Thursday, June 18, 2009

BENDUNG FAHAMAN KELIRUKAN ARUS PERDANA

Syeikhuna Dr Muhammad Uthman El-Muhammady merupakan salah seorg tokoh ulamak Sunni kontemporari yg zuhuh lg warak. Beliau amat disegani dgn kajian kualiti akademik, profesional dan amat berhikmah dlm berdakwah. Pakar dalam pemikiran Islam. Beliau mengkaji pemikiran Wahhabiy dan Syiah lebih dari 30 tahun. Disebabkan itulah beliau amat dibenci oleh kedua golongan ini. Allah yusaddid Khuthakum ya sayyidi!


Gerakan Islam liberal, Syiah, Wahhabiah, pemikiran sekular, budaya konsumerisme antara ancaman ummah ISLAM arus perdana. Ummah ini sedang berhadapan tentangan dan cabaran daripada gerakan aliran pemikiran baru yang mengancam akidah, akhlak serta moral yang menjadikan agama kurang atau tidak berkesan dalam hidup bermasyarakat. Ia menjadikan masyarakat terlalu bersifat kebendaan berlebihan hingga melihat semua perkara sebagai barangan selain berpecah belah akibat fahaman pelbagai jenis yang bercanggah dengan pemikiran arus perdana. Hingga ada yang melihat agama sebagai pemusnah kerana kegagalan menjayakan matlamat agama sebagai penasihat yang dihuraikan dalam pemikiran arus perdana Islam ditambah pula gerakan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) luar yang bertindak mempengaruhi NGO negara secara negatif.



Itulah antara perkara yang dibincangkan pada sesi terakhir Konvensyen Pendakwah Negara 2009 oleh tokoh akademik Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antarabangsa (Istac), Dr Muhammad Uthman El-Muhammady. Beliau yang membentangkan kertas kerja bertajuk 'Gerakan Aliran Pemikiran Baru dan Cabarannya Kepada Umat Islam' menjelaskan cabaran gerakan membabitkan fahaman serta cara berfikir seperti Islam liberal, gerakan Syiah, Wahhabiah, pemikiran sekular, budaya konsumerisme dan mengagungkan selebriti.


Menyentuh Islam liberal, ancaman terhadap peradaban Islam aliran arus perdana datang daripada buku yang mengetengahkan beberapa tokoh liberal dalam Islam yang menentang Islam dari dalam Islam itu sendiri. Ini termasuk pendekatan yang dikehendaki kelompok itu dalam menafsirkan Islam secara teguh, mengikut konteks dan sesuai dengan peradaban manusia yang sedang serta terus berubah dengan mempertikaikan apa yang sudah ditetapkan syariah. Antaranya, umat Islam tidak boleh melihat dirinya sebagai masyarakat atau umat yang terpisah daripada golongan lain kerana manusia adalah keluarga sejagat yang disatukan oleh kemanusiaan. Kesan daripadanya, hukum Islam yang membezakan kedudukan umat Islam dengan bukan Islam diubah berdasarkan sifat manusia yang sejagat.


Begitu juga pendekatan mengaitkan Nabi SAW dengan mitos yang dikagumi melalui pendirian Ulil Abshar dalam buku suntingannya Islam Liberal and Fundamental bahawa Nabi Muhammad SAw adalah tokoh sejarah yang harus dikaji dengan kritis kerana Baginda manusia biasa yang ada kelemahan. Sedangkan, ia bercanggah dengan al-Quran, sunnah dan ijmak ulama iaitu Nabi bersifat maksum.


Dalam hubungan dengan gerakan Syiah, walaupun fatwa melarang pergerakan itu, Dr Uthman berkata, akidah yang pada pokoknya berlawanan dengan arus perdana akidah Islam itu berkembang secara senyap (dlm pelbagai ruang). Katanya, (kemelampauan) akidah syiah sehingga mengkafirkan sahabat Rasulullah SAW dan implikasinya boleh meruntuhkan Islam kerana sahabat adalah pemimpin umat yang menyampaikan al-Quran, sunnah serta sejarah awal Islam. Banyak lagi unsur dalam pergerakan itu yang menyalahi akidah seperti (dakwaan wujudnya) al-Quran Sayyidah Fatimah (Mushaf Fatimah) yang menjadi pegangan Syiah Imamiah yang ada sekarang. Mereka mengamalkan kahwin mutaah hingga ke tahap ia boleh dilakukan dengan isteri orang. Tetapi hukumnya hanya makruh menurut mereka. (Sedangkan Jumhur ulamak mengharamkan nikah mutaah ini. "Akidah ini sedang berkembang secara senyap dan kita mesti berwaspada supaya Muslimin Ahlissunnah tidak terikut dengan ajaran mereka kerana ia (boleh) memusnahkan agama serta menjadi ancaman kepada keselamatan negara," katanya.


Beliau berkata, gerakan Wahhabiah juga mencabar Ahlissunnah dan keselamatan negara ini dengan sikap mereka yang terkenal mudah mengkafirkan atau mensyirikkan serta membidaahkan orang lain yang tidak sealiran dengan mereka. Katanya, fesyen berfikir dan memahami agama seperti itu tidak boleh dibiarkan berkembang kerana akan menimbulkan banyak masalah termasuk menyebabkan kekeliruan seolah mereka adalah Ahlissunnah yang sebenar, sementara yang lainnya tidak.


Dr Uthman berkata, umat Islam juga perlu berhati-hati dengan ancaman lain seperti pemikiran sekular, budaya kebendaan yang secara diam turut menggugat pemikiran akibat pengaruh daripada luar tamadun Islam sendiri. Katanya, langkah menyeluruh perlu diambil termasuk mempelajari Islam arus perdana Ahlissunnah supaya ajaran yang dijamin benar dan kekal hingga hari kiamat difahami, menjadi neraca intelektual, akhlak dan rohani. Gerakan dakwah menyeluruh perlu dilakukan semua golongan dan memasukkan fahaman Ahlissunnah dalam sistem pendidikan akidah, epistemologi dan kerangka peradaban supaya selari pendekatan Islam Hadhari. Pendedahan mengenai aliran yang mencabar Islam arus perdana juga perlu dilakukan kepada semua lapisan masyarakat Islam terutama golongan terpelajar dan NGO melalui seminar, bengkel serta bahan penerbitan. -Dipetik dari tulisan Hasliza Hassan, Berita Harian.


Ulasan :

1) Saya amat bersetuju dengan pendedahan yang dijelaskan oleh Syeikhuna Dr Muhammad Uthman al-Muhammadiy ini. Ia sebahagian dari cabaran pemikiran kontemporari dan bersifat realiti yang perlu diketahui oleh semua pejuang akidah yang benar.


2) Pihak-pihak berwajib perlu mengambil inisiatif segera bagi membendung fahaman ini dari menular dan membarah dalam masyarakat. Dan akhirnya memusnahkan keharmonian dan perpaduan umat Islam sendiri. Ingat, Kita bukan Iraq, Pattani @ pakistan. Sebaliknya, negara kita tanggungjawab kita.


3) Perhatikan idealisasi & tindakan NGO2 @ individu tertentu secara teliti. Nescaya anda boleh membaca ideologi yang diperjuangkan mereka dgn tepat. Anda akan tahu Siapa mereka dan siapa pula dibelakangnya? Apa yang lebih penting ialah : apa tanggungjawab anda dalam akidah. Mampukah anda berhujjah dgn Allah nanti?


4) Ketahui bahawa Akidah yang benar pasti membawa penyatuan & keharmonian. Manakala akidah yang batil pasti membawa pelbagai kemusnahan. Kemana langkah anda sebenarnya?Selamatkanlah akidah anda dari virus yang merbahaya ini. Selamatkanlah akidah ummat ini Ya Allah! Ya Dzal Jalali Wal Ikram.

Wednesday, June 17, 2009

WIRID SHEIKH ABDUS SOMAD FALIMBANI

Seorg Ulamak yg menguasai disiplin ilmu, bersilsilah, mengaji, mengkaji dan bekerja sendiri. Beliau beberapa kali dijemput bersama2 tuan blog membentangkan ceramah & k. kerja samada diperingkat daerah dan negeri. Namun, beliau juga pernah di tohmah sbg syiah oleh para juhala'. Semoga Allah menyucikan sirnya. Aamin
Sambungan Artikel : Peranan ulamak dalam Jihad
Untuk memantapkan keyakinan diri menghadapi jihad, Syeikh Abdus Somad Falimbani (SASF) dalam karyanya berjudul Mulhik fi Bayanil Fawa'id an-Nafi'ah fil Jihadi fi Sabilillah atau judul terjemahan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani sendiri iaitu "Suatu Perhubungan Pada Menyatakan Akan Beberapa Faedah Di Dalam Perang Sabilillah", beliau membahagi dalam risalah tersebut kepada empat bahagian, iaitu:

1) Faedah Yang Pertama Pada Menyatakan Ayat Quran Yang Jadi 'Azimat Yang Bermanfaat Di Dalam Perang Sabilillah, Dan Peliharaan Yang Menegahkan Daripada Kejahatan Orang Kafir.

2)Faedah Yang Kedua Pada Menyatakan Doa Yang Manfaat Di Dalam Perang Sabilillah Dan Lainnya.


3)Faedah Yang Ketiga Pada Menyatakan Doa Yang Membinasakan Bagi Segala Seteru, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Seteru.


4)Faedah Yang Keempat Pada Menyatakan Doa Membinasakan Seteru, Dan Segala Kafir, Dan Bagi Sejahtera Daripada Kejahatan Mereka Itu.

Salah satu amalan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani pernah diterima oleh pahlawan Mat Kilau. Kisah ini termaktub dalam Kitab Mat Kilau, cetakan Utusan Melayu (Malaysia) Berhad, 1970, hlm. 23, iaitu " Berikut merupakan sebahagian doa yang diambil daripada Sheikh Abdus Somad Falimbani, siapa yang mengamalkan doa ini nescaya (kaut keyakinan pada dirinya bahawa) tidak mengenai padanya pedang, atau panah, atau segala rupa kejahatan dari seteru.." Perkara yang disebut dalam Kitab Mat Kilau itu memang termaktub dalam karya Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut yang beliau tempatkan pada Faedah Yang Kedua.


Sheikh Abdus Somad al-Falimbani telah menterjemahkan wirid untuk perang itu daripada bahasa Arab ke bahasa Melayu (utk memudahkan penghayatan awam). Dalam empat buah karangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga membicarakan wirid yang sama, di antaranya dalam kitab Mun-yat al-Mushalli. Selengkapnya lihat Mun-yat al-Mushalli yang telah penulis transliterasi (lihat terbitan Khazanah Fathaniyah, Kuala Lumpur, 1424 H/2003 M hlm. 96-98).

Walau bagaimanapun, tidak terdapat terjemahan wirid itu oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani seperti yang dilakukan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani. Ingin juga penulis (Syeikh Wan Muhd Saghir) sentuh di sini bahawa dalam terjemahan wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani tersebut ada hubungkait dengan persilatan. Bahawa ilmu silat yang pernah penulis (SWMS) pelajari adalah melalui tiga jalan, iaitu:


*Belajar secara fizik di gelanggang.
*Belajar wirid-wirid yang boleh mendatang gerak dengan sendirinya.
*Mengabungkan pelajaran fizik dan wirid.


Pada Faedah Yang Keempat wirid Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani terdapat satu doa yang sama dengan yang diamalkan dalam Silat Al-Mu'azat. Walaupun dalam Silat Al-Mu'azat tidak mempelajari gerak fizik, tetapi apabila mengamalkan wirid, maka gerak fizik akan datang dengan sendirinya.

Silat Al-Mu'azat pernah dikembangkan di Johor oleh Raja Haji Muhammad Yunus Ahmad dalam tahun 1970-an. Wirid yang diamalkan oleh Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, yang sama dengan amalan dalam Silat Al-Mu'azat itu, lebih lengkap ditulis oleh Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dalam kitab Ward az-Zawahir (lihat hlm. 189).


Kesimpulan:

1) Seni dan budaya persilatan diajarkan dalam dua bentuk, iaitu dalam gerak fizik dan kerohanian.


2) Ilmu persilatan yang menggunakan wirid, hizib, doa, dan yang sejenis dengannya adalah berasal dari ajaran Islam yang benar. Namun, terdapat juga aktiviti silat yang menggunakan mantera, jampi, serapah, dan yang sejenis dengannya. Mengenai ini sukar dijejaki sumber-sumber asal hingga ke atasnya. Oleh itu, ada yang boleh diamal dan digunakan. Sebaliknya ada pula yang mengandungi unsur khurafat yang menjerumuskan ke arah syirik yang bertentangan dengan akidah Islam. (Anda semua dinasihatkan supaya tidak mengambil pendekatan pukal sahaja dengan mengharamkan seni ini secara mutlak).


3) Ulama-ulama Nusantara yang terlibat dalam jihad fi sabilillah mempunyai asas ilmu menggunakan senjata. Mereka memiliki ilmu ketahanan diri yang bersambung dari satu guru ke satu guru hingga sampai kepada pahlawan-pahlawan Islam terdahulu. Bahkan sumber amalan itu ada yang sampai silsilahnya kepada Rasulullah SAW sendiri.

4) Ulama-ulama Nusantara yang melakukan jihad fi sabilillah demi untuk memperjuangkan Islam dan mempertahankan negeri-negeri Melayu dari dijajah oleh bangsa yang bukan Islam adalah wajib diteruskan secara bersambung dari satu generasi ke generasi yang berikutnya.


Sekianlah yang dapat disampaikan pada ruangan kali ini, mudah-mudah kita dapat menghidupkan seni dan budaya yang dibenarkan syarak dan mengetepikan apa saja seni dan budaya yang bertentangan dengan syarak. Mudah-mudahan hanya pemikiran ulama yang betul saja yang menjadi ikutan kita. Manakala pemikiran (ulamak & tokoh) yang tidak betul walau dari siapa pun datangnya perlu dijauhi. Dan sama-sama kita berdoa supaya fahaman dan pemikiran yg jelek itu dihindari oleh-Nya.

Monday, June 15, 2009

PERANAN ULAMAK DLM JIHAD

Koleksi artikel : ALLAHYARHAM TUAN GURU HJ WAN MOHD. SHAGHIR ABDULLAH

Peranan ulama dalam silat hanya dapat penulis tonjolkan kepada pemikiran Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan keterlibatan Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam jihad fi sabilillah. Kedua-dua ulama besar yang sangat terkenal itu dipercayai menggunakan 'senjata' qalam untuk mengajar umat Melayu dan juga senjata pedang untuk perjuangan di medan jihad fi sabilillah demi mempertahankan kesucian Islam dan watan daripada penjajah. Jika kita anggap ilmu silat adalah untuk mempertahankan diri peribadi, jihad pula adalah utk mempertahankan Islam dan tanah air. Jadi kedua-dua ulama kita itu adalah lebih agung, kerana banyak jenis silat yang dikuasainya. Yang dimaksudkan di sini ialah: jihad menggunakan pena, lidah, menggunakan siasah, dan lain-lain termasuklah silat ketangkasan di medan juang yang sebahagiannya dijadikan sebagai satu cadang seni atau budaya.


Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah ulama besar dunia Melayu yang terlibat langsung bersama-sama Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani dalam medan jihad melawan pencerobohan Siam di bumi Patani Darus Salam. Tulisan-tulisan beliau mengenai hukum jihad telah penulis perkenalkan dalam penulisan-penulisan sebelum ini, di mana jelas menggambarkan bahawa Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani adalah seorang ulama pejuang Islam sebenar dan sejati serta bertanggungjawab terhadap ummah dan watan Melayu daripada segala macam bentuk penjajahan kuffar.


Sebagai tambahan, di sini penulis petik pula pandangan Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani tentang jihad yang beliau tulis dalam kitab Bughyat at-Thullab. Transliterasi selengkapnya ialah: "Dan setengah daripadanya, perang sabil bagi kuffar, yakni wajib bagi Imam itu pergi berperang kepada negeri mereka itu, maka iaitu fardu kifayah dengan ijmak. Atau Naib Imam pergi dengan tentera kerana perang bagi mereka itu. "Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia, dan ditaruhkan senjatanya, dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu. Maka hendaklah diperbuat akan salah suatu daripada keduanya maka gugurlah fardu kifayahnya. Ini jika tiada mereka itu datang kepada negeri kita. "Maka jika datang ia kepada negeri Islam maka jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ... " (Bughyat at-Thullab, jilid 1, hlm. 95).


Ulasan dan pandangan, daripada kalimatnya "Maka jika datang ia kepada negeri Islam ... " dapat kita bandingkan peristiwa penjajahan bangsa Barat- (Portugis) Belanda, Inggeris (juga Jepun) di dunia Melayu pada zaman Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani dengan peristiwa Amerika, pengganas terbesar dunia, yang telah menjajah Afghanistan dan Iraq. Sebagaimana telah disebutkan bahawa Belanda dan Inggeris telah menjajah dunia Melayu, perlu pula dinyatakan di sini bahawa Patani juga tidak terlepas daripada dijajah, bukan oleh bangsa Barat tetapi oleh Siam. Semua penjajah yang tersebut adalah bukan agama Islam kerana mereka telah menjajah negeri Islam.


Oleh itu, menurut Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani pada sambungan kalimat di atas bahawa "jadilah fardu ain atas tiap-tiap seorang daripada negeri yang ia masuk itu, hingga perempuan dan sahaya orang ..." berperang atau jihad terhadap mereka (penjajah). Bangsa-bangsa yang telah menjajah dunia Melayu, adalah bukan beragama Islam. Oleh itu fenomena yang berlaku sekarang, tuduhan umat Islam sebagai pengganas adalah tidak berasas sama sekali, kerana tidak terdapat dalam sejarah bahawa bangsa-bangsa yang beragama Islam datang menjadi penjajah di dunia Melayu. (Kecuali munculnya gerakan Wahhabiy yang bertindak memulau wakil Khalifah di Jaziratul Arab. Dan akhirnya berkomplot dgn British memerangi Daulah Uthmaniyyah. Bahkan sanggup membunuh sesama Islam atas nama jihad. Maka beratus ribu nyawa umat Islam melayang dan darah yang mengalir bagaikan sungai.( Ahmad Zaini Dahlan al-Syafi'ie, al-Umara fi Biladil Haram, hlm 512). Sedarlah bahawa senario inilah salah satu dari manifestasi keganasan yg diimport dari bukan Islam dan dipraktikkan ke atas umat Islam.


Sebenarnya bangsa-bangsa penjajah itulah yang layak dilabelkan sebagai pengganas atau terrorist atau penzalim. Gelaran tersebut terdapat (sinonim dgn) dua golongan yang sedang bermusuhan, yang pertama ialah pengganas yang sedang berkuasa (pemerintah) dan yang kedua ialah pengganas yang tidak berkuasa (rakyat).


Perjuangan jihad yang pernah dilakukan oleh ulama kita seperti Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani, Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani, dan lain-lain tidak dapat disamakan dengan kedua-dua golongan pengganas yang tersebut di atas, kerana jihad Islam adalah cukup jelas berdasarkan perintah daripada Allah dan para Rasul-Nya (dlm konteks mempertahankan Islam dan watan). Sesiapa saja yang berjihad menurut perintah Allah dan Rasul-Nya adalah benar, tidak terdapat keraguan di dalamnya. (Ia berbeza dgn tindakan ganas sesetengah pihak yang menyerang dan membunuh hanya semata-mata berbeza pendapat dalam perkara furuk.) Pengertian jihad juga berbeza dengan mengebom berani mati. Kecuali dlm konteks palestin sbgmana yg dibenarkan ulamak kontemporari.)



Oleh itu, wajib dipertahankan kebenaran dan kesuciannya daripada pentafsiran-pentafsiran yang tidak betul. (Kerana yg tidak betul itu) disusun demikian rapi oleh pihak-pihak tertentu yang kononnya telah merasa lazat makanan dan minuman segar tetapi (sebenarnya) beracun yang mereka peroleh dari musuh-musuh Islam.


(Syeikh Daud juga ada menyentuh) tentang keperluan membuat persiapan sebagai benteng pertahanan. (Hal ini) dapat kita ketahui dari kalimat beliau, "Atau diperbaiki akan kota yang antaranya dan antara negeri mereka itu, serta diteguhkan dia ...". Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani menyentuh pula tentang persiapan persenjataan dengan sambungan kalimatnya "dan ditaruhkan senjatanya" maksudnya bahawa dalam benteng pertahanan perlulah ada tersimpan persenjataan yang cukup dan siap digunakan apabila diperlukan.


Patriotik bangsa adalah sangat diperlukan, yang beliau gambarkan pada sambungan kalimatnya "dan orang yang menunggu padanya sekira-kira memadai melawan akan mereka itu". Kalimat ini dapat dihubungkaitkan dengan "ilmu silat" kerana orang Melayu yang sanggup melawan musuh pada zaman itu perlu mempunyai ketangkasan. Ketangkasan dalam bentuk fizikal adalah mempelajari ilmu silat. Dan tidak dapat dinafikan diperlukan "kekuatan dalaman" atau "mental" atau "rohani". Baik Sheikh Abdus Shamad al-Falimbani mahu pun Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani juga pernah mengijazahkan wirid-wirid pertahanan diri untuk menghadapi musuh dalam peperangan. (Dan ketahuilah bahawa golongan pelampau wahhabiy Msia cukup anti dgn penganugerahan ijazah spt ini. Sesetengah mereka pula menyifatkan sbg 'ijazah rekaan bahan cari makan'. Sebenarnya, ia amalan para ulamak. Dan kelihatan golongan ini mengungkapkan sesuatu yg tidak diketahui mereka. Nauzubillah.)

* Tulisan dlm kurungan adalah suntingan tuan blog.