No : 2 Dakwaan Ibn Qayyim : Nabi SAW duduk di atas Arasy nukilan secara makzub (dusta) dari Ibn Jarir Thabari, Mujahid, Abi Hasan DarQuthni dan lain-lain.
AKIDAH AHLI SUNNAH WAL JAMAAH KONTEMPORARI 1)Berpaksikan al-Qur'an,al-Sunnah & Ijmak Ulamak 2)Menyusuri Kebenaran melalui Ulamak yang Haq 3)Berprinsip Wasathiyyah 4)Membanteras fahaman Pelampau Agama 5)Memperkasakan kerohanian
Friday, May 30, 2008
AKIDAH IMPORT LAGI PELIK
No : 2 Dakwaan Ibn Qayyim : Nabi SAW duduk di atas Arasy nukilan secara makzub (dusta) dari Ibn Jarir Thabari, Mujahid, Abi Hasan DarQuthni dan lain-lain.
Tuesday, May 27, 2008
KENALI SIMPTON WAHHABIY
Sunday, May 25, 2008
PULAU PUTEH MATA
Thursday, May 22, 2008
APA YANG ANDA DAPAT?
Tuesday, May 20, 2008
NAMA TIDAK SEPADAN?
Barisan artis yang sedang memekik dan melalak dengan aksi yang tak berapa senonoh.
Dalam dunia modern ni, pendekatan dakwah kita perlu dipelbagai. Hal ni penting supaya kedua pihak (da'ie dan mad'uu) masing-masing mendapat manfaat dari apa jua yang terhasil dari gerak diam tubuh badan manusia. Jika kita main cowboy..orang pun pandai main cowboy jugak. Dan ..semestinya teknik cowboy meng 'cowboy' ni bukan dari cara hidup kita. Bukan juga dari ajaran Islam. Nak kata 'Sure Heboh' Perlis halal..jauh panggang dari dapur gas. Tahniah Darul Sunnah..Hiburannya mampu menjana masyarakat yang punah ranah. Masya Allah.
Saya tidak berniat untuk menyakitkan hati sesiapa. Tapi sekadar ingin berkongsi maklumat, kesan ketidakpintaran, mencungkil kesedaran dan penambahbaikan untuk kita semua. Bersamalah kita nasihat menasihati sesama kita. Tindakan dan kesan,,biarlah sepadan dengan apa yang kita laungkan.Syukran
Monday, May 19, 2008
MURTAD DIIKTIRAF?
JAKIM BERGERAK MAJU
Thursday, May 15, 2008
PELAMPAU MEMVISUALISASIKAN ALLAH!
Perakuan dari Syeikh Ibn Bazz terhadap Kitab Syeikh Hamud al-Tuwaijiri
Sambungan Perakuan dari Syeikh Ibn Bazzterhadap kitab Hamud al-Tuwaijiri
DALAM KITAB INI SYEIKH HAMUD MENDAKWA BAHAWA RUPA BENTUK, GAYA DAN DIRI ALLAH ITU SAMA DAN SERUPA DENGAN RUPA BENTUK NABI ADAM. NA'UZUBILLAH.
Dalam kitab Yahudi berjudul Muqaddas Awwal Safar Takwin Al-Ishah Awwal 26 Yahudi mendakwa فخلق الله الانسان على صورتهdan Yahudi juga mendakwa على صورة الله خلق
Kedua-dua akidah yahudi diatas amat jelas menyatakan Allah mencipta manusia seperti rupa bentuk Allah. Sayangnya, Pelampau Wahhabiy juga berakidah sedemikian. Subhanallah.
KANDUNGAN INI MEMBUKTIKAN KEPADA KITA BAHAWA PELAMPAU WAHHABIY SEMEMANGNYA MEMVISUALISASIKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK. SEDANGKAN TIADA SATU PUN AYAT @ HADITH YANG MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK.
BAHKAN TIADA SATUPUN NAS YANG SAHIH MENYATAKAN "RUPA BENTUK ALLAH SERUPA DENGAN RUPA BENTUK NABI ADAM".
TAJUK KITAB TERSEBUT AMAT MENGGERUNKAN SESIAPA SAHAJA YANG MEMBACANYA. KECUALI WAHHABIY TOTOK SECARA JELAS MENYOKONG DAN MENDOKONG DOKTRIN BERKENAAN.
Malangnya, Ulamak Wahhabiy turut ‘memperakui’ kitab Syeikh Hamud al-Tuwaijiri di atas. Buktinya : Syeikh BIN BAZ PADA KITAB TERSEBUT TELAH MEMUJI AKIDAH TAJSIM YANG MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK.
DI ATAS ADALAH COP DAN PENGAKUAN DARI SYEIKH ABDUL AZIZ BIN BAZ SENDIRI BAHAWA KITAB DIATAS TERUS TERANG MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK. BUKAN ITU SAHAJA, MEREKA MENDAKWA BAHAWA RUPA BENTUK ALLAH SAMA DENGAN RUPA BENTUK NABI ADAM. DOKTRIN INI KEMUDIANNYA DIBAWA PULA OLEH PELAMPAU WAHHABI NUSANTARA. TAKKAN..KITA NAK KELIH JE...AKIDAH YANG BENAR MESTI DIPERJUANGKAN. MANAKALA AKIDAH YANG SALAH MESTI DIHANCURKAN.
Monday, May 12, 2008
TARBIYAH DARUL SUNNAH?
MUFTI PERLIS DIKESALI
Kami amat kesal dengan kenyataan Mufti Perlis, Dr. Mohd Asri Zainul Abidin, kerana membuat kenyataan melulu yang tidak sepatutnya dikeluarkan oleh seorang mufti.
Harian Metro keluaran hari Isnin 3 Mei 2008 melaporkan Dr Mohd Asri memperlekehkan kemampuan Professional Islamic Support and Nurture Group (PISANG) dengan menggunakan ungkapan “dua tiga” hari berada di United Kingdom (UK). Kami ingin menegaskan bahawa PISANG bekerjasama dengan Melayu UK yang sudah lama bertapak di UK. PISANG bukanlah badan yang ditubuhkan di Malaysia tetapi ia adalah satu pertubuhan yang sekarang di dalam proses pendaftaran di UK.
Dr Mohd Asri juga menyatakan yang beliau lebih berminat untuk mendengar apa yang dikatakan oleh persatuan Islam yang sudah lama bertapak di UK. Kami mencabar Dr Mohd Asri supaya menyatakan nama persatuan Islam yang mengambil berat hal Sufiah Yusof dan apa kenyataan serta tindakan yang mereka ambil. Dr Mohd Asri sepatutnya berusaha memperbaiki diri sendiri sebelum menyalahkan orang lain.
Hamidi Abdul RahmanPengerusi PISANGPresiden Melayu UK
7 Falcon MeadBicesterOxfordshire OX26 6XE Hamidi Tel: 07717 654144
Thursday, May 8, 2008
WAHHABIY DI PARLIMEN
SINOPSIS :
KLASIFIKASI WAHHABIY :
Ketahuilah bahawa Fahaman Wahhabiy kini terbahagi kepada tiga kelompok utama : Golongan Wahhabiy Muqallid, Wahhabiy Sederhana dan Wahhabiy Ekstrem (Ghuluw). Kelompok Wahhabiy Muqallid dan Sederhana hanya mencetuskan beberapa permasalahan biasa sahaja. Kebanyakkannya bersifat feqhiyyah. Tapi, kadang2 menjalar kepada masalah akidah. Walaupun Wahhabiy ni kategori biasa @ sederhana, namun.. Wahhabiy tetap dari latarbelakang sejarah yang satu.
Di sudut yang lain, terdapat kelompok Wahhabiy Ekstrem. Atau dengan istilah lain dikenali dengan Wahhabiy TOTOK. Kelompok ini dikesan memberi masalah besar kepada umat Islam sedunia. Samada dari sudut akidah, syariah, akhlak, perpaduan ummat (sosial), politik dan keselamatan negara.
WAHHABIY M'SIA :
Gejala ekstremis Wahhabiy di Malaysia bermula 1930an lagi. Di zaman penjajah mereka mengetahkan fahaman baru ala 'modernisme' agama menurut tafsiran Muhammad Abdul Wahhab. Kemudiannya obor Wahhabiy ditiupkan pula oleh Muhammad Abduh, Jamaluddin Afghani, Rasyid Ridha dan lain-lain di timur tengah. Penuntut agama yang terkesan dengan 'revolusi' ini pula cuba menerapkan perjuangan yang sama di Tanah Melayu waktu itu. Muncullah watak2 'reformis agama' seperti Syekh Syed al-Hadi, Us Abu Bakar Asya'ri (Perlis) Ibrahim 'Aqidi (P Pinang) Syeikh Tahir Jalaluddin al-Falaki, Zaaba DLL.
Perjuangan mereka dilihat berbeza dengan fahaman arus perdana kerana cuba mengetengahkan metodologi baru. Akhirnya menerbitkan pendapat yang pelik2 seperti tupai, biawak, labi2 boleh dimakan, dibolehkan 'bercina-buta'. Mempraktikkan nusus mutasyabihat secara zahir. Kononya, itulah mazhab al-Salaf @ akidah al-Salaf. Akhirnya, mereka dikenali sebagai golongan Kaum Muda. Nak tahu kenapa mereka ini dipuji oleh Dr Asri dlm Mingguan Utusan 11 Mei lalu. Sebabnya mereka satu metodologi.
WAHHABIY KINI :
Kini, gelombang ekstrem Wahhabiy kembali lagi. Berselindung di sebalik NGO Islam, Ajensi Agama dan parti politik. Mereka mendakwa hanya mereka satu-satunya golongan yang memperjuangkan Islam @Sunnah yang sebenar. Menjenamakan diri mereka sebagai 'Salafiyyah" (pengikut kpd golongan Salaf = generasi awal umat Islam). Selain itu, mereka turut memperaga beberapa nama : Ittiba' al-Sunnah, Ansar al-Sunnah, Tajdid Agama, Modernisme Agama, Salafi DLL. Kalau Salafi sebenar eloklah. Tapi, Hakikatnya, mereka memperjuangkan tafsiran Agama menurut metodologi Muhammad Abdul Wahhab sahaja. Justeru, walau apapun jenama, mereka tetap Wahhabiy. Kalau Wahhabiy biasa, tak kisah sangat. Tetapi, mereka memperjuangkan metodologi Wahhabiy yang ekstrem. Berikut merupakan sebahagian metodologi Wahhabiy ekstrem :
1) Fanatik kepada Ibn Taimiyyah, Ibn Qayyim, Muhammad Abd Wahhab, al-Albaani DLL
2) Membid'ah, mensyirik @ mengkafir umat Islam dengan masalah furuk
3) Memecahkan Tauhid kepada 3 bahagian
4) Memvisualisasikan Allah dgn Nusus Mutasyabihat secara zahir
5) Menolak pendekatan Mazhab Muktabar
6) Mentajrih ulamak yang tidak sealiran
7) Beranggapan hanya mereka sahaja yang benar
8) Mentahrif khazanah ulamak
9) Menghapus sumber dan nilai sejarah umat Islam
10) Melahirkan ekstremis (al-Qaedah, Taleban, JI Dll)
Jika anda mempunyai ciri di atas. Sah..anda salah seorang Wahhabiy TOTOK. Sedarlah, anda berada di tahap kritikal dan memerlukan rawatan kecemasan. Tetapi, jika ciri di atas sedikitpun tidak berkaitan dengan anda...bertenanglah..kita semua dari kalangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Seseorang tidak perlu mengkafirkan seseorang yang lain selagi ia terdiri dari ahli Qiblat. Kecuali Mujassim dan sesiapa yg ingkar ilmu juz'iyyat. Demikian keterangan Imam al-Syafi'ie di dalam al-Asybah Wa al-Nazha'ir hlm 441 juz 2, Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, Bayrut, 2005.
Sebenarnya, ketika kemunculan Wahhabiy dan sebelum gerakan ini mendapat kuasa politik dan pemerintahan Jazirah Arab, para ulamak tampil dengan pelbagai fatwa terhadapnya. Antaranya : Ibn 'Abidin, Imam al-Showi al-Maliki, Syed Ahmad Zaini Dahlan, Imam Ibn Humaid al-Hanbali DLL telah memfatwakan Gerakan Wahhabiy sebagai golongan Khawarij. Nantikan...paparan kami dari kitab-kitab mereka secara eksklusif.
Malahan, jika tuan-puan menelusuri fatwa negeri Johor, Dato Syed Alawi al-Haddad telah memfatwakan Fahaman Wahhabiy juga sebagai fahaman Khawarij. Fatwa ini senada dengan apa yang diungkapkan oleh Syeikh Abdullah Fahim (Datuk kpd PM) dalam muqaddimah Kitab Senjata Syariah yg ditulis oleh Abu Qaniah dan Abu Zahidah. Dan ramai lagi ulamak melayu yang tampil memperjelaskan kedudukan Wahhabiy.Namun, bila gerakan Wahhabiy mendapat kuasa politik dan pemerintahan, kelihatan tidak ramai ulamak & negara yang berani membuka mulut.
REALITI :
Justeru, apabila seorang Menteri diasak bertubi2 berkaitan fahaman Wahhabiy, maka itulah jawapannya. Jawapan yang mengambil kira faktor politik tempatan, politik antarabangsa, perpaduan melayu Muslim, mengelak tanggapan negatif non Muslim DLL. Bahkan saya amat bersetuju dengan jawapan YB Menteri bahawa..kita memerlukan forum yang lain bagi membicarakan tentang fahaman ini secara mendalam.
Kesimpulannya, secara umum, golongan Wahhabiy terbahagi kepada 3 golongan. Selagi mana mereka mengamalkan Rukun2 Islam/Iman mereka masih layak bergelar Muslim Ahli Sunnah Wal Jamaah. Tetapi jika fahaman dan pegangan mereka melampaui batasan syarak (ghuluw) dan aktif dengan teori takfir Umat Islam, secara automatik..mereka tidak layak di gelar Ahli Sunnah Wal Jamaah. Mereka terus melancarkan provokasi kepada siapa sahaja yang mengkritik mereka. Tengoklah kandungan Majalah I bulan ni. Terbaru, kononnya Syeikh Abdullah Harari mengkafirkan Imam Hassan al-Banna dan Syed Hassan al-Saqqaf mengkafirkan Muawiyah r.a. Sebenarnya, kedua-dua Syeikh berkenaan berlepas diri dari tohmahan mereka. Itu sebenarnya sebahagian dari seni fitnah Wahhabiy Ghuluw. Wallahua'lam.
Wednesday, May 7, 2008
APA NAK JADI?
Friday, May 2, 2008
BANTAHAN 'SYUKRAN GEERT WILDERS'
Secara keseluruhan, isi kandungannya baik. Tetapi tidak menjustifikasi tajuk yang ditulis. Jika dianalisa, tajuknya AMAT BERTENTANGAN dengan kandungan yang ditulis. Jika penulis ingin menjelaskan kejahatan Wilders yang menghina Islam sepatutnya beliau menulis : "Kufran ya Wilders" bukannya Syukran Geert Wilders".
TIDAK REALITI
Jika diamati dengan mendalam. Tulisan pegawai JAKIM ini tidak berpijak dibumi realiti. Beliau kelihatan syok sendiri apabila menampilkan tulisan dengan tajuk bombastik tetapi tidak sedar tajuknya menentang arus realiti.
Realitinya, Geert Wilders seorang tokoh kuffar yang menghina Islam. Takkan kita nak ber 'Terima Kasih' kepadanya di atas penghinaannya terhadap kita. Jika kita berterima kasih kepada Wilders yang menghina Islam. Kita pun sama sehati sejiwa dengannya. Iaitu sama-sama redha dengan penghinaan terhadap Islam. Inilah wajah tasybih (keserupaan) yang boleh diterjemahkan hasil kepenggunaan kalimah 'Syukran' terhadap Wilders. Masya Allah.
PENYAMAAN:
Diawal perenggan, Us Mohd Aizam menyamakan Wilders dengan tokoh2 Jahiliyyah yang lain yang menghabiskan sisa hidupnya utk menghina Islam. Ya..saya setuju. Malangnya, penulis berterima kasih dengan lafaz Syukran. Tindakan ini terlalu berat untuk diterima umat ini. Ucapan ini zahirnya, seolah2 olah merangkumisatu penghargaan kepada Wilders atau tokoh2 jahiliyyah yang menghina Islam.
BAHASA AL-QUR'AN & AS-SUNNAH :
Jika kita membuka lembaran suci al-Qur'an, Allah secara jelas mengkritik keras usaha mereka. Lihatlah kes Abu Lahab, Ubay & Umayyah bin Khallaf, Walid bin Mughirah DLL. Tidakkah Allah menyifatkan daya usaha mereka dengan 'Tabba" atau "Wail". Bahkan dijanjikan kepada mereka dengan azab yang pedih/berat @ sengsara. Kalimah ini menandakan Allah SWT amat memurkai sikap dan tindak tanduk mereka yang memusuhi Islam. Kenapa pula saudara memandai-mandai mengucapkan 'Syukran' kepada penghina Islam. Apakah saudara ingin mendahulukan gaya bahasa yang dipergunakan al-Qur'an al-Karim. Masya Allah!
VERSI YANG LAIN :
Dalam versi yang lain, ada ke Allah SWT bersyukur (berterima kasih) kepada Fir'aun yang menentang Nabi Musa dan Harun. Walaupun semakin ramai orang yang mengikuti ajaran Nabi Musa, Allah SWT sesekali tidak bersyukur kepada Fir'aun. Malah Nabi Musa juga tidak 'berterima kasih kepada Fir'aun yang kejam itu.
KABUR :
Saya rasa, Us Aizam masih kabur tentang lafaz ' syukur' dan maksudnya. Melalui Mu'jam al-Mufahras Lil Alfaz al-Qur'an didapati kalimah 'Syukur" dipergunakan dengan pelbagai sighah. Perhatikan disana-disana.
Imam al-Thabbari di dalam Tafsirnya berpendapat Syukur dan Puji sebgai satu makna. Tetapi tidak dipergunakan lafaz itu untuk memuji golongan yang menghina Islam. Mufassir yang lain pula membezakan lafaz Puji dan Syukur. Walupun begitu, mereka juga tidak pernah mempergunakan lafaz ini (syukur) untuk diucapkan kepada golongan yang menghina atau memusuhi Islam. Tetapi Us Aizam ternyata keliru dan mengelirukan.
MAKSUD TERSIRAT:
Ya..ada maksud tersirat dari apa yang ditulisnya. Namun, secara asasnya, kita perlu memulakan dengan maksud yang tersurat terlebih dahulu. Maksud tersurat dlm penulisannya ialah...Wilders adalah satu watak jahat yang menghina Islam...Manakala maksud tersirat pula ialah..perbuatan Wilders menyebabkan orang barat berminat untuk mengkaji tentang Islam...dan memeluk Islam. Manakala maksud yang terhayat : Islam sentiasa dicemburui oleh musuh-musuhnya. Namun, setiap kali musuhnya mengancam..Allah tampil membela agamanya walaupun si kafir, munafiq dan zalim tidak menyukainya. Pendek kata, jika ada maksud tersirat bertentangan dengan realiti tersurat dan terhayat didahulukan realiti tersurat dan terhayat berbanding tersirat. Sebabnya maksud tersirat bukan dari keputusan manusia. Sebaliknya ia satu ketentuan dari Allah yang menerbitkan hikmah. Justeru, kita hanya menghukum secara zahir. Wallahu yatawalla bil sarayir.