Fitnah di Masjid
Penduduk Behor Temak bantah Wahabi imam solat Jumaat
Jimadie Shah Othman Sep 29, 09 12:56pm
Selain membuat pertukaran imam, usaha memperluaskan fahaman 'Sunnah Perlis' atau 'Salafi' - yang pada masyarakat umum, dikenali sebagai Wahabi - juga didakwa dilaksanakan dengan membawa masuk imam khas pada hari Jumaat. Seorang anak kariah di Masjid Al-A'la, Behor Temak, Perlis memberitahu Malaysiakini, pada 14 dan 21 Ogos lalu, Majlis Agama Islam Perlis (MAIPs) telah menghantar iman dari luar bagi mengimankan solat Jumaat di masjid tersebut.
Menurut Adnan Saad, tindakan itu mendapat bantahan penduduk setempat memandangkan masjid berkenaan sudah pun mempunyai tiga orang imam."Kita hendak bela maruah imam kita. Kita sudah ada imam. Apa tujuan hantar iman dari luar?" katanya. Semalam, Malaysiakini difahamkan, terdapatnya usaha mengembangkan aliran Wahabi - yang juga dirujuk sebagai "Sunnah Perlis" atau Salafi - melalui pertukaran imam Masjid Al-A'la, Behor Temak baru-baru ini. Dua imam terbabit - yang tidak mengamalkan fahaman Wahabi - telah menerima surat arahan pertukaran pada 18 Ogos lalu, yang didakwa bertujuan memberikan tekanan kepada mereka supaya melepas jawatan tersebut. Sebagai tanda bantahan, ketiga-tiga imam masjid itu bertindak meletakkan jawatan sebagai pada 31 Ogos lalu. Bantahan pada MAIPs ketika dihubungi Malaysiakini hari ini, Adnan, 60, yang berkata, beliau mengambil inisiatif dengan mengadukan perkara itu Setiausaha MAIPs, Malik Hussin pada 24 Ogos lalu."Dia kata (perkara) biasa. Mana boleh biasa, mesti ada sesuatu," tambah Adnan.
Ulasan :
Nampaknya dalam kes ini, MAIPs sendiri tidak berpegang kepada konsep Sunnah utk bermusyawarah berhubung pertukaran dan pelantikan Imam dengan ahli qaryah. Bukankah Imam itu semestinya terdiri dari kalangan yang disukai jamaah. Nabi SAW bersabda : "Tiga golongan yang solatnya tidak diangkat oleh Allah dari kepala mereka : salah satunya ialah seorang lelaki yang menjadi imam kepada satu kaum sedangkan mereka benci kepada imam itu." (Hr Ibnu Majah). Lagipun, Nabi SAW sendiri bertindak bijak apabila diajukan kes Sayyidina Muaz bin Jabal yang memanjangkan bacaan ketika mengimamkan solat subuh dan Sydna Muaz menuduh Hiram (sahabat yg bersolat mufaraqah) dibelakangnya itu sbg munafiq. Setelah bertemu dgn kedua-dua sahabat berkenaan. Nabi SAW menasihati Sydna Muaz supaya tidak menjadi 'fitnah' dengan bacaan panjangnya itu kerana di belakang Sydna Muadz terdiri dari pelbagai makmum : org tua, pekerja, orang sakit, ibu menyusu dan anak kecil. Lalu Baginda SAW menasihatkan Sydna Muaz supaya membacakan surah2 yang sederhana seperti : al-Layl, al-Syams dan seumpamanya. Bukankah ini sunnah yang shahihah dan menjadi dalil dikalangan ulamak muktabar. Kenapa tak nak ikut sunnah di 'darul sunnah'. Akibatnya, timbulnya fitnah di rumah Allah - intaha.
Selepas peletakan jawatan ketiga-tiga iman masjid terbabit, pesara tentera itu mengutip lebih 200 tandangan penduduk bagi memohon pembatalan peletakan jawatan ketiga-tiga iman terbabit. Tandatangan sokongan itu diedarkan dari rumah ke rumah bermula awal bulan ini, jelas Adnan. Surat yang dialamatkan kepada Malik yang juga pengarah Jabatan Agama Islam Perlis (JAIPs) bagaimanapun tidak mengaitkan bantahan mereka dengan usaha mengembangkan fahaman tersebut, sebaliknya mendakwa wujudnya politik dalaman dalam pengurusan masjid di kawasan itu. Malik ketika dihubungi semalam berkata, pihaknya masih belum menerima surat tersebut yang dipos Sabtu lalu ke alamat pejabatnya di Kangar.
Ulasan :
Antara jawapan selamat yang diberikan majlis @ jabatan agama ialah pertukaran biasa. Namun, jawapan ini sukar diterima penduduk memandangkan kronologi kes sudah ada. Iaitu ditukar kerana 'tidak sunnah' ikut depa. Mungkin kes ini ada kaitan dgn politik dalaman. Tetapi politik berkenaan telah dianyam dengan doktrin pemikiran 'Sunnah' berkenaan. Mahu atau tidak, setelah surat bantahan penduduk diterima Majlis @ jabatan Agama buat senyap je. Walau dah seminggu..Tanpa sebarang penyelesaian. Situasi ini sebenarnya sebahagian dari pemahaman Sunnah yang jumud.
Sebelum ini, Dr asri mencanangkan 'pentadbiran agama lembab, jumud, konservatif, masjid kaku, tak mesra pelanggan...dan macam-macam ada. Takdir Allah, semua ini berlaku di negeri yang pernah melantik beliau sebagai Mufti. Negeri Sunnah pulak tu. Nah..terbukti kepada kita bahawa Sunnah yang diamalkan oleh mereka sebenarnya Sunnah Picisan @ Sunnah Tempelan. Hakikatnya sunnah yang diperjuangkan dilihat bermetodologi Wahhabiy. Tak habis-habis bergaduh isu khilafiyyah furu'iyyah. Kenapa???Sebabnya, doktrin Wahhabiy tiada disiplin khilafiyyah. Bagi mereka...hanya mereka sahaja yang Sunnah. Pihak yang tidak sependapat dengan mereka dianggap tidak sunnah. malah dilabel dengan : syirik, sesat, khurafat, bid'ah, tahyul dan sebagainya. Pada hal isu khilafiyyah. Masya Allah!
Situasi ini seolah-olah menggambarkan Islam meninggalkan pusaka ilmu yang tak selesai sampai kiamat. Ulamak kita pula seolah gagal menyatukan kefahaman ummat. Ummat keliru. Sebenarnya sunnah tidak menimbulkan fitnah. Fitnah timbul kerana antum gagal mengaplikasi sunnah. Akhirnya, semua jadi punah ranah. Inilah padahnya pabila bermetodologi fahaman yang bertentangan dengan arus perdana negara. Kepada Imam masjid dan surau..Awas...giliran anda. selesaikan isu ummat secara berhikmah. Sayangi ummat ini. Jauhkanlah mereka dari musibah dan fitnah.