Tuesday, July 14, 2009

MEMBURUKKAN IMEJ AGAMA


Saya sebenarnya tidak ingin sesekali mengikut rentak Dr asri dalam penulisan stereotypenya. Tetapi, apabila seseorang itu bertindak melampau, maka kita perlu memperbetulkan apa yang dilakukannya. Cara beliau dalam memisterikan istilah 'Wahhabiy' agak keterlaluan. Bg saya. ia perlu dita'dibkan. Seorg sarjana tidak sepatutnya mengemukakan hujjah dgn alasan dogeng, menokok nambah cerita, memburukkan pihak berkuasa agama semata2 utk dianggap hero. Sayangnya, itulah yang berlaku jika kita meneliti kebanyakkan hasil tulisan beliau. Masa demi masa, hobinya tetap sama.

Perhatikan dakwaannya dalam memburukkan ahli agama dengan katanya : ”Saya masih ingat, di satu tempat di sebelah Utara, apabila ada imam yang mengenakan bayaran untuk solat dan zikirnya, lalu dia dikritik atas sikap salahguna agama untuk kepentingan diri, dengan mudah dia menjawab: "Siapa tak setuju dengan saya dia Wahabi".


Katanya lagi : "Di sesetengah tempat, seseorang dituduh Wahabi kerana menentang amalan khurafat. Umpamanya, menggantung gambar orang tertentu seperti sultan atau tok guru dengan kepercayaan boleh menambah untung atau rezeki, atau mengikat benang hitam di tangan bayi yang baru lahir atas kepercayaan menolak sial atau bala dan berbagai kekarutan yang menghantui sebahagian masyarakat.

Dr Asri menambah lagi : ”Malangnya amalan-amalan ini bukan sahaja mendapat restu sesetengah yang bergelar 'ustaz', bahkan merekalah punca. Jika ada yang mengkritik, untuk mempertahankan diri maka 'sang ustaz' itu dengan mudahnya akan menyebut: 'awak Wahabi'.
Asri menulis lagi : ”Malangnya amalan-amalan ini bukan sahaja mendapat restu sesetengah yang bergelar 'ustaz', bahkan merekalah punca. Jika ada yang mengkritik, untuk mempertahankan diri maka 'sang ustaz' itu dengan mudahnya akan menyebut: 'awak Wahabi'.

Asri menulis lagi : "Apa yang menariknya di Malaysia, sesetengah 'mereka ini' apabila menjadi 'penasihat-penasihat' bank, bagi memenuhi keperluan bank yang beroperasi atas nama Islam itu, mereka bersetuju pula dengan pandangan hukum yang diambil tanpa mengikut mazhab.


Ulasan :

1) Soalnya ialah, apa yang diingat oleh Dr Asri tu dari mana datang puncanya. Mana isnadnya tuan syeikh.?


2) Sebenarnya, Jenama 'Wahhabiy' tidak diberikan kpd perselisihan khilafiyyah tuan syeikh. Sebaliknya, jenama "Wahhabiy" merujuk kpd metodologi dalam memahami agama. Mafhumnya, sesiapa sahaja yg memahami agama menurut kaedah pemahaman dan tindakan Muhammad Abdul Wahhab layak dikira Wahhabiy. tak kiralah samada seseorg itu melayu, cina, india, amerika, euro, afrika @ arab sekalipun. Nampaknya, entum sendiri tak memahami Wahhabiy. Anehnya cuba memisterikan Wahhabiy.


3) Dakwaan Asri "orang yang menentang amalan khurafat" dituduh Wahhabiy..." adalah tidak benar sama sekali. Secara dasarnya, pihak Majlis Fatwa, JAKIM, Jabatan Agama, Jabatan Mufti, Majlis Agama @ NGO lain ditubuhkan untuk mempertahankan kesucian akidah. Sekaligus memerangani khurafat, bid'ah @ apa jua bentuk kesesatan yang disepakati ulamak menyalahi syarak. Mereka tidak dituduh Wahhabiy pun. Tetapi, kenapa ada pihak yang mendakwa diri mereka memperjuangkan aliran Salaf, Sunnah, Tajdid...selalu membid'ahkan (menyesatkan) umat islam yg berqunut subuh, berzikir & berdoa beramai2, bertahlil, baca yasin mlm jumaat dan lain2. Jika ia dari amalan furuk, kita sepatutnya berlapang dada. Bahkan terima dgn baik kerana ia diputuskan pihak autoriti agama. Malangnya, ada golongan yang menentang dan galak bertindak menyesatkan umat Islam, inilah sebahagian wajah-wajah wahhabiy.

4) Mengambil pandangan ulamak berasaskan kpd mazhab muktabar adalah sesuatu yg rutin diamalkan para ulamak sekian lama. Ia tidak beerti anda menjadi wahhabiy. Sebaliknya, ia menunjukkan betapa luasnya hukum hakam dlm Islam dan betapa tingginya nilai ijtihad ulamak berkenaan. Soalnya, kenapa Asri menpersoalkan tindakan penasihat-penasihat bank di Msia yang mengambil pandangan ulamak mujtahid utk diamalkan secara lebih luas berhubung muamalat? cuba tuan-tuan buat semakan dari bank2 yg ada, nescaya tuan-tuan dapati bahawa penasihat syariah yg dilantik bukan terdiri dari pelobi @ individu yg sembarangan. Lgpun pihak bank ada kriteria tersendiri dlm memilih penasihat syariah. Nampaknya, disamping tidak menguasai usul feqh dgn baik, Dr asri juga gagal memahami prosedur bank dan keahlian org lain dlm soal muamalat. jika anda tidak terpilih sbg penasihat, kenapa anda harus memperli mereka secara kasar.

MISTERI SEBENAR

Setelah kita mengamati beberapa perenggan tulisanya ini. Timbul beberapa persoalan yang menjadi misteri sebenarnya. Benarkah ada Imam yang mengenakan bayaran untuk solat dan zikirnya? Jika ada, sila tuan nyatakan imam berkenaan dari daerah dan negeri mana? Imam kerajaan @ swasta? Bukan apa, Senang bagi kami utk merujuk bagi mengatasi kes salah laku imam berkenaan.

Benarkah ada Imam dengan mudah mengatakan : ”Siapa yang tak setuju dengan saya dia Wahabi? Benarkan semua ini wujud? Atau ia sekadar omongan kosong dan tokok tambah sesedap rasa penulisnya sahaja. Wallahu a’lam.

Tambahan pula, berapa peratuskah imam spt yg didakwa ini wujud di negara kita. Kalau ada, mungkin satu dalam sejuta. Ia kes terpencil ”an-nadir kalma’dum”.
Oleh itu, untuk apa ia diwar-warkan. Ia satu misteri!

Bagi saya, misteri sebenarnya ialah : Kenapa Dr Asri gigih membela fahaman wahhabiy? Kenapa beliau gemar mengkritik pendekatan beragama di Malaysia? Kenapa beliau suka memburukkan agamawan @ pihak autoriti agama? Kenapa beliau bersusah payah ke lampeter, UK untuk belajar hadis dsana? Kenapa beliau menghabiskan wang yang banyak utk menjelajah eropah sempena sabatikalnya? Dimana datangnya wang yang banyak utk beliau buat rakaman MENERAJU BAHTERA PERUBAHAN sebanyak 13 siri? Ini sebenarnya satu misteri!

TINDAKAN SEPARUH BALIGH

Jika kes yang didakwa benar2 wujud, Tuan sepatutnya membuat laporan kepada Jabatan Agama, Majlis Agama @ Suruhanjaya Pencegahan Rasuah. Barulah tindakan bijak. Ini tidak, kes terpencil pun ingin dihebohkan dalam surat khabar. Bahkan hendak dijadikan instrumen untuk memisterikan Wahhabiy. Situasi ini benar2 menyerlahkan tuan persis anak kecil separuh baligh.

Justeru, demi prinsip akademik, Saya pohon jasa baik tuan untuk mengemukakan bukti terperinci tentang perkara di atas jika tuan tergolong dari kalangan yang benar. Hal ini penting supaya Imam @ ustaz berkenaan boleh diperbetulkan fahaman dan sikapnya itu. Tuan yang mendakwa boleh menghubungi saya di talian : 012 2465518. atau email ;
al_ghari@yahoo.com atau melalui faks : 03 89218507.

Jika tuan gagal mengemukakan bukti terhadap periwayatan kisah Imam di atas tuan dianggap sebagai pengritik tak bertauliah. Dan izinkan saya menganggap tuan sebagai penglipur lara yang mereka2 cerita untuk mencari glamour. Jika itu sifatnya, maka benarlah kata hukama : In tukhalifa tu’raf (jika anda kepelikan, anda akan dikenali ramai).
Ya akhie, tulislah perkara yang bermanfaat utk ummat. Krtitiklah secara membina. Berhentilah memburukkan imej agama. Usah bersikap bengis hanya semata-mata ingin menegakkan metod anda yang minoriti itu. Sedarlah, ini adalah malaysia. Bukan Saudi Arabia. Tiba masanya utk antum anjakkan minda dari tertutup kepada terbuka. Syukran. Barakallahu fikum.

Tuesday, July 7, 2009

ISTILAH WAHHABIY

al-Hafiz al-Musnid ad-Dunya Syeikh Muhammad Yasin al-Fadani diantara alim ulamak yang mengkritik Wahhabiy. Lantaran itu beliau amat dibenci golongan ini.

Istilah Wahhabiy begitu sinonim dengan sejarah peradaban Islam. Ia merujuk kepada aliran pemikiran yang dicetuskan oleh Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab yang lahir pada tahun 1115H di Wadi Hanifah, daerah Uyainah dalam negeri Najd (kini Riyadh). Ayahnya Abdul Wahhab bin Sulaiman bin Ali bin Musyarraf seorang qadhi dalam mazhab hambali.


Menurut Imam Ibn Humayd, Muhammad bin Abdul Wahhab (MAW) dikatakan tidak menguasai disiplin ilmu sebagaimana yang menjadi tradisi alim ulamak dan keluarganya pada waktu itu. Tetapi MAW begitu fanatic dengan fahaman dua ulamak kontroversi dalam mazhab hambali iaitu: Syeikh Ibn Taimiyyah al-Harrani dan Syeikh Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Situasi ini menyebabkan ayahnya begitu murka kepada beliau. (Imam Muhammad bin Abdillah bin Ibn Humayd al-Hambali, mantan Mufti Mazhab Hambali di Makkah, wafat 1295), t.thn, Maktabah Imam Ahmad, hlm 275)


Perlu diketahui bahawa Muhammad Abdul Wahhab tidak menzahirkan fahamannya semasa ayahnya masih hidup kerana dikhuatiri menimbulkan amarah ayahnya. Akan tetapi setelah kewafatan ayahnya, beliau mula giat menyebarkan fahamannya. Hal ini menyebabkan beberapa tokoh ulamak di zamannya bangkit bersuara dan berfirasat supaya masyarakat berhati-hati dengan dakyah Muhammad Abdul Wahhab. (Ibid, hlm 275). Walaupun firasat bukan hujjah qat'iyyah. Namun ia cukup dijadikan sandaran dgn Sabda Nabi SAW : "Takutlah kamu firasat dari orang-orang yang beriman (alim-ulamak) kerana dia melihat dengan cahaya dari Allah SWT."- riwayat Tirmidzi.


Malah, setelah berlaku penyebaran fahaman Wahhabi, abangnya sendiri Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahhab telah mengarang dua buah kitab bagi menjelaskan kepincangan fahaman adiknya itu.Iaitu Kitab Fashlu al-Khitab Fi Raddi ala Muhammad Ibn Abdil Wahhab dan Sawa’iq al Ilahiyyah Fi Raddi ala Al-Wahhabiyyah. Dalam penolakan hujjah ilmiyyah ini, abangnya sendiri menjenamakan fahaman pelik adiknya itu dengan fahaman Wahhabiy.


Bagi saya, keterangan melalui buku ini cukup membuktikan bahawa Syeikh Sulaiman lah antara orang yang pertama menjenamakan fahaman pelik adiknya dengan gelaran "Wahhabiy". Lafaz ini kemudian dipergunakan secara meluas oleh para alim ulamak, sejarahwan (timur & barat) dan awam masyarakat. Seterusnya penjenamaan Wahhabiy ini terus digunapakai hingga ke hari ini. Justeru, istilah Wahhabiy bukan lagi misteri!


Memandangkan kemunculan fahaman disanggah para alim ulamak dan rekod hitam yang dimiliki gerakan ini, penjenamaan baru dirasakan perlu bagi menerapkan metodologi Wahhabiy. Jika anda mengkaji sejarah, setelah gerakan ini menguasai Jazirah Arab, mereka mula memperkenalkan diri mereka dengan gelaran Salafiy, Salafiyyah dan Ikhwan al-Najd. Manakala di Malaysia, zaman pasca dan sesudah merdeka mereka menggelarkan diri mereka dengan fahaman Pan Islamisme, Kaum Muda, Ittiba' al-Sunnah, Ansar al-Sunnah.


Dan kini, mereka mendakwa mereka adalah golongan Tajdid, al-Sunnah, Protaz dan pelbagai istilah yang sedap didengar. Hakikatnya, mereka memperjuangkan metodologi yang sama seperti perjuangan MAW dahulu. Awas! mereka ini akan menggunakan pelbagai sumber dan kekuatan untuk menerapkan fahaman mereka. Sayangnya, ramai dari kalangan alim ulamak dan cerdik pandai kita masih diulit mimpi lena tentang isu ini. Sesetengah kita pula hanya tahu mengucapkan perkataan : "..alah, ni soal khilafiyyah." Insya Allah, saya akan buktikan pada anda semua bahawa isu Wahhabiy bukan sekadar khilafiyyah. Sebaliknya isu yang berkait rapat dgn soal akidah, syariah, sejarah, akhlak, perpaduan ummah dan keselamatan negara.


Pembaca budiman, anda perlu sedar bahawa terdapat beratus-ratus kitab menjelaskan kekeliruan Wahhabiy. Diantara ulamak terkemuka yang menulis dan menjelaskan tentang Wahhabiy ialah : Imam Ibn ‘Abidin, Imam Ibn Humayd al-Hambali (mantan Mufti Hambali di Makkah), Syeikh Sayyed Ahmad Zaini Dahlan (Mantan Mufti Syafi’iyyah di Makkah), Syeikh Sulaiman bin Abdul Wahhab (abang pengasas Wahhabiy), Imam Habib Abdullah Alawi al-Haddad, Syeikh Muhammad hayat al-Sindi, Syeikh Abd Rahman al-Kuzbari, al-Musnid Syeikh Muhammad bin Sulaiman al-Kurdi, Syeikh Muhammad Zahid al-Kautsari, Syeikh Abdullah al-Siddiq al-Ghumari , Syeikh al-Musnid Muhammad Yasin al-Fadani dan ramai lagi.


Antara ulamak besar kontemporari yang menempelak sikap pelampau Wahhabiy ialah : Syeikh Umar Hasyim (mantan Rektor al-Azhar), Syeikh Ali Jumaah (Mufti Mesir- Mufti ini sendiri pernah ditumbuk pelampau Wahhabiy dalam satu masjid selepas beliau mengatakan harus menyambut maulid Nabi SAW) sebahagian besar ulamak al-Azhar al-Syarif, Dr Yusof al-Qardawi (Qatar) Syeikh Yusuf Hasyim al-Rifaie (Kuwait),Syeikh Jamil Halim al-Husaini, Syeikh Ahmad 'Ajour (Lubnan) Syeikh Ahmad Khalili (Mufti Oman), Syeikh Nuh al-Qudah (Mufti Jordan), Syeikh Hassan al-Saqqaf (Jordan) Syeikh Nuh Keller (US) Syeikh Salim Ulwan al-Hasani (AUS), Syeikh Wahbah Mustafa al-Zuhaili, Syeikh Usamah Sayyid (Mesir), Syeikh Mutwalli Sya’rawi (Mesir), Syeikh Mahmud Said Mamduh (UAE), Syeikh Ibrahim al-Kattani, Habib Umar al-Hafiz, Habib Anis al-Musawa (Yaman) dan ramai lagi.


Di nusantara pula sebahagian besar ulamak yang beraliran tardisi-talaqqi menolak fahaman Wahhabiy. Antara ulamak nusantara yang mengkritik keras fahaman Wahhabiy ialah :

1) Syeikh PaK Da Eil al-Fathani dan sebahagian besar ulamak Fathoni
2) Syeikh Abdullah Fahim
3) Syeikh Hj Yahya Kupang
4) Syeikh Ahmad bin Muhammad Zayn al-Fathoni
5) Tok Kenali, Tok Selehong, Tok Pulau Pisang, Tok Ku Paloh
6) Syeikh Abdullah Fahim, Habib Ali al-Jufri, Habib Anis Solo (Indon)
7) Syeikh Pak Chu Him Gajah Mati, Tn Guru Hj Lah Lubok Tapah, Tn Guru Hj Hasyim, Pasir Tumboh
8) Syeikh Wan Ali Kutan, Syeikh Tengku Mahmud Zuhdi, Syeikh Habib Noh
9) Syeikh Alwi binTohir al-Hadd, Kiyai Hj Sirajuddin Abbas, Syeikh Mustafa Suhaimi DLL
10) Para Mufti dari Brunei, Singapore, Kemboja, MUI, Mufti Malaysia (kecuali Perlis) semuanya menolak Wahhabiy.


Hakikat ini diketahui semua termasuklah bagi mereka yang bertindak sebagai pendakwah Wahhabiy. Namun, terpulang bagi mereka samada mendustakan hakikat atau terus ingin menggunakan metodologi wahhabiy bagi menyanggah fahaman dan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah arus perdana : akidah (Asyairah/maturidiyyah), feqah (mazhab jumhur ulamak) atau tasawwuf (Sufi yang Haq). Atau mereka juga tetap ingin bersikap keras kepala dengan para alim ulamak Sunni di atas. Kenyataan ini membuktikan kepada kita bahawa tiada yang misteri dalam fahaman Wahhabiy. Istilah Misteri sepatutnya dilabelkan kpd sesiapa yang bersungguh2 memperjuangkan Wahhabiy. Kenapa mereka menghabiskan duit yang banyak dan bermati-matian menyebarkan Wahhabiy. Ini satu misteri. Bersambung di sesi akan datang. InsYa Allah. Semoga kita semua mendapat hidayah Allah.

Monday, July 6, 2009

WAHHABIY BUKAN MISTERI

Mengklasifikasi Istilah Wahhabiy sbg Misteri adalah sesuatu yang batil. Apatah lagi utk menyamaratakan Misteri Wahhabiy dgn Misteri Nusantara. Jenama Wahhabiy umumnya sudah diketahui lebih 200 tahun lalu. Manakala Misteri adalah sesuatu yang kabur, keliru, tiada sebarang penjelasan @ kesudahan.


PENDAHULUAN

Saya tidak terkejut apabila diberitahu seorang sahabat bahawa Dr Mohd Asri bin Abdul Talib @ Zainul Abidin ada menulis MISTERI ISTILAH WAHHABI di ruangan rencana di Mingguan Malaysia pada 05/07/2009. Beliau memang terkenal dengan minda lacut dalam mengkritik dan tidak jujur dalam menganalisa fakta. Bahkan sering dilihat sentiasa mempertahankan sesuatu dengan sentimen perasaan walaupun tidak berasaskan kepada hujjah yang kukuh.


MERUJUK SUMBER ORIENTALIS

Adalah tidak bijak bagi seseorang bekas mufti memulakan tulisan dengan merujuk kpd penulis barat dalam membuat penilaian tentang aliran pemikiran Islam. Nampaknya beliau lebih mempercayai sarjana barat dari ulamak Islam itu sendiri. Al-maklumlah, baru bari dari UK katakan. Disebalik teoritikal ini, beliau sebenarnya menjelaskan pekungnya yang tidak mengindahkan firman Allah SWT pada surah al-Hujuraat ayat 6. Beliau juga tidak berpegang dengan tradisi ilmu hadis yang menekankan kepentingan Isnad. Sebagaimana kata Ibn Mubarak : Isnad itu sebahagian dari agama. Jika tanpa isnad nescaya seseorang boleh berkata (mendakwa) apa sahaja yang dikehendakinya.” Nampaknya, beliau (yang pernah mendabik dada dengan ilmu hadis) sendiri menodai ilmu hadis yang dipelajarinya.


Nasihat saya, janganlah kita bersikap takabbur dengan kajian orientalis yang tidak beriman berbanding ulamak Islam yang lebih memahami ayat-ayat Allah. Apatah lagi ingin menggunakan kajian orientalis untuk membicarakan tentang aliran pemikiran dalam Islam. Hayhata – hayhata.


JAHIL TENTANG ‘MISTERI’

Saya tersenyum sendirian mengenangkan tajuk artikel bekas Mufti Perlis MISTERI ISTILAH WAHHABI. Pada pemerhatian saya beliau sendiri tidak memahami apakah yang dimaksudkan dengan lafaz misteri itu sendiri. Menurut Kamus Dewan : Misteri bermaksud peristiwa, fenomena, dll yg tidak dapat diterangkan. Misteri juga merujuk kepada cerita, filem, dll yg menimbulkan rasa ingin tahu dan saspens oleh sebab fakta-faktanya tersembunyi. Misteri juga bermaksud orang atau benda yg menimbulkan rasa ingin tahu atau saspens oleh sebab tidak diketahui, kabur, atau membingungkan. Contoh ayat berbunyi : Banyaklah ~ yg tidak pernah dapat dicari jawapannya (Kamus Dewan, 2007, Edisi ke 4, hlm 1037)

Kesimpulannnya, perkataan ‘misteri’ hanya layak digunakan untuk sesuatu unsur yang tidak dapat diterangkan, tidak diketahui, mempunyai saspens lantaran kedapatan fakta-fakta kabur, membingungkan @ tersembunyi.

Sedangkan istilah Wahhabi sudah sekian lama terpahat dalam sejarah Islam. Ia bermula dengan kemunculan fahaman Muhammad bin Abdul Wahhab hingga kini. Ditambah pula dengan penjelasan demi penjelasan alim ulamak itu sendiri. Ikuti penjelasan kami tentang istilah Wahhabiy dalam posting yang akan datang.

Thursday, June 18, 2009

BENDUNG FAHAMAN KELIRUKAN ARUS PERDANA

Syeikhuna Dr Muhammad Uthman El-Muhammady merupakan salah seorg tokoh ulamak Sunni kontemporari yg zuhuh lg warak. Beliau amat disegani dgn kajian kualiti akademik, profesional dan amat berhikmah dlm berdakwah. Pakar dalam pemikiran Islam. Beliau mengkaji pemikiran Wahhabiy dan Syiah lebih dari 30 tahun. Disebabkan itulah beliau amat dibenci oleh kedua golongan ini. Allah yusaddid Khuthakum ya sayyidi!


Gerakan Islam liberal, Syiah, Wahhabiah, pemikiran sekular, budaya konsumerisme antara ancaman ummah ISLAM arus perdana. Ummah ini sedang berhadapan tentangan dan cabaran daripada gerakan aliran pemikiran baru yang mengancam akidah, akhlak serta moral yang menjadikan agama kurang atau tidak berkesan dalam hidup bermasyarakat. Ia menjadikan masyarakat terlalu bersifat kebendaan berlebihan hingga melihat semua perkara sebagai barangan selain berpecah belah akibat fahaman pelbagai jenis yang bercanggah dengan pemikiran arus perdana. Hingga ada yang melihat agama sebagai pemusnah kerana kegagalan menjayakan matlamat agama sebagai penasihat yang dihuraikan dalam pemikiran arus perdana Islam ditambah pula gerakan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) luar yang bertindak mempengaruhi NGO negara secara negatif.



Itulah antara perkara yang dibincangkan pada sesi terakhir Konvensyen Pendakwah Negara 2009 oleh tokoh akademik Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), Dr Muhammad Uthman El-Muhammady. Beliau yang membentangkan kertas kerja bertajuk 'Gerakan Aliran Pemikiran Baru dan Cabarannya Kepada Umat Islam' menjelaskan cabaran gerakan membabitkan fahaman serta cara berfikir seperti Islam liberal, gerakan Syiah, Wahhabiah, pemikiran sekular, budaya konsumerisme dan mengagungkan selebriti.


Menyentuh Islam liberal, ancaman terhadap peradaban Islam aliran arus perdana datang daripada buku yang mengetengahkan beberapa tokoh liberal dalam Islam yang menentang Islam dari dalam Islam itu sendiri. Ini termasuk pendekatan yang dikehendaki kelompok itu dalam menafsirkan Islam secara teguh, mengikut konteks dan sesuai dengan peradaban manusia yang sedang serta terus berubah dengan mempertikaikan apa yang sudah ditetapkan syariah. Antaranya, umat Islam tidak boleh melihat dirinya sebagai masyarakat atau umat yang terpisah daripada golongan lain kerana manusia adalah keluarga sejagat yang disatukan oleh kemanusiaan. Kesan daripadanya, hukum Islam yang membezakan kedudukan umat Islam dengan bukan Islam diubah berdasarkan sifat manusia yang sejagat.


Begitu juga pendekatan mengaitkan Nabi SAW dengan mitos yang dikagumi melalui pendirian Ulil Abshar dalam buku suntingannya Islam Liberal and Fundamental bahawa Nabi Muhammad SAw adalah tokoh sejarah yang harus dikaji dengan kritis kerana Baginda manusia biasa yang ada kelemahan. Sedangkan, ia bercanggah dengan al-Quran, sunnah dan ijmak ulama iaitu Nabi bersifat maksum.


Dalam hubungan dengan gerakan Syiah, walaupun fatwa melarang pergerakan itu, Dr Uthman berkata, akidah yang pada pokoknya berlawanan dengan arus perdana akidah Islam itu berkembang secara senyap (dlm pelbagai ruang). Katanya, (kemelampauan) akidah syiah sehingga mengkafirkan sahabat Rasulullah SAW dan implikasinya boleh meruntuhkan Islam kerana sahabat adalah pemimpin umat yang menyampaikan al-Quran, sunnah serta sejarah awal Islam. Banyak lagi unsur dalam pergerakan itu yang menyalahi akidah seperti (dakwaan wujudnya) al-Quran Sayyidah Fatimah (Mushaf Fatimah) yang menjadi pegangan Syiah Imamiah yang ada sekarang. Mereka mengamalkan kahwin mutaah hingga ke tahap ia boleh dilakukan dengan isteri orang. Tetapi hukumnya hanya makruh menurut mereka. (Sedangkan Jumhur ulamak mengharamkan nikah mutaah ini. "Akidah ini sedang berkembang secara senyap dan kita mesti berwaspada supaya Muslimin Ahlissunnah tidak terikut dengan ajaran mereka kerana ia (boleh) memusnahkan agama serta menjadi ancaman kepada keselamatan negara," katanya.


Beliau berkata, gerakan Wahhabiah juga mencabar Ahlissunnah dan keselamatan negara ini dengan sikap mereka yang terkenal mudah mengkafirkan atau mensyirikkan serta membidaahkan orang lain yang tidak sealiran dengan mereka. Katanya, fesyen berfikir dan memahami agama seperti itu tidak boleh dibiarkan berkembang kerana akan menimbulkan banyak masalah termasuk menyebabkan kekeliruan seolah mereka adalah Ahlissunnah yang sebenar, sementara yang lainnya tidak.


Dr Uthman berkata, umat Islam juga perlu berhati-hati dengan ancaman lain seperti pemikiran sekular, budaya kebendaan yang secara diam turut menggugat pemikiran akibat pengaruh daripada luar tamadun Islam sendiri. Katanya, langkah menyeluruh perlu diambil termasuk mempelajari Islam arus perdana Ahlissunnah supaya ajaran yang dijamin benar dan kekal hingga hari kiamat difahami, menjadi neraca intelektual, akhlak dan rohani. Gerakan dakwah menyeluruh perlu dilakukan semua golongan dan memasukkan fahaman Ahlissunnah dalam sistem pendidikan akidah, epistemologi dan kerangka peradaban supaya selari pendekatan Islam Hadhari. Pendedahan mengenai aliran yang mencabar Islam arus perdana juga perlu dilakukan kepada semua lapisan masyarakat Islam terutama golongan terpelajar dan NGO melalui seminar, bengkel serta bahan penerbitan. -Dipetik dari tulisan Hasliza Hassan, Berita Harian.


Ulasan :

1) Saya amat bersetuju dengan pendedahan yang dijelaskan oleh Syeikhuna Dr Muhammad Uthman al-Muhammadiy ini. Ia sebahagian dari cabaran pemikiran kontemporari dan bersifat realiti yang perlu diketahui oleh semua pejuang akidah yang benar.


2) Pihak-pihak berwajib perlu mengambil inisiatif segera bagi membendung fahaman ini dari menular dan membarah dalam masyarakat. Dan akhirnya memusnahkan keharmonian dan perpaduan umat Islam sendiri. Ingat, Kita bukan Iraq, Pattani @ pakistan. Sebaliknya, negara kita tanggungjawab kita.


3) Perhatikan idealisasi & tindakan NGO2 @ individu tertentu secara teliti. Nescaya anda boleh membaca ideologi yang diperjuangkan mereka dgn tepat. Anda akan tahu Siapa mereka dan siapa pula dibelakangnya? Apa yang lebih penting ialah : apa tanggungjawab anda dalam akidah. Mampukah anda berhujjah dgn Allah nanti?


4) Ketahui bahawa Akidah yang benar pasti membawa penyatuan & keharmonian. Manakala akidah yang batil pasti membawa pelbagai kemusnahan. Kemana langkah anda sebenarnya?Selamatkanlah akidah anda dari virus yang merbahaya ini. Selamatkanlah akidah ummat ini Ya Allah! Ya Dzal Jalali Wal Ikram.

Wednesday, June 17, 2009

WIRID SHEIKH ABDUS SOMAD FALIMBANI

Seorg Ulamak yg menguasai disiplin ilmu, bersilsilah, mengaji, mengkaji dan bekerja sendiri. Beliau beberapa kali dijemput bersama2 tuan blog membentangkan ceramah & k. kerja samada diperingkat daerah dan negeri. Namun, beliau juga pernah di tohmah sbg syiah oleh para juhala'. Semoga Allah menyucikan sirnya. Aamin
Sambungan Artikel : Peranan ulamak dalam Jihad
Untuk memantapkan keyakinan diri menghadapi jihad, Syeikh Abdus Somad Falimbani (SASF) dalam karyanya berjudul Mulhik fi Bayanil Fawa'id an-Nafi'ah fil Jihadi fi Sabilillah atau judul terjemahan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri iaitu "Suatu Perhubungan Pada Menyatakan Akan Beberapa Faedah Di Dalam Perang Sabilillah", beliau membahagi dalam risalah tersebut kepada empat bahagian, iaitu:

1) Faedah Yang Pertama Pada Menyatakan Ayat Quran Yang Jadi 'Azimat Yang Bermanfaat Di Dalam Perang Sabilillah, Dan Peliharaan Yang Menegahkan Daripada Kejahatan Orang Kafir.

2)Faedah Yang Kedua Pada Menyatakan Doa Yang Manfaat Di Dalam Perang Sabilillah Dan Lainnya.


3)Faedah Yang Ketiga Pada Menyatakan Doa Yang Membinasakan Bagi Segala Seteru, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Seteru.


4)Faedah Yang Keempat Pada Menyatakan Doa Membinasakan Seteru, Dan Segala Kafir, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Mereka Itu.

Salah satu amalan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani pernah diterima oleh pahlawan Mat Kilau. Kisah ini termaktub dalam Kitab Mat Kilau, cetakan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad, 1970, hlm. 23, iaitu " Berikut merupakan sebahagian doa yang diambil daripada Sheikh Abdus Somad Falimbani, siapa yang mengamalkan doa ini nescaya (kaut keyakinan pada dirinya bahawa) tidak mengenai padanya pedang, atau panah, atau segala rupa kejahatan dari seteru.." Perkara yang disebut dalam Kitab Mat Kilau itu memang termaktub dalam karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut yang beliau tempatkan pada Faedah Yang Kedua.


Sheikh Abdus Somad al-Falimbani telah menterjemahkan wirid untuk perang itu daripada bahasa Arab ke bahasa Melayu (utk memudahkan penghayatan awam). Dalam empat buah karangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga membicarakan wirid yang sama, di antaranya dalam kitab Mun-yat al-Mushalli. Selengkapnya lihat Mun-yat al-Mushalli yang telah penulis transliterasi (lihat terbitan Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 1424 H/2003 M hlm. 96-98).

Walau bagaimanapun, tidak terdapat terjemahan wirid itu oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani seperti yang dilakukan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Ingin juga penulis (Syeikh Wan Muhd Saghir) sentuh di sini bahawa dalam terjemahan wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut ada hubungkait dengan persilatan. Bahawa ilmu silat yang pernah penulis (SWMS) pelajari adalah melalui tiga jalan, iaitu:


*Belajar secara fizik di gelanggang.
*Belajar wirid-wirid yang boleh mendatang gerak dengan sendirinya.
*Mengabungkan pelajaran fizik dan wirid.


Pada Faedah Yang Keempat wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani terdapat satu doa yang sama dengan yang diamalkan dalam Silat Al-Mu'azat. Walaupun dalam Silat Al-Mu'azat tidak mempelajari gerak fizik, tetapi apabila mengamalkan wirid, maka gerak fizik akan datang dengan sendirinya.

Silat Al-Mu'azat pernah dikembangkan di Johor oleh Raja Haji Muhammad Yunus Ahmad dalam tahun 1970-an. Wirid yang diamalkan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, yang sama dengan amalan dalam Silat Al-Mu'azat itu, lebih lengkap ditulis oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dalam kitab Ward az-Zawahir (lihat hlm. 189).


Kesimpulan:

1) Seni dan budaya persilatan diajarkan dalam dua bentuk, iaitu dalam gerak fizik dan kerohanian.


2) Ilmu persilatan yang menggunakan wirid, hizib, doa, dan yang sejenis dengannya adalah berasal dari ajaran Islam yang benar. Namun, terdapat juga aktiviti silat yang menggunakan mantera, jampi, serapah, dan yang sejenis dengannya. Mengenai ini sukar dijejaki sumber-sumber asal hingga ke atasnya. Oleh itu, ada yang boleh diamal dan digunakan. Sebaliknya ada pula yang mengandungi unsur khurafat yang menjerumuskan ke arah syirik yang bertentangan dengan akidah Islam. (Anda semua dinasihatkan supaya tidak mengambil pendekatan pukal sahaja dengan mengharamkan seni ini secara mutlak).


3) Ulama-ulama Nusantara yang terlibat dalam jihad fi sabilillah mempunyai asas ilmu menggunakan senjata. Mereka memiliki ilmu ketahanan diri yang bersambung dari satu guru ke satu guru hingga sampai kepada pahlawan-pahlawan Islam terdahulu. Bahkan sumber amalan itu ada yang sampai silsilahnya kepada Rasulullah SAW sendiri.

4) Ulama-ulama Nusantara yang melakukan jihad fi sabilillah demi untuk memperjuangkan Islam dan mempertahankan negeri-negeri Melayu dari dijajah oleh bangsa yang bukan Islam adalah wajib diteruskan secara bersambung dari satu generasi ke generasi yang berikutnya.


Sekianlah yang dapat disampaikan pada ruangan kali ini, mudah-mudah kita dapat menghidupkan seni dan budaya yang dibenarkan syarak dan mengetepikan apa saja seni dan budaya yang bertentangan dengan syarak. Mudah-mudahan hanya pemikiran ulama yang betul saja yang menjadi ikutan kita. Manakala pemikiran (ulamak & tokoh) yang tidak betul walau dari siapa pun datangnya perlu dijauhi. Dan sama-sama kita berdoa supaya fahaman dan pemikiran yg jelek itu dihindari oleh-Nya.

Monday, June 15, 2009

PERANAN ULAMAK DLM JIHAD

Koleksi artikel : ALLAHYARHAM TUAN GURU HJ WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH

Peranan ulama dalam silat hanya dapat penulis tonjolkan kepada pemikiran Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan keterlibatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam jihad fi sabilillah. Kedua-dua ulama besar yang sangat terkenal itu dipercayai menggunakan 'senjata' qalam untuk mengajar umat Melayu dan juga senjata pedang untuk perjuangan di medan jihad fi sabilillah demi mempertahankan kesucian Islam dan watan daripada penjajah. Jika kita anggap ilmu silat adalah untuk mempertahankan diri peribadi, jihad pula adalah utk mempertahankan Islam dan tanah air. Jadi kedua-dua ulama kita itu adalah lebih agung, kerana banyak jenis silat yang dikuasainya. Yang dimaksudkan di sini ialah: jihad menggunakan pena, lidah, menggunakan siasah, dan lain-lain termasuklah silat ketangkasan di medan juang yang sebahagiannya dijadikan sebagai satu cadang seni atau budaya.


Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah ulama besar dunia Melayu yang terlibat langsung bersama-sama Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam medan jihad melawan pencerobohan Siam di bumi Patani Darus Salam. Tulisan-tulisan beliau mengenai hukum jihad telah penulis perkenalkan dalam penulisan-penulisan sebelum ini, di mana jelas menggambarkan bahawa Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah seorang ulama pejuang Islam sebenar dan sejati serta bertanggungjawab terhadap ummah dan watan Melayu daripada segala macam bentuk penjajahan kuffar.


Sebagai tambahan, di sini penulis petik pula pandangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani tentang jihad yang beliau tulis dalam kitab Bughyat at-Thullab. Transliterasi selengkapnya ialah: "Dan setengah daripadanya, perang sabil bagi kuffar, yakni wajib bagi Imam itu pergi berperang kepada negeri mereka itu, maka iaitu fardu kifayah dengan ijmak. Atau Naib Imam pergi dengan tentera kerana perang bagi mereka itu. "Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia, dan ditaruhkan senjatanya, dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu. Maka hendaklah diperbuat akan salah suatu daripada keduanya maka gugurlah fardu kifayahnya. Ini jika tiada mereka itu datang kepada negeri kita. "Maka jika datang ia kepada negeri Islam maka jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ... " (Bughyat at-Thullab, jilid 1, hlm. 95).


Ulasan dan pandangan, daripada kalimatnya "Maka jika datang ia kepada negeri Islam ... " dapat kita bandingkan peristiwa penjajahan bangsa Barat- (Portugis) Belanda, Inggeris (juga Jepun) di dunia Melayu pada zaman Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dengan peristiwa Amerika, pengganas terbesar dunia, yang telah menjajah Afghanistan dan Iraq. Sebagaimana telah disebutkan bahawa Belanda dan Inggeris telah menjajah dunia Melayu, perlu pula dinyatakan di sini bahawa Patani juga tidak terlepas daripada dijajah, bukan oleh bangsa Barat tetapi oleh Siam. Semua penjajah yang tersebut adalah bukan agama Islam kerana mereka telah menjajah negeri Islam.


Oleh itu, menurut Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani pada sambungan kalimat di atas bahawa "jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ..." berperang atau jihad terhadap mereka (penjajah). Bangsa-bangsa yang telah menjajah dunia Melayu, adalah bukan beragama Islam. Oleh itu fenomena yang berlaku sekarang, tuduhan umat Islam sebagai pengganas adalah tidak berasas sama sekali, kerana tidak terdapat dalam sejarah bahawa bangsa-bangsa yang beragama Islam datang menjadi penjajah di dunia Melayu. (Kecuali munculnya gerakan Wahhabiy yang bertindak memulau wakil Khalifah di Jaziratul Arab. Dan akhirnya berkomplot dgn British memerangi Daulah Uthmaniyyah. Bahkan sanggup membunuh sesama Islam atas nama jihad. Maka beratus ribu nyawa umat Islam melayang dan darah yang mengalir bagaikan sungai.( Ahmad Zaini Dahlan al-Syafi'ie, al-Umara fi Biladil Haram, hlm 512). Sedarlah bahawa senario inilah salah satu dari manifestasi keganasan yg diimport dari bukan Islam dan dipraktikkan ke atas umat Islam.


Sebenarnya bangsa-bangsa penjajah itulah yang layak dilabelkan sebagai pengganas atau terrorist atau penzalim. Gelaran tersebut terdapat (sinonim dgn) dua golongan yang sedang bermusuhan, yang pertama ialah pengganas yang sedang berkuasa (pemerintah) dan yang kedua ialah pengganas yang tidak berkuasa (rakyat).


Perjuangan jihad yang pernah dilakukan oleh ulama kita seperti Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani, dan lain-lain tidak dapat disamakan dengan kedua-dua golongan pengganas yang tersebut di atas, kerana jihad Islam adalah cukup jelas berdasarkan perintah daripada Allah dan para Rasul-Nya (dlm konteks mempertahankan Islam dan watan). Sesiapa saja yang berjihad menurut perintah Allah dan Rasul-Nya adalah benar, tidak terdapat keraguan di dalamnya. (Ia berbeza dgn tindakan ganas sesetengah pihak yang menyerang dan membunuh hanya semata-mata berbeza pendapat dalam perkara furuk.) Pengertian jihad juga berbeza dengan mengebom berani mati. Kecuali dlm konteks palestin sbgmana yg dibenarkan ulamak kontemporari.)



Oleh itu, wajib dipertahankan kebenaran dan kesuciannya daripada pentafsiran-pentafsiran yang tidak betul. (Kerana yg tidak betul itu) disusun demikian rapi oleh pihak-pihak tertentu yang kononnya telah merasa lazat makanan dan minuman segar tetapi (sebenarnya) beracun yang mereka peroleh dari musuh-musuh Islam.


(Syeikh Daud juga ada menyentuh) tentang keperluan membuat persiapan sebagai benteng pertahanan. (Hal ini) dapat kita ketahui dari kalimat beliau, "Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia ...". Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani menyentuh pula tentang persiapan persenjataan dengan sambungan kalimatnya "dan ditaruhkan senjatanya" maksudnya bahawa dalam benteng pertahanan perlulah ada tersimpan persenjataan yang cukup dan siap digunakan apabila diperlukan.


Patriotik bangsa adalah sangat diperlukan, yang beliau gambarkan pada sambungan kalimatnya "dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu". Kalimat ini dapat dihubungkaitkan dengan "ilmu silat" kerana orang Melayu yang sanggup melawan musuh pada zaman itu perlu mempunyai ketangkasan. Ketangkasan dalam bentuk fizikal adalah mempelajari ilmu silat. Dan tidak dapat dinafikan diperlukan "kekuatan dalaman" atau "mental" atau "rohani". Baik Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani mahu pun Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga pernah mengijazahkan wirid-wirid pertahanan diri untuk menghadapi musuh dalam peperangan. (Dan ketahuilah bahawa golongan pelampau wahhabiy Msia cukup anti dgn penganugerahan ijazah spt ini. Sesetengah mereka pula menyifatkan sbg 'ijazah rekaan bahan cari makan'. Sebenarnya, ia amalan para ulamak. Dan kelihatan golongan ini mengungkapkan sesuatu yg tidak diketahui mereka. Nauzubillah.)

* Tulisan dlm kurungan adalah suntingan tuan blog.

Tuesday, May 5, 2009

SESAT DALAM NYATA



Antara website Qadyaniyyah

Walaupun telah difatwakan sebagai ‘SESAT’, ajaran Ahmadiyyah @ lebih dikenali dengan ajaran Qadyaniyyah yang diasaskan oleh Mirza Ghulam Ahmad Qadyani masih bermaharajalela di negara ini. Lihat sahaja kewujudan medium dakwah sesat mereka seperti website, blog dan pamplet yang ditaburkan di merata tempat. Termasuklah di stesen2 LRT, stesen bas dan tempat-tempat awam lain. Terutamanya di Kawasan Keramat dan Lembah Kelang. Maknanya, fatwa sebelum ini seolah-olah tidak memberi kesan kepada golongan ini. Malahan mereka tampil dengan lebih berani dan agresif dalam menyesatkan umat ini secara sistematik.



Seketika dulu, Mirza Ghulam Ahmad pernah mengaku menjadi Nabi. Setelah dakwaannya dihujani bedilan hujjah dari ulamak Islam, beliau mula gementar dengan dakwaan palsunya. Namun, beliau tidak pernah menarik balik buhtannya itu. Maka berlakulah pertembungan antara beliau dengan para alim ulamak dan seterusnya membawa kepada peristiwa sumpah laknat. Beliau bersumpah bahawa beliau adalah utusan Allah dan memohon laknat dikenakan ke atas ulamak yang ingkar dengan dakwaannya. Manakala, sebahagian ulamak India pula bersumpah bahawa beliau bukannya utusan Allah. Dan memohon allah menurunkan laknat ke atas pendustaannya. Akibat dari sumpah laknat berkenaan, makhluk Allah yang dipopularkan oleh British ini tidak henti-henti beraknya. Akhirnya, beliau mati dalam keadaan hina dengan berlumuran najis di badannya (al-Ghumari, Itqan al-Sun’ah fi Tahqiq Makna al-Bid’ah hlm 37). Bagi saya, inilah kesan segera dari melakukan pendustaan terhadap Allah dan RasulNya.



Kini jawatan Utusan Allah @Khalifatul Masih diteruskan pula oleh anak cucu cicitnya dengan pelbagai gelaran dan siri tertentu. Sekali pandang seakan tiada unsur kesesatannya. Namun, jika dianalisa secara halus, ternyata seruan mereka bagaikan api di dalam sekam. Gerakan ini secara terang menggunakan jenama Islam dan cuba memperkotak katikkan umat Islam dengan propaganda sesat mereka. Inilah sebahagian dari contoh bid’ah (rekacipta) yang sesat dalam bidang akidah yang perlu dibanteras secara serius oleh Menteri Agama yang baru dan semua agensi pelaksana dibawah seliaannya.




Sehubungan itu, saya dengan rendah diri meminta, para sahabat di R&D JAKIM, Penguatkuasa JAWI, JAIS dengan kerjasama PDRM dan pelbagai pihak segera bertindak sebelum kesesatan Qadyaniyyah semakin berleluasa. Sayangi akidah anda dan akidah umat ini dari dinodai oleh ahli al-Bid’ah Wa aD-Dholal. Jangan sampai gerakan, pertubuhan, website, blog dan artikel yang tak sesat disiasat. Manakala dakyah yang sesat dilepaskan begitu sahaja. Semoga Allah terus memperteguhkan langkah kita dalam memperjuangkan kebenarannya. Aamiin.



Visit Bil.

 

blogger templates 3 columns | Techzilo