Tuesday, August 24, 2010

ISU DOA KPD LGE

1)Tindakan al-Fadhil Us Zakaria Ahmad yang mendoakan agar KM PP : Lim Guan Eng mendapat hidayah adalah diharuskan syarak. ketentuan ini boleh diperolehi dengan benar apabila kita membuka kitab2 fekah pelbagai mazhab sekalipun. Malahan Nabi SAW sendiri pernah mendoakan agar dua Umar (Umar al-Khattab /Amr bin Hisham) mendapat hidayah dan memeluk Islam.

2)Mendoakan seorang Raja, Sultan @ YDP Agong adalah sesuatu yang harus hukumnya. Namun ia bukanlah satu rukun khutbah yang wajib dibaca oleh khatib. Malah khutbah tetap dikira sah tanpa doa khusus kepada VVIP di atas. apa yang berlaku di negara kita hanyalah satu adat yang dipandang mulia sahaja memandangkan Sultan, Raja dan YDP Agong bertanggungjawab sbg Ketua Agama Islam dan Adat Istiadat Negeri. Justeru, meninggalkan adat bukan satu kesalahan.

3) Salah satu dari rukun khutbah yang 5 ialah : mendoakan umat Islam. Jika mana-mana khatib melafazkan doa utk umat Islam ia sudah merangkumi semua VVIP di atas dalam konteks yang umum. Kecuali raja tersebut rajagopal, rajaswari, rajalinggam dan yang se hindu dengannya. Untuk raja yang berkategori seperti ini ia tidak termasuk dalam umum doa di atas.

4) Tindakan Us Zakaria adalah menepati syarak. Saya mengenalinya. Malah dua abangnya : Dato Hj Saleh dan Dato Hassan adalah mursyid saya. Tetapi praktik yg dilakukan Us Zakaria adalah di masa dan tempat yang salah. Sekaligus menimbulkan fitnah terhadap ummat kerana mengkhususkan doa utk LGE dan melafazkan secara umum doa pemerintah Umat Islam. Akhirnya, mazhinnatul fitnah itu menggegerkan umat ini dgn pemikiran politik kepartian. Lahir pula pengulas politik kepartian yang memburukkan keadaan. Maka bertaqwalah kita semua kepada Allah SWT. dan ingatlah waktu kita semua dikembalikan kepadaNya.

5)Peristiwa ini membuktikan kepada kita bahawa ilmu dan semangat sahaja tidak mencukupi. Malah ia turut memerlukan kebijaksanaan dalam berdakwah. Hasilnya, kita mampu membawa keharmonian kepada orang yang beriman dan menarik hati golongan bukan Islam utk memeluk Islam. والله المستعان وإليه التكلان

1 comment:

ziarah76 said...

"Peristiwa ini membuktikan kepada kita bahawa ilmu dan semangat sahaja tidak mencukupi. Malah ia turut memerlukan kebijaksanaan dalam berdakwah"

-ini antara conclusion yg sangat penting. Terima kasih ustaz.

Visit Bil.