umat Islam bertaklid dan taksub kepada mazhab al-Shafi’ie semata-mata sedangkan tulisan dan ceramah saya tidak sedemikian. Bahkan saya tidak pernah mewajibkan hal ini kepada sesiapa pun. Malahan, Para ilmuan pun tidak pernah bersepakat dalam mewajibkan kita melazimi sesuatu mazhab.

Cumanya, mazhab al-Shafi’ie hanya digunakan sebagai satu pendekatan dalam menyusun atur pengurusan Hal Ehwal Islam di Malaysia sahaja. Di samping meraikan pandangan mazhab-mazhab yang lain (Mesyuarat JawatanKuasa Fatwa Kebangsaan Kali ke-14 yang bersidang 22-23 Oktober 1985) Justeru, terus terang saya katakan bahawa dakwaan yang mengatakan saya mewajibkan umat Islam bertaklid dan taksub kepada mazhab al-Shafi’ie hanyalah satu pendustaan terhadap saya. Semoga Allah mengampuni beliau.


TEKNIK PROVOKASI

Nampaknya, Dr Hakim Ihsan terus memprovokasi saya dengan pemikiran-pemikiran negativ secara sembrono. Buktinya beliau menuduh saya mewajibkan bacaan Yaasin, tahlil dan talkin serta menggambarkan saya sebagai seorang yang menolak kajian Islam yang moden dan terikat kepada kitab-kitab pondok.

Dalam sudut yang lain beliau menuduh : “Zamihan yang mewakili JAKIM mengharamkan penyelidikan Islam serta mewajibkan umat Islam. Sebenarnya ini adalah manifestasi pemikiran jumud Fahaman al-Tabdi’ yang bernadi di hati beliau. Demi Allah! Saya tidak pernah mewajibkan sesuatu yang tidak diwajibkan oleh Allah dan RasulNya termasuk kes-kes di atas.

Hakikatnya, tiada seorang pun dikalangan umat Islam yang berakal mengatakan amalan di atas sebagai wajib. Malahan ia merupakan aksesori tambahan kepada amalan kita dan sebagai pintu pendekatan kepada Allah SWT.

Saya mempunyai koleksi ceramah dan kertas kerja untuk membuktikan sedemikian. Soalnya, jika Dr Hakim Ihsan benar-benar meneliti karya saya secara ilmiah dan professional tentu ada justifikasinya yang benar.

Akan tetapi beliau memilih pendekatan tanpa sebarang pengertian yang benar. Tidak gementarkah hatinya bila membaca ayat Allah yang bermaksud : “Dan orang-orang yang menyakiti hati orang-orang yang beriman laki-laki dan perempuan terhadap sesuatu yang tidak dilakukan mereka, maka sesungguhnya mereka telah melakukan pendustaan dan dosa yang amat nyata.”-al-Ahzab 58)


MENGHINA INSTITUSI PONDOK

Dr Hakim Ihsan juga nampaknya tidak senang hati dengan mereka yang mentelaah kitab-kitab yang diajarkan di pondok-pondok. Beliau banyak mencemuh dengan kata-katanya : “institusi pondok yang jumud…mengagung-agungkan kitab pondok...alangkah pelik kitab kuning kurun ke-17 dan 18 masihi hendak diwajibkan ke atas umat Islam modern”

Ingin saya pertanyakan, apakah dosa institusi pondok, kitab-kitab kuning (lama), Tuan-Tuan Guru dan para pelajar pondok sehingga ia diprovokasi seburuk rupa. Lupakah Dr Hakim bahawa pendidikan Islam di Tanah Melayu dahulu diterajui oleh system pondok (sebelum kedatangan penjajah). Akhirnya, lahirlah institusi agama Islam, system pengurusan, kewangan dan muamalat Islam serta lain-lainnya. Perlu disedari bahawa kemunculan para alim ulamak kini sebahagian besarnya dari system pengajian tradisional. Dan Jangan sesekali Tuan Dr lupa bahawa Islam yang samapi ke dalam hati sanubari Tuan juga kemungkinan datangnya dari system ini. Kajian ilmiah amat banyak untuk menyingkapkan semua ini.


FITNAH UMAT ISLAM

Sedarkah Tuan Dr bahawa kenyataan Tuan Dr menyebabkan ramai umat Islam terfitnah. Maka berhati-hatilah dalam mengemukakan pandangan. Bersama kita renungkan firman Allah SWT yang bermaksud: “Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan kebenaran kerana Allah, menjadi saksi dengan adil dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk tidak berlaku adil. Berlaku adillah kerana adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang kamu kerjakan.”-al-Maidah ayat 8).

Nasihat saya, cubalah Tuan Dr membuka sedikit ufuk minda untuk melihat perkembangan system pondok secara global. Maksudnya lihatlah kejayaan system halaqah ilmiyyah yang diwarisi di zaman Nabi SAW, para sahabat, tabi’in dan diteruskan dari generasi hingga kini. Renunglah kejayaan system pengajian ini di seluruh dunia. Saya mengesyorkan agar tuan melawat pondok-pondok pengajian yang ada di negara kita. Dan selamilah realiti dan hakikatnya.


SALAH TAFSIR

Walau apapun, saya tidak menafikan peranan dan sumbangan institusi lain, tapi hanya sekadar membangkitkan nostalgia dan pendidikan alternative dalam memahami urusan agama secara lengkap dan menyeluruh. Sayangnya ia disalah tafsirkan dan dijumudkan oleh seseorang yang mengaku professional dan berfikiran moden tapi jahil dan pesimis dengan realiti sebenar. Janganlah menjadi musuh terhadap apa yang tidak diketahui.

Walaupun isu DNA, pengklonan, perpaduan kaum, integrasi nasional, media, hiburan, sains ICT dan lain-lain tidak disentuh secara langsung di dalam kitab-kitab lama namun ia tidak beerti isu-isu ini dipinggirkan dari karya alim ulamak. Malahan di dalam karya mereka wujud beberapa kaedah atau usul yang boleh dijadikan platform dalam memutuskan hukum terhadap kes-kes kontemporari yang berkaitan. Sebenarnya, Al-Qur’an pun tidak menaskan secara tekstual (langsung) tentang isu-isu di atas, namun ada beberapa petunjuk dan kaedah yang dirintis oleh mujtahid professional dalam membuat penyelarasan antara petunjuk Al-Qur’an dengan perkembangan semasa. Dan inilah yang tersurat, tersirat dan terhayat dalam Akademi Fiqh Sedunia sebenarnya.

Kesimpulannya, tulisan Dr Hakim Ihsan hanyalah pandangan peribadi yang bersifat emosi. Nada-nada emosional jelas sebagaimana yang dibuktikan di atas. Beliau tidak mengemukakan fakta-fakta ilmiah yang kukuh bagi menolak tulisan saya. Hasil perbincangan ini juga menatijahkan kepada kita bahawa Fahaman al-Tabdi’ satu realiti. Bukannya fantasi atau rekaan saya semata-mata.


SERAGAM FATWA

Tiba masanya untuk kita menyeragam dan menyebarluaskan keputusan-keputusan fatwa yang sedia ada supaya masyarakat kita jelas dengan status amalan atau pegangan berkaitan agama. Hal ini penting supaya Majlis Fatwa dihormati dan keharmonian amalan beragama tetap teguh terpelihara. Seterusnya melancarkan lagi agenda pembangungan negara.

Walaupun banyak serangan peribadi terhadap saya dilontarkan, namun saya boleh menerima segala nasihat dan teguran sesiapa sahaja dengan berlapang dada. Saya sedar, diri saya hanyalah insan yang banyak dosa dan jauh dari Allah SWT. Jangan jadikan perselisihan satu permusuhan. Sebaliknya jadikanlah perselisihan satu pendekatan dalam mencari kebenaran dan kebaikan untuk Islam dan ummatnya.

Dan saya bersedia untuk berbincang pelbagai isu-isu agama secara bersemuka dengan sesiapa sahaja pada bila-bila masa. Hubungi saya di : alsalafi76@yahoo.com atau di talian : 03-89222693. Wassalam.


Hamba Allah yang hina,

Hj Zamihan Hj Mat Zin al-Ghaari,
AJK Persatuan Ulamak Malaysia (PUM)
Cawangan Wilayah Persekutuan,
K.Lumpur


AL-GHARI.

No comments:

Visit Bil.