Tuesday, August 25, 2009

KHAWARIJ MODEN

Negara yang permai hancur sekelip mata bila wujudnya golongan ekstremis


Khawarij ialah golongan yang mendurhakai pemerintahan Sayyidina Ali Karramallahu Wajhah sebagai khalifah keempat umat Islam. Lebih teruk dari itu Khawarij mengkafirkan sebahagian besar dari kalangan sahabat Nabi SAW. (al-Farq Bayna al-Firaq, al-Baghdadi, 1994, hlm 74).


Jika kita merenung sejarah peradaban Islam, Di Zaman Nabi SAW, Baginda terpaksa menghadapi ancaman Musyrikin Makkah, Ancaman Gerakan Yahudi Madinah. Al-Hamdulillah Baginda berjaya mengatasi ancaman ekstremis diatas dengan bantuan Allah SWT. Sayyidina Abu Bakr RA pula terpaksa berhadapan dengan ancaman Golongan Murtad (Nabi Palsu) dan golongan yang enggan membayar Zakat. Di zaman pemerintahan Sayyidina Uthman suasana agak harmoni sedikit. Melainkan timbul beberapa isu dalaman pemerintahan yang berlaku. Namun di zaman Sayyidina Ali KWH, muncul pula golongan Syiah yang mendewa-dewakan beliau. Golongan Syiah ini terbahagi kepada 19 puak. (al-Baghdadi, 1994, hlm 38). Kemudiannya muncul pula puak Khawarij yg dipimpin Urwah bin Hudair al-Khariji, Yazid bin 'Asim al-Muharibiy DLL. ( al-Baghdadi, hlm 75)


IMAM Abu Muzaffar al-Isfarayni (meninggal dunia 471 Hijrah) ada menulis mengenai Khawarij dalam kitabnya berjudul, al-Tabsir fi al-din wa-tamyiz al-firqah al-najiyah an al-firaq al-halikin (Pemerhatian pada agama dan perbezaan puak yang selamat daripada puak yang binasa).

Mengikut al-Isfarayni, kumpulan Khawarij berjumlah 20 puak. Mereka mempunyai tiga doktrin yang sama. Pertama, semua puak Khawarij mendakwa bahawa Khalifah Ali bin Abi Talib, Khalifah Uthman al-Affan, mereka yang terbabit dalam Peperangan Unta, dua wakil dalam Majlis Tahkim dan sesiapa yang meredai dengan kedua-dua wakil itu adalah kafir.


Analisa : Berdasarkan kepada keterangan ini jelas kepada kita bahawa golongan yang mengasaskan doktrin Takfir (mengkafirkan org lain yg tidak sehaluan dgn mereka) adalah golongan Khawarij. Oleh yg demikian, jika mana-mana individu @ golongan yang suka mengkafirkan orang lain dengan sewenang-wenangnya (tanpa menggunakan kaedah syarak yg jelas) maka dia layak dianggap sebagai khawarij zaman moden.


Kedua, semua puak Khawarij menyangka bahawa setiap orang yang melakukan dosa daripada umat Nabi Muhammad SAW adalah kafir dan pelaku dosa itu kekal dalam neraka.

Analisa : Sangkaan dalam tradisi Khawarij bukan lagi sesuatu yang samar-samar. Tetapi kalimah 'sangkaan' disini merujuk kepada tuduhan golongan khawarij terhadap golongan yang tidak selari dengan pandangan mereka. Bagi golongan ini, sesiapa sahaja yang melakukan dosa besar dikira kekal dalam neraka. Doktrin ini agak sinonim dengan golongan yang mendakwa diri mereka dgn 'Salafi @ Salafiyyah @ golongan Sunnah. Mereka seringkali didapati suka menuduh amalan furuk (fadha'il @ sunat) sebagai amalan bid'ah yang sesat, amalan syirik, khurafat, tidak sunnah, Nabi SAW tak buat dan lain-lain. Ternyata tuduhan yang diamal oleh mereka ini sebenarnya diadaptasi dari doktrin Khawarij yang cuba memperkenalkan Islam dengan wajah yang keras dan bengis.

Ketiga, semua puak Khawarij mengharuskan atau membolehkan menentang imam yang zalim dengan senjata. (al-Asfirayni 1940: 26)

Analisa : Dalam konteks Malaysia, tindakan menentang pemerintah dgn menggunakan kekerasan dan senjata telah berlaku pada zaman pasca kemerdekaan lagi. Lihatlah kepada kes ajaran sesat Bukit Soga yang menyerang Balai Polis Batu Pahat. Kes pengikut ekstrem yang cuba menetak polis di Rantau Panjang, Kelantan. Kes Dr Azhari dan Nordin Mohd Top yang memporak perandakan seluruh Indonesia dengan siri pengeboman berani mati. Kes beberapa pengikut JI Malaysia (kini dibawah tahanan ISA) yang ingin meletupkan beberapa tempat strategik di negara kita tetapi berjaya dipatahkan oleh pihak berkuasa. Kesemua ini dilakukan atas nama JIHAD. Bagi mereka, Malaysia bukan sebuah negara tauhid. Sebaliknya sebuah negara syirik! tidakkah ini manifestasi dari fahaman Khawarij Modern yang cuba melestarikan Islam dengan fahaman ekstrem. Mereka yang hatinya telah ditakluk nafsu dan syaitan mudah sahaja melakukan tindakan membelakangi keimanan.


Memandangkan fahaman ini semakin berkembang biak seluruh dunia dan sudah bertapak di nusantara kita, semua pihak berkuasa diminta proaktif dalam membendung penularannya. Saya perhatikan ia bukan sekadar doktrin. Tetapi fahaman ini boleh bertukar menjadi gerakan yang cukup merbahaya apabila ia menggunakan jenama yang baik dan disistematik dgn penglibatan tokoh politik. Jika tidak dibendung ia pasti memberi ancaman kepada nama baik agama dan keselamatan negara. Negara Kita Tanggungjawab Kita.!

Sunday, August 23, 2009

FADHILAT PUASA & RAMADHAN


Kelebihan bulan Ramadhan dan menunaikan ibadat puasa terlalu banyak disebutkan oleh Al-Qur'an dan al-Hadith. Antaranya :

1) Satu-satunya bulan yang disebut khusus oleh Allah SWT di dalam al-Qur'an, pada surah al-Baqarah ayat 185. Sebutan ini menjadikan bulan ramadhan sebagai bulan yang paling istimewa mendahului bulan-bulan haram dan bulan yang lain.


2) Nabi SAW bersabda : "Apabila tiba awal malam dalam bulan ramadhan diikat semua syaithan dan jin2 yang derhaka, ditutup semua pintu neraka dan dibuka pintu-pintu syurga. Dan tidak ditutup walaupun satu pintu. Lalu penyeru (malaikat) menyeru : "Wahai orang yang mengharapkan kebaikan, terimalah. Wahai orang yang mengharapkan kejahatan berhentilah. Dan yang ikhlas kerana Allah SWT dibebaskan dari api neraka dan penyeru itu menyeru pada setiap malam Ramadhan." (Riwayat Tirmidzi dan Ibn Majah)


-Hadis ini menjelaskan tentang beberapa keistimewaan bulan ramadhan. Antaranya dibukakan pintu-pintu syurga. Ketika ini Allah SWT mengalu-alukan kita utk memaksimumkan ibadat dan meminimumkan maksiat kepadaNya. Jika tercatat sebarang dosa dan noda maka bertaubatlah dengan kadar segera. Begitu juga pada bulan-bulan lainnya. Akan tetapi, inilah keistimewaan bulan Ramadhan. Hadirnya membuka pintu Syurga bagi mengamit hamba-hambaNya yang bertaqwa. Oleh itu, sama-samalah kita mempertingkatkan kualiti dan kuantiti ibadat, mencalonkan diri sebagai AJK Syurga sekaligus mengelakkan diri dari AJK Neraka.


3) Dari Abi Hurairah r.a, Nabi SAW juga bersabda : "Sesiapa yang berpuasa Ramadhan dgn penuh keimanan dan pengharapan nescaya akan diampun dosa-dosanya yang terdahulu." (Riwayat al-Syeikhan)

-Hadis ini menjelaskan kepada kita bahawa kehadiran Ramadhan itu secara automatik menghapus dosa-dosa kecil yang dilakukan jin dan manusia. Manakala dosa besar perlu diselesaikan dengan taubat Nasuha. Walaupun begitu, kita tidak boleh memandang remeh dosa-dosa kecil kerana tiada yang berhak mengampuni kita kecuali Dia. Tambahan pula, dosa-dosa kecil itu lama-kelamaan menjadi banyak dan meningkat. Apabila dilakukan ketaatan terhapus dosa yang dilakukan sebelumnya. Namun pabila ditaati 'larangan' Ramadhan penghapusan dosa semakin laju dan melebar tahun demi tahun. Alangkah bertuahnya seorang Mukmin, setiap tahun, bulan, minggu, hari dan selangan waktu solat dosanya diampunkan Allah SWT. Justeru, Memang patut untuk kita bersyukur dengan kehadiran Ramadhan yang mulia ini.


4) Di dalam hadis Qudsi, Nabi SAW bersabda : " Semua amalan anak adam digandakan kebaikannya 10x ganda sama nilainya sehingga 700x ganda. Allah SWT berfirman : "Melainkan puasa, kerana ianya untukKu. Aku sendiri yang akan membalasnya. Mereka meninggalkan syahwat dan makanan keranaKu." Bagi orang yang berpuasa mereka akan mendapat 2 kegembiraan. Kegembiraan ketika berbuka berpuasa dan kegembiraan ketika menemui Allah SWT. Dan bau mulut orang yang berpuasa itu (kerana puasanya) lebih wangi disisi Allah daripada wangian Kasturi." (Riwayat al-Syeikhan)

-Hadis ini menjelaskan bahawa amalan orang yang beriman dilipatgandakan sehingga 700x ganda dividennya. Tiada manusia, syarikat @ kerajaan dunia ini yang sanggup menawarkannya kecuali Allah SWT. Ketika di 10 malam terakhir, Sayyidatina Aisyah RA bertanyakan Nabi SAW : "Wahai Rasulullah! sekiranya akau berada pada sepuluh malam yang terakhir (malam laylatul Qadar) apa yang perlu aku buat Baginda SAW menjawab : "Ucapkanlah :

اللهم إنك عفو كريم تحب العفو فاعف عني

Maksudnya : " Ya Allah, Sesungguhnya Dikau Maha Pengampun, sukakan keampunan maka ampunilah hambamu ini." - hadis riwayat Tirmidzi, Ahmad dan Ibn Majah.


Ketahuilah, selain hadis-hadis di atas, masih terdapat kombinasi hadis-hadis hasan dan dhaif yang tampil menjelaskan kelebihan ramadhan. Jika ada hadis palsu sekalipun, ia tetap tidak menjejaskan keistimewaan Ramadhan itu sendiri. Ini kerana keistimewaan ramadhan telah tsabit dgn dalil-dalil dari sumber yang sahih lagi jelas. Apa yang penting, fahamilah kedudukan dalil dan istidlalnya masing-masing. Mudah-mudahan kita bukan hanya terdiri dari kalangan pencari hujjah. Tetapi kita sebenarnya terdiri dari kalangan yang mencari kasih sayang Allah SWT. Marhaban ya Ramadhan.


Kesimpulannya, fahamilah kedudukan ramadhan yang sebenar. Berusahalah untuk menjadi pejuang ibadah di jalan Allah SWT selagi bantuan hidup dan kontrak nyawa yang masih bersisa ini. sahutlah seruanNya untuk menjadi hamba yang benar-benar beriman. Amatlah rugi bagi mereka yang tidak menjadikan masa, ruang dan peluang yg ada padanya utk mengabdikan diri pada Allah SWT. Lakukanlah ibadat dari sekecil-kecil hingga sebesar-besarnya demi meraih kurnia Allah SWT yang melimpah ruah. Mudah-mudahan, kita semua beroleh rahmat, kemapunan dan kebebasan dari api neraka. Aamiin.

Friday, August 21, 2009

ISTILAH RAMADHAN


TAKRIF PUASA :

Shi yam dalam bahasa arab bermaksud meninggalkan. Dalam bahasa melayu ia disebut puasa. Dari sudut istilah feqh dikenali dengan lafaz Imsak. Iaitu melakukan sesuatu dengan meninggalkan apa-apa yang dilarang oleh Allah SWT terhadap perkara-perkara yang boleh membatalkan dan merosakkan puasa. Amalan ini bermula dari terbit fajar sehingga terbenamnya matahari dan disertai dengan niat.


ISTILAH RAMADHAN

Menurut kamus al-Mu'jam al-Wasith, istilah ( رمضان ) berasal dari beberapa lafaz :


1) Ra ma dha : ( رمضا) bermaksud ( النصل ) potong. Bila dikatakan ( ر مض الشاة) bermaksud dipotong daging kambing dan diasingkan kulitnya.


2) Ru mi dha : terbakar. Bila disebut ( رمض فلان) Ru midha Fulan ia bermaksud kaki seseorang dalam kepanasan terbakar disebabkan dia berjalan (berkaki ayam) di atas muka bumi yang panas.


3) Ra mi dha : ( رمضا) panas membakar. Jika dikatakan ( رمض الشيء )bermaksud bersangatan kepanasan. dikatakan juga, bumi kepanasan, hari kepanasan (disebabkan mentari) orang yang berpuasa kepanasan perutnya disebabkan terlalu dahaga (nafsu). Kambing yang dibiarkan di kawasan peliharaan yang terlalu panas menyebabkan hatinya luka."


* nota : jika hati binatang ternakan didapati bertompok-tompok menunjukkan binatang itu disembelih dlm keadaan yang tidak sihat dan tidak elok utk dimakan.


4) Ramadhan : Bulan ke-9 dari kalendar Hijriyyah.


Kesemua pengertian 1 - 4 asal usul istilah ramadhan ini dipetik dari Kamus al-Mu'jam al-Wasith, 1972, Kaherah, cet ke-8, hlm 372 - 373


Melihatkan semua ini, tidak hairanlah jika kalimah ( رمضان ) yang terdiri dari lima huruf turut mendapat perhatian dari seorang tokohsSufi yang Agung, Imam Abd Qadir al-Jaylani. Beliau memperincikan kalimah ramadhan dengan menjelaskan :


ر: رضوان الله (keredhaan Allah)


م : محبة الله ( Kasih sayang Allah)


ض : ضمان الله (Jaminan Allah)


الألف : ألفة الله (Kepemurahan Allah)


ن : نور الله (Cahaya dari Allah)-sila rujuk : al-Jaylaniy, al-Ghunyah Bithalibi Thariqi al-Haq, t.thn, al-Maktabah al-Sya'biyyah, hlm 9

Kesimpulannya, lafaz ke2, 3 dan ke-4 sinonim dengan pengertian puasa ramadhan. Manakala lafaz yang pertama dilihat agak jauh sedikit pengertiannya. Namun, apa yang penting ialah apabila kita berada di bulan ramadhan bahang kepanasan ramdhan sentiasa dirasai hawa nafsu disebabkan ia dirantai oleh beberapa pantang larang Allah SWT spt makan, minum, syahwat dan beberapa keinginan lain yang biasanya melonjak-lonjak disiang hari. Jadi, pantang larang inilah yg menyebabkan nafsu manusia kepanasan.


Pada malam hari, selain tugasan kefardhuan, kita amat digalakkan utk bertarawih, bertasbih, berselawat, berqiyamulail dan berdoa kepada Allah SWT. Sekali lagi, nafsu ammarah kepanasan meronta-ronta menuntut kita agar berhenti dari beribadat. Di sini, betapa pentingnya peranan mujahadah utk melawan hawa nafsu. Nafsu Ammarah mengajak utk melakukan adat dan maksiat. Manakala nafsu Mutma'innah teruja untuk melakukan ibadat.

Oleh itu, kita dapati bahawa ada persamaan maksud diantara pengertian puasa/ramadhan dari sudut bahasa dan istilah syarak melalui alim ulamak yg hak. Maka barangsiapa yang buta hakikat dalam memahami sesuatu perkara, dia sebenarnya gagal mencapai makrifat. Pasti sukar baginya utk meraih bekalan pulang menuju akhirat. Ramdhan, hadirmu dirindui.

Visit Bil.

 

blogger templates 3 columns | Techzilo