Thursday, December 9, 2010

Sultan Johor Ahli Sunnah Wal Jamaah VS Wahabi



Sultan Johor rasmi Multaqa Ulama Darul Takzim

JOHOR BAHRU 3 Dis. - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkenan mencemar duli merasmikan Program Multaqa Ulama Darul Takzim yang dijadual berlangsung di Pusat Konvensyen Antarabangsa Persada di sini pada Rabu ini.

Program tersebut dianjurkan oleh Majlis Agama Islam Negeri Johor (MAINJ) sempena Hari Keputeraan Sultan Johor ke-52.

Sultan Ibrahim dijadual bertitah merasmikan majlis berkenaan yang turut dihadiri oleh Permaisuri baginda, Tuanku Raja Zarith Sofiah Sultan Idris Shah; Tunku Temenggong Johor, Tunku Idris Iskandar Sultan Ibrahim dan para kerabat di raja Johor.

Selain itu, program itu turut dihadiri Yang Dipertua Jumaah Majlis Diraja Johor, Tunku Osman Tunku Temenggong Ahmad; Menteri Besar, Datuk Abdul Ghani Othman dan Mufti Johor, Datuk Mohd. Tahrir Samsudin.

Pejabat MAINJ dalam kenyataannya menyebut, majlis tersebut bermula pukul 8.30 pagi dan dijangka tamat kira-kira pukul 12.30 tengah hari dengan Utusan Malaysia dilantik sebagai akhbar rasmi sepanjang program berkenaan.

"Selepas doa dibacakan oleh Mufti Johor, ia disusuli dengan ucapan alu-aluan oleh Menteri Besar dan seterusnya Sultan Ibrahim bertitah merasmikan program berkenaan," katanya.

Kenyataan itu menambah, dua kertas kerja akan dibentangkan pada Multaqa Ulama itu iaitu kertas kerja pertama oleh ulama, Ustaz Tuan Syed Ahmad Mohammad Allawy al-Maliki al-Hassani manakala kertas kerja kedua oleh ulama, Ustaz Zamihan Mat Zain al-Ghary.

"Pada akhir majlis akan diadakan sesi dialog dan pembentangan resolusi multaqa berkenaan," jelasnya.


Sumber: UTUSAN

Wednesday, November 3, 2010

Solat Macam Yahudi

Buku panduan solat Yahudi



Sebagai umat Islam, kita diwajibkan menunaikan solat sebagaimana diajarkan Nabi SAW dengan memenuhi rukun, syarat sah dan beberapa aksesori sunat yang lain. Cara pelaksanaan begini boleh didapati melalui keterangan ayat2 suci al-Qur'an dan hadis2 yang sahih, hasan dan dhaif. Lisan ulamak mujtahid memudahkan kita untuk mencontohi sifat solat Nabi SAW. Semua ini mudah diperolehi dalam pelbagai mazhab muktabar. Disini kami bawakan satu alternatif Sifat solat Nabi SAW menurut mazhab al-Syafie yang dipersembahkan Tuan Guru Kami syeikh Dr Hassan Ali al-Saqqaf al-Qurasyi al-Syafie al-Asya'ri. Buku ini saya terjemahkan sebagai peneguhan hujjah mazhab al-Syafie, sebagai respon Sifat Solat al-Baani dan juga jawapan terhadap ciri2 solat syiah.

Awas! Jangan belajar solat dengan fahaman Wahhabiy kerana mereka mengajar cara solat persis Yahudi. Anda boleh telusuri SOLAT YANG PELIK LG TAK BENAR di bawah ini;

Pelampau Wahhabi akan mencela sesiapa yang bersolat tidak meletakkan kedua tangannya di atas dada. Bagi mereka, sesiapa yang tidak melakukan sedemikian maka solatnya dianggap tak betul. Sebahagian wahhabiy mendakwa tidak sah. Ketentuan ini dilihat ada persamaan dengan cara 'solat' Yahudi. Yahudi meletakkan kedua belah tangan mereka di atas dada dan mendakwa sesiapa yang tidak berbuat demikian maka 'solat'nya dikira tidak sah!. Sila lihat buktinya dari awal hingga akhir persamaan di antara mereka (wahabi-yahudi).

Di bawah ini Yahudi cuba mengajar kita cara 'solat' sebenar mereka seperti yang mereka dakwa iaitu meletakkan dua belah tangan di atas dada. Perhatikanlah :





Ini pula Yahudi mengajar dalam 'solat' boleh jalan-jalan dan bergerak2 banyak kali.


Ini pula sebahagian cara solat ulamak muda UMNO yang bersolat di PWTC baru2 ni. Mereka bukan sekadar mengamalkan..tetapi turut mengajar orang lain untuk bersolat dengan meletak dua tangan atas dada yang mempunyai persamaan dengan yahudi. Lebih dahsyat lagi, ada pula yang membenarkan boleh berjalan2 ketika bersolat. Perhatikan aksi dibawah dengan baik :


Berikut merupakan cara 'solat' Yahudi yang paling 'best' . Iaitu boleh main baring-baring sambil menekap muka ke lantai :

Serupa tapi tak sama @ sama@ serupa ? :


Solat orang muda yang mengaku ulamak :


Ini pula perbuatan menekap muka ke muka ke punggung orang (astaghfirullah?!).


Kesimpulannya :


1) Tunaikanlah solat dengan sempurna sebelum masa berangkat tiba. Kesempurnaan solat pemangkin integriti.


2) Ciri-ciri solat Nabi yang sahih boleh diperolehi melalui kitab-kitab karangan ulamak muktabar. Bukannya melalui orang yang mendakwa dirinya sebagai ulamak.


3) Dapatkan kitab kami di atas sebagai satu solusi solat sempurna. Selagi stok masih ada.


4) Jangan bersolat cara syiah atau cara Wahhabiy persis yahudi. Bersolat cara sunni. Insya Allah, solat yang sempurna boleh mencegah perbuatan keji dan munkar.

Friday, September 17, 2010

الله أكبر - DAULAT TUANKU

Tengku Muhammad Faris Petra adalah Sultan Kelantan yang Soleh

KOTA BAHARU, 14 Sept — Seorang anggota Majlis Perajaan Negeri (MPN) Kelantan yang juga seorang peguam terkenal, Datuk Mohd Shukri Mohamad berkata majlis pemasyhuran Tengku Muhammad Faris Petra sebagai Sultan Kelantan yang baru semalam tidak boleh dicabar di mana-mana mahkamah. Katanya, ini kerana keputusan itu dibuat oleh Majlis Perajaan Negeri Kelantan berdasarkan Pindaan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri. "Oleh itu, tiada pihak yang boleh mencabar keputusan MPN dalam urusan pelantikan atau pemasyhuran Sultan Kelantan yang baru kerana ia dibuat mengikut perlembagaan di bawah undang-undang tubuh kerajaan Negeri," katanya pada siding akhbar di Pejabat Sultan Kelantan di Istana Balai Besar, di sini hari ini.


Hadir sama pada sidang akhbar itu Pengelola Istana Diraja Kelantan, Datuk Abdul Halim Hamad.
Mohd Shukri yang mengaku dititahkan oleh Sultan Kelantan untuk mengendalikan sidang media itu juga turut merujuk kepada kenyataan media yang dibuat oleh seorang peguam dari firma guaman Tetuan Rashid Zulkifli mewakili Sultan Ismail Petra Almarhum Sultan Yahya Petra semalam yang mempertikaikan keputusan MPN mengadakan majlis pemasyuran pelantikan Sultan Kelantan yang baru itu. — Bernama


ULASAN :

1) Perlantikan TMF Petra sebagai Sultan Kelantan ke-29 sememangnya menepati aspirasi rakyat Kelantan yang berada di bawah kepimpinan ulamak. Ia menamatkan kemelut DiRaja Kelantan yang sebelumnya bergolak selepas kegeringan Sultan Ismail Petra yang menghadapi komplikasi jantung dan stroke yang serius.

2) Kehadiran Sultan yang berjiwa Solihin memang dinantikan jutaan rakyat Kelantan. Beliau bukan sahaja prihatin kepada permasalahan rakyat, tetapi begitu mengambil berat soal agama di Tanah Rendah Sekebun Bunga. Bahkan Baginda selalu menghadiri solat berjamaah dan mendengar kuliah maghrib di masjid Muhammadiy Kota Bharu yang disampaikan para asatizah tempatan. Baginda juga pernah menghadiri kuliah maghrib saya di masjid yang sama beberapa tahun dahulu dengan memakai baju melayu - berkain pelikat dgn menyandarkan badannya di tiang masjid sambil membilang biji tasbih. Selepas itu Baginda dengan rendah hati menghampiri jamaah dan asatizah untuk bersalaman.

3) Fenomena ini diharapkan memberi suntikan dan anjakan baru kepada kerajaan negeri dan rakyat jelata kearah merealisasikan Kelantan sebagai negeri yang maju berasaskan syariah dalam semua urustadbirnya sesuai dengan falsafah : بلدة طيبة ورب غفور Yakni Negeri yang makmur dan penduduknya mendapat keampunan dan keredhaan Allah SWT.

4) Semoga pembesar yang mengelilingi Tuanku juga terdiri dari kalangan mereka yang berjiwa agama : ahli sunnah Wal Jamaah (bukan Wahhabiy atau Syiah), jauh dari sifat munafiq, mengampu dan cintakan dunia. Tahniah Tuanku kerana menghargai jasa para ulamak kita dan menganugerahkan mereka dgn gelaran Dato. Daulat Tuanku : Allahu akbar!

'اللهم سدد خطاكم إلىطريق حق و إلى طريق مستقيم


Tuesday, August 31, 2010

PENETAPAN TARIKH AWAL SYAWAL

JABATAN KEMAJUAN ISLAM MALAYSIA (JAKIM)
sila klik sini

Laporan penetapan tarikh awal bulan Syawal dikemukakan dalam mesyuarat Ahli Jawatankuasa Teknikal Kalendar Islam pada 13 April 2010 Miladiah untuk diterimapakai oleh ahli mesyuarat segala keputusan penetapan tersebut yang telah dianalisa mengikut kriteria Imkanur Rukyah seperti berikut :


1) Di ketika matahari terbenam, ketinggian hilal di atas ufuk (horizon) tidak kurang dari 2° dan jarak lengkung (hilal dan matahari) tidak kurang dari 3°. Atau :


2) Di ketika hilal terbenam, umur hilal tidak kurang daripada 8 jam
( selepas ijtimak berlaku).



Manakala Data-data Kajian Rukyah dan Hisab Awal Bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah :


i) Koordinat Tanjung Atiam, Sabah (stesen paling timur)
U 5° 16’ 55"T 119° 15’ 15"


ii) Koordinat Tg. Chincin di Pulau Langkawi, Kedah (stesen paling barat)
U 6° 26’ 10"T 99° 38’ 30"


Oleh itu, penentuan Awal Syawal 1431 Hijriah adalah seperti berikut :


1.1. Pada petang hari merukyah hilal Syawal pada 29 Ramadan 1431 Hijriah bersamaan 8 September 2010 Miladiah (Rabu). Ijtimak (conjunction) berlaku pada jam 6.30 ptg (18:30)

1.2. Data-data kedudukan hilal pada 8 September 2010 Miladiah (Rabu) seperti berikut :

i) Tanjung Atiam, Sabah (stesen paling timur)

J MMatahari Terbenam : 18 06
Bulan Terbenam : 17 52
Tinggi Bulan : -04° 03’
Jarak Lengkong : 05° 09’
J MUmur Bulan : -00 38
J MBulan Di ufuk Barat : -00 14


ii) Tg. Chincin di Pulau Langkawi, Kedah (stesen paling barat)
J MMatahari Terbenam : 19 25
Bulan Terbenam : 19 13
Tinggi Bulan : -03° 20’
Jarak Lengkong : 05° 07’
J MUmur Bulan : 00 44
J MBulan Di ufuk Barat : -00 12


Urusan penentuan merukyah hilal adalah tanggungjawab pemerintah melalui kebijaksanaan para ulamak. Mana-mana individu atau pihak tertentu dibenarkan untuk merukyah hilal. Tetapi keputusan muktamadnya adalah berada di bawah kelolaan pemerintah. Jika perisytiharan telah dilakukan dan masih ada golongan yang tidak mahu menerima perisytiharan berkenaan, sebaliknya membuat perisytiharan yang lain ia dikira mencetuskan fitnah terhadap umat Islam. Kumpulan ini boleh didakwa dan dikenakan hukuman takzir. Wassalam.

Tuesday, August 24, 2010

ISU DOA KPD LGE

1)Tindakan al-Fadhil Us Zakaria Ahmad yang mendoakan agar KM PP : Lim Guan Eng mendapat hidayah adalah diharuskan syarak. ketentuan ini boleh diperolehi dengan benar apabila kita membuka kitab2 fekah pelbagai mazhab sekalipun. Malahan Nabi SAW sendiri pernah mendoakan agar dua Umar (Umar al-Khattab /Amr bin Hisham) mendapat hidayah dan memeluk Islam.

2)Mendoakan seorang Raja, Sultan @ YDP Agong adalah sesuatu yang harus hukumnya. Namun ia bukanlah satu rukun khutbah yang wajib dibaca oleh khatib. Malah khutbah tetap dikira sah tanpa doa khusus kepada VVIP di atas. apa yang berlaku di negara kita hanyalah satu adat yang dipandang mulia sahaja memandangkan Sultan, Raja dan YDP Agong bertanggungjawab sbg Ketua Agama Islam dan Adat Istiadat Negeri. Justeru, meninggalkan adat bukan satu kesalahan.

3) Salah satu dari rukun khutbah yang 5 ialah : mendoakan umat Islam. Jika mana-mana khatib melafazkan doa utk umat Islam ia sudah merangkumi semua VVIP di atas dalam konteks yang umum. Kecuali raja tersebut rajagopal, rajaswari, rajalinggam dan yang se hindu dengannya. Untuk raja yang berkategori seperti ini ia tidak termasuk dalam umum doa di atas.

4) Tindakan Us Zakaria adalah menepati syarak. Saya mengenalinya. Malah dua abangnya : Dato Hj Saleh dan Dato Hassan adalah mursyid saya. Tetapi praktik yg dilakukan Us Zakaria adalah di masa dan tempat yang salah. Sekaligus menimbulkan fitnah terhadap ummat kerana mengkhususkan doa utk LGE dan melafazkan secara umum doa pemerintah Umat Islam. Akhirnya, mazhinnatul fitnah itu menggegerkan umat ini dgn pemikiran politik kepartian. Lahir pula pengulas politik kepartian yang memburukkan keadaan. Maka bertaqwalah kita semua kepada Allah SWT. dan ingatlah waktu kita semua dikembalikan kepadaNya.

5)Peristiwa ini membuktikan kepada kita bahawa ilmu dan semangat sahaja tidak mencukupi. Malah ia turut memerlukan kebijaksanaan dalam berdakwah. Hasilnya, kita mampu membawa keharmonian kepada orang yang beriman dan menarik hati golongan bukan Islam utk memeluk Islam. والله المستعان وإليه التكلان

Tuesday, August 17, 2010

Fatwa Mufti Selangor & Jabatan Mufti Selangor Perihal Akidah WAHABI





Nombor Rujukan Jabatan Mufti Selangor: ( 90 ) dlm.mufti.sel 500-1.Jld.3 Bertarikh 13 Ogos 2010 / 03 Ramadhan 1431. Jawapan Fatwa Adalah Seperti Berikut:

i- Kepercayaan Allah berjisim dan bersifat duduk bersila atau Allah bertempat adalah kepercayaan atau i'tiqad kaum MUSYABBIHAH (MUJASSIMAH). Dinamakan kaum musyabbih (menyerupakan) kerana mereka menyerupakan Allah dengan makhlukNya. Mereka mengatakan bahawa Allah bertangan, berkaki, bertubuh seperti manusia. Di antara i'tiqad sesat mereka yang bertentangan dengan i'tiqad Ahlusunnah Wal Jamaah ialah seperti berikut:

a. Allah bermuka dan bertangan.
b. Allah duduk bersila di atas arasy.
c. Allah berada di langit.

d. Allah bertubuh serupa nur.

I'tiqad seperti di atas adalah bertentangan dengan i'tiqad Ahlussunnah Wal Jamaah lagi sesat dan menyesatkan kerana Allah tidak boleh sekali-kali diserupakan dengan makhluk (al-Syura ayat 11). I'tiqad ini membawa kepada syirik yang mengeluarkan seseorang daripada Islam.

ii- Amalan bertawassul sama ada dengan nabi atau orang soleh adalah diharuskan kerana pada hakikatnya mereka yang bertawassul itu beri'tiqad segala usaha ikhtiar dan doa yang dilakukan oleh manusia hanya Allah sahaja yang memperkenankannya. (al-Maidah 35)

Sekian, Wassalam.

"BERKHIDMAT KERANA ALLAH UNTUK NEGARA"

Saya yang benar,


(MAT JAIS BIN KAMOS)
Pegawai Hal Ehwal islam (Istinbat)
b/p: Mufti Negeri Selangor

Tuesday, August 10, 2010

SELAMAT BERMUJAHADAH



Selamat Menyambut bulan Ramadhan 1431 H dengan amalan yang mendekatkan kita kepada Allah SWT melalui sunnah Nabi SAW. Dapatkan pancaran amalan dari ilmu yang bermanfaat hasil sentuhan para alim ulamak ahlillah. Semoga mujahadah ibadat secara hakikat menyampaikan kita kepada makrifat dan semua ini dijadikan bekalan pulang ke akhirat. Barakallahu fikum buat semua umat Islam, saudara di jalan Allah dan rakan seperjuangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Wa syukran.

Monday, August 9, 2010

ABB ditahan lagi

Siapa orang ini? Apa akidah dan pemikirannya?Mengapa ABB berfahaman ekstrem?

JAKARTA 9 Ogos - Guru agama Indonesia, Abu Bakar Bashir yang pernah dipenjarakan kerana kaitannya dengan serangan bom di Bali pada 2002 ditangkap hari ini kerana didakwa terlibat dengan satu rangkaian militan yang baru. Peguamnya, Muhammad Ali berkata, Abu Bakar ditangkap polis antikeganasan Indonesia, Detasmen 88 di daerah Ciamis, Jawa Barat pagi ini.
Dia didakwa terlibat dengan kumpulan militan baru yang mempunyai kem latihan di wilayah Aceh, kata ketua unit antikeganasan kerajaan, Ansyaad Mbai.


Polis kelmarin menangkap lima suspek dan merampas bahan letupan dalam serbuan berasingan di beberapa kawasan di Jawa Barat. Pihak berkuasa pada Februari lalu menemui kumpulan baru tersebut yang didakwa merancang untuk membunuh Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dan melancarkan serangan ala Mumbai ke atas warga asing di negara ini. Berpuluh-puluh suspek yang dikaitkan dengan kumpulan itu, yang menggelarkan diri mereka al-Qaeda di Aceh, ditangkap atau dibunuh dalam serbuan dalam tempoh beberapa bulan lalu. Khabar angin tersebar sejak berminggu-minggu lalu bahawa Abu Bakar yang terkenal kerana ceramah berapi-api yang menghamburkan kebencian terhadap warga asing, termasuk dalam senarai suspek yang akan ditangkap.


Abu Bakar paling dikenali sebagai pengasas dan pemimpin agama Jemaah Islamiah (JI), kumpulan yang melancarkan serangan bom yang meragut 202 nyawa di pulau Bali pada 2002.
Dia menjalani hukuman penjara selama beberapa tahun kerana pembabitannya dengan JI tetapi dibebaskan pada 2006. Abu Bakar yang juga pengasas pesantren al-Mukmin di Ngruki, Solo kini memimpin kumpulan Jema'ah Ansharut Tauhid (JAT). Kumpulan Krisis Antarabangsa (ICG) yang berpangkalan di Brussels dalam laporannya pada bulan lepas mendakwa, beberapa anggota JAT didapati terlibat dalam komplot keganasan yang berjaya dipatahkan oleh polis. - AP/Reuters

Tuesday, July 27, 2010

DIKECAM WAHHABIY SINGAPURA

Senarai pembentang kertas kerja Seminar Ahli Sunnah Wal Jamaah Singapura pada 6-7 Febuari lalu.
Zamihan: Benar ustaz Singapura ‘kecam’ saya, tapi tak saman Oleh G. Manimaran June 25, 2010

KUALA LUMPUR, 25 Jun – Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras, Zamihan Mat Zin mengakui kertas kerjanya mengenai fahaman wahabi dan ekstremisme di Singapura awal tahun ini mencetuskan rasa tidak senang pada diri seorang ustaz republik itu, yang bukunya telah diharamkan kerajaan Malaysia. Bagaimanapun Zamihan, pegawai kanan Institut Latihan Islam Malaysia itu berkata, beliau tidak disaman oleh ustaz berkenaan yang juga Pengarah Fiqh Consultancy & Services, Abdul Rahman Mohamed sebagaimana didakwa oleh sesetengah pihak.
"Tak ada, tak ada... ceritanya begini. Saya dijemput oleh Persatuan Pembangunan Insan dan Akhlak dari Singapura untuk membentangkan kertas kerja mengenai ancaman pemikiran ektremis di rantau nusantara.


"Saya membentang dan mengatakan bahawa penyumbang kepada kegiatan ektremis di rantau Singapura dan rantau Asia Tenggara ini (salah satu darinya) ialah (amalan) wahabi, lihat Al-Qaeda wahabi, JI wahabi, KMM wahabi... (mereka mendakwa) orang lain tak betul, orang lain tak Islamik, orang lain tak sunnah, mereka sahaja yang sunah, mereka hendak menekankan p(pemikiran agama) ikut acuan mereka sendiri," kata Zamihan pada satu pertemuan dengan The Malaysian Insider di pejabatnya di Bandar Baru Bangi semalam.


Zamihan menjelaskan, beliau menerima beberapa mesej dari emel berkumpulan yang mempertikaikan pembentangannya di Singapura dengan pelbagai kritikan. Kata beliau, antara yang mengkritiknya ialah Abdul Rahman sendiri, yang merupakan penulis buku berjudul "Pelik Tapi Benar" yang telah diharamkan oleh Malaysia. "Bila saya berada di Singapura saya mempampangkan buku itu... (saya memberitahu bahawa) ini buku yang mencetuskan elemen ekstremis dalam ibadat. Sebab itu ia diharamkan oleh kerajaan Malaysia. "Bila saya tunjukkan buku ini, saya dituduh, dia (Abdul Rahman) marah saya, menuduh saya mengkafirkan orang dan saya ektremis, saya mengganggu gugat keselamatan Singapura. "Dia hantar emel saya tak balas dan selepas lima enam emel, saya balas dengan saya menjawab saya membentangkan soal-soal yang berkaitan dengan ekstremis.


"(Saya kata) buku kamu diharamkan kerana mengandungi elemen ekstremis. Kamu tak setuju bahagian mana, maklum dan kita boleh bincang bila-bila masa, di Malaysia atau di Singapura," kata beliau dengan menambah Abdul Rahman tidak menjawab emel berkenaan. "Saya emel tetapi tak jawab. Dia tak balas, itu sahaja. "Kemudian dia kata dia tak berpuas hati dan mahu saman penganjur yang menjemput saya menyampaikan ceramah.


"Penganjur itu pun dia dakwa saya ceramah dengan mengkafirkan dia, mengkafirkan pihak wahabi dan mengancam keselamatan Singapura," kata Zamihan dengan mendakwa, beliau hanya bercakap dalam konteks kenegaraan. Zamihan berkata, Abdul Rahman tidak boleh menyamannya dan jika mahu beliau boleh mengemukakan saman terhadap kerajaan Malaysia.
"Saya cakap atas proses undang-undnag. Kalau buku anda diharamkan (Kerajaan Malaysia) bermakna buku anda ada masalah. "Kalau dia hendak saman, saman kerajaan atau penganjur, dan kalau mahu saman saya, hanya sebagai defendan yang ketiga," katanya lagi.
Berita Harian Singapura edisi 11 Jun lalu melaporkan bahawa Abdul Rahman telah mengemukakan saman fitnah jenayah ke atas 10 individu yang memimpin Persatuan Pembangunan Insan dan Akhlak.


Abdul Rahman, 52, dipetik berkata beliau memfailkan saman itu pada 14 April lalu.
Beliau mengemukakan saman itu antaranya ke atas Presiden persatuan itu Tengku Mohamad Fouzy Mahit Jumat; Naib presidennya Aspar Anwar; Setiausaha Noormah Abdul Wahab dan Bendahari Mustafa Ismail. Pertikaian Abdul Rahman dengan kepimpinan persatuan itu berpunca daripada kenyataan yang menurut beliau berunsur fitnah oleh Zamihan semasa badan itu mengadakan seminar bertemakan Mengukuh Pegangan Jalan Yang Selamat di Masjid Sultan 6 dan 7 Feb lalu. Abdul Rahman mendakwa Zamihan telah mencemar nama baiknya dengan menyatakan beliau "mencetuskan pemikiran ekstrem" menerusi bukunya, Pelik Tapi Benar yang diterbitkan Julai 2005.


"Memandangkan fitnah terhadap saya ini telah dibuat menggunakan suatu platform yang mengaitkan tidak secara langsung nama beberapa institusi berwibawa, maka ia mempunyai kesan serius terhadap nama baik saya."Saya rasa sangat perlu mengambil tindakan sedemikian, setelah segala saluran penyelesaian yang lain tidak membuahkan hasil. "Tujuan saya agar masalah ini dapat dijadikan pelajaran pada masa akan datang, bahawa (adalah penting) menjaga hubungan baik dengan saling menghormati dan tidak mengambil pendekatan mencemuh dan mengeji kefahaman orang lain (apatah lagi) antara sesama Muslim," katanya.

Ulasan :


1) Dengan nama Allah, al-Akh Us Abd Rahman Mohamed pernah menulis dalam beberapa email yang ditujukan kepada asatizah Singapura bahawa beliau tidak berpuashati dengan Seminar Ahli Sunnah di atas. Terutamanya terhadap Us Zamihan yang memaparkan pengharamannya bukunya "Pelik Tapi Benar Dlm solat" oleh Kerajaan Malaysia. Email beliau masih ada dengan saya. Jika perlu boleh dipaparkan. Insya Allah.


2) Dalam syarahan saya, saya tidak menuduhnya kafir, musyrik, ahli bid'ah, sesat @ pengganas.Tetapi lontaran pemikiran menerusi bukunya itu didapati mengandungi elemen ekstremis. Jika tidak, mengapa buku berkenaan diharamkan Kerajaan Malaysia? Rakaman syarahan berkenaan ada ditangan saya. Semua pihak boleh menganalisa. Termasuk SB Singapura yang turut mendengar syarahan saya. Saya tidak mengaitkan beliau isu takfir, tasyrik atau tabdi' sama sekali. Sebaliknya, saya mempunyai bukti dari beliau yang mendakwa saya syiah, seminar takfir, sufi yang sesat dan memecahbelah umat Islam Singapura. Naah, sekarang..siapa sebenarnya yang mencemuh siapa? Saya ingin tegaskan kepada semua.. Jika anda bukan dari rumpun Wahhabiy mengapa harus kepanasan bila saya mengkritik 'fahaman Wahhabiy'?Maaflah tuan-puan, saya bukan Ustaz yang hanya kerja cari makan. Sebaliknya, saya akan terus berjuang untuk menentang mana-mana fahaman yang bertentangan dengan Ahli Sunnah Wal Jamaah arus perdana samada Wahhabiy, Syiah, Islam Liberal, HizbutTahrir, Arqam atau mana2 ajaran sesat sekalipun terpaksa berkorban nyawa.


3) Semenjak selesai Seminar dulu hingga sekarang, Us ARM tidak pernah menunjukkan minat untuk menyelesaikan kes berkenaan. Sebaliknya seorang dua individu yang mungkin pengikutnya ada menelefon saya memaki dan mencerca tanpa memberitahu tujuannya menelefon saya. Malah saya sendiri pernah menghantar email dalam asatizah group singapura supaya diadakan debat terbuka antara saya dengan beliau dan diadili oleh SS Mufti Singapura. Tetapi sampai sekarang masih tiada jawapan. Oleh itu, jika ada mana-mana pihak yang ingin mengatur diskusi @ muzakarah terbuka di Singapura, saya bersedia dalam masa 24 jam. Hubungi saya : Zamihan bin Mat Zin : 012 246 5518 atau emailkan : zamihan@islam.gov.my utk urusan rasmi.


4) Buat pengetahuan semua, al-Akh Us Abd Rahman Mohamed pernah memfailkan saman sebanyak dua kali ke mahkamah Singapura untuk memproses samannya kepada beberapa sahabat saya di atas. Tetapi sampai sekarang tiada jawapan dari mahkamah. Ini menunjukkan kes yang difailnya tidak cukup kuat untuk dibawa ke pengadilan. Saya menyepi sebelum ini bukan beerti takut. Tetapi ingin melihat setakat mana tindakan yang boleh dilakukan oleh golongan ini. Kebanyakkan speaker menyampaikan mesej syarahan yang sama, tetapi mengapa hanya saya menjadi sasaranya. Pun begitu, tiada kesedihan dan dukacita bagi saya. Saya yakin dengan perjuangan Akidatu Tanzih.

Wednesday, July 21, 2010

WAHHABIY TAKFIR

Bukti Eksklusif Wahhabiy mengkafirkan Ulamak & Umat Islam


Ada sesetengah kita yang masih mendakwa isu fahaman Wahhabiy ni furuk je. Apa nak bising-bising. Mereka masih ragu-ragu dengan elemen takfir yang terdapat pemikiran Wahhabiy. Kini kami bawakan secara live kepada anda bahawa kami menentang fahaman Wahhabiy disebabkan golongan ini memiliki hobi untuk mengkafirkan ulamak dan umat Islam yang tidak sependapat dengan mereka. Seterusnya menghalalkan darah umat Islam dan melakukan pembunuhan kejam. Berikut merupakan bukti Takfir eksklusif dari Kitab Muhammad Abdul Wahhab sendiri sebagai pengasas Gerakan Wahhabiy. Kasihanilah umat ini, katakan tidak pada Wahhabiy.

Sunday, July 18, 2010

PATUHI FATWA KEBANGSAAN

Fatwa muktamad tentang ESQ


Isu ESQ bukanlah isu terbesar @ paling besar. Sebaliknya ia merujuk kepada kandungan pemikiran dan pelaksanaan modul latihan pembangunan insan untuk meningkatkan karekteristik seseorang. Jika di ILIM, ia mirip kepada Kursus Bina Insan @ Kursus Bina Taqwa untuk pegawai Kerajaan, Institusi mahupun sekolah. Pelaksanaan kursus berteraskan latihan Islam amat diperlukan memandangkan sebelum ini kita banyak menikmati modul latihan berasaskan hindu, kristian, sekular, liberal @ orientalis samada bercorakkan hiburan, semangat kendiri, berpasukan mahupun politik kenegaraan.
Usaha ESQ 165 untuk mewujudkan suasana latihan berteraskan Islam memang layak dipuji. Malangnya, atas sedikit kesilapan, kekurangan dan berbeza tafsiran ia dilihat sesetengah pihak sebagai boleh membawa penyelewengan akidah. Walhal keputusan dikalangan Ahli Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada masa tu belum muktamad. Di samping itu, ulasan sesetengah agamawan lebih banyak mengundang keraguan berbanding pencerahan.Bahkan lebih merancukan keadaan.
Bagi saya, terdapat beberapa elemen yang memerlukan dasar penelitian mendalam terhadap ESQ :
1) Kajian terhadap ESQ perlulah berdasarkan kepada kajian keperpustakaan (tekstual), kajian lapangan, temubual dan soalselidik. Semua ini penting bagi menjustifikasikan dapat kajian yang berwibawa dan komprehensif.
2) Istilah yang digunakan seperti : Suara Hati (inner self), God Spot (akal mencari Tuhan), kemerdekaan berfikir dan lain-lain memerlukan huraian dari penutur dan kefahaman alumninya. Aspek ini penting supaya ada kesinambungan antara lafaz, penggunaan istilah dan tingkat kefahaman alumni. jika istilah ini dinilai secara tekstual sahaja nescaya ia mengundang pelbagai tafsiran sekaligus membuahkan natijah yang berbeza.
3) Jika benar ada perubahan terhadap modul latihan ESQ ia menunjukkan pihak ESQ bersikap optimis dengan semua teguran. Bahkan berusaha untuk menambahbaik nilai persembahan dari semasa ke semasa agar selari dgn tuntutan syarak. Jarang2 didapati syarikat berorientasikan pembangunan latihan menerima pakai khidmat Panel Penasihat Syarikat dlm soal ini. Hatta jika orang bukan Islam, sesat @ murtad sekalipun...jika mereka datang kepada anda untuk menerima teguran dan nasihat maka adalah anda tetap melabel seseorang itu sebagai kafir, sesat @ murtad. Fikirkanlah.
4) Kita memerlukan penyeragaman fatwa dan seorang Mufti Besar Malaysia bagi memantapkan pengurusan Hal Ehwal Islam di negara kita. Selain berperanan menasihati Kabinet, Mufti Negara juga bertanggungjawab sepenuhnya dalam hal ehwal teras pengurusan Islam termasuk memperkasakan pengurusan fatwa. Ia bukan sekadar mensistematik pengurusan tetapi turut melonjakkan malaysia sebagai sebuah negara umat Islam yang lebih mampan. Tanpa Jabatan Mufti Negara, kita akan melihat satu demi satu percanggahan fatwa terus berlaku tanpa penyelesaian dan membinggungkan awam.
5) Saya sendiri cenderung kepada keputusan Majlis Fatwa sebagai keputusan yang lebih cermat dan berhati-hati dari kalangan majoriti ulamak di negara ini. Malahan pandangan juga turut mengambil kira pandangan sejagat seperti Majlis Ulamak Islam Indonesia (MUI), Nahdatul Ulamak (NU) dan Muhammadiyyah. Jika ada suara minoriti yang menghukumnya sesat, maka ia hanya pandangan yang syadz yang tidak boleh diterima pakai sama sekali. Ingatlah bahawa umat Nabi SAW tidak berhimpun di atas kesesatan.
6) Majlis JawatanKuasa Fatwa Kebangsaan telah bersidang sebanyak 7X berkaitan pelaksanaan Latihan Kepimpinan ESQ 165. Saya kira persidangan ini sudah matang dan sempurna. Dan tidak lagi berhajat kepada sebarang hujjah untuk mengkontradiksi keputusan yang dikeluarkan. Oleh itu, saya menyeru semua pihak agar bertenang dan mencari penyelesaian terbaik untuk mengatasi isu ini. Wa syukran.

LAPORAN POLIS

LAPORAN POLIS
BERKAITAN KEBOCORAN MAKLUMAT SULIT KESELAMATAN DAN FITNAH

Saya Zamihan bin Mat Zin dengan ini melaporkan bahawa saya telah dijemput oleh Kementerian Pengajian Tinggi dengan rekomendasi dari pihak PDRM Bukit Aman untuk menyampaikan satu taklimat sulit Keselamatan yang bertajuk LATARBELAKANG FAHAMAN EKSTREMIS WAHHABIY DAN PENYEBARANNYA DI IPT pada hari Isnin 21 Jun 2010, jam 9:30 mlm bertempat di Hotel Pan Pacific, KLIA.

Taklimat keselamatan ini dipengerusikan oleh Menteri Pengajian Tinggi dan turut dihadiri Timbalan Ketua Polis Negara, Pengarah Bahagian Counter Terrorisme PDRM dan Naib Canselor IPTA seluruh Negara, beberapa Ahli Majlis Profesor Negara, pegawai Kanan Polis serta Pegawai Kementerian Pengajian Tinggi. Kira-kira 130 yang hadir pada taklimat berkenaan.

Taklimat Isu keselamatan pertama disampaikan oleh SAC II, Tuan Ayob Khan Pitchay Mydin dari Bukit Aman. Manakala saya dijemput menyampaikan taklimat kedua. Kedua-duanya mengandungi rahsia keselamatan Negara berhubung dengan aktiviti Jamaah Islamiah dan pengrekrutan di IPT. Keesokan harinya didapati berlaku kebocoran maklumat sulit berkenaan kepada beberapa media seperti MalaysiaKini (LINGKARAN DR ASRI, WAHHABIY, JI oleh Abdul Rahim Sabri, Jimadie Shah Othman dan Regina) dan Artikel : DR ASRI, MUFTI : MENGAPA KERAJAAN BN BOHONG oleh Jimadie Shah Othman pada 23 Jun 2006 dan lain-lain.Utusan Malaysia, Jumaat 25hb Jun (KERAJAAN NAFI 4 TOKOH TERLIBAT JI- ditulis Nizam Yatim), Berita Harian 24 dan 25 Jun, Sinar Harian 24hb Jun (Muka Depan). Akhirnya isu ini dibicarakan secara terbuka hingga ke saat ini.

Selain itu, beberapa kenyataan yang dipaparkan oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Dato Saifuddin Abdullah di dalam akhbar mengandungi beberapa fitnah ke atas saya dengan dakwaan kononya saya mengaitkan beberapa tokoh politik dan agama, Jamaah Islah Malaysia (JIM) dengan aktiviti keganasan JI. Sedangkan saya tidak mengeluarkan kenyataan sedemikian ketika menyampaikan taklimat sulit di atas.

Saya merasakan kenyataan Saifuddin Abdullah dan beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab berunsur fitnah dan tidak benar serta berniat menjatuhkan kreadibiliti saya. Ini adalah satu bentuk penganiayaan bagi saya. Justeru, saya membuat laporan ini untuk melindungi keselamatan diri saya dan menyelamatkan dari fitnah yang disebarkan.

Sekian, Wassalam


Thursday, July 1, 2010

Sultan Johor Tolak Pelampau 'Wahabi' Pecah Belah Perpaduan Umat




Perkukuh akidah Ahli Sunah Wal Jamaah - Sultan Johor (klik UTUSAN)

NUSAJAYA 1 Julai - Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar menyeru umat Islam memperkukuhkan akidah dan amalan hidup berdasarkan pegangan Ahli Sunah Wal Jamaah.

Sultan Ibrahim menegaskan, ini kerana pegangan berkenaan sumber kekuatan bagi umat Islam berhadapan apa juga suasana dan cabaran.

"Kita perlu peka terhadap ancaman yang boleh membawa kepada perpecahan dan perselisihan antara ummah di negeri Johor ini.

"Seperti fahaman tidak mengamalkan doa qunut, talkin, wirid dan berdoa bersama-sama selepas solat berjemaah serta membaca Yasin pada malam Jumaat, ternyata mampu menimbulkan perpecahan di kalangan masyarakat Islam," titahnya.

Baginda bertitah demikian ketika perasmian pembukaan penggal ketiga Persidangan Dewan Undangan Negeri Johor Ke-12 di Bangunan Sultan Ismail, Kota Iskandar di sini hari ini.

Sultan Ibrahim berkata, usaha memperkukuh dan menjelaskan tentang fahaman yang boleh menjejaskan perpaduan ummah dari segi akidah, ibadah dan akhlak perlu dipergiatkan dari semasa ke semasa.

"Saya ingin mengingatkan semua pihak berkuasa terutama polis, Bahagian Keselamatan Negara, pejabat daerah, Imigresen dan agensi penguat kuasa supaya membendung penularan ajaran-ajaran yang bercanggah dengan fahaman Ahli Sunah Wal Jamaah," tegasnya.

BERITA HARIAN

Tuesday, June 29, 2010

Isu Wahabi: Jakim pertahan Zamihan, tak kisah ‘protes’ tokoh tertentu





BeritaTerkini (kilik)

KUALA LUMPUR, 29 Jun — Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mempertahankan tindakan agensi agama kebangsaan itu termasuk pegawai kanannya dari Institut Latihan Islam Malaysia dalam isu kontroversi berkaitan amalan wahabi dan kemunculan kumpulan ekstremis Jemaah Islamiah (JI).

Ketika ditemui The Malaysian Insider, Ketua Pengarah Jakim Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz menjelaskan, agensi itu hanya menjalankan tugas sebagaimana diminta kerajaan demi memastikan ajaran Islam tidak terancam manakala kepentingan setiap kaum dan keharmonian negara dipelihara.

“Jakim hendak memastikan negara kita harmoni, melakukan apa sahaja yang boleh membawa ketidakharmonian, kita ambil langkah supaya jangan sampai ada yang menyemarakkan ajaran sesat dan melampau,” kata beliau.

Wan Mohamad juga berkata, meskipun tindakan pihaknya kadangkala dilihat tidak popular tetapi tidak akan tunduk sehingga ada “pihak mengambil kesempatan mahu menghidupkan aktiviti pelampau.”

“Kami tidak akan membiarkan walaupun tindakan kami (dilihat) tidak popular, walaupun orang tidak suka, tugas kami ialah menjaga keharmonian.

“Walaupun satu atau 100 orang tokoh tidak suka dengan tindakan kami, pada Jakim itu tidak penting.

“... yang penting ialah negara kita ini aman, bila negara aman kita boleh amalkan agama kita dengan baik, beramal dengan baik tidak kira Islam atau bukan Islam,” kata beliau mengulas perkembangan isu semasa berkaitan amalan wahabi dan kaitan dengan kumpulan pengganas Jemaah Islamiah (JI).

Ketika ditanya mengenai dakwaan bahawa isu semasa ini timbul kerana masalah peribadi antara Penolong Pengarah Pusat Al-Quran dan Ilmu Teras, Zamihan Mat Zin dengan bekas mufti Perlis Dr Mohd Asri Zainul Abidin, Wan Mohamad berkata, “itu tanggapan pihak-pihak tertentu.”

“Dia (Zamihan) seorang pegawai kerajaan, pihak yang mengundang beliau (untuk memberi taklimat) adalah agensi keselamatan... itu amalan biasa. Kita perlu bekerjasama dengan agensi-agensi lain.

“Dia pegawai kanan, dia ada pengalaman dalam program pemulihan tahanan (khususnya tahanan ISA),” kata Wan Mohamad.

Oleh itu jelas beliau, sekiranya ada pihak yang tidak bersetuju dengan pandangan Zamihan, Jakim merasakan perbezaan itu boleh dibincang secara profesional dan ilmiah.

“Negara kita membolehkan setiap orang bebas berfikir, bebas memberi pandangan... kita tidak boleh kata jangan tidak bersetuju, terima pandangan,” kata beliau sambil menambah, Jakim sentiasa mengadakan pertemuan dengan semua pihak.

Ketika ditanya sama ada empat tokoh agama dan politik berkenaan ada kaitan dengan kumpulan JI sebagaimana didakwa ada dinamakan pada taklimat Isnin lalu, Wan Mohamad berkata, Jakim tidak pernah menuduh mereka.

“Bukan kami untuk menentukan tetapi agensi keselamatan yang menentukan,” katanya.

Bagaimanapun beliau mengakui jika benar mereka terlibat dalam kaitan dengan kumpulan pengganas atau pelampau sudah tentu telah lama ditahan oleh pihak berkuasa.

“... dan (sudah tentu) mereka tidak boleh berada dalam kerajaan negeri, tidak boleh menjadi pemimpin di Parlimen...,” jelas beliau.

Dalam pertemuan dengan The Malaysian Insider Khamis lalu, Zamihan berkata, beliau tiada masalah peribadi dengan Asri sebaliknya mengakui wujud “pergolakan pemikiran” sehingga banyak pihak yang melihatnya sebagai serangan terhadap tokoh agama itu.

Pada masa yang sama, Zamihan juga mempertikaikan tindakan Timbalan Menteri Pengajian Datuk Saifuddin Abdullah dalam mengendalikan isu semasa berkaitan fahaman wahabi dan kumpulan pengganas JI sebagai tidak profesional.

Malah Zamihan memberitahu, beliau tidak mengaitkan Asri dengan fahaman wahabi dan melontarkan pemikiran keras semata-mata untuk mencantas bekas mufti Perlis itu daripada arus perdana Islam negara ini.

Zamihan menjadi tumpuan isu kontroversi dikaitkan empat tokoh politik dan agama iaitu Asri, mufti Perlis Dr Juanda Jaya, bekas menteri besar Perlis Datuk Seri Shahidan Kassim dan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang didakwa mempunyai kaitan dengan fahaman wahabi dan pengganas JI.

Ketika membuat penjelasan di Dewan Rakyat Khamis lalu Saifuddin menegaskan, polis tidak pernah mengaitkan empat tokoh di negara ini sebagai kumpulan pengganas.

“Saya juga mendapati orang yang memberi taklimat ini mempunyai masalah dengan bekas mufti Perlis. Jadi bagaimana boleh dikatakan masalah peribadi hendak dijadikan masalah keselamatan negara,” katanya.

Sunday, June 27, 2010

Wahhabi Bukan Militan Tetapi Esktrim ?

Alhamdulillah, segala pujian hanya Bagi Allah semata-mata. KepadaNyalah kita bergantung harap dan belas ehsan.

Kali ini al faqir ingin mengajak pencinta kebenaran untuk berfikir dan mengkaji.

Terdapat pendapat menyatakan fahaman Wahhabi tidak boleh dikaitkan dengan pengganas. Tetapi apabila melihat kepada hukum Ahli Bid'ah Sesat dan Ahli Neraka serta hukuman Syirik Kafir sebagaimana yang telah didedahkan di dalam blog ini (untuk pencari kebenaran silalah layari). Nyatalah.. fahaman Wahhabi boleh membawa pemikiran dan tindakan yang ekstrim bukan sahaja kepada sesama manusia yang tidak bersalah malahan kepada Umat Islam yang lain.

Bukankah tindakan menghukum umat Islam sebagai KAFIR, Syirik juga adalah tindakan ekstrim dan pelampau ? Lihat sahaja kemunculan blog-blog yang menulis fatwa dari ulamak wahhabi menghukum SESAT kepada ulamak-ulamak Islam antaranya yang terkena hukum ini adalah Dr Yusof al Qardhawi, Dr Muhammad al Ghazali, golongan Asya'iroh, Ikhwanul Muslimin, Jemaah tablighiyyah.

Sila klik bukti yang telah didedahkan di bawah :



Di dalam facebook ada sedikit pendedahan bagaimana seorang individu yang pro Wahhabi telah menghukum seorang tokoh agama sebagai Ulamak Sihir :



Dan jangan pelik, individu ini jugalah yang mempertahankan Wahhabi. Mengapa ya ?






Di bawah ini pula adalah tulisan blogger dari Malaysia yang disiarkan kepada orang awam (seluruh dunia pun dapat membacanya) bahawa Selawat Syifa' adalah SYIRIK.

http://bahaya-syirik.blogspot.com/2008/11/078-syiriknya-selawat-syifa-selawat.html

Dan ada pula yang mengatakan mengamalkan selawat syifa' hukumnya adalah BERCANGGAH DENGAN PRISIP-PRINSIP AQIDAH.


Selawat ini diamalkan oleh Ulamak dan Umat Islam di Malaysia. Adakah majoriti umat islam di Malaysia Kafir dan Musyrik ? Hujjah dan jawapannya sudah dijawab di sini :


Masalah Dr Asri

Masalah Dr Asri bukan sahaja dengan saya, bahkan juga dengan Umat Islam dan Mufti-mufti di Malaysia, Lihat sendiri tulisan berbentuk hasutan dan memfitnah mufti ini :


Saya berhenti menjadi Mufti, bukan saya serik. Jadi mufti apa nak serik. Boleh duduk diam-diam dan enjoy dengan jawatan. Jangan banyak cakap atau bangkang. Boleh pergi mesyuarat hotel sana, dan hotel sini. Lawatan sana, lawatan sini. Masuk ke tempat mahal-mahal. Ada kereta rasmi, terbang sana, terbang sini dan cukup bulan ambil gaji. Diam dan jangan peduli sangat apa yang sedang berlaku, maka jawatan itu satu nikmat yang 'sukar hendak dilepaskan. - Al Islam April 2009, m/s 28-29. Juga di laman web DrMaza:


Sudahkah beliau meminta maaf kepada mufti-mufti di Malaysia ? Padahal dari tulisan inilah timbulnya perasaan merendah-rendahkan kewibawaan Mufti sebagai tempat rujukan di Malaysia ini.

Mufti Perak juga menjawab isu-isu yang ditimbulkan oleh Dr Asri sebelum ini:



Bukankah selama ini negara kita hidup dalam keadaan harmoni dan tiada permusuhan. Mengapa dengan adanya gerakan TAJDID, BAHTERA PERUBAHAN, hanya menghilangkan KESATUAN dan PERPADUAN Umat Islam ?

Wahai pemimpin-pemimpinku... tidakkah kita sedari perkara ini ?

Saturday, June 26, 2010

Untuk Pencinta Kebenaran

Laporan Polis yang telah dibuat :



Laporan Polis juga telah dibuat terhadap Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah kerana dilihat menjatuhkan maruah saya sebagai Pegawai yang telah dijemput oleh PDRM dan diberi izin oleh JAKIM untuk bercakap di dalam taklimat berkenaan.

Saya tidak pernah mengaitkan Jemaah Islah Malaysia (JIM) dalam taklimat berkenaan dan tidak mengaitkan mereka dengan pengganas. Manakala laporan individu mahupun media yang menyatakan saya mengaitkan JIM adalah dusta samasekali. Ini kerana saya tidak pernah menyebut JIM langsung dalam taklimat berkenaan.

Saya juga telah bertemu dengan pimpinan tertinggi JIM dan memberi penjelasan serta pencerahan yang sebenar.

Sebagai seorang pegawai kerajaan yang berintegriti dan bertanggungjawab saya bersedia untuk bersemuka dengan sesiapa yang tidak berpuas hati : termasuk Dr Asri, Mufti Perlis : Juanda Jaya, Presiden Pas : Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Untuk mengetahui bahaya WAHHABI, SYIAH, ISLAM LIBERAL, ISLAM PLURALISME silalah layari blog ini dan sudah diterangkan dengan bukti yang jelas.

Thursday, June 24, 2010

Perutusan Buat PAS. (Asri Dalang Fitnah!)

Perutusan Buat PAS. (Asri Dalang Fitnah!)





Sangat menyedihkan apabila seorang yang jahil pada banyak displin ilmu ber’bajukan’ PHD menggunakan media sebagai wadah lontaran fitnah sambil mempertahankan doktrin lapuknya yang jumud, suka menghukum sesat ulama dan gemar membid’ahkan amalan umat Islam yang ada dalil.

Dr. Mohd Asri Zainul Abidin@Abdul Talib sebelum ini kerap menuduh ulama Islam sebagai sesat dan sesiapa yang tidak sebulu dengannya akan mudah di’cop’ sebagai Syiah termasuk saya selalu dituduhnya dengan pelbagai tuduhan yang tidak berasas. Tanpa hujah dan dalil maka fitnah dan tuduhan merupakan senjata yang dianggap amat berguna untuk menjatuhkan pejuang Islam Ahli Sunnah Wal Jamaah arus perdana.

Asri sebelum ini menuduh saya mengkafirkan seluruh kerajaan Saudi, bak kononnya sesiapa sahaja yang berada di negara Saudi semuanya saya kafirkan. Subhanallah! Begitu sekali lancang lidah insan ini menuduh.

Waktu yang sama, didapati fahaman Wahabi terkenal dengan hukuman mengkafirkan sesiapa sahaja yang berdoa di kubur, walaupun didapati Raja Saudi sendiri bersama seluruh pemimpin kerajaannya menziarahi maqam Nabi Muhammad di Madinah dengan jelas mereka sengaja berwukuf (berdiri) dan berdoa dihadapan kubur Nabi Muhammad. Amalan itu dihukum oleh faham Wahabi sebagai kafir,syirik murtad dan terkeluar dari Islam. Ini membuktikan pemikiran faham Wahabi yang Asri sepemikiran dengan mereka turut mengkafirkan orang. Waktu yang sama juga didapati Asri sering menghina Raja-raja Saudi dengan kutukan yang amat kesat. Maka siapakah dalang fitnah mengucar-kacirkan ummah sebenarnya?!.


(Rujuk sini)

Tidak cukup dengan itu, Dr. Asri turut memfitnah dan menuduh saya kononnya saya mengkafirkan para Sahabat Nabi Muhammad dan ini adalah tuduhan yang amat busuk terhadap saya, diluar sana banyak lagi tuduhan-tuduhan dan fitnah-fitnah Dr. Asri ke atas saya. Saya pernah menerima surat samannya kepada saya tetapi saya lebih berminat untuk berhujjah kerana bagi Ahli Sunnah Wal Jamaah hujjah adalah jalan penyelesaian utama yang dipilih.

Putar-belit fakta adalah mainan Asri. Pernah direka fakta palsu kononnya 2 orang ulama iaitu Imam Ibnu Hajar Al-Asqalany bertemu dengan Syeikh Ibnu Arabi kemudian mereka saling menghukum sesat satu sama lain sedangkan Ibnu Hajar baru lahir selepas lebih 100 tahun Ibnu Arabi meninggal dunia, bila pula mereka bertemu? Inilah sifat pengfitnah, pereka cerita, pemutar belit fakta.

Nah! Terbaru Dr. Asri dalam kenyataannya menuduh dan memfitnah saya buat kali yang entah berapa ribu kali kononnya saya mendakwa Dato’ Seri Hadi Awang (Presiden PAS) sebagai JI, militan dan pengganas. Padahal saya tidak pun menyebut nama Presiden PAS itu.

Hakikatnya pada taklimat jemputan tersebut bertarikh 21.06.2010, saya (Zamihan Mat Zin) tidak langsung menyebut nama Dato’ Sri Hadi Awang (Presiden PAS) sebagai militan atau pengganas atau Jemaah Islamiah (JI). Tidak!. Ini disaksikan juga oleh 'tangan-tangan ghaib' penebar fitnah palsu ini yang hadir pada waktu itu.

Tidak dinafikan mungkin wujud perbezaan pendapat antara saya dengan beberapa orang tetapi ketahuilah bahawa kenyataan melulu bukan pilihan yang tepat. (Sebuah laman berita tempatan telah mengeluarkan berita yang salah berkaitan isu saya ini dan telah diminta mereka merubahnya).

Wahai umat Islam dan pemimpin Islam. Berjaga-jagalah dengan dakyah Asri ini. Sesungguhnya ramai ulama Malaysia mengetahui pemikiran dan tujuan dakyahnya.

Wednesday, June 23, 2010

Wahai Pemimpin Tersayang. Ketahuilah 100 Fatwa Ulama Bahawa Wahabi Adalah MILITAN

SEBAHAGIAN ORANG JAHIL DITIPU OLEH PENJAHAT WAHABI KONONNYA WAHABI ADALAH JEMAAH YANG ADIL, TIDAK CEPAT MENGHUKUM ORANG, IKUT SUNNAH, TAAT PADA PEMIMPIN, BERILMU DAN BAGUS SETARAF DENGAN SAHABAT NABI. Fuh!

BOHONG ! DAN DUSTA ! PENGKHIANAT ALLAH TIADA LAIN KECUALI WAHHABI. KAMI YANG MENGKAJI MENDAPATI WAHABI GEMAR MENGKAFIRKAN ULAMA ISLAM DAN UMAT ISLAM. PEMIMPIN ISLAM SEMUANYA DIHUKUM OLEH WAHHABI SEBAGAI KAFIR HALAL UNTUK DIBUNUH. TIDAK CUKUP DENGAN ITU SEJARAH KEZALIMAN DAN KEKEJAMAN WAHHABI TERHADAP ULAMA ISLAM DAN UMAT ISLAM MASIH MENGALIR BAHANG PANASNYA DARAH MEREKA DISETIAP DETIK KEHIDUPAN KAMI. SIAPA AKAN MEMBAYAR DARAH ITU?!

WALLAHI YA IKHWAN! KITA AHLI SUNNAH TIDAK PERNAH MENJENTIK SEORANG PUN WAHHABI WALAUPUN RATUSAN ULAMA DAN PULUHAN RIBU UMAT ISLAM DIBUNUH OLEH WAHHABI. KITA TIDAK MEMBALAS WALAUPUN DARAH PARA ULAMA ISLAM YANG DIBUNUH WAHABI TIDAK DIBAYAR. YANG KITA AHLI SUNNAH WAL JAMAAH MAHUKAN ADALAH KEHARMONIAN DAN KEMANTAPAN AKIDAH UMAT ISLAM DAN MEMBERI PERINGATAN AGAR TIDAK TERPENGARUH DENGAN WAHABI MILITAN INI.

Fatwa Khas Ulama-ulama Terkenal Bahwa Wahabi Adalah Militan, Pengganas, Radikal dan Perosak Agama Islam Dan Umat islam:-

1- Dr. Syeikh Ahmad Toyyib Syeikh Akbar Al-Azhar Universiti menyatakan bahawa pandangan seluruh ulama Al-Azhar yang mewakili ribuan ulama Al-Azhar mengfatwakan bahawa Wahabi adalah MILITAN & PENGGANAS. Rujuk:



2- Dr. Syeikh Ali Jumah Mufti Mesir menyatakan bahawa Wahabi itu ada kaitan dan jaringan yang besar dengan militan&pengganas. Rujuk:



3- Dr. Syeikh Ramadhan Al-Bouty fatwakan bahawa Wahabi adalah militan & pengganas yang merupakan agent kafir Britain dihantar untuk merosakkan Islam dari dalam. Rujuk:




4- Dr. Yusuf Qardawi menghukum Wahabi Salafi sebagai PENGGANAS & MILITAN memerang&membunuh umat Islam, kafir Yahudi pula dibiarkan. Rujuk: ( http://abu-syafiq.blogspot.com/2010/06/pengkhianatan-wahhabi-tahrir-di.html )



Video kenyataan Yusuf Qardawi dalam tv Al-Jazeerah.

Berkata Dr. Yusuf Qardawi apabila ditanya mengenai peperangan yang berlaku antara HAMAS dan WAHHABI (Masjid Ibnu Taimiah&Golongan Ansarrullah&SalafiyyahWahhabiyyah)

Dr. Yusuf Qardawi menjawab:

" Saya amat yakin bahawa HAMAS dalam melawan tindakan terhadap golongan itu (Wahhabiiyyah Salafiyyah) HAMAS telah melakukan sesuatu yang amat benar, HAMAS telah banyak kali menasihat jemaah tersebut ( SalafiyyahWahhabiyah) agar tidak menyerang saudara Umat Islam, memadai umat Islam menentang dan meyerang Yahudi Israeil sahaja bukan bergaduh sesama sendiri.

HAMAS telah banyak kali membawa para ulama dan pemerintah Islam berbincang dengan jemaah ini (SalfiyyahWahhabiyya) tetapi mereka (Wahhabi) tidak mempedulikan dan tidak pandai/ Mereka (SalafiyyahWahhabiyyah) itu tidak pandai mengenai Fiqh Jihad sama sekali. Kepada merekalah saya tujukan kitab Fiqh Jihad. Kerana mereka (SalafiyyahWahhabiyyah) memahami fiqh jihad itu adalah memerangi umat Islam. Buktinya ketikamana Yahudi merampas Gaza kita langsung tidak mendapati mereka (salafiyyahWahhabiyah) itu membantu umat Islam Palestin samaada secara pergorbanan,peperangan atau apa-apa sumbangan mereka langsung tidak ada terhadap umat Islam di Gaza yang diserang Yahudi.

Malangnya kita dapati mereka (SalafiyyahWahhabiyyah) menyumbangkan pembunuhan dan peperangan keatas umat Islam pula. Mereka mendakwa mahukan Daulah Islamiah atau Khilafah Islamiah. Apa ini?! Merdeka dahulu Palestin baru kita bicara mengenai itu semua!. Kita dapati mereka (SalafiyyahWahhabiyah) di Palestin bila tokoh mereka berkhutbah sehingga sampai mengangkat senjata dengan pakaian serba hitam, ini adalah suasana yang tidak sepatutnya...."- TAMAT KENYATAAN DR.YUSUF QARDAWI.

5- Ulama Malaysia Tuan Guru Abdullah Fahim mewakili seluruh ulama Ahli Sunnah Wal Jamaah Malaysia yang bilangannya jutaan atau lebih mengatakan bahawa Wahabi itu militan, pengganas dan KHAWARIJ. Rujuk: Jabatan Agama islam Pulau Pinang Tokoh-tokoh Ulama’ Semenanjung Melayu (2); Terbitan Majlis Ugama Islam Dan Adat Istiadat Melayu Kelantan; Cetakan Tahun 1996; Halaman 37 dan 38.

Selebihnya lagi ulama bersama karangan mereka yang mengfatwakan bahawa Wahabi adalah MILITAN dan Pengganas serta Khawarij…:

6- Fasl al-Khitab fi Radd ‘ala Muhammad ibn Abdil Wahhab oleh Syaikh Sulaiman ibn Abdil Wahhab. Inilah merupakan kitab yang pertama yang menolak fahaman Wahhabi yang ditulis oleh saudara kandung pengasas fahaman Wahhabi.

7- As-Sowa’qul Ilahiyyah fi Raddi ‘ala al-Wahhabiyyah oleh al-‘Alim al-‘Allamah al-Syaikh Sulaiman ibn ‘Abdul Wahhab al-Najdi.

8- Fitnah al-Wahhabiyyah oleh al-‘Alim al-‘Allamah al-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan (kitab ini telah diterjemahkan ke bahasa Melayu oleh Ustaz Muhammad Fuad bin Kamaluddin ar-Rembawi)

9- Ad-Durarus Saniyah fi al-Raddi ‘ala al-Wahhabiyyah oleh al-‘Alim al-‘Allamah al-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan (kitab ini telah diterjemahkan ke bahasa Melayu, maaflah ambo lupa tajuknya)

10- Khulasatul Kalam fi Bayani 'Umara` al-Balad al-Haram karangan al-‘Alim al-‘Allamah al-Sayyid Ahmad Zaini Dahlan

11- Saif al-Jabbar oleh Syaikh Fadhlur Rasul

12- Al-Aqwal al-Mardiyyah fi al-Radd 'ala al-Wahhabiyyah oleh al-Syaikh al-Faqih 'Atha' al-Kasam al-Dimashqi al-Hanafi

13- Ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Sholeh al-Kuwaisy al-Tunisi

14- Ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah oleh Abu Hafs Umar al-Mahjub

15- Ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Muhammad Sholeh al-Zamzami al-Syafie

16- Ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Ibrahim ibn Abdul Qadir al-Tarabulasi al-Riyahi al-Tunisi

17- Ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah oleh Mufti Madinah Zubir di Bashrah - Syaikh Abdul Muhsin al-Asyniqiri al-Hanbali

18- Ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah oleh Mufti Fez - Syaikh al-Makhdum al-Mahdi

19- Ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah oleh Qadhi Jamaa’ah di Maghribi - Syaikh Ibn Kiran

20- Ar-Radd ‘ala Ibni Abdil Wahhab oleh Syaikhul Islam Tunisia- Syaikh Ismail al-Tamimi al-Maliki

21- Ar-Radd ‘ala Ibni Abdil Wahhab oleh Syaikh Ahmad al-Misri al-Ahsa’i

22- Ar-Radd ‘ala Ibni Abdil Wahhab oleh al-‘Allamah Barakat al-Syafie al-Ahmadi al-Makki

23- Ar-Radd ‘ala Muhmmaad ibn Abdil Wahhab karangan Muhammad ibn Sulaiman al-Kurdi asy-Syafie, guru dan syaikh bagi Ibn ‘Abdul Wahhab. Disebut oleh Ibnu Marzuq asy-Syafie: Syaikhnya ini telah berfirasat bahwa dia akan menjadi orang yang sesat dan meyesatkan seperti mana firasat syaikhnya Muhammad Hayat as-Sindi dan dan ayahnya [ayahnya Muhammad ibn ‘Abdul Wahhab].

24- At-Taudhih ‘ala Tauhid al-Khallaq fi Jawab Ahli al-Iraq ‘ala Muhammad ibn ‘Abdul Wahhab karangan Syaikh ‘Abdullah Affendi al-Rawi

25- Al-Haqiqah al-Islamiyah fi ar-Raddi ‘ala al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Abdul Ghani ibn Sholeh Hamadah.

26- Ad-Dalil Kafi fi ar-Radd ‘ala al-Wahhabi oleh Syaikh Misbah ibn Muhamad Syabqalu al-Beiruti

27- Radd Muhtar ‘ala Durr al-Mukhtar oleh Ibn ‘Abidin al-Hanafi al-Dimasyqi

28- Al-Haq al-Mubin fi ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyin oleh Syaikh Ahmad Sa’id al-Faruqi al-Sirhindi al-Naqsyabandi
29- Al-Haqaiq al-Islamiyah fi Radd ‘ala Maza’im al-Wahhabiyyah bi Adillah al-Kitab wa al-Sunnah al-Nabawiyyah oleh Syaikh Malik ibn Syaikh Mahmud.

30- Ar-Rudud ‘ala Muhammad ibn Abdul Wahhab oleh al-Muhaddits Sholeh al-Fullani al-Maghribi. Telah berkata Sayyid ‘Alawi ibn Ahmad al-Haddad bahwa kitab yang besar ini mengandungi risalah dan jawapan daripada para ulama’ mazhab yang empat, Hanafi, Maliki, Syafie dan Hanbali dalam menolak pendapat/fahaman Muhammad ibn Abdul Wahhab.

31- Ar-Radd ‘ala Muhammad ibn Abdul Wahhab oleh Syaikh Abdullah al-Qudumi al-Hanbali al-Nablusi

32- Risalah fi Musyajarah baina Ahl Makkah wa Ahl Nadj fil ‘Aqidah oleh Syaikh Muhammad ibn Nasir al-Hazimi al-Yamani

33- Sa’adah ad-Darain fi ar-Radd ‘ala Firqatain – al-Wahhabiyyah wa Muqallidah al-Zhahiriyyah oleh Syaikh Ibrahim ibn Utsman ibn Muhammad al-Samhudi al-Manshuri al-Misri

34- Al-Saif al-Batir li ‘Unuq al-Munkir ‘ala al-Akabir oleh al-‘Allamah al-Habib ‘Alwi bin Ahmad bin Hasan bin Quthubul Irsyad al-Habib ‘Abdullah bin ‘Alwi al-Haddad.

35- As-Suyuf al-Masyriqiyyah li Qat’ie A’naaq al-Qailin bi Jihah wa al-Jismiyah oleh Syaikh ‘Ali ibn Muhammad al-Maili al-Jamali al-Tunisi al-Maghribi al-Maliki

36- Raudh al-Majal fi al-Radd ‘ala Ahl al-Dholal oleh Syaikh Abdurrahman al-Hindi al-Delhi al-Hanafi

37- Sidq al-Khabar fi Khawarij al-Qarn al-Tsani Asyara fi Itsbathi ‘an al-Wahhabiyyah min al-Khawarij oleh Syaikh al-Syarif ‘Abdullah ibn Hassan Basya ibn Fadhi Basya al-‘Alawi al-Husaini al-Hijazi

38- Al-Minhah al-Wahbiyyah fi Raddi al-Wahhabiyyah oleh Syaikh Daud bin Sulaiman al-Baghdadi an-Naqsyabandi al-Khalidi

39- Al-Haqaaiq al-Islamiyyah fi ar-Raddi ‘ala al-Mazaa’im al-Wahhabiyyah bi Adillah al-Ktab wa as-Sunnah an-Nabawiyyah oleh al-Hajj Malek Bih ibn Asy-Syaikh Mahmud, Mudir Madrasah al-‘Irfan, Kutbali, Mali

40- Misbah al-Anam wa Jala-uz-Zhalam fi Raddi Syubah al-Bid’i an-Najdi Allati Adhalla biha al-‘Awwam oleh al-‘Allamah al-Habib ‘Alwi bin Ahmad bin Hasan bin Quthubul Irsyad al-Habib ‘Abdullah bin ‘alwi al-Haddad. Di dalam kitab ini, pada halaman 3, beliau berkata bahawa kesesatan Muhammad bin 'Abdul Wahhab telah disampaikan oleh ramai ulama secara tawatur dalam tulisan-tulisan mereka daripada orang-orang yang tsiqah dari kalangan ulama-ul-akhyar (terpilih) dan selain mereka, yang telah melihat dengan matanya sendiri dan mendengar dengan telinganya sendiri akan kesesatan Muhammad bin 'Abdul Wahhab dan pengikut-pengikutnya dan juga dari tulisan-tulisan, perkataan, perbuatan dan perintah Muhammad bin Abdul Wahhab dan pengikut-pengikutnya. Pada halaman 15, al-Habib berkata: Aku telah diberitahu oleh seorang tua yang bersinar wajahnya kerana kesholehannya dan sudah melebihi 80 tahun umurnya, salah seorang pemuka kita keluarga Abu 'Alawi yang lahir dan membesar di Makkah dan kerap berulang alik ke Madinah. Nama beliau Musa bin Hasan bin Ahmad al-'Alawi berketurunan Sayyidina 'Uqail bin Salim, saudara Sayyidina Quthubus-Syahir asy-Syaikhul Kabir Abu Bakar bin Salim. Beliau berkata:- "Aku dahulu berada di Madinah belajar kepada asy-Syaikh Muhammad Hayat (as-Sindi al-Madani). Muhammad bin 'Abdul Wahhab juga berulang-alik ke majlis Syaikh Muhammad Hayat seperti murid-murid lainnya. Aku mendengar daripada orang-orang sholeh dan ulama, sebagai kasyaf daripada mereka, firasat mereka mengenai Muhammad bin 'Abdul Wahhab di mana mereka menyatakan bahawa dia akan sesat dan menyesatkan Allah dengannya orang yang dijauhkan dari rahmatNya dan yang dibinasakanNya"

41- An-Nuqul as-Syar’iyyah fi Raddi ‘alal Wahhabiyyah oleh Hasan ibn ‘Umar ibn Ma’ruf as-Shatti al-Hanbali

42- Nasiha li Ikhwanina Ulama Najd oleh as-Sayyid Yusuf ibn Sayyid Hasyim ar-Rifaie

43- Tahakkum al-Muqallidin bi Mudda`i Tajdid ad-Din karangan Syaikh Muhammad bin 'Abdur Rahman bin 'Afaliq al-Hanbali, seorang ulama yang sezaman dengan Muhammad ibn Abdul Wahhab dan telah mencabar keilmuannya sehingga Ibnu 'Abdul Wahhab membisu seribu bahasa
44- Saiful Jihad li Mudda`i al-Ijtihad karangan Syaikh 'Abdullah bin 'Abdul Lathif asy-Syafi`i

45- Tarikh al-Wahhabiyyah oleh Ayyub Sabri Pasha (meninggal dunia tahun 1308H/1890M). Beliau adalah merupakan Laksamana Armada Laut di zaman pemerintahan Sultan ‘Abdul Hamid Khan II. Kitab karangan beliau ini menceritakan tentang Wahhabi secara terpeinci. Sebahagian kandungan kitab ini telah diterjemahkan ke bahasa Melayu dengan tajuk Faham Wahhabi dan Penyelewengannya. Beliau juga merupakan pengarang kitab Mir’ah al-Haramain

46- Faydul Wahhab fi Bayan Ahl al-Haq wa Man Dhalla 'an ash-Shawab karangan Syaikh 'Abdur Rabbih bin Sulaiman asy-Syafi`i

47- As-Sarim al-Hindi fi 'Unuqin-Najdi karangan Syaikh 'Atha` al-Makki;

48- As-Sarim al-Hindi fi Ibanat Tariqat asy-Syaikh an-Najdi karangan Syaikh 'Abdullah bin 'Isa bin Muhammad as-San`ani

49- Al-Basha`ir li Munkiri at-Tawassul ka Amtsal Muhammad ibn Abdul Wahhab karangan Syaikh Hamd-Allah ad-Dajwi

50- Risalah Irsyadul Jaawiyyin ila Sabilil 'Ulama-il-'Aamiliin karangan Tuan Guru Haji 'Abdul Qadir bin Haji Wangah bin 'Abdul Lathif bin 'Utsman al-Fathoni

51- Sinar Matahari Buat Penyuluh Kesilapan Abu Bakar al-Asy’ari [pelopor fahaman Wahabi di Perlis] karangan Syaikh Abdul Qadir bin ‘Abdul Muthalib al-Mandili

52- Tajrid Saif al-Jihad li Mudda’I al-Ijtihad karangan Syaikh ‘Abdullah bin ‘Abdul Lathif asy-Syafie. Beliau menolak pendapat Muhammad bin ‘Abdul Wahhab ketika hayatnya.

53- Al-Mazhab atau Tiada Haram Bermazhab karangan Syaikh Abdul Qadir bin ‘Abdul Muthalib al-Mandili

54 Kitab Senjata Syari'at karangan Ustaz Abu Zahidah bin Haji Sulaiman dan Abu Qani'ah Haji Harun bin Muhammad as-Shamadi al-Kalantani. Kitab ini telah ditaqridz oleh Syaikh 'Abdullah Fahim, Tuan Guru Haji Ahmad bin Tuan Hussin Kedah dan Tuan Guru Haji 'Abdurrahman Merbuk, Kedah.

55- Al-Fajr ash-Shodiq fi al-Radd ‘ala al-Maariq karangan Syaikh Jamil Affendi Shodiqi az-Zuhawi.

56- Al-Ushul al-Arba’ah fi Tardid al-Wahhabiyyah/ Al-‘Aqaid as-Shohihah fi Tardid al-Wahhabiyyah karangan Muhammad Hasan, Shohib al-Sirhindi al-Mujaddidi.

57- Al-Awraq al-Baghdadiyyah fi al-Jawabat an-Najdiyyah karangan Syaikh Ibrahim ar-Rawi al-Baghdadi.

58- Al-Bara’ah min al-Ikhtilaf fi ar-Radd ‘ala Ahli asy-Syiqaq wa an-Nifaq wa ar-Radd ‘ala Firqah al-Wahhabiyyah al-Dhallah karangan Syaikh Zainul ‘Abidin as-Sudani.

59- Al-Barahin as-Sati’ah karangan Syaikh Salamah al-‘Azzami

60- Risalah fi Ta’yid Madzhab as-Sufiyyah wa ar-Radd ‘ala al-Mu’taridhin ‘Alaihim karangan Syaikh Salamah al-‘Azzami

61- Risalah fi Jawaz at-Tawassul fi ar-Radd ‘ala Muhammad ibn ‘Abdil Wahhab karangan al-‘Allamah Syaikh Mahdi al-Wazaani, Mufti Fez, Maghribi.

62- Risalah fi ar-Radd ‘ala al-Wahhabiyyah karangan Syaikh Qasim Abi al-Fadhl al-Mahjub al-Maliki

63- Al-Risalah ar-Raddiyyah ‘ala at-Tho’ifah al-Wahhabiyyah karangan Syaikh Muhammad ‘Atholah yang dikenali sebagai Ato ar-Rumi

64- ‘Iqd Nafis fi Radd Syubhat al-Wahhabi al-Ta’is karangan Syaikh Ismail Abi al-Fida` at-Tamimi at-Tunisi. Beliau adalah seorang yang faqih dan ahli sejarah.

65- Al-Madarij as-Saniyyah fi Radd al-Wahhabiyyah karangan Maulana Aamir al-Qadiri, guru di Darul Ulum al-Qadiriyyah, Karachi, Pakistan

# Dan banyak lagi kitab dan kenyataan ulama yang menolak fahaman Wahhabi yang ditulis ulama sejak dari tercetusnya fahaman ini. Dan sampai sekarang pun masih ada ulama yang menulis kitab untuk menolak fahaman Wahhabi dan menyifatkan Wahabi sebagai MILITAN dan PENGGANAS.

dipetik sini

Monday, June 21, 2010

Yusuf Qardawi&Mufti Mesir Hentam Wahhabi Sokong Al-Asya'irah

Dalam rakaman (1) Dr Yusuf Qardawi menyatakan bahawa Al-Asya'rah adalah umat Islam dan SELURUH yang mendakwa sebagai Islam maka dia Al-Asya'irah, di seluruh pusat pengajian Islam adalah Al-Asyairah Ahli Sunnah Wal Jama'ah, manakala Wahhabi Salafiyyah merupakan ajaran yang bilangan pengikutnya amat kecil sahaja (shaz:terpesong).



Dalam rakaman (2) Mufti Mesir Dr. Syeikh Ali Jum'ah menyatakan bahawa aqidah Al-Asya'irah adalah sama dengan akidah para sahabat Nabi dan beliau menyatakan bahawa ayat 5 surah Thoha mengenai ISTAWA itu bermakna Istaula iaitu menguasai. Wahhabi menghukum kafir kedua-dua tokoh ini kerana memuji Al-Asya'irah Ahli Sunnah Wal Jamaah.

Wednesday, June 16, 2010

Fatwa Rasmi Al-Azhar: IBNU TAIMIAH & WAHHABI ADALAH MUJASSIMAH BUKAN SALAFI BAHKAN BUKAN ISLAM DAN MEMUSUHI ISLAM

DI BAWAH INI MERUPAKAN FATWA RASMI AL-AZHAR TERBARU BERKAITAN AGAMA WAHHABI DAN FAHAMAN IBNU TAIMIAH YANG DIFATWAKAN SEBAGAI BUKAN AHLI SUNNAH WAL JAMAAH DAN MEREKA BUKAN SALAF SEBENAR BAHKAN IBNU TAIMIAH DAN WAHHABI ADALAH MUJASSIMAH YANG MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK DAN MENJISIMKAN ALLAH DENGAN MEMBAWA AKIDAH SESAT IAITU ALLAH DUDUK ATAS ARASH. AKIDAH ISLAM SEBENAR ADALAH ALLAH ADA TANPA TEMPAT TIDAK MEMERLUKAN ARAH DAN MAKHLUK-MAKHLUKNYA. FATWA UNIVERSITI AL-AZHAR JUGA MENYATAKAN DENGAN JELAS BAHAWA WAHHABI BUKAN ASWJ BAHKAN MEMERANGI DAN MEMUSUHI ISLAM- FATWA RASMI AL-AZHAR MESIR MELALUI SYEIKHUL AKBAR TERBARU JAMIAH AL-AZHAR.








Wahai insan yang berjawatan penting dalam agama di Malaysia tanah airku...mengapa masih wujud toleransi dengan ajaran salah ini pada perkara yang salah khususnya dalam akidah. Kenyataan mendakwa kononnya Wahhabi dan Ibnu Taimiah adalah golongn Salaf  adalah terbatal dengan Fatwa ini bahawa IBNU TAIMIAH & WAHHABI BUKAN SALAF TETAPI MEREKA ADALAH MUJASSIMAH YANG MENYAMAKAN ALLAH DENGAN MAKHLUK!.

Saturday, May 29, 2010

Akidah 'Allah Bertempat' Akidah Kufur Terkeluar Dari Islam- JAKIM



Soalan:

Slm Ustaz. Saya ingin bertanya. Apakah hukum jika seseorang itu mempercayai Allah itu bertempat mempunyai ruang dan arah? Setahu saya sejak kecil umat Islam tidak pernah kata Allah itu bertempat atau dilingkungi ruang arah samaada tempat atas ataupun bawah. Tetapi sejak akhir-akhir ini ada sebahagian ajaran (seperti Wahhabi) yang mendakwa ALLAH BERTEMPAT. apa hukumnya orang iktikad macam tu Ustaz?

Jawapan:

Wa'alaikumussalam. Barangsiapa yang beriktikad Allah ta'ala itu bertempat maka dia sesat kerana itu bukan akidah Islam dan dia perlu kembali bertaubat memeluk Islam kerana dia telah menyamakan Allah dengan makhluk.

Pada kenyataan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia JAKIM yang diterbitkan oleh JAKIM Bahagian Penyelidikan (1426H/2005M) pada Tajuk PENJELASAN TERHADAP 58 CIRI AJARAN SESAT DI MALAYSIA pada Nom (5) M/S 7 dinyatakan oleh JAKIM:

" Ajaran yang bertentangan dengan ajaran Islam dari beberapa sudut. Antaranya meletakkan Allah bertempat, Allah mengambil ruang dan berpindah-pindah dan Tuhan boleh bersatu
dengan makhluk".


JAKIM menyatakan lagi dalam ruang yang sama pada M/S 8:

" Ayat ini menjelaskan bahawa Allah tidak menempat, tidak mengambil ruang dan tidak boleh dibandingkan dengan makhluk.
Sebaliknya orang yang mendakwa begini sebenarnya tidak mengenal Allah
dengan pengenalan yang betul, kerana mengiktikadkan bahawa Allah
S.W.T itu boleh menjelma sebagai makhluk atau manusia, atau
menyifatkan Allah dengan sifat yang tidak layak dengan keagungan-
Nya. Orang yang menganggap Allah memasuki tubuh manusia atau
Dia terlipat pada suatu tempat dan keadaan maka orang itu adalah
kafir terkeluar dari agama Islam. Kerana dianggap ingkar apa yang
disepakati daripada Islam
". Tamat nukilan dari JAKIM

Maka, sesiapa yang berakidah Allah itu bertempat dan mengambil mana-mana ruang maka dia telah tersasar dari akidah sebenar kerana menyamakan Allah dengan makhluk dan wajib memeluk Islam kembali dengan mengucap 2 kalimah syahadah.


Dibawah ini adalah teks kenyataan JAKIM yang dinukilkan:






Seorang pegawai Akidah JAKIM pula mengatakan bahawa antara ciri pertama ajaran sesat adalah mendakwa Allah bertempat dan mengambil ruang. Rujuk:


________________

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasih. Alhamdulillah Tuhan Sekalian alam. Alhamdulillah telah memberi hidayah kepada kita semua, jika bukan dengan pemberian hidayah Allah kepada kita, kita semua tidak akan mendapat hidayah kecuali Allah menetapkan hidayah kepada kita.

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad Rasulullah,ahli keluarga baginda, para sahabat dan pengikut baginda.

Maka disini Kami katakan:

Wahai seluruh umat Islam!
Ketahuilah sesungguhnya kepercayaan bahawa "Allah ta'ala wujud tanpa bertempat" merupakan akidah junjungan besar kita Nabi Muhammad, para sahabat, ahlil bait baginda dan semua yang mengikut mereka dengan kebaikan.

ALLAH WUJUD TANPA BERTEMPAT.

Ini kerana Allah ta'ala tidak memerlukan kepada makhluk-makhlukNya,azali dan abadinya Allah Tidak memerlukan kepada selainNya.
Maka Allah tidak memerlukan kepada tempat untuk diduduki dan tidak merlukan kepada benda untuk diliputiNya dan Dia tidak memerlukan kepada arah. Cukup sebagai dalil pada mensucikan Allah dari bertempat atau berarah itu dengan firman Allah ta'ala yang bermaksud:

" Tiada sesuatupun yang menyerupai Allah".

Sekiranya Allah bertempat maka sudah pasti bagiNya persamaan dan berukuran tinggi lebar, dalam, dan sesuatu yang sedimikian pastinya adalah makhluk dan memerlukan kepada yang lain menetapkan ukuran panjangnya, lebarnya, dalamnya. Demikian tadi dalil 'Allah Wujud Tanpa Bertempat' dari Al-Quran.

Manakala dalil dari hadith Nabi pula adalah apa yang telah diriwayatkan oleh Al-Bukhari dan selainya dengan sanad yang sohih bahawa Rasulullah (selawat dan salam keatasnya) bersabda yang bermaksud:

"Allah telah sedia wujud (azali) dan selain Allah tiada sesuatupun yang sedia wujud (azali)".

Makna hadith Nabi tadi adalah Allah telah sedia ada pada azal lagi, tidak ada bersama Allah selainNya, air belum ada lagi, udara belum ada lagi, bumi belum wujud lagi, langit belum wujud lagi, kursi belum ada lagi, arasy belum ada lagi, manusia belum wujud lagi, jin belum wujud lagi, malaikat belum ada lagi, masa belum ada lagi, tempat belum wujud lagi dan arah juga belum wujud lagi.

Manakala Allah telah sedia wujud tanpa tempat sebelum tempat dicipta dan Allah tidak sama sekali memerlukan kepada tempat. Inilah yang dinyatakan dari Hadith Nabi tadi. Saidina Ali (semoga Allah meredhoinya) berkata:

" Allah telah sedia ada tidak bertempat dan Allah sekarang juga atas sediakalaNya tanpa bertempat".
Diriwayatkan oleh Imam Abu Mansour Al-Baghdady dalam kitabnya Al-farqu Bainal Firaq.

Dari segi akal, sebagaimana diterima akan kewujudan Allah ta'ala itu tanpa tempat dan tanpa arah sebelum adanya tempat dan arah maka benarlah kewujudan Allah itu setelah mencipta tempat Dia tidak bertempat dan tidak memerlukan arah.
Dalil ini semua, bukanlah menafikan kewujudanNya sepertimana yang dituduh oleh ajaran yang menjisimkan dan menyamakan Allah dengan makhluk pada zaman ini iaitu ajaran Wahhabiyah.

Kita mengangkat tangan ke langit ketika berdoa bukanlah kerana Allah berada dilangit akan tetapi kita mengangkat tangan ke langit kerana langit merupakan kiblat bagi doa, tempat terkumpulnya banyak rahmat dan berkat. Sepertimana kita menghadap ke arah ka'bah ketika solat tidaklah bererti Allah itu berada di ka'bah akan tetapi kerana ka'bah itu kiblat bagi solat. Inilah yang telah dinyatakan oleh para ulama Islam.

Saidina Ali (semoga Allah meredhoinya) turut menjelaskan:
" Akan kembali satu kaum dari umat ini ketika hampir hari kiamat kelak mereka menjadi kafir, lantas sesorang lelaki bertanya: ' Wahai amirul mu'minin! Kekufuran mereka itu disebabkan apa? kerana mengada-adakan sesuatu dalam urusan agama atau mengingkari sesuatu dalam agama?' Saidina Ali menjawab: Kekufuran mereka kerana mengingkari sesuatu dalam agama iaitu mereka mengingkari Pencipta mereka dengan menyifatkan Pencipta itu berjisim dan beranggota". Diriwakan oleh Ibnu Al-Mu'allim Al-Qurasyi dalam kitabnya berjudul Najmul Muhtady Wa Rojmul Mu'tady.
Berkata Imam Zainul Abidin (semoga Allah meredhoinya): " Engkaulah Allah yang tidak diliputi tempat". Diriwayat oleh Al-Hafiz Az-Zabidy.

Imam Abu Hanifah menyatakan dalam kitabnya Fiqhul Absat: " Allah ta'ala telah sedia ada tanpa tempat, Allah telah sedia wujud sebelum mencipta makhluk, dimana sesuatu tempat itu pun belum wujud lagi, makhluk belum ada lagi sesuatu benda pun belum ada lagi, dan Allah lah yang mencipta setiap sesuatu.

Dinyatakan dengan sanad yang sohih oleh Imam Baihaqi dari Abdullah bin Wahb berkata:
" Ketika kami bersama dengan Imam Malik, datang seseorang lelaki lantas bertanya: 'Wahai Abu Abdillah Imam Malik! 'Ar-Rahman 'Alal Arasyi Istawa' bagaimana bentuk istiwa Allah? maka Imam Malik kelihatan merah mukanya kemudian beliau mengangkat wajahnya lantas berkata: 'Ar-Rahman 'Alal Arasyi Istawa' ianya sepertimana yang telah disifatkanNya dan tidak boleh ditanya bentukNya kerana bentuk itu bagi Allah adalah tertolak dan aku tidak dapati engkau melainkan seorang pembuat bid'ah! maka keluarkan dia dari sini".
Manakala riwayat yang berbunyi 'dan bentuk bagi Allah itu adalah dijahili' ianya riwayat yang tidak sohih.

Imam kita Imam Syafie (semoga Allah meredhoinya) telah berkata: " Barangsiapa mempercayai Allah itu duduk di atas Arasy maka dia telah kafir". Diriwayatkan oleh Ibnu Al-Mu'allim Al-Qurasyi dalam kitabnya Najmul Muhtady Wa Rojmul Mu'tadi.

Berkata juga Imam Ahmad bin Hambal (semoga Allah meredhoinya) : " Barangsipa yang mengatakan Allah itu jisim tidak seperti jisim-jisim maka dia juga jatuh kafir".Diriwayat oleh Al-Hafiz Badruddin Az-Zarkasyi dalam kitabnya Tasynif Al-Masami'.

Berkata Imam Ahli Sunnah Wal jamaah Imam Abu Hasan Al-Asy'ary dalam kitabnya berjudul An-Nawadir: " Barangsiapa yang mempercayai Allah itu jisim maka dia tidak mengenali Tuhannya dan sesungguhnya dia mengkufuri Allah".
Maka jelaslah dari kenyataan Imam Al-Asy'ary tadi bahawa kitabnya yang berjudul Al-Ibanah pada hari ini telah ditokok tambah.


Berkata Imam Abu Ja'far At-Tohawi yang mana beliau ini merupakan ulama As-Salaf As-Soleh: " Maha suci Allah dari mempunyai ukuran, penghujung, sendi, anggota dan benda-benda kecil dan Allah tidak diliputi dengan mana-amana arah enam sepertimana makhlukNya".
Beliau berkata lagi: " Barangsiapa yang menyifatkan Allah dengan sifat-sifat makhluk maka dia jatuh kafir".
Antara sifat makhluk adalah bergerak,duduk diam, turun, naik, bersemayam, duduk, berukuran, bercantum,berpisah,berubah, berada di tempat,berarah, berkata-kata dengan huruf, suara, bahasa dan lain-lain.

Telah dinukilkan oleh Imam Al-Qorofy dan Syeikh Ibnu Hajar Al-Haitamy dan selainya menukilkan kenyataan bahawa: " Imam Syafie, Imam Malik Imam Ahmad dan Imam Abu Hanifah (semoga Allah meredhoi mereka) berkata bahawa jatuh hukum kufur bagi sesiapa yang berkata Allah itu ber-arah dan berjisim dan benarlah penghukuman Imam-imam tadi".

Wahai seluruh orang-orang muslim.
Kami mengakhiri penjelasan ini dengan ungkapan kaedah yang dinyatakan oleh Imam Ahmad Bin Hambal (semoga Allah meredhoinya): " Segala yang terbayang dibenak fikiranmu maka ketahuilah bahawa Allah tidak sedemikian" . Dan ini merupaka kaedah yang telah disepakati disisi seluruh ulama Islam.

Berkata Imam kita Abu Bakar (semoga Allah meredhoinya): "Merasai diri itu lemah dari membayangi zat Tuhan maka itulah tauhid mengenal Tuhan dan memcari-cari serta membayangkan zat Tuhan itu pula adalah kufur dan syirik".

Alhamdulillah kita berada dalam akidah yang benar ini, memohon kepada Allah ta'ala agar mematikan kita diatas pegangan ini. Amin ya Arhamar Rohimin Wa akhiru da'wana 'anil hamdulillahi robbil 'alamin.


______________________


SYEIKH DAUD BIN ABDULLAH AL-FATHONY MENILAI (MENOLAK) AKIDAH ALLAH DI LANGIT DAN BERTEMPAT.



Berkata Al-Alim Al-Allamah Al-‘Arif Al-Rabbany Maulana Syeikh Daud Bin Abdullah Al-Fathony ;

“ Dan ketiga Mukhalafatuhu Lil Hawaditsi :
Dan maknanya : Bahawasanya Allah Taala tiada bersama ia dengan segala yang baharu, tiada pada zatNya, dan tiada pada sifatNya dan tiada pada af’alNya (perbuatanNya). Maka zat Allah tiada menyerupa akan dia segala zat yang baharu, dan sifatNya tiada menyerupa akan dia akan segala sifat-sifat yang baharu, dan perbuatanNya tiada meyerupa akan dia akan segala perbuatan yang baharu, dan setiap barang yang terlintas dengan hati seorang kita akan sesuatu maka bahawasanya Allah Taala itu bersalahan baginya kerana sekalian itu baharu[1]. Maka Allah itu bersalahan dengan segala yang baharu seperti firman Allah Taala :
Yang bermaksud :
“Tiada seperti seumpamanya Allah Yang Maha Suci suatu dan Dialah jua Tuhan Yang Amat Mendengar dan Yang Lagi Amat Melihat”.[2]
Dan tiada Allah Taala itu bertempat[3], dan tiada Ia di atas[4], dan tiada Ia di bawah, dan tiada ia di kanan, dan tiada di kiri, dan tiada pada hadapan, dan tiada di belakang,[5] kerana adalah sekalian itu melazimkan jirim, dan Allah Yang Maha Suci tiada berjirim, dan tiada Aradh. Kerana adalah segala yang baharu itu terhingga atas dua perkara iaitu jirim dan aradh maka tempat dan berubah itu sifat jirim dan sifat aradh. Demikian lagi besar dan kecil itu sifat jirim yang banyak dan sedikit kerana jikalau banyak jirim dinamakan besar dan yang sedikit dinamakan kecil. Dan berubah itu sifat aradh seperti gerak dan diam maka kedua-duanya itu daripada kelakuan yang baharu dan Allah Yang Maha Suci itu Qadim[6] tidak boleh disifatkan dengan segala sifat yang baharu. Dan barangsiapa menghinggakan zat Allah Taala pada tempat maka tiada syak ia pada kufurnya seperti katanya allah taala itu terhingga di atas langit atau pada bumi.

Seterusnya berkata lagi Syeikh Daud Bin Abdullah Al-Fathony ;
” Kata Imam Syafie ; Barangsiapa yang meninggalkan empat perkara ini sempurna imannya, dan iaitu (kam ),dan (kaif), dan (mata), dan (aina), maka adapun (kam) maka dinyatakan dengan dia menuntut kenyataan bilangan maka jika dikata orang ; Kamillah ? Yakni “ berapa Allah?” maka jawab olehmu : iaitu wahid yakni Esa pada zatNya dan pada sifat-sifatNya dan pada perbuatanNya. Dan (kaif) iaitu ditanya dengan dia daripada kaifiat maka jika ditanya orang : kaifallah? Yakni “ betapa Allah (bagaimana rupa Allah?)” maka jawab olehmu ; tiada mengetahui seseorang akan hakikat zat Allah melainkan Ia jua. Dan (mata) itu tiada dengan dia daripada zaman (masa) maka jika dikata orang : Matallah? Artinya ; manakala didapati Allah? (bilakan Allah Taala wujud?) maka jawab oleh mu : Allah Taala itu awalnya tiada permulaan dan akhir tiada kesudahan. Dan (aina) dan tiada dengan dia daripada makan (tempat), maka jika dikata orang : Ainallah?[7] (di mana Allah?) maka jawab oleh mu : Allah itu tiada bertempat dan tiada dilalu atasnya masa kerana zaman (masa) dan makan (tempat) baharu keduanya.
Bermula Allah taala itu Qadim dan yang Qadim tiada berdiri dengan yang baharu dan barangsiapa yang menyerupakan Allah , Tuhan yang bersifat dengan Rahman dengan suatu maka tiada syak pada kufurnya. Maka takut olehmu akan diri kamu dan pelihara akan dia daripada menyerupa ia akan Allah dengan suatu bahagi daripada bahagi yang baharu ini maka demikian itu kufur. Dan sungguhnya wajib bagi Allah itu mukhalafah (bersalahan) bagi segala yang baharu kerana bahawasanya jikalau menyama ia akan dia nescaya adalah baharu seumpamanya. Dan telah terdahulu pada burhan wajib qidamnya dan baqa’nya dan wajiblah ia bersifat Mukhalafatuhu Lil Hawwaditsi, dan apabila sabitlah baginya Mukhalafatuhu Lil Hawwaditsi nescaya nafilah daripadanya Mumatsilah Lil Hawaditsi ( bersamaan Allah pada segala yang baharu). Selesai nukilan penulis (abu lahyah) daripada Kitab Al-Jauhar As-Saniyyah Fi Syarhi Al-‘Aqoid Al-Diniyyah Wa Ahkam Al-Fiqhi Al-Mardhiyyah Wa Thoriqi Al-Suluki Al-Muhammadiyyah”[8]

…………………………………………………….
FOOTNOTE ;
[1]Berkata Imam As-Suffi Zunnun Al-Mishry (nama asalnya ialah Tsauban Bin Ibrahim, pernah mempelajari ilmu secara bertallaqqi dengan Imam Malik pada qurun ke 12 Hijrah) dan Imam Ahmad Bin Hanbal : “ walaubagaimana engkau membayangkan Allah Taala, maka Allah bersalahan dengan apa yang engkau bayangkan atau gambarkan ”.
[2] Allah Taala berfirman ; “Tiada sesuatu pun sama dengan Allah dan Dialah yang Maha Mendengar dan Maha Melihat.” Surah Syura Ayat ;11.
[3] Sayyidina Ali Radiallahu Anhu (40 H) yang merupakan seorang khalifah al_Rasyidin yang keempat dan seorang sahabat yang agung telah berkata:“ Adalah (Allah azali) tanpa bertempat, dan Dia sekarang seperti mana keadaanNya yang lalu ( wujudnya azali tanpa bertempat)”. Lihat Abu Mansur al-Baghdady, Al-Farqu Bainal al-Firaq, ( Kaherah, Percetakan Darul Al-Turats), m/s :356. Imam Ali berkata lagi : “Akan kembali suatu kaum daripada umat ini ketika dekat berlaku hari kiamat menjadi kafir mereka itu, lalu berkata seorang lelaki bertanya : wahai Amir al-Mukminin kekafiran mereka dengan apa, dengan sebab mereka melakukan perkara bida’ah ke dengan sebab keingkaran mereka? Maka berkata (Imam Ali) : Bahkan dengan keingkaran. Mereka mengingkari percipta mereka dan mensifatkanNya dengan jisim dan anggota.” Rujuk Ibn Al-Mu’allim Al-Qurasyi, Kitab Najmul Muhtady, m/s 588.
[4] Berkata Imam Abu Hanifah di dalam kitab Al-Fqh Al-Absath m/s 12 : “ barangsiapa mengatakan aku tidak mengetahui tuhanku sama ada berada dilangit atau dibumi maka kufurlah ia, begitu juga sesiapa yang mengatakan bahawa Allah berada di atas Arash dan aku tak pasti tahu sama ada Arash itu di langit ataupun dibumi. Perkara ini dipersetujui oleh Syeikh al-Izz Ibn Abd As-Salam di dalam kitab ((Hal Al-Rumuz)) lalu berkata : “ini adalah kerana perkataan itu mengelirukan atau menisbahkan bagi Allah tempat, barangsiapa menisbahkan bagi Allah tempat maka dia adalah Mushabbihah”. Manakala Syiekh Mulla ‘Ali Qari Al-Hanafi berkata di dalam kitab syarh kitab Fiqh Al-Akbar ; dan tidak syak lagi bahawa Ibn Izz Abd Salam merupakan ulamak yang paling mulia dan amat dipercayai, ,maka wajiblah dipegang dan bergantung pada nukilannya’. Selain Itu Imam Al-Allamah Abu Al-Mahasin Muhammad Al-Qauqaji Al-Thorabulusi Al-Hanafiy berkata : “ Dan sesiapa yang mengatakan : aku tidak mengetahui sama ada Allah itu berada di langit atau dibumi maka kufurlah ia, ini adalah kerana dengan mengatakan salah satu dari dua pernyataan tadi menjadikan tempat bagi zat Allah Taala.” Rujuk Imam Al-Allamah Abu Al-Mahasin Muhammad Al-Qauqaji Al-Thorabulusi Al-Hanafiy , Kitab Al-I’timad fil I’tikoq ( Beirut, Percetakan Darul Masyari’, Cetakan Pertama, Tahun : 2004 Bersamaan 1425 H) m/s 13.
[5] Berkata Imam At-Thahawiy As-Salafiy : ” Maha Suci (Allah) Taala daripada batasan, tinggi kemuncak, beranggota kecil (spt jari-jemari), anggota besar, memerlukan alat perantaraan, tidak juga sekali-kali meliputi arah-arah yang enam (atas bawah, depan belakang, kiri dan juga kanan) seperti sekalian makhluk. Seterusnya beliau menambah “ barangsiapa mengsifatkan Allah sengan satu makna atau sifat makhluk daripada sifat-sifat makhluk, maka telah jatuh kafir ia” Rujuk Muhaddits Syeikh Abdullah Al-Harary, Idzhar As-Sunniyyah ( Beirut, Percetakan Darul Masyari’, tahun ).
[6] Tiada permulaan bagi kewujudan-Nya.
[7] Terdapat satu hadits yang diguna oleh golongan wahhabi untuk mengatakan Allah berada di langit iaitu Hadits Al-Jariyah. Hadis Al-Jariyah sebuah hadis yang mengandungi peristiwa pertanyaan Rasulullah kepada seorang jariyah (hamba perempuan) yang telah diriwayatkan dalam pelbagai lafaz oleh beberapa ulama hadis seperti al-Imam Muslim dalam kitabnya Sahih Muslim, Bab Tahrim al-Kalam fi al-Salah, al-Imam Abu Dawud dalam kitabnya Sunan Abi Dawud, Bab Tashmit al-^Atish dan Bab fi al-Raqabati`l-Mu’minah, al-Imam Malik dalam kitabnya al-Muwatta’, Bab Ma Yajuz Mina`l-^Itq fi al-Riqab al-Wajibah, al-Imam al-Bayhaqi, al-Imam Ahmad, al-Imam Ibn Hibban dan lain-lain lagi. Hadits Jariyah ini bukan Bermakna Allah berada di atas langit.

MAKNA HADIS AL-JARIYAH
Hadis tersebut mudtarib (suatu hadis yang diriwayatkan dengan lafaz matannya yang berbeza-beza dan saling bertentangan sehingga menjadikannya dihukumkan sebagai hadis da^if ). Meskipun ada ulama yang menganggap hadis tersebut sebagai sahih, namun mereka tidak mengertikan bahawa Allah mendiami atau berada di langit. Al-Imam al-Nawawi telah berkata dalam huraiannya terhadap hadis tersebut bahawa perkataan ” أَيْنَ الله” (Di mana Allah?) adalah suatu soalan tentang darjat atau kedudukan, bukannya tentang tempat. Oleh itu, makna perkataan Baginda di atas ialah: “Apakah peganganmu dari segi pengagunganmu terhadap Allah?”. Selanjutnya, perkataan hamba perempuan في السماء (di langit) itu pula bermakna: “Sangat tinggi tahap pengagunganku terhadap-Nya”. Oleh itu, tidak boleh berpegang bahawa Rasulullah telah bertanya kepada hamba perempuan tersebut tentang tempat (bagi Allah) dan tidak boleh berpegang bahawa hamba perempuan itu telah bermaksud Allah bertempat di langit.
Sayyidina Ali Radiallahu anhu berkata:
لا يُقَالُ أَيْنَ لِمَنْ أَيَّنَ الأَيْنَ(ذكره أبو القاسم القشيري في الرسالة القشيرية)
Maknanya:”Tidak boleh dikatakan (disoalkan tentang) di mana (tempat) bagi Allah yang telah menempatkan di mana (tempat). (Disebutkan oleh Abu`l-Qasim al-Qushayri dalam al-Risalah al-Qushayriyyah).Al-Imam Abu Hanifah berkata dalam kitabnya al-Fiqhu`l-Absat:
كَانَ قَبْلَ الْمَكَانِ, كَانَ وَلَمْ يَكُنْ أَيْنٌ وَلا خَلْقٌ وَهُوَ خَالِقُ كُلِّ شَيْءٍ
Maknanya: “Dia (Allah) ada (azali) sebelum (kewujudan) tempat. Dia ada (azali) dengan keadaan belum ada suatu (penciptaan) tempat dan suatu (penciptaan) makhluk yang lain, dan Dia adalah pencipta segala sesuatu”.
Allah taala berfirman:
ليس كمثله شيء ( 11) – سورة الشورى
Maknanya: “Tiada suatu pun yang sama seperti-Nya (Allah)”. (Surah al-Shura: 11)
Rasulullah bersabda:
كَانَ اللهُ وَلَمْ يَكُنْ شَيْءٌ غَيْرُهُ(رواه البخاري وغيره)
Maknanya: “Allah ada (azali yakni ada tanpa permulaan) dan tiada sesuatu pun selain-Nya”. (Diriwayatkan oleh al-Bukhari dan selainnya).
[8]Lihat Syeikh Daud Bin Abdullah Al-Fathony , Al-Jauhar As-Saniyyah Fi Syarhi Al-‘Aqoid Al-Diniyyah Wa Ahkam Al-Fiqhi Al-Mardhiyyah Wa Thoriqi Al-Suluki Al-Muhammadiyyah ( Thailand , Percetakan Maktabah Wa Mathba’ah Muhammad Al-Nahdi Wa Aulad, tahun : tiada ) m/s 6,7.

Nukilan:
http://ustaz-rasyiq.blogspot.com/2010/04/akidah-allah-bertempat-akidah-kufur.html