Sunday, July 18, 2010

LAPORAN POLIS

LAPORAN POLIS
BERKAITAN KEBOCORAN MAKLUMAT SULIT KESELAMATAN DAN FITNAH

Saya Zamihan bin Mat Zin dengan ini melaporkan bahawa saya telah dijemput oleh Kementerian Pengajian Tinggi dengan rekomendasi dari pihak PDRM Bukit Aman untuk menyampaikan satu taklimat sulit Keselamatan yang bertajuk LATARBELAKANG FAHAMAN EKSTREMIS WAHHABIY DAN PENYEBARANNYA DI IPT pada hari Isnin 21 Jun 2010, jam 9:30 mlm bertempat di Hotel Pan Pacific, KLIA.

Taklimat keselamatan ini dipengerusikan oleh Menteri Pengajian Tinggi dan turut dihadiri Timbalan Ketua Polis Negara, Pengarah Bahagian Counter Terrorisme PDRM dan Naib Canselor IPTA seluruh Negara, beberapa Ahli Majlis Profesor Negara, pegawai Kanan Polis serta Pegawai Kementerian Pengajian Tinggi. Kira-kira 130 yang hadir pada taklimat berkenaan.

Taklimat Isu keselamatan pertama disampaikan oleh SAC II, Tuan Ayob Khan Pitchay Mydin dari Bukit Aman. Manakala saya dijemput menyampaikan taklimat kedua. Kedua-duanya mengandungi rahsia keselamatan Negara berhubung dengan aktiviti Jamaah Islamiah dan pengrekrutan di IPT. Keesokan harinya didapati berlaku kebocoran maklumat sulit berkenaan kepada beberapa media seperti MalaysiaKini (LINGKARAN DR ASRI, WAHHABIY, JI oleh Abdul Rahim Sabri, Jimadie Shah Othman dan Regina) dan Artikel : DR ASRI, MUFTI : MENGAPA KERAJAAN BN BOHONG oleh Jimadie Shah Othman pada 23 Jun 2006 dan lain-lain.Utusan Malaysia, Jumaat 25hb Jun (KERAJAAN NAFI 4 TOKOH TERLIBAT JI- ditulis Nizam Yatim), Berita Harian 24 dan 25 Jun, Sinar Harian 24hb Jun (Muka Depan). Akhirnya isu ini dibicarakan secara terbuka hingga ke saat ini.

Selain itu, beberapa kenyataan yang dipaparkan oleh Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Dato Saifuddin Abdullah di dalam akhbar mengandungi beberapa fitnah ke atas saya dengan dakwaan kononya saya mengaitkan beberapa tokoh politik dan agama, Jamaah Islah Malaysia (JIM) dengan aktiviti keganasan JI. Sedangkan saya tidak mengeluarkan kenyataan sedemikian ketika menyampaikan taklimat sulit di atas.

Saya merasakan kenyataan Saifuddin Abdullah dan beberapa pihak yang tidak bertanggungjawab berunsur fitnah dan tidak benar serta berniat menjatuhkan kreadibiliti saya. Ini adalah satu bentuk penganiayaan bagi saya. Justeru, saya membuat laporan ini untuk melindungi keselamatan diri saya dan menyelamatkan dari fitnah yang disebarkan.

Sekian, Wassalam


No comments:

Visit Bil.