Sunday, July 20, 2008

KELANTAN LEBIH SYAR'IE



Langkah Kerajaan Kelantan menjadikan solat 5 waktu & Jumaat sebagai syarat kenaikan pangkat dan pengambilan pekerja baru, calon wakil rakyat serta jawatan politik lain dalam sektor awam di negeri ini merupakan langkah terbijak dinegara ni. Bahkan didunia sekalipun.


Apa tidaknya, solat adalah tiang agama. Solat yang ditunaikan dengan sempurna mampu mencegah perbuatan keji dan mungkar. Penyelewengan dan salah laku dapat dibendung atau diminimumkan. Sekaligus mewujudkan persekitaran tadbir urus yang baik dan berintegriti. Allah SWT sendiri telah menjanjikan kejayaan yg cemerlang untuk mereka yang khusyuk dalam solat. Maka rebutlah jaminan yang dijanjikan.


Sepatutnya cadangan ini disambut baik oleh kerajaan pusat, semua kerajaan negeri dan syarikat swasta. Tetapi memandangkan Kelantan berideologi pembangkang, maka cadangan ini dilihat picisan politik oleh ahli sekular tegar. Bagi mereka, solat dan tak solat pun..boleh kerja jugak. Ya..tapi kerja sambil solat.. kerja dalam rahmat dan berkat. Selaku anak kelantan, kita semua patut berbangga atas inisiatif ini. Semoga ia benar-benar menjadi syarat SUK.


Bagi saya, inilah negeri yang pertama menyuarakan hasrat memartabatkan sunnah secara praktikal dlm perkhidmatan awam. Kearah menjadikan Kelantan benar-benar membangun menurut Islam. Ia berbeza dengan negeri perlis. Isytihar Darul Sunnah tetapi pemain bolanya disahkan menerima rasuah.Akhirnya, nama sunnah yang indah pun menjadi punah-ranah. Ternyata, Kelantan lebih syar'ie. Kepada negeri lain, jangan malu untuk meniru sesuatu yang bermanfaat untuk dunia dan akhirat. Tahniah Kelantan. Teruskan membangun ummah menurut Islam.

Visit Bil.