Tuesday, April 22, 2008

WAHHABIY PERTIKAI AKIDAH IBN HAJR AL-ASQALANI

Inilah kitab yang dikarang pelampau Wahhabiy yang mengkritik Akidah Imam Ibn Hajr al-Asqalani al-Asy'ari al-Syafi'ie rhm



Inilah dia..wajah macho pelajar Tahun 2 Ekonomi UIAM yang mengetengahkan idea Wahhabiy yang mencanangkan 'kesesatan' Akidah Imam Ibn Hajar al-Asqalaniy
Bukti dari c-box yang terdapat dalam blog beliau apabila ditanya tentang Akidah Imam Ibn Hajar al-Asqalaniy

Sudah menjadi tradisi Wahhabiy... hanya mereka sahaja yang benar. Manakala golongan selain mereka dianggap tidak benar, tidak sunnah atau menyeleweng. Bahkan dengan senang mereka menempelak ulamak yang tidak selari dengan fahaman mereka.


Termasuklah al-Imam al-Hafidz al-Muhaddith Ibn Hajar al-Asqalaniy turut menjadi mangsa kerakusan fahaman rigid Wahhabiy. Buktinya, mereka mengarang kitab al-Tanbih ‘ala al-Mukhalafah al-‘Aqadiyyah fi Fath al-Bariy (Peringatan Terhadap Kesalahan Akidah di dalam Kitab Fath al-Bariy). Kitab ini dikarang oleh salah seorang Pemuka Wahhabiy kontemporari iaiatu Ali bin Abd al-Aziz bin Ali al-Syibli, cetakan Dar al-Syibli dan Dar al-Wathan.


Jangan lupa..Syeikh Abdullah Sa'diy al-Ghamidiy al-Abdaliy juga menulis satu kitab berjudul al-Aktha' al-Asasiyyah fi al-Aqidah Wa Tauhid al-Uluhiyyah Min Kitab Fath al-Bariy Ta'lif Ahmad bin Hajar al-Asqalaniy (Kesalahan Asas Tentang Akidah dan Tauhid Uluhiyyah dari Kitab Fath al-Bariy karangan Ibn Hajar al-Asqalaniy).


Kesembronooan Wahhabiy dalam menghukum ulamak lebih terserlah apabila kitab ini disemak dan diperakui pula oleh beberapa tokoh ulamak Wahhabiy seperti : Abdul Aziz bin Baz, Dr Soleh Fauzan, Abdullah bin Uqail, Abdullah bin Mani’ dan lain-lain tokoh berpengaruh. Kitab ini bukan sekadar tersebar di Saudi. Malah isi kandungan ekstrem ini dieksport keseluruh dunia termasuklah negara kita.


Oleh sebab itu tidak hairan jika ada pelajar tahun 2, jurusan Ekonomi UIAM MEMPERTIKAIKAN Akidah Imam Ibn Hajar Al-Asqalani. Bahkan menganggap akidah Imam Ibn Hajar al-Asqalaniy tidak bertepatan dengan akidah Nabi SAW, para sahabat dan tabi’in. Atau dengan kata lain...Akidah Imam Ibn Hajar DOK BETUL...Mereka cukup lancang dan cukup berani. Subhanallah.

Kesimpulannya, jika ulamak hadis terkenal sanggup ditohmah sedemikian rupa..maka tidak hairanlah jika orang awam menjadi mangsa terhadap fitnah mereka.

Semoga Allah menjauhkan kita dari bersikap biadab terhadap Ulamak Ahli Sunnah Wal Jamaah. Dan menjauhkan diri dari fitnah fahaman Wahhabiy. Justeru, tiada sebab untuk anda bersimpati dengan fahaman ekstrem Wahhabiy.


9 comments:

hegerian said...

question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? question? ............................................. Who's Wahabiy? Where he lives? What's his occupation? What's denomation?

sanyuroh_kibdah said...

layari blog: http://jihadwahabi.blogspot.com/

ak said...

Asalamualaikum,

Dei, pii dah. Pemecah belah islam!

Anta cakap orang salah anta betul ke?

pii dah...


Abu Aleena

Ibnu Muslim said...

Masyaallah ak ni; kadang-kadang ni le problem nye. Dituduh kite taksub..rupanye Wahabi lagi taksub. Ngaku tak bermazhab tapi rupenye lagi taksub mazhab Wahabi.Kesilapan besar Wahabi dok tumpu physical matters not spirituals.Kalau pasal ibadat, yg dok dipentingkan tak boleh doa beramai, tak de solat sunat sebelum Jumaat, tak leh sapu muka lepas solat, tak leh kenduri arwah tapi masalah substances/rohani seperti kekyusukan & keikhlasan tak dipedulikan akibatnye akhlak tak melambangkan sifat Nabi..tak berakhlak & tak ilmiah langsung e-mail anta.

ak said...

Asalamualaikum Ibnu Muslim,

How is it that you assumed that im wahabbi?. I see nothing wrong in their teaching, neither is there anything wrong for those who choose to follow the four imams.
Sufi's have every right to follow the teachings they want.

The problem is when you take it to the extreme and go against the basic conceps of islam.

And who are you, and on what authority do you say somthing he or she or they do is wrong? Are you a Nabi? or perhaps a Sahabah? or maybe a Tabiyun? Or maybe you studied under one of the four Imams?

DON'T PRETEND TO KNOW WHAT YOU DO NOT. AND DOT'T BREAK THE UMMAH IN PEICES.

Tengoklah argument you........
nak ada kenduri atau tak?
Boleh sapu muka atau tak?
macam budak budak....

Boleh ke split Phisycal matters dari Rohani?
Kalau boleh, tolong tunjuk?
...fikirkan dan sementara berfikir tolong berhenti mencaci dan mencari salah orang islam lain tak kira wahabi ke, sufi ke, sunnah jammah ke apa ke.

Terima Kasih
Wasallam

Hafiz said...

masih ramai lagi yang tak tahu akidah wahabi nih .Bila dah terpesona dengan bidaah wahabi, habisler, akidah mujassimah pun dikata akidah sunnah. .Kesian

ak said...

Asalamualaikum,

Hakikatnya kita tak tau;, apa keadaan Allah SWT berjisim atau tidak, dimana Dia berada(atas atau disemua tempat)

Ada sabab kita tak tau....
senang je...
Allah tak bagi-tau
Adalah lebih baik kita jangan tertanya-tanya.

Jangan sebut aqidah orang yang mengucap "Allah itu satu dan Muhammad SWS adalah rasulNya terakhir" itu terpesong

TIDAK SEKALI KALI TERPESONG

Saya ada beberapa cadangan kalau saudara semua nak buat sesuatu berfaedah: -

1. pi tengok cermin and pikir macam mana nak perbaik diri sendiri

2. Tampal tanda Haram di semua bank-bank Malaysia termasuk bank islam.

3. Cabut tanda halal di semua restoran yang jual arak tapi tak jual babi

4. Pi jumpa mufti tanya kenapa nama 4 kalifah tidak di sebut dalam kuthbah tertapi sebut pula nama sultan
kalau dia kata ikut imam syafie tanya dia Hadarat Abu Bakr & Umar & Uthman & Alie takmau ikut kaa

5. Pi jumpa Pak lah tanya dia kenapa zakat kalu tak bayak takpa tapi kalau cukai pendapatan tak bayak masuk jail. ISLAM HADARI KAA tanyak dia

6. Pi cari orang yang mengaku Nabi umat Melayu, tarik pi dataran merdeka dan pancung kepala dia.

Banyak lagi.....
pi buat banyak faedah...insya-allah

ak said...

Oh yaa lupa....
kalau anta nak ajak saya boleh....
saya sedia, tak kira anta sunnah kaa, wahabie kaa, sufie kaa...

janji anta mengucap "Allah itu satu dan Muhammad SWS adalah rasulNya terakhir"


wasallam

Sedang Mencari said...

aku boleh dgr lagi ajaran wahabi ni...yang mana btul blh trima.x btul x payah ikut.Tp yg x tahan bab kutuk org wahabi no.1, berselindung balik salaf...Alah tok nenek wahabi Malaysia semua aqidah asya'irah juga. Kalau kata al-ay'ari x btul maknanya datuk nnenek korang ahli bidaah lah juga..Ada org nak pandai2 bab hadith padahal ngaji baru kat universiti seikular...hahaha...lawak!!! Wahabi arab saudi jd pak turut USA...

Visit Bil.