Monday, May 19, 2008

JAKIM BERGERAK MAJU



JAKIM sekali lagi mengorak langkah bergerak maju ke hadapan apabila mengambil inisiatif mengiktiraf Maahad Tahfiz Darul Qur'an Wa al-Qiraat di Kuala Kubu Baru sebagai kolej Universiti.


Asalnya ia dikenali dengan Unit Pengajian Menghafaz al-Qur'an Masjid Negara pada tahun 1984. Kemudiannya diperbesarkan menjadi salah satu Cawangan di Bahagian Hal Ehwal Islam (BAHEIS). Apabila aktiviti semakin berkembang cawangan ini dikenali pula dengan Maahad Tahfif al-Qur'an Wal Qiraat. Kini, ia diiktiraf sebagai Koleh Universiti. YAB Menteri Jab Perdana Menteri akan membentang kertas kerja berkaitan kepada Kabinet untuk mendapat kelulusan pada tahun ni juga. Manakala peningkatan taraf infrastuktur dan latihan kakitangan akan mengambil masa selama 3 tahun.


Pengiktiran ini sekaligus membolehkan DQ melahirkan penghafaz al-Qur'an berkelulusan sarjana muda, sarjana dan Phd. Tentu ada kelas kan? Berbanding program pensijilan sebelum ini diusahakan bersama UIAM. Dan terbukti, alumni DQ dah ramai berkhidmat di sektor2 kerajaan terutamanya di JAKIM sendiri.


Yang syoknya, Kolej ini diletakkan di bawah Jab Perdana Menteri bertaraf Institut Pengajian Tinggi Kerajaan (IPTK). Bukannya dikelolakan oleh Jabatan Pengajian Tinggi. Lebih manis lagi, DQ mula menerima kemasukan OKU - yakni golongan kurang daya penglihatan bagi program hafazan menggunakan kaedah braille. Kira-kira... kami ni 'mesra pelanggan' jugak la kan?


Paparan ni membuktikan bahawa JAKIM sedang bergerak maju ke hadapan dalam semua bidang. Kami dalam proses tajdid! Insya Allah. Tak la jumud sangat kan? Ia bukan sebagaimana yang didakwa sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab! Tahniah Warga DQ, Tahniah Dato' KP dan syabas buat YB Menteri. Ni bukan bodek..tp realiti. Gracias buat semua!


No comments:

Visit Bil.