Monday, February 16, 2009

ELAK FANATIK AGAMA


Islam agama yang syumul dan terbuka. Ia tidak mengekang pemikiran dan kebebasan individu. Malah Islam ada sempadan dan kebebasannya tersendiri. Sebenarnya, apa yang diterajui Islam bersesuaian dengan fitrah kemanusiaan kerana selari dengan keperluan, masa tempat dan keadaan. Sayangnya, sesetengah muslim yang gagal memahami Islam secara syumul kerana tersalah jalan @pintu memahami agama akhirnya gagal menterjemahkan wajah Islam yang sebenar. Ini semua terhasil dari kegagalan menguasai disiplin ilmu, bertaqlid buta, tidak menerima pandangan orang lain dan mengkultuskan individu. Maka, terbentuklah apa yang dinamakan sikap fanatisme agama.


Sebagai contoh, Jika dianalisa dari kebanyakkan tulisan Dr Mohd Asri, dia begitu gigih melaungkan tajdid berorientasikan Salaf. Namun, perjuangan salafnya tidak difokus kepada keseluruhan ulamak Salaf al-Soleh seperti para Sahabat dan Tabien @ Imam Mazahib. Sebaliknya hanya tertumpu kepada 2 orang tokoh sahaja. Iaitu Syeikh Ibn Taimiyyah al-Harrani dan Syeikh Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Manakala pandangan tokoh2 kontemporari seperti al-Albani, Syeikh Ben Baaz, Syeikh Soleh al-Uthaimin, Ulamak Ali Syeikh (Muhammad Abdul Wahhab, Syeikh Safar Hawali, Sadiq Khan DLL yang dinukilnya hanya berstatus penyokong kepada metodologi Salafi rintisan Syeikh Ibn Taimiyyah al-Harrani. Oleh itu, tidak hairanlah jika didapati skop perjuangan Salafinya (Dr Asri) hanya berskala kecil sahaja dan tidak menyeluruh kepada semua aspek.


Tidak hairan juga, jika beliau biasa menuduh orang yang berpegang kepada mazhab sebagai fanatik, konservatif, jumud, bukan mengikut mazhab Syafie ttp didakwanya mengikut mazhab Pi'ie, memerangi taklid DLL. Jika dianalisa dakwaannya ini, ternyata ada pro dan kontra. Tetapi keadaan semasa menjelaskan kpd kita bahawa peratusan yang didakwa (fanatik, taklid buta, jumud) tadi lebih kecil jika dinisbahkan dengan realiti sebenar umat ini. Tuntasnya, dakwaan Dr Asri hanyalah kenampakkan beliau dengan tajdid Salafinya sahaja. Nampaknya, dalam keghairahan tajdid : melabel umat ini, beliau lupa bahawa beliau sendiri begitu fanatik dengan Syeikh Ibn Taimiyyah al-Harrani. Balada beliau ini membuktikan kepada kita bahawa beliau benar2 fanatik kepada Ibn Taimiyyah al-Harrani. Saksikanlah :





Benar, Ibn Taimiyyah juga seorang ulamak yg turut berjasa dalam Islam. Tetapi, jika pandangan Ibn Taimiyyah hendak dijadikan pengkalan untuk menyerang pandangan ulamak muktabar yang lain...saya rasakan tindakan begini bukanlah satu langkah yang bijak. Bahkan boleh menghuru-harakan keadaan dan membawa perpecahan. Inilah sebahagian dari situasi beliau sewaktu menjawat jawatan Mufti Perlis dan selepas ditamatkan perkhidmatan. Dan jika beliau tetap dgn metod sebegini..itulah kriteria dirinya yang sebenar yang terbelenggu dengan sikap fanatisme agama. Anda menuduh agensi agama jumud, ulamak konservatif, pondotisme ketinggalan dan orang lain fanatik. Tp terbukti, tuduhan itu terpercik kepada muka anda sendiri. Mungkin, inilah sebahagian dari sunnatullah utk kita mengakauntabiliti diri sendiri.


Cubalah kita perhatikan, walaupun Malaysia menjadikan pandangan mazhab al-Syafie sebagai asas pengurusan Feqah, Namun kita turut meraikan pandangan mazhab muktabar yang lain. Kalaupun kita menggunapakai metodologi al-Asya'irah dalam memahami Akidah, kita sebenarnya mengakses metod ini daripada salaf al-Soleh. Dalam masa yang sama turut menerima pandangan aliran Maturidiyyah. Sememangnya terbukti, skop akidah Ahli Sunnah yang dipelopori Asya'irah dan Maturidiyyah yang merangkumi : 1) Teori Hukum (Akal, Adat, Syarak) 2) Uluhiyyah (Ketuhanan) 3) Nubuwwat (Kenabian) 4) Sam'iyyat (Keghaiban) 5) al-Firaq (aliran2 pemikiran )...bersifat jamik dan manik. Ertinya mampu dijadikan sebagai set pelajaran lengkap bagi umat Islam merentasi sempadan bangsa dan warna kulit. Kurikulum ini lebih lengkap dan menyeluruh berbanding Tauhid 3T yang dipromosikan Syeikh Ibn Taimiyyah dan dimodifikasi aliran Wahhabiyyah. Selepas itu, wujud pula pelampau Wahhabiyyah. Bayangkanlah!


Selain itu, walaupun kita turut mengaplikasi ilmu tasawwuf dan tarekat bagi membentuk adab. Namun tidak beerti kita melupakan bahagian dari dunia ini (al-Qasas 77). Kita juga tidak segan atau kekok dalam memerangi gejala murtad dan ajaran sesat yang cuba meragut akidah umat. Nampaknya, kesemua prinsip ini diperkenalkan ulamak dan dijadikan teras oleh pemerintah. Akhirnya, hamba rakyat juga mendapat faedah. Justeru, jika ada mana-mana pihak ingin merubah ia sebenarnya cuba menentang arus perdana Ahli Sunnah Wal Jamaah.


Kesimpulannya :

1) Fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah menyanjung peranan ulamaknya. Tetapi tidak ke tahap mengkultuskan individu. ASWJ melarang umat Islam bersikap fanatik kepada ulamak tertentu. Apatah lagi, jika pandangan ulamak berkenaan agak keras, kontroversi dan berbeza dengan pandangan jumhur ulamak. Sesekali juga harus diingat bahawa nada sesuatu pandangan ulamak (bersifat ijtihadiyyah) tidak boleh dijadikan paltform kita untuk mencela, mentabdi' atau menyesatkan umat Islam. Saya bimbang, jika pandangan2 keras ini pula dikutip juhala' haraki dan dijadikan anjakan untuk membaham dan menganyang umat Islam yang tidak berdosa atas nama jihad Fi sabilillah. Bukankah ekstremisme lahir dari situasi ini. Fikirkanlah!


2) Melancarkan kecaman keras terhadap agensi agama, ulamak dan umat Islam hanya berteraskan isu khilafiyyah @ teknikal bukanlah satu langkah yang bijak. Malah sikap sebegini boleh memberi kesan negatif kpd Islam dan umatnya. dikhuatiri pula musuh2 Islam tampil dengan menangguk di air yang keruh.


3) Pihak berkuasa agama sepatutnya mengambil inisiatif terhadap mana-mana individu, NGO atau mana-mana pihak yang cuba menghuru-harakan fahaman, pegangan dan amalan harmoni umat Islam di negara ini. Hal ini penting supaya agenda pemerkasaan umat dan pembinaan tamadun tidak terbantut dengan isu yang diutarakan golongan fanatik agama. Semoga Allah jauhkan kita semua dari bersikap melampau dalam memahami agama.

56 comments:

Ibn Abdul Taib al-Yusufi said...
This comment has been removed by the author.
Hiz said...

Assalamualaikum.

Alhamdullillah.

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahlu bait, dan para sahabat.

Semakin lama semakin menjadi permainan puak Wahhabi al-Mujassimah.

Mereka (puak Wahhabi al-Mujassimah) kerap melaungkan slogan bersatu dan tidak fanatik terhadap pegangan, tapi mereka tidak sedar yang mereka semakin jumud dan tidak dapat menerima pendapat orang lain.

Mereka (puak Wahhabi) telah jelas amat fanatik dengan para ulama mereka seperti Ibnu Taimiyyah al-Harrani dan Ibnu Qayyim al-Jauziyyah sehingga pendapat para ulama yang masyhur dan disepakati beratus tahun dahulu telah dibuang dan dihina.

Apakah tindakan ulama-ulama Tanah Melayu dan tindakan pihak berkuasa dalam mengekang fahaman Wahhabi al-Mujassimah yang jelas terkeluar daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah?

Kepada Ustaz Zamihan, kami minta agar Ustaz dapat bertindak lebih keras dan berterusan dalam mengekang ajaran sesat Wahhabi al-Mujassimah.

Sekian, terima kasih.

IbnuNafis said...

Assalamu'alaikum wbth

saya bersetuju sekali dengan artikel ustaz zamihan kali ini. Benarlah sebagaimana yang kita gusarkan selama ini apabila ada golongan yang mengatakan mereka sahaja yang mengikut salaf (kononnya).

Tetapi sikap dan sifat apatah lagi methodnya jauh sekali dari salaf. Ironinya :

1. Mereka mengatakan diri mereka peneguh sunnah dalam masa yang sama menghina sunnah dengan menjatuhkan hukuman sesat sesuka hati .

2. Menuduh ulamak yang lain tidak maksum, dalam masa yang sama ulamak yang mereka pergunakan untuk menguatkan dalil-dalil dan hujjah tidak boleh dikritik pendapatnya dan pasti benar.

3. Menuduh orang lain sebagai fanatik mazhab, taksub dengan pendapat mereka sendiri. Tetapi diri mereka tidak mengapa untuk taksub dengan ulamak, fanatik dengan golongan sendiri sehinggalah telah menjamin golongan mereka adalah yang paling layak masuk ke syurga.

4. Menuduh orang lain bertaqlid, tetapi mereka sendiri taqlid dengan ulamak mereka bahkan dengan sekeras-kerasnya mengajak orang agar mengikut dan bertaqlid dengan pendapat yang mereka keluarkan.

5. Melarang orang lain mengikut mazhab, tetapi mereka sendiri telah membuat mazhab sendiri dan fanatik buta terhadapnya.

6. Mengatakan Islam itu mudah, tetapi hakikatnya mereka mempermudah-mudahkan agama.

7. Banyak menyalahgunakan kata-kata ulamak terutamanya yang berkaitan penggunaan hadith sahih dalam mengistinbath hukum.

Realitinya kini semakin jelas. Mereka telah menggunakan pelbagai penerbitan buku, antaranya Jahabersa, Telaga Biru, Karya Alaf21, Majalah I dan beberapa lagi syarikat untuk menyebarkan fahaman suka menghukum sesat kepada umat Islam dan ulamak Islam.

Khairul Rrijal said...

Assalamualaikum....

Dalam ustz mghuraikan tgtng bhaya fhaman wahhabi ni....sy trtnya-tnya..tgtng bahayanya orang yang memegang jawatan agama dan badan agama seperti JAKIM yang hnya mengeluarkan fatwa dan lebih menumpukan kepada masyarakat berbangding pemimpin

berapa kalikah JAKIM menegur tengtang masalah pemimpin dan raja perempuan kita yang tdak menutup aurat berbangding dengan masalah remaja yang berpakaian tdak senonoh???brape kalikah JAKIM menegur kejaan yg mmbazir mmbelajakan duit kerana bunga api di mlam tahun baru dan merdeka berbangding dengan teguran trhadap trhadap kanak2 brmain mercun d musim perayaan???
berapakali juga kah JAKIM menegur kerajaan supaya menutup pusat hiburan yang beroperasi secara melampau brbangding dengan operasi mencegah maksiat bagi manghalang zina??

apakah dalam agama kta di suruh menegur masyarakat sahaja tnpa mempedulikan ape yang yang pemimpin mahu buat??sedangkan pemimpin mrupakan nadi dan pengerak rakyat

tidakkah golongan ini lebih bahaya dari wahhabi yang di lihat seolah-olah lebih sayangkan jawatan dari membuka mulut menegur pemimpin kita

atau sebenarnya pihak JAKIM mengharapkan orang lain melakukan perkara ini????

IbnuNafis said...
This comment has been removed by the author.
IbnuNafis said...

Khairul Rijal :

Eloklah anda baca fatwa JAKIM. Sebagaimana pertanyaan anda dan bidasan kepada JAKIM (saya harap anda ini tidak bias atau menutup mata) bukan semua sultan, raja tidak menutup aurat. Tentu anda patut juga turun ke lapangan umat berapa ramai yang sedar walaupun sudah diberitahu kewajipan menutup aurat ?

Begitulah juga, sudahkah anda membaca artikel-artikel yang dikeluarkan oleh JAKIM mengenai persoalan anda? Sudahkah anda membantu untuk menerangkan pula kepada rakyat marhaen?

Sila semak terus di laman JAKIM dan patut anda dampingi mufti kerajaan negeri, ikuti kuliah mereka dan bertanya mereka sendiri tentang pertanyaan-pertanyaan anda itu.

Cara yang anda tulis seolah-olah ingin menutup bahaya Wahhabi. Padahal soal aqidah adalah soal yang besar apatah lagi golongan inilah pemecah belah umat Islam. Adakah soal anti hadith tidak penting pula selepas ini? Fahaman syiah, qodiyani, bahaiyyah dan sebagainya tidak dianggap bahaya?

Sila baca keseluruh blog ini terlebih dahulu. Adakah Ustaz Zamihan sendiri sudah menyentuh mengenai persoalan yang anda kemukakan tersebut atau tidak? . Saya harap tidak lagi berjumpa dengan pengunjung blog yang pemalas untuk membaca dan kemudian datang melemparkan tuduhan. Apatah lagi datangnya dari mereka yang menobatkan diri sebagai salafi.

----------------------------------

Pertanyaan dari Khairul Rijal

atau sebenarnya pihak JAKIM mengharapkan orang lain melakukan perkara ini????

Jawapan Saya :

Apa yang anda faham dari firman ALlah ini?

Adalah kamu sebaik-baik umat, yang dilahirkan untuk manusia, supaya kamu menyuruh mengerjakan kebajikan dan melarang memperbuat kejahatan (Surah Ali Imran : 110)

singamaraja said...

Auuum !
salam kunjung

saifulmujahidah said...

assalamualaikum ustaz,

saya ada kemusykilan mengenai Tauhid 3. Apa yang salah dalam konsep tauhid tersebut ? sebab kami belajar tauhid itu dalam kurikulum pusat asasi kami.

kalau bukan tauhid itu yang betul, tauhid apa yang sepatutnya
menjadi teras ahli sunnah wal jamaah?

bagaimana untuk mendapatkan nama2 intelektual atau figure agama yang mengambil aliran bukan ASWJ?

wallahua'lam.

bunga mawar said...

Diskusi Buku
"Bid'ah Satu Perbincangan Rapi"
Muslimin Muslimat dijemput hadir ke majlis ini pada:

Tarikh :
21 Februari 2009 (Sabtu)
Masa :
Lepas Solat Maghrib
Tempat :
Masjid Asy-Syakirin KLCC

Pendiskusi:
Ustaz Mahfuz Mohammad)
(Pendakwah Bebas)

http://pondokhabib.wordpress.com

IbnuNafis said...

Assalamu'alaikum saifulmujahidah. Sesambil menunggu Ustaz Zamihan menjawab. Enti boleh mengikut penerangan mengenai Tauhid Uluhiyyah dan Rububiyyah secara ilmiyyah dan terperinci di Mukhlis 101

IbnuNafis said...

Rujuk Di Sini :

http://mukhlis101.multiply.com/journal/item/49

IbnuNafis said...

Manakala mengenai siapa ahlu sunnah wal jama'ah sila rujuk di sini :

http://mukhlis101.multiply.com/journal/item/197

almukminun said...

Assalamu'alaikum saifulmujahidah,
Buleh juga tuan merujuk ; karya Syeikh Muhammad Fuad Kamaluddin Al-Maliki, beliau tahkik daripada Al-Allamah Abu Abdullah 'Alawi Al-Yamani dalam kitab agamamu dalam bahaya atau Kerapuhan Tauhid uluhiyyah dan rububiyyah..seelaoknya tuan ke pengajian bersama as-Syeikh Fuad.

Untuk maklumat jadual, boleh ke yayasansofa.blogsome.com/

Khairul Rrijal said...

Assalamualaikum...
IbnuNafis :

trima kasih krana saudara sudi berkongi maklumat ini.yg sya mksudkan adalah teguran secara terbuka dari JAKIM tehadap kerajaan,seperti kenyataan tengtang pengharaman pegkid,yoga,isu murtad dan sebagainya..klu pihak JAKIM hnya menegur dri laman web, artikel atau blog2 ini tdaklah berapa berkesan kerana kebarangkalian org yang membaca semua ini adalah amat rendah berbangding orang yang mendegar dari tv atau akhbar2

sebenarnya saya amat tertunggu2 dari pihak JAKIM mengeluarkan kenyataan yang tegas yang disiarkan dalam tv dan akhbar contohnya 'Raja dan pemerintah wajib menutup aurat kerana rakyat menilai dan menteladani',seperti mana fatwa lain yang di lihat bersifat untuk untuk masyarakat....

golongan syiah,qodiyani dan sebagainya adalah jelas merupakan golongan yang sesat dan bercanggah dengan ajaran ahli sunnah.,yang saya bimbangkan adalah golongan yang memegang jawatan agama tetapi mendiamkan perkara yang tidak sepatutnya di diamkan

apakah golongan ini tidak merbahaya ?? mungkin saudara boleh berkongsi pendapat
silakan...

santalia said...

ha...kali ni saya respek ustaz zamihan..gaya bahasa lebih profesional dan lebih 'keislaman' (bg saya) dari cara sebelum ni. barula org boleh terima apa yg ustaz nk sampaikan. baru la saya paham...cuma bab Jakim, bab masalah pentadbiran nikah yg dr asri bangkitkan yang lebih kepada menyusahkan org ramai tu adakah salah dari pandangan ustaz2 sekalian? (kes perempuan tk dapat kawen tu).saya paham ramai yg tidak bersependapat dari segi metodologi ilmu dr asri.saya ikut majoriti . nampaknya saya kena ikut ustaz2 sekalian.tp teguran dari segi hal2 melibatkan org awam dan jabatan agama adakah mmg cara sebetulnya dan salah pendapat dr asri tu? atau mmg tk boleh pecaya langsung apa dr asri cakap tu? harap dapat maklumbalas.

Ibnu Muslim said...

Salam Khairul Rrijal,

Masalah yg anta nyatakan itu sebenarnya turut berlaku di Arab Saudi sendiri. Apa golongan Wahabi ni boleh buat terhadap hawa nafsu & pembaziran melampau keturunan raja mereka? Disamping itu sesetengah tu akhlaknya lagi teruk dari pemimpin kat sini lagi.Kalau nak dikirakan dengan harta kemewahan melimpah yg mereka ada, dah boleh tolong umat Islam kat Gaza lawan Yahudi laknat tu tapi ape dah jadi? Ni lebih kurang paku dulang paku serpih la,atau 2x5 je. Kalau nak salahkan JAKIM je tak adil, mungkin anta boleh panjangkan rungutan anta ni pada Mufti2 geng Wahabi di Arab Saudi pulak berkenaan mereka tegur tak pemimpin mereka, tengok apa respon nanti.
Wallahualam.

hanifsalleh said...

Isu wahabi ini sebenarnya agak sukar utk. difahami oleh beberapa orang awam.Malah ada yg. masih tidak tahu apa itu wahabi dan bahayanya fahaman wahabi ini.Ramai dikalangan ustaz2 yg. mirip kpd. wahabi mendapat tempat mengajar di masjid2, surau2, radio dan tv.Begitu juga tentang Tauhid 3.Sahabat saya berhadapan dgn. militan JI mendengar sendiri pengakuan ahli JI menganggap membunuh orang Islam yg. dianggap kafir oleh mereka adalah halal.Ini disebabkan mereka berpegang dgn. Tauhid 3 sebagaimana yg. mereka sendiri mengakuinya.
Santalia bertanya tentang Dr Asri.Beliau sebenarnya banyak melawan arus dari Ijma' Ulama dalam bab2 khilafiyah.Banyak amalan2 yg. baik diajar oleh ulama terdahulu diperlekehkan oleh beliau.Inilah yg. telah membawa kepada pepecahan ummah hingga sanggup mengatakan seseorang itu sesat dlm. bab2 furu'.Maka org. awam yg. baru mencari pengajian agama akan berminat kerana Islam itu terlalu mudah.Utk. menjadi kaya kita harus berusaha bersungguh2,apatah lagi utk. ke syurga maka beramal2lah banyak2.Apakah dgn. beramal yg. baik itu dibalas dgn. jawapan bida'ah yg. mungkar dan tempatnya di neraka?Allah Maha Adil lagi Bijaksana.

hisyam said...

Slm,

Daripada akhi Hanifsalleh,

"Maka org. awam yg. baru mencari pengajian agama akan berminat kerana Islam itu terlalu mudah."

Yang saya tidak fahamnya, bukankah itu objektif kita apabila kita menyebarkan dakwah Islamiyah? Bukankah itu akan menyenangkan proses dakwah instead of salah faham orang ramai yang menyangka bahawa Islam is about don't and don't walaupun pada hakikatnya Islam itu amat mudah, sempurna dan indah sekali.


"Utk. menjadi kaya kita harus berusaha bersungguh2,apatah lagi utk. ke syurga maka beramal2lah banyak2.Apakah dgn. beramal yg. baik itu dibalas dgn. jawapan bida'ah yg. mungkar dan tempatnya di neraka?Allah Maha Adil lagi Bijaksana."

Ya, ana memang setuju sangat dengan kenyataan akhi yang menyatakan kita mesti berusaha di dalam mencari keredhaan Allah s.w.t. Namun begitu amalah yang baik itu mestilah bersandarkan kepada Al-Quran dan hadith yang sahih. Telitilah hadith riwayat Darimi yang dinilai sahih oleh Albani di dalam Silsilah Al-Hadith As-Sahihah:

Daripada Amr bin Salamah r.a. katanya: Suatu hari Abu Abdurrahman (Abdullah bin Mas'ud r.a.) telah mendatangi salah satu bulatan seraya berkata: Apa yang aku lihat kami sedang lakukan ini? Jawab mereka: Wahai Abu Abdurrahman, batu itu kami gunakan untuk menghitung takbir, tahlil dan tasbih.

Jawab Ibn Mas'ud: Hitunglah dosa-dosa kamu. Aku jamin pahala-pahala kamu tidak akan hilang sedikit pun. Celaka kamu wahai umat Muhammad! Alangkah cepatnya kemusnahan kamu. Para sahabat nabi masih ramai(hidup), baju baginda pun belum lagi buruk dan bekas makanan dan minuman baginda juga belum lagi pecah (bermaksud, baginda s.a.w. baru sahaja wafat tetapi umatnya sudah melakukan bid'ah). Demi yang jiwaku berada di tangan-NYA, apakah kamu berada di atas agama yang lebih mendapat petunjuk daripada agama Muhammad atau sebenarnya kamu semua pembuka pintu kesesatan!

Jawab mereka: Demi Allah wahai Abu Abdurrahman, kami hanya bertujuan baik. Jawab Ibn Mas'ud lagi:

Betapa ramai yang bertujuan baik tetapi tidak menepatinya. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menceritakan kepada kami satu kaum yang membaca al-Quran namun tidak lebih dari kerongkong mereka. Demi Allah aku tidak tahu, barangkali kebanyakan mereka dari kalangan kamu.

Kemudian beliau pergi. Kata Amr bin Salamah r.a.: Kami melihat kebanyakan puak tersebut bersama-sama dengan Khawarij memerangi kami paada hari Nahrawan.

Semua perkara yang pada dasarnya baik tidak menjustifikasikan penerimaan amalan oleh Allah s.w.t.
Apa yang penting ialah niat yang ikhlas dan juga perlaksanaan sebagaimana yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w. dan Khulafa'Rasyidin.

WaAllahua'lam.

IbnuNafis said...

Kepada Hisyam

Mengapa anda mengambil takhrij hadith dari albani ya? Sheikh Albani nih banyak menimbulkan fatwa yang bercanggah dengan jumhur ulamak dan kredibiliti beliau juga ada banyak pertikaian. Dan mengapa anda menggunakan dalil yang melarang penggunaan tasbih untuk mengaitkan dengan ? (hadith tersebut ada syarahnya tentang penggunaan biji tasbih - wahhabi salafi mengatakan ia bid'ah)

Mengapa tidak dijelaskan pula athar para sahabat seperti abu hurairah sendiri yang menggunakan biji tasbih dan sekian ramai lagi para salafussoleh. Jadi jika mengikut hadith yang anda tempelkan anda menghukum para sahabat dan salafussoleh sebagai khawarij juga?

Saya harap diberikan syarah hadith tersebut. Silakan Hisyam.

Hasbullah said...

Ustaz Hanifsalleh,

Bagaimana ustaz ustaz yang terdidik dalam ilmu islam yang jelas boleh mengambil 'aliran/fahaman Wahabii' yang konsep akidah dianggap menyimpang dari konsep akidah ASWJ. Tidak kurang juga yang menjadi pendokong kumpulan Ahbash.

Kalau ustaz ustaz tersasar, orang awam yang memang lah tak faham ni akan lebih tersasar. Sebab tu dalam blog ni ramai ustaz usatz yang 'berperang sesama sendiri'sehingga 'terleka' dari fungsi asas mereka dalam masyarakat dan terlupa dengan pesanan rasulullah agar jangan saling berbalah.

santalia said...

dah bab tasbih pulak dah jd isu...terima kasih2 tuan sekalian.. Buat ibn muslim..tak kan saya nak p kat pak arab saudi bagitau hal depa pun sama salah. org Jakim la 'in position' utk bg tau. saya pun ada kenalan dari pegawai2 di jakim tu tetapi sama2 depa pun tak bersetuju dan paling tak best alasan katanya' terpaksa mengikut arahan atasan'. itu yang buat org awam bersetuju sangat dengan dr asri dalam bab pengurusan agama (bukan bab melabel,bidaah ) di malaysia ni(bukan arab saudi yer). Saya jgk setuju bab jgn label menyesatkan/kafir org. Cuma persoalan saya yg daif bab agama ni adakah mmg semua pandangannya (dr Asri) tidak boleh dipakai jadi tk payahla saya baca langsung pandangan dr wahabi tu(gelaran tuan2 kepada beliau) nanti terpengaruh pulak. lagi satu soalan lama sangat tersimpan baru teringat..adakah presiden Iran skarang (ahmednijad) itu sesat. ?

A|dmin said...
This comment has been removed by the author.
hanifsalleh said...

Salam utk. Saudara Hisyam,
Saya setuju jika dikatakan hakikatnya Islam itu mudah, sempurna dan indah sekali.Tetapi harus diingat, jangan pula diambil mudah.Maka dgn. itu kita harus belajar dengan berguru.Contohnya dlm. pengajian Al-Quran.Kita wajib belajar sebutan makhrajnya walaupun tak tahu hukum tajwid.Namun ada yg. kata kalau salah pun Allah Maha Mengetahui.Begitu juga dgn. bab doa selepas solat.Tapi yg. ambil mudah, tak payah berdoa sebab dlm. solat pun dah berdoa.Begitu juga dgn. berniat sebelum beribadat.Ada yg. ambil mudah tak payah berniat sebab kita dah berada disaf, tentulah nak solat.Kalau nak jamak, kena tentukan berapa marhalah perjalanan namun ada yang tak musafir pun asyik kumpulkan solat dlm. satu waktu sebab katanya Islam itu kan mudah.Yg. mudahnya apabila hendak bersolat.Kalau sakit ada caranya.Kalau tiada air ada caranya dgn. bertayamum.Tapi yg. ambil mudah, kalau sakit tak payah solat sebab tak larat.Kalau tangan bersimen tak payah solat sebab tak boleh kena air.Itulah maksud saya apabila mereka sendiri yg. mempermudahkan syariat Islam.

Salam utk. Saudara Hasbullah.
Memang ada para ilmuan yg. akidahnya bertentangan dgn. Ahli Sunnah Wal Jamaah.Ini kerana mereka mendapat pengajian dari guru yg. berfahaman Wahabi lantas mereka sanggup menyamakan sifat2 Allah dgn. makhluknya spt. Istiwa' (bersemayam),al-Yadd (tangan), al-Wajhu(Wajah Allah), meletakkan tempat bagi Allah dan sebagainya.Sedangkan dlm Surah as-Syura ayat 11 Allah berfirman,"Tiada sesuatu pun yg. sebanding denganNya(ZatNya,sifatNya dan pentadbiranNya).
Di sini bukanlah kita berbalah sesama sendiri tetapi hanya berkongsi pendapat.Mungkin ada pendapat saya salah dan pendapat yg. lain betul.Jadi kita berbincanglah secara ilmiyah maka tiadalah perbalahan tercetus.
Utk. pertanyaan santalia tentang ahmednijad.Ahli Sunnah Wal Jamaah berpegang dgn. tidak semudah itu kita mengatakan orang itu sesat.Selagi seseorang itu ada dlm. jiwanya kalimah "Laillah-haillallah....walaupun dia penyamun besar sekalipun, maka tidak mudah bagi kita meletakkan hukum sesat kepadanya.

Ibn Abdul Taib al-Yusufi said...

Bagi sayalah, segala ayat-ayat mutasyabihat seperti Istiwa', al-Yadd dan sebagainya hanyalah simbolik kepada kuasa Allah, di mana akal kita tidak dapat memikirkan hal tersebut.

Kerana, saya pernah terbaca, Al-Quran ini sangat hebat sehingga sukar ditandingi oleh penyair-penyair Arab. Bukankah ini bermakna al-Quran mempunyai nilai kesusasteraan yang tinggi (walaupun al-Quran bukanlah bahan sastera), sehingga pakar sastera Arab ketika itu pun sukar menandinginya?

P/S: Kerana al-Quranlah, saya berminat mendalami kesusasteraan... :D

hisyam said...

Slm,

Kepada Ibn Nafis,

"Mengapa anda mengambil takhrij hadith dari albani ya? Sheikh Albani nih banyak menimbulkan fatwa yang bercanggah dengan jumhur ulamak dan kredibiliti beliau juga ada banyak pertikaian. Dan mengapa anda menggunakan dalil yang melarang penggunaan tasbih untuk mengaitkan dengan ? (hadith tersebut ada syarahnya tentang penggunaan biji tasbih - wahhabi salafi mengatakan ia bid'ah)"

Subhanallah, forgive my ignorance, but isn't this akhi(Syeikh Nasiruddin Albani) was the only muhadith that actually did analyzed all the sunanus sittah?
Ataupun ada lagi ulamak hadith yang lain yang turut melakukan perkara yang sama yang saya (maafkan kecetekan ilmu diri ini) tidak tahu? Siapa kita yang hendak mempertikaikan hasil kerja beliau sedangkan kita masih lagi belum melakukan perkara yang sama?

"Mengapa tidak dijelaskan pula athar para sahabat seperti abu hurairah sendiri yang menggunakan biji tasbih dan sekian ramai lagi para salafussoleh. Jadi jika mengikut hadith yang anda tempelkan anda menghukum para sahabat dan salafussoleh sebagai khawarij juga?"


Dr Yusuf Qaradawi dalam Ibadah fil Islam telah berkata:

Tidak boleh bagi sesiapa pun di kalangan imam-imam kaum muslimin walaupun tinggi darjat ilmunya, begitu juga mana-mana institusi ilmu atau golongan kaum muslimin sama ada kecil atau besar, mencipta(ibtida') ibadah yang baru dalam agama Allah, menokok tambah ibadah yang ada dalam agama atau mengubah cara yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. Ini kerana, hanya Allah sahaja pembuat syariat dan Rasul pula sebagai penyampai. Sedangkan kita hanyalah pengikut. Segala kebaikan itu dalam Ittiba'(mengikut).

Masalahnya sekarang, jikalaulah katakan bertasbih beramai-ramai itu memang sebahagian daripada sunnah Rasulullah s.a.w., ana rasakan semua sahabat akan melakukannya sama ada Abu Hurairah mahupun Khulafa' Rasyidin.

I mean, the fact that they didn't do it actually says something. Lagipun ana rasakan ada banyak lagi amalan yang memang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w. yang kita boleh amalkan. Yang memang dah sahih pun kita tak habis buat, kita dah nak buat benda yang belum pasti lagi sahih dan diterima oleh Allah s.w.t.

Tapi kalau enta rasakan bahawa bertasbih beramai-ramai itu memang daripada Rasulullah s.a.w., silakan lah buat. Ana memang tak ada niat pun untuk halang. Ana di sini hanya untuk memberikan pandangan ana yang tidak seberapa ini sahaja.

WaAllhua'lam.

one said...

nak selamat, ikut ajek apa yg ada dlm Quraan dan Sunnah...takyah susah2 nak bertekak dlm blog yg kurang membina ni, asyik nak mengutuk idea orang ajek, kalau rasa diri tu benar2 hebat, pegila berhujah secara bersemuka, buat depan org ramai, dlm blog manusia bernama zamihan ni, tak lekang dr dok mengata Dr. Asri tak habih2! bertaubat la wahai zamihan, anda dok kat JAKIM tu buat apa yg dah diamanahkan, buat apa yg patut yg dpt membantu Islam tertegak di bumi Malaysia ni, jgn dok sibuk tegur org sana, tegur org sini, bidas org sana, bidas org sini. apa kata JAKIM buat terjemahan kitab2 tafsir quraan dan syarah hadis yg berbahasa arab tu, ulama indonesia dah byk buat terjemahan kitab2 bahasa arab ke bahasa indonesia, takkan tader duit nak buat terjemahan kut? takkan tader bijak pandai yg mahir dlm nahu bahasa arab kat JAKIM tu zamihan oii?? lu fikirla sendrik zamihan, jgn dok bidas org ajek, cermin diri sendrik sebelum membidas org lain...dan yg dok menyokong zamihan plak, gi cari ilmu lagi, jgn dok kata org tu salah, ulama tu salah, ulama tu betol sokmo, ingat, ulama tu manusia gak, pasti ada kelemahannya, ulama bukan Nabi, maksum, terpelihara dr kesalahan yer...renung2kanlah...

IbnuNafis said...

Assalamu'alaikum hisyam.

Dr Yusof al Qardhawi memang banyak digunakan kalamnya oleh mereka yang kononnya pro kepada beliau. Apatah lagi dalam hal bid'ah. Tetapi anda harus ingat dr yusof al qardhawi sendiri menerima amalan maulidulrasul :)

Saya berharap anda dapat belajar terus mengenai takhrij hadith dari para muhaddithin. Ibnu Hajar al Haithami, Ibnu Hajar al Asqolani, Imam an Nawawi, Siddiq Al Ghumary,Prof Dr Sayyid Muhammad 'Alawi Al Maliki Al Hasani dan ramai lagi muhaddith lain yang lebih berkredibilit dari albani yang sudah banyak dipersoal keasahan takhrij hadithnya. Bahkan Dr Yusof al Qardhawi (buku halal dan haram fi al islam pun dikritik oleh albani) dan beliau membalas semula di dalam feqh mu'assarohnya (dengan memberi penghormatan kepada beliau) iaitu sheikh albani juga ada melakukan kesilapan terkadang ada kalanya ia mendhoiefkan hadith sahih dan terkadang ia mensahihkan hadith dhoief.

Sheikh albani juga didedahkan kepincangan oleh Dr Said Ramadhan al Buthi sendiri yang pernah berbahas dengan beliau, dan juga menyelar perkataan beliau yang menyamakan Mazhab Hanafi dengan Kristian. Sila baca kitab karangan Dr said ramadhan - Alla mazhabiyyatu Akhtaru Bid'atin Tuhaddidu Asy Syarii'ata Al Islamiyyah. Dan banyak lagi pendedahan mengenai fatwa sheikh albani ini yang bercanggah dengan jumhur ulamak. Perkara hadith bukan boleh dibuat main-main tuan. Ini berkaitan dengan sabdaan RasuluLLah, cara hidupnya, diamnya dan sebagainya. Perlulah disampaikan oleh mereka yang benar-benar ahli. (tak perlu dibandingkan dengan saya kerana sebagai seorang yang waras dan amat menyayangi agamanya pastinya kita hendak mengambil ilmu dari mereka yang benar-benar berkredibiliti apatah lagi ia berkenaan hadith rasuluLLah).


Mengenai Tasbih

1. sebuah hadith yang diriwayatkan oleh At Tirmidzi daripada Safiyyah katanya : RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam pernah masuk untuk menemuiku dan di hadapan ku ada empat ribu biji-biji tamar yang aku gunakan untuk membilang tasbih dengannya, lalu baginda bersabda : "Engkau bertasbih dengan benda ini? Mahukah aku ajarkan kamu sesuatu yang lebih banyak daripada apa yang kamu jadikan untuk membilang tasbih dengannya?" Sofiah berkata: "Ajarkanlah daku". Maka RasuluLLah menyambung : Ucapkanlah :

SubhanaLLah 'adada kholqiHi

Yang boleh dijadikan dalil di sini ialah RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam tidakpun menegah perempuan tersebut daripada mengunakan biji-biji tamar itu untuk mengira tasbih, tetapi baginda hanya mengajar sesuatu yang lebih afdhal daripada itu. Sesuatu yang bukan afdhal bukan semestinya dikira bid'ah.

2. Abu Sofiyah , seorang bekas hamba yang dibebaskan oleh RasuluLLah sallaLLahu 'alaihi wasallam dihampar untuknya hamparan dan dibawakan kepadanya satu bekas yang berisi anak-anak batu, lalu dia bertasbih dengan menggunakan anak-anak batu itu sehingga ke tengahari, kemudian diangkat hamparan. Apabila dia mengerjakan solat (zuhur), dibakan semula lalu dia bertasbih dengannya sehinggalah ke petan." Kisah diriwayatkan oleh Imam Ahmad di dalam kitabnya Zuhud.

3. Ibnu Saad juga meriwayatkan di dalam kitabnya 'At Thabaqat bahawa Fatimah binti Husain bin Ali bin Abi Talib radiyaLLahu 'anhu pernah bertasbih dengan menggunakan benang yang disimpul padanya.

4. Imam Ahmad juga meriwayatkan di dalam kitabnya az Zuhud bahawa Abu Hurairah mempunyai seutas benang yang padanya terdapat dua ribu simpulan. Beliau tidak tidur sehingga beliau bertasbih (sebanyak itu).

Athar yang paling kuat sanadnya mengenai bertasbih dengan biji-biji tamar atau anak-anak batu ialah riwayat Bukhari dalam kitabnya At tarikh al Kabir. Maksudnya :

Berkenaan Abu Sofiah, khadam RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam : Diriwayatkan daripada Yunus bin 'Ubaid, beliau berkata kepada ibunya : "apakah yang pernah engkau tengok mengenai amalan Abu Sofiah? " Jawab ibunya : "Aku telah melihat Abu Sofiah yang merupakan salah seorang sahabat RasuluLlah sallaLLahu 'alaihi wasallam dari golongan muhajirin, bertasbih dengan biji-biji tamar.

(At Tarikh al Kabir - jilid 9, safhah 44)

Selain Imam BUkhari, kisah Abu Sofiah juga dengan riwayat yang sama telah disebut oleh Imam Muslim, Imam Ibnu Abdul BArri, Imam Abu Hatim Al Raazi, Al Hafiz Ibnu Hajar al Asqolani dan Ibnu Sa'ad.

-----------------------------------

Adakah anda ini hanya menerima hadith sahih sahaja dan menolak hadith hasan sahih? Hadith hasan lighoirihi? Hadith Dhoief yang boleh naik darjatnya ke hadith hasan?

Hasbullah said...

Berhububg dengan teguran Abdullah Ibni Mas'ud terhadap sekumpulan orang islam yang mengadakan majlis zikrullah secara beramai ramai yang diketuai oleh seorang dari mereka sambilmengia tasbih dengan batu batu kecil.

Yang menjadi ISU BESAR kepada Abdullah Ibni Mas'ud di sini bukanlah mengunakan biji biji tasbih. Sebab Rasulullah sendiri telah menyaksikan perbuatan tersebut tanpa tegahan dari baginda dan seperti yang anda anda kemukakan hadist hadist yang menunjukan para sahabat mengunakannya.

ISU BESAR itu ialah kumpulan orang orang islam tersebut melakukan 'suatu amalan baru' yang mungkin tak pernah dilakukan ketika hayat Nabi s.a.w dan mungkin tidak pernah ada kesaksian yang membenarkan atau menegah amalan tesebut oleh Baginda s.a.w. Wallahu 'alam.

Ibnu Muslim said...

Salam semua;

Saudara Santalia;
1) Berkenaan dengan teguran kepada pemerintah ni, tujuan ana sebenarnya nak tunjukkan bahawa JAKIM ke, Mufti Wahabi ke, Mullah Iran ke; semuanya hadapi masalah yg sama & teguran tu saya tujukan pada komen Khairul Rrijal, bukan anta kecuali kalau anta sebenarnya orang yg sama.

hisyam said...

Slm,

Kepada Ibn Nafis,

Maaf kerana penggunaan kata-kata ana yang tidak jelas sehingga akhi sudah salah faham akan maksud ana..

Ana tidak pernah mengatakan bahawa Albani itu maksum dan kata-katanya boleh ditaklid buta. Tidak sama sekali. Bahkan ana akan meninggalkan pendapat atau hasil kerjanya sekiranya terdapat perkara yang bercanggahan dengan nas Quran dan sunnah.

Yang ana maksudkan di sini ialah, janganlah sampai kita hendak memperkecilkan ilmu seseorang ulama' lebih-lebih lagi Syeikh Nasiruddin Albani yang telah mendedikasikan umur hidupnya mengkaji hadith-hadith. Yang ana tidak fahamnya, mengapa kita begitu senang dan ringan mulut kita untuk menyebut keburukan seseorang ahli ilmu?

Ibn Solah dalam kitabnya Ulum Hadith telah berkata:

"Berapa ramai para ahli ulama' yang telah pun meninggalkan kita dan memasuki syurga Allah sedangkan kita sibuk mengatakan keburukan mereka."

Ker..Ibn Solah pun bnyk gak perselisihan dia ngan jumhur ulama' yang lain?

Tidak ada seorang manusia pun yang maksum melainkan Rasulullah s.a.w.
Imam Zahabi dalam Syiar A'lam al-Nubala telah berkata:

"Setiap orang boleh dan diambil dan ditolak pendapatnya kecuali Rasulullah s.a.w. Namun jika seseorang imam itu tersilap dalam ijtihadnya, tidak wajar kita lupakan segala kebaikannya dan menafikan amalan makrufnya. Bahkan kita beristighfar untuknya dan memaafkannya."

Apatah lagi masih belum ada sesiapa pun imam hadith lain yang melakukan perkara yang sama dilakukan oleh Syeikh Nasiruddin Albani. Hatta Dr Asri, Ustaz Zamihan, akhi Ibnu Nafis dan juga ana.

Dan lagi satu salah faham enta terhadap kenyataan ana mengenai bertasbih beramai-ramai itu akhi Hasbullah sendiri sudah menerangkannya.

WaAllahua'lam.

Wan said...

Saya tak nampak Zamihan/Ibnu Nafis perlekeh Albani. Apa yg saya nampak,mereka berhujah balas itu saja. Hakikatnya perlu ada kajian dari segala segi sebelum merumus sesuatu. Maknanya ada banyak hujah dari muhaddithsin yg lain tentang sesuatu perkara jadi kena kaji & teliti secara terperinci (maknanya kena ramai guru la, jangan berguru yg satu aliran je).

Wan said...

Tentang zikir jamaah ni kalau dikaji lebih terperinci hadith riwayat Imam Muslim dari Abu Said Al- Khudri yg bermaksud 'Tidak duduk sesuatu kaum untuk mengingati('yazkuru')Allah melainkan para malaikat akan membentangkan sayapnya, mereka diselubungi rahmat & diturunkan ketenangan ke atas mereka, bahkan Allah akan menyebut mereka pada mereka yg disisiNya (malaikat)'

Sila bagi komen anda semua. Bukankah ini jelas merangkumi apa saja aktiviti ke arah mengingati Allah termasuk berzikir? Sedangkan hadis ini ada dalam Mukhtasar Shahih Muslim oleh Albani sendiri. Rujuk terbitan Pustaka Azzam.Kalau ikut method Salafi yg pandang zahir ayat memang tak perlu nak syarah lanjut pasal hadis ni.
Kerana itu saya rasa perlu buat kajian terperinci segala hujah sebelum menuduh bidaah sesuatu perkara.

Hasbullah said...

wan dan sahabat sahabat lain,

mungkin ada syarah atau tafsiran yang lebih terperinci maksud 'zikrullah' selain dari majlis zikir beramai ramai dalam hadist yang wan kemukan. Jadi apa sebab sebenar abdullah Ibnu Mas'ud begitu keras menegur para ahli majlis zikir dalam riwayat tersebut;

Hadith riwayat Imam Muslim dari Abu Said Al- Khudri yg bermaksud 'Tidak duduk sesuatu kaum untuk mengingati('yazkuru')Allah melainkan para malaikat akan membentangkan sayapnya, mereka diselubungi rahmat & diturunkan ketenangan ke atas mereka, bahkan Allah akan menyebut mereka pada mereka yg disisiNya (malaikat)'

Khairul Rrijal said...

Assalamualaikum.

Ibnu Muslim

kenapa untuk kta membetulkan kelemahan JAKIM kita, kta harus melihat kepada keburukan orang lain(wahhabi di arab saudi) apakh kita mengamalkan sikap tak apalah kalu kta buat bnda buruk pun sebab orang lain buat jugak??

gologan wahhabi di arab suadi yang tidak mahu menegur pemimpin dan raja mereka memang salah dan tidak patut ditiru..tetapi apakah oleh kerana orang lain melkukan perkara yang buruk maka pandangan yang berat tidak harus diberi kepada JAKIM kita?
sesuatu yang tidak baik, tidak boleh jadi baik. apa yang tidak baik patut disingkirkan kerana ianya tidak baik
jika perbuatan kita yang tidak baik hnya disingkirkan selepas orang lain menghapuskan perbuatan tidak baiknya terlebih dahulu dan mereka pun megambil langkah yang sama seperti kita.. maka siapakah akan membetulkan keburukannya terlebih dahulu??oleh kerana semua pihak menunggu pihak yang lain, tidak ada sesiapapun yang akan mengambil langkah pertama..akibatnya ialah semuanya yang tidak baik akan berkekalan..
inilah akibatnya kalau kita sering memandang dan melabelkan org dengan bermacam2 hingakan keburukan kita pun kita tidak dapat baiki dengan alasan orang lain lagi
buruk dan lagi teruk..klu kita ktakan golongan wahhabi tu akhlaknya buruk kerana tidak menegur raja mereka yang membazir.sebernarnya kita lebih teruk dari mereka kerana kita menyedari mereka teruk tetapi kita tdak mahu membetulkan perbuatan kita yang sama dengan mereka...
psal yang saudara suruh saya mnegur ulama arab saudi..mcm mne caranya dan bagaimana prosedurnya bagi menjamin teguran sya ni smapai ke pihaknya??boleh saudra ajarkan...

dan saudara setuju tak kalu sya katakan bahawa sebenarnya pihak JAKIM mmang boleh tegur pemimpin kita..tetapi oleh kerana mereka ingin menjaga kepetingan mereka seperti takut di pecat dan sebagainya mereka rela menjadi 'ulama bisu'

sebab apa kita di malaysia tidak maju?sebab ulama kita hnya tahu mengur perkara yng tidak menjejaskan periuk nasi mereka seperti mendedahkan keburukan wahhabi tetapi tidak mahu menegur pemimpin kita yang tidak segan2 membenarkan maksiat berlelusa di negara kita
minta saudara bagi pandangan...

IbnuNafis said...

Jadi saya meminta syarahnya dari hisham sendiri yang mengeluarkan hadith tersebut yang kemudian ada kaitan dengan khawarij. Silakan.

IbnuNafis said...

Saya lebih pelik kepada khairul rijal. Anda terlebih dahulu jauh dari komen yang sepatutnya adalah dari artikel yang diberi oleh Ustaz Zamihan.

Tambahan dari fitnah yang dikeluarkan oleh khairul rijal ini :


dan saudara setuju tak kalu sya katakan bahawa sebenarnya pihak JAKIM mmang boleh tegur pemimpin kita..tetapi oleh kerana mereka ingin menjaga kepetingan mereka seperti takut di pecat dan sebagainya mereka rela menjadi 'ulama bisu'

sebab apa kita di malaysia tidak maju?sebab ulama kita hnya tahu mengur perkara yng tidak menjejaskan periuk nasi mereka seperti mendedahkan keburukan wahhabi

-----------------------------------

Wahai lelaki yang baik, adakah anda pasti tiada seorang pun mereka yang berkaitan dengan JAKIM tidak menegur akan perbuatan maksiat kerajaan? Mufti Perak Harussani Zakaria menegur tentang jomheboh, IFC, Mufti yang dibuang jawatannya seperti Almarhum Ishak Baharom tentang kes ratu cantik, dan ramai lagi untuk disenaraikan dari mereka yang pernah menegur.

Dan bertambah lagi fitnah saudara - saya sudah beritahu kepada anda, mengapa tidak turun dan mengikuti kuliah, ceramah mereka yang bekerja dengan JAKIM sendiri? Anda datang memberi komen dengan tuduhan. Sedangkan anda tidak membuat penyelidikan langsung. Saya membaca juga di dalam majalah millenia muslim bulan Februari iaitu bersama Mufti Negeri Sembilan antaranya dijelaskan - mengapa beliau tidak mahu diwawancarai di dalam akhbar perdana - antaranya kerana sikap wartawan yang menulis berlainan dengan apa yang beliau sebutkan.

Tidakkah anda fikir itu adalah antara sebabnya?

Adakah anda ingat semua pernyataan ulamak, mufti pastinya akan dikeluarkan dan diluluskan di dalam media perdana tanpa ada campurtangan pihak lain?

Jika anda menuduh secara umum JAKIM di dalamnya adalah 'ulama' bisu' - maka saya bersaksikan andalah seorang pemfitnah besar yang berbohong serta malas menyelidik tetapi suka berhukum tanpa hak.

Surah Al-Hujuraat ayat 6 tafsirnya:

"Wahai orang-orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasiq membawa sesuatu berita, maka selidikilah untuk menentukan kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara yang tidak diingini dengan sebab kejahilan kamu mengenainya sehingga menjadikan kamu menyesali apa yang kamu telah lakukan."

Na'uzubiLlah. Sila belajar beradab ya akhie. Jangan suka menuduh tanpa hak!

IbnuNafis said...
This comment has been removed by the author.
IbnuNafis said...

Dimana bahagian menunjukkan saya melekehkan sheikh albani wahai saudara hisham? Saya sebutkan di dalam perkara agama kita ambil dari mereka yang benar2 berkredibiliti.Apatah lagi darihal sunnah rasuluLlah.

Memang benar saya tidak setanding dengan sheikh albani (bahkan lebih jauh dari itu). Tetapi oleh kerana saya menyedari soal agama berkenaan hadith, hukum hakam (feqh, usul feqh) ini perlu diberikan urusannya pada mereka yang berhak, maka saya memilih untuk berhati-hati dalam mengambil pendapat sheikh albani kerana banyak pendapatnya yang bercanggah, bahkan darihal HADITH RasuluLlah sendiri.

-----------------------------------

ALLah subhanahu wa ta’ala tidak akan mengangkat ilmu pengetahuan dengan cara mencabutnya dari hati ulama, tetapi dengan cara mematikan mereka, dan jika sudah tidak ada lagi seorang ulama yang masih hidup, maka manusia akan mengangkat pemimpin di kalangan orang-orang yang jahil (bodoh), jika (para pemimpin tersebut ditanya tentang kemusykilan agama) maka mereka akan berfatwa tanpa dasar ilmu, dengan itu mereka menjadi sesat dan menyesatkan. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

-----------------------------------

Sila rujuk : Prof Dr Yusuf al Qardhawi, Al Fatwa Bayna Al Indibat al Tasayyub, Fatwa & Antara Ketelitian & Kecerobohan, 1996, Thinker's Library, Selangor.

hisyam said...

Slm,

Kepada akhi Ibn Nafis,

Ok2. Nampaknya ana yang tersilap tafsir di sini. Dan mengenai hadith yang ana tuliskan itu, tujuan asalnya nak tekankan di sini mengenai ayat Abdullah ibn Mas'ud r.a. yang berbunyi:

"Betapa ramai yang bertujuan baik tetapi tidak menepatinya. Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menceritakan kepada kami satu kaum yang membaca al-Quran namun tidak lebih dari kerongkong mereka."

Tapi tak sangka pula sampai meleret ke perbahasan mengenai berzikir ramai-ramai. Oh well, you win then.

Just out of curiosity, enta sejak di awal perbincangan, enta menekankan bahawa Syeikh Nasiruddin Albani itu tidak tinggi kredibilitinya di dalam ilmu hadith..if its not much of a trouble, boleh tak enta bawakan contoh Albani tidak berkredibili di dalam ilmu hadith. Ana tidak mahu statement daripada ulama' lain. Kalau boleh daripada hadith kajian beliau, di mana silap beliau.

"Realitinya kini semakin jelas. Mereka telah menggunakan pelbagai penerbitan buku, antaranya Jahabersa, Telaga Biru, Karya Alaf21, Majalah I dan beberapa lagi syarikat untuk menyebarkan fahaman suka menghukum sesat kepada umat Islam dan ulamak Islam."

Sebenarnya ana tertanya-tanya, di manakah tempatnya mereka menghukum sesat seseorang ahli ilmu yang lain. Once again, forgive my ignorance, tetapi sepanjang ana membaca buku-buku dan majalah yang diterbitkan oleh mereka, I never once came across one statement yang betul-betul mengkafirkan orang lain.

Bahkan ana merasakan bahawa sebahagian besar perkara yang dibawa oleh mereka merupakan perkara yang amat baik dan berguna kepada masyarakat. Contohnya keluaran terbaru majalah i menekankan amalan qunut nazilah bagi saudara kita di Palestin.

Enta claim yang golongan merekalah yang banyak mengkafirkan orang lain. Tetapi apa yang ana lihat hari ini merupakan yang sebaliknya. Nak kata ramai antara mereka yang membid'ahkan banyak amalan masyarakat kita. Memang benar mereka ada hak untuk mengatakan amalan itu sesat seperti dalil-dalil yang mereka bawa, tetapi tidak pernah sekali mereka akan mencerca si pelaku amalan itu.

Minta akhi jelaskan perkara ini kepada diri ini yang tidak cukup ilmu.

WaAllahua'lam.

IbnuNafis said...

Assalamu'alaikum

kepada Hisyam - maka kerana itulah saya amat berharap mereka yang berkunjung di blog ustaz zamihan ini dapat membaca dengan teliti apa yang diperbincangkan sehinggalah kepada respon balas di dalam komen yang disediakan. Persoalan anda sebenarnya sudah banyak dijawab di dalam artikel2 ustaz zamihan di ruangan komen. Untuk tidak menghampakan anda. Saya berikan lagi jawapan lain yang menyentuh mengenai kredibiliti albani dari kajian beliau sendiri yang dipersoalkan.

Sila rujuk di sini :

http://www.masud.co.uk/ISLAM/misc/albintro.htm

Begitu juga telah diperjelaskan oleh ulamak seperti sheikh Mahmud Saeed Mamduh.


Anda menulis begini :

Memang benar mereka ada hak untuk mengatakan amalan itu sesat seperti dalil-dalil yang mereka bawa, tetapi tidak pernah sekali mereka akan mencerca si pelaku amalan itu.

-----------------------------------
Jawapan saya :

Apa yang anda faham dengan perbuatan cerca dan menghukum sesat?

Apa pula yang anda faham tentang perkara khilafiyyah di dalam feqh tidak boleh dihukum sebagai sesat kerana semuanya bersumberkan dari al Quran dan hadith?

Menghukum umat Islam dan ulamak Islam yang muktabar terkeluar dari aqidah ahlu sunnah wal jama'ah adakah ia lebih hina dari cercaaan sehingga boleh menngatakan seseorang itu masuk ke dalam neraka seolah-olah golongan wahhabi salafi ini sudah tercatit namanya di dalam syurga?

Suka juga saya bertanya - adakah salaf mengajar kita menghukum ulamak, atau pendapat yang diperselisihi dengan hukuman bid'ah sesat tanpa hak ?

Disebabkan anda mengatakan tidak tahu mengenai perkara ini (tentang pengkafiran ulamak wahhabi salafi yang selalu dijadikan rujukan oleh wahhabi salafi serta mereka yang mengkaguminya) saya tunjukkan bukti jelas dari laman web mereka sendiri :


1. Menghukum sesat kepada golongan asya'iroh yang diikuti oleh ramai ulamak Islam :

Fatwa Syaikh Sholih Fauzan tentang Manhaj
Jumat, 11 Juni 2004 - 19:45:40 :: kategori Fatwa-Fatwa
Penulis: Syaikh Shalih Fauzan bin Abdullah Fauzan
.: :.
Fatwa tentang Manhaj
Syaikh Shalih Fauzan bin Abdullah Fauzan

Menamakan diri dengan salafiyah jika secara hakiki tidak mengapa, tapi kalau hanya sekedar akuan semata, tidak boleh dilakukan..., tidak boleh menamakan diri salafiyah kalau tidak berada di atas manhaj salaf. Misalnya Asy'ariyah, mereka berkata: "Kami adalah ahlus sunnah wal jamaah", sebetulnya pernyataan ini tidak boleh diucapkan oleh mereka, karena yang mereka jalani bukanlah manhaj Ahlus sunnah wal jamaah demikian pula halnya firqah-firqah yang lainnya.


Sumber : http://www.salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=715

-----------------------------------

2. Imam Hasan Al Banna dihukumkan sesat :

Sumber : http://www.salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=375

-----------------------------------

3. Hukum Kafir ke atas dr Yusof al Qardhawi, sesat kepada Ikhwanul Muslimin keseluruhannya termasuk juga Dr Muhammad al Ghazali :

http://salafy.or.id/salafy.php?menu=detil&id_artikel=630

Bukan itu sahaja, Rasul Dahri juga terlibat di dalam menghukum sesat ke atas Ikhwanul Muslimin. Dan jika anda hendak tahu - antara anak murid Rasul Dahri adalah An Nawawi da Blog adalah penulis di Majalah I, di al-ahkam penulis ini menghukum ibnu hajar al asqolani terkeluar dari aqidah ahlu sunnah wal jama'ah.

Saya mengajak saudara hisyam untuk belajar lebih lagi mengenai feqh dan usul feqh, mengenal lagi khilafiyyah ulamak dalam perkara furu'iyyah tidak boleh dihukum sebagai sesat.

Di sini ada penjelasannya secara ilmiyyah (semoga anda ada asas di dalam usul feqh dan feqh untuk membacanya)

Sila rujuk : http://mufti.penang.gov.my/khilaf.pdf

WaLLahua'lam

Ibnu Muslim said...

Salam Hasbullah/hisyam;

Penjelasan lengkap tentang sunnah zikir berjamaah adalah begini;

1)Dari segi kaedah penerimaan hukum, hadis shahih marfuq (kenyataan Nabi saw) adalah lebih dijadikan sandaran dibanding hadis mauquf (kenyataan sahabat contohnya Ibnu Masud).Ini merupakan pegangan jumhur ulamak.

2)Ada banyak lagi Hadis Shahih Marfuq yg menunjukkan walau pun Nabi tidak melakukannya, namun Nabi 'endorse' bahkan Allah swt sendiri memberkati jemaah zikir para sahabat namun dinyatakan 2 hadis yg tak boleh dipertikaikan lagi iaitu

i)(Hadis Marfuq-Bukhari& Muslim)

Nabi saw bersabda :
'Sesungguhnya Allah memiliki sekelompok Malaikat yang berkeliling di jalan-jalan sambil mencari ahli-ahli zikir. Apabila mereka menemukan sekelompok kaum yang berzikir kepada Allah, maka mereka saling menyeru:' Kemarilah kepada apa yang kamu hajatkan. Lalu mereka mengelilingi kaum yg berzikir itu dengan sayap-sayap mereka hingga ke langit.'

ii)(Hadis Shahih Marfuq - Muslim, Termizi, An-Nasai & Ahmad)

Nabi saw pernah menemui sahabat-sahabatnya dalam sebuah halaqah(kumpulan). Beliau bersabda: 'Apa yg menyebabkan kalian duduk disini?'.Mereka menjawab : 'Kami duduk berzikir kepada Allah dan memujiNya atas hidayahNya sehingga kami masuk Islam dan juga atas segala kurniaNya kepada kami.' 'Beranikah kalian bersumpah demi Allah bahawa tidak ada yg menyebabkan kalian duduk disini kecuali apa yg kalian katakan tadi?. Mereka berkata : 'Demi Allah! Memang itulah yg menyebabkan kami duduk disini. Sabda Nabi : 'Ketahuilah bahawa Aku menyuruhmu bersumpah bukan kerana curiga kepadamu. Akan tetapi Jibril telah beritahuku bahawa Allah Azza wajalla membanggakan kamu dihadapan malikat'.

Dan dari Imam Syafie sendiri;
3) Imam Syafie dalam kitab Al-Um berkata - 'Aku memilih untuk imam & makmum agar keduanya berzikir sesudah salam & keduanya melakukan secara sir kecuali imam yg menginginkan para makmum mengetahui kalimat2 zikirnya, maka dia boleh melakukan jahar sampai dia yakin bahawa para makmum itu sudah mengetahuinya..'

4) Berdasarkan keterangan di atas mungkin timbul satu soalan. Mengapa Ibnu Masud melarang di dalam Hadis Mauqufnya sedangkan pada Hadis shahih marfuq banyak dinyatakan tentang perkenan Nabi saw terhadap perkara2 tersebut? Hujah pihak Syafiiyah adalah berikut.

i) Ada kemungkinan Ibnu Masud tidak pernah mengetahui tentang kisah Nabi saw & Safiyyah berkaitan tasbih biji korma kerana ianya melibatkan Nabi & isterinya sahaja & kisah Nabi saw & kumpulan zikir sahabat tersebut kerana beliau sendiri tidak terlibat dalam kumpulan zikir tersebut. Namun yg pasti, Hadis Mauquf tidak boleh dijadikan sandaran apabila adanya Hadis Shahih Marfuq yg berlawanan.

ii) Atas dasar tersebut, maka berdasarkan kisah tersebut,Ibnu Masud pun melaksanakan ijtihad beliau sendiri tentang penggunaan batu untuk tasbih & sebenarnya tiada pun kena mengena dengan topik zikir berjamaah hatta tidak ada satu kenyataan pun dalam kisah tersebut yg melarang mereka berkumpul kerana topik perbincangan adalah berkisar aspek aktiviti menghitung.
Wallahualam.

Disini jelas bahawa amalan zikir berjamaah & penggunaan selain jari untuk berzikir bukanlah bidaah malah amalan sebahagian sahabat dengan didokong oleh hujah shahih & sharih.Oleh kerana itu maka

'ANA SANGAT TIDAK BERSETUJU DENGAN KENYATAAN HISYAM YG MENGATAKANNYA IANYA BUKAN AMALAN SAHABAT'

Jelas bahawa tuduhan zikir berjemaah adalah bidaah sebenarnya berlaku dari mereka yg terdiri dari 2 golongan
1)kurangnya ilmu(tidak mengkaji secara terperinci atau ceteknya ilmu dari segi perbandingan hadis contohnya) namun yg sedih lagi adalah golongan
2)fanatik pada pegangan sendiri (walaupun telah dibawa dalil shahih lagi sharih) & tidak mahu berlapang dada.

Harapan ana adalah Hasbullah/hisyam adalah dari golongan pertama yg masih dalam proses menimba ilmu; bukan yg fanatik buta seperti golongan ke-2.

Wallahualam.

Khoja said...

atsar Ibnu Mas'ud melarang zikir berjemaah tu telah disyarahkan oleh Imam as-Sayuthi. Sila baca dgn teliti di sini:-

http://bahrusshofa.blogspot.com/2006/11/zikir-jemaah-atsar-sayyidina-abdullah.html

Ibnu Muslim said...

Terima kasih kepada saudara Khoja atas penjelasan lanjut dari blog yg dinyatakan.
Semoga tiada lagi umat yg menuduh perkara tersebut bidaah atas dasar kecetekan ilmu mau pun kefanatikan yg melampau.

Hasbullah said...

Syukran Ust. Ibn muslim. Sangat mudah difahami penjelasan ust.

hisyam said...

Slm,

Pertamanya, ana ingin mengucapkan terima kasih kepada antum semua kerana perbincangan ini, ana kira sangat membuahkan hasil di mana kita masing-masing mengemukakan pendapat sendiri dengan beradab dan mengajar ana banyak benda yang ana masih lagi tidak tahu.

Tetapi izinkan diri ini yang tidak cukup ilmu bertanyakan soalan kepada akhi Ibn Muslim.

Boleh tak akhi terangkan kepada ana, di manakah tempat yang kita boleh interpretkan daripada hadith-hadith yang enta kemukakan bahawa berzikir beramai-ramai secara jahr merupakan amalan sunnah daripada baginda s.a.w.

Apa yang ana boleh dapat daripada hadith Safiyyah r.a. bahawa hadith itu menunjukkan bahawa kita boleh bertasbih dengan biji-biji kurma atau seumpamanya, di mana ana memang tidak ada masalah sejak dari awal perbincangan ini.

Dan mengenai hadith daripada Muslim itu juga tidak menyebut mengenai zikir beramai-ramai secara jahr.

Bahkan Imam Syafie dalam kitabnya Al-Umm juga menyebut bahawa digalakkan untuk berzikir beramai-ramai secara jahr hanya untuk mengajar orang ramai berzikir. Notice the word :"sampai dia yakin bahawa para makmum itu sudah mengetahuinya."

Bahkan terdapat hadith yang lebih kurang bunyinya (maafkan ana kerana ana sudah dilupakan mengenai matan dan sanad hadith tersebut, ana akan check balik jika perlu):

Rasulullah s.a.w. terjumpa dengan seorang pemuda yang berzikir secara keras(yakni dengan suara yang kuat). Lantas baginda s.a.w. bersabda: "Are you talking to a deaf god?"

Jadi soalan ana ialah di manakah tempat yang mengatakan bahawa berzikir beramai-ramai itu memang sebahagian daripada sunnah?

Akhir sekali mengenai isu kredibiliti Syeikh Albani, berikut adalah kenyataan daripada Syeikh Yusuf Qaradawi sendiri yang ana secara tidak sengaja terserempak dengan artikel ini di website jabatan mufti negeri sembilan:

Question:

As-Salamu `Alaykum. Dear Sir, I want to know whether Sheikh Nasiruddin Al-Albani is a true Islamic scholar and Muhaddith (Hadith scholar)? Is it true that the `Ulama’ (scholars) of Al-Azhar Ash-Sharif called him “Mujrim fil Hadith” (Falsifier of Hadith)? Thank you.


Answer:

Wa`alykum As-Salamu Warhmatullahi Wabarakatuh.
In the Name of Allah, Most Gracious, Most Merciful.
All praise and thanks are due to Allah, and peace and blessings be upon His Messenger.

Thanks for this serious question, which reflects your concern about Islam. We really commend your efforts in pursuit of truth. This is what is required of all people, to seek truth and not to give in to anything that may cloud their minds with fake ideas about Islam.

While bidding farewell to Sheikh Al-Albani, the eminent Muslim scholar, Sheikh Yusuf Al-Qaradawi, said:

“Sheikh Al-Albani is one of the great erudite scholars of the 20th century. He verified a number of books on Hadith and compiled many. Some are listed: Silslat Al-Ahadith Ad-Da`ifah, Silslat Al-Ahadith As-Sahihah, Sahih Al-Jami` As-Saghir wa Ziyadatuhu, Da`if Al-Jami` As-Saghir wa Ziyadatuhu, Sahih Abi Dawud, At-Tirmidhi, An-Nasa'i, Ibn Majah, Sahih At-Targhib wat-Tarhib (though not fully published, it might be on manuscript), Irwa' Al-Ghalil fi Takhrij Ahadith Manar As-Sabil, Mukhtasar Sahih Muslim, Mishkat Al-Masabih, As-Sunnah li Ibn Abi `Asim, and other books.

I met Sheikh Al-Albani many times in my life: in Madinah; in the house of my friend Sheikh Zuhayr Ash-Shawish in Doha; and in many other places. He and I were members of the Supreme Council of Al-Madinah Al-Munawwarah University.

I do confess that although Sheikh Al-Albani, may Allah rest his soul in peace, is an authority in the science of Hadith, I disagree with him on many issues pertaining to Hadith verification and personal juristic reasoning - for example his opinion regarding the circle-shaped gold for women, and his view of the prohibition of Zakah in trade and many other issues.

It goes without saying that this disagreement is quite natural because no one is infallible. While many people support the views of Sheikh Al-Albani, many oppose him. However, the lapse of a scholar does not undermine his rank or belittle his status.

Actually, the Muslim Ummah bade farewell to one of the great Sheikhs, and I pray to Allah to forgive him, accept him among His righteous slave-servants, and grant him great reward for the service he did for knowledge and religion.

As for the second part of the question, we have never heard of even a single Azharite scholar who called Sheikh Al-Albani Mujrim fil Hadith.”

Artikel ini boleh dirujuk di sini:

http://infad.usim.edu.my/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=10673&mode=thread&order=0&thold=0

WaAllahua'lam.

hisyam said...

Kepada Ibn Muslim,

Terima kasih atas cadangan akhi mengenai artikel yang perlu dibaca untuk menambahkan lagi pengetahuan ana.

Namun, enta masih lagi tidak menjawab soalan ana mengenai penghukuman sesat menerusi buku-buku terbitan oleh publishers yg enta mentionedkan.

Maafkan bahasa kasar ana pada kali ini. Tetapi ana memang mengaku bahawa ana cenderung kepada pendapat salafi, ana belajar dengan seorang doktor psychology dan juga bekas pengarah JIM di U.S. yang secara terang-terangan mengaku bahawa dia juga cenderung kepada aliran salafi.

Tetapi sepanjang ana berguru dengan beliau selama hampir setahun setengah di tempat pengajian ana, TIDAK PERNAH KAMI MENGHUKUM KAFIR MANA-MANA ULAMA', BAHKAN KAMI MEMULIAKAN MEREKA, BELAJAR PENDAPAT MEREKA. Seperti Imam Ghazali yang enta claimkan bahwa salafi sentiasa mengkafirkan ulama' yang hebat ini, ketahuilah kami meng"quote"kan ayat-ayat beliau ketika kami belajar bab akhlak. Kami menggunakan definisi iman dan Islam daripada Imam Hassan Al-Banna ketika kami belajar mengenai kesyumulan Islam dalam kehidupan seorang manusia.

Ya, memang betul ana tidak setuju dengan sebahagian besar amalan umat Islam di Malaysia yang kebanyakannya malas nak menuntut ilmu dan hanya suka bertaklid buta, tetapi ana sekali-kali tidak mengkafirkan dan mencerca orang Islam di Malaysia.

Dan jikalaulah adapun golongan yang mengaku salafi di luar sana yang memang suka mengkafirkan para ulama' dan orang Islam yang lain. Izinkan ana memberi satu analogi yang mudah:

Ada letupan berlaku di Barat yang dilakukan oleh seorang Islam yang ekstrimis, adakah itu bermakna seluruh Islam itu memang jahat dan merupakan agama yang sukakan keganasan?

Tidakkah tindakan enta menghukum terus seluruh golongan salafi itu sama dengan orang Barat yang menghukum terus umat Islam secara keseluruhannya dek kerana satu kejadian pengeboman itu?

Segala silap harap dimaafi. Ketahuilah diri yang menulis ini masih tidak sempurna dan masih lagi dalam proses menuntut ilmu.

WaAllahua'lam.

hisyam said...

Post sebelum ini ditujukan kepada akhi Ibn Nafis. Maaf di atas kesilapan yang bodoh ini.

Ibnu Muslim said...

Salam hisyam.

TOPIK ZIKIR BERJEMAAH JAHAR

Terima kasih atas hujah balas anta.

Namun maaf kerana ana jadi keliru dengan kenyataan anta yg berbelit-belit.
Sekejap anta kata tiada bukti sunnah zikir berjemaah secara jahar seperti berikut

'..Dan mengenai hadith daripada Muslim itu juga tidak menyebut mengenai zikir beramai-ramai secara jahr.'

tetapi kesimpulan anta ialah

'..Jadi soalan ana ialah di manakah tempat yang mengatakan bahawa berzikir beramai-ramai itu memang sebahagian daripada sunnah?'

Yg mana satu anta maksudkan bukan sunnah?
Zikir berjemaah secara jahar?
Zikir berjemaah secara sir?
atau pun
Sebarang bentuk zikir berjemaah?

Macam mana hujah anta dari zikir berjemaah secara jahar bukan sunnah, anta boleh sampai ke kesimpulan bahawa apa sahaja bentuk zikir berjemaah adalah bidaah?

Seperkara lagi, apa tafsiran maksud 'Sunnah' pada anta?

Bukankah jumhur mengatakan bahawa 'Sunnah Nabi saw' adalah apa-apa jalan yg Nabi saw tempuh , baik dari segi amalan baginda, perintah baginda maupun PERAKUAN BAGINDA TERHADAP AMALAN-AMALAN YG DILAKUKAN OLEH SAHABAT-SAHABATNYA DISEPANJANG HAYAT BAGINDA?.

Bukankah hadis riwayat Muslim itu jelas menunjukkan perakuan Nabi (WALAU BAGINDA TAK BUAT) malah rahmat Allah terhadap jemaah sahabat yg berzikir tersebut?
Maka kerana itu ia termasuk dalam kategori Sunnah Nabi saw juga.

Tentang zikir jahar, ana berpegang kepada hadis berikut;

1) Hadis Shahih Qudsi riwayat Bukhari Muslim Termizi Nasai Ibnu Majah Baihaqi dari Abu Hurairah ra, riwayat Ahmad dari Anas ra

'Nabi saw bersabda : Allah berfirman : 'Aku sesuai dengan persangkaan hambaKu pada Ku. Aku akan selalu bersamanya jika dia terus zikir pada Ku. Apabila dia berzikir pada Ku dalam hatinya, maka Aku pun akan berzikir untuknya dalam hati Ku.Jika dia berzikir pada Ku DIHADAPAN ORANG-ORANG, MAKA AKUPUN BERZIKIR UNTUKNYA DIHADAPAN ORANG-ORANG YG LEBIH BAIK DARI MEREKA'

Imam Sayuthi berkomentar tentang hadis ini - 'zikir dihadapan orang-orang tentulah jahar' apatah lagi hadis ini membandingkannya dengan perkara yg sembunyi iaitu dalam hati.
Allamah Al-Jazari berkata dalam kitab 'Miftaahul Hishnil Hashin bahwa hadis tersebut membawa dalil tentang bolehnya berzikir dengan jahar.

2)Hadis mauquf Shahih Bukhari Muslim dari Ibnu Abbas katanya 'Meninggikan suara dengan zikir ketika orang ramai selesai solat berlaku pada zaman Rasulullah SAW. Saya tahu mereka selesai solat apabila saya MENDENGAR zikir.'
Mendengar hanya boleh berlaku pada bunyi yg dijaharkan.

Gabungkan hujah-hujah tersebut (hadis jemaah zikir, zikir jahar, penjelasan tentang hadis Ibnu Masud termasuk kaitan dengan Khawarij ditambah dengan makna sebenar 'SUNNAH NABI SAW' maka pada pegangan ana, cukup shahih & sharih untuk menyimpulkan bahawa zikir berjamaah secara jahar adalah tergolong dalam SUNNAH SAW.
Oleh kerana ana berhujah dari Hadis Shahih & disokong oleh ulamak muktabar, maka ana yakin ianya bukan bidaah.

Namun terpulang pada anta untuk menerimanya. Ana berlapang dada cuma harapan ana supaya kaji dulu hujah pihak berlawanan sebelum berpegang pada apa-apa bentuk pegangan.

Tentang hadis dari anta berkaitan jaharnya zikir sahabat itu;ana diberitahu bahawa ditakwilkan zikirnya terlalu nyaring kerana ada jemaah yg sedang beribadah. (sila bagi sanad & tarafnya kerana ana belum jumpa hadis tersebut)

Wallahualam

IbnuNafis said...

Hisyam,

Terima kasih hisyam, fatwa mengenai itu saya sudah maklum. Tentunya diambil dari pendapat dr yusof al qardhawi, dan sebagaimana sudah saya jelaskan. Anda patut baca fatwa feqh muassaroh dr yusof al qardhawi sebagaimana yang telah saya sebutkan di atas (awal-awal lagi sudah saya sebutkan) semoga anda tidak terlepas pandang...

Anda faham atau tidak kritikan kepada albani ini iaitu tentang hadith sahih yang terkadang beliau dhoiefkan dan hadith dhoief yang beliau sahihkan ? Saya sudah beri linknya untuk anda hadamkan.

Saya ingin betulkan sumber anda. Ia bukan dari jabatan mufti negeri sembilan ya. Tetapi dari USIM. Universiti Sains Islam Malaysia yang mengumpulkan fatwa-fatwa tanpa mengira siapa ulamak yang memberikannya.
-----------------------------------


Rasulullah s.a.w. terjumpa dengan seorang pemuda yang berzikir secara keras(yakni dengan suara yang kuat). Lantas baginda s.a.w. bersabda: "Are you talking to a deaf god?"

Jadi soalan ana ialah di manakah tempat yang mengatakan bahawa berzikir beramai-ramai itu memang sebahagian daripada sunnah?

-----------------------------------

Jangan pandai bagi hadith secara agak-agak kemudian anda tidak bawakan syarahnya ya akhie.

Banyak hadith sahih yang menggalakkan untuk mengadakan zikir secara berjemaah.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang bermaksud:

"Sesungguhnya, bagi malaikat itu, sekumpulan malaikat yang berlegar-legar dalam mencari ahli zikir. Maka, apabila mereka (malaikat) mendapati satu kaum berzikir kepada Allah s.w.t., mereka (malaikat) akan berkata (kepada sesama para malaikat yang lain): "marilah segera kepada hajat kamu (apa yang kamu hajati)" Maka, mereka menaungi golongan yang berzikir (secara berjemaah tersebut) dengan sayap-sayap mereka sehingga ke langit dunia..." Al-Hadis. (riwayat Al-Bukhari).

Dari Mu'awiyah r.a. telah berkata, bahawasanya Nabi s.a.w. pernah keluar menuju ke halaqah para sahabat Baginda s.a.w.. Lalu, Baginda s.a.w. bertanya (kepada para sahabat yang berhimpun tersebut): "Apa yang menyebabkan kamu semua duduk berhimpun ini?" Mereka menjawab: "Kami duduk untuk berzikir kepada Allah s.w.t., memujiNya terhadap nikmatNya takkala Dia memberi hidayah kepada kami dalam memeluk Islam..." sehinggalah sabda Nabi s.a.w.: "Sesungguhnya Jibril telah datang kepadaku dan memberitahuku bahawa Allah s.w.t. berbangga terhadap kamu di hadapan para malaikat" (hadis riwayat Muslim)

Dari Abi Hurairah r.a. telah berkata, bahawa Rasulullah s.a.w. telah bersabda yang bermaksud: "Tidaklah duduk sesuatu kaum, akan suatu majils untuk berzikir kepada Allah, melainkan para malaikat akan menaungi mereka, akan terlimpah rahmat ke atas mereka, dan Allah s.w.t. juga akan memperingati mereka..." (hadis riwayat Muslim)

Imam An-Nawawi dalam syarah beliau mengatakan bahawa: "hadis ini menunjukkan tentang kelebihan majlis-majlis zikir dan kelebihan orang-orang yang berzikir, serta kelebihan berhimpun untuk berzikir beramai-ramai.

Majalah I saya sudah sebutkan mengenainya, siapakah panelnya (dah sebut di atas- sila baca, jangan malas). Termasuklah Hafiz Firdaus yang menyamakan asya;irah sebagai kumpulan jahmiyah. . Tentang JAHABERSA pula antaranya penulisan Rasul Dahri mengatakan Kenduri Arwah adalah Haram. Satu pembohongan dan jenayah ilmu apabila menyamakan perkataan makruh sebagai haram sila rujuk di dalam bukunya : Siri 2 Imam Syafie (RahimahuLlah) Mengharamkan Kenduri Arwah, Tahlilan, Yasinan dan Selamatan m/s 23. Insya ALlah saya akan dedahkan lagi.

WAN MOHD AKIMI BIN WAN HUSAIN said...

sudah-sudahla berbahas...
klu nk berbahas aqidah ke, fiqah ke ape2 ke blajar tinggi2 dlu...
belajar sehingga melayakkan kita berbahas benda-benda ni...
klu stakat berhujah dgn copy paste 2 xyah la...
isu salaf vs khalaf xkan selesai dgn cara mcam ni...
senang je...klu sper2 nk ikut biar dia ikut...sper xnak ikut xyah ikut...yang penting org yg xnak ikut xleh menyalahkan orang yg mengikut....begitu juga orang yg mengikut, xleh salahkan orang yg xnak mengikut...beramal biarlah dengan berilmu....
akhir kata banyakkan membaca drpd menulis....
p/s: saya xmewakili mne2 pihak hal ni...:)

Ibnu Muslim said...

Salam Wan Mohd Akimi;

1) Terima kasih atas usul anda yg terpuji itu.

2) Sebenarnya ana tak fikir ini sebagai perbalahan tetapi lebih kepada diskusi pertambahan ilmu yg banyak manafaatnya.
Harapan ana ia tidak dijadikan alasan terakhir apabila sesuatu kebenaran sudah terbukti.

3) Kenyataan tentang copy & paste shj tanpa ilmu; ana serah kepada Allah atas niat masing2 kerana kita pun tidak pasti samada yg terlibat dalam diskusi ini bukan terdiri dari mereka yg berpengetahuan tinggi.
Semoga anta mintak ampun dari Allah jika salah sangka.

4) Tentang lebih banyak membaca dari menulis sebenarnya ilmu yg ada wajib disebar/dakwah - sandaran kepada hadis shahih dari Abu Hurairah riwayat Abu Daud bahawa Nabi saw bersabda 'Siapa yg ditanya tentang suatu ilmu(yg diketahuinya) lalu disembunyikan maka Allah akan mencambuknya dengan cambuk dari api neraka pada Hari Kiamat'


Wallahualam

Asreemoro, said...

Wahhabi dibentuk oleh Zionis?

Salam alaikum,

Wahai Pengikut Salafi, yang mengaku ahli sunnah!
Wahai pengikut Asya'irah yang juga mengaku ahli Sunnah, marilah bersatu atas kalimah Laa ilaha illallah, wa muhammadurrasulullah!

Yang menyerang hentikan serangan, kerana setiap serangan akan menerima tindak balas! Sekiranya pengikut Salafi tidak menyerang, tentunya tidak akan berlaku tindak balas. Mari bertasamuh! Kalau tak mahu, tak apa. Pukul mati terus!

Ternyata yang selalu buat serangan "bom" ialah Salafiyyin. Sila lihat sejarah, kerana sejarah tidak akan berdusta melainkan mendedah pendustaan para pemutar belit sejarah. Mari kita dedahkan sejarah salafi, agar sama-sama ambil iktibar!

Salafi berkembang di Najad. Bani Saud didatangi oleh Lawrence Of Arabia lalu melancarkan slogan "Tanah Arab untuk orang Arab" untuk menentang Khilafah Othmaniyyah. Manakala Kamal Attartuk hancurkan dalaman Turki (Kamal attartuk adalah Yahudi tanpa khilaf) Terbukti Lawrence of Arabia juga adalah Yahudi Zionist:

"The most interesting thing from an Israeli perspective is about Lawrence of Arabia. The great Arabist, right? The man who supported the Arabs and pushed for Arab nationhood in the 1920s. He is always pictured wearing Arab robes. What is so astonishing which you'll see in my next book, Churchill and the Jews is that he was a serious Zionist."

Persoalan, mengapa Yahudi mesti ke Najad untuk memulakan gerakan? Sebabnya di sana ada KELUARGA YAHUDI!

"Raja Faisal Al-Saud tidak bisa menyanggah bahawa keluarganya adalah keluarga Yahudi ketika memberitahukan kepada The Washington Post pada tanggal 17 September 1969, dengan menyatakan bahawa: "Kami, keluarga Saudi adalah keluarga Yahudi. Kami sepenuhnya tidak setuju dengan setiap penguasa Arab atau Islam yang memperlihatkan permusuhannya kepada Yahudi, sebaliknya kita harus tinggal bersama mereka dengan damai. Negeri kami, Saudi Arabia merupakan sumber awal Yahudi dan nenek moyangnya, lalu menyebar ke seluruh dunia".

maka saudara ku sekalian, mari lihat "diri sendiri" apakah kita masih mahu "menyerang" dengan panggilan bid'ah dan sebagainya sedangkan kita telah tahu bagaimana salafi berkembang?.

Saya bersahabat dengan pengikut2 JI dan murid2 Abu Bakar Ba'asyir, tetapi tidak hujjat menghujjat kerana memahami fahaman masing-masing.

blog saya http://tausug-global.blogspot.com

IbnuNafis said...

Pendedahan seterusnya :

Lihat apa kata nawawi - penulis jemputan di MAJALAH I terbitan Karangkraf di dalam blognya :

Nawawi Bin Subandi berkata...

wa 'alaikumussalam,

Terima kasih kepada saudara kerana memberikan pandangan. Blok saya yang ini "Fiqh-sunnah" adalah telah saya khususkan utk membincangkan persoalan fiqh.

Kalau saydara nak seperti isu yg saudara utarakan tu, sila lawati blog saya http://an-nawawi.blogspot.com ..

Berkenaan, pemfokusan bid'ah. Jika saudari melakukan pengkajian, bid'ah = membawa syirik, dan mengubah agama.

Manakala maksiat= lebih rendah dari syirik dan tidak sehingga mengubah agama, namun hanya merosakkan fizikal.

Maka, dosa bid'ah adalah lebih besar seperti mana golongan yg banyak mengubah agama dalam al- qur'an yg diberitahukan kepada kita adalah ahli kitab yg faham agama,bukan ahli maksiat.

wallahu a'lam..
12 Mei 2008 1:07

-----------------------------------

Bid'ah dikatakannya sebagai mengubah agama. Di sini - dia tidak melihat syarah mengenai istilah bid'ah yang difahami oleh ulamak-ulamak muktabar dan muhaddith lain. Kesimpulan yang dibuat adalah mudah sebagaimana di atas. Yang peliknya - penyampaian ilmu agama di dalam blognya itu apa pula hukumnya? Ia tidak pernah dibuat oleh RasuluLlah sendiri.

-----------------------------------

Seterusnya :

Buku bertajuk FATWA IMAN, terbitan karangkraf. Disusun oleh Sakinah Ariff Johor (beliau ini adalah ahli setia di alfikrah.net). Di dalam buku ini dihimpunkan segala fatwa dari ulamak wahhabi seperti : Muhammad bin soleh al Uthaimin, Abdul Aziz bin AbduLLah bin Baz.

di dalamnya ada menyebutkan iaitu : Di dalamnya menyebutkan bahawa beriman kepada sifat dan nama ALlah tahrif, ta'til, tamthil dan takyif. Begitu juga di dalam buku ini telah mengatakan ALlah itu bersemayam di atas langit. Dia berada di atas semua benda dan tidak ada sesuatu pun yang lebih tinggi daripadaNya

Sedangkan salafussoleh berpegang kepada dua cara iaitu takwil dan tafwidh apabila berhadapan dengan ayat mutasyabihah bagi mengelakkan penyamaan ALlah kepada makhlukNya. ALlah tidak bertempat, tidak berarah dan tidak menyamai dengan apa jua makhlukNya.

Anda boleh rujuk di dalam muka surat 29, buku FATWA IMAN ini. Dalam diam-diam aqidah yang ditaja oleh ulamak wahhabi ini telah disebarkan di dalam buku-buku penerbitan syarikat yang telah disebutkan sebelum ini.

acik said...

Puak puak TARIQAT ini memang memuja syeikh2, wali-wali dan kubur-kubur, puak wahabi membenteras amalan syirik dan tahyul tu, sebab tu puak tereqat marah sangat puak wahabi, sebab menyanggah amalan mereka.

Zahan said...

Banyak perkara yang menghijab pandangan kalbu kepada Allah.Hijab yg pertama ialah zahir (pakaian menutup aurat).Hijab yang kedua ialah batin iaitu perkara-perkara lain yang dibincangkan/difikirkan selain daripada mengenai zat,sifat dan af'alNya serta ilmu2 wahyu (revealed knowledge).Hijab bererti perkara yang menutup/menghalang pandangan secara terus.Berbicara politik dunia juga suatu 'hijab' ertinya bersibuk-sibuk fikrahya tentang hal-hal yg tidak berkaitan secara langsung dengan ilmu wahyu.Kurangkanlah berbicara tentang ilmu kalam (polemik).

Zahan said...

Salam,

Banyak perkara yang menghijab pandangan kalbu kepada Allah.Hijab yg pertama ialah zahir (pakaian menutup aurat).Hijab yang kedua ialah batin iaitu perkara-perkara lain yang dibincangkan/difikirkan selain daripada mengenai zat,sifat dan af'alNya serta ilmu2 wahyu (revealed knowledge).Hijab bererti perkara yang menutup/menghalang pandangan secara terus.Berbicara politik dunia juga suatu 'hijab' ertinya bersibuk-sibuk fikrahya tentang hal-hal yg tidak berkaitan secara langsung dengan ilmu wahyu.Kurangkanlah berbicara tentang ilmu kalam (polemik).

Visit Bil.