Sunday, June 1, 2008

ULAMAK DITOHMAH LAGI


Buku Manhaj Ahli Sunnah Wal Jamaah mengikut takrifan & pemahaman Wahhabiy
karangan Dr Ismail Omar, Cetakan Pertama Julai 2003, Pusat Multimedia Kiblah : Kajang






Tohmahan 1-3 : Pelampau membandingkan Metodologi Ahli Sunnah ala Wahhabiy dgn rekaan dusta terhadap Ulamak al-Asya'irah



Tohmahan 4-6 : Tohmahan Dusta terhadap ulamak al-Asya'irah


Bukti Fitnah ke 7 & 8 dari Wahhabiy Melayu


Golongan pelampau tidak habis-habis mentohmah ulamak. Mereka begitu berani mengeluarkan Ulamak Asya'irah dari golongan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Bahkan membuat propaganda dengan menyebarkan ceramah, risalah, web dan buku untuk membuktikannya. Sebenarnya, usaha mereka itu tidak lain kecuali menampakkan kemelampauan mereka dalam menghancurkan khazanah ulamak. Khususnya ulamak yang mempelopori aliran Ahli Sunnah Wal Jamaah itu sendiri. Iaitu golongan ulamak al-ASya'irah. Nak jenamakan VERSUS Ahli Sunnah nampak ketara sangat sebagai musuh. Alih-alih..ulamak al-Asya'irah dihentam. Termasuklah hentam kromo yang dilakukan Wahhabiy melayu di atas. Kalau kena pada Zamihan..kita tak kisah sangat. Tapi, apabila terkena pada ulamak wajib atas kita untuk membela mereka.



Perhatikan buku "MANHAJ AHLI SUNNAH WAL JAMAAH karangan Ismail Omar di atas. Beliau secara jelas membezakan antara golongan al-Asya'irah dengan Ahli Sunnah dengan 5 tohmahan utama :

1) Dituduhnya golongan al-Asya'irah menggunakan akal sbg sumber pendalilan utama akidah. Jika bertembung antara akal dan naqal, al-Asya'irah mendahulukan akal berbanding naqal. Ditohmanya lagi bahawa al-Asya'irah menjadikan akal sbg sumber wahyu. Masya Allah!

2) Dituduhnya bahawa al-Asya'irah menetapkan kewujudan Allah berdasarkan dalil logik dari falsafah Yunani. Masya Allah!


3) Mendakwa Tauhid Ahli Sunnah Wal Jamaah dibahagikan kpd 3 bahagian. Manakala al-Asya'irah ditohmah menetapkan sifat Allah hanya 7, 13 atau 20 sifat, mentakwil dan kurang memberi penekanan terhadap Tauhid Uluhiyyah. Masya Allah!


4) Melakukan pembohongan terhadap ulamak al-Asya'irah dgn mendakwa Ulamak al-Asya'irah menetapkan iman itu hanya di dalam hati. Serta menuduh mereka mentakwil sewenang2 nas2 yang berhubung dengan pnambahan dan pengurangan iman.

5) Melakukan pendustaan terhadap ulamak Asya'irah apabila mendakwa golongan al-Asya'irah menetapkan kalam Allah dengan makna bukan lafaz. Juga berdusta kerana mendakwa golongan al-Asya'irah berpendapat semua kalam Allah adalah makhluk.


6) Memfitnah al-Asya'irah dgn mendakwa al-Asya'irah berpendapat bahawa seseorang manusia itu dipaksa dalam bentuk diberi pilihan.

7) Terus berdusta dgn dakwaan bahawa al-Asya'irah mempercayai sihir dan nujum dari jenis mukjizat.
8) Menipu dengan sengaja apabila mendakwa golongan al-Asya'irah mengingkari secara mutlak aqal dan fitrah tidak berperanan mengetahui baik dan buruk.



Ulasan :
Subhanallah! Lihatlah tohmahan dan pendustaan di atas. Sebenarnya, tohmahan ini lahir dari Pelampau Wahhabiy Dunia. Kemudiannya dikutip balik semula oleh pengarang ke dalam bukunya. Walhal, dia sendiri tiada pengetahuan asas tentangnya. Tiada pula rujukan disertakan. Nukilan ini ternyata ditangkap muat secara kejam lagi zalim.



Apakah kita sanggup memejamkan mata dan memekakkan telinga sahaja terhadap apa yang dilakukan ini. Ketahuilah bahawa ulamak al-Asyai'rah merupakan pelopor kepada Metodologi Ahli Sunnah itu sendiri. Bahkan merupakan benteng dalam mempertahankan akidah yang diwarisi dari Nabi SAW dan para sahabat ridhwanullah alaihim ajma'in. Buka kitab biar banyak sikit dan cari guru untuk memahaminya. Jgn dok buka kitab Wahhabiy jek.



Sepatutnya, Anda perlu kenal siapa Abu Hassan al-Asy'ari dan kaitannya dengan Abu Musa al-Asy'ari r.a. Anda juga harus tahu siapa murid-murid al-Asy'ari ini. Pengikut metod al-Asya'ri begitu ramai sekali. Antaranya : al-Baqillani, al-Ghazali, Ishaq al-Isfarayini, al-Nawawi, Fakhruddin al-Raziy, Taqiyuddin al-Subki, Ibn Hajr al-Haitsami, Ibn Hajr al-Asqalaniy dan ramai lagi. Metod ini kemudiannya dijadikan teras utama dalam memahami akidah di nusantara kita. Apabila Kaum Muda datang, diperangi metod ini habis-habisan. Masya Allah.



Jika anda ingin mendaptkan sumber hakikat ini, carilah...Ia tumbuh merata seluruh pelusuk dunia dan membanjiri pentas akademik. Namun, apabila anda mengenali agama ini melalui pintu Wahhabiy...anda tidak akan memandang yang lain kecuali Wahhabiy. Untuk meneguhkan metod anda pula...anda berusaha sedaya upaya untuk meruntuhkan metod yang tidak selari dengan anda. Termasuk mentohmah dan mendustakan mereka sepenuh kebencian. Tergamakkah anda mencari kebenaran dengan memfitnah berjuta ulamak yang berada di taman2 syurga. Patutkah anda yang baru memahami agama mencari ketenangan dengan meminum darah para ulamak.? Subhanallah. Semoga Allah melindungi kita dari virus pelampau Wahhabiy.

2 comments:

Panglima Perang Cyber said...

Allah Yaftah Alaika wa 'ala Manittabaaka fi hazal makan...

Almuttabi' yuhibbu al itba'.

Wal itba' min amrillahi lana.

Al Muttaba' aslan Saidina Rasulillah s.a.w.

Wabil ifadhoh Ulama warasath anbiya !

Tafaddol ila http://lahzwtnour.com law turidu ziyadatan fisyarofil almuttaba' haza zzaman.

Wa ana min khuwaidim almuharrir tilka
masdar kitabah 'lahzoh nur '..

Mumkin yanfa'una wayanfa'uka .amin

asta'zin lilintisyar kitabatak fi hazal mauqa'...

syukran ya Sidi Soghir lissyeikh Al Ghari !

Panglima Perang Cyber said...

http://lahzetnour.com

Visit Bil.