
Perhatikan dakwaannya dalam memburukkan ahli agama dengan katanya : ”Saya masih ingat, di satu tempat di sebelah Utara, apabila ada imam yang mengenakan bayaran untuk solat dan zikirnya, lalu dia dikritik atas sikap salahguna agama untuk kepentingan diri, dengan mudah dia menjawab: "Siapa tak setuju dengan saya dia Wahabi".
4) Mengambil pandangan ulamak berasaskan kpd mazhab muktabar adalah sesuatu yg rutin diamalkan para ulamak sekian lama. Ia tidak beerti anda menjadi wahhabiy. Sebaliknya, ia menunjukkan betapa luasnya hukum hakam dlm Islam dan betapa tingginya nilai ijtihad ulamak berkenaan. Soalnya, kenapa Asri menpersoalkan tindakan penasihat-penasihat bank di Msia yang mengambil pandangan ulamak mujtahid utk diamalkan secara lebih luas berhubung muamalat? cuba tuan-tuan buat semakan dari bank2 yg ada, nescaya tuan-tuan dapati bahawa penasihat syariah yg dilantik bukan terdiri dari pelobi @ individu yg sembarangan. Lgpun pihak bank ada kriteria tersendiri dlm memilih penasihat syariah. Nampaknya, disamping tidak menguasai usul feqh dgn baik, Dr asri juga gagal memahami prosedur bank dan keahlian org lain dlm soal muamalat. jika anda tidak terpilih sbg penasihat, kenapa anda harus memperli mereka secara kasar.
Setelah kita mengamati beberapa perenggan tulisanya ini. Timbul beberapa persoalan yang menjadi misteri sebenarnya. Benarkah ada Imam yang mengenakan bayaran untuk solat dan zikirnya? Jika ada, sila tuan nyatakan imam berkenaan dari daerah dan negeri mana? Imam kerajaan @ swasta? Bukan apa, Senang bagi kami utk merujuk bagi mengatasi kes salah laku imam berkenaan.
Benarkah ada Imam dengan mudah mengatakan : ”Siapa yang tak setuju dengan saya dia Wahabi? Benarkan semua ini wujud? Atau ia sekadar omongan kosong dan tokok tambah sesedap rasa penulisnya sahaja. Wallahu a’lam.
Tambahan pula, berapa peratuskah imam spt yg didakwa ini wujud di negara kita. Kalau ada, mungkin satu dalam sejuta. Ia kes terpencil ”an-nadir kalma’dum”. Oleh itu, untuk apa ia diwar-warkan. Ia satu misteri!
Bagi saya, misteri sebenarnya ialah : Kenapa Dr Asri gigih membela fahaman wahhabiy? Kenapa beliau gemar mengkritik pendekatan beragama di Malaysia? Kenapa beliau suka memburukkan agamawan @ pihak autoriti agama? Kenapa beliau bersusah payah ke lampeter, UK untuk belajar hadis dsana? Kenapa beliau menghabiskan wang yang banyak utk menjelajah eropah sempena sabatikalnya? Dimana datangnya wang yang banyak utk beliau buat rakaman MENERAJU BAHTERA PERUBAHAN sebanyak 13 siri? Ini sebenarnya satu misteri!
Jika kes yang didakwa benar2 wujud, Tuan sepatutnya membuat laporan kepada Jabatan Agama, Majlis Agama @ Suruhanjaya Pencegahan Rasuah. Barulah tindakan bijak. Ini tidak, kes terpencil pun ingin dihebohkan dalam surat khabar. Bahkan hendak dijadikan instrumen untuk memisterikan Wahhabiy. Situasi ini benar2 menyerlahkan tuan persis anak kecil separuh baligh.
Justeru, demi prinsip akademik, Saya pohon jasa baik tuan untuk mengemukakan bukti terperinci tentang perkara di atas jika tuan tergolong dari kalangan yang benar. Hal ini penting supaya Imam @ ustaz berkenaan boleh diperbetulkan fahaman dan sikapnya itu. Tuan yang mendakwa boleh menghubungi saya di talian : 012 2465518. atau email ; al_ghari@yahoo.com atau melalui faks : 03 89218507.
Jika tuan gagal mengemukakan bukti terhadap periwayatan kisah Imam di atas tuan dianggap sebagai pengritik tak bertauliah. Dan izinkan saya menganggap tuan sebagai penglipur lara yang mereka2 cerita untuk mencari glamour. Jika itu sifatnya, maka benarlah kata hukama : In tukhalifa tu’raf (jika anda kepelikan, anda akan dikenali ramai).