Alhamdulillah, seusai majlis bacaan hadis kitab Sunan at-Tirmizi pada Selasa lalu, [26 April], sempat duduk bersama Syaikhuna al-Allamah al-Muhaddis Dr Usamah al-Azhari hafizohullah untuk mendengar beliau menjawab persoalan dari anak-anak muridnya. Berbagai cerita menarik yang diceritakannya, pengalamannya di luar negara menghadiri muktamar, disamping berjumpa dengan ulama'-ulama' untuk menuntut sanad riwayat hadis dan macam-macam lagi. Beliau menceritakan pengalamannya di Dimasyq untuk menghadiri satu majlis di rumah al-Allamah Syaikh Sa'ied Ramadhon al-Bouti hafizohullah, hampir tujuh jam beliau berada di sana. Setelah majlis berakhir, beliau meminta izin dari Syaikh al-Bouti untuk pulang ke Kaherah, lantas Syaikh al-Bouti terkejut kerana beliau datang dari Kaherah semata-mata untuk menghadiri majlis tersebut tidak lainnya. Kagum dengan semangat ulama' muda ini, Syaikh al-Bouti mendoakan semoga beliau dapat mengembalikan kegemilangan al-Azhar seperti dahulu.
Ada satu kisah yang mencuit hati kami apabila beliau meniru suara seorang ulama' Yaman semasa beliau pergi ke Yaman baru-baru ini dan sempat membacakan beberapa hadis dari Sohih al-Bukhari dengan ulama tersebut. Berada bersama kami seorang ulama muda Yaman yang berasal dari Hadhramaut, dan beliau ketawa mendengar Syaikh Usamah meniru suara ulama' tersebut. Syaikh Usamah bertanya kenapa ketawa, beliau mengatakan suara tersebut sama dan saling tak tumpah. Banyak lagi kisah menarik dari beliau yang tidak mampu untuk jari ini menaipnya.
Tanpa disangka, semasa rancak menjawab persoalan, seorang hamba Allah turut melontarkan persoalan. Dia menanyakan peranan al-Azhar selepas revolusi 25 Januari dan selepas 'kebangkitan puak wahabi sejak akhir-akhir ini' (kami yakin bahawa dia terkeliru dengan manhaj yang dibawa oleh al-Azhar dan puak Wahabi). Sebelum menjawab persoalannya, Syaikh Usamah meminta supaya dimatikan perakam suara (sayang sungguh tidak dapat untuk merakamnya). Maka terjadilah debat diantara Syaikh Usamah dengannya. Si hamba Allah ni membandingkan keilmuwan Syaikh Albani (semoga Allah merahmatinya) dan seorang pemuka wahabi di Mesir al-Huwaini yang mengaku sebagai anak murid yang pernah berguru dengan albani yang katanya 'hebat' dalam ilmu hadis dengan ulama' al-Azhar yang seolah-olah tidak ada peranan.
Syaikh Usamah memulakan bicara dengan membandingkan mereka (Syaikh ALbani & al-Huwaini dengan al-Imam Ibnu Hajar al-Asqalani rahimahullah. Bagaimana al-Imam belajar dengan gurunya al-Imam as-Sakhaawi rahimahullah hampir sepuluh tahun lamanya dan sepanjang tempoh tersebut al-Imam Ibnu Hajar tidak pernah menulis kitab apatah lagi mengeluarkan fatwa. Syaikh Usamah menerangkan siapa al-Imam Ibnu Hajar secara sepintas lalu. Kemudian beliau menceritakan siapa pula Albani. Bagaimana beliau belajar, kisah hidupnya yang bekerja di kedai jam dan lain-lainnya. Anehnya beliau hanya berguru dengan membaca kitab (jika ada sesiapa yang membaca artikel ni boleh datangkan dengan siapa Syaikh Albani belajar serta sanad-sanadnya, boleh datangkan) dan hanya setahun dua membaca kitab sudah mula menghukum akan kesahihan sesebuah hadis dengan mudah tanpa mempelajari ilmu yang berkaitan dengan hadis seperti al-Jarh wa at-Ta'dil (suatu ilmu yang membicarakan mengenai perawi-perawi hadis) dan lain-lain lagi.
Syaikh Usamah menerangkan beliau tidak membuang masa berdebat dengan puak-puak wahabi, sebaliknya beliau membetulkan pemikiran masyarakat dari terpengaruh dengan fahaman wahabi yang mengelirukan dengan ilmu. Antaranya, beliau memulakan bacaan hadis di Masjid al-Azhar yang dimulakan dengan kitab Syama'il al-Muhammadiyyah dan diikuti dengan kitab Sunan at-Tirmizi. Semasa rakaman syarahan kitab Riyadhus Solihin yang disiarkan di sebuah TV Satelit, Syaikh Usamah banyak menerangkan manhaj al-Imam an-Nawawi semasa berhadapan dengan serangan tentera Tatar ketika itu yang menyerang kota Baghdad dan selamat darinya dan membandingkan dengan keadaan masyarakat sekarang pasca revolusi 25 Januari. al-Imam hanya menyibukkan diri dengan ilmu, baik dengan belajar ataupun menulis kitab sehinggalah terhasilnya kitab Riyadhus Solihin.
Hampir satu jam lebih perdebatan @ perbincangan ilmiah tersebut berlaku. Sepanjang perdebatan tersebut Syaikh Usamah amat menjaga adab-adab berdebat, antaranya mendengar hamba Allah tersebut berhujah sehingga habis serta tidak menyampuk, tidak meninggikan suara memaki hamun. Selepas itu beliau menghadiahkan buku mengenai manhaj al-Azhar karangannya kepada hamba Allah tersebut dan sahabatnya.
Semoga Allah memberi kekuatan kepada beliau untuk berkhidmat mencurahkan ilmu dan mengembalikan kegemilangan al-Azhar. Ameen ya Rabb.
قال العلامة المحدث الحافظ الشيخ عَيدروس بن عمر الحَبشيّ العلوي الحَضرمي رحمه اللهSumber : http://www.facebook.com/notes.php#!/note.php?note_id=210660825625535
قال بعض مشايخنا : ومن مَنَّ الله عليه بشيء من ذلك - أي الأخذِ عن الشيوخ والتلقي والتعلم منهم -, فعليه الشكر بذكر مشايخه ونشر فضائلهم, وإشاعة فوائدهم, والدعاء ......لهم, والترضي عنهم, فإن ذلك من أهم المهمات, فالشيخ يُنيل الطالبَ ما يورثه سعادة الأبد, فوق ما أناله والده, فتكون حرمته كحرمة الوالد بل أعظم, فحقه متأكد, ونفعه فى الآخرة متأبِّد, وبِرُّه أولى وأتم, وحقوقه أشد وأعظم, فينبغي الإحترام والتعظيم له ولكل ما ينسب إليه, وأن يتخلق معه بالآدب التى ذكرها العلمأ
No comments:
Post a Comment
"Barangsiapa beriman kepada Allah dan hari akhirat, berkatalah yang baik ataupun diam" (Riwayat Bukhari dan Muslim)