Friday, August 15, 2008

SIAPA TUKANG FITNAH?

Kenyataan rasmi dari Lujnah al-Musyarrafah, Pejabat Universiti al-Azhar, Cawangan Lubnan : Kuliyyah Syariah al-Islamiyyah pada tahun 1972M=1392H yang memecat Abd Rahman Muhammad Said al-Dimasyqiyyah kerana ditsabitkan kesalahan tidak bermoral bersandarkan beberapa bukti kukuh Lujnah ke atasnya.


Merujuk kepada ruangan pendapat@Sinar 1-2 Ogos 08 lalu, ternyata Dr asri masih lagi menulis tentang Ahbasyh. Beliau sebenarnya tidak mengkaji Ahbasyh dengan metod kajian yang boleh diterima pakai secara akademik. Sebaliknya memperkenalkan Ahbasyh melalui bankahbash.blogspot. Blog ini merupakan proksi utama salafi wahhabiy Malaysia. Justeru, adalah tidak adil untuk anda mendapatkan maklumat berkaitan Ahbasy melalui lisan Salafi Wahhabiy.

Penulis juga telah melihat beberapa tulisan 'budak-budak nakal' tentang Ahbasyh. Antaranya tulisan Muhammad Mustaqim (USIM), Arif Nazri, Fath Bari Md Jaya, abu Syuaib (Khairul Anuar Latif) dan kertas makluman KEDUDUKAN KUMPULAN AHBASY DI MSIA yang disediakan seorang pegawai JAKIM yang bertaraf SULIT itu.

Apabila diteliti, semua bahan ini bersumberkan nukilan dari buku Abd Rahman al-Dimasyqiyyah yang mengecam Syeikh Abdullah al-Harari dan muridnya. Beliau merupakan Pemilik website : www.antihabashis.com. Beliau salah seorang bekas pelajar Universiti al-Azhar Cawangan Lubnan yang dipecat atas kesalahan meliwath. Sila lihat bukti kes Liwath Abd Rahman al-Dimasyqiyyah di bawah sebagaimana yg dipaparkan di atas. Soalnya, bolehkah berdalilkan sesuatu dari seorang peliwath? Sedangkan Keterangan hujjahnya pula dibuat secara dusta terhadap Syeikh Abdullah dan muridnya. Ya Akhi, Dimana taqwa?

Untuk makluman semua, Penulis sendiri mengambil masa beberapa minggu ke Lubnan mengkaji tentang golongan yang dikatakan Ahbasy. Setelah berjumpa dengan tokoh2 yg dikatakan Ahbasy, Tuan Blog sempat menziarahi Syeikh Abdullah al-Harari dan para muridnya...ternyata tiada disana satu firaq pun yang digelar sebagai Ahbasy sebagaimana yang dicanangkan wahhabiy. Yang ada hanyalah Syeikh Abdullah al-Harari dan para muridnya yang membangunkan fahaman berteraskan kepada mazhab akidah al-Asya'irah, Feqh al-Syafi'ie dan mengamalkan tasawwuf Sunni.

Jika anda ingin kaitkan isu Takfir golongan ini terhadap ulamak yang anda maksudkan..anda perlu jelaskan isu berkenaan secara terperinci. Sebutkan kesnya, dalam kitab mana. Bawakan nasnya serta bandingkan dengan nas yang lebih absah dari ulamak muktabar terhadap kes berkenaan. Kalau nak kira isu takfir..Al-Qur'an dan al-Hadis pun banyak banyak membicarakan Takfir ini. tetapi ada mekanismenya. Sedangkan anda..membicarakan isu Takfir sekadar provokasi sahaja. Atau dengan kata lain cuba melaga-lagakan alim ulamak kerana anda tidak menyukainya. Allahu akbar.


Penjelasan Tuan Blog ini bukan beerti Tuan Blog menyetujui 100% pemikiran Syeikh Abdullah al-Harari. Tetapi sekadar ingin menjelaskan kerangka dasar fahaman dan pegangan golongan yang dikatakan Ahbasy ini. Anda perlu jujur dalam menjelaskan sesuatu perkara walaupun anda tidak menyukainya.

Penulis memiliki hampir semua karya penulisan Syeikh Abdullah Harari yang dimaksudkan sebagai Ahbasy itu. Jika asatizah, para penulis @ sesiapa sahaja ingin mengadakan muzakarah, munaqasyah dipersilakan hubungi Tuan Blog. Kita bincang secara akademik, jujur dan bermaruah. Penulis bukan ingin membela individu tertentu. Tetapi..kepalsuan perlu dihapuskan demi sebuah kebenaran.


Kesimpulannya, Ahbasy adalah jemaah yang tidak wujud sama sekali. Fakta yang berkaitan Ahbasy juga tidak tsabit bahkan direkacipta oleh Abd Rahman al-Dimasqiyah. Manakala budak2 nakal pula hanya menukil tanpa hujung pangkal. Serta turut diprovok oleh Mufti Perlis. Mungkin kerana fikrahnya ala Wahhabiyyahnya banyak dikritik oleh golongan yang dikatakan Ahbasy ini.


Sebenarnya, Dr Asri tidak menguasai disiplin ilmu yang benar. Mengaji sambil lewa sahaja. Cuba pertanyakan siapa gurunya, mana sanadnya dan apa kitab yang dikhatamnya. Beliau sedar. Tetapi masih cuba menonjolkan diri sebagi ilmuan besar. Apabila pendapat beliau salah, lalu dikritik @ diperbetulkan orang lain maka dia mula melabel si pengkritik dengan syiah, Ahbasyh atau golongan taksub mazhab. Seringkali juga menuduh orang lain sebagai Fattan. Hakikatnya, seseorang yang mengeluarkan pandangan yang syadz dan tidak boleh menerima kritikan itulah sebenarnya Tukang Fitnah. hasilnya dari perkataan dan fahamannya bukan satu pemikiran. Tetapi mengeluarkan kerancuan terhadap umat Islam. Maaflah, kekadang..anda perlu menerima hakikat walau pahit untuk ditelan. Kemungkinan dalam kepahitan itu adanya kesembuhan.


Semoga Allah menunjukkan kita dan beliau terhadap apa2 yang disukai lagi diredhaiNya. Aamiin.

No comments:

Visit Bil.