Wednesday, January 13, 2010

Keputusan Muzakarah Fatwa Majlis Kebangsaan 2008 Mengenai Kalimah Allah

Keputusan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Mengenai Isu Tuntutan Penganut Kristian Terhadap Penggunaan Kalimah Allah



Bil. Muzakarah : Kali Ke-82
Tarikh : 5 Hingga 7 Mei 2008
Tempat : Holiday Villa Hotel & Suites
Alor Star Kedah


1) Ulasan/Hujah
i. Perkataan Allah yang digunakan oleh umat Islam adalah merujuk kepada Allah Yang Maha Esa dan lafaz Allah yang telah digunakan oleh orang-orang Kristian adalah merujuk kepada ‘Tuhan Bapa’ iaitu salah satu oknum daripada akidah triniti. Ia berbeza sama sekali dengan apa yang dimaksudkan oleh Reverand Datuk Murphy Pakiam, Archbishop of Kuala Lumpur bahawa perkataan Allah telah lama digunakan oleh orang-orang Kristian sejak sebelum kedatangan Rasulullah s.a.w. Selain daripada itu, lafaz Allah juga tidak pernah disebut di dalam teks bahasa Greek yang merupakan bahasa asal penulisan Bible. Ini adalah kerana perkataan Tuhan di dalam bahasa Greek adalah ‘Theos’ bukannya Allah.

ii. Perkataan Allah juga tidak pernah terdapat di dalam bahasa asal Perjanjian Lama yang dikenali sebagai Taurat dan Perjanjian Baru yang dikenali sebagai Bible. Ini adalah kerana Perjanjian Lama ditulis dalam bahasa Hebrew manakala Perjanjian Baru ditulis dalam bahasa Greek. Perkataan Hebrew yang membawa maksud Tuhan ialah El, Eloh, Elohim dan juga Yhwh.

iii. Kalimah Allah Lafz al-Jalalah adalah khusus dan mutlak untuk agama Islam dan mafhumnya berbeza dengan mafhum Allah yang digunakan oleh agama lain seperti Kristian.

iv. Perintah mahkamah yang dipohon oleh Catholic Herald Weekly untuk mengisytiharkan bahawa larangan penggunaan kalimah Allah yang telah dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri adalah bercanggah dengan Perlembagaan Persekutuan dan bukan eksklusif kepada agama Islam boleh memberi kesan yang besar kepada kedudukan agama Islam sekiranya orang Islam sendiri tidak peka dan perhatian yang sewajarnya tidak diberikan oleh pihak berkuasa agama di negara ini.

v. Walaupun dari segi sejarah kalimah Allah telah digunakan sejak sebelum kedatangan Islam lagi, namun penggunaannya adalah berbeza dan perlu dilihat dari segi substancenya. Kalimah Allah yang digunakan oleh Kristian adalah bersifat Taslis dan syirik, sedangkan bagi Islam ia bersifat tauhid.


vi. Kalimah Allah merupakan lafaz suci yang perlu dijaga dan berkait dengan akidah. Umat Islam perlu peka dan bertanggungjawab dalam isu ini. Sikap membenarkan sesiapa sahaja menggunakan kalimah tersebut semata-mata untuk menunjukkan bahawa Islam meraikan agama lain hanya akan mendatangkan mudharat yang lebih besar kepada agama dan umat Islam.


vii. Umat Islam perlu tegas dalam menjaga kesucian dan identiti agama kerana bersikap terlalu terbuka sehingga membenarkan perkara-perkara yang menjadi hak Islam disalahgunakan oleh agama lain adalah amat merbahaya kerana matlamat utama Kristian menggunakan kalimah Allah adalah untuk mengelirukan umat Islam dan menyatakan bahawa semua agama adalah sama.


viii. Kalimah Allah sebenarnya tidak ada di dalam Bible, yang digunakan ialah perkataan God. Tetapi di dalam Bible yang diterjemahkan ke bahasa Melayu, perkataan God diterjemahkan sebagai Allah.


ix. Isu penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam ini melibatkan isu berkaitan Siasah Syar’iyyah dan Kerajaan wajib menjaga kesucian agama dan umat Islam. Fatwa perlu dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri supaya kesucian agama dan akidah umat Islam dapat dipertahankan.


x. Pertimbangan Jawatankuasa dalam melarang penggunaan kalimah Allah oleh agama bukan Islam bukan hanya dilihat dari aspek keselamatan, tetapi faktor utama adalah berasaskan kepada akidah dan kesucian agama Islam.


xi. Dalam keadaan di mana agama dan umat Islam dihimpit dengan pelbagai gerakan yang cuba menghakis kedaulatan Islam sebagai agama rasmi negara, umat Islam perlu bersatu dan menunjukkan ketegasan dalam menjaga maruah agama.

xii. Larangan terhadap penggunaan kalimah Allah ini telah diputuskan oleh Jemaah Menteri pada 16 Mei 1986 yang memutuskan empat (4) perkataan khusus iaitu Allah, Solat, Kaabah dan Baitullah tidak dibenarkan penggunaannya oleh bukan Islam. Pada masa ini terdapat 10 buah negeri telah memperuntukan larangan penggunaan kalimah Allah dalam Jadual kepada Enakmen Kawalan Dan Sekatan Pengembangan Agama Bukan Islam Kepada Orang Islam kecuali Sabah, Sarawak, Pulau Pinang dan Wilayah Persekutuan yang masih dalam proses menggubal Enakmen ini.


2) Keputusan


i. Setelah meneliti keterangan, hujah-hujah dan pandangan yang dikemukakan, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa Lafaz Allah merupakan kalimah suci yang khusus bagi agama dan umat Islam dan ia tidak boleh digunakan atau disamakan dengan agama-agama bukan Islam yang lain.

ii. Oleh itu, wajib bagi umat Islam menjaganya dengan cara yang terbaik dan sekiranya terdapat unsur-unsur penghinaan atau penyalahgunaan terhadap kalimah tersebut, maka ia perlu disekat mengikut peruntukan undang-undang yang telah termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan.

-----------

Ulasan saya :

Sudah jelas fatwa Majlis Kebangsaan kali ke - 82 ini dikeluarkan bagi menghalang agama lain menggunakan Kalimah Allah sewenang-wenangnya apatah lagi tujuannya adalah untuk menimbulkan kekeliruan kepada umat Islam. Malangnya ada juga yang menyokong penggunaan kalimah Allah secara total tanpa memikirkan kesan dan akibatnya pada masa akandatang.

Lihatlah dengan mata hati tentang apa yang terjadi di Indonesia apabila pihak Kristian dibenarkan untuk menggunakan kalimah Allah di sana. Di bawah ini adalah antara contoh-contohnya :


imageimageBelum lama ini, di deretan kios buku-buku bekas di sekitar perempatan Senen Jakarta, saya menemukan sebuah buku berjudul ?Beriman dengan Taqwa? terbitan satu penerbit Katolik di Yogyakarta. Buku ini merupakan buku serial Pustaka Teologi dalam agama Katolik. Bagi orang Muslim, judul buku semacam ini tentulah tidak asing, karena kata-kata iman dan taqwa memang merupakan kosa kata resmi dalam agama Islam. Kata ?iman? memiliki makna khusus, tidak bisa diganti dengan istilah lain. Orang yang beriman kepada hal-hal yang wajib diimani, dalam istilah Islam disebut sebagai orang ?mukmin?.

Karena itu, kata ?iman? sebagai istilah khusus, tidak sama dengan kata ?percaya?. Kalimat ?Saya percaya kepada Presiden? tidak bisa kita ganti dengan kalimat ?Saya beriman kepada Presiden?. Begitu juga kata ?taqwa? dalam agama Islam, memiliki makna khusus, yang bukan sekedar makna bahasa (lughawi). Secara umum, orang-orang Islam yang taat kepada Allah, yang melaksanakan segala perintah-Nya dan menjauhi larangan-larangan-Nya, disebut sebagai orang-orang yang bertaqwa (muttaqun).

Tentulah, istilah Islam itu akan sangat aneh andaikan kita terapkan untuk orang di luar Islam. Misalnya, karena dipandang memiliki kepercayaan yang kuat dan taat kepada agama Kristen, maka George W. Bush, Billy Graham, dan sebagainya, lalu diberi julukan sebagai orang-orang Kristen yang mukminun dan muttaqun. Atau, mereka disebut sebagai orang-orang Kristen yang shalihun dan muhtadun (yang mendapat hidayah). Tentu sebutan itu akan sangat ganjil dalam pandangan Islam.

Dengan membaca judul buku ?Beriman dengan Taqwa? dalam perspektif Katolik tersebut, kita bertanya, bagaimana jika suatu ketika nanti di Indonesia berdiri sebuah gereja bernama ?Gereja at-Taqwa? atau ?Gereja Shirathal Mustaqim?? Apakah hal itu bisa dibenarkan?

Rujukan dari : http://forum.swaramuslim.net/threads.php?id=4112_0_24_0_C

Seorang pendakwah bebas iaitu Ustaz Haji Mohd Farhan Abdullah al Hafiz atau dahulunya dikenali sebagai Pastor Yohanes menerangkan antara jarum halus missionari Kristian untuk menarik umat Islam agar memeluk agama Kristian menyebutkan :

Dalam sebuah buku diterbitkan oleh Universities and Colleges Christian Fellowship di United Kingdom tahun 1981 - Light on Islam : Reaching Out to Muslims Students In Britain - digariskan beberapa kaedah untuk menawan orang-orang Islam agar memeluk agama Kristian antara isinya :

"Terangkan tentang Jesus sebagai kalimah Tuhan, tidak sebagai anak Tuhan, kerana banyak masalah dan kekeliruan yang akan timbul".

Selain dari itu, beliau juga mengajak agar kita meneliti dan memahami apa yang ditulis oleh George W Peters dalam makalahnya, An Overview of Missions To Muslims. Peters mengakui betapa besar pengorbanan dan tugas yang terpaksa mereka lakukan demi mengkristiankan orang-orang Islam dengan ungkapan
"...(for those) who labored in blood, tears and sweat, and with prayer and patience in the Muslim world..."

Jangan terkejut! Ustaz Farhan juga mendedahkan bahawa terdapat risalah-risalah Kristianisasi yang telah tersebar antaranya seperti :




Risalah Kristian di bahagian depan kulit risalah tertulis kalimah Basmalah - RAHSIA JALAN YANG LURUS- Al Mustaqim.

Rujukan : Al Islam, April 2009, m/s 8-9

Ketahuilah wahai saudaraku tentang realiti sebenar apa yang dihadapi kini. Sudah sewajarnya kalimah Allah dilarang terus dari di'pergunakan' samada oleh Kristian atau agama-agama lain untuk mengelirukan umat Islam. Tugas kita sebagai umat Islam adalah dengan memantapkan lagi aqidah, belajarlah dengan guru yang bertauliah dan jauhi dari aqidah tajsim dan taysbih (menjisimkan dan menyamakan Allah dengan makhluknya).

Benarlah firman Allah :



بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
قُلۡ هُوَ ٱللَّهُ أَحَدٌ (١) ٱللَّهُ ٱلصَّمَدُ (٢) لَمۡ يَلِدۡ وَلَمۡ يُولَدۡ (٣) وَلَمۡ يَكُن لَّهُ ۥ ڪُفُوًا أَحَدُۢ (٤)


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani

Katakanlah (wahai Muhammad): (Tuhanku) ialah Allah Yang Maha Esa. (1) Allah Yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat. (2) Dia tiada beranak dan Dia pula tidak diperanakkan (3) Dan tidak ada sesiapapun yang serupa denganNya.(4)(surah al Ikhlas : 1-4)

Wallahua'lam bissowab.

p/s: Terdapat artikel yang ditulis oleh ilmuwan agama yang bagus untuk dibaca antaranya :


  1. Penjelasan Isu Orang Kristian Menggunakan Kalimah Allah
  2. Penggunaan Nama Allah : Antara Celaru Dan Keliru
  3. Fakta Menarik Sekitar Isu "Kalimah Allah"
  4. Isu Penggunaan Kalimah Allah Bagi Orang-orang Kristian
  5. Jika Kita Gagal....
  6. Orang Kristian Pun Menentang Penggunaan Kalimah Allah
  7. Isu Kehilangan Adab Dalam Penggunaan Nama Allah : Jangan Jadi Naif !
  8. Antara Nama Dan Hakikat

9 comments:

Hamba Allah. said...

"Orang-orang Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama mereka."Katakanlah,"Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk(yang benar)"Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan penolong bagimu. -Al-Baqarah 120.
Ayat ini amat jelas tentang muslihat Kristian yang mahu memurtadkan umat Islam dalam apa cara sekalipun.Saya amat tertarik dengan apa yang disampaikan oleh seorang Mantan Biarawati, Hjh. Irene Handono dalam ceramahnya bertajuk "Bongkar Kristian" dalam paparan Youtube.Beliau menjelaskan bagaimana liciknya permainan golongan Kristian dalam usaha memurtadkan umat Islam kerana ajaran dalam kitab Bible mereka merupakan satu perintah yang wajib bagi penganutnya untuk membawa orang yang belum Kristian kepada agama mereka.Saya menyarankan kita sama-sama mendengar penjelasan beliau agar kita lebih terdedah dengan dakyah golongan Kristian.

SITI HAJAR BT ABDULLAH said...

Salam
Harap boleh berlapang dada dalam isu ini. Kalau antum bergerak dalam usaha dakwah, tentu antum tak kelam kabut tentangnya. cuba website ini...
http://www.jamaat.net/name/name.html
ana ada terlibat sikit2, tu pun ana rasa setakat main2 je macam antum semua... tapi mereka yang betul2 dalam lapangan dakwah mungkin mempunyai pendapat berbeza dan dengan penuh cabaran... renungkanlah...

Fallschirmjaeger said...

Tidak akan berkompromi dengan musuh Islam dalam isu penggunaan kalimah Allah.

Fallschirmjaeger said...

Mubaligh Kristian sentiasa mencari ruang untuk merosakkan akidah umat Islam. Umat Islam wajib bersatu menentang sebarang agenda jahat musuh Islam ini.

almukminun said...

tak habis2 nak berlapang dada dgn bukan Islam..alasan konon nak tarik masuk Islam.

sejak sekolah rendah diajar tauhid 3T,inilah natijah umat yang mengisi bumi Malaysia..

bukan setakat samakan ALLAH SWT dgn manusia,sampai nak berkongsi tuhan dgn orang yg terbukti terbaal aqidahnya..ALLAHU ALLAH..

cjb said...

sejak menteri umno mengumumkan org kristian di Sabah Sarawak boleh terus menggunakan kalimah Allah melayu2 kampong kini berubah nada.

yg tak tahan tu bila diberitahu arab kristian & indon kristian dah lama sebut Allah mrk jawab dgn kebodohan mrk "Msia lain.....Arab lain..... kalimah Allah adalah hak ekslusif melayu semenanjung ajerrr.... kata depa. hi hi..

hakikatnya Allah & Rasul sendiri pun tak larang pun kaum kafir Quraisy nak guna kalimah Allah.

cjb said...

sejak menteri umno mengumumkan org kristian di Sabah Sarawak boleh terus menggunakan kalimah Allah melayu2 kampong kini berubah nada.

yg tak tahan tu bila diberitahu arab kristian & indon kristian dah lama sebut Allah mrk jawab dgn kebodohan mrk "Msia lain.....Arab lain..... kalimah Allah adalah hak ekslusif melayu semenanjung ajerrr.... kata depa. hi hi..

hakikatnya Allah & Rasul sendiri pun tak larang pun kaum kafir Quraisy nak guna kalimah Allah.

cjb said...

so kpd melayu2 kampong sekalian sekali lagi aku nak tanya, apa hukumnya kafir kristian/punjabi menggunakan kalimah Allah?

a. berdasarkan Quran/Hadith
b. berdasarkan sentimen melayu

dgn satu pertanyaan, jumaat ni hangpa nak demo pijak gambar menteri umno ka? hi hi..

Pencinta Ilmu said...

Betapa kian ramai para pejuang di atas nama Islam mendahulukan pandangan mereka dari Muzakarah Fatwa Majlis Kebangsaan 2008 Mengenai Kalimah Allah. Jangan nanti, bila aku tak sokong PAS dan PR dalam hal ni, dikatakan aku tak haraki. Setelah bertahun aku berusaha, merubah keluarga, kampung, rakan-rakan dan masyarakat ke arah haraki sufi demi kesinambungan Islam, kini terdetik di hati, kapal aku PR dan PAS ni, nak ke mana?

Visit Bil.