Monday, February 16, 2009

ELAK FANATIK AGAMA


Islam agama yang syumul dan terbuka. Ia tidak mengekang pemikiran dan kebebasan individu. Malah Islam ada sempadan dan kebebasannya tersendiri. Sebenarnya, apa yang diterajui Islam bersesuaian dengan fitrah kemanusiaan kerana selari dengan keperluan, masa tempat dan keadaan. Sayangnya, sesetengah muslim yang gagal memahami Islam secara syumul kerana tersalah jalan @pintu memahami agama akhirnya gagal menterjemahkan wajah Islam yang sebenar. Ini semua terhasil dari kegagalan menguasai disiplin ilmu, bertaqlid buta, tidak menerima pandangan orang lain dan mengkultuskan individu. Maka, terbentuklah apa yang dinamakan sikap fanatisme agama.


Sebagai contoh, Jika dianalisa dari kebanyakkan tulisan Dr Mohd Asri, dia begitu gigih melaungkan tajdid berorientasikan Salaf. Namun, perjuangan salafnya tidak difokus kepada keseluruhan ulamak Salaf al-Soleh seperti para Sahabat dan Tabien @ Imam Mazahib. Sebaliknya hanya tertumpu kepada 2 orang tokoh sahaja. Iaitu Syeikh Ibn Taimiyyah al-Harrani dan Syeikh Ibn Qayyim al-Jauziyyah. Manakala pandangan tokoh2 kontemporari seperti al-Albani, Syeikh Ben Baaz, Syeikh Soleh al-Uthaimin, Ulamak Ali Syeikh (Muhammad Abdul Wahhab, Syeikh Safar Hawali, Sadiq Khan DLL yang dinukilnya hanya berstatus penyokong kepada metodologi Salafi rintisan Syeikh Ibn Taimiyyah al-Harrani. Oleh itu, tidak hairanlah jika didapati skop perjuangan Salafinya (Dr Asri) hanya berskala kecil sahaja dan tidak menyeluruh kepada semua aspek.


Tidak hairan juga, jika beliau biasa menuduh orang yang berpegang kepada mazhab sebagai fanatik, konservatif, jumud, bukan mengikut mazhab Syafie ttp didakwanya mengikut mazhab Pi'ie, memerangi taklid DLL. Jika dianalisa dakwaannya ini, ternyata ada pro dan kontra. Tetapi keadaan semasa menjelaskan kpd kita bahawa peratusan yang didakwa (fanatik, taklid buta, jumud) tadi lebih kecil jika dinisbahkan dengan realiti sebenar umat ini. Tuntasnya, dakwaan Dr Asri hanyalah kenampakkan beliau dengan tajdid Salafinya sahaja. Nampaknya, dalam keghairahan tajdid : melabel umat ini, beliau lupa bahawa beliau sendiri begitu fanatik dengan Syeikh Ibn Taimiyyah al-Harrani. Balada beliau ini membuktikan kepada kita bahawa beliau benar2 fanatik kepada Ibn Taimiyyah al-Harrani. Saksikanlah :





Benar, Ibn Taimiyyah juga seorang ulamak yg turut berjasa dalam Islam. Tetapi, jika pandangan Ibn Taimiyyah hendak dijadikan pengkalan untuk menyerang pandangan ulamak muktabar yang lain...saya rasakan tindakan begini bukanlah satu langkah yang bijak. Bahkan boleh menghuru-harakan keadaan dan membawa perpecahan. Inilah sebahagian dari situasi beliau sewaktu menjawat jawatan Mufti Perlis dan selepas ditamatkan perkhidmatan. Dan jika beliau tetap dgn metod sebegini..itulah kriteria dirinya yang sebenar yang terbelenggu dengan sikap fanatisme agama. Anda menuduh agensi agama jumud, ulamak konservatif, pondotisme ketinggalan dan orang lain fanatik. Tp terbukti, tuduhan itu terpercik kepada muka anda sendiri. Mungkin, inilah sebahagian dari sunnatullah utk kita mengakauntabiliti diri sendiri.


Cubalah kita perhatikan, walaupun Malaysia menjadikan pandangan mazhab al-Syafie sebagai asas pengurusan Feqah, Namun kita turut meraikan pandangan mazhab muktabar yang lain. Kalaupun kita menggunapakai metodologi al-Asya'irah dalam memahami Akidah, kita sebenarnya mengakses metod ini daripada salaf al-Soleh. Dalam masa yang sama turut menerima pandangan aliran Maturidiyyah. Sememangnya terbukti, skop akidah Ahli Sunnah yang dipelopori Asya'irah dan Maturidiyyah yang merangkumi : 1) Teori Hukum (Akal, Adat, Syarak) 2) Uluhiyyah (Ketuhanan) 3) Nubuwwat (Kenabian) 4) Sam'iyyat (Keghaiban) 5) al-Firaq (aliran2 pemikiran )...bersifat jamik dan manik. Ertinya mampu dijadikan sebagai set pelajaran lengkap bagi umat Islam merentasi sempadan bangsa dan warna kulit. Kurikulum ini lebih lengkap dan menyeluruh berbanding Tauhid 3T yang dipromosikan Syeikh Ibn Taimiyyah dan dimodifikasi aliran Wahhabiyyah. Selepas itu, wujud pula pelampau Wahhabiyyah. Bayangkanlah!


Selain itu, walaupun kita turut mengaplikasi ilmu tasawwuf dan tarekat bagi membentuk adab. Namun tidak beerti kita melupakan bahagian dari dunia ini (al-Qasas 77). Kita juga tidak segan atau kekok dalam memerangi gejala murtad dan ajaran sesat yang cuba meragut akidah umat. Nampaknya, kesemua prinsip ini diperkenalkan ulamak dan dijadikan teras oleh pemerintah. Akhirnya, hamba rakyat juga mendapat faedah. Justeru, jika ada mana-mana pihak ingin merubah ia sebenarnya cuba menentang arus perdana Ahli Sunnah Wal Jamaah.


Kesimpulannya :

1) Fahaman Ahli Sunnah Wal Jamaah menyanjung peranan ulamaknya. Tetapi tidak ke tahap mengkultuskan individu. ASWJ melarang umat Islam bersikap fanatik kepada ulamak tertentu. Apatah lagi, jika pandangan ulamak berkenaan agak keras, kontroversi dan berbeza dengan pandangan jumhur ulamak. Sesekali juga harus diingat bahawa nada sesuatu pandangan ulamak (bersifat ijtihadiyyah) tidak boleh dijadikan paltform kita untuk mencela, mentabdi' atau menyesatkan umat Islam. Saya bimbang, jika pandangan2 keras ini pula dikutip juhala' haraki dan dijadikan anjakan untuk membaham dan menganyang umat Islam yang tidak berdosa atas nama jihad Fi sabilillah. Bukankah ekstremisme lahir dari situasi ini. Fikirkanlah!


2) Melancarkan kecaman keras terhadap agensi agama, ulamak dan umat Islam hanya berteraskan isu khilafiyyah @ teknikal bukanlah satu langkah yang bijak. Malah sikap sebegini boleh memberi kesan negatif kpd Islam dan umatnya. dikhuatiri pula musuh2 Islam tampil dengan menangguk di air yang keruh.


3) Pihak berkuasa agama sepatutnya mengambil inisiatif terhadap mana-mana individu, NGO atau mana-mana pihak yang cuba menghuru-harakan fahaman, pegangan dan amalan harmoni umat Islam di negara ini. Hal ini penting supaya agenda pemerkasaan umat dan pembinaan tamadun tidak terbantut dengan isu yang diutarakan golongan fanatik agama. Semoga Allah jauhkan kita semua dari bersikap melampau dalam memahami agama.

Sunday, February 15, 2009

SEMINAR PEMBINAAN UMMAH


SEKITAR PROGRAM SEMINAR PEMBINAAN UMMAH DAN MEMBASMI MURTAD, ANJURAN : JAWI, IIUM, DENGAN KERJASAMA : NGO MUAFAKAT, PUM DAN YAYASAN SOFA.
Seminar ini berlangsung pada hari SABTU, 7 Februari 2009 bersamaan 12 صفر H 1430, bertempat di Dewan Utama Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur telah berlangsung

Seminar yang telah dirasmikan oleh Yang Berbahagia Ustaz Che Mat Bin Che Deraman, Ketua Penolong Pengarah Kanan, Bahagian Pengurusan Dakwah, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) mendapat sambutan yang amat menggalakkkan daripada pelbagai peringkat masyarakat terutamanya golongan mahasiswa/wi IPTA dan IPTS dari seluruh pelusuk tanahair. Majlis turut diserikan dan dihangatkan lagi dengan kehadiran para penceramah jemputan yang ternyata begitu komited serta bersemangat dalam penyebaran Ilmu-ilmu Islam khususnya Aqidah. Selain dari itu para penceramah turut menerangkan serta memberi pengawasan terhadap beberapa ajaran songsang yang sebahagiannya semakin membarah dalam masyarakat seperti golongan Al-Wahhabiyah, Syiah, Liberal, ajaran sesat dan golongan yg menyeleweng dari prinsip tasawwuf.

Program bermula seawal jam 8:30 pagi dengan ucapan alu-aluan oleh Pengerusi Majlis diikuti ucapan penghargaan oleh Yang Berbahagia Dato' Syed Omar bin Abdul Qadir Al-Aidrus, Penaung Yayasan Sofa Negeri Sembilan, seterusnyai ucapan alu-aluan daripada Assoc. Prof. Dato' Dr. Syed Zahir Idid Syed Osman Idid, Dekan Pusat Asasi UIAM.

Sesi pembentangan kertas kerja pertama bermula kira-kira jam 10:00 pagi oleh penceramah sensasi Ustaz Hj. Zamihan Hj. Mat Zin Al-Ghari. Berikut adalah sinopsis ringkas kertas kerja beliau :

Penceramah : Ustaz Hj. Zamihan Hj. Mat Zin Al-Ghari. Tajuk : Peranan Mahasiswa Dalam Memahami Serta Membanteras Penyelewengan Agama No Telefon : 012 2465518 Blog : www.al-ghari.blogspot.com Kata-kata beliau yang mencuit hati antaranya : " Bunga Bukan Sekuntum...Beruk Bukan Seekor !!! ... " Lu Fikirlah Sendiri !!! "
Antara Isi Penting Kertas Kerja 1 :

Mahasiswa Muslim adalah kelompok Intelektual yang mampu bertindak sebagai mekanisma kawalan : antara tuntutan agama, dasar pemerintah dan keperluan ummat. Selaku agen perubahan ummat, mahasiswa seharusnya memainkan peranan proaktif dlm semua lapangan. Terutamanya akidah, syariah & akhlak bagi memperkasakan tamadun. Namun, dimana qualitinya?

PERANAN MAHASISWA :
BERILMU PENGETAHUAN MATANG
MENDOKONG VISI AGAMA
BERJAMAAH – وحدة الفكر ووحدة العمل
DAKWAH MENUJU ALLAH SWT
INTEGRITI

SUMBANGAN :

LANGKAH PEMANTAPAN :
Proaktif dengan perubahan
Programkan minda
Utamakan yang utama
Berfikir menang-menang
Faham-memahami
Sinergi-bantu membantu
Pandangan yang jauh

KESIMPULAN :
QUALITI MAHASISWA TERLETAK PADA ILMU, AMALAN STARTEGINYA. MAHASISWA BERKUALITI MAMPU BERTINDAK SEBAGAI PEMANGKIN KECEMERLANGAN UMMAH. SEKALIGUS MENGANGKAT MARTABAT ISLAM SEBAGAI SATU CARA HIDUP BERMUTU.
Sesi pembentangan kertas kerja kedua pula bermula kira-kira jam 11:30. Berikut adalah sinopsis ringkas kertas kerja kedua :

Penceramah : Ustaz Hj. Mahfuz Hj. Muhammad Tajuk : Kesamaran Yang Perlu Dijelaskan Dalam Memahami Agama No Telefon : 019 2206622 Blog : http://www.al-subki.blogspot.com/
Kata-kata beliau yang mencuit hati antaranya : "Aku Punya Pasal Lah !!! "
Di Antara Isi Penting Kertas Kerja 2 :
PENYELEWENGAN GOLONGAN WAHHABI DALAM AQIDAH
Beliau Secara Jelas Mengkafirkan Golongan yang SUKA MENGKAFIRKAN UMAT ISLAM :Al-Mujassimah dan Al-Musyabbihah Serta Tidak Sah solat Di Belakang Mereka
PENYELEWENGAN GOLONGAN TABDI` DALAM FIQH
PENJELASAN TERPERINCI ISU BID'AH

Kertas kerja ke 3 pula dibentangkan pada jam 2:15 petang oleh Al-Fadhil Ustaz Ahmad Faidzurrahim Bin Hj. Mohd. Alwi. Sinopsis kertas kerja beliau adalah seperti berikut :

Penceramah : Ustaz Ahmad Faidzurrahim Bin Hj. Mohd. Alwi Tajuk : Pegangan Jitu Seorang Muslim No Telefon : 019 9181278 Email : fa_him@hotmail.com Kata-kata beliau yang mencuit hati antaranya : " Konon-Kononya !!! "
Di antara Isi Penting Kertas Kerja 3 :
1-KEPENTINGAN ILMU AGAMA 2- PENJELASAN AKIDAH DAN MEMAHAMI RUKUN IMAN 3- MANHAJ AHLI SUNNAH WAL JAMAAH 4- PEGANGAN ‘ALLAH ADA TANPA TEMPAT’ (AYAT DAN HADIS MUHKAMAT DAN MUTASYABIHAT) 5- GOLONGAN YANG MURTAD DAN BERCANGGAH DENGAN AHLI SUNNAH 6- MEMAHAMI TAWASSUL, TABARRUK, BIDA’AH, ZIARAH KUBUR MUSLIM 7- PENGKAFIRAN TERHADAP AL MUSYABBIHAH AL MUJASSIMAH 1. KEPENTINGAN ILMU AGAMA :
KEDUDUKAN MAJLIS ILMU AGAMA ADALAH TINGGI DI SISI ISLAM
KEMULIAN PENUNTUT ILMU AGAMA DAN PENYEBARNYA
CARA PENGAMBILAN ILMU AGAMA ADALAH DENGAN BERTALAQI
BAHAYANYA SESEORANG YANG HIDUP DALAM KEJAHILAN
2. AKIDAH :
AKIDAH ADALAH PEGANGAN DALAM HATI
AKIDAH ADALAH SYARAT PERTAMA SUPAYA IBADAH SEORANG MUSLIM DITERIMA OLEH ALLAH DALAM AKIDAH TIADA PERSELISIHAN PEGANGAN
TIDAK ADA BERTOLAK ANSUR DALAM PERKARA AKIDAH
MENJAUHI PERKARA-PERKARA YANG MEMBATALKAN AKIDAH
3. MANHAJ AHLI SUNNAH WAL JAMAAH :
Ahli Sunnah Wal Jama’ah (ASWJ) adalah :
Mereka yang mengikut sunnah iaitu akidah Nabi Muhammad.
Mereka yang seakidah jamaah para sahabat dan umat Islam.
Sumber dalil Ahli Sunnah Wal Jama’ah (ASWJ) adalah:
Al-Quran.
Al-Hadith.
Al-Ijmak.
Keperluan mengikut Ahli Sunnah Wal Jama’ah (ASWJ) kerana :
Perintah agama dari sabda Nabi Muhammad.
Menyelamat dari segala ajaran yang bercanggah dengan ISLAM
Imam al Asy ary dan Imam al Maturidi adalah pemimpin besar dalam Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bermazhab dalam amalan ibadah seperti mazhab Syafie, Hanbali, Maliki Dan Hanafi Siapa yang menyimpang dari manhaj Ahli Sunnah maka dia adalah sesat. Fakta Dari Ulama' Mu'tabar & Dar Al-Ifta', MESIR :
4. PEGANGAN ‘ALLAH ADA TANPA TEMPAT
DALIL DARI AL QURAN, HADIS DAN PARA ALIM ULAMAK
MAHA SUCI ALLAH DARI MENYERUPAI SEKALIAN MAKHLUK
DALIL AKAL YANG MENAFIKAN KEWUJUDAN ALLAH DENGAN BERTEMPAT
ALLAH TIDAK BERADA DI MANA-MANA
Fakta Dari Ulama' Mu'tabar , Ulama' Nusantara, BAHEIS & Dar Al-Ifta', MESIR : 5- GOLONGAN YANG MURTAD DAN BERCANGGAH DENGAN AHLI SUNNAH


6- MEMAHAMI TAWASSUL, TABARRUK, BIDA’AH, ZIARAH KUBUR MUSLIM
DEFINASI TAWASSUL , TABARRUK DAN ZIARAH KUBUR
DALIL DARI AL QURAN, HADIS DAN ALIM ULAMAK YANG MENGHARUSKANNYA GOLONGAN WAHHABI YANG MENGINGKARI KEHARUSANNYA


7- PENGKAFIRAN TERHADAP AL MUSYABBIHAH AL MUJASSIMAH PENDIRIAN PARA ULAMAK AHLI SUNNAH TERHADAP PEGANGAN AL MUSYABBIHAH AL MUJASSIMAH :

Sebelah petang pula sejurus selepas solat asar bermulalah sesi suai kenal dan tausiyyah bersama Al-Mukarram Syeikh 'Afeefuddin Al-Jailani dan Al-Habib 'Ali Zainal 'Abidin Al-Hamid.

Sesi malam pula dikhabarkan begitu meriah dan mendapat sambutan di mana ianya telah diisi dengan ceramah daripada Ustaz Muhammad Fuad Bin Kamaluddin Al-Maliki. Rata-rata audien yang hadir berpuas hati dengan Seminar ini kerana banyak manfaat yang terhasil daripadanya. Terima Kasih kepada semua. Mudah-mudahan Allah memberi keteguhan kepada kita dalam memperjuangkan Akidah yang benar. Barakallhu fikum.

Syeikh Fuad Kamaluddin al-Maliki

AJK Fatwa Negeri Sembilan, Penasihat Yayasan Sofa

Wednesday, February 11, 2009

ELAK SAMBUT VALENTINE’S DAY


Perayaan Hari Kekasih atau Valentine’s Day mula membudayai kalangan masyarakat kita khususnya di kalangan muda-mudi, sekitar akhir tahun 1980-an beriringan dengan munculnya siaran-siaran televisyen yang banyak mengupas dan menayangkan iklan ataupun filem-filem yang bertemakan perayaan tersebut. Perayaan Hari Kekasih semakin dikenali oleh generasi muda kesan dari budaya asing yang masuk melalui berbagai saluran media sama ada media cetak mahupun elektronik. Perayaan ini dikenali oleh mereka sebagai perayaan hari berkasih sayang, yang menurut mereka adalah saat yang paling tepat untuk mengungkapkan perasaan cinta dan kasih sayang kepada mereka yang dicintai atau dikasihi.



Perayaan ini biasanya diraikan di kafe-kafe, hotel-hotel atau tempat-tempat yang romantik, yang mana setiap pasangan memberikan hadiah berupa bungkusan coklat atau bunga yang bertuliskan perkataan ‘I wish you will be my valentine’ kepada orang yang dikasihi. Setelah itu diadakan pesta-pesta yang diisi dengan hiburan seumpama nyanyian, tarian dan sebagainya. Ini tidak menghairankan kerana budaya ini sememangnya diimport dari budaya barat yang bersifat serba boleh dan hedonisme (menurut hawa nafsu).


Kebelakangan ini, pesta perayaan Hari Kekasih dirayakan dengan pelbagai sambutan yang tidak bermoral seperti yang dilaporkan oleh media massa, mereka banyak menghabiskan malam perayaan tersebut dengan berpasangpasangan serta bergaul bebas dan sebahagiannya diakhiri dengan pesta seks. Perkara ini pernah dikomen oleh Ku Seman Ku Hussain dalam akhbar Utusan Malaysia bertarikh 14 November 2000 bertajuk ‘Apa dihairankan dengan parti buih.’ Beliau mengulas bahawa serbuan yang dibuat oleh pihak berkuasa ke atas ‘parti buih’ di Bangsar yang diraikan dengan tarian bogel dan pakaian mandi itu tidak menjadi hairan kerana beberapa tahun sebelumnya pernah ada penganjur yang ingin mengadakan parti yang serupa bersempena Hari Kekasih tetapi mendapat tentangan pihak jawatankuasa Masjid Abu Bakar al-Siddiq, Bangsar.



Antara contoh-contoh sambutan yang diadakan adalah melalui program TV yang ditayangkan atas nama ‘Valentine’s Special.’ Di samping itu, didapati mereka sibuk memilih kad-kad ucapan Hari Kekasih, menempah cenderahati, jambangan bunga dan tempahan untuk makan malam bagi merayakan hari tersebut bersama pasangan masing-masing. Pihak hotel pula menawarkan pakej-pakej istimewa seumpama ‘Makan Malam Hari Kekasih atau Hidangan Makan Malam Romantik’ dan sebagainya yang mempunyai tujuan untuk menyambut Hari Kekasih.


Bagi merungkaikan isu ini, kita perlu mendalami dan memahami apakah maksud di sebalik Valentine itu sendiri serta asal-usul ia menjadi sebuah perayaan? Dari sudut bahasa, Valentine dalam bahasa Inggeris atau Valentino dalam bahasa Itali adalah berasal daripada nama sebuah keluarga berbangsa Rom, iaitu Valentinus yang juga berasal daripada bahasa Latin iaitu valens yang bermaksud; kuat, aktif, sihat dan seumpamanya (laman web Behind The Name: The Etemology and History of First Name).


Menurut sejarah pula, perkataan Valentine diambil sempena nama seorang paderi besar Kristian pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu Saint Valentine. Jasa beliau yang telah berjaya menumpaskan kerajaan Islam di Cordova, Sepanyol pada 14 Februari 270 Masihi begitu bermakna bagi Ratu Isabella sehingga dianggap sebagai kekasih rakyatnya sendiri. Justeru itu, 14 Februari disambut setiap tahun oleh rakyat Cordova bagi merayakan kemenangan tersebut dengan dinamakan hari Valentine.


Terdapat tiga pendapat mengenai asal-usul Hari Valentine. Pertama, Hari Valentine bermula semasa pemerintahan empayar Rom iaitu dengan menetapkan 14 Februari sebagai hari cuti bagi orang Juno, ratu kepada dewa-dewa dan dewi-dewi Rom. Hari berikutnya iaitu 15 Februari bermulanya Pesta Lupercalia iaitu perayaan tradisi bagi masyarakat Rom di mana pada malam pesta tersebut, nama-nama gadis Rom ditulis di atas kertas dan dimasukkan ke dalam bekas. Setiap pemuda akan mencabut nama di dalam bekas itu dan nama yang terpilih akan menjadi pasangannya di sepanjang pesta berlangsung.

Pendapat kedua pula menyatakan pada 14 Februari 270 Masihi, St. Valentine dibunuh kerana pertelingkahannya dengan Raja Romawi yang diperintah oleh Raja Claudius II (268-270M). Pada waktu itu Raja Claudius telah membatalkan semua perkahwinan dan pertunangan kerana Rom banyak terlibat di dalam peperangan. Menyedari hakikat itu, St. Valentine dan St. Marius telah mengahwinkan orang-orang Kristian dengan pasangan mereka secara rahsia. Akibat perbuatan tersebut, St. Valentine telah ditangkap dan diheret, yang akhirnya dihukum belantan sehingga mati serta dipenggal kepalanya pada 14 Februari dalam tahun 270 Masihi. Bagi memperingatinya sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka 14 Februari dijadikan sebagai hari memperingati kematian St. Valentine sebagai upacara keagamaan.


Manakala pendapat ketiga mengatakan Hari Valentine diambil daripada nama seorang paderi yang paling berpengaruh pada zaman pemerintahan Ratu Isabella dari Sepanyol iaitu St. Valentine yang status kedudukannya adalah di tempat kedua tertinggi selepas Pope. Apabila St. Valentine menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan pasangannya dari pengamal protestan sewaktu kerajaan Sepanyol berjaya menumpaskan kerajaan Islam, timbul kegemparan rakyat Cordova kerana St. Valentine merupakan seorang Paderi Katolik yang tidak boleh berkahwin dengan pengamal Protestan, lebih-lebih lagi paderi sememangnya tidak boleh berkahwin. Tindakan St. Valentine yang mengambil keputusan berkahwin dengan pasangannya itu telah menimbulkan rasa murka Ratu Isabella, lalu memenjarakannya buat sementara waktu. Ratu menetapkan 14 Februari sebagai hari Kekasih untuk St. Valentine sendiri.


Sejarah di atas jelas menunjukkan bahawa Hari Valentine merupakan perayaan keagamaan yang disambut oleh umat Kristian. Malah sekiranya kita merujuk kepada kenyataan-kenyataan pihak Kristian pada hari ini, mereka masih menganggap Hari Valentine sebagai satu ritual di dalam agama Kristian. Di dalam laman web Spiritrestoration.org: The Premier, Ecumenical Christian
Website. A Resource For Mature Christians and Scholars di bawah topik Definition of religious Holy Days (Pengertian Hari-hari Suci keagamaan), di bawah indeks Saint Valentine’s Day menyebut bahawa: “Christian celebration of the love of God presented in Jesus and in the lives of Christian believers. St Valentine was a 3rd century martyr. This day is widely observed in the USA as a secular celebration of love.” Bermaksud : Perayaan Kristian terhadap kecintaan kepada Tuhan, dipersembahkan buat Jesus dan di kalangan penganut Kristian, St. Valentine merupakan syahid abad ketiga. Hari ini dilihat begitu meluas sekali dirayakan di USA sebagai perayaan cinta di zaman sekular.


Termaktub di dalam laman web Catholic Encyclopedia pengiktirafan bahawa walau dalam apa jua versi berkenaan dengan St. Valentine, kesemua mereka adalah dianggap sebagai syahid. Petikan menyebut : At least three different Saint Valentines, all of them martyrs, are mentioned in the early martyrologies under date of 14 February. Bermaksud : Sekurang-kurangnya terdapat tiga orang St. Valentine yang berbeza, kesemua mereka merupakan syahid, ianya disebut sebagai golongan syahid yang terawal pada tarikh 14 Februari. Manakala Britain Broadcasting Company (BBC) News Online Network melaporkan pada hari Ahad, 14 Februari 1999 bahawa terdapat dakwaan daripada biarawan di Gereja St. John Duns Scotus di Glasgow, Scotland bahawa wujudnya tulang Valentine yang syahid, ianya merupakan servis istimewa hari Valentine pada hujung minggu serta diletakkan di ruang pameran sebagai pameran umum dengan termaktub di atas kerandanya tulisan ‘Corpus St. Valentine Martyris’.



Dikatakan bahawa mayatnya telah diletakkan di ruang sayap Gereja St. Francis semenjak berabad lamanya, dan enam tahun lepas mereka baru sahaja meletakkannya di dalam keranda kayu di dalam kotak kadbod di atas almari berhampiran rumah gereja. Dalam pada itu, nama St. Valentine juga sering digunakan oleh gereja-gereja Roman Katolik bersempena mengingati jasa-jasa tokoh agama tersebut, seumpama St. Valentine Church di Philadelphia, Pennsylvania, St. Valentine’s Catholic Church di Peru, Illinois, St. Valentine Church di Bethel Park, Pennsylvania, St. Valentine Church di Thonstetten, Moosburg, Munich dan St.Valentine Church di Buffalo, New York.


Berdasarkan fakta-fakta di atas, jelas bahawa Hari Valentine merupakan salah sebuah perayaan yang menjadi amalan ritual di dalam agama Kristian. Ini sekaligus bercanggah dengan prinsip Islam yang tidak membenarkan umatnya meniru identiti atau cara hidup agama lain lebih-lebih dalam soal yang melibatkan aqidah Islam.

Islam sangat prihatin dan sangat menginginkan supaya umatnya mempunyai identiti yang tersendiri dan berbeza dengan identiti umat yang lain. Kerana itu penghayatan akidah Islam, pelaksanaan ibadah, muamalah dan akhlak serta tradisi-tradisi yang ada pada umat Islam tidak boleh sama dan serupa dengan umat lain. Dalam erti kata lain umat Islam tidak boleh mencampur adukkan akidah dan peribadatan agamanya dengan akidah dan peribadatan agama lain. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T.; “Katakanlah (wahai Muhammad): Hai orang kafir. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah dan kamu tidak mahu menyembah (Allah) apa yang aku sembah. Dan aku tidak akan beribadat secara kamu beribadat dan kamu pula tidak mahu beribadat secara aku beribadat. Bagi kamu agama kamu, dan bagi aku agamaku.” (al-Kafirun ayat 1-6)


Demikian juga penampilan peribadi umat Islam tidak boleh sama dengan umat lain dalam hal-hal bersifat individu, misalnya dalam hal berpakaian, minuman, hiasan rumah, gaya hidup, penampilan dan sebagainya yang dikhuatiri bercanggah dengan identiti dan syariah Islam. Hukum Islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Ini berdasarkan sebuah hadith Rasulullah s.a.w. ;“Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.”-Riwayat al-Bukhari dan Muslim


Dalam hal ini Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memutuskan bahawa “Amalan menyambut Hari Valentine’s Day adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam”. Manakala Jawatankuasa Fatwa Majlis
Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: “Bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam. Oleh itu amalan meraikan Hari Kekasih tidak digalakkan oleh agama Islam”.-sumber :
http://www.islam.gov.my/

Tuesday, February 3, 2009

MANGSA KES LIWAT

Tinggal kenangan.. yang tersurat dalam qada' qadar Allah Yang Rahman


Bekas imam Masjid Wilayah Persekutuan - mendakwa diarah menjadi saksi sumpah laknat seorang pemuda yang menuduh diliwat Datuk Seri Anwar Ibrahim - dipecat daripada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim). Ramlang Porigi, yang ditukar serta-merta ke jabatan tersebut September lalu selepas berucap dalam satu kempen ketika pilihanraya kecil Permatang Pauh, mendapat surat pemecatan itu minggu lalu


Dalam surat tersebut yang bertarikh 20 Januari, ketua pengarah Jakim Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz menyatakan bekas imam muda itu dipecat kerana "mencemarkan nama perkhidmatan awam" selepas terlibat dalam kempen Anwar pada 24 Ogos lalu. Peguam bekas imam itu Ahmad Nizam Hamid memberitahu Malaysiakini hari ini, tanpa memberikan sebarang alasan konkrit, surat itu menyatakan "keterangan- keterangan sedia ada sudah mencukupi" untuk memecat Ramlang.


Pada 15 Ogos lalu, Ramlang adalah antara empat imam Masjid Wilayah Persekutuan yang diarahkan menghadiri majlis sumpah Mohd Saiful Bukhari Azlan (foto) di masjid tersebut yang mendakwa diliwat oleh penasihat PKR itu Jun lepas.Ramlang kemudiannya muncul di tiga majlis anjuran Pakatan Rakyat - kira-kira 48 jam sebelum hari pengundian di Permatang Pauh - menjelaskan beliau telah diarahkan hadir di majlis sumpah itu tetapi tidak menyatakan lebih lanjut pihak yang mengarahkannya berbuat demikian.



Menurut Wan Mohamad lagi, yang juga bertindak sebagai pengerusi Lembaga Tatatertib Kumpulan Sokongan Nombor Satu Jakim, tindakan terhadap Ramlang dibuat mengikut Peraturan 38(g) Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) 1993.Jakim juga menolak permohonan Ramlang untuk menghadapi satu siasatan dalaman (domestic inquiry) berhubung tindakan disiplin terhadapnya dalam jawapannya kepada surat tunjuk sebab Jakim pada November lepas. Ahmad Nizam menjelaskan, Ramlang yang kini sedang berehat akan mengemukakan rayuan bertulis selewat-lewatnya minggu depan seperti Peraturan 14 dan 15(1) peraturan yang sama.



Ulasan :


1) Alasan pemecatan Ramlang kerana mencemarkan perkhidmatan awam sukar diterima. Apatah lagi kerana beliau turun ke gelanggang utk membersihkan namanya dalam kes liwath antara Mohd Saiful Azlan dgn DS Anwar Ibrahim. YBhgia Dato KP sepatutnya faham antara perbuatan 'turun berkempen' dengan 'turun membersih nama'. Kalau nak kira.. pegawai kita pun ramai yang dipaksa berkempen sempena pilihanraya. Terutama bagi menjaga kepentingan Menteri, Timbalan Menteri @ SU Parlimen sebelum ini. Kemudian 'turun' ke gelanggang politik menggunakan duit Kerajaan. Sedangkan itu adalah duit rakyat. Kenapa mereka2 ini tidak diistilahkan "mencemar' perkhidmatan awam? Walaupun ramai orang awam yang tidak tahu. Tapi Allah Maha Mengetahui. Maha Sempurnanya Sifat2 Allah! Aku lebih takutkan Allah!



2) Sumpahan laknat Mohd Saiful yang dilakukan di Masjid Wilayah sebenarnya tidak mengikut prosedur mahkamah syariah. Bahkan sumpah jenis ini adalah sumpah politik murahan yang dicadangkan oleh bekas Mufti Perlis yang jahil tentang hukum syariah. Sayangnya, masjid dan para Imam (yang dipaksa menjadi saksi) terpaksa menganggung akibatnya. Kekejaman politik dan kejahilan Mufti memangsakan Masjid dan Imam. Allahu Allah!


3) Sebenarnya, Sumpah yang dilakukan Mohd Saiful adalah haram hukumnya. Ini kerana dia bersumpah dengan nama Allah dalam perkara maksiat. Demikian menurut hujjah Imam al-Nawawi dalam Matan Minhaj al-Thalibin yang diulas Imam Khatib Syirbini di dalam kitabnya Mughni Muhtaj, Bab al-Aiman, juz 6, hlm 195. Sebaliknya, dalam merealisasikan tuduhan itu, MSA (muddaie) perlu mengemukakan 4 orang saksi. Jika tiada, MSA perlu bersumpah di mahkamah. Jika ini berlaku, pihak mahkamah akan memanggil DSAI mendengar dakwaan sekaligus membela diri juga dgn 4 orang saksi. Jika tiadi DSAI juga perlu bersumpah di mahkamah. Bukannya diluar mahkamah. Jadi, kenapa sumpah ini dilakukan diluar mahkamah? Mungkin kerana sumpah politik murahan tadi. Walaupun begitu, MSA tetap berdosa kerana bersumpah dengan nama Allah bila melakukan maksiat dan dimasjid pulak tu. Dia akan menanggung harganya yang tidak terkira kerana memohon laknat dari Allah SWT.


4) Malangnya, akhie Ramlang pula yang menjadi mangsa. Walhal beliau bukannya imam Besar. Beliau hanyalah pembantu Imam sahaja. Dimana pula kenyataan 3 imam kanan dalam kes ini. Kenapa mereka mendiamkan diri. Pihak JAKIM sebenarnya agak keberatan untuk memecat beliau. Tgetapi atas desakan dan tekanan pelbagai pihak..beliau akhirnya dipecat secara rasmi. Allahu akbar.


5) Sebenarnya, Ramlan agak rapat dgn Tuan Blog. Kita perlu fikirkan beberapa alternatif untuk akhie Ramlang meneruskan khidmatnya sebagai Imam dan pendakwah contoh, Kerajaan Selangor boleh mengambilnya sebagai Imam atas kuasa Kerajaan Negeri. Atau sekurang-kurangnya menjadi Imam Rakyat di masjid2 persendirian @ tajaan korporat tertentu. Saya sendiri bersedia menawarkan beliau beberapa projek uasahama untuk beliau berdikari. Bukankah usaha sendiri lebih baik dan lebih berkat dari makan gaji. Bersabar ya akhie, kemungkinan Allah gantikan rezeki dan keadaan yang lebih baik daripada apa yang luput dari tangan kita. Sungguh di mata zahir.. anda menjadi mangsa. Tetapi di mata yang batin anda lebih mulia kerana dizalimi manusia. Allah yusahhil umurak ya akhie.

Monday, February 2, 2009

DAR IFTA' JAKIM



PENUBUHAN BAHAGIAN PENGURUSAN FATWA DAN PEMBANGUNAN IJTIHAD, (DAR IFTA' MALAYSIA)


Sukacita dimaklumkan bahawa Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah menubuhkan Bahagian Pengurusan Fatwa Dan Pembangunan Ijtihad yang mula berkuat kuasa pada 2 Januari 2009. Bahagian ini diberi mandat untuk menguruskan hal ehwal yang berkaitan dengan pembangunan Fatwa, pengurusan Fatwa dan penyelarasan Fatwa. Penubuhan Bahagian ini amat penting bagi menyeragamkan fatwa2 yang dikeluarkan oleh negeri. Sekaligus mengelak pertentangan fatwa antara negeri dan mengurangkan jurang kontroversi yang membingungkan ummat.


Bahagian ini juga bertanggungjawab dalam pengurusan ijtihad. Ijtihad dari para alim ulamak tempatan diselaraskan dengan ulamak semasa dalam menatijahkan hukum-hukum kontemporari lagi mencabar. Pelarasan diantara kedua pandangan ini membolehkan kita mengikuti sesuatu pandangan secara berdisiplin dan teratur. Bagi mencapai maksud usahasama, bahagian ini mempunyai jalinan yang erat dgn Majlis Feqh Sedunia, Dar Ifta' Mesir, Muslim College, Badan-badan Islam seluruh dunia dan lain-lain.



Sebarang pertanyaan atau surat-menyurat ke Bahagian ini boleh dialamatkan seperti berikut:
PengarahBahagian Pengurusan Fatwa Dan Pembangunan IjtihadJabatan Kemajuan Islam Malaysia Aras 5, Blok D7, Kompleks D,Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan62519 PutrajayaTel: 03-88864240 / 88864233/88864180Faks : 03-88892032

Sunday, February 1, 2009

BLOG HINA ISLAM

Berikut merupakan antara blog yang aktif melancarkan penghinaan terhadap agama Islam tercinta. Pelbagai aduan telah disampaikan kepada pihak berkuasa, namun tuan blog ini tetap aktif melancarkan permusuhannya terhadap Islam. Jika tuan -puan melayari blog ini, Tuan-puan akan dapati beberapa artikel yang benar2 mencabar kesabaran kita. Beliau mendakwa Al-Qur'an sbg kitab rasis, Islam agama keganasan, Nabi SAW seorang Nabi palsu dan bernafsu seks tinggi, Solat daripada Iblis dan pelbagai karikatur menghina kita. Semua ini cukup untuk menggambarkan penulisnya sebagai seorang yang biadab dan tidak siuman. Saya tidak berminat utk menjelaskan kandungannya. Tuan-puan boleh telusuri blog ini : http://syurga-islam.blogspot.com/
Bagi saya, blog ini benar2 mencabar agama Islam kita. Saya menyeru kepada Tuan-puan agar melakukan apa sahaja yang termampu untuk menangkis serangan musuh Allah ini. Anda wajib mempertahankan agama anda dari dicemari oleh individu yang tak bermaruah ini. Bersama kita isytiharkan perang kepada mereka yang menghina Islam.